Print side | Luk vindue

Er HTPC en død fisk efterhånden?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151801
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 08:02


Emne: Er HTPC en død fisk efterhånden?
Skrevet af: KL
Emne: Er HTPC en død fisk efterhånden?
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 15:17
Hej,

Tænkte at for et par år siden var der som oftest 20-25 brugere som læste med i dette forum men nu er der sjældent mere end 2 af gangen.

Bruger folk smarttv funktioner nu? Er HTPC platformen blevet så stabil at der ikke længere er behov for hjælp? Eller er man bare blevet træt af at bruge så mange timer på at finjustere sin HTPC? Har streaming tjenester overtaget?

/KL




Svar:
Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 15:33
Jeg går, da og overvejer en HTPC løsning, engang, med en MAC mini, så helt død, er det da ikke. Den nye x265 viser også, at en HTPC løsning, ikke er altædende. CPU kræfter kræves der, hvis det ikke ligger i chip. Det er vel op til den enkelte, om de finder det relevant. Men ofte, ender det med jeg finder en skive, det er ikke alt jeg har lagt ind og det tager lang tid. Jeg har for nyligt, haft en raid, i min NAS-server, der brudte ned, heldigvis, nåede jeg at overføre til eksterne, så det er en af ulemperne. At køre Raid 1 koster, med ekstern lagring, på disk også. Lige nu, har jeg en del koncerter, lagt ind på min Dune, som jeg afspiller. Det der er pokkers, ved at have sådan en løsning, er at diskplads koster og et raid kan bryde ned. Jeg går dog selv og venter på at, harddisk plads falder i pris. Når der haves ca 4.000+ film, er det et stort arbejde at lægge dem ind. Jeg tror aldrig, jeg får gjort det med alle, end udvalgte. Koncerter synes, jeg er rart at have liggende på disk. Jeg vil ikke mene, det er helt død. 

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af KL KL skrev:

Hej,

Tænkte at for et par år siden var der som oftest 20-25 brugere som læste med i dette forum men nu er der sjældent mere end 2 af gangen.

Bruger folk smarttv funktioner nu? Er HTPC platformen blevet så stabil at der ikke længere er behov for hjælp? Eller er man bare blevet træt af at bruge så mange timer på at finjustere sin HTPC? Har streaming tjenester overtaget?

/KL

Det er ligesom alt andet. Når det bliver voksent, og fungerer, så er der ingen grund til at rode med det, og dermed ingen grund til at dele erfaringer eller stille spørgsmål



-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 04:09
Ekko MCenterFreak

HTPC er stadig den oftest benyttede kilde her i huset, dernæst Sky-HD PVR og ChromeCast (Da der ikke er noget app til HBO Nordic til PC'en og browser kun giver 2.0 lyd og 720p ...Men det er HBO's skyld, ikke platformens). Omvendt er det stadig HTPC'en der benyttes til Netflix, mhp at opnå 23,976 fps afspilning af 23,976 fps materiale.

Men ellers er der er jo ikke meget at sige om det, når det generelt bare kører som det skal.
Og det er jo typisk når folk har spørgsmål eller problemer man ser indlæg et sted som her.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 06:31
Kører selv med MCE og en HDHR3 men mest som recorder. Til dagligt brug ifbm normal flow TV bruges Stofa box der giver god guide navigation, start forfra og pause funktioner og til Netflix bruges enten Apple TV eller TV'ets indbyggede app.

Hvis jeg kunne få en anden recorder med serie optagelse og 4 tunere så afskaffede jeg HTPC'en.


Skrevet af: Jonas_R
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 07:26
Bruges også her i huset men det er en server som kører bl.a. emby (emby står også for evt. Optagelse), serviio, subsonic mm.

Mit lidt ældre gt50 tv, der bruger jeg serviio og de 2 andre tv jeg bruger jeg en Chromecast og emby app på telefonen.

Synes det fungerer bedst på den måde.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

.
Hvis jeg kunne få en anden recorder med serie optagelse og 4 tunere så afskaffede jeg HTPC'en.
 
