Print side | Luk vindue

Hvilken effekt?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152301
Udskrevet den: 25-April-2024 kl. 01:11


Emne: Hvilken effekt?
Skrevet af: anoz
Emne: Hvilken effekt?
Skrevet den: 17-August-2017 kl. 20:14
Jeg overvejer at prøve med mere effekt på mine fronter (mk 150) og er i den forbindelse er jeg faldet over en Marantz MM8077 og en Earthquake Cinenova 7...

Det åbenlyse valg ville være Marantz'en da jeg i forvejen har en SR7010, men den kan jo sagtens risikere at blive skiftet ud på et eller andet tidspunkt. Derudover ser Cinenova'en bare ud til at have flere kræfter... hvilken ville I gå efter og hvorfor?

Er der mon forslag til bedre/billigere alternativer?

-------------
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |



Svar:
Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 17-August-2017 kl. 21:53
Så mange kræfter som muligt for de penge du vil bruge.

Jeg kører med 2 brugte Atlantic Technology. Det er 7 kanals 2kW og de spiller super godt og har massere af overskud. De står mig i samlet 5K PÅ DBA. Min erfaring er også at det ikke betyder noget om en forstærker har flere år på bagen, selvfølgelig såfremt den er behandlet godt, da man i mange år har bygget gode forstærkere


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 11:05

Alt efter udstyr vil jeg mene at du får en forstærker der fordobler effekten når ohm går fra 8 til 4.
Dette betyder at dine højttalere får den rigtige effekt uanset hvordan modstanden ændres under afspilning.

Eks b&w dykker fra 8 til 3 ohm i mellemtone området ret hurtigt og følger forstærkeren ikke med har du forvrængning og laver output.

Og her kommer de fleste 5/7 kanals forstærkere til kort hvis man læser i specs.

Så har du pladsen så find noget 2 kanals med lidt år på bagen der har rigeligt effekt over hele linjen:)


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 14:23
Alle forstærkere kan opgives med dobb. effekt ved halvering af Ohm Wink

Eksempel:
Mark Levinson som, konservativt, opgiver en forstærker til 200W/ 8Ω - 400W/ 4Ω - 800W/ 2Ω er jo bygget så "voldsomt" at den kan spille, væsentligt, højere .... (uden problemer !)
En "no name" fra Kvickly med 50W (eks. 250W træk fra lysnettet) kan jo også opgives som: 10W/ 8Ω - 20W/ 4Ω - 40W/2Ω (dog er det sidste nok utopi LOL)

Bond Cool



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-August-2017 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Alt efter udstyr vil jeg mene at du får en forstærker der fordobler effekten når ohm går fra 8 til 4.
Dette betyder at dine højttalere får den rigtige effekt uanset hvordan modstanden ændres under afspilning.

Eks b&w dykker fra 8 til 3 ohm i mellemtone området ret hurtigt og følger forstærkeren ikke med har du forvrængning og laver output.

Og her kommer de fleste 5/7 kanals forstærkere til kort hvis man læser i specs.

Så har du pladsen så find noget 2 kanals med lidt år på bagen der har rigeligt effekt over hele linjen:)

Det er ikke sådan det virker. En forstærker leverer den rigtige spænding på udgangen næsten helt op til den klipper. Der er ikke noget med at spændingen dykker, så man får 10 eller 20 % mindre effekt på klemmerne fordi forstærkeren ikke "kan følge med. Med meget lille marginal kan man sige at forstærkeren enten klipper eller ikke klipper.


Skrevet af: anoz
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 01:24
Tak for respons! Jeg må indrømme, at jeg ikke selv ved ret meget om emnet, så jeg har mere brug for at nogen kan fortælle mig om de to nævnte effekter er go eller no go? Eller som Jakob, der kommer med et alternativ.

Tror egentlig bare jeg prøver en af de to - hvis ikke der er en positiv forskel kan den jo sendes retur!

-------------
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 07:31
http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/2731673-amplifiers-effects-sound-if-power-does-not-double-when-impedance-halved.html#/topics/2731673?page=1

http://www.hometoys.com/content.php?url=/htinews/feb04/articles/polk/impedence.htm

Det er spøjst at en hurtig tur på Google giver et utal af artikler der forklare at det er PRÆCIS sådan det fungerer.

Men tjekker lige de to du nævner:)



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 07:37
I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 08:47
Min Marantz SR 5010 trækker nu fint mine DLS R66, selvom de er opgivet til 4 ohm.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Min Marantz SR 5010 trækker nu fint mine DLS R66, selvom de er opgivet til 4 ohm.


Klaus


Netop. Højttaleres impedans er jo ikke lineær, men varierer med frekvensen.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 12:06
Hej begge
Det er netop det jeg skriver i mit indlæg og som artikel 2 jeg henviser til også forklare.
Men forskellen fra jeres "bløde" argumentation og artiklen er netop at dette ikke taler for en lille surround receiver der knapt kan håndtere 4 ohm men derimod det modsatte. Og dette underbygger marantz også i deres dokumentation omkring deres største surround effekt.
Man kan komme det til livs til dels ved at løfte delefrekvensen imellem sub og main speakers men netop fordi at området for impedahns ændring ikke kun sker i bassen hjælper det ikke altid.

Klasse A/B forstærkere skal have strømforsyning og transistorer. Det fylder og skaber varme hvilket kræver plads.
Med kvinder og plads problemer kan det være en ubehagelig sandhed at en 9 kanals forstærker selvfølgelig ikke kan trække noget særligt i et kabinet der før i tiden var forbeholdt 2 kanaler.

Men sådan er virkeligheden og både de kloge, folk der laver anmeldelser og producenterne står ved det.
Om ovenstående ligger inde med en hemmelig teknik der får A/B teknikken til at få det meget mere kompakt skal jeg ikke kunne sige.. men gør i det så tror jeg i skal kontakte producenterne.. det er mange penge værd ;)


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 13:33
Earthquake ville jeg tag ud fra papiret da den klart har flere muskler men inden skal du helt klar lytte om den passer til dit setup i forhold til klang osv:)


Skrevet af: RangerJoe
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 13:36
Har du overvejet "pro" amps, f.eks. Crown xls 1502? Rigtigt mange bruger den sammen med deres MK.



