Print side | Luk vindue

Kabel-TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152098
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 08:41


Emne: Kabel-TV
Skrevet af: anhal
Emne: Kabel-TV
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 15:14
Hej.
Vi har lige flyttet i ny lejlighed.
Vi er ikke tilmeldt noget kabelTV og det står i vores lejekontrakt at det er vores eget ansvar at sørge for TV-signal som leveres af Stofa.
Jeg har d.d. kontaktet Stofa som kræver ca. 500 DKK for oprættelse ifa. teknikerbesøg.
 
Her er mit spørgsmål:
1) Stofa kabel-tv virker allerede i lejligheden. Vil det være ulovlig af mig at benytte dette, da jeg ikke betaler. Eller er det Stofas ansvar at sørge for at lukke ned for signalet?
 
2) Reelt set ønsker jeg at betale for Kabel-tv-signal. Det er teknikerbesøget jeg finder urimelig. Vil jeg kunne kræve at de ikke tager betalt for "teknikerbesøg", hvis jeg gør dem opmærksom på at jeg allerede i forvejen har TV-signal?



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 15:43
Er det fordi I vil leje Smartboksen? Der er en del opsætning med den før den virker. Men ellers så mener jeg heller ikke I skal betale for at få "åbnet for signalet". Det ville være uklogt bare at se "gratis TV"


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af anhal anhal skrev:

Vi er ikke tilmeldt noget kabelTV og det står i vores lejekontrakt at det er vores eget ansvar at sørge for TV-signal som leveres af Stofa.
Jeg har d.d. kontaktet Stofa som kræver ca. 500 DKK for oprættelse ifa. teknikerbesøg.

.......
 
2) Reelt set ønsker jeg at betale for Kabel-tv-signal. Det er teknikerbesøget jeg finder urimelig. Vil jeg kunne kræve at de ikke tager betalt for "teknikerbesøg", hvis jeg gør dem opmærksom på at jeg allerede i forvejen har TV-signal?
Jeg går ud fra I kan vælge en pakkestørrelse?
I så fald sidder der et filter som skal skiftes/monteres, afhængig af hvilken pakke tidligere lejer havde, i forhold til hvad I ønsker.
Ved I om der er forskel på det som der leveres, og det I ønsker?
Hvis der ikke er forskel burde det ikke være nødvendigt med tekniker, men det er ikke sikkert de har styr på sagerne, så de vil ud og tjekke  LOL

Og pris på ca. 500DKK lyder meget i stil med det vi giver i vores lokale antenneforening med Yousee/DK-TV som leverandør/servicepartner, for ændring af filter/pakkestørrelse.

Mvh. JørgenT



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 16:56
Som ny kunde betalte jeg ikke noget for at få åbnet for signalet. Bestilte Bredbånd, TV og Smartboks samtidigt fordi jeg så ville få rabat på leje af boks, så prisen kun blev 15kr/md. Det holdt så ikke vand da den første regning kom. Så kostede den 75kr/md.

Så forlang at få jeres kabel TV uden 500kr i oprettelse. De sendte iøvrigt en tekniker uden beregning for at sætte mit Bredbånd op og connecte med Smartboksen.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af anhal anhal skrev:


Her er mit spørgsmål:
1) Stofa kabel-tv virker allerede i lejligheden. Vil det være ulovlig af mig at benytte dette, da jeg ikke betaler. Eller er det Stofas ansvar at sørge for at lukke ned for signalet?


Det er lidt af et dilemma, fordi det er op til Stofa om der er noget i kablerne. Det der oftest sker, er at filteret der bestemmer hvilken TV-pakke der kommer ud af jeres stik, ikke fjernes, før der er en tekniker der er i området alligevel.

Det vil sige at gør i intet, risikerer i at der pludseligt ikke er noget signal.

Du/I er klar over at i selv skal gøre noget og at det kan være en gråzone at lade være med at kontakte/betale Stofa. Derfor kan i risikere at de forlanger betaling med tilbagevirkende kraft.