De findes da, så det er bare med at komme i gang med udskiftningenWink
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Kører selv med MCE og en HDHR3 men mest som recorder. Til dagligt brug ifbm normal flow TV bruges Stofa box der giver god guide navigation, start forfra og pause funktioner og til Netflix bruges enten Apple TV eller TV'ets indbyggede app.

Hvis jeg kunne få en anden recorder med serie optagelse og 4 tunere så afskaffede jeg HTPC'en.
Jeg har en HDHomerun med 4 tunere, og ved at du via. TVHeadend kan køre serieoptagelse. Sæt igang.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Kører selv med MCE og en HDHR3 men mest som recorder. Til dagligt brug ifbm normal flow TV bruges Stofa box der giver god guide navigation, start forfra og pause funktioner og til Netflix bruges enten Apple TV eller TV'ets indbyggede app.

Hvis jeg kunne få en anden recorder med serie optagelse og 4 tunere så afskaffede jeg HTPC'en.
Jeg har en HDHomerun med 4 tunere, og ved at du via. TVHeadend kan køre serieoptagelse. Sæt igang.

Nu mente jeg godt nok at jeg ville af med min PC inklusive MCE og erstatte af en dedikeret recorder med f.eks. 3-4 tunere og specielt serieoptagelse. Helst ville jeg have at det var Stofa boksen der havde lidt flere tunere og serieoptagelse.

Men jeg har ikke fulgt området så meget så hvis i kan pege i den rigtige retning ville det være kanon. 


Skrevet af: beamer
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 19:18
Ja, jeg bruger Apple TV og apps på den. Hvorfor optage noget ?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 19:45
Vi bruger Shield tv hos os med plexus server som backend. Så har vi HD lyd og 24p. Men har så netflix, Viaplay som app, og dr, tv2 og HBO som Chromecast, på Shield. Og så har vi en Chromecast på 1. Salen


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Ja, jeg bruger Apple TV og apps på den. Hvorfor optage noget ?
Hvorfor optage noget?
Har du så alt hvad der findes, på danske kanaler, tilgængeligt på din Apple TV, f.eks. alle udgaver af Planet Earth II i HD?


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: bjarque
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 08:27
Har også et setup der styres 100% af iPhone/iPad, med Kodi på HTPC med Boxer igennem Digital Devices Cine c2t2 kort. Den bruges både til film/serier fra NAS og TV - med mulighed for pause optag etc. Derudover sender den også info til hjemmelavet ambilight på LG OLED TV.
Jeg har rykket al udstyr ned i kælderen under tv rummet, så min væg er LG OLED og soundbar - og ikke andet :) 

Men det gode ved løsningen er at jeg nemt kan udvide med klienter igennem en OpenELEC Raspberry pi, det har jeg gjort i kælderen hvor der er hjemmebio...
OG så INGEN remotes.

Anyways. Jeg er glad for min HTPC, der kører temmelig stabilt.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Ja, jeg bruger Apple TV og apps på den. Hvorfor optage noget ?
Hvorfor optage noget?
Har du så alt hvad der findes, på danske kanaler, tilgængeligt på din Apple TV, f.eks. alle udgaver af Planet Earth II i HD?

Ja Planet earth II ligger pt på DR.Nu som der findes en app til til Apple TV 4.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 09:59
Den korte historie:
-------------------------------------------
Jeg må også indrømme at det er yderst sjældent min media server er tændt efterhånden. 
Min Synology køre en PLEX server men den er næsten aldrig tændt mere. 
Siden jeg har fået Apple TV4 har jeg ikke set mig tilbage. Den er bare så forbandet simpel og den har ALLE de apps jeg har brug for. Det er virkelig få steder jeg har måtte gå på kompromis.

Så det korte svar er nej. Jeg bruger ikke HTPC længere. Mit Apple TV4 bedre på alle de parametre der er vigtige for mig.