-------------
-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/2731673-amplifiers-effects-sound-if-power-does-not-double-when-impedance-halved.html#/topics/2731673?page=1

http://www.hometoys.com/content.php?url=/htinews/feb04/articles/polk/impedence.htm

Det er spøjst at en hurtig tur på Google giver et utal af artikler der forklare at det er PRÆCIS sådan det fungerer.

Men tjekker lige de to du nævner:)


Det hjælper ikke, når du ikke forstår det. Læs det første svar til den første post du linker til. Det er sådan det virker. Højttalerimpedansen er inden for rimelighedens grænser ret lige gyldig, da forstærkeren i virkeligheden er en >spændings<forstærker. Så længe den kan holde den korrekte spænding på udgangen, så er der ikke noget med at højttaleren ikke "får den rigtige effekt". Den tilførte effekt bliver det den nu engang bliver afhængig af af den aktuelle spænding og højttalerens impedans, men det ved forstærkeren ikke noget om. Forstærkerens opgave er udelukkende, at forstærke indgangsspændingen et passende antal gange, så præcist som overhovedet muligt.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 15:53
Det kommer an på hvad dine planer er.

Det giver dog ikke mening i min optik, at skifte, til en så god effekt, uden at opgradere kontroldelen.
Hvis der udelukkes skal spilles højt, kan det vel gå, men hvad har du af fremtidige planer, det er en god ting at tænke lidt forud?

Dine højttalere, er ikke nemme at drive, så måske er den slet ikke så tosset. Dine højttalere kan tåle noget mere effekt. Jeg har selv haft dem inde for en kort stund. Jeg er dog ikke, selv fan af mellemklasse receivere, med en god effekt, på den lange sigt.

Hvis du vælger at købe Marantz effekttrinnet, ville jeg vælge at skifte til processor senere hen, hvis du får lyst til noget bedre.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/2731673-amplifiers-effects-sound-if-power-does-not-double-when-impedance-halved.html#/topics/2731673?page=1

http://www.hometoys.com/content.php?url=/htinews/feb04/articles/polk/impedence.htm

Det er spøjst at en hurtig tur på Google giver et utal af artikler der forklare at det er PRÆCIS sådan det fungerer.

Men tjekker lige de to du nævner:)


Det hjælper ikke, når du ikke forstår det. Læs det første svar til den første post du linker til. Det er sådan det virker. Højttalerimpedansen er inden for rimelighedens grænser ret lige gyldig, da forstærkeren i virkeligheden er en >spændings<forstærker. Så længe den kan holde den korrekte spænding på udgangen, så er der ikke noget med at højttaleren ikke "får den rigtige effekt". Den tilførte effekt bliver det den nu engang bliver afhængig af af den aktuelle spænding og højttalerens impedans, men det ved forstærkeren ikke noget om. Forstærkerens opgave er udelukkende, at forstærke indgangsspændingen et passende antal gange, så præcist som overhovedet muligt.

Og hvis en "billig" forstærker/reciever ikke evner at forstærker signalet op hvilket specs tydeligt fortæller så kan man sagtens spille med 4ohm højttalere men kun på et lavt niveau hvilket forhåbentligt ikke er meningen med at købe et surround anlæg. 

Det er super simpelt og man kan læse 1000 artikler om hvorfor producenter aldrig oplyser effekt i 4 ohm og de fleste netop skriver at højtalere skal være 6-8 ohm. Men et fåtal herinde ved noget som producenter og anmeldere ikke ved - Tænker det må være tid til at få skrevet en indsigt-artikel og revolutionen inden for klasse A/B forstærkere LOL


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Det kommer an på hvad dine planer er.

Det giver dog ikke mening i min optik, at skifte, til en så god effekt, uden at opgradere kontroldelen.
Hvis der udelukkes skal spilles højt, kan det vel gå, men hvad har du af fremtidige planer, det er en god ting at tænke lidt forud?

Dine højttalere, er ikke nemme at drive, så måske er den slet ikke så tosset. Dine højttalere kan tåle noget mere effekt. Jeg har selv haft dem inde for en kort stund. Jeg er dog ikke, selv fan af mellemklasse receivere, med en god effekt, på den lange sigt.

Hvis du vælger at købe Marantz effekttrinnet, ville jeg vælge at skifte til processor senere hen, hvis du får lyst til noget bedre.

Hvilken receiver er der tale om? Jeg ryger sikkert lige i skammekrogen igen, men sammenhængen mellem udgangs og indgangs impedans har også en effekt på lyden. Har oplevet på denon receivere at deres preout ikke matchede min classe effekt. Videnskaben bagefter ligger lidt langt væk men læste en del om det på nettet da lyden var helt skæv på en ellers god reciever. 

Og er MK 150 ikke 4ohm? - Så ville jeg holde mig fra producenter som ikke siger OK til den type højttaler alene af hensyn til garanti og lang levetid
 




Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:09
Forkert tråd, indlæg slettet.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)


At de skriver sådan betyder ikke "at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere", sådan som du påstod oven for. Prøv selv hvis du ikke tror på det.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Det kommer an på hvad dine planer er.

Det giver dog ikke mening i min optik, at skifte, til en så god effekt, uden at opgradere kontroldelen.
Hvis der udelukkes skal spilles højt, kan det vel gå, men hvad har du af fremtidige planer, det er en god ting at tænke lidt forud?

Dine højttalere, er ikke nemme at drive, så måske er den slet ikke så tosset. Dine højttalere kan tåle noget mere effekt. Jeg har selv haft dem inde for en kort stund. Jeg er dog ikke, selv fan af mellemklasse receivere, med en god effekt, på den lange sigt.

Hvis du vælger at købe Marantz effekttrinnet, ville jeg vælge at skifte til processor senere hen, hvis du får lyst til noget bedre.

Hvilken receiver er der tale om? Jeg ryger sikkert lige i skammekrogen igen, men sammenhængen mellem udgangs og indgangs impedans har også en effekt på lyden. Har oplevet på denon receivere at deres preout ikke matchede min classe effekt. Videnskaben bagefter ligger lidt langt væk men læste en del om det på nettet da lyden var helt skæv på en ellers god reciever. 

