Print side | Luk vindue

Måleskema til MultEQ XT32

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151931
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 07:13


Emne: Måleskema til MultEQ XT32
Skrevet af: Bromberg5
Emne: Måleskema til MultEQ XT32
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 08:00
Først er billede af tv-hjørnet:
 

Som det ses på billedet er min sofa rykket helt op af væggen og jeg vil ikke flytte den frem, selv om jeg nok burde 20cm eller mere.
Men fra bagvæg til tv-væg er der 3 meter, så der er ikke meget at give af, hvis der også skal være luft.

Jeg har en Marantz SR7010, som jeg har sat op til et 5.1 system og blir fint guidet igennem egentlig, men da måle position 7 og 8 er bag lyttepositionen er jeg i tvivl om proceduren så. Tidligere har jeg undladt at måle punkt 7 og 8.
En tråd på avsforum, angiver virkelig mange mønstre alt efter sweetspot.

Så jeg vil spørge her også. Eneste vigtige spot er sweetspot, resten af familien er ligeglad så det må blive min plads der er vigtigst;). Det er naturligvis lige for skærmen.

Nu måler jeg 6 punkter, med udgangspunkt fra midt - de resterende 5 punkter er max 30 cm fra det første punkt (angiver setup guiden), samt 50 cm fra bagvæg (Også angivet af guiden).


Hvilke mønstre bør jeg bruge her?



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 11:28
På min nye Marantz 7011 har jeg også lavet de 6 af målingerne. Men med ca 55 cm til siden og foran (der må højest være 60 cm, og et sæde fylder 55 cm)

Jeg har slået Audyssey helt fra, da det i en alm dæmpet stuemiljø, fuldstændigt dræber bassen. Så har jeg lyttet mig frem med en kendt CD, og justeret bassen så det ikke buldrer. Så nu har jeg fået bedre og mere dynamisk lyd på surround. Har også 5.1 setup


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 11:34
Jeg har hidtil også kørt uden eq og så blot eq på subben. Men jeg syntes der mangler spark og bassen på en eller anden måde afdæmpet.
Syntes xt32 giver lidt liv, men er forfærdeligt til musik til gengæld.

Dernæst har jeg en rungen fra min center, når jeg kører uden eq.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Juli-2017 kl. 11:38
Så skal du kigge lidt på delefrekvenser. Center skal nok opad, da Audyssey sætter den til 40 Hz. Du skal op i mindst 80

Det er muligt at Audyssey hæver bassen på dine forhv små fronter. På mine gulvhøjttalere sænker de bassen, så der ikke er noget tilbage :-(

Ja det var da jeg satte en CD på, jeg opdagede hvor amputeret lyden var med Audyssey


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 15-Juli-2017 kl. 15:39
Hvorfor gider folk og blive ved med og døje med Audyssey og dårlig lyd?

Køb da noget ekstern EQ en gang for alle og få noget der dur.

Mig og min kammerat prøvede en hurtig Dirac kalibrering på hans nye setup som består af, Arendal 1723 towers  https://www.arendalsound.eu/products/1723-tower" rel="nofollow - https://www.arendalsound.eu/products/1723-tower , samt deres sub 2  https://www.arendalsound.eu/products/1723-subwoofer-2" rel="nofollow - https://www.arendalsound.eu/products/1723-subwoofer-2 . Iøvrigt super lækre højttalere, med særdeles god bang for the buck.

Desværre har jeg ikke REW målinger uden EQ, men det hopppede og dansede for vildt, grundet rum, placering osv.

Men vi tog 9 målinger rundt omkring i hele sofaen, og vupti (smoothing 1/12):



Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 15-Juli-2017 kl. 15:46
Ja ja perfekt er det ikke. Men i sådan en nydelig stilren stue med mange bare vægge er det vist helt ok. Det spiller meget neutralt, ingenting der runger, skærer eller lignende uanset hvor højt der skrues op. Særdeles lækker bas med punch og detaljer. Anlægget kommer nemt i min top 10 liste over bedst lydende jeg har hørt.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Juli-2017 kl. 16:08
Fordi det for de fleste er lissom at købe en vaskemaskine. Gør det der står i GUI, så spiller det!

