Print side | Luk vindue

Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152364
Udskrevet den: 23-April-2024 kl. 20:36


Emne: Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober
Skrevet af: T-1000
Emne: Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober
Skrevet den: 24-August-2017 kl. 17:20

 
http://cdon.dk/film/matador_%2810_disc%29_%28blu-ray%29-41268769" rel="nofollow - http://cdon.dk/film/matador_(10_disc)_(blu-ray)-41268769


-------------
Pain can be controlled - you just disconnect it.



Svar:
Skrevet af: T-1000
Skrevet den: 24-August-2017 kl. 17:22
hmmm det ligner dog blot en ny dvd boks... nok bare et forkert billede fra CDON

-------------
Pain can be controlled - you just disconnect it.


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 24-August-2017 kl. 17:31
10 eller 12 disk?

Der står 12 på æsken men 10 i beskrivelse...


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 24-August-2017 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

10 eller 12 disk?

Der står 12 på æsken men 10 i beskrivelse...
Nederst på ryggen står der DVD Wink
Så den udgives både på DVD og BD, og billedet er fra DVD udgaven:
http://cdon.dk/film/matador_%2812_disc%29-41268761" rel="nofollow - http://cdon.dk/film/matador_(12_disc)-41268761

Mvh. JørgenT


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 24-August-2017 kl. 20:10
Er der overhovedet tale om en blu-ray udgivelse? Det står ganske vist i overskriften men under specifikationer står der regionskode 2. Det er ikke en blu-ray betegnelse - så skulle det være regionskode B.
Og så er formatet angivet til 16:9 - hmm.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 24-August-2017 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Er der overhovedet tale om en blu-ray udgivelse? Det står ganske vist i overskriften men under specifikationer står der regionskode 2. Det er ikke en blu-ray betegnelse - så skulle det være regionskode B.
Og så er formatet angivet til 16:9 - hmm.
Det skal nok være en Blu-ray. Det er ret tit, at de skriver region 2. Det er også set hos Amazon, både UK og Tyskland. De har bare fået datoen, og så skriver de bare noget, som de tror. Især med formatet.


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 25-August-2017 kl. 12:43
.....


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 25-August-2017 kl. 12:48
Den sælges i to forskellige udgaver, hvor der står Blu-ray ved den ene. Mon ikke, at de kun har fået et teaser cover, eller selv har lavet et.

http://cdon.dk/search?q=Matador+#category_group_id=3002&blockId=search&sort-order=16&display-adult=false" rel="nofollow - http://cdon.dk/search?q=Matador+#category_group_id=3002&blockId=search&sort-order=16&display-adult=false


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 25-August-2017 kl. 13:11
Hej Alle

DR bekræfter: Matador udkommer snart på Blu-ray og DVD

http://www.recordere.dk/2017/08/bekraeftet-nyrestaureret-matador-udkommer-snart-paa-blu-ray-og-dvd/" rel="nofollow - - Læs bekræftelsen her

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 25-August-2017 kl. 15:46
Det er mig en gåde nogen stadig hænger fast i DVD'er


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 25-August-2017 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Det er mig en gåde nogen stadig hænger fast i DVD'er

VHS maskinen er i udu Wink


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-August-2017 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

og så er formatet angivet til 16:9 - hmm.


Den er jo blevet ændret i format, men 14:9 er det korrekte, ikke 16:9.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-August-2017 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

og så er formatet angivet til 16:9 - hmm.


Den er jo blevet ændret i format, men 14:9 er det korrekte, ikke 16:9.

Helt korrekt er skærm formatet 16:9, ellers passer det jo ikke til afspilning på vores TV. At beskæringen så er 14:9, er noget andet.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-August-2017 kl. 16:51

Hvad så med f.eks Disney sjov.? Det sendes også i 16:9, men det er 4:3, så derfor er det korrekte format på Matador 14:9 ligesom 4:3 er det korrekte på Disney. Det er bare lagt i en 16:9 ramme så det passer til 16:9.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-August-2017 kl. 17:18
Begge dele er korrekte at liste.


Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 26-August-2017 kl. 07:12
Gucca har DVD til 299.- men ingen Blu-ray


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 26-August-2017 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Gucca har DVD til 299.- men ingen Blu-ray

Ellers en 50'er sparet ift cdon


Skrevet af: T-1000
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 18:18
Her er blu-ray coveret:
 
Og igen DVD coveret:
 


-------------
Pain can be controlled - you just disconnect it.


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Gucca har DVD til 299.- men ingen Blu-ray



Det har de så nu, 350 spir for BD


Skrevet af: T-1000
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Gucca har DVD til 299.- men ingen Blu-ray



Det har de så nu, 350 spir for BD


Jeg tror jeg venter en måneds tid efter release, så har CDON den til 250.- med fri fragt Black Friday
(Gætter jeg på)

-------------
Pain can be controlled - you just disconnect it.


Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Gucca har DVD til 299.- men ingen Blu-ray



Det har de så nu, 350 spir for BD


Og så lige i tide til min fødselsdag 31/10 - perfekt! Smile



Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af T-1000 T-1000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Gucca har DVD til 299.- men ingen Blu-ray



Det har de så nu, 350 spir for BD


Jeg tror jeg venter en måneds tid efter release, så har CDON den til 250.- med fri fragt Black Friday
(Gætter jeg på)



Sjovt nok havde jeg selv samme tanke


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 30-Oktober-2017 kl. 11:26
Jeg fik blu-ray-boksen i torsdags.

Første indtryk: Virkelig billig/skrabet indpakning. Det er bare en stor keepcase, som holder de 10 skiver. Ingen booklet eller noget som helst. Omslaget på papæsken, som keepcasen er fuldstændig (som i FULDSTÆNDIG) magen til keepcase-omslaget, og det er ekstremt skrabet. Der står bare 2-3 sætninger om, at Matador er den største danske tvs-seriesucces, nogensinde. Bla-bla. Ingen som helst info derudover. Kunne man have fået Lise Nørgaard til at skrive et essay til en booklet? Kunne man have fået en kender til at skrive lidt om fænomenet Matador? Hvad som helst.

Selve indholdet: Lyden står knivskarpt og er meget detaljeret. Det er imponerende. Men billedet...det ser fint ud, men umiddelbart flyder filmkornene lidt sammen; det giver et liiidt digitalt look, og det tyder på lidt for hård komprimering, eller måske bare dårlig authoring. Eller, shucks, automatisk DNR? Jeg er i hvert fald ikke så imponeret, som jeg gerne ville have været. Der er 2-3 afsnit på hver skive, så den samlede spilletid ligger altid på 2-2½ time, hvorfor det ikke giver mening, at man skulle kunne se, at skidtet er komprimeret. Og i øvrigt:

Ekstramateriale: 0, amigo. Absolut intet. Ingenting. Kunne man i det mindste have taget restaurerings-featuretten med? Kunne man have interviewet nogen af de overlevende skuespillere? Kunne man have taget en snak med Lise Nørgaard? Igen: Hvad som helst. Med mindre man betragter synstolkning (altså en dame, som læser op for blinde, hvad der sker i billedet) og skandinaviske undertekster som ekstramateriale, så er der intet.

