Print side | Luk vindue

Projektor i 50k klassen

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151771
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 01:11


Emne: Projektor i 50k klassen
Skrevet af: Jonas_h
Emne: Projektor i 50k klassen
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 08:26
Hej,

Jeg er i en situation hvor jeg skal købe en projektor til hjemmebiffen. Jeg har sat 50.000kr af, og troede egentligt det ville blive en hurtig beslutning, men jeg er på ret bar bund! Har hidtil fokuseret på lyddelen men på billeddelen er jeg ikke så godt med endnu.

De fleste folk siger, at man skal gå efter JVC, for de har klart det bedste sortniveau. Personligt går jeg meget op i lyse scener også, og jeg vil gerne have, at billedet har masser af "pop" og farverne springer ud af billedet. Jeg har set mange JVC projektorer gennem tiden, og netop at få farverne til at springe ud af billedet, er noget af det jeg altid har savnet på dem.

Det er svært at få demoer i Danmark, så inden jeg rejser rundt vil jeg høre om jeres erfaringer i denne prisklasse.

Så input er værdsat:
HVad får man med JVC som man ikke får med Sony og omvendt? Epson? Har også set på en Acer V9800 (DLP, 4k). 

Bør man købe billigt nu og vente et års tid når laser er begyndt at komme ned i pris?

Mit lærred bliver ca. 340 bredt, så har brug for en del lys.



Svar:
Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 10:59
Den er svær.. Der er ikke en projektor på markedet der kan det hele, du kan få massere af lys og ingen sort, eller sort og ikke så meget lys, høj ansi kontrast men ringe on off kontrast osv.

Personligt er jeg letter alergisk over for Sony projektore, syntes billedet støjer meget.

Laser er bare en anden lampe type, der gir mulighed for at justere lys, lidt som med en auto iris.. altsammen noget gimick for at kompensere for mangler, som så tilføre andre problemer.

Derudover er det utroligt subjektivt hvad man foretrækker, så jeg kan ikke fortælle dig hvad der er bedst.. 

Pt er 4K UHD standarden fuldstændig i flux, der er ingen der ved hvad der er frem eller tilbage i overmorgen, og en ting er sikker, den projektor du køber idag skal du ikke forvente har nogen særlig gensalgs værdi næste uge, da der sikkert er kommet ny HDMI standard og HDR format.

Når du vælger lærredsstærelse til projektor idag skal du også overveje om du vil gå efter alm SDR, eller HDR, HDR komplicere det en del, og jo mere lys du kan få på lærredet jo bedre.. jeg vil sige 40fl og op, medmindre du har mulighed for at generere en custom gamma kurve, der kompensere for det manglende lys output, ala en Lumagen Radiance Pro, men den er så stadig ret beta agtig, og kommer aldrig til at supporte Dolby Vision, som måske blir det næste must have HDR format, og så koster sådan en alene næsten alle pengene.

Så mildest talt er det hele noget rod, og umuligt for alm forbrugere at forholde sig til.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 13:42
Jeg synes at det er hul i hovedet at bruge så mange penge på en projektor lige nu, da de ikke findes med Dolby Vision i det prisleje. Dolby Vision, skulle være den helt store gamechanger. Så hvis jeg var dig, vil jeg købe noget billigere, som du kan bruge de næste par år, end til der kommer Dolby Vision projektorer der er til at betale.




-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 13:50
Når man har et budget på 50k burde valget helt sikkert være mellem JVC og Sony. Uden scaler og til et stort lærred (hvor mange tommer er 340cm?) peger det imod Sony, selvom jeg godt nok er glad ved JVC, personligt


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 13:50
Godt at vide, at jeg ikke et helt skør fordi jeg er forvirret :)

Har læst artikel op og artikel ned, og JVC'erne formår at have bedst i lysstyrke samt native+dynamisk kontrast. Deres ANSI er dog lav. Ved ikke hvor meget betydning det har dog.

