Print side | Luk vindue

Dit smarthome

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152402
Udskrevet den: 25-April-2024 kl. 06:13


Emne: Dit smarthome
Skrevet af: Bromberg5
Emne: Dit smarthome
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 11:11
Jeg søger lidt inspiration til smarthome. Jeg har tidligere haft harmony Remote, men syntes ikke om brugen af appen i det daglige. Senest har jeg kigget lidt på Apple HomeKit.

Pt har jeg kun Sonos og Philips hue, der reelt ku indgå i smarthomes.
Hvordan bruger du dine smart enheder?
Dertil hvilken interface bruger du? Logitech, echo eller andet?



Svar:
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 11:32
Jeg har også en Harmony fjernbetjening som fungerer fint til det forskellige - men hvad er det for en app du omtaler?


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 11:35
Bruger Harmony remote og app til AV udstyr

og Hue til lys


Skrevet af: Alucard
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 13:11
Har Harmony og Hue som styres med Amazon Echo. Bruges mest til tænd/sluk af udstyr og lys.

Nest røgalarmerne og Tado radiatortermostaterne passer sig selv. 


Skrevet af: danji
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 14:09
Har Harmony, Hue og Chromecasts sammen med en Google Home. Hvis du ikke kan lide harmony app så bruger du bare en harmony fjernbetjening.

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 20:00
Skal det være et hjem hvor at du vil bruge din telefon som styringsenhed, eller skal det være et "rigtigt" smart hjem?

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 21:41
Hvad er et rigtigt smart home ?


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 22:04
I min verden er der ikke noget smart i at skulle have telefonen op af lommen for at tænde lys, eller justere lydstyrken på anlægget.
et smart hjem, tænder lyset, når du går ind i et rum, slukker alt lys og musik når hele familien forlader hjemmet, og aktivere automatisk alarm.
Justerer radiatorer eller gulvvarme automatisk udfra hvornår der er behov for det. Osv.
Det hele uden telefonen skal op af lommen.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 22:18
Har du så et bud på hvilke alarm system man skal købe, vil gerne kunne styre det via HomeKit. Benytter allerede homekit til lys og temperatur


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 22:26
Jeg er igen i  ideen om at et smart home ikke kræver en telefon op af lommen.
Ens hjem skal ikke styres af 10 forskellige apps.
Fordi jeg er af den overbevisning har jeg integreret(og er ved) mine ting med en Amazon Alexa.
Jeg har planer om at supplere med en Athom Homey, så jeg får min egen Z-wave controller, fremfor at give et par tusinde for et alm Z wave center som controller. koster det samme, men Homey kan SÅ mange andre ting.
SÅ jeg kan styre rigtig mange ting med stemmen.
Lyset er styret. dæmpet ændret i farven med stemmen.

Derudover har jeg en Anymote enhed så jeg kan bede Alexa om at tænde/slukke for mit tv og styre mit apple tv.
Jeg har Plex hvor jeg så kan bede Alexa om at afspille eksempelvis Iron man 3. Så smider hun den over på mit Apple tv.

når jeg er færdig med alt indenfor lys, så går jeg over til sensorer. f.eks røg sensor og dør sensorer samt dørlåse så jeg ikke skal bruge nøgler længere..

Derefter er næste skridt at jeg skal have min kaffemaskine igennem, Der er jeg dog lidt afholdende da jeg ikke kan finde ud af om jeg skal give 1000-2000 for en fed kaffemaskine som laver god kaffe men også har Alexa eller om jeg skal vente til vi skal renovere køkken og så købe en Siemens indbygnings kaffe maskine som også har alexa understøttelse... som så bare kan lave alverdens former for kaffe..

Jeg glæder mig til Amazon lanceres i Danmark. så vi kan få hende til at bestille indkøbsvarer og få dem leveret.

Jeg vil meget hellere bede alexa om at bestille x antal varer fremfor selv at køre ud.
Spild af tid.