Bottom line: Fedt nok at have Matador på blu-ray/1080p, men udgivelsen kunne absolut ikke være mere skrabet. Synes faktisk at prisen er temmelig høj, når der intet arbejde at lagt i udgivelsen produktion af plastik og papir. Selv menuerne er så røvsyge og simple, at det gør ondt. Og den dårlige authoring/DNR (selvom det aldrig bliver så grelt som for nogle af Olsen Banden-filmene) er en skuffelse af format. I det mindste slipper man for DR-logo og unødig komprimering. Men det er lidt en ringe trøst.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 30-Oktober-2017 kl. 12:26
Jeg må desværre erklære mig helt enig med SpencerTracy. Men er udgivelsen overhovedet i 1080p? Jeg mener der står 1080i, når man checker playback-info under afspilning.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 30-Oktober-2017 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg fik blu-ray-boksen i torsdags.

Første indtryk: Virkelig billig/skrabet indpakning. Det er bare en stor keepcase, som holder de 10 skiver. Ingen booklet eller noget som helst. Omslaget på papæsken, som keepcasen er fuldstændig (som i FULDSTÆNDIG) magen til keepcase-omslaget, og det er ekstremt skrabet. Der står bare 2-3 sætninger om, at Matador er den største danske tvs-seriesucces, nogensinde. Bla-bla. Ingen som helst info derudover. Kunne man have fået Lise Nørgaard til at skrive et essay til en booklet? Kunne man have fået en kender til at skrive lidt om fænomenet Matador? Hvad som helst.

Selve indholdet: Lyden står knivskarpt og er meget detaljeret. Det er imponerende. Men billedet...det ser fint ud, men umiddelbart flyder filmkornene lidt sammen; det giver et liiidt digitalt look, og det tyder på lidt for hård komprimering, eller måske bare dårlig authoring. Eller, shucks, automatisk DNR? Jeg er i hvert fald ikke så imponeret, som jeg gerne ville have været. Der er 2-3 afsnit på hver skive, så den samlede spilletid ligger altid på 2-2½ time, hvorfor det ikke giver mening, at man skulle kunne se, at skidtet er komprimeret. Og i øvrigt:

Ekstramateriale: 0, amigo. Absolut intet. Ingenting. Kunne man i det mindste have taget restaurerings-featuretten med? Kunne man have interviewet nogen af de overlevende skuespillere? Kunne man have taget en snak med Lise Nørgaard? Igen: Hvad som helst. Med mindre man betragter synstolkning (altså en dame, som læser op for blinde, hvad der sker i billedet) og skandinaviske undertekster som ekstramateriale, så er der intet.

Bottom line: Fedt nok at have Matador på blu-ray/1080p, men udgivelsen kunne absolut ikke være mere skrabet. Synes faktisk at prisen er temmelig høj, når der intet arbejde at lagt i udgivelsen produktion af plastik og papir. Selv menuerne er så røvsyge og simple, at det gør ondt. Og den dårlige authoring/DNR (selvom det aldrig bliver så grelt som for nogle af Olsen Banden-filmene) er en skuffelse af format. I det mindste slipper man for DR-logo og unødig komprimering. Men det er lidt en ringe trøst.

se du på et 4k eller full HD tv. For jeg oplever ikke at kornene flyder sammen på mit full HD. Men de ligger på omkring 30 til 35 Mbps i birrate


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 30-Oktober-2017 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg må desværre erklære mig helt enig med SpencerTracy. Men er udgivelsen overhovedet i 1080p? Jeg mener der står 1080i, når man checker playback-info under afspilning.

Det har du sådan set ret i. Det er 1080i.

Citér se du på et 4k eller full HD tv. For jeg oplever ikke at kornene flyder sammen på mit full HD. Men de ligger på omkring 30 til 35 Mbps i birrate

Jeg ser det på projektor, full HD. Jeg har lige forinden set Scener fra et ægteskab på blu-ray fra Frankrig. Den er skudt ca. fem år forinden Matador og også på 16mm, og forskellen er virkelig slående.

Men UPDATE: Nu så jeg lige et helt afsnit, og jeg har ikke ændret mening ift. mit oprindelige indlæg, men jeg så restaurerings-titelkortene efter de oprindelige rulletekster, og der krediteres en person faktisk for "degrain". Dvs. at man bevidst er gået ind og har udglattet filmgryn, sådan som jeg forstår det. Sådan så tåbelige danskere ikke tror, at der er noget galt med deres fladskærms-tv, fordi film ligner film. Suk, altså... Men det forklarer da i det mindste det udglattede og lettere gnidrede look.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-November-2017 kl. 19:18
Så fik jeg også fat i Matador boksen. Jeg kan kun sige at den er pengene værd. Bedre sortniveau og mere lys end jeg har set på TV udsendelserne. Der er filmgrain, men ikke noget der generer på over 3 m afstand


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 07-November-2017 kl. 21:40
For at illustrere hvor slem DNR'en – eller "degrainingen", som de som nævnt kalder det – er, tog jeg lige et screenshot af den sidste freeze frame i afsnit 5. http://tinyurl.com/yb7ggsh8" rel="nofollow - KLIK HER OG SE , hvor gnidret og udsmurt, det er.

Jeg kan ikke komme mig over, at man bruger så mange penge og tid på at scanne og restaurere så mange filmruller for blot at smadre det hele bagefter. Jeg håber da, at de beholder de restaurerede masterfiler, fra før den digitale destruktion er sat i gang. Det lader til at være nøjagtig samme fremgangsmetode, som de brugte, da de ødelagde Olsen Banden-scanningerne...

Her er en udskæring af billedet (uden zoom og komprimering) til onsite illustration:




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-November-2017 kl. 22:12
Beklager, det kan jeg ikke genkende. Sikker på dit afspilnings udstyr er iorden?


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 07-November-2017 kl. 22:21
"Afspilningsudstyr"? Jeg har ikke fotograferet mit lærred. Screenshottet ovenfor er taget direkte fra discen, så det vil også se sådan der ud hos dig, hvis du sætter den i din computer og tager et screendump.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 07-November-2017 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

"Afspilningsudstyr"? Jeg har ikke fotograferet mit lærred. Screenshottet ovenfor er taget direkte fra discen, så det vil også se sådan der ud hos dig, hvis du sætter den i din computer og tager et screendump.

Så computeren som afspilningsudstyr?

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 07-November-2017 kl. 22:41
Oppo BDP-103 afspiller. BenQ W1070 projektor. Men jeg forstår ikke relevansen?

Screenshottet er trukket direkte fra discen, som blu-ray.com, dvdbeaver, caps-a-holic, osv. gør det.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 07-November-2017 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Oppo BDP-103 afspiller. BenQ W1070 projektor. Men jeg forstår ikke relevansen?

Screenshottet er trukket direkte fra discen, som blu-ray.com, dvdbeaver, caps-a-holic, osv. gør det.

Relevansen er at det der trækker screenshot også er en afspiller, som kan påvirke resultatet.

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 07-November-2017 kl. 22:57
PNG'en, som jeg linker til, er lossless og taget med VLC.

Men altså, køb da endelig sættet og se, om dit afspilningsudstyr kan fjerne den digitale støjreduktion, der er gennemført på hele serien.

Jeg finder det principelt kritisabelt og et paradoks, at man forsøger at få analog film til ikke at ligne analog film, blot fordi et flertal af seere er vant til digital film uden filmkorn.

PS. Jeg kan såmænd godt forstå, hvis du betvivler, at det ser så slemt ud, som på screenshottet. Men det gør det desværre vitterlig.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 07-November-2017 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg finder det principelt kritisabelt og et paradoks, at man forsøger at få analog film til ikke at ligne analog film, blot fordi et flertal af seere er vant til digital film uden filmkorn.

Hvilket jo er en god pointe.

Det er dog første gang at Matador er blæst op i HD-kvalitet fra 16mm film, så at sammenligne med tidligere udgaver i SD-kvalitet er lidt som at sammenligne æbler med pærer.