Den lange historie:
-------------------------------------------

Startet ud med at bruge en PS3 og en ekstrern harddisk i sin tid. 
Senere ASRock ION (nørdet både med windows 7, ubuntu og XBMCs eget system som backend)
Disse har jeg haft 3 af. i forskellige versioner som alle har kørt XBMC (Idag kodi) og en MCE remote.
Prøvet en kort årgang Apple Mac Mini den var virkelig ikke god til formålet. 
Rasberry Pi 2 var en ganske god og stabil løsning med KODI. Styret via CEC link fra TVets fjernbetjening. 
Google chrome cast er også prøvet af og var ikke imponeret. Foretrækker at have betjeningen på tvet og ikke på mobilen. 
Apple tv3 og heller ikke her var jeg imponeret. havde nærmest kun Netflix resten skulle ligesom Chrome cast streames og styres fra mobilen.
Nvidia Shield blev også prøvet af igen var jeg meget lidt imponeret. App udvalget var katastrofalt ringe. Og oplevet så mange fejl. Det var tydeligt at boksen primært var lavet til at spille på. Den havde kodi men det kørte virkelig ustabilt og oplevet en masse bøvl som jeg bare ikke gad. 

I dag køre jeg en Plex server på min synology NAS. Har konvateret alle mine film til MP4 format. Og de disney film jeg har rippet ligger både i en dansk version uden undertekster og en engelsk med danske undertekster. Dette har jeg gjort for at undgå Transcoding når jeg afspiller på iOS enheder. 

Denne server streamer så til Apple TV4 i stuen, iPhones, iPads samt Samsung tv i soveværelset. 

Og så er vi fremme ved sagens kærne. Lige siden jeg har fået Apple TV 4 har jeg ikke set mig tilbage. 
Jeg har alle de apps jeg har brug for både på Apple tv4 og som AirPlay fra iPhone/iPad. 
Jeg har set mig selv i spejlet og spurgt mig selv om jeg virkelig behøver et stort surround anlæg. Og blev enig med mig selv om at det mest er serier og flow tv jeg ser. Så stereo er fint. 

Så det lange svar er nej. Jeg bruger ikke HTPC længere. Mit Apple TV4 er langt mere simpelt. mere stabilt. Har højere WAF faktor. og vigtigst af alt... Den har alle mine streaming tjenester samlet et sted sammen med min egen film samling!


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: sirvival3
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 11:52
Vi bruger vores mediecenter dagligt, og det bruges til Netflix og af og til film, som det også selv er server for.
I princippet kunne det nemt skiftes ud med en NAS og et Apple TV4, men jeg har været for nærig til at udskifte det, da det egentlig fungerer problemfrit og med rimelige WAF.



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128780&PID=1301947#1301947%20 - Mit mediecenter


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Ja Planet earth II ligger pt på DR.Nu som der findes en app til til Apple TV 4.
Også afsnit 1 ØER?
og i HD?


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Ja Planet earth II ligger pt på DR.Nu som der findes en app til til Apple TV 4.

Også afsnit 1 ØER?
og i HD?


Noget siger mig at du godt kender svaret på det spørgsmål. Men nej det afsnit er der ikke. Så det dog på Apple tv i sidste uge. Så det har været der. Og på grund af jeg har DR nu har jeg kunne se udsendelsen. Regner med at se afsnit to i aften. Også på Apple tv.

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

 

Noget siger mig at du godt kender svaret på det spørgsmål. Men nej det afsnit er der ikke. Så det dog på Apple tv i sidste uge. Så det har været der. Og på grund af jeg har DR nu har jeg kunne se udsendelsen. Regner med at se afsnit to i aften. Også på Apple tv.
Du har ret i at jeg kendte svaret. Problemet er (synes DR også) at det tidsvindue de har er for kort. Dvs. at man er pisket til at se det man gerne vil se, inden du får denne besked: Udløbet
Nu nævnte jeg også HD. En serie som Vores Planet skal som minimum ses i HD, helst i UHD. Jeg har dem optaget fra Canal Digital i HD, kan se dem når jeg vil. Det kan man kun med en HTPC løsning (eller en box fra udbyderen), hvilket er min pointe


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

 