Skrevet af: Blank
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 22:26
Har ingen erfaring med homekit, sorry.
Min egen alarm er integreret med resten af mit smart hjem, så de pir sensorer som tænder og slukker lys, er også den som aktivere alarm, sammen med vindues sensore og kamera.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: torbenan
Skrevet den: 28-August-2017 kl. 22:50
@Blank - kunne du ikke tænke dig at lave en meget mere uddybende fortælling. Jeg leder efter home automation og har kigget lidt på Home Assistant, men det er godt nok kompliceret


Skrevet af: jannikmariager
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Alucard Alucard skrev:

Har Harmony og Hue som styres med Amazon Echo. Bruges mest til tænd/sluk af udstyr og lys.

Nest røgalarmerne og Tado radiatortermostaterne passer sig selv. 


Hvordan er Tadoérne 

jeg leder selv efter noget Homekit kompatibelt og ville hoppe på Elgato termostaterne ? 


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:

@Blank - kunne du ikke tænke dig at lave en meget mere uddybende fortælling. Jeg leder efter home automation og har kigget lidt på Home Assistant, men det er godt nok kompliceret

Jeg har sendt dig en PB


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af jannikmariager jannikmariager skrev:

Oprindeligt skrevet af Alucard Alucard skrev:

Har Harmony og Hue som styres med Amazon Echo. Bruges mest til tænd/sluk af udstyr og lys.

Nest røgalarmerne og Tado radiatortermostaterne passer sig selv. 


Hvordan er Tadoérne 

jeg leder selv efter noget Homekit kompatibelt og ville hoppe på Elgato termostaterne ? 

Elgato har ikke nogen indlæringsfunktion, dvs de ikke ved hvor længe de skal bruge på at varme rummet op fra 18 grader til 22 grader. De er et kæmpe minus ved dem. Jeg ved ikke om den nye version får indlæringsfunktion. Der er en ny version på trapperne. Jeg ville gå efter Tado, de har indlæringsfunktion.

Jeg venter dog på at Tado kommer med en opdateret version af deres termostater, da de har en tendens til at larme.

Edit:
Forstår i øvrigt ikke hvorfor Elgato ikke får sig en indlæringsfunktion, det kan ikke være andet end at opdatere deres software.


Skrevet af: jannikmariager
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 15:04
Ok

Netatmo er også på trapperne med en Homekit version

Mine skal primært bruges til at sætte hus i feriemode da jeg kun er hjemme ca 14 dage om måneden?


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 15:10
Jeg har læst om Netatmo, de ser interessante ud.
Jeg ville stadig gå efter Tado frem for Elgato. Elgato bruger Bluetooth, jeg har et par produkter fra Elgato, og rækkevidden kan altså være et problem. 


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

I min verden er der ikke noget smart i at skulle have telefonen op af lommen for at tænde lys, eller justere lydstyrken på anlægget.
et smart hjem, tænder lyset, når du går ind i et rum, slukker alt lys og musik når hele familien forlader hjemmet, og aktivere automatisk alarm.
Justerer radiatorer eller gulvvarme automatisk udfra hvornår der er behov for det. Osv.
Det hele uden telefonen skal op af lommen.

Jeg er helt enig i alt hvad du skriver, og lige netop dette bliver muligt med iOS11. HomeKit er blevet voldsom forbedret :)


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 16:02
Må indrømme jeg ikke er den store tilhænger af HomeKit.

Den dag at Apple frigiver kildekoden, og gør det tilgængeligt for alle, så homekit produkter kan arbejde på tværs af platforme, så kan jeg måske hoppe på, da der findes homekit produkter som virker rigtig lækre.
men kommer den dag.?
og kan man være sikker på at alle tager imod homekit?
hvad gør man den dag at der kommer et produkt som ikke er homekit, men man bare må eje?
Så har du et produkt som ikke samarbejder med resten af din hjemmestyring, og så forsvinder pointen formentlig.

eller den dag at man finder ud af at man hellere vil have en Samsung, end en iPhone.