Ja, det mere mudrede udtryk i SD og 4:3 beskæring kan være at foretrække.

Dem der har restaureret Matador har dog påpeget at 4:3-formatet ikke er det instruktør Balling arbejdede med. Den oprindelige udgave var lavet til visning på gamle TV med billedrør, og det gør at der vises for meget på moderne fladskærme/projektorer.

Udover at beskæringerne er forkerte, kan der bl.a. ses mikrofoner i billederne som ikke var tiltænkt.

Så er der det med farverne som er forkerte på de første digitale udgaver, i følge den filmfotograf der arbejdede på Matador. Det er rettet i den nye udgave.

Ja, der er mere filmgrain i den nye HD-udgave, grundet 16mm film, men i alt omkring beskæring, farver mv. er det den udgave der kommer tættest på originalen. Den udgave instruktøren ville have frem.

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 10:08
Jeg synes, det kunne være interessant at vide, hvilke monitorer "remaster-holdet" har anvendt og her tænkes ikke mindst skærmstørrelsen. Har man virkelig set, hvor ubehagelige billederne er på en nyere fladskærm på typisk 55" og 65", eller har man udelukkende arbejdet med monitorer på max 20"?


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg synes, det kunne være interessant at vide, hvilke monitorer "remaster-holdet" har anvendt og her tænkes ikke mindst skærmstørrelsen. Har man virkelig set, hvor ubehagelige billederne er på en nyere fladskærm på typisk 55" og 65", eller har man udelukkende arbejdet med monitorer på max 20"?

I udsendelsen der omhandler restaureringen, der besøger de https://shortcut.dk/about-us/" rel="nofollow - Nordisk Film Shortcut , som er dem der har stået for restaureringen.

I det redigeringsrum der vises i tv-udsendelsen, der står en professionel referencemonitor fra Dolby foran mastering-teknikeren. Den er på 42" og er placeret tæt på.

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 11:42
Tak for svaret - men linket virker nu ikke hos mig.
Det er forbavsende, hvis man har haft et acceptabelt godt billede på en 42" skærm, men da arealet på en 65" skærm er 2½ gange så stort, så er det selvfølgelig en stor del af forklaringen på, at billedet opleves voldsomt grynet og uskarpt på samme tid.
Jeg har ligesom SpencerTracy også set gamle udenlandske film og tv-produktioner, og her er det ofte lykkedes at gøre dem langt mere behagelige at se på.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg har ligesom SpencerTracy også set gamle udenlandske film og tv-produktioner, og her er det ofte lykkedes at gøre dem langt mere behagelige at se på.

Men har det ikke været 35mm og 70mm film?

Matador blev lavet direkte til tv-skærmene dengang man kun havde billedrørs-tv med ringe opløsning. 

For at holde prisen nede valgte man at skyde den på 16mm film, den skulle jo alligevel ikke op på det store lærred i biograferne.

Der var heller ingen som regnede med at serien ville leve så mange år. Havde de kunnet se ud i fremtiden, havde de nok ofret penge på et bedre filmformat.

Serien har altid været grynet at se på, men det er som om scanningen til HD har forstærket det. Eller også har der været et "blødgøringsfilter" på de tidligere udgaver, som man har fravalgt i HD da sådan et reducerer skarpheden/opløsningen.

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 12:32
Indtil for et års tid siden var der en tysk (nu lukket) tv-kanal, der hed ZDF-kultur HD, som sendte over satellit i 720P. Her viste man tit gamle tyske film og tv produktioner i det oprindelige 4:3 format.
Mange af de produktioner blev lavet i samme periode som Matador og var udelukkende beregnet til datidens fjernsyn.
Jeg tror ikke, at der kan være tvivl om, at der er lavet en digital forbedring af de oprindelige optagelser, og det er man lykkedes ualmindelig godt med. Selvfølgelig ikke i ægte HD, men dejlig afstemte billeder, som var rigtig behagelige at se på. Også på 65".
Jeg har ikke kendskab til, hvilket format ZDF's originale materiale er optaget i, men optagelserne skulle naturligvis vises på samme type tv som Matador.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Indtil for et års tid siden var der en tysk (nu lukket) tv-kanal, der hed ZDF-kultur HD, som sendte over satellit i 720P. Her viste man tit gamle tyske film og tv produktioner i det oprindelige 4:3 format.
Mange af de produktioner blev lavet i samme periode som Matador og var udelukkende beregnet til datidens fjernsyn.
Jeg tror ikke, at der kan være tvivl om, at der er lavet en digital forbedring af de oprindelige optagelser, og det er man lykkedes ualmindelig godt med. Selvfølgelig ikke i ægte HD, men dejlig afstemte billeder, som var rigtig behagelige at se på. Også på 65".
Jeg har ikke kendskab til, hvilket format ZDF's originale materiale er optaget i, men optagelserne skulle naturligvis vises på samme type tv som Matador.
så længe man ikke ved i hvilket format de oprindelig op optaget i, så kan man ikke sammenligne.

Så bare fordi de også var beregnet til at blive vist på TV, kan de godt være optaget i et bedre format end lige 16 mm film.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 13:00
Men man kunne i det mindste have beholdt det oprindelige format på 4:3. Ændringen til 14:9 giver endnu mere grovkornede billeder, da billedet nødvendigvis skal forstørres med brug af zoom.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg har ikke kendskab til, hvilket format ZDF's originale materiale er optaget i, men optagelserne skulle naturligvis vises på samme type tv som Matador.

Kan kun blive et gæt.

Men de store tyske tv-kanaler ARD og ZDF opererer med store budgetter. ZDF har 4 gange så mange penge at bruge som DR - og det til at drive én tv-kanal.

Så de har/havde pengene til at sætte barren højere. Det taler imod at de har sparet på filmrullerne.

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 13:21
Jeg kender ikke budget-tallene for ZDF, men de sender dog på mere end én kanal: ZDF, ZDF-neo, ZDF-info 3 er rene ZDF-kanaler.
KiKa og Phoenix laves sammen med ARD, og 3sat og arte er ZDF også en del af.
Men det er da rigtigt, at der er langt større budgetter end hos DR, hvad man også tydeligt kan se både med hensyn til teknik og indhold.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det er dog første gang at Matador er blæst op i HD-kvalitet fra 16mm film, så at sammenligne med tidligere udgaver i SD-kvalitet er lidt som at sammenligne æbler med pærer.

Ja, det mere mudrede udtryk i SD og 4:3 beskæring kan være at foretrække.

Dem der har restaureret Matador har dog påpeget at 4:3-formatet ikke er det instruktør Balling arbejdede med. Den oprindelige udgave var lavet til visning på gamle TV med billedrør, og det gør at der vises for meget på moderne fladskærme/projektorer.

Udover at beskæringerne er forkerte, kan der bl.a. ses mikrofoner i billederne som ikke var tiltænkt.

Så er der det med farverne som er forkerte på de første digitale udgaver, i følge den filmfotograf der arbejdede på Matador. Det er rettet i den nye udgave.

Ja, der er mere filmgrain i den nye HD-udgave, grundet 16mm film, men i alt omkring beskæring, farver mv. er det den udgave der kommer tættest på originalen. Den udgave instruktøren ville have frem.

  /Lars


Jeg tror vi skriver forbi hinanden. Og det lyder som om, du og Kampus ser filmkorn som noget negativt? Det er da ganske naturligt. At man ikke har kunnet gengive det på oldgamle tv-skærme, er da ikke et argument for at bibeholde dette smadrede look.

