Print side | Luk vindue

Hastighedstest bredbånd Yousee

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151855
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 20:09


Emne: Hastighedstest bredbånd Yousee
Skrevet af: Trisse
Emne: Hastighedstest bredbånd Yousee
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 17:27
Vi har bredbånd via Yousee 300/60.
Her til aften testede jeg så hastigheden flere gange via Speedtest.
Ingen af gangene nåede den over 150 ned.
Men så tog jeg Yousee's hastighedstest og her ligger den konstant omkring de 300, enten lidt over eller lidt under.
Hvad skal man tro. Får man hvad man betaler for eller?
mvh. Jesper
 



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 18:30

Når jeg bruger Ookla til at måle min forbindelse 100/20, så måles der rigtig nok, den ligger ret konstant på 93-95/25 på Wi-Fi.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 19:04
Nu gælder hastighedsløftet jo reelt kun til kanten af Yousee netværk, så egentlig passer det vel meget godt LOL

Selv om jeg er enig i, at speedtest.net normalt er rigtig på den.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Trisse
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 20:56
Tak for input. Men giver da ingen mening.
Hvis man betaler for 300/60 så er det vel til "døren".
Og jeg har målt præcis hvor signalet kommer ind med en stationær pc koblet til via kabel!!


Skrevet af: Trisse
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 20:58
Hvordan ved du den måler rigtigt. Har du prøvet andre målere


Skrevet af: Plex
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 21:06
Min 300/60 YS Coax ligger typsik på 335/67 9mS på speedtest.net - testet op i men en TDC server på wifi. Bevæger jeg mig udenfor ligger Waoo Skanderborg på 256/63 og 17mS. 



Skrevet af: THX2K
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 23:12
Prøv Bredbandskollen. Den brugte YouSee-teknikerne selv, da de fejlsøgte min linje. Har en 300/60 linje og får fuld valuta for pengene.

https://www.bredbandskollen.se/


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 23:20

Der sker ingen ting, der trykkes start så kommer denne besked. Initialiserer test. Derefter sker der intet.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 23:28
Den svenske virker også hos mig. Du må være defekt :)


Skrevet af: csell
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 08:43
Den virker heller ikke hos mig.

Hilsen Carsten.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Den virker heller ikke hos mig.

Hilsen Carsten.
Hvilken browser bruger I når det ikke virker?
Med Google Chrome kommer der et lille ikon til højre i adresse felt "Denne side forsøger at indlæse scripts  fra kilder, som ikke er godkendte"
Med Win 10 Edge virker det. Wink

Mvh. JørgenT


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 09:02
Radiomanden og csell:

Både bredbandskollen og speedtest.net virker her... Google Chrome

Hvilken browser bruges der?


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 09:12
En anden spøjs ting afledt af denne tråd i går.
Fik jo en mail fra Yousee i maj med tekst:
"Vi sætter nemlig hastigheden på dit bredbånd op – uden at du skal betale ekstra. Hvorfor? Ganske enkelt fordi vi er glade for at have dig som kunde. Inden udgangen af juni måned går du derfor fra en hastighed på 50/10 Mbit til en hastighed på 120/10 Mbit."

Sidst jeg testede ca. midt juni var hastighed endnu ikke sat op, kørte ca. 55/11 - men stadigvæk det samme i går. 
Slukkede/genstartede modem, ingen forskel: 55/11

Ind på Mit Yousee og skifte fra 120/10 til 100/30 - og efter genstart ta-da : Ca. 116/35  Big smile


P.S. Ved højreklik på ovennævnte ikon i Google Chrome: Tillad usikre scripts 
virker det også her, med lidt lavere download hastighed (ca. 112)

Edit:  http://support.google.com/chrome/answer/1342714?p=unauthenticated&visit_id=1-636350951250616013-1137146115&rd=1" rel="nofollow - https://support.google.com/chrome/answer/1342714?p=unauthenticated&visit_id=1-636350951250616013-1137146115&rd=1

Mvh. JørgenT


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 10:58
fejl


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 11:05
50,70 - 11,46 på en 50/10 på den svenske, download lidt dårlige end Ookla

56,45 anden gang, lidt mærkeligt


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 11:16
Den svenske giver 958 - 952 her (på den app de har lavet til Mac), passer meget godt Big smile

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: brafi
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 14:06
Speedtests får generel højeste prioritet hos udbyderne...
Skal du så til at hente / loade filer fra hjemmesider, er det en anden sag...

Jeg havde selv lidt udfordringer med min udbyder, som havde en flaskehals et sted i sit netværk, men speedtest.net gav hvad den skulle (~70/20), men hentede jeg f.eks. filer (http://mirror.one.com/bigfile) faldt hastigheden til kun et par mbps...

