Print side | Luk vindue

DAB+ eller almindelig radio i ny bil

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152036
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 10:18


Emne: DAB+ eller almindelig radio i ny bil
Skrevet af: hansie
Emne: DAB+ eller almindelig radio i ny bil
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 09:32
hvornår FM lukker i danmark er der ingen der ved, men der går mange år.

DAB virker fint i biler.   

men fremtiden hedder nok netradio.
bruger selv Apple Carplay og tunein radio.

Hvis det kun er lille merpris så køb med grundet interesse ved gensalg hvis tiden skulle ændre sig



Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

 
Men var der ikke tale om at lukke for FM? 
 
Det sidste jeg har læst er at FM lukker ned i 2021.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 11:33
1. Der er ikke sat dato på noget som helst, m.h.t. sluk af FM. Og det besluttes forhåbentlig, IKKE at slukke for FM.
2. Har haft DAB i bilen, indtil for en måned siden. Benyttede det aldrig, på lydkvaliteten er jammerlig, og ofte var der blokke af stationer, som bare var tavse, da de ikke kunne fanges i det område jeg kørte i.
3. Hvis du alligevel har Apple Carplay, hvorfor så overhovedet smide penge efter DAB, da du alligevel har adgang til alle stationer, via internettet, plus 10-tusindvis flere - og i mindst samme kvalitet som DAB.

M.v.h.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 11:36
Det er planen at lukke for FM to år efter at radiolytningen på DAB er nået op på 50 %. I øjeblikket er den vist på ca. 33 %. Derfor er det ikke muligt, som sagen står nu, at fastsætte en slutdato for FM-radio.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Det er planen at lukke for FM to år efter at radiolytningen på DAB er nået op på 50 %.


NEJ! Det som er besluttet indtil videre ér:

Når radiolytning når 50% via digitale medier - d.v.s. DAB plus internetradio - så vil man igen tage op til overvejelse, hvornår man skal slukke for FM.

Men det er fuldstændig HJERNEDØDT, overhovedet at overveje at slukke for FM - specielt p.g.a. DAB, som på ingen måde er bedre - tværtimod.
Det international broadcast forbund har f.eks. netop besluttet at anbefale at ALLE mobiltelefoner skal udstyres med FM-chips, da FM bare ér nr. 1, når det gælder at modtage information, i forbindelse med store ulykker og katastrofer, og uanset, hvor i verden man befinder sig....!

M.v.h.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 12:56
Nu var det netop en plan og ikke en beslutning, jeg refererede til. En plan, som vel er blevet så gammel efterhånden, at internetradio og DAB+ slet ikke figurerede i den. Udbredelsen af DAB er jo gået umådelig langsom.
Jeg er enig i, at kvaliteten på DAB er dårlig, men uden at vil skydes i skoene, at jeg forsvarer DAB, må jeg alligevel sige, at man har skamredet teknikken, når man deler hver multiplex op i alt for små dele. Man skulle nøjes med at dele hver multiplex i 6 dele à 192 kbps. Så ville lydkvaliteten have været ok for de fleste. 




Skrevet af: beamer
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 12:59
Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.


Skrevet af: Tvixen
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 13:25
Jeg har kørt med DAB i flere år nu og er rigtig glad for det.
Du slipper for sus og knas og lyden er altid perfekt.
Jeg ville ikke undvære radio, hverken FM eller DAB, da jeg får trafikinfo via disse kanaler.
Desuden er der mange stationer på disse 2 medier der ikke er på nettet.
Du skal også se det som en engangs udgift med din radio. Hvor mod streaming er betaling hver måned på enten dit mobil abb, eller din streaming tjeneste, da disse bruger data.

Men 3000 kun for radioen...så er den også betalt. (sikker på der ikke følger noget lyd system med ? )


-------------
Samsung: UE46D6205/ Marantz: 1501/ Dennon: POA4400/ Scandyna: MiniPod+MicroPod
HarboSub: SUB10/Sony: RDR HXD870 + PS3/ NAS: Qnap 239 TurboNAS 2Tb + WD Live
IHC Wireless/ HTC Desire/ Iphone4, Ipad2


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.
 
Du kan ikke bruge bluetooth til carplay, det fungerer kun med USB (Jeg har det selv)

Bluetooth er ikke hurtigt nok til f.eks at mirror kort op på skærmen


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af Tvixen Tvixen skrev:


Jeg har kørt med DAB i flere år nu og er rigtig glad for det.
Du slipper for sus og knas og lyden er altid perfekt.


Når der er "hul igennem".

Oprindeligt skrevet af Tvixen Tvixen skrev:


Desuden er der mange stationer på disse 2 medier der ikke er på nettet.