Og er MK 150 ikke 4ohm? - Så ville jeg holde mig fra producenter som ikke siger OK til den type højttaler alene af hensyn til garanti og lang levetid
 

Hvis du læser hans første indlæg, er det en Marantz SR7010 Wink


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)



At de skriver sådan betyder ikke "at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere", sådan som du påstod oven for. Prøv selv hvis du ikke tror på det.

Okay. Så det kan rettes til "fungerer ikke medmindre du imod producentens anbefaling vælger at sætte 4ohm højttalere til alligevel og kun spiller lavt nok til ikke at overbelaste forstærkeren som ikke er dimensioneret til 4ohms højttalere"


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)


At de skriver sådan betyder ikke "at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere", sådan som du påstod oven for. Prøv selv hvis du ikke tror på det.

Til tråds starter den omtalte effekt virker fra Marantz.

Du misforstår helt det de skriver, selvfølgelig virker den ned til 4 Ohm. Den har lidt muskler.
Ofte er det ved forholdsvis kraftige forstærkere, hvor længe den kan levere, den angivne effekt og om de har muskler til at holde enheden i et jerngreb. Jo længere ned højttaleren dykker i impedans, jo mere strøm, skal forstærkeren afgive.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:36
Conner

Lad være med at overdramatisere. Det er masser af udstyr på markedet der på papiret ikke er egnet til 4 ohm. Bla. stort set alle surround receivere. Det forhindrer ikke folk i at tilslutte alt muligt som de i princippet burde lade være med. Langt de fleste lever videre i lykkelig uvidenhed, fordi den nødvendige effekt til at spille højt nok til, at man ikke gider mere end et par minutter, for det meste ikke er større, end at almindeligt udstyr rigeligt kan overkomme det. Man har i reglen ikke behov for ekstra forstærkning med mindre end forstærker bliver meget varm eller man har for vane at skrue helt eller næsten helt op.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)


At de skriver sådan betyder ikke "at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere", sådan som du påstod oven for. Prøv selv hvis du ikke tror på det.

Til tråds starter den omtalte effekt virker fra Marantz.

Du misforstår helt det du skriver, selvfølgelig virker den ned til 4 Ohm. Den har lidt muskler.
Ofte er det ved forholdsvis kraftige forstærkere, hvor længe den kan levere, den angivne effekt og om de har muskler til at holde enheden i et jerngreb. Jo længere ned højttaleren dykker i impedans, jo mere strøm, skal forstærkeren afgive.

Så manualen lyver simpelthen? 
Læste lige om SR7010 hvor de skriver "The powerful amplifier section features discrete high current output devices on all channels, and all amp channels are configured identically. Rated at 125 watts per channel (8 ohms, .05%, 20Hz~20kHz), the SR7010 has the ability to drive lower impedance 4 ohm speakers on all channels."

Det er næsten som om de har forstærkere der ikke driver 4 ohm siden de nævner det så specifikt ? 

Men sikkert Marantz og jeg der misforstår.. Helt klart kør på marantz til et sæt 4ohm højttalere

Læs dog lige deres egen side dedikeret til 4 ohms højttalere hvor de i detaljer forklarer at det kun er sikkert at drive nogle af deres enheder 6-16 ohm - Sikkert igen en fejl fra deres side men tænk nu hvis de har ret :) 


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)


At de skriver sådan betyder ikke "at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere", sådan som du påstod oven for. Prøv selv hvis du ikke tror på det.

Til tråds starter den omtalte effekt virker fra Marantz.

Du misforstår helt det de skriver, selvfølgelig virker den ned til 4 Ohm. Den har lidt muskler.
Ofte er det ved forholdsvis kraftige forstærkere, hvor længe den kan levere, den angivne effekt og om de har muskler til at holde enheden i et jerngreb. Jo længere ned højttaleren dykker i impedans, jo mere strøm, skal forstærkeren afgive.

Ja ohms lov gælder også her. Det er ikke i sig selv et argument for at købe en ny, større forstærker. Hvis man ikke har for vane at spille mere end almindeligt højt er der ingen grund til at tro at man bringer sin forstærker i problemer.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Conner

Lad være med at overdramatisere. Det er masser af udstyr på markedet der på papiret ikke er egnet til 4 ohm. Bla. stort set alle surround receivere. Det forhindrer ikke folk i at tilslutte alt muligt som de i princippet burde lade være med. Langt de fleste lever videre i lykkelig uvidenhed, fordi den nødvendige effekt til at spille højt nok til, at man ikke gider mere end et par minutter, for det meste ikke er større, end at almindeligt udstyr rigeligt kan overkomme det. Man har i reglen ikke behov for ekstra forstærkning med mindre end forstærker bliver meget varm eller man har for vane at skrue helt eller næsten helt op.

Men når en bruger specifikt spørger til hjælp er det vel for pokker ikke meningen at vi skal hjælpe ved at lade ham være i "lykkelig uvidenhed" og regne med at dyrt indkøbte MK højttalere med THX stempel kun skal bruges til lavt niveau ? 

Tværtimod har langt de fleste der roder mig surround fået halvt information fra producenterne som på stereo aldrig ville levere så lav kvalitet på forstærker delen, men som glædeligt gør det på surround og påstår det kan spille højt og flot på krævende højttalere. Det er først i manualen de gider skrive komplet specs og med disclaimere på at deres opbygning ikke kan håndtere lav impedans. 


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Conner

Lad være med at overdramatisere. Det er masser af udstyr på markedet der på papiret ikke er egnet til 4 ohm. Bla. stort set alle surround receivere. Det forhindrer ikke folk i at tilslutte alt muligt som de i princippet burde lade være med. Langt de fleste lever videre i lykkelig uvidenhed, fordi den nødvendige effekt til at spille højt nok til, at man ikke gider mere end et par minutter, for det meste ikke er større, end at almindeligt udstyr rigeligt kan overkomme det. Man har i reglen ikke behov for ekstra forstærkning med mindre end forstærker bliver meget varm eller man har for vane at skrue helt eller næsten helt op.

Men når en bruger specifikt spørger til hjælp er det vel for pokker ikke meningen at vi skal hjælpe ved at lade ham være i "lykkelig uvidenhed" og regne med at dyrt indkøbte MK højttalere med THX stempel kun skal bruges til lavt niveau ? 