Jeg har på intet tidspunkt kritiseret det fantastiske restaureringsarbejde. Ej heller, at man har valgt at lave transferet i 14:9-format i stedet for 4:3. Min kritik går udelukkende på den "degraining" eller støjreduktion, der er foretaget på filerne efter scanningen og restaureringen af 16mm-rullerne. Navnlig fordi, man med HD endelig har muligheden for at gengive analoge filmkorn korrekt (i modsætning til dvd, hvis komprimering vil pixelere det hele væk).

Nu har jeg ikke set dokumentaren og restaureringen. Den havde man jo åbenbart ikke midler til at inkludere på udgivelsen. Til gengæld kan jeg se, at screenshottet, som jeg delte tidligere i tråden var komprimeret under upload. http://bit.ly/2iDIml0" rel="nofollow - Her er det i lossless (KLIK) , hvilket dog ikke gør det kønnere.

Som jeg skrev tidligere i tråden, så havde jeg netop, inden Matador, set den franske blu-ray af Scener fra et ægteskab. Den serie er skudt 5 år før Matador, men under nøjagtig samme omstændigheder; på 16mm og produceret til tv.

http://bit.ly/2hTrFT7" rel="nofollow - Her er et screenshot fra den serie (KLIK) , hvor det ses, hvordan 16mm-filmkorn kan gengives korrekt i 1080p. Uden "degraining" og anden fikumdik.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Men man kunne i det mindste have beholdt det oprindelige format på 4:3. Ændringen til 14:9 giver endnu mere grovkornede billeder, da billedet nødvendigvis skal forstørres med brug af zoom.
Jeg så udsendelsen i sin tid, omkring deres fin pudsning af matador til hd. Der sagde kamera manden fra optagelserne af, at 14:9 passer til originalen, da overscan var en del af tv produktion den gang pga. billedrørs tv var som de var. Men efter fladsmærmene kom, var overscan ikke nødvendig, og derfor blev der vist for meget billede på den gamle dvd udgave en den gamle på vhs og tv. Så For at få alt det overskydende væk fra top og bund, så var 14:9 det bedste


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 13:36
Den argumentation kender jeg godt. Det var ikke det jeg hentydede til. Det er selve dét, at billedet gøre større (zoomes ind) og dermed bliver mere grovkornet, man godt kunne have undgået.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det er dog første gang at Matador er blæst op i HD-kvalitet fra 16mm film, så at sammenligne med tidligere udgaver i SD-kvalitet er lidt som at sammenligne æbler med pærer.

Ja, det mere mudrede udtryk i SD og 4:3 beskæring kan være at foretrække.

Dem der har restaureret Matador har dog påpeget at 4:3-formatet ikke er det instruktør Balling arbejdede med. Den oprindelige udgave var lavet til visning på gamle TV med billedrør, og det gør at der vises for meget på moderne fladskærme/projektorer.

Udover at beskæringerne er forkerte, kan der bl.a. ses mikrofoner i billederne som ikke var tiltænkt.

Så er der det med farverne som er forkerte på de første digitale udgaver, i følge den filmfotograf der arbejdede på Matador. Det er rettet i den nye udgave.

Ja, der er mere filmgrain i den nye HD-udgave, grundet 16mm film, men i alt omkring beskæring, farver mv. er det den udgave der kommer tættest på originalen. Den udgave instruktøren ville have frem.

  /Lars


Jeg tror vi skriver forbi hinanden. Og det lyder som om, du og Kampus ser filmkorn som noget negativt? Det er da ganske naturligt. At man ikke har kunnet gengive det på oldgamle tv-skærme, er da ikke et argument for at bibeholde dette smadrede look.

Jeg har på intet tidspunkt kritiseret det fantastiske restaureringsarbejde. Ej heller, at man har valgt at lave transferet i 14:9-format i stedet for 4:3. Min kritik går udelukkende på den "degraining" eller støjreduktion, der er foretaget på filerne efter scanningen og restaureringen af 16mm-rullerne. Navnlig fordi, man med HD endelig har muligheden for at gengive analoge filmkorn korrekt (i modsætning til dvd, hvis komprimering vil pixelere det hele væk).

Nu har jeg ikke set dokumentaren og restaureringen. Den havde man jo åbenbart ikke midler til at inkludere på udgivelsen. Til gengæld kan jeg se, at screenshottet, som jeg delte tidligere i tråden var komprimeret under upload. http://bit.ly/2iDIml0" rel="nofollow - Her er det i lossless (KLIK) , hvilket dog ikke gør det kønnere.

Som jeg skrev tidligere i tråden, så havde jeg netop, inden Matador, set den franske blu-ray af Scener fra et ægteskab. Den serie er skudt 5 år før Matador, men under nøjagtig samme omstændigheder; på 16mm og produceret til tv.

http://bit.ly/2hTrFT7" rel="nofollow - Her er et screenshot fra den serie (KLIK) , hvor det ses, hvordan 16mm-filmkorn kan gengives korrekt i 1080p. Uden "degraining" og anden fikumdik.



Altså jeg oplever matador som med din franske serie. Men matador ligger som 1080i, så er det nok din deinterlaging der fejler et sted.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 14:50
Ja, det tror jeg, du har ret i. Det er nok også mit udstyr, der får Olsen Banden-filmene til at ligne noget, der er løgn. Mit udstyr kan åbenbart håndtere alt, undtagen altså restaureret materiale fra Nordisk Film.

PS. Scener fra et ægteskab er en serie/film af Ingmar Bergman. Den er svensk, men kun ude på blu-ray i Frankrig og Japan. Det er Svensk Filmindustri, der har restaureret den, ikke Nordisk Film, hvorfor mit udstyr altså kan afspille det uden besvær.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Altså jeg oplever matador som med din franske serie. Men matador ligger som 1080i, så er det nok din deinterlaging der fejler et sted.


Deinterlacing tilfører ikke DNR.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Den argumentation kender jeg godt. Det var ikke det jeg hentydede til. Det er selve dét, at billedet gøre større (zoomes ind) og dermed bliver mere grovkornet, man godt kunne have undgået.


De få procent gør nok ikke den store forskel.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Ja, det tror jeg, du har ret i. Det er nok også mit udstyr, der får Olsen Banden-filmene til at ligne noget, der er løgn. Mit udstyr kan åbenbart håndtere alt, undtagen altså restaureret materiale fra Nordisk Film.

PS. Scener fra et ægteskab er en serie/film af Ingmar Bergman. Den er svensk, men kun ude på blu-ray i Frankrig og Japan. Det er Svensk Filmindustri, der har restaureret den, ikke Nordisk Film, hvorfor mit udstyr altså kan afspille det uden besvær.
jeg lavet sammen test som på computer i dag
Ganske rædselsfuldt. Men på min Shield ser vi det ikke


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Altså jeg oplever matador som med din franske serie. Men matador ligger som 1080i, så er det nok din deinterlaging der fejler et sted.


Deinterlacing tilfører ikke DNR.
nej den skal sammensætte et halvt billede som den tror et helt billede ser ud. Så der kan det godt gå galt


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Den argumentation kender jeg godt. Det var ikke det jeg hentydede til. Det er selve dét, at billedet gøre større (zoomes ind) og dermed bliver mere grovkornet, man godt kunne have undgået.