At låse sig til en platform, i den størrelsesorden, har jeg svært ved at forsvarer overfor mig selv, for så kan skiftet af en mobiltelefon, ende med ikke bare at koste en ny telefon, men også nye røgalarmer, termostater, kaffemaskine osv.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 16:04
- det er jo lige præcis et ønskescenarie for Apple du beskriver dér :-)


Skrevet af: jannikmariager
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 16:06
Ofte når noget er Homekit kompatibelt så er det også kompatibelt med de andre standarder, så helt galt i byen går man næppe


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af jannikmariager jannikmariager skrev:

Ofte når noget er Homekit kompatibelt så er det også kompatibelt med de andre standarder, så helt galt i byen går man næppe
Kan godt se jeg fik skrevet det lidt overdramatiseret.
Man skal bare være opmærksom på det, for jeg har set en del produkter som er låst til homekit, Elgato er een af dem.
Fibaro gør deres, hvor man skal vælge enten ZWave eller HomeKit.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af jannikmariager jannikmariager skrev:

Ofte når noget er Homekit kompatibelt så er det også kompatibelt med de andre standarder, så helt galt i byen går man næppe
Kan godt se jeg fik skrevet det lidt overdramatiseret.
Man skal bare være opmærksom på det, for jeg har set en del produkter som er låst til homekit, Elgato er een af dem.
Fibaro gør deres, hvor man skal vælge enten ZWave eller HomeKit.

Prøv at læs hvad der følger med iOS 11 :) http://www.theverge.com/2017/6/8/15761800/apple-homekit-updates-ios-11-easier-build-requirements-wwdc-2017" rel="nofollow - http://www.theverge.com/2017/6/8/15761800/apple-homekit-updates-ios-11-easier-build-requirements-wwdc-2017


Skrevet af: wiesel
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 23:14
Har Philips Hue og har også lige købt Tado Smart Radiator. Køber kun produkter som understøtter Apple HomeKit.

Håber Nest på et tidspunkt også vil understøtte HomeKit, nu da det ikke længere er nødvendigt for producenter at have en HomeKit chip i deres produkter. Mit næste køb bliver nok en Nest røgalarm hvis det sker.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

hvad gør man den dag at der kommer et produkt som ikke er homekit, men man bare må eje?

Har du et eksempel på hvad dette kunne være?


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

hvad gør man den dag at der kommer et produkt som ikke er homekit, men man bare må eje?

Har du et eksempel på hvad dette kunne være?

Nej :)

Vi har jo alle nogle forskellige ønsker.

Jeg har eksempelvis nogle udendørs kamera, som er indeover mit hjemmestyring, de virker ikke med HomeKit, men jeg er sikker på at der nok skal findes nogen som gør, så det er nok et dårligt eksempel.

Det kunne også være en ringeklokke, f.eks ring.com - Der er vidst heller ingen Homekit version (endnu)
Eller en Dyson robot støvsuger,, her har jeg også integration med mit hjemmestyring.

Der findes f.eks heller ikke særlig mange dørlåse som understøtter de her håndtag som skal trækkes op, før der kan låses, og jeg har aldrig set een som virker med homekit, men Yale laver nogle som virker til mit hjemmestyring.

Noget jeg også godt kunne tænke mig, er nogle madrasser som kan integreres, der findes nogle stykker, men de er lidt halvdyre. men her kunne jeg godt tænke mig at når både jeg og min kone har lagt os, så slukker den lyset over det hele, og aktivere automatisk skalsikring, hvor at jeg desværre stadig er nød til manuelt at aktivere skalsikring fra min telefon :(
men dem jeg lige umiddelbart har set, har ikke homekit.

Hvis folk har IHC, eller KNX, så mindes jeg heller ikke at Homekit er kompatibel.

Nu er der også lige blevet nævnt Nest røgsikring, som heller ikke har homekit, jeg har selv Nest, og det er integreret med resten af min hjemmestyring.

Min vaskemaskine og opvaskemaskine har heller ikke homekit, men er også integreret med mit eget system.

Men, lige så relevant er selve automatikken.
Det jeg har set af homekit, er stadig meget begrænset i forhold til mit eget.
Jeg bruger Google Assistant, og det kan jeg sætte op til at opdatere min unifi controller, bare ved at sige, "Hey google, update unifi"

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen, om jeg er på arbejde osv. det betyder at automatikken kan regne ud hvornår at natdæmpning skal aktiveres, og deaktiveres om morgenen, da den ved hvornår jeg eller min kone står op.