Interessant! Kan du ikke lige nævne nogle stationer, som kun findes på FM eller DAB, og som ikke kan streames via nettet?

Oprindeligt skrevet af Tvixen Tvixen skrev:


Du skal også se det som en engangs udgift med din radio. Hvor mod streaming er betaling hver måned på enten dit mobil abb, eller din streaming tjeneste, da disse bruger data.


Mobilabonnementer i dag, med store mængder data koster meget lidt. Og streaming af radiokanaler fylder ikke ret meget data.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.

 
Du kan ikke bruge bluetooth til carplay, det fungerer kun med USB (Jeg har det selv)

Bluetooth er ikke hurtigt nok til f.eks at mirror kort op på skærmen


VRØVL!

M.v.h.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.

 
Du kan ikke bruge bluetooth til carplay, det fungerer kun med USB (Jeg har det selv)

Bluetooth er ikke hurtigt nok til f.eks at mirror kort op på skærmen


VRØVL!

M.v.h.
 
Jeg ved ikke noget om dette, men hvad er vrøvl? Er det det som Martin skriver eller det som beamer skriver? Kræver nærmere forklaring.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.

 
Du kan ikke bruge bluetooth til carplay, det fungerer kun med USB (Jeg har det selv)

Bluetooth er ikke hurtigt nok til f.eks at mirror kort op på skærmen


VRØVL!

M.v.h.


Åh hvor jeg dog hader sådanne idiotiske svar, som dit Henrik B. Disapprove

Jeg siger bare hvad jeg fik at vide af forhandleren, da jeg købe min Skoda Fabia for 2 måneder siden.

Det jeg kan finde frem til, er at ja, det KAN lade sig gøre trådløst.... hvis du da har en BMW 5 serie fra 2017. https://www.tomsguide.com/us/apple-carplay-faq,news-18450.html

Så enten har du citeret lidt sært, og svarer ikke på mit, ellers er dit svar så trættende latterligt. "VRØVL!" er da så træls et svar at få.... så uddyb dog hvad jeg muligvis har taget fejl af, hvilket jeg måske har? i stedet for på skrift at råbe sådan et kraftudsagn.... og ja, jeg er en sart lille prinsesse.


Skrevet af: JanV.
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.

 
Du kan ikke bruge bluetooth til carplay, det fungerer kun med USB (Jeg har det selv)

Bluetooth er ikke hurtigt nok til f.eks at mirror kort op på skærmen


VRØVL!

M.v.h.


Åh hvor jeg dog hader sådanne idiotiske svar, som dit Henrik B. Disapprove

Jeg siger bare hvad jeg fik at vide af forhandleren, da jeg købe min Skoda Fabia for 2 måneder siden.

Det jeg kan finde frem til, er at ja, det KAN lade sig gøre trådløst.... hvis du da har en BMW 5 serie fra 2017. https://www.tomsguide.com/us/apple-carplay-faq,news-18450.html

Så enten har du citeret lidt sært, og svarer ikke på mit, ellers er dit svar så trættende latterligt. "VRØVL!" er da så træls et svar at få.... så uddyb dog hvad jeg muligvis har taget fejl af, hvilket jeg måske har? i stedet for på skrift at råbe sådan et kraftudsagn.... og ja, jeg er en sart lille prinsesse.

Tvivler på at manden ved hvad Carplay er.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 15:22
Hører man nogen som helst kanaler fra DR, så er carplay og DR's radio app den perfekte løsning. når man sætter den til høj kvalitet så er det 192kbit/s. Samt alle de andre muligheder for musik. som fx spotify, tidal, yousee, deezer etc har man jo så også mulighed for via carplay. (samt diverse andre radio apps som fx play som laves af dem der ejer kanal5)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.

 
Du kan ikke bruge bluetooth til carplay, det fungerer kun med USB (Jeg har det selv)

Bluetooth er ikke hurtigt nok til f.eks at mirror kort op på skærmen


VRØVL!

M.v.h.

 
Jeg ved ikke noget om dette, men hvad er vrøvl? Er det det som Martin skriver eller det som beamer skriver? Kræver nærmere forklaring.
 
Flemming


Det er noget vrøvl det Martin skriver! Nogle ganske få bilproducenter har valgt en billig-løsning, hvor man SKAL gå via USB. Men generelt er Apple Carplay beregnet for bluetooth tilslutning!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.

 
Du kan ikke bruge bluetooth til carplay, det fungerer kun med USB (Jeg har det selv)

Bluetooth er ikke hurtigt nok til f.eks at mirror kort op på skærmen


VRØVL!

M.v.h.