Så speedtests er ikke en 100% retningslinje for hvad ens forbindelse kan yde. :-)


Skrevet af: katbird
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 17:29
http://openspeedtest.com/?ref=logo" rel="nofollow - Pure HTML5 Internet Speed Test.No Flash or Java


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af katbird katbird skrev:

http://openspeedtest.com/?ref=logo" rel="nofollow - Pure HTML5 Internet Speed Test.No Flash or Java

Den virker måske på alt, men den virker til gengæld ikke ret godt Confused

Min upload kommer ikke højere end knap 40Mbit/s, det er ca 900 for lidt....


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 19:21
http://Fast.com" rel="nofollow - Fast.com




Skrevet af: Trisse
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 19:27
Det er fint med henvisninger til alle mulige andre hastighedsmålere, men min pointe var om de ikke alle skulle måle ens? Hvad kan man ellers regne med?

Og har testet alle de målere der er nævnt i tråden. Og I alle kommer jeg tæt på eller over de 300/60 jeg betaler for. Men ikke speedtest. Den viser kun det halve.

???? 


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Trisse Trisse skrev:

Det er fint med henvisninger til alle mulige andre hastighedsmålere, men min pointe var om de ikke alle skulle måle ens? Hvad kan man ellers regne med?
Faktisk ikke, da man ikke har styr over hvilken vej data trafikken bevæger sig, når først den har forladt ens bopæl.

Oprindeligt skrevet af Trisse Trisse skrev:

Og har testet alle de målere der er nævnt i tråden. Og I alle kommer jeg tæt på eller over de 300/60 jeg betaler for. Men ikke speedtest. Den viser kun det halve???? 
Jeg vil give dig ret i at det er sært, men hvis alle de andre hvis korrekt, er det ruten til speedtest der halter.
Vælger den selv at teste mod den server der står hos TDC?

Du kan evt. læse dette blog indlæg, skrevet af ejeren af kviknet.dk, som godt nok handler om ping tider, men samtidig giver et godt indblik i hvordan data bevæger sig rundt:  https://www.version2.dk/blog/hvad-min-pingtid-1077833" rel="nofollow - https://www.version2.dk/blog/hvad-min-pingtid-1077833


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Trisse
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 21:14
Igen tak for alle Jeres input.
Men helt konkret kunne I så prøve at teste 2 hastighedsmålere op mod hinanden.
Gerne speedtest da jeg tænker det er absolut den største.
Måske vi kunne få Recordere.dk til at samle op?
mvh. Jesper 


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 21:26
speedtest.net (app på en Mac)

Ping: 1 ms
Download: 941
Upload: 942

bredbandskollen.se (app på Mac):

Ping: 2 ms
Download: 954
Upload: 953


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: islands_brygge
Skrevet den: 09-Juli-2017 kl. 11:46
Målt på Bryggenet, ikke på YouSee bredbånd eller coax - blot for at teste om speedtest.net viser et markant anderledes resultat. Forbindelsen påstås at være en delt 80/80 Mbit forbindelse. Firefox, Windows 10, ældre Lenovo Thinkpad, fast forbundet med 1 Gbit LAN til Bryggenet-switch i kælder.

speedtest.net
Ping: 1 ms i speedtest.net vindue.
Ping 10 ms i command prompt.
Download: 85,9
Upload: 83,3

bredbandskollen.se
Ping: 37 ms i command prompt.
Download: 84,5
Upload: 73,8

YouSee hastighedtest:
Ping: kan ikke pinges
Download: 85,5
Upload: 86


Skrevet af: brafi
Skrevet den: 09-Juli-2017 kl. 12:00
Jeg har erfaret at der KAN være stor forskel på, hvilken server (i DK) man tester op imod, med speedet.net...

Om det er udbyderens speedtest-server som er overbelastet eller om det er ens egen udbyders peering-aftaler som sætter begrænsningen, er svært at lure. 😀

Personligt bruger jeg Kviknet, DanskNet, gigabit og waoos servere, da jeg her oftest får samme hurtige resultater. 👌


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 11-Juli-2017 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af Trisse Trisse skrev:

Det er fint med henvisninger til alle mulige andre hastighedsmålere, men min pointe var om de ikke alle skulle måle ens? Hvad kan man ellers regne med?


Okay, jeg ved godt at denne analogi er tæsket til døde, men sammenlign det med at skulle køre på motorvejen i en bil der kan køre 300 Km/t - der er forhold der vil gøre at du ikke altid kan regne med at kunne køre 300 km/t, selv om din bil er i stand til det...