Noget siger mig at du godt kender svaret på det spørgsmål. Men nej det afsnit er der ikke. Så det dog på Apple tv i sidste uge. Så det har været der. Og på grund af jeg har DR nu har jeg kunne se udsendelsen. Regner med at se afsnit to i aften. Også på Apple tv.
Du har ret i at jeg kendte svaret. Problemet er (synes DR også) at det tidsvindue de har er for kort. Dvs. at man er pisket til at se det man gerne vil se, inden du får denne besked: Udløbet
Nu nævnte jeg også HD. En serie som Vores Planet skal som minimum ses i HD, helst i UHD. Jeg har dem optaget fra Canal Digital i HD, kan se dem når jeg vil. Det kan man kun med en HTPC løsning (eller en box fra udbyderen), hvilket er min pointe

Er skam med på hvad din pointe er. Min pointe er at rigtig mange. Mig selv inkl. ikke har dette behov. Mit behov strækker sig til at jeg gerne vil kunne se det sidst nye. Og nu er Vores Planet jo lidt aparte da det er en BBC produktion så selvfølgelig har DR det kun i en meget begrænset periode da det er møg dyrt for dem at stille til rådighed. Men mange af deres egen produktioner ligger der jo temmelig lang tid. 
Og hvis det er væk ja så kan jeg jo bare se noget andet der er jo nok at vælge imellem når man har både
DR, TV2, Netflix, HBO, C-More, Ted talks, Youtube og Plex som jeg har. 

Angående opløsningen så var vores Planet i HD. Dog ikke FHD kun 720P. Men det gjorde mig ikke noget. Det var rigeligt flot. Og det er ikke så meget farverne jeg ser det for. Det er de closeups de har formået at lave i serien jeg syntes er fedt. Men tænker da at jeg skal have den på bluray når den engang falder nok i pris :-)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 04-Juli-2017 kl. 22:55
Ja køb den på BluRay UHD. Det har jeg selv gjort. Fantastisk at se den i UHD. Købte en Xbox bare for at kunne se den i UHD

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 05-Juli-2017 kl. 08:09
Jeg var indtil for 1 år siden stor tilhænger af HTPC fordi den rummede alle muligheder - man kan jo installere hvad som helst på den.

Men nu er HTPC hos mig afløst af en Nvidia Shield TV (+ HDHomerun Net TV-tuner + en Synology server der jo også kørte med HTPC'en)

På Synology'en kører bl.a. en TVHeadend server, der håndterer HD Homerun TV-signalet og optagelser.

På Shield TV kører så Kodi op mod TVHeadend med live TV og optagefunktion. Derudover ser jeg så billeder og Videoer, der ligger på Synology. TV optagelserne opbevares jo også på Synology - så enhver enhed i hjemmet med Kodi kan udnytte alle mulighederne - superfleksibelt.

DR's app på Apple TV er så lækker, at jeg også har købt et Apple TV 4 - primært til DR.

Med både TV og Apple TV har man det bedste fra 2 verdener - til billige penge - i stedet for krampagtigt at prøve at presse alt ind i en enhed - dér har jeg været :-)

Man er velkommen til at skrive til mig, hvis man ønsker tips til min løsning.





Skrevet af: Furry
Skrevet den: 05-Juli-2017 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

 

Noget siger mig at du godt kender svaret på det spørgsmål. Men nej det afsnit er der ikke. Så det dog på Apple tv i sidste uge. Så det har været der. Og på grund af jeg har DR nu har jeg kunne se udsendelsen. Regner med at se afsnit to i aften. Også på Apple tv.

Du har ret i at jeg kendte svaret. Problemet er (synes DR også) at det tidsvindue de har er for kort. Dvs. at man er pisket til at se det man gerne vil se, inden du får denne besked: Udløbet
Nu nævnte jeg også HD. En serie som Vores Planet skal som minimum ses i HD, helst i UHD. Jeg har dem optaget fra Canal Digital i HD, kan se dem når jeg vil. Det kan man kun med en HTPC løsning (eller en box fra udbyderen), hvilket er min pointe

Eller en USB harddisk i tv'et, eller hvis politikerne ikke var så bange for at DR ville lammetæve Discovery og Viasat, hvis de fil frierer tøjler

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-Juli-2017 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Eller en USB harddisk i tv'et, eller hvis politikerne ikke var så bange for at DR ville lammetæve Discovery og Viasat, hvis de fil frierer tøjler
 
Ikke forstået, så kan du uddybe nærmere?
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 05-Juli-2017 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Ja, jeg bruger Apple TV og apps på den. Hvorfor optage noget ?