Har læst en masse reviews på nedenstående site:
4k DLP: http://www.projection-homecinema.fr/2017/01/29/test-acer-v9800/
JVC X9500: http://www.projection-homecinema.fr/2017/02/19/test-jvc-dla-x9500/
4k DLP vs. Epson LS-10500: http://www.projection-homecinema.fr/2016/12/29/comparaison-simulation-4k-benq-w11000-versus-epson-eh-ls10500/

Dét jeg gerne vil opnå i sidste ende er, at farver står klart frem i billeder og ikke "fader sammen". Dét synes jeg at de tidligere JVC har gjort.



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg synes at det er hul i hovedet at bruge så mange penge på en projektor lige nu, da de ikke findes med Dolby Vision i det prisleje. Dolby Vision, skulle være den helt store gamechanger. Så hvis jeg var dig, vil jeg købe noget billigere, som du kan bruge de næste par år, end til der kommer Dolby Vision projektorer der er til at betale.
Men er der ikke altid en teknologi lige om hjørnet?

Den 4k DLP jeg har set på koster 30.000 og en Epson TW-9300 (som har godt med lys) koster 23.000. Epson er det billigste jeg kan finde som giver mening hos mig.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:01
Dolby Vision blir måske noget, måske ikke, man kan også risikere at købe DV udstyr næste år, og formatet ikke rigtigt får fat, og HDR10+ blir standarden..

Så det sikre valg lige pt er en HD projektor, der er standarderne stabile, og fungere.. Der går nok 5 år + før vi får noget ro på UHD formatet, hvor det blir muligt at tracke og kalibrere det nogenlunde, med et lys output der kan bruges..

Pt er der heller ikke meget styr på 4K / UHD mastering af film, nogle film er bedre mastret på HD blu ray, andre på UHD, og så skal du kalibrere en hel uoverskulig masse presets, for at dække over div standarder og mastering metoder, da det hele forekommer i en stor uoverskuelig mixet bunke.

3,4m bredt lærred kalder helt sikker på 4K / UHD opløsning, og noget der ligner en JVC RS4500/ Z1 for at levere lys nok.. Men den har så DLP lignende on off kontrast..  Og efter sigende skal den instaleres i et separat rum eller i en hush box, da den larmer ualmindeligt meget når den skal levere max lys.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Når man har et budget på 50k burde valget helt sikkert være mellem JVC og Sony. Uden scaler og til et stort lærred (hvor mange tommer er 340cm?) peger det imod Sony, selvom jeg godt nok er glad ved JVC, personligt
Hvorfor hælder det til Sony? På papiret samt i målinger har JVC mere lys end Sony (Lysstyrken fik efter sigende et stort løft i den 4-cifrede JVC årgang).


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Dolby Vision blir måske noget, måske ikke, man kan også risikere at købe DV udstyr næste år, og formatet ikke rigtigt får fat, og HDR10+ blir standarden..

Så det sikre valg lige pt er en HD projektor, der er standarderne stabile, og fungere.. Der går nok 5 år + før vi får noget ro på UHD formatet, hvor det blir muligt at tracke og kalibrere det nogenlunde, med et lys output der kan bruges..

Pt er der heller ikke meget styr på 4K / UHD mastering af film, nogle film er bedre mastret på HD blu ray, andre på UHD, og så skal du kalibrere en hel uoverskulig masse presets, for at dække over div standarder og mastering metoder, da det hele forekommer i en stor uoverskuelig mixet bunke.

3,4m bredt lærred kalder helt sikker på 4K / UHD opløsning, og noget der ligner en JVC RS4500/ Z1 for at levere lys nok.. Men den har så DLP lignende on off kontrast..  Og efter sigende skal den instaleres i et separat rum eller i en hush box, da den larmer ualmindeligt meget når den skal levere max lys.
Fik ikke nævnt, at blæserstøj er ligegyldigt da den placeres i et seperat rum.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Men er der ikke altid en teknologi lige om hjørnet?


Det er der lige netop.

Med hensyn til ren billedkvalitetsydelse får du det ikke bedre end JVC eller Sony i den prisklasse. De andre projektorer har måske features der lyder smarte, men i sidste ende er billedkvaliteten altså en anden.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:13
Rummets beskaffenhed er også ret vigtigt her.. er du i et mørk kontroleret bio miljø, eller en alm stue..