Sådan er nettet også skruet sammen...

Ja, jeg brugte den gamle motorvejsanalogi, undskyld!


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Trisse
Skrevet den: 13-Juli-2017 kl. 21:44
Er overhovedet ikke enig. Hvis man er lovet en given hastighed, så må det være under alle forhold og som minimum et gennemsnit. 

Men ved ikke hvilke forhold du hentyder til i din "sjove" sammenligning.

Og i øvrigt gik spørgsmålet i højere grad på forskellen på de forskellige hastighedstest.

mvh. Jesper


Skrevet af: brafi
Skrevet den: 13-Juli-2017 kl. 22:14
Bredbåndshastigheder er elastik i metermål... Er der en meter, når den er slap, eller når den er strukket helt ud?

Tænk lige på, hvad din forbindelse vil koste, hvis de garantere eks. 300/300 til 10.000 kunder, UD af deres net???

Normalt køber internetudbydere flere forbindelser, som alle skal deles om. Disse overvåges, og opgraderes, som forbruget måtte komme.

I vores grundejerforening, blev vi i sin tid (sidste år) kontaktet af en som ville købe vores nedlagte coax-net, og levere 50/10 mbit til os alle (70 grunde) på kun 100 mbit forbindelse til omverdenen. 
Heldigvis blev dette ikke til noget, og i dag er vi ved at f etableret fiber...

Men for at komme tilbage til dit spørgsmål, så har foreskellen på diverse hastighedstests også noget at gøre med de aftaler internetudbyderne laver med hunanden (peering)
Og så kan det være at den rute man får tildelt, er belastet i forhold til den pris man har betalt...


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 06:29
Hos yousee via coax er hastighederne garanteret (kabel) og normalt 10% over


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 07:29
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Hos yousee via coax er hastighederne garanteret (kabel) og normalt 10% over

Garanteret hvor til?

Det er jo det der er udfordringen her... OP mener at han ALTID i ALLE situationer skal have den hastighed han har købt, hvilket er temmelig utopisk.

Ingen udbyder kan garantere hastigheder uden for deres egne net, og da slet ikke på et almindeligt konsumer produkt (privatkundeprodukt).


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Hos yousee via coax er hastighederne garanteret (kabel) og normalt 10% over

Garanteret hvor til?

Det er jo det der er udfordringen her... OP mener at han ALTID i ALLE situationer skal have den hastighed han har købt, hvilket er temmelig utopisk.

Ingen udbyder kan garantere hastigheder uden for deres egne net, og da slet ikke på et almindeligt konsumer produkt (privatkundeprodukt).

Hvis du f.eks. har 50/10 hastigheden så har du 56-57 / 11-12


Skrevet af: brafi
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Hvis du f.eks. har 50/10 hastigheden så har du 56-57 / 11-12

Det er blot for at gøre dig glad. :D

Se på dette eksempel:

Jeg er internetudbyder.
Jeg har 1000 Mbit forbindelse til internettet.
Jeg har 100 kunder som deler min internetforbindelse, men jeg lover dem en 100 mbit forbindelse.
Alle kunderne har 100 mbit til mig, (de har fiber direkte til mig), men skal deles om min 1000 mbit forbindelse.

Sådan fungerer internettet i dag!

Hos Yousee er brugerne "ø-opdelt" og hver "ø" har xxx mbit til rådighed.
Afhængig af hvor mange der er tilsluttet denne "ø", skal disse brugere DELES om den båndbredde som hver "ø" har fået tildelt.

Yousee kan ikke garantere eks. 300/60 til ALLE på SAMME TID, og det mener jeg heller ikke der står nogen steder?

Og har du nu en udbyder som garanterer en hastighed, så kan han intet stille op, så snart trafikken forlader udbyderens net.

Jeg har f.eks en lille test-server stående på en 100 mbit forbindelse, og din udbyder kan på ingen måde hente hurtigere end de 100 mbit fra serveren (såfremt du er den eneste som trækker trafik fra serveren...), hvoraf han ikke kan garantere dig de 300 mbit på internettet...

Se nu de forskellige speedtest-servere som står rundt omkring.
Du ved jo ikke om du er den ENESTE som tester på den server mens du tester?
Sæt nu der er 7 andre som er igang på samme tid som dig, fra samme server, og at serveren nu kun er tilsluttet med en 1000 mbit forbindelse til internettet?