 
Oprindeligt skrevet af anhal anhal skrev:

2) Reelt set ønsker jeg at betale for Kabel-tv-signal. Det er teknikerbesøget jeg finder urimelig. Vil jeg kunne kræve at de ikke tager betalt for "teknikerbesøg", hvis jeg gør dem opmærksom på at jeg allerede i forvejen har TV-signal?


De 500 kroner er peanuts i forhold til, hvad du kommer til at betale Stofa i de næste mange år fremover. Og jeg formoder at du finder det rimeligt at Stofa sørger for at din installation er rigtigt opsat?

Mit råd: Betal de 500 kroner og hav dit på det rene.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 18:22
Jeg synes det er mærkeligt at man skal betale for at blive kunde, når der er tale om et abonnement.

Stofa må jo være interesseret i at tjene penge?

Hos youSee sender de uden beregning nye routere ud til folk hvert 2. år hvis man siger der er dårlig dækning.

Hvis der er forbindelse, så mener jeg du skal stå på din ret til at slippe for tekniker gebyr. Tekniker besøg er inklusiv i abonnementet, hvis det er Stofa som er skyld i dårligt signal.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 20:49
Hvis pakken ellers passer til det du ville bestille selv, så ville jeg nok spørge Stofa om de ikke kunne se bort fra de 500 kr. for tekniker besøg fordi det jo ikke er nødvendigt.


Skrevet af: anhal
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 22:33
Hej alle. Tak for gode, relevante svar.
Lige nu ser vi TeliaTVs "Lille pakke" via Apple TV 4. Det fungerer udmærket. Mit/vores eneste problem er at TV2 Danmark er i for lav opløsning. Her hjemme ser vi også NRK og TV2 Norge. Desværre har man også begyndt at sende NRK1 ringere opløsning, og TV2 Norge har altid været sendt i suboptimal kvalitet. Men så koster pakken også blot 99 kr/mdr. 

Jeg checket i går. Og lige nu, sender Stofa den "Lille pakke" via vores antennestik, uden at vi er tilmeldt eller vi betaler for dette. Det er også denne vi ønsker. Jeg kommer til at ringe dem, og høre om vi kan få "Lille pakke" til 166 kr/mdr, minus 500 kr for teknikerbesøg. 
Hvis det ikke kan lade sig gøre, vil vi køre videre med TeliaTV via Apple TV 4. 

Jeg er enig med jer i at det er dumt at ikke betale.
Tak for gode svar.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 22:45
Det er ikke sådan at den lille pakke eventuelt betales via dit medlemskab af boligselskabet/grundejerforeningen eller lignende?


Skrevet af: anhal
Skrevet den: 01-August-2017 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det er ikke sådan at den lille pakke eventuelt betales via dit medlemskab af boligselskabet/grundejerforeningen eller lignende?

Det står meget grundigt pointeret i lejekontrakten at man personlig er ansvarlig for sit TV-abonnement. Så det tror jeg ikke.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-August-2017 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af anhal anhal skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det er ikke sådan at den lille pakke eventuelt betales via dit medlemskab af boligselskabet/grundejerforeningen eller lignende?

Det står meget grundigt pointeret i lejekontrakten at man personlig er ansvarlig for sit TV-abonnement. Så det tror jeg ikke.

Så gør et eller andet, hvis du vil have Stofa og MÅSKE kan få det uden denne uhyrlige startafgift, mens der er hul igennem, i vægdåsen. Sig til dem, at der er en programpakke allerede nu, og hvorfor der så skal betales for at få en tekniker ud.

Måske, de blot ikke har fået lukket signalet efter den tidligere lejer?
Måske, de lader signalet være åbent, for at få kunder i butikken?


Skrevet af: anhal
Skrevet den: 02-August-2017 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Så gør et eller andet, hvis du vil have Stofa og MÅSKE kan få det uden denne uhyrlige startafgift, mens der er hul igennem, i vægdåsen. Sig til dem, at der er en programpakke allerede nu, og hvorfor der så skal betales for at få en tekniker ud.