I et sort sort hul vil du kunne leve med meget mindre lys og ansi kontrast, i en alm daglig stue vil du få brug for alt det lys du kan få samt mest mulig ansi kontrast.. ( DLP )


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvorfor hælder det til Sony? På papiret samt i målinger har JVC mere lys end Sony (Lysstyrken fik efter sigende et stort løft i den 4-cifrede JVC årgang).


Det var jeg ikke klar over

Med hensyn til med eller uden scaler, så har Sony et mere korrekt billede "ud af boksen". JVC skinner når du kan slutte f.eks. en Lumagen-scaler til, og få lavet en kalibrering med måler og computer-software, men uden alle mulige fancy ting, så er det Sony der har det mest korrekte billede.

Jeg har i øvrigt selv JVC X30, Lumagen RadianceXD samt måleapparat og software. Og en venlig, tidligere kalibreringsprofessionel der gerne kigger forbi fra tid til anden


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:15
Husk i øvrigt at købe et Chief-ophæng. Det koster lidt mere, men det er ti gange bedre end konkurrenterne.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Husk i øvrigt at købe et Chief-ophæng. Det koster lidt mere, men det er ti gange bedre end konkurrenterne.

Jeg ville nok vælge en hylde lignende løsning istedet for et ophæng, især da den skal stå i et andet rum.




-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvorfor hælder det til Sony? På papiret samt i målinger har JVC mere lys end Sony (Lysstyrken fik efter sigende et stort løft i den 4-cifrede JVC årgang).


Det var jeg ikke klar over

Med hensyn til med eller uden scaler, så har Sony et mere korrekt billede "ud af boksen". JVC skinner når du kan slutte f.eks. en Lumagen-scaler til, og få lavet en kalibrering med måler og computer-software, men uden alle mulige fancy ting, så er det Sony der har det mest korrekte billede.

Jeg har i øvrigt selv JVC X30, Lumagen RadianceXD samt måleapparat og software. Og en venlig, tidligere kalibreringsprofessionel der gerne kigger forbi fra tid til anden

Jeg tror der er sket lidt i de sidste generationer JVC, så en JVC model fra 2011 og en gl Lumagen processor er ikke helt oppe på tåspidserne længere.

Skal vi snakke JVC er X7500 nok det der kommer på tale.

Så til ca 50K vil jeg mene vi kigger på 

JVC X7500
Sony VPL-VW320ES
Epson LS10500
Benq W 11000



-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvorfor hælder det til Sony? På papiret samt i målinger har JVC mere lys end Sony (Lysstyrken fik efter sigende et stort løft i den 4-cifrede JVC årgang).


Det var jeg ikke klar over

Med hensyn til med eller uden scaler, så har Sony et mere korrekt billede "ud af boksen". JVC skinner når du kan slutte f.eks. en Lumagen-scaler til, og få lavet en kalibrering med måler og computer-software, men uden alle mulige fancy ting, så er det Sony der har det mest korrekte billede.

Jeg har i øvrigt selv JVC X30, Lumagen RadianceXD samt måleapparat og software. Og en venlig, tidligere kalibreringsprofessionel der gerne kigger forbi fra tid til anden

Jeg tror der er sket lidt i de sidste generationer JVC, så en JVC model fra 2011 og en gl Lumagen processor er ikke helt oppe på tåspidserne længere.

Skal vi snakke JVC er X7500 nok det der kommer på tale.

Så til ca 50K vil jeg mene vi kigger på 

JVC X7500
Sony VPL-VW320ES
Epson LS10500
Benq W 11000


Min liste er pt:

Epson TW-9300 (Meget lysstærk og gode "pang-farver" da jeg så den)
JVC X7500 (Gode reviews, gode målinger. Har aldrig set den)
Acer V9800 (Skarpeste af dem alle, høj ANSI. Har set BenQ W11000 hvor Acer er en "klon" med mere lys og bedre iris efter sigende. BenQ W11000 fik mig dog ikke helt op og ringe pga. motion samt dårlig sort).

Epson LS10500 og Sony har jeg valgt fra pga for lidt lys.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Jeg tror der er sket lidt i de sidste generationer JVC, så en JVC model fra 2011 og en gl Lumagen processor er ikke helt oppe på tåspidserne længere.