Min blæser på badeværelset aktiveres automatisk når vi går i bad (Heller ikke homekit kompatibel)

Jeg er ikke igang med at nedgøre homekit, men jeg kan bare se mange scenarier hvor at produkter ikke har homekit, eller nogen garanti for at det kommer.
HomeKit er naturligvis også relativt nyt, og flere funktioner kommer, og så må jeg jo revurdere til den tid.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

hvad gør man den dag at der kommer et produkt som ikke er homekit, men man bare må eje?

Har du et eksempel på hvad dette kunne være?
fx et alarm system. De findes ikke med HomeKit i dag. Det kunne være fedt at når en alarm går, så tænder ens hue + evt de indendørs kamera.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 13:14
Hvorfor er det smart at kunne styre sin vaskemaskine / opvaskemaskine.

Overvejede selv funktionen på Bosch / Siemens sidst vi købte, men kan ikke se det smarte i det. Hvad gør det smart i dit setup ?


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor er det smart at kunne styre sin vaskemaskine / opvaskemaskine.

Overvejede selv funktionen på Bosch / Siemens sidst vi købte, men kan ikke se det smarte i det. Hvad gør det smart i dit setup ?

Det kan vel eks. være smart at kunne sætte maskinerne til at vaske på bestemte tidspunkter - men det kan selvf. også laves med en alm. tidsstyring på selve maskinen. Måske maskinen også nemmere kan rapportere om behov for afkalkning, afspændingsmiddel osv - hvis nu maskinen har sendt dig en mail om at den mangler afspænding, så kan det være du husker det når du er på vej hjem fra arbejde :-)


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 13:25
- bliver selvf. rigtigt smart, når vaskepulver/-tabs kan fyldes på i "bulk" og ikke per vask - men kræver jo stadig en manuel opfyldning af maskinen i forhold til dét der skal vaskes.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor er det smart at kunne styre sin vaskemaskine / opvaskemaskine.

Overvejede selv funktionen på Bosch / Siemens sidst vi købte, men kan ikke se det smarte i det. Hvad gør det smart i dit setup ?

Det kan vel eks. være smart at kunne sætte maskinerne til at vaske på bestemte tidspunkter - men det kan selvf. også laves med en alm. tidsstyring på selve maskinen. Måske maskinen også nemmere kan rapportere om behov for afkalkning, afspændingsmiddel osv - hvis nu maskinen har sendt dig en mail om at den mangler afspænding, så kan det være du husker det når du er på vej hjem fra arbejde :-)

På Bosch /Siemens kan man få en besked når man er ved at løbe tør for opvasketabs. Er det smart ? Synes nu det er let at se om æsken er ved at være tom.
På Bosch og mange andre mærker, der kan maskinen selv dosere vaskemiddel. Her hælder du 1,3l vaskemiddel på, så klarer maskinen selv resten. Kan ikke se ideen med at skulle hive en telefon op for programmering når man alligevel står foran maskinen.
Starte på et bestemt tidspunkt, tja kan også gøres med et tryk direkte på maskinen.

En maskine holder måske 10 år, mon de husker at opgradere smart softwaren til iOS 11,12 osv de næste 10 år.
Jeg valgte personligt at spare de ca 8000kr som smart delen kostede på vaskemaskinen.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 14:15
Smart delen på vaskemaskine osv.

Herhjemme har det flere funktioner.

Lyden Siemens og Bosch spiller når de er færdige er forfærdelig irriterende, og unødvendigt høj.
Ikke nok med en BING.. jeg er færdig, så fortsætter de med ca. 1 minuts mellemrum med at give et ding, dette fortsætter de med i en rum tid.
med smartdelen, får jeg min hjemme automatik til at sige, "ding, opvaskemaskinen er færdig"
og næste gang vi runder køkkenet, kan den også give en reminder om at huske at åbne lågen.
eller fortælle om vejrudsigten, når man går ud i bryggerset, så man ved om tøjet skal ud og hænge eller ej.
men ren Gimmick, JA.
Tilgengæld bestemmer jeg selv hvilken højtaller i mit Sonos som skal fortælle mig at maskinen er færdig, så på den måde behøver lyden ikke være lige så høj, og man kan tage højde for sovende børn.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

I min verden er der ikke noget smart i at skulle have telefonen op af lommen for at tænde lys, eller justere lydstyrken på anlægget.
et smart hjem, tænder lyset, når du går ind i et rum, slukker alt lys og musik når hele familien forlader hjemmet, og aktivere automatisk alarm.
Justerer radiatorer eller gulvvarme automatisk udfra hvornår der er behov for det. Osv.
Det hele uden telefonen skal op af lommen.