Måske, de blot ikke har fået lukket signalet efter den tidligere lejer?
Måske, de lader signalet være åbent, for at få kunder i butikken?
 
Nu har jeg kontaktet min udlejer PM ift. om Stofas "lille pakke" i realiteten betales af udlejer. Det er Region Syddanmark som udlejer lejligheden til mig, og de lejer den igen af TopDanmark. Det er derfor ikke helt tjek på alle aftaler..
Hvis de afkræfter at lille pakke er betalt kontakter jeg Stofa hurtigst mulig, ift. at slippe teknikerbesøg.
Umiddelbart tænker jeg at signalet altid står åbent.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-August-2017 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af anhal anhal skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Så gør et eller andet, hvis du vil have Stofa og MÅSKE kan få det uden denne uhyrlige startafgift, mens der er hul igennem, i vægdåsen. Sig til dem, at der er en programpakke allerede nu, og hvorfor der så skal betales for at få en tekniker ud.

Måske, de blot ikke har fået lukket signalet efter den tidligere lejer?
Måske, de lader signalet være åbent, for at få kunder i butikken?
 
Nu har jeg kontaktet min udlejer PM ift. om Stofas "lille pakke" i realiteten betales af udlejer. Det er Region Syddanmark som udlejer lejligheden til mig, og de lejer den igen af TopDanmark. Det er derfor ikke helt tjek på alle aftaler..
Hvis de afkræfter at lille pakke er betalt kontakter jeg Stofa hurtigst mulig, ift. at slippe teknikerbesøg.
Umiddelbart tænker jeg at signalet altid står åbent.

Hvis det kun er for at få kunder i butikken, så har du MÅSKE kun forbindelse i 30 dage, eller en måned før signalet EVT. lukkes. Så måske, du også skulle kontakte Stofa, hvis de andre er for sløve i optrækket med at give besked... Hvor lang tid har du haft lejligheden?


Skrevet af: thxtex
Skrevet den: 02-August-2017 kl. 10:15
Som udgangspunkt har teknikerne mere travlt med at 'åbne' tv-pakker for nye kunder end at lukke. Måske lukkes signalet næste gang der er en Stofa tekniker i nærheden.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 02-August-2017 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af anhal anhal skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Så gør et eller andet, hvis du vil have Stofa og MÅSKE kan få det uden denne uhyrlige startafgift, mens der er hul igennem, i vægdåsen. Sig til dem, at der er en programpakke allerede nu, og hvorfor der så skal betales for at få en tekniker ud.

Måske, de blot ikke har fået lukket signalet efter den tidligere lejer?
Måske, de lader signalet være åbent, for at få kunder i butikken?
 
Nu har jeg kontaktet min udlejer PM ift. om Stofas "lille pakke" i realiteten betales af udlejer. Det er Region Syddanmark som udlejer lejligheden til mig, og de lejer den igen af TopDanmark. Det er derfor ikke helt tjek på alle aftaler..
Hvis de afkræfter at lille pakke er betalt kontakter jeg Stofa hurtigst mulig, ift. at slippe teknikerbesøg.
Umiddelbart tænker jeg at signalet altid står åbent.

Synes da bare du kan ringe til Stofa og sige du er usikker på om du rent faktisk selv skal oprettes som kunde og betale abonnement eller om der er din udlejer som du forklarer. Det kan de formentlig se baseret på adressen.

Og hvis de siger det er dig så kan du jo blot foreslå at droppe teknikerbesøg da der er hul igennem i forvejen. Men oprettelsen kan sagtens dække over andet også.


Skrevet af: anhal
Skrevet den: 02-August-2017 kl. 19:53
Så er Stofa kontaktet.
Med lidt held fik jeg overtalt sælger til at jeg kunne slippe for teknikerbesøg til 500 kr.
Videre vil opstart være fra 01-09-17, da vi skal på ferie i august.

Det står på Stofas hjemmeside at lille pakke koster 166 kr/mdr, men sælger sagde at prisen blot var 151 kr/mdr.
Alt i alt en god samtale. Det hele tegner ihvertfald godt indtil videre.



Print side | Luk vindue