Print side | Luk vindue

Hjælp til klenodie

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151805
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 06:13


Emne: Hjælp til klenodie
Skrevet af: Kasper R
Emne: Hjælp til klenodie
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 20:28
Hej godtfolk.

Jeg har fået fat på en gammel pladespiller. En af dem, som er indbygget i en slags kommode.
Stikket, jeg går udfra skal i en forstærker, er gammelt,
og jeg vil nu gerne vide, hvordan jeg får den tilsluttet.
Kan I hjælpe ? http://imgur.com/VkMkpQY" rel="nofollow - http://imgur.com/VkMkpQY



Svar:
Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Kasper R Kasper R skrev:

Hej godtfolk.

Jeg har fået fat på en gammel pladespiller. En af dem, som er indbygget i en slags kommode.
Stikket, jeg går udfra skal i en forstærker, er gammelt,
og jeg vil nu gerne vide, hvordan jeg får den tilsluttet.
Kan I hjælpe ? http://imgur.com/VkMkpQY" rel="nofollow - http://imgur.com/VkMkpQY

Ligner det ikke et 3-benet DIN-stik? Synes at kunne huske, at have set sådan ét for mange år siden...

Smid da også lige et billede af grammofonen!!

Hvis det ER et 3-benet DIN-stik, så kan det vist klares med en adapter, med DIN hunstik i den ene ende, og Phono-stik i den anden ende


Skrevet af: Kasper R
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 21:57
Fedt, tak! Kan du smide et link til, hvor jeg kan
bestille / købe sådan et? Måske i Kbh?
Her er et billede :)
https://imgur.com/gallery/V45Ve" rel="nofollow - https://imgur.com/gallery/V45Ve


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:04
Afmonter DIN stikket, og monteret et Phono stik, der skal kun bruges et, da pladespilleren er Mono.
Det er derfor at DIN stikket kun er 3 benet.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Kasper R
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:07
Tak! Men når du siger "afmonter stikket", er jeg allerede på bar bund :/


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af Kasper R Kasper R skrev:

Fedt, tak! Kan du smide et link til, hvor jeg kan
bestille / købe sådan et? Måske i Kbh?
Her er et billede :)
https://imgur.com/gallery/V45Ve" rel="nofollow - https://imgur.com/gallery/V45Ve

Det er da en sjov sag! Er det ikke sådan én, hvor man lige skal trække tonearmen ud til højre - KLIK! Så går den i gang? Og så skal man FORSIGTIGT sætte nålen ned på pladen...

Sørg også lige for, at pickup-nålen vender rigtigt. Mange af de gamle pladespillere havde nemlig hele 2 nåle: Én for vinyl-singler, og LP'er og én for 78'ere, for "bedre" lyd, for 78'erne...


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:09
Du lodder det gamle DIN af, og lodder et Phono på i stedet for.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Kasper R
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:11
Jeg har som sagt ikke prøvet den endnu,
så ved intet om, hvordan den fungerer.
Jeg har aldrig loddet før, så ved ikke lige om
jeg skal rode mig ud i noget så porøst den
første gang


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:14

Det er nødvendigt med et nyt stik, der gamle er jo som det ses ikke noget værd.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af Kasper R Kasper R skrev:

Jeg har som sagt ikke prøvet den endnu,
så ved intet om, hvordan den fungerer.
Jeg har aldrig loddet før, så ved ikke lige om
jeg skal rode mig ud i noget så porøst den
første gang

Så vil jeg anbefale at lade en ven, som er ferm med en loddekolbe, gøre arbejdet, så der ikke sker noget galt.


Skrevet af: Kasper R
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:16
Så en omformer ville ikke gøre det, ok..
Hvad tror du, sandsynligheden for en
lyd man kan holde ud er?


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af Kasper R Kasper R skrev:

Så en omformer ville ikke gøre det, ok..
Hvad tror du, sandsynligheden for en
lyd man kan holde ud er?

Nok ikke SUPER-Hi-Fi, men okay-lyd, bare sådan for sjov. Men med gode højttalere, er du nok hjulpet godt på vej.