110% enig!
Men det har også visse hager. Fx pir sensorer registrere bevægelser. Men hvad hvis du sidder meget stille, i længere tid. Så slukker lyset. Eller hvis man har større dyr, så kan de også finde på at registrere det, (selvom de er blevet bedre til at undgå det).


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg er ikke igang med at nedgøre homekit, men jeg kan bare se mange scenarier hvor at produkter ikke har homekit, eller nogen garanti for at det kommer.
HomeKit er naturligvis også relativt nyt, og flere funktioner kommer, og så må jeg jo revurdere til den tid.

Jeg læser det nu heller ikke som at du nedgøre HomeKit

Hvad kunne du godt tænke dig at ringklokken skulle få dit hjem til at gøre? 
Hvorfor i alverden have en vaskemaskine forbundet til dit smartehjem? Så længe den ikke selv soter vasketøjet og ligger det i maskinen giver det da meget lidt mening?
Eneste ting jeg kunne se det kunne bruges til var at få dit lyst til at blinke hver gang der sker noget. 
Så det er bare et stort blinke cirkus eller hvad? :-)
Fortæller Google dig når tøjet er færdigt eller nogle ringer på døren? Fordi det gør min ringklokke og min vaskemaskine også. Bare med hver sin tone. De skruer selvfølgelig ikke ned for lyden fra tv/musik først.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

"Hey google, update unifi"
Ville det ikke være bedre at Ubiquity fik lavet så den selv bare opdateret på et fast tidspunkt om natten? Det gør min NAS fra synology. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen
Det kræver du er overdrevet struktureret før dette vil være brugbart. Det samme kan jeg da opnå med min robotplæneklipper hvor jeg bare indstiller hvad tid den må køre. Det er bare mere simpelt. 
HomeKit burde bare kunne se om nogle iOS enheder er inden for wifi rækkevide og så på baggrund af dette vurdere om nogle er hjemme. 

Min pointe er bare at jeg ikke syntes man skal integrere med homekit bare for integrationens skyld. 
Giver det mig øget værdi?

Fx så har nespresso lavet en kabsel maskine man kan styre remote. Men hvad pokker hjælper dette når man stadigvæk skal smide kabslen i selv og hælde vand på beholderen? Det er jo ikke mere smart end vores kaffemaskine til 200 kr fra Superbrugsen som vi hver aften inden vi går i seng putter vand og kaffe i så vi bare skal trykke tænd om morgnen. Det passer med at den er færdig samtidig med morgenmaden skal serveres.

Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg har både HUE, Sonos, robotplæneklipper og Apple tv4 så total middelaldermand vil jeg ikke kalde mig selv :-)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

I min verden er der ikke noget smart i at skulle have telefonen op af lommen for at tænde lys, eller justere lydstyrken på anlægget.
et smart hjem, tænder lyset, når du går ind i et rum, slukker alt lys og musik når hele familien forlader hjemmet, og aktivere automatisk alarm.
Justerer radiatorer eller gulvvarme automatisk udfra hvornår der er behov for det. Osv.
Det hele uden telefonen skal op af lommen.


110% enig!
Men det har også visse hager. Fx pir sensorer registrere bevægelser. Men hvad hvis du sidder meget stille, i længere tid. Så slukker lyset. Eller hvis man har større dyr, så kan de også finde på at registrere det, (selvom de er blevet bedre til at undgå det).


Placere du dine pir sensorer strategisk korrekt, kan du faktisk spore hvor folk befinder sig, og på den måde komme uden om problemet med at lyset slukker når du ser fjernsyn, eller er på toilettet eller i bad.

Har du større hunde, kan der stadig godt være udfordringer, men det kan løses.