Btw, så hjælper det ikke trådstarter at du smider et par potente gulvhøjttalere og en sub op på et skema.


Skrevet af: KennyJ
Skrevet den: 15-Juli-2017 kl. 16:58
Kræver ekstern eq ikke at film fremover afspilles på pc. Eller er den kun i brug ved målingerne.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 15-Juli-2017 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor gider folk og blive ved med og døje med Audyssey og dårlig lyd?

---


Fordi alternativerne ikke er hverken særligt kendte eller særligt brugervenlige og dertil kommer prisen på licenser og ekstra hardware. Det skal helst være tæt på plug n play og det er det Audyssey og alle de andre lover at være. Om de så er dét eller om de de gør noget godt ud over at sætte levels og afstand kan man så diskutere. Jeg er ikke overbevist og bruger ikke YPAO til andet end levels og afstand. Når det er målt noterer jeg det, slår YPAO fra of taster værdierne ind manuelt. I det hele taget er jeg meget skeptisk ved "magisk EQ" og det gælder også Dirac og hvad der ellers findes af alternative løsninger.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 00:54
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor gider folk og blive ved med og døje med Audyssey og dårlig lyd?

---


Fordi alternativerne ikke er hverken særligt kendte eller særligt brugervenlige og dertil kommer prisen på licenser og ekstra hardware. Det skal helst være tæt på plug n play og det er det Audyssey og alle de andre lover at være. Om de så er dét eller om de de gør noget godt ud over at sætte levels og afstand kan man så diskutere. Jeg er ikke overbevist og bruger ikke YPAO til andet end levels og afstand. Når det er målt noterer jeg det, slår YPAO fra of taster værdierne ind manuelt. I det hele taget er jeg meget skeptisk ved "magisk EQ" og det gælder også Dirac og hvad der ellers findes af alternative løsninger.



Jeg giver gerne en demo med Dirac. Der er ikke noget magisk ved det. Men "algoritmen" de har udviklet, er meget præcis. Laver du to audyssey kalibreringer lige efter hinanden kan de lyde vidt forskelligt. Det sker ikke med Dirac. Og efter måler man med REW ser du også, at det rammer target kurven meget præcist, selv under vanskelige omstændigheder/akustik osv.
Det kan også rette meget vanskelige dips, som med traditionel PEQ er umulige og rette.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 08:33
Meget enig med Armani Thomas her og nok derfor jeg aldrig blir rigtig begejstret for Audyssey. Syntes det er lidt lotteri med slutresultatet.
Men jeg mangler noget liv uden må jeg erkende. Det samme med de denon jeg har haft. - der har jeg syntes Audyssey har været et must.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 09:27
Resultatet af automatisk EQ kan aldrig blive mere "præcist" end det initielle måleinput, så med mindre mikrofonen står nøjagtig samme sted ved alle målingerne, fra gang til gang, så vil output også variere, fordi selv små forskydninger af mikrofonen giver vidt forskellige målinger. Specielt når man kommer over 200Hz eller deromkring. Det er ret sikkert en stor del af årsagen til at folk oplever at audyssey lyder forskelligt fra gang til gang. Jeg kan ikke forestille mig at Dirac kan komme uden om den problemstilling heller, men derfor kan det da godt tænkes at der er "bedre" alligevel.
Jeg har sjovt nok ikke lagt mære til at YPAO lyder forskelligt fra gang til gang, men jeg har nogle kvababbelser over hvordan det virker og hvad det gør ved signalet, hvilke man kan se hvis maver et loop-back på foforstærkeren med REW. Det giver langt mere indsigt i hvad der foregår end at kontrollere resultatet med mikrofon.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 10:51
Hvis du har YPAO, vil jeg anbefale og lave justeringer manuelt. Det bliver langt bedre end YPAO på automatik, hvis du altså har Umik og REW. Så forsvinder trangen til og måle på dine preout udgange også, da du ved hvad du har lavet.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 16-Juli-2017 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Resultatet af automatisk EQ kan aldrig blive mere "præcist" end det initielle måleinput, så med mindre mikrofonen står nøjagtig samme sted ved alle målingerne, fra gang til gang, så vil output også variere, fordi selv små forskydninger af mikrofonen giver vidt forskellige målinger. Specielt når man kommer over 200Hz eller deromkring. Det er ret sikkert en stor del af årsagen til at folk oplever at audyssey lyder forskelligt fra gang til gang. Jeg kan ikke forestille mig at Dirac kan komme uden om den problemstilling heller, men derfor kan det da godt tænkes at der er "bedre" alligevel.
Jeg har sjovt nok ikke lagt mære til at YPAO lyder forskelligt fra gang til gang, men jeg har nogle kvababbelser over hvordan det virker og hvad det gør ved signalet, hvilke man kan se hvis maver et loop-back på foforstærkeren med REW. Det giver langt mere indsigt i hvad der foregår end at kontrollere resultatet med mikrofon.