Åh hvor jeg dog hader sådanne idiotiske svar, som dit Henrik B. Disapprove

Jeg siger bare hvad jeg fik at vide af forhandleren, da jeg købe min Skoda Fabia for 2 måneder siden.


Og du synes at din generalisering, baseret på hvad en tilfældig bilforhandler - som ofte ikke aner en ski' - fortæller dig, er mindre idiotisk? Jow, jow...

M.v.h.


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.

 
Du kan ikke bruge bluetooth til carplay, det fungerer kun med USB (Jeg har det selv)

Bluetooth er ikke hurtigt nok til f.eks at mirror kort op på skærmen


VRØVL!

M.v.h.



Åh hvor jeg dog hader sådanne idiotiske svar, som dit Henrik B. Disapprove

Jeg siger bare hvad jeg fik at vide af forhandleren, da jeg købe min Skoda Fabia for 2 måneder siden.


Og du synes at din generalisering, baseret på hvad en tilfældig bilforhandler - som ofte ikke aner en ski' - fortæller dig, er mindre idiotisk? Jow, jow...

M.v.h.


Nej Henrik, min generalisering er baseret på hvad en forhandler, som jeg tror ved mere end mig siger OG hvad en artikel, som jeg linkede til dig, men som du ignorerede, også fortalte mig.

Der stod der kun at det var nye BMW 5 serier der kunne trådløst.

Det var det bedste jeg kunne finde, og det troede jeg på.

Så ligger du så inde med viden om, at det kun er ganske få billige løsninger der kræver kabel... fair nok.... men hold kæft hvor er du en idiot at høre på. Lige ud sagt. Du er da pisse ubehagelig i din retorik. Ting kan siges på mange måder. Lad mig give dig et eksempel. Du kunne have sagt "Det er ikke helt sandt. Der er kommet mange nyere biler der kan med Bluetooth her i 2017" i stedet for "VRØVL!" .... kan du selv mærke forskellen

Og ja, nu har jeg selv valgt en kedelig tone... men du er så åbentbart en jeg ikke har tænkt mig at debatere med igen, så der er sgu nok ikke tabt så meget ved det
Hav en god dag


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 16:38
Men Henrik B, jeg vil faktisk gerne vide hvordan du kan tolke

"Almost every CarPlay setup requires connecting the iPhone to the receiver using a Lightning cable, but Apple offers wireless CarPlay and a few companies are actively supporting it. Harman supplies wireless CarPlay to 2017 BMWs and Alpine has demoed the first aftermarket receiver to support the feature. We went hands-on with the new unit back in January at CES, but the hardware hasn’t yet hit the market."

som at det kun er nogle få billige løsninger, der ikke understøtter Bluetooth?

Hele artiklen er her: https://www.google.dk/amp/s/9to5mac.com/2017/03/07/best-carplay-displays/amp/

Artiklen er så 5 måneder gammel, men det klassificerer da vist stadigvæk ikke udsagnet om at det kun er få billige modeller, til at være sandt.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 18:43
Hey. 

Kan vi ikke lige få salon-tonen.

Apple Carplay er ikke trådløst hos de fleste bilproducenter endnu.  hos VAG (Volksvagen Auto Group) er carplay kun understøttet via et specielt USB stik uanset om du har Skoda, VW, Audi eller Seat.

Så skal vi ikke undlade at kalde hinanden idioter osv. og forholde os til fakta :-)



-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 18:46
Ser man på YouTube findes der massere af forskellige bilmodeller, som kører Apple Carplay via Bluetooth! VAG har så åbenbart valgt - ret tåbeligt i 2017 - kun at understøtte det via USB....

M.v.h.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Ser man på YouTube findes der massere af forskellige bilmodeller, som kører Apple Carplay via Bluetooth! VAG har så åbenbart valgt - ret tåbeligt i 2017 - kun at understøtte det via USB....

M.v.h.

Nu har jeg selv VAG, og de skifter ikke radioer hvert år. 

Men jeg vil KLART anbefale trådstarter at overveje DAB+ også. Men jeg er enig med dig i at Internet radio også er en fed løsning, så længe man kører i DK.




-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 19:31
Med de nye mobilabonnementer, med data indenfor EU, er der go' mulighed for, at benytte internetradio ned gennem Europa.
DAB+ er netop heller ikke en særlig fed løsning udenfor Norden (DK+NO).

M.v.h.


Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 19:51
Jeg ville nok vælge at tage DAB med. 3000kr er ikke særlig meget, set i forhold til samlet pris på en ny bil med diverse tilbehør.

Jeg har sjældent min telefon med når jeg kører, så det vil være en høj prioritet her i huset.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 19:51
Jeg går ud fra at det er en Columbus radio du kigger på - DAB/DAB+ er super fed direkte i radioen. 