De få procent gør nok ikke den store forskel.
ja og der skulle jo zoomes uanset hvad, pga. De nye fladskærme og projektorer


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 17:52
Jeg har aldrig set materiale, der ikke blev forringet, når der blev zoomet ind på et større eller mindre område. Hvor mange procent forringelsen bliver, kan jeg ikke sige, og jeg ved heller ikke, hvordan man vil angive sådan en procentforringelse, men der er altid en tydelig forskel at se.
Jeg kan ikke vide, hvordan en ny restaureret Matador ville have set ud i originalformat 4:3, men hvis ikke der er sket en synlig forringelse ved at zoome fra original 4:3 til 14:9, må jeg nok sige, at det er tale om et yderst sjældent fænomen.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg har aldrig set materiale, der ikke blev forringet, når der blev zoomet ind på et større eller mindre område. Hvor mange procent forringelsen bliver, kan jeg ikke sige, og jeg ved heller ikke, hvordan man vil angive sådan en procentforringelse, men der er altid en tydelig forskel at se.
Jeg kan ikke vide, hvordan en ny restaureret Matador ville have set ud i originalformat 4:3, men hvis ikke der er sket en synlig forringelse ved at zoome fra original 4:3 til 14:9, må jeg nok sige, at det er tale om et yderst sjældent fænomen.
der er lige så meget billede som da du så den på dit gamle tv i sin tid. Så det er ikke anderledes fra den gang og ti nu


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 19:15
Jeg ved ikke, hvornår debatten begyndte at handle om "zoom". Skulle det forestille at være en forklaring på den digitale støjreduktion/maltraktering af filmkornene? Eller "degraining", som Nordisk Film kalder det på nydansk?

Som nævnt har jeg ikke set dokuen om restaureringen, men snakken om zoom lyder forvrøvlet, da der da forhåbentlig (!) ikke er blevet digitalt zoomet nogen steder. Man har haft en masse filmruller i Academy Ratio, 4:3, og de er blevet scannet og siden beskåret til 14:9, dvs. man har klippet toppen og bunden af billedet, og de sorte bjælker i siderne (når man ser det på widescreen-display) er blevet mindre. Det behøver der ikke gå opløsning tabt af, med mindre man er gået frem på en ualminndelig tåbelig måde. Man har jo vist, inden man scannede, at man ville beskære billedet, så scanningsopløsningen er (igen forhåbentlig da!) også tilpasset derefter.

Jeg kan ikke forstå, at nogen stadig er i tvivl efter at have set mit screenshot, når nu det endda er Nordisk Film, som også stod bag Olsen Banden-miseren. Man mener jo simpelthen, åbenbart, på de kanter, at det danske publikum helst vil have et udglattet digitalt look uden filmgryn, og derfor degrainer man bevidst filmscanningerne.

Det er samme praksis som mange af Universal Films katalogtitler lider under, i øvrigt. Så fænomenet er ikke ukendt.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 19:22
I øvrigt, prøv lige at kigge på dørkarmens kanter på http://bit.ly/2iDIml0" rel="nofollow - Matador-screenshottet (KLIK) . Det, der formodes at have været rette linier engang, er reduceret til pløret og pixeleret kage.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

I øvrigt, prøv lige at kigge på dørkarmens kanter på http://bit.ly/2iDIml0" rel="nofollow - Matador-screenshottet (KLIK) . Det, der formodes at have været rette linier engang, er reduceret til pløret og pixeleret kage.


Hvis vi overhovedet skal ha en chance for at følge med i dine fejl, bedes du angive afsnit og nøjagtig tidspunkt.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 20:26
Som skrevet tidligere i tråden, så skærer det mest i øjnene, når billedet fryser i slutningen af afsnittene. Screenshottet er fra afslutningen på episode 5. Du må gerne tage et "korrekt" screenshot og poste det her, så min "fejl" bedre kan udstilles.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg ved ikke, hvornår debatten begyndte at handle om "zoom". Skulle det forestille at være en forklaring på den digitale støjreduktion/maltraktering af filmkornene? Eller "degraining", som Nordisk Film kalder det på nydansk?

Som nævnt har jeg ikke set dokuen om restaureringen, men snakken om zoom lyder forvrøvlet, da der da forhåbentlig (!) ikke er blevet digitalt zoomet nogen steder. Man har haft en masse filmruller i Academy Ratio, 4:3, og de er blevet scannet og siden beskåret til 14:9, dvs. man har klippet toppen og bunden af billedet, og de sorte bjælker i siderne (når man ser det på widescreen-display) er blevet mindre. Det behøver der ikke gå opløsning tabt af, med mindre man er gået frem på en ualminndelig tåbelig måde. Man har jo vist, inden man scannede, at man ville beskære billedet, så scanningsopløsningen er (igen forhåbentlig da!) også tilpasset derefter.

Jeg kan ikke forstå, at nogen stadig er i tvivl efter at have set mit screenshot, når nu det endda er Nordisk Film, som også stod bag Olsen Banden-miseren. Man mener jo simpelthen, åbenbart, på de kanter, at det danske publikum helst vil have et udglattet digitalt look uden filmgryn, og derfor degrainer man bevidst filmscanningerne.

Det er samme praksis som mange af Universal Films katalogtitler lider under, i øvrigt. Så fænomenet er ikke ukendt.

undskyld Olsen banden. Er flot at se på. Pænest når det er scener med meget lys pga. Korn, og den ringe lys følsomhed kameraerne havde den gang. Intet udvisket på noget tidspunkt.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Altså jeg oplever matador som med din franske serie. Men matador ligger som 1080i, så er det nok din deinterlaging der fejler et sted.


Deinterlacing tilfører ikke DNR.
nej den skal sammensætte et halvt billede som den tror et helt billede ser ud. Så der kan det godt gå galt


Det kan det sagtens, men det ser ikke sådan ud.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg har aldrig set materiale, der ikke blev forringet, når der blev zoomet ind på et større eller mindre område.


Nu skriver du hele tiden zoomet. Der zoomes jo ikke. Der er tale om fysisk film, der indscannes.

Det er jo ikke sådan at det er indscannet i 1080 linjer og derefter beskåret og forstørret.

Filmkornene vil stadigvæk være skarpe og ikke udtværet som i det viste eksempel.

Der er fjernet lidt i top og bund, som du alligevel ikke så i SD-udgaverne.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

undskyld Olsen banden. Er flot at se på. Pænest når det er scener med meget lys pga. Korn, og den ringe lys følsomhed kameraerne havde den gang. Intet udvisket på noget tidspunkt.

Ja, udendørs-scenerne er der sjældent problemer med, og ligesom med Matador er det et rigtig flot restaureringsarbejde, der er lagt bag. Filmene er total renset for skidt og pletter, så i begge tilfælde undrer mig så meget desto mere, at man så runder et kæmpestort og flot arbejde af med at køre hele dynen igennem noget, der virker som mere eller mindre automatisk støjreduktion, der gnidrer det hele i stykker. Nogle af Olsen-Banden-filmene ser bedre ud end andre, men jeg mindes især bunker-scenerne i Jyllandfilmen som et regulært mareridt i digitale artefakter og mudder. Men tilbage til Matador, hvor samme tumperi er foretaget om igen.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

undskyld Olsen banden. Er flot at se på. Pænest når det er scener med meget lys pga. Korn, og den ringe lys følsomhed kameraerne havde den gang. Intet udvisket på noget tidspunkt.