Tværtimod har langt de fleste der roder mig surround fået halvt information fra producenterne som på stereo aldrig ville levere så lav kvalitet på forstærker delen, men som glædeligt gør det på surround og påstår det kan spille højt og flot på krævende højttalere. Det er først i manualen de gider skrive komplet specs og med disclaimere på at deres opbygning ikke kan håndtere lav impedans. 

Hjælp til hvad specifikt? At købe en forstærker, men hvorfor og med hvilket formål? Du har jo ikke spurgt ind til hvad det konkrete behov er eller om der er noget der indikerer at OP skulle have brug for en monsterforstærker. Chancen er at det hverken vil gøre fra eller til, fordi de færreste alligevel spiller højt nok til at det vil gøre en forskel.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 16:52
Til trådstarter:https://forum.audiogon.com/discussions/how-to-match-preamp-and-power-amp

Denne tråd har lidt information omkring det at matche en processor/pre amp/ receiver med en effekt forstærker i forhold til impedans. Jeg tjekkede manualen på din SR7010 men der står ikke rigtigt noget. 

Hvis du som jeg gjorde ender med en lidt lys klang kan det være tegn på et mismatch imellem enhederne. Det plejer at stå på de fleste processorer så det er nemt at tjekke hvis du går den vej. 

Som sagt tidligere ville jeg gå med Earthquake medmindre den lydmæssigt ikke falder i din smag. Effektforstærkere lyder ikke ens og der er forskel på hvordan de passer til dit setup og ører. 
Bestiller du fra hififreaks kan du jo tage en AV8802 med og prøve at med begge for at sikre dig at det ikke er din receiver der er flaskehals :) Tjek lige returret men mener det kører med "prøve"


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 20-August-2017 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)


At de skriver sådan betyder ikke "at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere", sådan som du påstod oven for. Prøv selv hvis du ikke tror på det.

Til tråds starter den omtalte effekt virker fra Marantz.

Du misforstår helt det du skriver, selvfølgelig virker den ned til 4 Ohm. Den har lidt muskler.
Ofte er det ved forholdsvis kraftige forstærkere, hvor længe den kan levere, den angivne effekt og om de har muskler til at holde enheden i et jerngreb. Jo længere ned højttaleren dykker i impedans, jo mere strøm, skal forstærkeren afgive.

Så manualen lyver simpelthen? 
Læste lige om SR7010 hvor de skriver "The powerful amplifier section features discrete high current output devices on all channels, and all amp channels are configured identically. Rated at 125 watts per channel (8 ohms, .05%, 20Hz~20kHz), the SR7010 has the ability to drive lower impedance 4 ohm speakers on all channels."

Det er næsten som om de har forstærkere der ikke driver 4 ohm siden de nævner det så specifikt ? 

Men sikkert Marantz og jeg der misforstår.. Helt klart kør på marantz til et sæt 4ohm højttalere

Læs dog lige deres egen side dedikeret til 4 ohms højttalere hvor de i detaljer forklarer at det kun er sikkert at drive nogle af deres enheder 6-16 ohm - Sikkert igen en fejl fra deres side men tænk nu hvis de har ret :) 

De skriver jo netop, den kan drive højttalere, der dykker længere ned end 4 Ohm. Ofte er det svært at tolke, en god ting, er at tjekke den nominelle effekt, ved alle kanaler drevne og se på, hvor meget strøm, den kan trækker fra lysnettet. 

Det bliver dog først kompliceret ved forskellige forstærkere principper. En Klasse A, er meget mindre effektiv, end en klasse D.

En 2 kanals Klassse AB forstærker i stereo, starter ofte ved omkring de 20 kg ved 100 W ordentlig konstrueret, hvor den kan drive, en højttalere kontrolleret ved høj volume. Ofte er gode højttalere, ikke så let drevne.

Med det sagt, er der også enheder, der skal have noget havre for give noget lyd fra sig, de er ikke særlig effektive.

Min System Audio Saxo 10 subwoofer, har en forstærker, på 100 watt, men kan levere tilstrækkeligt volumen, til mit computer set up. Den kan flytte en del luft, da enheden er meget effektiv

Det hele er ikke så firkantet. Jeg har haft en Mark Levinson angivet til 100 W, der vejede omkring 50 kg. den var lineær ved alle impedanser og fordobler effekt ved den halve impedans.

Det der virkelig har noget at sige, er højttalers følsomhed og den nomielle impedans. Det er her der kan ses, hvor meget effekt der skal til for et givent lydtryk. Jo lavere følsomhed, jo flere watt, er der brug for. Der skal en fordobling af effekt, til for at hæve niveauet 3dB, der svarer til en fordobling af lydstyrken.

Fx Revel F30 87 dB SPL, with 2.83 Vrms @ 1 m


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 08:40
@John Connor

Det lyder jo fint det du skriver med at man skal vælge en forstærker der dobler effekten når ohm halveres, men det virker ikke i praksis, selvom teorien siger det.

Pointen er at du netop ikke altid kan stole på det der er angivet i manualer. De tal er sjældent korrekte i forhold til målinger der bliver tager.

Eksempel:
Du har en stereoforstærker i den dyre ende. i deres markedføring og manualer oplyses der at effekteneffekten dobler op ned til 2 Ohm. 2 x 50 watt ved 8 ohm, 2 x 100 watt ved 4 ohm og 2 x 200 watt ved 2 ohm.
producenten lyver ikke ved opgivelserne men opgiver bare bevidst effekten ved 8 ohm meget konservativt. 
ved målinger vil det se anderledes ud, måske således: 2 x 90 watt ved 8 ohm, 2 x 150 watt ved 4 ohm og 2 x 200 watt ved 2 ohm.

Det var det en anden bruger forsøgte at fortælle med kvickly eksemplet. jeg tror ikke der er nogen der har skrevet det er dårligt at en forstærker fordobler effekten ved halvering af belastning, men man bare at det ikke er noget der foregår i praksis, men mest i markedsføring og manualer.

og så gider jeg slet ikke komme ind på ved hvilken forvrængning effekten er opgivet...




-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 08:45
Til trådstarter.

Jeg antager at du har 3 ens fronter. i den sammenhæng vil jeg mene at en god 3 - kanals effektforstærker vil hjælpe du. Så har surrounden flere kræfter i overskud til at tage sig af de resterende kanaler.