For kvalitetens skyld, naturligvis!
- Hvis der da efterhånden ellers findes mennesker tilbage derude der går op i den slags?!?
Alle lader dog efterhånden til at have at orienteret sig imod convenience nu om stunder.  

Jeg har både Netflix og HBO, men nye serier som f.eks. Twin Peaks - The Return, Game of Thrones mv. optager jeg som reglen på min satellit-reciever fra Sky, når sådanne går der, da både lyd og billede gerne er bedre den vej. Det betyder at jeg som oftest skal vente nogle timer, da nye afsnit som reglen først transmitteres og sendes i prime-time om aftenen i UK efter US premiere nogle timer tidligere (Typisk nat/tidlig morgen Dansk og UK tid, hvor de som reglen også stillet til rådighed på streaming tjenesterne). Men det venter jeg gerne på, for at få den højere kvalitet.

Det samme gælder naturligvis DRTV, hvis der er noget jeg virkelig følger. Flow-TV kvaliteten slår jo også DRTV kvaliteten stort.




Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 05-Juli-2017 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Jeg var indtil for 1 år siden stor tilhænger af HTPC fordi den rummede alle muligheder - man kan jo installere hvad som helst på den.

Men nu er HTPC hos mig afløst af en Nvidia Shield TV (+ HDHomerun Net TV-tuner + en Synology server der jo også kørte med HTPC'en)

På Synology'en kører bl.a. en TVHeadend server, der håndterer HD Homerun TV-signalet og optagelser.

På Shield TV kører så Kodi op mod TVHeadend med live TV og optagefunktion. Derudover ser jeg så billeder og Videoer, der ligger på Synology. TV optagelserne opbevares jo også på Synology - så enhver enhed i hjemmet med Kodi kan udnytte alle mulighederne - superfleksibelt.

DR's app på Apple TV er så lækker, at jeg også har købt et Apple TV 4 - primært til DR.

Med både TV og Apple TV har man det bedste fra 2 verdener - til billige penge - i stedet for krampagtigt at prøve at presse alt ind i en enhed - dér har jeg været :-)

Man er velkommen til at skrive til mig, hvis man ønsker tips til min løsning.




Det lyder som et spændende setup jeg godt kunne tænke mig at undersøge nærmere.

Er det muligt du kan forklare mere eller eventuelt henvise til link/tråd?

Hvor kommer EPG data fra og hvor langt frem i tiden er der EPG data til?




Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 06:13
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Jeg var indtil for 1 år siden stor tilhænger af HTPC fordi den rummede alle muligheder - man kan jo installere hvad som helst på den.

Men nu er HTPC hos mig afløst af en Nvidia Shield TV (+ HDHomerun Net TV-tuner + en Synology server der jo også kørte med HTPC'en)

På Synology'en kører bl.a. en TVHeadend server, der håndterer HD Homerun TV-signalet og optagelser.

På Shield TV kører så Kodi op mod TVHeadend med live TV og optagefunktion. Derudover ser jeg så billeder og Videoer, der ligger på Synology. TV optagelserne opbevares jo også på Synology - så enhver enhed i hjemmet med Kodi kan udnytte alle mulighederne - superfleksibelt.

DR's app på Apple TV er så lækker, at jeg også har købt et Apple TV 4 - primært til DR.

Med både TV og Apple TV har man det bedste fra 2 verdener - til billige penge - i stedet for krampagtigt at prøve at presse alt ind i en enhed - dér har jeg været :-)

Man er velkommen til at skrive til mig, hvis man ønsker tips til min løsning.




Det lyder som et spændende setup jeg godt kunne tænke mig at undersøge nærmere.