Stikket bør du kunne købe i enhver radio/TV-biks


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:22

Det skal også lige undersøges om nålen er noget værd, og om det er en LP nål eller om der kun er en til 78er monteret.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Kasper R
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:24
Ok - tusinde tak for hjælpen.
Jeg må finde en, der kan lodde den for mig.
Og så var det et phono stik der skulle på i stedet?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:26

Ja, og så en Y adapter så at der kan fås et signal til både Højre og Venstre kanal.
Det skulle til sådan en gammel pladespiller ikke være nødvendigt med en RIIA forstærker.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Kasper R Kasper R skrev:

Ok - tusinde tak for hjælpen.
Jeg må finde en, der kan lodde den for mig.
Og så var det et phono stik der skulle på i stedet?

Nu kan jeg ikke lige se det på billedet, men kan du se, om der er to nåle - altså en vendbar pickup? En for LP'er og vinyl-singler, og én for 78'ere?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:34

Det ser ud til at den er til begge dele, men den skal også være i orden, ellers er det ligemeget indtil der kan skaffes en anden, og det kan være vanskeligt.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det ser ud til at den er til begge dele, men den skal også være i orden, ellers er det ligemeget indtil der kan skaffes en anden, og det kan være vanskeligt.

Nej... Det er nok ikke ligefrem Elgiganten, eller nærmeste Expert-butik, man skal spørge efter en Micro Crystal-pickup...

Nok nærmere en lille specialbutik, hvor man roder med den slags gamle sager. Sådan nogle butikker MÅ der vel være i København?


Skrevet af: Kasper R
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 22:59
Jeg tror jeg har en ide om, hvor jeg kan gå hen.
Problemet er, jeg ikke bare lige sådan kan
slæbe den med.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 23:05

Den har et kabinet, den krydsfiner plader den sidder i ser ud til at den noget senere er skåret til, den er i hvertfald ikke original. Så den skulle da være nem at tage ud og bruge som en hver anden pladespiller.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Kasper R
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 23:08
Ah, så du mener den er hjulpet på vej?
Om man så må sige.
Det er sådan en, hvor man skal åbne en låge
og så 'kommer den ud'.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 23:14

Det er ikke en indbygnings pladespiller, for de har ikke kabinet, det har den, så det er noget hjemmelavet. Dækpladen er som jeg skrev før hjemmelavet, ikke original. Der er kun en simpel krydsfiner plade.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Kasper R
Skrevet den: 02-Juli-2017 kl. 23:28
Ok - der kan man bare se! Spøjst, at nogen vælger
at lave den model og så med en så gammel pladespiller !


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 06:39
Oprindeligt skrevet af Kasper R Kasper R skrev:

Ok - der kan man bare se! Spøjst, at nogen vælger
at lave den model og så med en så gammel pladespiller !

Nu var pladespilleren jo nok ny, da de valgte at indbygge den i det hjemmelavede kabinet!Big smile Ha-ha... Spøg til side...

Pak den godt ind, hvis du skal bære den på højkant. Pladetallerkene sidder nok løst, på en aksel, ligesom på en moderne grammofon. Eller se, om du kan tage den af, og så bare have den løst ved siden af. Ellers bær spilleren vandret.

Den har sikkert stået stille i mange år, så det ville nok også være en go' ide, at få tjekket spilleværket, nu når du SKAL have den på værksted. dette KAN være blevet trælst med årene, så den TILSYNELADENDE ikke vil noget, selv om man vil kunne høre en motor gå i gang, når man forsøger at starte den.

Pladetallerkenen blev meget tit drevet af en vekselstrømsmotor, og et lille gummihjul.

Og når vi tidligere snakkede om, at der kunne være en nål for både normale plader, OG 78'ere, så skyldes det, at rillerne i pladerne er forskellige. Dem på normale vinylplader er smallere end dem på 78'erne. Dette vil du kunne høre, hvis du spiller en 78'er med en pickup beregnet for vinylplader. Det vil slet ikke lyde godt, da nålen vil "sejle" frem og tilbage i rillen.

Og 78'ere må du IKKE tabe på gulvet! Så går de i stykker! Prøv evt. at få fat på nogle med Spike Jones... SÅ kan jeg garantere, at du får noget at grine af!Big smile


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 03-Juli-2017 kl. 18:10
Billede af en del af spilleværket, for at vise, hvordan det KAN se ud...
Dette er fra en Luxor Dirigent 1000




Print side | Luk vindue