Er det kun højre venstre front der er identiske, så er en brugt Crown et glimrende valg.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 08:46
Jeg har altid haft 4 ohms højtalere af forskellige mærker og ingen af mine tidligere recievere har "understøttet" 4 ohms højtalere, men jeg har sjældent haft problemer.
 
Senest har jeg haft en Maratnz mm8077 koblet til 5 stk mksound s150 mk2 uden problemer.


-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@John Connor

Det lyder jo fint det du skriver med at man skal vælge en forstærker der dobler effekten når ohm halveres, men det virker ikke i praksis, selvom teorien siger det.

Pointen er at du netop ikke altid kan stole på det der er angivet i manualer. De tal er sjældent korrekte i forhold til målinger der bliver tager.

Eksempel:
Du har en stereoforstærker i den dyre ende. i deres markedføring og manualer oplyses der at effekteneffekten dobler op ned til 2 Ohm. 2 x 50 watt ved 8 ohm, 2 x 100 watt ved 4 ohm og 2 x 200 watt ved 2 ohm.
producenten lyver ikke ved opgivelserne men opgiver bare bevidst effekten ved 8 ohm meget konservativt. 
ved målinger vil det se anderledes ud, måske således: 2 x 90 watt ved 8 ohm, 2 x 150 watt ved 4 ohm og 2 x 200 watt ved 2 ohm.

Det var det en anden bruger forsøgte at fortælle med kvickly eksemplet. jeg tror ikke der er nogen der har skrevet det er dårligt at en forstærker fordobler effekten ved halvering af belastning, men man bare at det ikke er noget der foregår i praksis, men mest i markedsføring og manualer.

og så gider jeg slet ikke komme ind på ved hvilken forvrængning effekten er opgivet...



Det hører også med til historien at forstærkeren rent faktisk "dobler op" så længe man ikke er oppe i nærheden af klip, uanset om den er opgivet til dobbelt effekt i 4ohm vs 8ohm. 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@John Connor

Det lyder jo fint det du skriver med at man skal vælge en forstærker der dobler effekten når ohm halveres, men det virker ikke i praksis, selvom teorien siger det.

Pointen er at du netop ikke altid kan stole på det der er angivet i manualer. De tal er sjældent korrekte i forhold til målinger der bliver tager.

Eksempel:
Du har en stereoforstærker i den dyre ende. i deres markedføring og manualer oplyses der at effekteneffekten dobler op ned til 2 Ohm. 2 x 50 watt ved 8 ohm, 2 x 100 watt ved 4 ohm og 2 x 200 watt ved 2 ohm.
producenten lyver ikke ved opgivelserne men opgiver bare bevidst effekten ved 8 ohm meget konservativt. 
ved målinger vil det se anderledes ud, måske således: 2 x 90 watt ved 8 ohm, 2 x 150 watt ved 4 ohm og 2 x 200 watt ved 2 ohm.

Det var det en anden bruger forsøgte at fortælle med kvickly eksemplet. jeg tror ikke der er nogen der har skrevet det er dårligt at en forstærker fordobler effekten ved halvering af belastning, men man bare at det ikke er noget der foregår i praksis, men mest i markedsføring og manualer.

og så gider jeg slet ikke komme ind på ved hvilken forvrængning effekten er opgivet...



Det hører også med til historien at forstærkeren rent faktisk "dobler op" så længe man ikke er oppe i nærheden af klip, uanset om den er opgivet til dobbelt effekt i 4ohm vs 8ohm. 

Det er blevet til en lang debat, men pointen fra min side var at belyse hvorfor den éne kandidat ikke er så godt egnet som den anden og hvad der skal ledes efter såfremt en 3. tages på banen. 

Jeg kan sagtes følge argumenter omkring at de fleste ikke spiller højt, at mange oplever en reciever i dagligdagen klarer den til trods for specs og advarsler fra producent. 

Men hvis en person havde en okay sportsvogn og spurgte til dæk ville jeg heller ikke anbefale 4 reservehjul med et stort label med  "MAX 80 km/t" - At flere så oplever at bilen kører fint og engang imellem kan presses kortvarigt til 110 ændrer ikke på at min anbefaling selvfølgelig bliver noget der fungerer 100 % :) 


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:


Jeg har altid haft 4 ohms højtalere af forskellige mærker og ingen af mine tidligere recievere har "understøttet" 4 ohms højtalere..


De har vel været opgivet til 4 ohm. Men du véd reelt ikke, hvordan de impedansmæssigt har ligget. Og vel heller ikke hvordan fasedrej har været?

Et godt eksempel er ældre B&W højttalere, som er opgivet til at være 8 ohms højttalere, og ældre Dynaudio'er, som er opgivet til at være 4 ohms højttalere. Hér er B&W'erne væsentlig mere krævende af forstærkeren end Dynaudio'erne.

Disse højttalerproducent opgivelser kan man bruge til akkurat lige så meget som forstærkerproducenternes opgivelser = ik' en fis!

M.v.h.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:


Jeg har altid haft 4 ohms højtalere af forskellige mærker og ingen af mine tidligere recievere har "understøttet" 4 ohms højtalere..


De har vel været opgivet til 4 ohm. Men du véd reelt ikke, hvordan de impedansmæssigt har ligget. Og vel heller ikke hvordan fasedrej har været?

Et godt eksempel er ældre B&W højttalere, som er opgivet til at være 8 ohms højttalere, og ældre Dynaudio'er, som er opgivet til at være 4 ohms højttalere. Hér er B&W'erne væsentlig mere krævende af forstærkeren end Dynaudio'erne.

Disse højttalerproducent opgivelser kan man bruge til akkurat lige så meget som forstærkerproducenternes opgivelser = ik' en fis!

M.v.h.


På B&W er det ikke ændret meget men de har altid opgivet at minimum ligger på eks 3 ohm
Se eks deres nye http://m.bowers-wilkins.com/speakers/home-audio/800-series-diamond/802-D3-speaker.html
Eks: 8Ω (minimum 3.0Ω)

Fasedrej er et kæmpe problem på b&w og høre tydeligt i deres større serier hvis de ikke bliver fodret:)



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 20:54
Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej lyder som en dør der trænger til at blive smurt i hængslerne;)
Har haft en del i 800 serien og det mudrer og lyder skingert indtil de får en solid forstærker.
Ikke et problem i stereo verden men selv de store receivere jeg testede med lød helt skævt.