En alternativ løsning er at bygge et indendørs gps system med ibeacons, og enten altid have sin telefon på sig, eller et armbånd. Det kan laves for ca 1500

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: torbenan
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 14:45
Når man tænker på de IoT enheder mange af os er ved at implementere, så har de en helt anden levetid en de enheder, vi forventer at skulle styre dem med. Jeg har f.eks. lige skifte 20 termostater ud til Donfoss living, som både er afhængig af en Danfoss Controller og en App til styring. En ting, som jeg nok ikke har fået forholdt mig til at levetiden. Alderen af de termostater, der blev erstattet er nok 40+ år. Det skulle de nye termostater gerne kunne leve op til. Det er nok naivt at tro, at jeg tror jeg kan anskaffe en erstatning for Danfoss controller, når den nuværende bryder sammen om måske 15 år. Ligeledes med Android App'en, som nok heller ikke kan køre på et eller andet tidspunkt i løbet at 10-15 år. 

Min pointe er, at livscyklusen for IoT enheder måske bliver meget kortere en for de stand alone enheder vi kender. Og udskiftening kommer nok til at følge den komponent, der har den korteste levetid.

Så mit spørgsmål er, om det er noget andre har forholdt sig til. Hvor sikrer man sig bedst muligt på den lange bane?


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg er ikke igang med at nedgøre homekit, men jeg kan bare se mange scenarier hvor at produkter ikke har homekit, eller nogen garanti for at det kommer.
HomeKit er naturligvis også relativt nyt, og flere funktioner kommer, og så må jeg jo revurdere til den tid.

Jeg læser det nu heller ikke som at du nedgøre HomeKit

Hvad kunne du godt tænke dig at ringklokken skulle få dit hjem til at gøre? 
Hvorfor i alverden have en vaskemaskine forbundet til dit smartehjem? Så længe den ikke selv soter vasketøjet og ligger det i maskinen giver det da meget lidt mening?
Eneste ting jeg kunne se det kunne bruges til var at få dit lyst til at blinke hver gang der sker noget. 
Så det er bare et stort blinke cirkus eller hvad? :-)
Fortæller Google dig når tøjet er færdigt eller nogle ringer på døren? Fordi det gør min ringklokke og min vaskemaskine også. Bare med hver sin tone. De skruer selvfølgelig ikke ned for lyden fra tv/musik først.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

"Hey google, update unifi"
Ville det ikke være bedre at Ubiquity fik lavet så den selv bare opdateret på et fast tidspunkt om natten? Det gør min NAS fra synology. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen
Det kræver du er overdrevet struktureret før dette vil være brugbart. Det samme kan jeg da opnå med min robotplæneklipper hvor jeg bare indstiller hvad tid den må køre. Det er bare mere simpelt. 
HomeKit burde bare kunne se om nogle iOS enheder er inden for wifi rækkevide og så på baggrund af dette vurdere om nogle er hjemme. 

Min pointe er bare at jeg ikke syntes man skal integrere med homekit bare for integrationens skyld. 
Giver det mig øget værdi?

Fx så har nespresso lavet en kabsel maskine man kan styre remote. Men hvad pokker hjælper dette når man stadigvæk skal smide kabslen i selv og hælde vand på beholderen? Det er jo ikke mere smart end vores kaffemaskine til 200 kr fra Superbrugsen som vi hver aften inden vi går i seng putter vand og kaffe i så vi bare skal trykke tænd om morgnen. Det passer med at den er færdig samtidig med morgenmaden skal serveres.

Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg har både HUE, Sonos, robotplæneklipper og Apple tv4 så total middelaldermand vil jeg ikke kalde mig selv :-)

Ringeklokken opføre sig forskelligt alt efter om børnene sover, ligesom vaskemaskinen.
Som jeg før har skrevet, så er ringetonen fra hvidevarene, forfærdelig, at kunne vælge sin helt tone, synes jeg er guld værd.

Jeg kan godt auto update, men jeg gør det ikke, da jeg selv vil bestemme tidspunktet, for så kan jeg også health tjekke når den er færdig, om alt er gået godt.

Det kræver ikke den store struktur at skrive ind i sin kalender at man skal til fødselsdag den og den dag. eller man holder fødselsdag ;)

mht. nespresso kapsel maskinen.. så er det den jeg har..
Jeg bruger mere eller mindre aldrig smart delen, men alligevel gør jeg.