Er det muligt du kan forklare mere eller eventuelt henvise til link/tråd?

Hvor kommer EPG data fra og hvor langt frem i tiden er der EPG data til?


Det mest tricky var at konfigurere TVHeadend på Synology'en - jeg fandt en udmærket video:  " rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=2Y-E4sQSb94" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=2Y-E4sQSb94 "> https://www.youtube.com/watch?v=2Y-E4sQSb94" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=2Y-E4sQSb94  (linket er sat ind med URL koderne - men ser alligevel underligt dobbelt ud???)

Det er derudover vigtigt, at du bruger TVHeadend version 4.0.8-1 på Synology'en - det er ikke alle versioner, der understøtter HDHomerun. Der skal ikke installeres HDHomerun klient på Kodi - hele ideen er, at HDhomerun kører via NAS'en - i dette tilfælde Synology.

EPG kommer simpelthen fra DVB-T TV-signalet i HDHomerun og der er EPG 14 dage frem, hvilket er fint til mig.

Når TVHeadend og HDHomerun er oppe at køre på Synology, skal der i Kodi tilføjes TVHeadend PVR Add on - og vupti har du TV i Kodi med:
  • Live TV
  • EPG
  • Optagefunktion med serieoptagelser m.m.
 



Skrevet af: Jonas_R
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 07:25
Alternativ kan du også køre en server med emby og en hdhomerun.

Så kan du også se live tv on the go eller i sommerhuset og emby har en god transcoding funktion. Du kan også sætte flere kontorer op til resten af familien mm.

Udover det har du så også resten af emby's funktioner.

Har lavet en lille guide der viser hvordan det sættes op
Guide" rel="nofollow - http://www.skumlern.dk/S2forum/Guide%20emby.pdf


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 07:26
OK takker. Hvordan er det med Kodi implementeringen på NVidia shield'en vil den også supportere f.eks. DVBLink, eller er det netop samspillet mellem Kodi og TVheadend der får det til at spille?

Jeg har brugt DVBLink i mange år efterhånden og ville egentlig foretrække at bruge det. Såvidt jeg kan se supporterer Synology'en DVBLink.

Er det rigtigt forstået at Shield'en ikke supporterer Amazon streaming?


Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 07:37
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

OK takker. Hvordan er det med Kodi implementeringen på NVidia shield'en vil den også supportere f.eks. DVBLink, eller er det netop samspillet mellem Kodi og TVheadend der får det til at spille?

Jeg har brugt DVBLink i mange år efterhånden og ville egentlig foretrække at bruge det. Såvidt jeg kan se supporterer Synology'en DVBLink.

Er det rigtigt forstået at Shield'en ikke supporterer Amazon streaming?
Jeg kørte DVBLink på Synology'en tidligere men havde en del ustabilitet - så prøvede jeg TVHeadend, der tilmed er gratis - og den har kørt klippestabilt i over et år nu.

Hvis DVBLink fungerer for dig kan du jo bare bruge den - funktionaliteten er i Kodi den samme som TVHeadend.

Det giver ingen mening at køre begge løsninger samtidigt i Kodi - hvis det overhovedet er muligt.... 

Amazon streaming på Shield har jeg ingen erfaring med.



Skrevet af: Steffe
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 08:04
Har selv en nuc som bruges som htpc og server. Den virker bare. Chromecast bruges til at caste online tjenesterne.


Skrevet af: JBtv
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 08:34
Kan Kodi afspille en optagelse som er startet, men ikke afsluttet endnu ?

Med andre ord, kan jeg starte en optagelse f.eks. kl. 20 af et program der varer til kl. 21. Og herefter starte afspilning kl. 20:15 ?

Jeg spørger fordi jeg pt bruger www.nextpvr.com som kan klare ovenstående scenarie. Jeg har også forsøgt med www.nextpvr.com som backend til Kodi, dvs nextpvr står for optagelse, mens Kodi står for afspilning. I det tilfælde, så er jeg nødt til at vente på optagelsen er færdig før Kodi kan afspille den. Det forhindrer mig i at bruge Kodi som frontend, hvilket jeg egentligt gerne ville. Min nuværende Kodi er en ældre udgave, så der kan være sket forbedringer.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af JBtv JBtv skrev:

Kan Kodi afspille en optagelse som er startet, men ikke afsluttet endnu ?
 