Men som du siger.. rigeligt effekt så synger b&w :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej "Lyder" ikke, men trækker (kræver) så mange ampere fra forstærkeren, at den "løber tør", og derfor begynder at lyde klemt/presset/upræcis - u name it.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej "Lyder" ikke, men trækker (kræver) så mange ampere fra forstærkeren, at den "løber tør", og derfor begynder at lyde klemt/presset/upræcis - u name it.

M.v.h.

Det har jeg aldrig oplevet. Men de tidlige SR recievere jeg havde leverede ikke tilstrækkelig kræfter til højttalerne, så bassen blev mudret. Men det er måske det du mener?

Min hedengangne Pioneer havde kræfterne til at spille dem helt rent op til højttalerne slog fra ved 100 watt. Marantzen er knap så stærk.


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 21:31
Mener at marantz fraråder at man tilslutter mindre end 6 ohms højttaler tll deres AMP, pga Varme udvikling. Dette har jeg læst i en manual til en af deres AMP.

Jeg kan anbefale at købe en som er strømstærk. Jeg havde Audiolab 8000x7 til at trække mine s150, den var ikke stærk nok, tros den ydet 100watt i 8ohm med alle 7kanaler i drift og havde en strømforsyning på 1500 watt, så magtede den ikke opgaven. Men min Lexicon cx7 som yder 140 watt i 8 ohm med strømforsyning på 1200 watt, men har 109000uf. Så trækker den mine s150 ti gange bedre og den er stabil helt ned i 2 ohm med alle kanaler i drift. Skal siges at min Lexicon er købt brugt og har mere end 10år på banen.

Så jo mere strøm, bedre opbygning jo bedre.

-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej "Lyder" ikke, men trækker (kræver) så mange ampere fra forstærkeren, at den "løber tør", og derfor begynder at lyde klemt/presset/upræcis - u name it.

M.v.h.

Det har jeg aldrig oplevet. Men de tidlige SR recievere jeg havde leverede ikke tilstrækkelig kræfter til højttalerne, så bassen blev mudret. Men det er måske det du mener?


Jep.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Min hedengangne Pioneer havde kræfterne til at spille dem helt rent op til højttalerne slog fra ved 100 watt. Marantzen er knap så stærk.


Også et tydeligt eksempel på, at din Pioneer løb tør for strøm! Højttalerne slår fra, når der begynder at komme for meget strøm til diskant og mellemtone = forstærkeren er begyndt at forvrænge/har mistet kontrollen med højttalerne.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 23:07
Nej det er et relæ der cutter lyden når de når 100watt. Der var ikke antydning af forvrængning.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Men hvis en person havde en okay sportsvogn og spurgte til dæk ville jeg heller ikke anbefale 4 reservehjul med et stort label med  "MAX 80 km/t" - At flere så oplever at bilen kører fint og engang imellem kan presses kortvarigt til 110 ændrer ikke på at min anbefaling selvfølgelig bliver noget der fungerer 100 % :) 

Bilanalogier er altid gode, men du skal forstå situationen rigtigt. Det du gør er at anbefaler formel 1 dæk. Det er slet ikke nødvendigt. Føreren har i øvrigt ikke brug for nye dæk. Han eftersøger en mellemklassebil der har lidt flere kræfter. Bare kræfter til en gang imellem, når der skal gives ekstra gas, til en hurtig overhaling. kort sagt, flere hestekræfter og mere moment. Så er der jo ingen grund til at der går Koenigsegg i den.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 23:28
Gud, har dine højttaler stadig APOC i drift?

Det kredsløb gavner ikke lyden........



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej "Lyder" ikke, men trækker (kræver) så mange ampere fra forstærkeren, at den "løber tør", og derfor begynder at lyde klemt/presset/upræcis - u name it.

M.v.h.
 

Det er altså ikke rigtigt. Der løber lige mange ampere om fasen er 0 grader eller om den er forskellig fra 0, så længe impedansen er den samme. Altså der løber lige mange ampere om der er tale om 4 ohm, 0 grader eller 4 ohm 45 grader.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det er et relæ der cutter lyden når de når 100watt. Der var ikke antydning af forvrængning.


Næppe! B&W anbefaler en forstærker på op til 200 watt!

Type: 2 way, 3 driver loudspeaker system
Frequency Response: 30Hz to 25kHz
Recommended Amplifier: 200W (maximum)
Impedance: 8Ω
Sensitivity: 95dB
Bass Radiator: 1 x ADR220 passive radiator
Midbass: 1 x 160mm BM220
Tweeter: 1 x 26mm TS26 polyester
Enclosure: 40 litre
Finish: black ash, walnut, rosewood, teak
Dimensions: 900 x 270 x 382mm
Weight: 29kg


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af Kurt von Kubik Kurt von Kubik skrev:


Fasedrej betyder, at strøm og spænding ikke følges ad.
Når strøm og spænding er 180 grader forskudt, så afgives der ingen energi, men kun skiftevis strøm og spænding.
Den situation er ikke særligt ønskværdig, idet der intet arbejde udføres i f.eks. en højttaler, men i stedet afsættes der stor energi i f.eks. en effektforstærkers udgangstransistorer.
180 grader selvfølgelig en ekstrem situation, som ikke forefindes i almindelighed.
Men der kan sagtens optræde betydelige forskydninger af fasen. F.eks. er det ikke usædvanligt med 60 grader ved lave frekvenser på en elektrostat.

Så store faseforskydninger i en højttaler er ikke særligt attraktive.
For at undgå effekterne af fasedrej, kan man sætte ind på flere måder.
Man kan bygge sin effektforstærker så stærk, at den er ligeglad med faseforskydningerne. Det er en kostbar løsning, og helt ligeglad er den alligevel aldrig.
Man kan bygge sin højttaler, således at den har et minimum af faseforskydning. Helt kan det ikke undgås, da faseforskydning altid vil optræde i forbindelse med resonanser, og som bekendt har et bassystem mindst én resonans.
En tredie mulighed er korrektion i form af korrektionsled, som også kaldes "Power Factor Correction" (PFC).
PFC dæmper de umiddelbare skadelige indvirkninger på forstærkeren.
I en højttaler vælger man dog oftest, at korrigere impedansen, og dermed får man som regel også godt styr på fasen.