-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:


Der er skam et fint lydsystem med som indeholder en fin FM radio og mulighed for streaming via Bluetooth eller Carplay via kabel. Det jeg skal betale 3000 kr. for er at få skiftet FM delen ud med en DAB+  radio i stedet.

Det er ikke en erstatning - Det er FM + DAB, hvis det er en original VAG radio.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.

Bilen understøtter ikke Carplay over WiFi men via kabel. Så vidt jeg ved er det kun BMW der har WiFi carplay som det er nu.


Som jeg skrev: På YouTube er der massere af eksempler, på forskellige biler (mærker/modeller), som har CarPlay via bluetooth!

M.v.h.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Hhmm pas. Det er den nye Peugeot 3008 jeg kigger på. Bilen har radio (almindelig standard FM vil jeg tro) som er en del af hele multimedie delen i bilen Der er en mulighed for at tilkøbe en DAB+ radio som de skriver i prisoversigten. Går ud fra at man så sløjfer FM radio delen til fordel for en DAB+ del eller er det ikke sådan det fungerer? Jeg ved det ikke? Og ja, 3000 er ikke meget i et samlet bilbudget på små 400.000 kr.

OK. Så tror jeg nok lige at jeg vil spørge. Hvis det er et replacement af FM, så er der mange andre smarte løsninger til billigere penge

http://www.carcommunications.co.uk/car-accessories/dab-digital-car-radio/peugeot-dab" rel="nofollow - https://www.carcommunications.co.uk/car-accessories/dab-digital-car-radio/peugeot-dab

Men spørg dem lige om den mister FM.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 21:02
Ja. spørg da endeligt. Men du skal ikke opgive FM - Det ville være åndsvagt.

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Hustler
Skrevet den: 26-Juli-2017 kl. 22:00
har selv den nye 3008 med dab+. Der er også fm radio


Skrevet af: aeblemanden
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 00:35
Har dab og fm, jeg ender altid med fm da jeg synes lyden er mere dynamisk, min dab har heller ikke det samme udbud af kanaler, det bedste er dog stadig spotify eller lign, og så fm til trafik meldinger. Vil personligt ikke give 3000 for det.


Skrevet af: Tvixen
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 02:41
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af Tvixen Tvixen skrev:

Jeg har kørt med DAB i flere år nu og er rigtig glad for det.
Du slipper for sus og knas og lyden er altid perfekt.
Jeg ville ikke undvære radio, hverken FM eller DAB, da jeg får trafikinfo via disse kanaler.
Desuden er der mange stationer på disse 2 medier der ikke er på nettet.
Du skal også se det som en engangs udgift med din radio. Hvor mod streaming er betaling hver måned på enten dit mobil abb, eller din streaming tjeneste, da disse bruger data.

Men 3000 kun for radioen...så er den også betalt. (sikker på der ikke følger noget lyd system med ? )
Der er skam et fint lydsystem med som indeholder en fin FM radio og mulighed for streaming via Bluetooth eller Carplay via kabel. Det jeg skal betale 3000 kr. for er at få skiftet FM delen ud med en DAB+  radio i stedet.

Jeg tænkte mere på om det var det eneste du fik, og det lyder det til. Så ville jeg nok holde mig til den FM del der følger med.  Det virker lige i overkanten at gi 3000,- for kun DAB.
Du har jo stadig FM og RDS, så det ekstra du får med DAB er ikke 3000,- værd.  IMHO Big smile




-------------
Samsung: UE46D6205/ Marantz: 1501/ Dennon: POA4400/ Scandyna: MiniPod+MicroPod
HarboSub: SUB10/Sony: RDR HXD870 + PS3/ NAS: Qnap 239 TurboNAS 2Tb + WD Live
IHC Wireless/ HTC Desire/ Iphone4, Ipad2


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 10:44

Til en bil til 400 K ville jeg helt klart tilvælge DAB+, så længe CarPlay ikke er trådløst (og Nej Henrik B.; der sælges ingen biler i Danmark med trådløst CarPlay).

Det er ikke altid man gider forbinde sin iPhone, og bluetooth sørger jo for, at man stadig kan modtage og foretage opkald. Derfor er det rart alligevel at kunne høre de kanaler, der kun er tilgængelige på DAB.

Det er tåbeligt at bilerne i det mindste ikke har en dock, som både vil kunne oplade og tilslutte CarPlay, når nu teknologien endnu ikke tillader trådløs forbindelse.


PS: 3008 er i øvrigt en rigtig lækker bil, der af en SUV at være faktisk kører rimeligt dynamisk og et cockpit, som næsten er på højde med Tesla.)