Ej, tror du virkelig at der er sket noget i de sidste seks år?

RadianceXD kan dog, grundlæggende set, det samme som de nyere modeller, bare uden 3D, UHD, etc.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 15:17

Personligt ville jeg nok ende med en JVC igen hvis nogen holdt en pistol for panden og jeg skulle købe ny projektor.. Ikke fordi jeg syntes det er så fantastisk at jeg bare må eje den, men nok fordi det er den mindst ringe af dem der er.

Sony ville jeg ikke røre med en ildtang, især på grund af deres paneler der degradere hurtigere end pære i andre projektore, JVC syntes jeg har super ringe support, de gør generelt ingenting for at tilføje features via firmware, og har også efterladt modeller uden nogensinde at få dem til at leve op til deres specs/ features.

Jeg ville nok smutte en tur til New York, og smide sådan en her i kufferten..

http://www.ebay.com/itm/JVC-DLA-RS600-/201969738589?hash=item2f0655a35d:g:JDEAAOSwfRdZDMVG


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Jeg tror der er sket lidt i de sidste generationer JVC, så en JVC model fra 2011 og en gl Lumagen processor er ikke helt oppe på tåspidserne længere.


Ej, tror du virkelig at der er sket noget i de sidste seks år?

RadianceXD kan dog, grundlæggende set, det samme som de nyere modeller, bare uden 3D, UHD, etc.

Generelt er De ældre Radiance modeller undermotoriserede, de er begrænsede til 1080P 8 bit, 5X5X5 LUT så kan idag ikke rigtig bruges til moderne projektoere og TV, som alle håndtere 2160P 10bit, så medmindre man køber en Radiance Pro, så vil den være en flaskehals i enhvert nutidig setup.
JVC projektorene har idag auto calibrate features, som skulle fungere ganske fornuftigt, og eliminere behovet for en extern video processor.




-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Woody81
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Personligt ville jeg nok ende med en JVC igen hvis nogen holdt en pistol for panden og jeg skulle købe ny projektor.. Ikke fordi jeg syntes det er så fantastisk at jeg bare må eje den, men nok fordi det er den mindst ringe af dem der er.

Du ser glasset som halvt tomt :) Mange ville nok synes, at billedet er fantastisk på alle nævnte projektorer...

Nej. Jeg er glad for, at der er folk, der går så meget op i det. Det kommer os andre til gode. Ellers havde jeg stadig set VHS på et billedrørs-TV.

Min projektor (JVC HD350) er pakket ned siden jeg flyttede. Men på 3,5 meters afstand og 106" kunne jeg uden problem se DVD.

Det var bare et lille indspark...


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 30-Juni-2017 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Woody81 Woody81 skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Personligt ville jeg nok ende med en JVC igen hvis nogen holdt en pistol for panden og jeg skulle købe ny projektor.. Ikke fordi jeg syntes det er så fantastisk at jeg bare må eje den, men nok fordi det er den mindst ringe af dem der er.

Du ser glasset som halvt tomt :) Mange ville nok synes, at billedet er fantastisk på alle nævnte projektorer...

Nej. Jeg er glad for, at der er folk, der går så meget op i det. Det kommer os andre til gode. Ellers havde jeg stadig set VHS på et billedrørs-TV.

Min projektor (JVC HD350) er pakket ned siden jeg flyttede. Men på 3,5 meters afstand og 106" kunne jeg uden problem se DVD.

Det var bare et lille indspark...

Tjaa.. Jeg ser så Blu ray, 1080P 72hz på er 110" lærred( 2,4m bred) ca 2,5m fra lærredet med en CRT projektor der blev udviklet i 1995. så det var nok mere fordi jeg syntes at producenterne er mere fokuseret på at lave nyt istedetfor at lave noget der kan holde og noget de vil supporte i længere tid.. Der er altid en ny og bedre lige om hjørnet.. Men måske var der rent faktisk lige så godt eller bedre for 20 år siden.. Den digitale tidsalder var generelt et kæmpe skridt tilbage, som kun de sidste få år begynder at ligne noget der kan være med.