Man kan så spørge omkring sig, om fasedrej har en særlig signifikant indvirkning på lydkvalitet?
Til det er svaret nemt, ja hvis forstærkeren ikke kan lide den "skæve" belastning.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 21-August-2017 kl. 23:58
Men det er ikke det samme som at der løber flere ampere i kredsen hvis fasen er forskellig fra nul, sådan som du skrev før.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 00:01
Korrekt. Det er forskellen på strøm og spænding...

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 01:00
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det er et relæ der cutter lyden når de når 100watt. Der var ikke antydning af forvrængning.


Næppe! B&W anbefaler en forstærker på op til 200 watt!

Type: 2 way, 3 driver loudspeaker system
Frequency Response: 30Hz to 25kHz
Recommended Amplifier: 200W (maximum)
Impedance: 8Ω
Sensitivity: 95dB
Bass Radiator: 1 x ADR220 passive radiator
Midbass: 1 x 160mm BM220
Tweeter: 1 x 26mm TS26 polyester
Enclosure: 40 litre
Finish: black ash, walnut, rosewood, teak
Dimensions: 900 x 270 x 382mm
Weight: 29kg

En B&W 802S80 slog fra mange gange hos mig med en Denon PMA 2000 bag så jo det kan sagtens være 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det er et relæ der cutter lyden når de når 100watt. Der var ikke antydning af forvrængning.


Næppe! B&W anbefaler en forstærker på op til 200 watt!

Type: 2 way, 3 driver loudspeaker system
Frequency Response: 30Hz to 25kHz
Recommended Amplifier: 200W (maximum)
Impedance: 8Ω
Sensitivity: 95dB
Bass Radiator: 1 x ADR220 passive radiator
Midbass: 1 x 160mm BM220
Tweeter: 1 x 26mm TS26 polyester
Enclosure: 40 litre
Finish: black ash, walnut, rosewood, teak
Dimensions: 900 x 270 x 382mm
Weight: 29kg

Ja og min med 100 watt. Og det spænd klarer min Pioneer til ug med + og ~


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 10:15
"Impedance: 8Ω 
Sensitivity: 95dB"

Hvis det stemmer med virkeligheden, skal de ikke have mere end 10w for at spille så højt, at ingen gider høre på det. Så jeg undrer mig ove hvad i mener med at de skal "fodres". Efter spec. at dømme, kan man mæsten ikke komme i nærheden af en nemmere højttaler.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

"Impedance: 8Ω 
Sensitivity: 95dB"

Hvis det stemmer med virkeligheden, skal de ikke have mere end 10w for at spille så højt, at ingen gider høre på det. Så jeg undrer mig ove hvad i mener med at de skal "fodres". Efter spec. at dømme, kan man mæsten ikke komme i nærheden af en nemmere højttaler.


Jeg spekulerede også på om det var den rigtige højttaler han har fundet specs på. Så jeg fandt den via google. Jeg tvivler stadig på at de er rigtige, da jeg købte højttalerne, var kravet min 100 watt forstærker, da de er svært drevne.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 10:53
Det er åbenbart fordi BW er nogle værre røvere. Det er opgivet ved 10V rms. Det er næsten 11db forskel fra 2.83V, som er det normale. Højttalerens følsomhed er altså nærmere 84db, hvis man sammenligner æbler med æbler. Så kan jeg bedre forstå at de anbefaler min. 100w. Det sagt, gælder det jeg skrev tidligere stadig. Der er ingen forskel på om man giver dem 20w fra en lille forstærker eller fra et kæmpe monster så længe begge kan give 20w uden problemer.

Tænk på, at hvis man har en 100w forstærker, med en -db skala volumenkontrol, så kan man nogen lunde regne med, at den er fuldt udstyret (giver "100W") ved 0db og et normalt digitalt input. De fleste tror så, at -10db er næsten 100w, -20db stadig er "højt" og så videre. Det er imidlertid Helt forkert. Hvis 0db er 100w, så er -10db 10w, -20db er 1w, -30db er 0,1w og så fremdeles. Man skal altså ikke skrue ret langt ned før den man er under een watt(!). Det er der ikke ret mange der ved og derfor overestimerer de fleste behovet for store forstærkere helt vildt.


Skrevet af: osbech
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 13:49
Jeg har et 5.1.2 setup med en cinenova grand 7 til at trække det hele (minus sub naturligvis) mine fronter er B&W802D og center  B&WHTM2D, jeg har aldrig oplevet at min forstærker løber tør for kræfter, ej heller at den forvrænger uanset hvor højt jeg spiller.

Jeg syntes den lyder helt fin, og har ingen planer om at skifte.

Til prisen kunne jeg ikke finde noget alternativ. Den yder 330w pr kanal ved alle kanaler i drift, 8ohm, 20 Hz – 20 kHz frekvensområde


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

"Impedance: 8Ω 
Sensitivity: 95dB"

Hvis det stemmer med virkeligheden, skal de ikke have mere end 10w for at spille så højt, at ingen gider høre på det. Så jeg undrer mig ove hvad i mener med at de skal "fodres".


Øh nå! Jeg har tidligere haft et sæt store gulvhøjttalere, med 1 watts (96 db) driftseffekt. Der havde jeg en 200 watt/8 ohm effektforstærker på. Der blev da ofte givet gas - d.v.s. Peaks på 200+ watt.

M.v.h.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

"Impedance: 8Ω 
Sensitivity: 95dB"

Hvis det stemmer med virkeligheden, skal de ikke have mere end 10w for at spille så højt, at ingen gider høre på det. Så jeg undrer mig ove hvad i mener med at de skal "fodres".


Øh nå! Jeg har tidligere haft et sæt store gulvhøjttalere, med 1 watts (96 db) driftseffekt. Der havde jeg en 200 watt/8 ohm effektforstærker på. Der blev da ofte givet gas - d.v.s. Peaks på 200+ watt.

M.v.h.