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

<p ="Msonormal">Til en bil til 400 K ville jeg helt klart tilvælge DAB+, så
længe CarPlay ikke er trådløst (og Nej Henrik B.; der sælges ingen biler i
Danmark med trådløst CarPlay).<o:p></o:p>




Så d.v.s. at alm. bluetooth lydoverførsel - f.eks. til mobilopkald m.v. - fungerer ikke, på biler med Apple CarPlay?

M.v.h.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

<p ="Msonormal">Til en bil til 400 K ville jeg helt klart tilvælge DAB+, så
længe CarPlay ikke er trådløst (og Nej Henrik B.; der sælges ingen biler i
Danmark med trådløst CarPlay).<o:p></o:p>




Så d.v.s. at alm. bluetooth lydoverførsel - f.eks. til mobilopkald m.v. - fungerer ikke, på biler med Apple CarPlay?

M.v.h.

Læs nu hvad jeg skriver:: 

Det er ikke altid man gider forbinde sin iPhone, og bluetooth sørger jo for, at man stadig kan modtage og foretage opkald. Derfor er det rart alligevel at kunne høre de kanaler, der kun er tilgængelige på DAB.




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 11:11
På biler med bluetooth kan man stadig (med mindre de er gamle), streame lyd fra f.eks. radioapps, spotify m.v.
Så det du ikke får trådløst med Apple Carplay er så App-styring, spejling o.s.v. - men stadig muligheden for at høre radio trådløst - INKL. DAB-kanalerne via internettet!

M.v.h.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 11:31
Ang. trådløs CarPlay: 

Teknologien har været tilgængelig siden 2015, men af uransagelige årsager, er det endnu ikke implementereret. VW proklamerede ved CES i januar, at de var parat til at præsentere det, men fik ikke lov af Apple. 

http://www.cultofmac.com/405887/volkswagen-apple-didnt-allow-us-to-demo-wireless-carplay-at-ces/" rel="nofollow - http://www.cultofmac.com/405887/volkswagen-apple-didnt-allow-us-to-demo-wireless-carplay-at-ces/

BMW Serie 5 er forberedt på det, men de modeller, der i dag er til salg, har ikke trådløst CarPlay, men kan angiveligt software-opdateres til det.

Mit gæt er, at Apple i forbindelse med lanceringen af iPhone 8 til efteråret vil gøre trådløst til et tema med både trådløs opladning, Carplay og sikkert en hel masse andet.



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 12:07
Jeg ville aldrig kunne forlegnes med de skærme så højt oppe over rattet

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg ville aldrig kunne forlegnes med de skærme så højt oppe over rattet

Det fungerer faktisk rigtigt godt, Rattet er - som du kan se på billedet - ikke rundt for oven, og det betyder, at man har instrumenterne næsten lige i øjenhøjde. Min oplevelse af 3008 er som at sidde i en premium bil, der koster det dobbelte.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Tak for alle jeres input. Har givet stof til eftertanke og jeg overvejer om det bliver DAB eller ej. Tager lige en snak med forhandler (som nok vil sige at jeg skal tilvælge det Wink)
3000,- for en tuner må vist komme i katagorien "Lovbeskyttet tyveri" Wink
Snak med forhandler, den pris må kunne "justeres". Smile

Mvh. JørgenT


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Tak for alle jeres input. Har givet stof til eftertanke og jeg overvejer om det bliver DAB eller ej. Tager lige en snak med forhandler (som nok vil sige at jeg skal tilvælge det Wink)

Og ja dreamz. 3008 er en super lækker bil i mine øjne. Har kørt den et par gang nu og bliver mere og mere overbevist om at den skal købes Big smile

Du skal under alle omstændigheder sikre dig, at bilen har Wi-fi. Dermed skulle det være muligt at tilslutte din iPhone til carplay trådløst, når Apple melder helt klar.

Det vil nok kræve en software opdatering, så hvis jeg var dig, ville jeg bede forhandleren om at garantere, at en kommende firmware-opdatering af bilens info-system er free of charge; det er vel det mindste, man kan forlange af en bil til 400 K.