Dirac kigger på hvilke problemer der går igen på alle siddepladser og korrigerer kun for dem. Den er god til og genkende de problemer der kun opstår ved én måling og ignorere disse. Derfor afviger slutresultatet ikke særlig meget når man laver 2 kalibreringer efter hinanden. Desuden syntes jeg også det er lidt overdrevet, det du siger med, at små variationer i mikrofonens placering, afviger fra hinanden helt vildt. Det er ikke noget jeg oplever i REW. Der kan være store forskelle ved og flytte en meter, men oftest lille forskel når vi snakker de få cm der kan være til forskel ved 2 individuelle kalibreringer.


Skrevet af: johnnyn
Skrevet den: 23-Juli-2017 kl. 10:44
hvilken dirac boks omtales der her?


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 23-Juli-2017 kl. 12:01
Dirac er iøvrigt inkl i de nye v3 nad modeller.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-Juli-2017 kl. 13:28
Audyssey ér til hjemmebrug, og man skal ikke tage det for mere end det! ONKYO/PIONEER's og Yamaha's er det samme.

Problemet med Audyssey er, at der er nogle unoder i målingerne - bl.a. måles/justeres frekvensmæssigt for langt "op".
Som Thomas skriver, så er Direc noget helt andet, og gør noget helt andet. Ligeledes kan man jo vælge at give noget mere for sin surr-receiver, og så få en, hvor det stadig er let at arbejde med, men som har en mere pro tilgang til det at måle et surr-setup - Anthem.

M.v.h.   


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-Juli-2017 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Audyssey ér til hjemmebrug, og man skal ikke tage det for mere end det! ONKYO/PIONEER's og Yamaha's er det samme.

Problemet med Audyssey er, at der er nogle unoder i målingerne - bl.a. måles/justeres frekvensmæssigt for langt "op".
Som Thomas skriver, så er Direc noget helt andet, og gør noget helt andet. Ligeledes kan man jo vælge at give noget mere for sin surr-receiver, og så få en, hvor det stadig er let at arbejde med, men som har en mere pro tilgang til det at måle et surr-setup - Anthem.

M.v.h.   

Det gør Yamahas YPAO også. R.S.C systemet, som ikke bliver vist i EQ indstillingerne laver EQ helt op til 20Kz. Ved ikke hvad Yamaha tænker på, det virker helt åndssvagt.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 23-Juli-2017 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af KennyJ KennyJ skrev:

Kræver ekstern eq ikke at film fremover afspilles på pc. Eller er den kun i brug ved målingerne.


De fåes med HDMI, hvor du placerer den mellem din kilde og receiver. Fåes også med RCA, hvor de så skal imellem forforstærker/receiver og effektblok.
Dem med HDMI får du ikke atmos igennem.

https://www.oaudio.de/Dirac-Live/miniDSP-NanoAVR-DL.html" rel="nofollow - Minidsp med HDMI


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 23-Juli-2017 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:

hvilken dirac boks omtales der her?


Se link ovenover.



Print side | Luk vindue