Kan huske den gang man var omkring de 20, der havde man nogle Jamo P555 og 2 brokoblet Luxman Z504 effekttrin til at føde dem, og der blev da ligeledes givet den gas og nogle gange endte det da med defekte diskanterEmbarrassed

Mener faktisk at de P555 har under 1 watt i virkningsgrad, fed tid i øvrigt.Cry


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af osbech osbech skrev:

Jeg har et 5.1.2 setup med en cinenova grand 7 til at trække det hele (minus sub naturligvis) mine fronter er B&W802D og center  B&WHTM2D, jeg har aldrig oplevet at min forstærker løber tør for kræfter, ej heller at den forvrænger uanset hvor højt jeg spiller.

Jeg syntes den lyder helt fin, og har ingen planer om at skifte.

Til prisen kunne jeg ikke finde noget alternativ. Den yder 330w pr kanal ved alle kanaler i drift, 8ohm, 20 Hz – 20 kHz frekvensområde

Så kan man vel heller ikke forlange meget mere:) Ville helt klart også gå den vej i forhold til marantz


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

"Impedance: 8Ω 
Sensitivity: 95dB"

Hvis det stemmer med virkeligheden, skal de ikke have mere end 10w for at spille så højt, at ingen gider høre på det. Så jeg undrer mig ove hvad i mener med at de skal "fodres".


Øh nå! Jeg har tidligere haft et sæt store gulvhøjttalere, med 1 watts (96 db) driftseffekt. Der havde jeg en 200 watt/8 ohm effektforstærker på. Der blev da ofte givet gas - d.v.s. Peaks på 200+ watt.

M.v.h.

Øhhh, NÅH! Selv! Det giver ca 112db eller på 3m afstand uden boundary gain eller 115db med. Det er latterligt højt. Jeg skal ikke udelukke at dig og gutterne synes det er fedt, men det er absolut et fåtal der har det behov.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-August-2017 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det er altså ikke rigtigt. Der løber lige mange ampere om fasen er 0 grader eller om den er forskellig fra 0, så længe impedansen er den samme. Altså der løber lige mange ampere om der er tale om 4 ohm, 0 grader eller 4 ohm 45 grader.


Problematikken er i høj grad også noget med syrømforstærking og ikke mindst varme at gøre.

Hvis en 4 Ohm højttaler ved 40 Volt (spidsspænding) og forstærkeren arbejder med 50 Volts forsyningsspænding trækker 10 Ampere afsættes der 10 V x 10 A = 100 watts effekt i udgangstrinnet (kortvarigt!)

Er der så skæv fasevinkel på eksempelvis 45 grader, vil de samme 10 Ampere trækkes mens udgansspændingen er halvvejs på vej fra de 40 Volt til 0 Volt - altså ved 20 Volt. Nu er der 30 Volt over udgangstransistoren og ganges det med de 10 A bliver det pludseligt til 300 Watt varme der skal afsættes.

I langt de fleste forstærkere er der også en vis strømforstærkning i udgangstransistorerne. Oftest er det sådan at når der er "tændt mest for transistorerne" er det også der strømforstærkningen er højest. Men i ovennævnte situation er maksimalt strømtræk ikke ved maks spænding, men kun halvvejs. Det gør at strømforstærkningen ejnheller er så høj og at udgangstrinnet mister styringen over bassen (typisk, det er her strømmen afsættes).

Højttalere med grimme fasevinkler er noget lort, med mindre at man virkeligt river sig og køber voldsomme forstærkere. Her træder dilemmaet så ind, for fandt man sig nu er par lækre højttalere uden grimme fasevinkler, kan man "nøjes" med en billigere forstærker og har dermed flere penge til højttalere. Og lige netop højttalere er de komponenter der har mest at sige i forhold til lyden.....


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 00:02
Der er ingen der har sagt at (meget)skæve fase vinkler er hverken godt eller uden betydning, men de forklaringsmodeller der bliver bragt til tovs er tit og ofte grebet lige ud af den blå luft. Det var egentlig bare det jeg ville påpege. I praksis er problemerne nok heller ikke så store endda. Langt de fleste kombinationer af almindelige højttalere og forstærkere virker helt uden problemer. Det er i hvert fald ikke noget jeg tillæger nogen særlig betydning.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 06:49
Tag en helt almindelig højttaler - DLS R55. Sæt en helt almindelig forstærker foran den - Atoll IN100. Så har du en kombination, som koster afbrændte forstærkere.

M.v.h.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 08:38
Ja Henrik, man kan sikkert godt finde en eller anden ustabil møgforstærker hvis man leder efter det, men det er ikke det samme som at alle, eller ret mange, har brug for monster store forstærkere. Virkeligheden fortæller os også noget andet. Langt det meste almindelige HIFI udstyr fungerer ganske udmærket og kan bruges helt uden frygt for at det "brænder af".


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 10:08
Problemet er, at kombinationen af en "svær" højttaler, og en "svag" forstærker, oftest ikke giver afbrændte forstærkere, men afbrændte enheder....

M.v.h.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Problemet er, at kombinationen af en "svær" højttaler, og en "svag" forstærker, oftest ikke giver afbrændte forstærkere, men afbrændte enheder....

M.v.h.

Nej, problemet er at du ikke har en klar pointe. Du slynger bare om dig med alt muligt hifi-snak og når du bliver gået lidt på klingen så flytter du rundt på målstolperne. Jeg formoder at du stadig er i gang med at "bevise" at alle har brug for en kæmpe stor forstærker, men igen må jeg minde om at det er de færreste der brænder hverken deres forstærkere eller højttalere af, selvom det da naturligvis forekommer. Det kan der være mange grunde til, men det er helt sikkert at en "for stor" forstærker lige så vel kan brænde et par højttalere af, som en der er "for lille"... Cue pdf fra hifi og elektronik 1985 der "beviser" at man kan fyre 500w af i en alm hifi højttaler ... Blah!


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 11:46
Hvis du ikke er i stand til at læse - og forstå - det andre skriver, uden at man skal tillægges motiver, som man aldrig har givet udtryk for, så spring dog indlæggene over!

EOD herfra...

M.v.h.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-August-2017 kl. 11:57
Du skulle nok lære at udtrykke dig lidt bedre Wink



Print side | Luk vindue