-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 01-Juli-2017 kl. 10:31
Det ser satme godt ud, det billede der. Smile


-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 01-Juli-2017 kl. 13:00
Det billede kan man jo ikke bruge til noget som helst. Der er, som minimum, et kamera og en computerskærm imellem dig og billedet. Billedets størrelse taget i betragtning er der selvfølgelig også skalering og komprimering.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 01-Juli-2017 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det billede kan man jo ikke bruge til noget som helst. Der er, som minimum, et kamera og en computerskærm imellem dig og billedet. Billedets størrelse taget i betragtning er der selvfølgelig også skalering og komprimering.

Ja er det ikke utroligt når man tager alle de overnævnte billed degraderende paremetre i betragtning, tænk hvad man kan med noget der blev udviklet for 22 år siden.

Ville være vildt interessant at lave en shootout mellem sådan en og den nye JVC X7500.. Så man kan se om det sidste nye kan være med.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-Juli-2017 kl. 18:10
Ofte oversete, projektorer i Danmark, er fra Infocus. Jeg har selv, en der er et par år gammel, der ISF kalibreret fra fabrikken. Den giver et godt billede. Min er dog kun 1080P. Jeg ville personligt, selv vente med 4K, der er meget lidt materiale endnu og de er temmelig pebrede. De fleste er ikke native. JVC, kom med en model, der har et rigtig godt billede, men ikke rigtig 4k, som du efterspørger, men måske, er den ikke så tosset endda, den kan erhverves lidt billigere, end 50k. og du vil senere kunne, opgradere om en 3 år, når der er kommet mere ro på markedet. Jeg synes selv udviklingen, går stærkt, og ind til der er mere ro på, ville jeg personligt ikke selv, investere så mange penge, i en projektor. Førhen blev kontrasten hurtigt, forringet på laser projektorer, hvis de ikke har fået det rettet, er det heller ikke det bedste valg og de er sindssygt dyre.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 01-Juli-2017 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Ofte oversete, projektorer i Danmark, er fra Infocus. Jeg har selv, en der er et par år gammel, der ISF kalibreret fra fabrikken. Den giver et godt billede. Min er dog kun 1080P. Jeg ville personligt, selv vente med 4K, der er meget lidt materiale endnu og de er temmelig pebrede. De fleste er ikke native. JVC, kom med en model, der har et rigtig godt billede, men ikke rigtig 4k, som du efterspørger, men måske, er den ikke så tosset endda, den kan erhverves lidt billigere, end 50k. og du vil senere kunne, opgradere om en 3 år, når der er kommet mere ro på markedet. Jeg synes selv udviklingen, går stærkt, og ind til der er mere ro på, ville jeg personligt ikke selv, investere så mange penge, i en projektor. Førhen blev kontrasten hurtigt, forringet på laser projektorer, hvis de ikke har fået det rettet, er det heller ikke det bedste valg og de er sindssygt dyre.
Hvilken Infocus model henviser du til?

Og det er ikke et krav med 4k. Som du kan se, er den projektor jeg overvejer (JVC X7500) f.eks. ikke 4k.


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 01-Juli-2017 kl. 20:13
Naiera siger jo egentlig bare, at det man i sidste ende ser er kvaliteten af ens PC/mobilskærm.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Juli-2017 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det billede kan man jo ikke bruge til noget som helst. Der er, som minimum, et kamera og en computerskærm imellem dig og billedet. Billedets størrelse taget i betragtning er der selvfølgelig også skalering og komprimering.

Ja er det ikke utroligt når man tager alle de overnævnte billed degraderende paremetre i betragtning, tænk hvad man kan med noget der blev udviklet for 22 år siden.

Ville være vildt interessant at lave en shootout mellem sådan en og den nye JVC X7500.. Så man kan se om det sidste nye kan være med.