Ja, udendørs-scenerne er der sjældent problemer med, og ligesom med Matador er det et rigtig flot restaureringsarbejde, der er lagt bag. Filmene er total renset for skidt og pletter, så i begge tilfælde undrer mig så meget desto mere, at man så runder et kæmpestort og flot arbejde af med at køre hele dynen igennem noget, der virker som mere eller mindre automatisk støjreduktion, der gnidrer det hele i stykker. Nogle af Olsen-Banden-filmene ser bedre ud end andre, men jeg mindes især bunker-scenerne i Jyllandfilmen som et regulært mareridt i digitale artefakter og mudder. Men tilbage til Matador, hvor samme tumperi er foretaget om igen.
vi oplever ikke de ting hjemme hos os


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 22:14
Det ser ikke godt ud, det ligner et maleri! Øv. 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Som skrevet tidligere i tråden, så skærer det mest i øjnene, når billedet fryser i slutningen af afsnittene. Screenshottet er fra afslutningen på episode 5. Du må gerne tage et "korrekt" screenshot og poste det her, så min "fejl" bedre kan udstilles.

Stillbilledet ser ikke kønt ud tæt på. Men ellers intet at bemærke. Forventer ikke et knivskarpt billede uden filmgrain. Serien er renset og farvelagt, ikke genindspillet. Sådan så film ud i biografen på den tid.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-November-2017 kl. 23:33
Hmmmm. Her gik jeg og troede at film i biografen som regel blev skudt på 35 mm film og ikke 16 mm film som Matador. 35 mm film har langt bedre opløsning.


Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 07:13
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Som skrevet tidligere i tråden, så skærer det mest i øjnene, når billedet fryser i slutningen af afsnittene. Screenshottet er fra afslutningen på episode 5. Du må gerne tage et "korrekt" screenshot og poste det her, så min "fejl" bedre kan udstilles.

Stillbilledet ser ikke kønt ud tæt på. Men ellers intet at bemærke. Forventer ikke et knivskarpt billede uden filmgrain. Serien er renset og farvelagt, ikke genindspillet. Sådan så film ud i biografen på den tid.


Problemet er jo netop ikke filmgrain. Prøv at læse SpencerTracys indlæg en gang til.

Og nej sådan så film ikke ud i biografen dengang.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 08:13
Jeg tror, jeg taler for døve øren her. Lunddal virker i hvert fald som den eneste, der forstår problemstillingen. Som IKKE har at gøre med, at der er tale om gammelt kildemateriale, men måden man nu har efterbehandlet materialet på.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hmmmm. Her gik jeg og troede at film i biografen som regel blev skudt på 35 mm film og ikke 16 mm film som Matador. 35 mm film har langt bedre opløsning.

Rigtig mange film er skudt på 16mm. Før alle biografer gik digitalt, blæste man typisk en 16mm film op til 35mm, da meget få biografer havde 16mm-maskiner.

16mm giver et umiskendeligt og meget tæt grynet billede, som derfor skal behandles med megen omhu, når man digitaliserer. Pusher, som jeg går ud fra, at alle herinde trods alt har set, er eksempelvis fotograferet på 16mm. Utallige, også moderne instruktører, har lavet film på 16mm, fordi de kunne, og fordi de ville have det specielle look.

Den danske film http://www.youtube.com/watch?v=m0RaGwzqLBE" rel="nofollow - Vinterbrødre , som vandt hovedprisen på dette års PIX er fotograferet på 16mm.

Her er en liste over klassikere filmet på 16mm: http://www.imdb.com/list/ls051875069/" rel="nofollow - http://www.imdb.com/list/ls051875069/

Og her nyere film: http://www.imdb.com/list/ls038401755/" rel="nofollow - http://www.imdb.com/list/ls038401755/


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 08:26
@Kampus: Problemet er netop, at der IKKE er filmgrain/filmkorn tilbage, efter at man har udvisket det hele med digital støjreduktion. Jeg vil se filmkorn, når kildematerialet er 16mm, og der ville have været masser af filmkorn, hvis man så disse filmruller i biografen dengang. Før HD har det ikke været muligt at gengive filmkorn korrekt på hjemmevideoformat, da dvd-format komprimerer det væk og da opløsning på SD-tv ikke var høj nok. Men nu er muligheden der så med blu-ray-formatet, og derfor er det jo rent hærværk, at man stadig glatter det ud, når der ingen grund er til at gøre dette (ud over et tænkt behov, som man mener, at den gængse dansker har for digitalt look).


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 09:44
Spencer Tracy @ Jeg ser masser af film grain på mit TV. Der er ikke udvisket noget. Så du skal være helt sikker på at dit udstyr de-interlacer korrekt.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 09:47
Jeg ser også masser af filmkorn. Det er dog desværre digitalt sammenmudrede og udviskede korn.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg ser også masser af filmkorn. Det er dog desværre digitalt sammenmudrede og udviskede korn.

Fordi det ligner myre suppe?

Minder lidt om dithering på et plasma panel


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg ser også masser af filmkorn. Det er dog desværre digitalt sammenmudrede og udviskede korn.

Filmkorn må ha set værre ud inden restaureringen. Ellers formoder jeg ikke at man ville ha taget det skridt at fjerne dem


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 10:03
Jamen billedet er jo netop ikke udglattet. Jeg oplever et meget kornet billede - store tydelige korn. Det er muligt, at der er foretaget udglatning, men kornene er da ikke væk, og de står ubehagelig skarpt - meget skarpere end man normalt ser det.
Og så noget helt andet: Når et nyt afsnit går i gang mangler de første par toner af melodien hver gang...


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jamen billedet er jo netop ikke udglattet. Jeg oplever et meget kornet billede - store tydelige korn. Det er muligt, at der er foretaget udglatning, men kornene er da ikke væk, og de står ubehagelig skarpt - meget skarpere end man normalt ser det.
Og så noget helt andet: Når et nyt afsnit går i gang mangler de første par toner af melodien hver gang...

Jeg tror vi skal ha en af redigerings folkene på banen. Jeg kender ikke de tekniske muligheder.

Hvis man har forventet at det skal ligne nutidigt materiale, blir man skuffet. Men jeg holdt op med at se Matador genuds. da skærmstørrelsen blev over 24”, da netop filmgrain totalt ødelagde oplevelsen på mit 32” Sony Trinitron CRT flade billedrørs TV.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 10:20
Jeg tror, du er inde på noget af det rigtige, Kampus.
Matador bør ikke ses på skærme over 24", og 20" vil nok være den anbefalede skærmstørrelse. Men det var ikke lige det, man havde forventet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg tror, du er inde på noget af det rigtige, Kampus.
Matador bør ikke ses på skærme over 24", og 20" vil nok være den anbefalede skærmstørrelse. Men det var ikke lige det, man havde forventet.

Det var nu ikke det jeg mente! Jeg ser Matador på et 65” i dag. Der er 3,70 m mellem TV og øjne, hvilket er optimalt. Og har lige set en større bid af Matador restaureret udgave, ovenikøbet med baglyset skruet op pga dagslys i stuen. Jeg kan stadigvæk ikke se at oplevelsen skulle være ødelagt af restaureringen. Tværtimod ville det ligne noget der var løgn på skærme over 24”, hvis IKKE den var blevet restaureret.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg ser også masser af filmkorn. Det er dog desværre digitalt sammenmudrede og udviskede korn.


Der må nok lidt sammenligning til:



Begge 16mm, og begge ca. samme alder.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 12:06
Det var et godt sammenligningsgrundlag, men jeg vægrer mig næsten ved at tro, at der er blevet klumret så meget i restaureringsprocessen, men det er åbenbart tilfældet. SpencerTracy har jo sat ord på og nu viser lunddals billedeksempel det også. Der må være nogen på restaureringsholdet, der sidder med en bitter smag i munden.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 12:16
Fat det nu snart, folkens. Eller læs det hele af mine indlæg, i stedet for blot de første to sætninger...