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 12:27
Der kommer jo registreringsafgift på fabriksmonteret udstyr på 150% når vier oppe i den prisklasse. Kunne sikkert godt betale sig at få eftermonteret


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Det ser sådan ud. Består af en 12,3" og 8" skærm som viser alt ift. bilen inkl. radio, navigation, Carplay, klima anlæg o.a. Det er super fedt Tongue




Smag og behag On.
Jeg kan dælme ikke li´den slags skærme, der afviger visuelt fra integrationen i resten af bilen. Rigtig mange biler har desværre den tendens efterhånden. Det ser visuelt forkert ud, ser klodset ud, som om nogen bare har hamret den ned der, fordi der var plads. 
Vi har netop selv lige bestilt en ny bil, Renault Kadjar med R-link 2, som i øvrigt både understøtter Android Auto og Apple Carplay, DAB+ og FM. Skærmen er mindre, men til gengæld integreret ind på en mere harmonisk måde. Men fedt at den er så stor i Peugeot. Og så ser det ud som om, at mange informationer også ligger i skærmen bag rattet, lige som på Kadjar. Det er super fedt.
Smag og behag Off.
 
Jeg har ikke de store erfaringer med DAB i biler, endnu. Men jeg vil nok ikke fravælge det hvis jeg kunne. Omvendt vil jeg heller ikke undvære FM, endnu. Så en radio med begge dele. Det må være sagen. Og så er alle glade. Wink

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 13:11
Jeg er slet heller ikke til de store (forstyrrende) skærme, oppe hvor jeg skal kigge på vejen! ALT som findes på disse skærme er sekundært. Jeg er enig med Kim, at der intet elegant er ved skærmene, ligesom jeg ville blive p*sse irriteret, når jeg kører om aftenen/natten, og så lyset fra skærmene generer mit (natte)syn...

M.v.h.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 13:21
Fordelen ved de højt placerede skærme er, at man stadig har blik for vej og trafik, mens man kigger på eksempelvis navigationen. Der er biler, der har skærmen placeret så langt nede, at man rent faktisk kigger ned og væk fra vejen, når man vil se på skærmen.

Men smag og behag og vel også off topic i forhold til med eller uden DAB.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 13:30
Men ligefrem i øjenhøjde?

Der vil jeg gerne se på vejen.

Jeg er skide konservativ og kigger på sådan en opsætning her:


Angående DAB, så ville jeg sikre mig en ordentlig integration til mobiltelefon. Når vi når frem til at FM slukker, bliver det ikke DAB+ der tager over, men derimod netradio.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Men ligefrem i øjenhøjde?

Der vil jeg gerne se på vejen.

Jeg er skide konservativ og kigger på sådan en opsætning her:


Klaus

Info-skærm og dashboard blokerer altså ikke for udsynet i en 3008. 

Og den pågældende VW på billedet, som er fra den nye Golf, illustrerer meget godt, hvad jeg mener med at skulle kigge ned, når man vil kigge på kortet. Faktisk oplevede jeg det selv, da jeg kørte den pågældende Golf en regnvejsnat i Hamborg. Her måtte jeg få min medpassager til at instruere mig om navigationen, fordi det var for risikabelt for mig som fører konstant at kigge ned.


Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 13:49
Du er klar over at på VW'en har du også delnavigation i instrumentbordet mellem km-viser og omdrejningstæller ?

Du behøver ikke sidde og kigge ned til højre, blot lette blikket kortvarigt ned, nøjagtig som du gør for tjekke din hastighed.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Du er klar over at på VW'en har du også delnavigation i instrumentbordet mellem km-viser og omdrejningstæller ?

Du behøver ikke sidde og kigge ned til højre, blot lette blikket kortvarigt ned, nøjagtig som du gør for tjekke din hastighed.

Ja, men det fungerer efter min mening ikke ret godt. Det angiver med pile, næste gang, du skal dreje, men gør det så sent, at det ikke er til meget nytte. Jeg bandede det i hvert fald langt væk efter min nattetur i en storby, jeg ikke kendte, men derudover der også en en rigtig lækker bil.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 13:56
Og stemmen kan du ikke bruge til noget - eller?

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 13:59
Stemmen i navigation fortæller i god tid hvornår du skal dreje, eller placere dig til venstre eller højre. Så lad være med at kigge på skærmen hele tiden, men lyt!


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 14:00
ChrisJJ.

Vi kan stadig konkludere, at du kan få DAB-kanalerne - trådløst via bluetooth - i en Peugeot 3008 med Apple CarPlay.

M.v.h.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Stemmen i navigation fortæller i god tid hvornår du skal dreje, eller placere dig til venstre eller højre. Så lad være med at kigge på skærmen hele tiden, men lyt!

Nu var det et tysktalende navigationssystem, og sætninger som "placerer dig i venstre svingbane ved krydset mellem xx-strasse og yy-strasse" rakte mine skoletyskkundskaber altså ikke til at oversætte i en stresset situation i en ukendt storby. Og når der nu er visuelle systemer, er det da tåbeligt, at man ikke kan bruge dem, fordi de af æstetiske årsager er placeret, så man ikke kan bruge dem under kørslen.