Naiera har jo ret, man kan ikke bedømme PQ ud fra sådan et lille billede, der oven i købet bliver vist på en anden skærm. Der er heller ikke nogen reference, så man kan se hvordan det Skal se ud. Nettet flyder med den slags billeder og det kan være ret lærerigt at sammenligne dem med et digitalt screen dump fra filmen, hvis man tilfældigvis har den. Det 5. element er meget brugt og fælles for næsten alle de fotos der vises er, at de er ekstremt underbelyst, så de ikke fremstår grå. Ved et hurtigt kig ser det flot ud, men der mangler ofte maaange detaljer og alligevel falder folk på fora på halen over dem.

Hvad film er det?

EDIT: Undskyld for OT.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Juli-2017 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:




Screen dump. Der bliver self også påvirket at den skærm man ser det på, men projektor og kamera er ude af kæden, så det man ser er nok betydeligt nærmere det det skulle have været.



Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 01-Juli-2017 kl. 21:50
Ja er det ikke utroligt hvor mange kloge mennesker der er der ved at der er en del variabler når man taler om screenshots.. Og hvor travlt de har med at forklare hvor ubrugelige de er.. Men der er aldrig nogle der spørger til kamera lense, video setup, kalibrering osv.. Selvfælgelig er der tab, og farve push klipning osv da et kamera ikke kan fange farverne korekt og håndtere dynamikspændet på lærredet..

Det var en teaser, og de max 200kb man kan uploade herinde ret ubrugeligt, så allerede der er de fleste kloge nok til at tage det for hvad det er og ikke kloge mere i det..

Og der er selvfølgelig ikke nogle her i denne tråd der komentere på sådan et billede hvis deres monitor ikke er kalibreret og i reference klass, så de er helt sikre på hvad det egentlig er de ser..Wink

Er det ikke utroligt hvad man kan få ud af en 22 år gl projektor og et gl Pentax K10D 10mp CCD sensor kamera, og fil reduceret til under 200kb.?

Så Jonas.. Op med pungen og få købt den projektor så vi kan få lavet noget projektor shootout og poste nogle screenshots fra det event..Thumbs Up


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 12:48
Der går i hvert fald et par måneder før jeg køber - bioen skal lige bygges færdig.

95% af mit materiale er 1080p - hvor stor vil forskellen være på 1080p materiale på en ægte 4k projektor kontra en "e-shift" projektor? 


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Ofte oversete, projektorer i Danmark, er fra Infocus. Jeg har selv, en der er et par år gammel, der ISF kalibreret fra fabrikken. Den giver et godt billede. Min er dog kun 1080P. Jeg ville personligt, selv vente med 4K, der er meget lidt materiale endnu og de er temmelig pebrede. De fleste er ikke native. JVC, kom med en model, der har et rigtig godt billede, men ikke rigtig 4k, som du efterspørger, men måske, er den ikke så tosset endda, den kan erhverves lidt billigere, end 50k. og du vil senere kunne, opgradere om en 3 år, når der er kommet mere ro på markedet. Jeg synes selv udviklingen, går stærkt, og ind til der er mere ro på, ville jeg personligt ikke selv, investere så mange penge, i en projektor. Førhen blev kontrasten hurtigt, forringet på laser projektorer, hvis de ikke har fået det rettet, er det heller ikke det bedste valg og de er sindssygt dyre.
Hvilken Infocus model henviser du til?

Og det er ikke et krav med 4k. Som du kan se, er den projektor jeg overvejer (JVC X7500) f.eks. ikke 4k.

Ok, så må jeg have overset, at du også var interesseret i 1080P. Den model jeg har er en SP8602 - S. Virkeligt godt billede, den har tilstrækkeligt med lys, til at selv i en ikke mørklagt bio, er billedet ganske fint. 





-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Ofte oversete, projektorer i Danmark, er fra Infocus. Jeg har selv, en der er et par år gammel, der ISF kalibreret fra fabrikken. Den giver et godt billede. Min er dog kun 1080P. Jeg ville personligt, selv vente med 4K, der er meget lidt materiale endnu og de er temmelig pebrede. De fleste er ikke native. JVC, kom med en model, der har et rigtig godt billede, men ikke rigtig 4k, som du efterspørger, men måske, er den ikke så tosset endda, den kan erhverves lidt billigere, end 50k. og du vil senere kunne, opgradere om en 3 år, når der er kommet mere ro på markedet. Jeg synes selv udviklingen, går stærkt, og ind til der er mere ro på, ville jeg personligt ikke selv, investere så mange penge, i en projektor. Førhen blev kontrasten hurtigt, forringet på laser projektorer, hvis de ikke har fået det rettet, er det heller ikke det bedste valg og de er sindssygt dyre.
Hvilken Infocus model henviser du til?