Der er absolut ikke noget galt med restaureringen af Matador, og ja, det ville have set meget værre ud, hvis man havde blæst SD-dvd'en op på lærredet.

Min kritik går udelukkende på Nordisk Films "degraining"-teknik, som de har udøvet på både Matador og Olsen-Banden EFTER scanningen og restaureringen. Der krediteres sågar en mand for "degraining" i rulleteksterne. Det er ikke en rationel praksis, og jeg forstår den ikke, men jeg gisner om, at den foretages for at få billedet til at se "glattere", mere "up to date" og mere a la de "rene" digitale billeder, som seere er vant til i dag. Det er i hvert fald stensikkert ikke noget, man gør for at få de gamle filmruller til at se "bedre" ud. Som også nævnt i et af mine tidligere indlæg, så udøver Universal Film den samme praksis på mange af deres katalogtitler, så det er ikke et isoleret og ukendt fænomen.

Man skal ikke researche meget, og hvis vi skal holde os inden for Hollywood-referencerne, så er Back to the Future et eksempel. Og Deer Hunter. Film, hvor man har restaureret og efterfølgende "udglattet" billedet. Selv Jaws er det gået ud over. Selvom det dog er mindre grelt end mange af de andre tilfælde.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Der må være nogen på restaureringsholdet, der sidder med en bitter smag i munden.

Det tror jeg desværre ikke, der er. For det er jo noget, de gør bevidst. De har som nævnt også gjort det ved Olsen-Banden-filmene. Men det gør det selvfølgelig ikke mindre tumpet.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 12:33
Jeg må sige, at jeg indtil nu har betragtet restaureringen af Matador som en samlet proces, og ikke noget der foregik først på et "restaureringshold", og derefter som en løsrevet proces, der blev gennemført hos Nordisk Film. Jeg kan kun være enig i, at det ikke er en særlig rationel proces. Vil det så sige, at Nordisk Film har gennemført den "degraining" uden at involvere "restaureringsholdet"? Så kan det næsten kun gå galt.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 13:25
Når man læser om restaurerings processen, er det fortløbende proces, hvor der er taget nogle valg. Man har så været så forudseende, at man har gemt “mellemregningerne”. Så kan da kun opfordre Spencer Tracy og andre til at henvende sig og be om at se en kopi uden degraining.


Skrevet af: SpencerTracy
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 13:31
Så jeg skriver til Nordisk Film, og så laver de lige et specialeksemplar til mig? Det lyder nemt. Men det var da helt sikkert den, der skulle have været at finde på blu-rayen. Så kan de vise det andet på DR, hvor det alligevel ryger ved for lav bitrate.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 13:40
Hej Alle

Her er dokumentaren om restaureringen:





  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

For at illustrere hvor slem DNR'en – eller "degrainingen", som de som nævnt kalder det – er, tog jeg lige et screenshot af den sidste freeze frame i afsnit 5.
Jeg siger ikke, at de ikke har brugt for meget DNR, for det har de sikkert, men mon ikke dit rædsomme screenshot eksempel fra Madator blu-ray'en også skyldes at det er fra en freezeframe scene?!
 
Kan du ikke prøve at tage et nyt screenshot fra en lignende indendørsscene, men ikke en slutscene hvor billedet fryser eller hvor der fades over i nyt billede, da sådanne effekter ofte medfører et ringere billede.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Så jeg skriver til Nordisk Film, og så laver de lige et specialeksemplar til mig? Det lyder nemt. Men det var da helt sikkert den, der skulle have været at finde på blu-rayen. Så kan de vise det andet på DR, hvor det alligevel ryger ved for lav bitrate.

Du burde da være glad for den oplysning. Dvs der findes en kopi med AL FILMGRAIN på. Så kan du med egne øjne se forskellen.

Synes faktisk det er et uforskammet svar, at de bare skal sende det til dig. Næh du, du må lette R...... og tage hen hvor materialet findes. Hvis du ellers er interesseret, kan det måske lade sig gøre at få lov at se det.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 13:49
Jamen så er banen jo kridtet op til et nyt bokssæt. Super flotte billeder uden degrain, men med masser af ekstra materiale og en rigtig flot indpakning med billeder og beskrivelser.
Sendes på markedet i forbindelse med 40 års dagen for premieren på det første Matador afsnit. Det bliver så i 2018.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Altså jeg oplever matador som med din franske serie. Men matador ligger som 1080i, så er det nok din deinterlaging der fejler et sted.


Deinterlacing tilfører ikke DNR.
nej den skal sammensætte et halvt billede som den tror et helt billede ser ud. Så der kan det godt gå galt


Det kan det sagtens, men det ser ikke sådan ud.

Mig bekendt understøtter BD ikke 1080p25 hvorfor man må udgive i 1080i. Det betyder ikke noget for kvaliteten, hvis man har en ordentlig afspiller, der kan genkende om kildematerialet er skudt progressivt eller interlaced og sammensætte det korrekt. Jeg ved ikke om VLC kan dette eller om det evt har indflydelse på de screenshots der er postet i tråden, men muligheden for fejl foreligger når kildematerialet er interlaced. Jeg synes dog, at det ser meget sløjt ud, så jeg tror ikke på at det er det der kan være i vejen. Det ligner, efter min erfaring, hård komprimering og/eller støjreduktion. Trist at det ikke er blevet bedre, men vi kender jo heller ikke originalernes tilstand. Måske har det været nødvendigt, for at få noget der er til at holde ud at se på. Lige så meget som jeg er enig i, at man bør levere scanningerne, så tæt på originalen som muligt, lige så meget oplever jeg at filmgryn kan genere mere end de gavner.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:10
Præcis! Min oplevelse med den gamle version, var at filmgrain var så voldsomt, at det var ulideligt at se på allerede på 32” skærm. Det er så live TV udgaven, jeg har ikke set den gamle dvd boks


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

For at illustrere hvor slem DNR'en – eller "degrainingen", som de som nævnt kalder det – er, tog jeg lige et screenshot af den sidste freeze frame i afsnit 5.
Jeg siger ikke, at de ikke har brugt for meget DNR, for det har de sikkert, men mon ikke dit rædsomme screenshot eksempel fra Madator blu-ray'en også skyldes at det er fra en freezeframe scene?!
 
Kan du ikke prøve at tage et nyt screenshot fra en lignende indendørsscene, men ikke en slutscene hvor billedet fryser eller hvor der fades over i nyt billede, da sådanne effekter ofte medfører et ringere billede.

Det er da forhåbentlig ikke en freeze frame som det viste screen shot stammer fra? Freeze frames ligner ofte noget der er løgn, uden at resten af filmen nødvendigvis også gør.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

For at illustrere hvor slem DNR'en – eller "degrainingen", som de som nævnt kalder det – er, tog jeg lige et screenshot af den sidste freeze frame i afsnit 5.
Jeg siger ikke, at de ikke har brugt for meget DNR, for det har de sikkert, men mon ikke dit rædsomme screenshot eksempel fra Madator blu-ray'en også skyldes at det er fra en freezeframe scene?!
 
Kan du ikke prøve at tage et nyt screenshot fra en lignende indendørsscene, men ikke en slutscene hvor billedet fryser eller hvor der fades over i nyt billede, da sådanne effekter ofte medfører et ringere billede.