Så jeg foretrækker helt klart navigationssystemerne placeret så højt som muligt - uden at de naturligvis tager udsynet, sådan som mange gps-holdere i øvrigt gør.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Så jeg foretrækker helt klart navigationssystemerne placeret så højt som muligt - uden at de naturligvis tager udsynet, sådan som mange gps-holdere i øvrigt gør.

Det er de færreste skærme i biler der ligefrem generer udsynet fra førens position, altså helt generelt. Den pågældende i Pøj´goten tror jeg heller ikke generer det mindste.
Min anke gik mest på et etiske udtryk i bilens design. Renault og andre mærker har også lignende tåbelige måder at gøre det på, fx en Renault Clio, hvor informations skærmen ligner en mystisk kasse der bare er kastet ind. Man har ikke engang taget tiltag til at få det til at ligne bare noget der tilnærmelsesvis skulle passe ind. 

Ang. det med at skulle kigge væk fra vejen fx pga navigation, der mener jeg ikke det nødvendigvis er et stort problem, alt afhængig af, hvor langt fra synfeltet skærmen er. Men det afhænger meget af, dels trafikken man kører i, hvor vant man er både til navigation og ikke mindst det sted/område man kører i. 
Jeg bruger selv Google Maps/navigation ret meget når jeg kører. Indtil fornylig der havde jeg den liggende nede mellem forsæderne i bilen. Og det er ikke et godt sted. Jeg har så siden investeret i en lille simpel holder til forruden, så den nu er placeret lige over instrumentbordet midt på forruden. Det fungere. Så et sted derimellem, der ligger min fysiske grænse. Dertil skal det så siges, jeg er heller ikke typen der ligger lige oppe i røven af den forankørende bil. Det hjælper lidt på det, hvis man også samtidig holder øje med hvad der sker i trafikken udover ½m rundt om ens egen bil. Det er der en hel del mennesker der kunne lære noget af.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Du er klar over at på VW'en har du også delnavigation i instrumentbordet mellem km-viser og omdrejningstæller ?


I midten af speedometeret........
https://www.volkswagen.dk/da/modeller/golf.html#item=1&powerLayer=modeller/golf-pa/komfort/active-info-display-.display" rel="nofollow - https://www.volkswagen.dk/da/modeller/golf.html#item=1&powerLayer=modeller/golf-pa/komfort/active-info-display-.display

Hvilket for øvrigt et vældigt praktisk for sådan nogle gamle øgler som mig, så passer det med læsefeltet i brillerne ;-)



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Så jeg foretrækker helt klart navigationssystemerne placeret så højt som muligt - uden at de naturligvis tager udsynet, sådan som mange gps-holdere i øvrigt gør.

Det er de færreste skærme i biler der ligefrem generer udsynet fra førens position, altså helt generelt. Den pågældende i Pøj´goten tror jeg heller ikke generer det mindste.
Min anke gik mest på et etiske udtryk i bilens design. Renault og andre mærker har også lignende tåbelige måder at gøre det på, fx en Renault Clio, hvor informations skærmen ligner en mystisk kasse der bare er kastet ind. Man har ikke engang taget tiltag til at få det til at ligne bare noget der tilnærmelsesvis skulle passe ind. 

Ang. det med at skulle kigge væk fra vejen fx pga navigation, der mener jeg ikke det nødvendigvis er et stort problem, alt afhængig af, hvor langt fra synfeltet skærmen er. Men det afhænger meget af, dels trafikken man kører i, hvor vant man er både til navigation og ikke mindst det sted/område man kører i. 
Jeg bruger selv Google Maps/navigation ret meget når jeg kører. Indtil fornylig der havde jeg den liggende nede mellem forsæderne i bilen. Og det er ikke et godt sted. Jeg har så siden investeret i en lille simpel holder til forruden, så den nu er placeret lige over instrumentbordet midt på forruden. Det fungere. Så et sted derimellem, der ligger min fysiske grænse. Dertil skal det så siges, jeg er heller ikke typen der ligger lige oppe i røven af den forankørende bil. Det hjælper lidt på det, hvis man også samtidig holder øje med hvad der sker i trafikken udover ½m rundt om ens egen bil. Det er der en hel del mennesker der kunne lære noget af.

Sagen er, at infoskærmene bliver stadig større. Derfor ser man ofte den løsning, hvor det ligner en docket iPad, der stikker op (bl.a. Audi, Mazda, BMW, Citroen og Peugeot). 

Tesla tager skridtet fuldt ud i den nye Model 3, hvor al betjening sker på den 15 tommer store skærm og desuden har Head Up Display, så man ikke behøver fjerne blikket fra vejen (hvis da ikke man lader bilen køre selv ;-).