Og det er ikke et krav med 4k. Som du kan se, er den projektor jeg overvejer (JVC X7500) f.eks. ikke 4k.

Ok, så må jeg have overset, at du også var interesseret i 1080P. Den model jeg har er en SP8602 - S. Virkeligt godt billede, den har tilstrækkeligt med lys, til at selv i en ikke mørklagt bio, er billedet ganske fint. 




Jeg tvivler på at 1300 lumen og en on off kontrast på 5000:1 som sikkert er meget optimistisk målt, er et stort hit til er 3,4m bredt lærred, især når vi taler om et alternativ som JVC X7500, med 1900 lumen og on off kontrast på 120000:1.

Jeg vil mene at der er klasser til forskel.. 


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 16:05
Jeg forstod han spurgte indtil, den model jeg har og et alternativ, er vel en nyere Infocus i samme prisklasse. Den har et par år på bagen, så en sammenligning er nok ikke helt på sin plads, med en nyere JVC, men den leverer, nu et klasse billede alligevel. Der er også prisen til forskel og alderen. Min er en demo model, med lærrede, ophæng til en helt anden pris. OG hos mig er det et hit, vi kan ikke alle have det nyeste lir, os almindeligt dødelige.

Som tidligere skrevet, er JVC, nok det bedste bud på markedet p.t




-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 09:07
Var i biografen i går og billedet var meget skarpt og farver rigtigt gode... Men kan mærke, at jeg er begyndt at kigge meget på sort og generelt det "fog veil" der er over billedet i mørke scener. Det irriterer mig og det frygter jeg vil irritere mig hvis jeg vælger en af de DLP maskiner der er på markedet nu.

Er derfor rykket tættere på JVC X7500! Bioen står færdig engang i august, så der skal jeg have besluttet mig :)


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 11:55
Kigger du efter demo modeller? Der er tit ret mange penge at spare på både X5500 og X7500 i Tyskland. 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Kigger du efter demo modeller? Der er tit ret mange penge at spare på både X5500 og X7500 i Tyskland. 
Lige nu kigger jeg kun efter hvilken model jeg vil have :) Vil ikke købe projektor efter hvilken én jeg kan få til bedste demopris. 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 14:46
Lidt læsning som gør mig endnu mere i tvivl:  http://www.projectorreviews.com/the-art-of-home-theater-projectors/first-look-review-benq-ht8050-dlp-4k-uhd-home-theater-projector/" rel="nofollow - http://www.projectorreviews.com/the-art-of-home-theater-projectors/first-look-review-benq-ht8050-dlp-4k-uhd-home-theater-projector/


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Lidt læsning som gør mig endnu mere i tvivl:  http://www.projectorreviews.com/the-art-of-home-theater-projectors/first-look-review-benq-ht8050-dlp-4k-uhd-home-theater-projector/" rel="nofollow - http://www.projectorreviews.com/the-art-of-home-theater-projectors/first-look-review-benq-ht8050-dlp-4k-uhd-home-theater-projector/

Nu er det jo ikke en fuld test, men jeg synes da der er nogle betænkligheder med manglende HDR, Dynamisk Iris der kan høres og begrænset farvespektrum og sortniveau rapporteres til at være respektabelt. 

Men da spændende at se den fulde test og de sammenligninger der refereres til.



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 11:12
Dét der hele tiden slår mig ud af kurs, er den "mystical DLP look and feel" han også beskriver i artiklen. Der er et eller andet ved et DLP billede som jeg altid bliver imponeret over. 


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 11:34
Jeg har en Sony vpl 55 es. Pæren er lige gået efter 3000 timer. Ny pærer - Og billedet er som da jeg købte den. Jeg kan ikke se nogle issue med panelerne.
Bare til info.

edit - projektoren har kørt ca 80% af tiden i high mode

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio



Print side | Luk vindue