Ja, det er lige netop dér, hvor billedet fryser, det ser værst ud. Scenen lige op til ser ikke så slem ud.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:31
Der var vist tale om 3 (eller flere) DVD versioner. Så vidt jeg husker blev de omtalt som rødlige og brunlige og vist også grønlige. Jeg har et sæt fra 2001, men jeg ved ikke hvilken det er, men tror det er den brunlige.
Billederne på den version er bestemt ikke grynede, men bløde og ikke alt for tydelige og er for så vidt behagelig nok at se på, men skarpheden er det svage punkt. Hvor meget bedre den nye version er, kan der nok være forskellige meninger om. Der er tale om to forskellige dårligdomme. Men det er så fint nok. Så er der jo noget at vælge imellem. Jeg kan godt huske, at Matador på live-tv så mere grynet ud.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Der var vist tale om 3 (eller flere) DVD versioner. Så vidt jeg husker blev de omtalt som rødlige og brunlige og vist også grønlige. Jeg har et sæt fra 2001, men jeg ved ikke hvilken det er, men tror det er den brunlige.

Jeg har sættet fra 2006 - Det med bl.a. engelske undertekster. Det var også restaureret i forhold til den første udgave. 



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Jordsvin
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:42
Tak til SpencerTracy for hans kommentarer i denne tråd. Som altid når DNR diskuteres, bliver jeg chokeret over hvor mange der ikke ved hvad det er eller ikke kan se hvad det gør ved billedet. Men der er ikke noget nyt i dette: Da Universal udgav noget ustyrligt bras - syltet ind i DNR og EE - for nogle år siden (de er generelt blevet meget bedre), så var der masser der påstod at billedet stod "rigtigt flot" på deres TV.

Hvis I gerne vil se hvor flot 16mm kan se ud på BD, så kan jeg anbefale 40 års jubilæumsudgave af Motorsavsmassakren (helst den britiske) eller 30 års jubilæumsudgaven af Henry: Portrait of a Serial Killer. Der er ingen som helst undskyldning for at Matador ser ud som den gør.


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du burde da være glad for den oplysning. Dvs der findes en kopi med AL FILMGRAIN på. Så kan du med egne øjne se forskellen.

Synes faktisk det er et uforskammet svar, at de bare skal sende det til dig. Næh du, du må lette R...... og tage hen hvor materialet findes. Hvis du ellers er interesseret, kan det måske lade sig gøre at få lov at se det.

Tror du virkelig at man kan besøge NF og få lov at se råmaterialet?


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Præcis! Min oplevelse med den gamle version, var at filmgrain var så voldsomt, at det var ulideligt at se på allerede på 32” skærm. Det er så live TV udgaven, jeg har ikke set den gamle dvd boks
Som SpencerTracy allerede har skrevet, så kan SD slet ikke gengive filmgryn. Det du kunne se på den gamle udgave var bare digital støj.


Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

For at illustrere hvor slem DNR'en – eller "degrainingen", som de som nævnt kalder det – er, tog jeg lige et screenshot af den sidste freeze frame i afsnit 5.
Jeg siger ikke, at de ikke har brugt for meget DNR, for det har de sikkert, men mon ikke dit rædsomme screenshot eksempel fra Madator blu-ray'en også skyldes at det er fra en freezeframe scene?!
 
Kan du ikke prøve at tage et nyt screenshot fra en lignende indendørsscene, men ikke en slutscene hvor billedet fryser eller hvor der fades over i nyt billede, da sådanne effekter ofte medfører et ringere billede.
Ja, det er lige netop dér, hvor billedet fryser, det ser værst ud. Scenen lige op til ser ikke så slem ud.
Men selv en scene op til/lige efter en freezeframe eller anden optisk effekt kan være ringere end resten af filmen. Det ses tydeligt specielt i ældre film, fx under start- eller rulleteksterne, hvor billedet bliver grovkornet og farverne matte/dunkle.
 
SpencerTracy's screenshot er derfor nok ikke særligt velegnet som eksempel for billedkvaliteten på blu-ray-udgaven. Man kan næsten altid finde et tidspunkt i ældre analoge film hvor billedet tager sig dårligt ud.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

For at illustrere hvor slem DNR'en – eller "degrainingen", som de som nævnt kalder det – er, tog jeg lige et screenshot af den sidste freeze frame i afsnit 5.
Jeg siger ikke, at de ikke har brugt for meget DNR, for det har de sikkert, men mon ikke dit rædsomme screenshot eksempel fra Madator blu-ray'en også skyldes at det er fra en freezeframe scene?!
 
Kan du ikke prøve at tage et nyt screenshot fra en lignende indendørsscene, men ikke en slutscene hvor billedet fryser eller hvor der fades over i nyt billede, da sådanne effekter ofte medfører et ringere billede.
Ja, det er lige netop dér, hvor billedet fryser, det ser værst ud. Scenen lige op til ser ikke så slem ud.
Men selv en scene op til/lige efter en freezeframe eller anden optisk effekt kan være ringere end resten af filmen. Det ses tydeligt specielt i ældre film, fx under start- eller rulleteksterne, hvor billedet bliver grovkornet og farverne matte/dunkle.
 
SpencerTracy's screenshot er derfor nok ikke særligt velegnet som eksempel for billedkvaliteten på blu-ray-udgaven. Man kan næsten altid finde et tidspunkt i ældre analoge film hvor billedet tager sig dårligt ud.

Det er ret tydeligt, at se på DR.dk Matador afsnit 5, at den sidste freeze frame er ringere end de foregående sekunder fra samme scene. På DR.dk ligner det hele noget der er løgn, men den sidste frame er dog værst. Jeg havde indtil idag, regnet med at DR.dks version var ringe fordi den blev streamet, men det ser ud til at den restaurerende version bare ikke er særligt vellykket. Det er da noget øv!


Skrevet af: Jordsvin
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

SpencerTracy's screenshot er derfor nok ikke særligt velegnet som eksempel for billedkvaliteten på blu-ray-udgaven. Man kan næsten altid finde et tidspunkt i ældre analoge film hvor billedet tager sig dårligt ud.
Man kan også finde eksempler der er endnu værre end STs billede. Jeg har kigget lidt på de første par afsnit og der er steder hvor billedkvaliteten er chokerende dårlig. Jeg er dog ikke sikker på, om det skyldes noget "degraining" eller om det bare skyldes et absurd ringe komprimeringsarbejde - jeg hælder til sidstnævnte.

Her er tre i træk - læg mærke til at komprimeringen slet ikke kan håndtere de mørke jakker:
http://imageshack.com/a/img924/5634/vil8v0.png" rel="nofollow - http://imageshack.com/a/img924/5634/vil8v0.png
http://imageshack.com/a/img924/148/qJ6uKM.png" rel="nofollow - http://imageshack.com/a/img924/148/qJ6uKM.png
http://imageshack.com/a/img924/2259/cEQ9rH.png" rel="nofollow - http://imageshack.com/a/img924/2259/cEQ9rH.png

Og hvad sker der lige her?
http://imageshack.com/a/img923/8113/E2K5O5.png" rel="nofollow - http://imageshack.com/a/img923/8113/E2K5O5.png
Det er meget enkelt: Det er det efterfølgende billede som "ghoster" ind i det forrige!
http://imageshack.com/a/img924/5666/gEeqtS.png" rel="nofollow - http://imageshack.com/a/img924/5666/gEeqtS.png

Og se så hvordan det går for Arnesens hånd:
http://imageshack.com/a/img924/4816/RIHbLM.png" rel="nofollow - http://imageshack.com/a/img924/4816/RIHbLM.png

Ja, det ser værre ud på stillbilleder end i bevægelse, men jeg kan sagtens se det når serien kører. Virkelig flot, Nordisk Film! ClapAngry



Print side | Luk vindue