Tesla er efter min mening den producent, der er længst fremme med at integrere computerteknologi og tilhørende interfaces med selve bilen, hvor de fleste andre producenter blot anbringer det, hvor de mener, der er plads.

Sådan ser førerpladsen ud i Tesla 3:



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

 Jeg er på den anden side færdig med Renault. Køre Captur nu. Dejlig bil, men Renault har et SERIØST kunde problem så snart bilen er kørt ud fra forhandleren. De er absurd ringe hvad kundepleje angår.


Jeg tror det er forhandler-afhængig.
Jeg har f.eks. også hørt rigtig dårligt om flere Peugeot-forhandlere.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 15:16
Personligt får jeg knopper, når jeg ser sådan en skærm! Fuldstændig rodet med informationer placeret over alt, så man skal sidde og lede, hver gang man skal tjekke et eller andet....

M.v.h.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Sådan ser førerpladsen ud i Tesla 3:


Ser ud af røvens til. Men når renault kan slippe afsted med deres clio og capture løsning, så kan Tesla også slippe afsted med en 15.6" bærbar LOL


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Havde problemer som på ingen måde var forhandler relateret hvor jeg til slut var nød til at trække Renault i bilklagenævnet. Det hjalp, men grotesk at man skal så langt inden der er imødekommenhed. 

Forstår dig godt. Jeg tror desværre bare ikke, at du undgår dette, uanset hvilket mærke man vælger. Måske hvis du vælger de mere prestige fyldte. Men så har du også betalt kassen 2-3 gange mere, end det produkt du reelt har fået, fordi du netop betaler for, at hvis der er noget, så fixes det (hvis det kan).



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: twilight
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 22:57
Lige for at få tråden tilbage på DAB-sporet..

For 3 uger siden købte vi en 9 mdr gammel Astra - der viste sig at have FM og DAB+ integreret.
Det synes jeg er helt fantastisk.
Preset-stationerne kan jeg selv bestemme, om de skal være FM eller DAB, og så behøver jeg ikke bekymre mig, om telefonen nu er tilsluttet eller ej.
(Det skal så siges, at denne model Astra endnu ikke understøtter android auto - kun æbleversionen - så jeg kan ikke fjernbetjene min telefon gennem lydanlægget endnu alligevel.)

Jeg har været ude for et par gange eller 3 at DAB har små udfald, når jeg kommer ud på mindre/små veje - men så skifter jeg bare tilbage på FM, og prøver DAB lidt senere igen.

Og så er det bare rart at kunne høre radio med masser af musik uden rekvalmeafbrydelser.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre at høre P6 Beat, P7 Mix og alle de andre på DAB-båndet gennem diverse apps og et dataabonnement - jeg synes bare det er rart at have det integreret.
Et plus er også, at konen så kan bruge DAB når hun er ude at køre.... hun tilhører et absolut mindretal idet hun nægter at slæbe rundt på en smartphone, men stædigt holder fast på sin gamle samsung dumbphone...

Til pegøjten: Jeg kan ikke forestille mig, det er DAB istedet for FM - det må være FM plus DAB+.
Og så må du bare gøre op med dig selv, om du kan retfærdiggøre en merudgift på 3000 kr (det DAB flueben er bare dyrt - det koster vist 2000 eller 2500 i en astra), eller om du vil høre radio gennem din telefon....


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Sådan ser førerpladsen ud i Tesla 3:


Lige så lækker bilen ser ud, udvendigt, lige så grim er den indvendigt. Den der "staveplade" sidder noget umotiveret midt i det hele og der flade instrumentpanel er bare slet ikke mig.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Juli-2017 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af twilight twilight skrev:


Til pegøjten: Jeg kan ikke forestille mig, det er DAB istedet for FM - det må være FM plus DAB+.


Helt enig! Det gi'r absolut ingen mening at undlade FM, så længe FM stadig findes i de europæiske lande! Specielt set i lyset af, at en FM-chip kun koster ganske få kroner.

M.v.h.


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 28-Juli-2017 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


.....og desuden har Head Up Display, så man ikke behøver fjerne blikket fra vejen (hvis da ikke man lader bilen køre selv ;-).


Nej model 3 får IKKE HUD. Dette rygte er blevet afvist gang på gang af Musk


-------------


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 28-Juli-2017 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


.....og desuden har Head Up Display, så man ikke behøver fjerne blikket fra vejen (hvis da ikke man lader bilen køre selv ;-).


Nej model 3 får IKKE HUD. Dette rygte er blevet afvist gang på gang af Musk

OK, jeg lod mig snyde af billedet, man kan godt se nu, at det er manipuleret med indkopieret HUD. 



Print side | Luk vindue