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Hvis du f.eks. har 50/10 hastigheden så har du 56-57 / 11-12

Det er blot for at gøre dig glad. :D

Se på dette eksempel:

Jeg er internetudbyder.
Jeg har 1000 Mbit forbindelse til internettet.
Jeg har 100 kunder som deler min internetforbindelse, men jeg lover dem en 100 mbit forbindelse.
Alle kunderne har 100 mbit til mig, (de har fiber direkte til mig), men skal deles om min 1000 mbit forbindelse.

Sådan fungerer internettet i dag!

Hos Yousee er brugerne "ø-opdelt" og hver "ø" har xxx mbit til rådighed.
Afhængig af hvor mange der er tilsluttet denne "ø", skal disse brugere DELES om den båndbredde som hver "ø" har fået tildelt.

Yousee kan ikke garantere eks. 300/60 til ALLE på SAMME TID, og det mener jeg heller ikke der står nogen steder?

Og har du nu en udbyder som garanterer en hastighed, så kan han intet stille op, så snart trafikken forlader udbyderens net.

Jeg har f.eks en lille test-server stående på en 100 mbit forbindelse, og din udbyder kan på ingen måde hente hurtigere end de 100 mbit fra serveren (såfremt du er den eneste som trækker trafik fra serveren...), hvoraf han ikke kan garantere dig de 300 mbit på internettet...

Se nu de forskellige speedtest-servere som står rundt omkring.
Du ved jo ikke om du er den ENESTE som tester på den server mens du tester?
Sæt nu der er 7 andre som er igang på samme tid som dig, fra samme server, og at serveren nu kun er tilsluttet med en 1000 mbit forbindelse til internettet?

Nu har han jo ikke nævnt noget om at YouSee garantere 300/60 Mbit/s til alle på samme tid. Han har heller ikke nævnt noget om at det er ud af YouSee's net, eller til din testserver som er placeret på en 100/100 Mbit/s forbindelse.

Så længe man kan teste 300/60 på en server der er placeret i YouSee's netværk, så kan man ikke klage. Alle kunder bruger ikke forbindelsen på samme tid, så derfor forstår jeg slet ikke, hvorfor nogle har travlt med at fortælle at deres kapacitet ikke ville kunne følge med, hvis alle brugte det på samme tid.

Kan noget infrastruktur det i dette land?
Hvis alle i din by tænder for vandhanen på samme tid, tænder alle deres el apparater, kører mod storebæltsbroen etc, så vil der også opstå en flaskehals. Den gode nyhed er derfor også, at det sker ikke.






Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

Hos Yousee er brugerne "ø-opdelt" og hver "ø" har xxx mbit til rådighed.
Afhængig af hvor mange der er tilsluttet denne "ø", skal disse brugere DELES om den båndbredde som hver "ø" har fået tildelt.

Yousee kan ikke garantere eks. 300/60 til ALLE på SAMME TID, og det mener jeg heller ikke der står nogen steder?


Det står faktisk i deres vilkår. Dvs. oplever man forstoppelse hver aften, så har man krav på nedslag i prisen.

Mht. disse øer... Fiber via PON er også ø-baseret.


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

Hos Yousee er brugerne "ø-opdelt" og hver "ø" har xxx mbit til rådighed.
Afhængig af hvor mange der er tilsluttet denne "ø", skal disse brugere DELES om den båndbredde som hver "ø" har fået tildelt.

Yousee kan ikke garantere eks. 300/60 til ALLE på SAMME TID, og det mener jeg heller ikke der står nogen steder?


Det står faktisk i deres vilkår. Dvs. oplever man forstoppelse hver aften, så har man krav på nedslag i prisen.

Mht. disse øer... Fiber via PON er også ø-baseret.

Alt infrastruktur er "Ø-opdelt" Det er ikke kun fiber via PON, men også alt muligt andet.
Det er jo ligegyldigt for forbrugeren, hvis blot man har den hastighed man har fået lovet.




Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 18:28
Hvis vi snakker om den sidste strækning til kunden, så er hverken dsl eller p2p-fiber ø-baseret.


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Hvis vi snakker om den sidste strækning til kunden, så er hverken dsl eller p2p-fiber ø-baseret.

Well, nu ved jeg ikke, hvordan du definere "Ø-opdelt", men lad os tage P2P fiber.
Det kan godt være alle kunder har egen port på poppen, men hvis alle kunder maxer deres forbindelse som potentielt kunne være 1Gbit/s, så vil der også opstå et kapacitets problem.

Du kan så kalde den pop for Øen. 


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Well, nu ved jeg ikke, hvordan du definere "Ø-opdelt"


Sidste strækning, hvor man skal skiftes til at kommunikere på den delte forbindelse.



Print side | Luk vindue