Det er det som kaldes timeshift. Jeg kan ikke udtale mig konkret om Kodi, men er ret sikker på at alle PC løsninger kan klare dette i disse digitale tider.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af JBtv JBtv skrev:

Kan Kodi afspille en optagelse som er startet, men ikke afsluttet endnu ?

Med andre ord, kan jeg starte en optagelse f.eks. kl. 20 af et program der varer til kl. 21. Og herefter starte afspilning kl. 20:15 ?

Jeg spørger fordi jeg pt bruger www.nextpvr.com som kan klare ovenstående scenarie. Jeg har også forsøgt med www.nextpvr.com som backend til Kodi, dvs nextpvr står for optagelse, mens Kodi står for afspilning. I det tilfælde, så er jeg nødt til at vente på optagelsen er færdig før Kodi kan afspille den. Det forhindrer mig i at bruge Kodi som frontend, hvilket jeg egentligt gerne ville. Min nuværende Kodi er en ældre udgave, så der kan være sket forbedringer.
Med TVHeadend som backend på Synology og kan man godt samtidigt se det samme program live og endda spole tilbage. Superpraktisk. 


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Med TVHeadend som backend på Synology og kan man godt samtidigt se det samme program live og endda spole tilbage. Superpraktisk. 

Bare af ren og skær nysgerrighed hvornår optog du sidst en udsendelse? 
De fleste tv i dag understøtter jo optagelse af en udsendelse. Og jeg har da også haft en 1tb disk sat bag i tvet. Men brugte det bare aldrig. 

Hvad med antennestik køre du ikke dette ned til alle dine tv så? Eller streamer du bare tv via Kodi på en Nvidia Shield? Tænker da umilbart at kvaliteten daler når du streamer via HDHomeRun

Opdatering: At kvaliteten daler ved streaming fra HDHomeRun ville for mig personligt ikke være et stort problem. Men det ville det måske være for nogle andre.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Med TVHeadend som backend på Synology og kan man godt samtidigt se det samme program live og endda spole tilbage. Superpraktisk. 

Bare af ren og skær nysgerrighed hvornår optog du sidst en udsendelse? 
De fleste tv i dag understøtter jo optagelse af en udsendelse. Og jeg har da også haft en 1tb disk sat bag i tvet. Men brugte det bare aldrig. 

Hvad med antennestik køre du ikke dette ned til alle dine tv så? Eller streamer du bare tv via Kodi på en Nvidia Shield? Tænker da umilbart at kvaliteten daler når du streamer via HDHomeRun

Opdatering: At kvaliteten daler ved streaming fra HDHomeRun ville for mig personligt ikke være et stort problem. Men det ville det måske være for nogle andre.


Jeg optog faktisk en film i går aftes. Jeg optager mest film fra DR kanalerne - også de mere franske og spanske "smalle" film, der sendes på DR K.

Film kommer sjældent i DR arkivet. Derudover optager jer Live udsendelser, som jeg pludselig beslutter mig for at se senere - det er mere bekvemt end at finde dem i arkivet. Og ikke alle udsendelser kommer i arkiv. Jazz udendelser er et andet eksempel.

Jeg har antennekablet sat i HDHomerun (DVB-T) og Synology TVHeadend serveren modtager signalet via netværket. Derefter kan en Kodi klient hvorsomhelst på netværket modtage TV signalet. Det er helt tabsfrit, da der jo er tale om et digitalt signal.

Bare kom i gang - det er et genialt koncept :-)




Skrevet af: huntiedk
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 13:44
Jeg har en nørdet tilgang på området: Jeg har en NUC med Debian linux, som er:
1: Internetrouter og firewall (da jeg har fibernet med ethernet ud ad væggen)
2: NAS vha. et par tilsluttede USB-diske & samba
3: HTPC med TVheadend som backend og Kodi som frontend (HDHR tuner) - giver også mulighed for at se TV uden for hjemmet alt efter firewallindstillinger
4: Controller for Unifi access point
5: Webserver
6. Eksperimentel airplay-gateway til Sonos (AirSonos).
Tidligere også musikserver, men den del har Tidal nu overtaget :-)


-------------
Øst, vest, ::1 bedst


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 06-Juli-2017 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Eller en USB harddisk i tv'et, eller hvis politikerne ikke var så bange for at DR ville lammetæve Discovery og Viasat, hvis de fil frierer tøjler

 
Ikke forstået, så kan du uddybe nærmere?
 
Flemming

Du skrev "Det kan man kun med en HTPC løsning " og så ville jeg da bare komme med 2 andre muligheder for at udvide din horisont

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: kenp
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 22:30
Jeg bruger en HTcp løsning, og går ikke væk fra den foreløbig...

Den bliver brugt daglig, bla. Optaget tv. Det er en Intel nuc som er ved fjernsynet.
Men har så en n40l til alle filer, mailserver, webserver, unifi controller osv.
Også en hdhr (som dog skal skiftes til en 4 tuner model), så ungerne kan bruge det nemmere på deres win10 maskiner.

Har chromecast bruges ikke meget.

Har ikke Netflix, HBO og lign.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af kenp kenp skrev:

Jeg bruger en HTcp løsning, og går ikke væk fra den foreløbig...

Den bliver brugt daglig, bla. Optaget tv. Det er en Intel nuc som er ved fjernsynet.
Men har så en n40l til alle filer, mailserver, webserver, unifi controller osv.
Også en hdhr (som dog skal skiftes til en 4 tuner model), så ungerne kan bruge det nemmere på deres win10 maskiner.

Har chromecast bruges ikke meget.

Har ikke Netflix, HBO og lign.

Det er fiks lille en den Intel nuc. hvilket program bruger du til optagelse og hvor meget støjer den i normal drift?


Skrevet af: kenp
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 10:01
Nu er jeg så oldnordisk at jeg har Windows 7 på den ;-), men ellers lille man med den nye hdhr også kunne lave optagelser.

Hvis noget andet i stuen er tændt høre jeg den ikke overhovedet.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 12:26
Kører selv med MCE7 og HDHR3, som fungerer fint med DVBlink. Har godt kigget på den før men været bange for støjniveau. Også kan man vel ikke få fat i MCE7 mere.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 13:34
Hvis du er bange for støjniveau, så er zotac's c-serie en "nuc" uden blæser og 100% lydløs. De findes i en stribe varianter:  http://www.zotac.com/dk/product/mini_pcs/zbox_c_series" rel="nofollow - https://www.zotac.com/dk/product/mini_pcs/zbox_c_series

De er som skabt til opgaven med indbygget IR øje.

Jeg har 3 stks, en ci323, en ci321 og en ci320 og er dybt begejstret, jeg bruger dog ingen af dem til mediecenter men det er kun fordi jeg allerede havde løst den opgave på anden vis. 


Skrevet af: kenp
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Kører selv med MCE7 og HDHR3, som fungerer fint med DVBlink. Har godt kigget på den før men været bange for støjniveau. Også kan man vel ikke få fat i MCE7 mere.


Man kan købe en win7 her (ej prøvet) https://e-gear.dk


Skrevet af: Copyright
Skrevet den: 25-Juli-2017 kl. 13:20
Hej
Har du erfaring med iptv på tvheadend server synology?
Jeg kan ikke tilføje en m3u fil med tv kanaler, men kun en kanal ad gangen fra filen. Her kan jeg i det mindste optage tv.
Desuden er der ingen epg, men tilføjer jeg via kodi tvheadend virker alle kanaler med epg, men så kan jeg ikke optage tv.


-------------
Rated R



Panasonic TH-50PX70, JBL HT-1 THX System, B&W 603, NAD216 THX, Onkyo TX-NR807B, Epson TW3200, Panasonic DMP-BD65, Xbox360, Dune Smart HD D1.



Print side | Luk vindue