1. min kone er på barsel, og med mødregrupper og gæster osv. så forsvinder kapslerne nogengange lidt hurtigt.
Hun holder ikke øje med om vi er ved at løbe tør, og det gør jeg heller ikke, tilgengæld får jeg en besked om at vi er ved at løbe, så det er meget rart jeg ikke selv skal kigge i skabet.
en anden fordel er opsætningen på størrelserne af kopperne, det fungere helt perfekt via appen.

men jeg laver ikke kaffe via appen, endnu :)


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:

Så mit spørgsmål er, om det er noget andre har forholdt sig til. Hvor sikrer man sig bedst muligt på den lange bane?
Personligt, ville jeg holde mig fra produkter som er REN homekit.
den dag at Apple vælger at opdatere homekit meget radikalt, så kan der være nogle gamle produkter som ikke følger med, og derefter bliver ubrugelige.
eller hvis Apple trækker stikket.

Dine Danfoss findes i en åben ZWave variant, og der er et stort open source community som udvikler på protokollen, en USB Zwave stick koster ca 2-300 kroner, og de kan formentlig fåes mange år endnu.

Jeg prøver så vidt muligt at købe produkter som har en åben API, så jeg ved at selvom de opdatere deres produkt og deres API, så kan min hjemmestyring følge med., og når min hjemmestyring er blevet opdateret, så opdatere jeg min IOT enhed.

Det er selvfølgelig ingen garanti, men man er nok nød til at acceptere at IOT stadig er så nyt, så der bliver konstant fundet på nye standarder, og måde at de fungere på, så de vil nok også have en kort levetid.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:



Placere du dine pir sensorer strategisk korrekt, kan du faktisk spore hvor folk befinder sig, og på den måde komme uden om problemet med at lyset slukker når du ser fjernsyn, eller er på toilettet eller i bad.

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan du kan gøre det i et hus med store rum i. 

Har du større hunde, kan der stadig godt være udfordringer, men det kan løses.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

En alternativ løsning er at bygge et indendørs gps system med ibeacons, og enten altid have sin telefon på sig, eller et armbånd. Det kan laves for ca 1500

Et skidt alternativ, da man netop skal bort fra at man skal gå rundt med mobil (eller andet) for at hjemmet ved at du er hjemme, og hvor du er. For det er nemlig ikke specielt smart, synes jeg.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Hvis folk har IHC, eller KNX, så mindes jeg heller ikke at Homekit er kompatibel.

Vi har IHC her i huset. Problemet med IHC er, at det netop ikke er specielt åbent, og derfor ikke umiddelbart kan snakke sammen med andre systemer. Derfor er jeg i øjeblikke i gang med at integrere det med en Openhab2 kørende på en RPi 3. Det er primært for at få en gateway til z-wave, så jeg vi z-wave enheder kan styre IHC mulighederne. 
Systemet fungere, men det er virkelig ekstremt langhåret at sætte op, fordi alt skal hardcodes i hånden. Det er virkelig ærgerligt, og desværre typisk, når det er open source systemer, der i øvrigt oftest er beskrevet i en ekstrem indforstået grad, og henvendt til folk med en stor viden om specielle ting, eksempelvis unix og java.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men, lige så relevant er selve automatikken.

Det er automatikken der definere, hvor smart et smarthome er. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det jeg har set af homekit, er stadig meget begrænset i forhold til mit eget.
Jeg bruger Google Assistant, og det kan jeg sætte op til at opdatere min unifi controller, bare ved at sige, "Hey google, update unifi"

Homekit er efter min mening ved at lave samme problem, som eksempelvis IHC har. Det er systemer som lukker sig om sig selv, og kan slet ikke forestille sig en verden uden det. Forskellen er bare ca 30 års forskel. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen, om jeg er på arbejde osv. det betyder at automatikken kan regne ud hvornår at natdæmpning skal aktiveres, og deaktiveres om morgenen, da den ved hvornår jeg eller min kone står op.

Rent praktisk - Hvordan gør du så det med at lade dit hus kende din kalender?




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor er det smart at kunne styre sin vaskemaskine / opvaskemaskine.

Overvejede selv funktionen på Bosch / Siemens sidst vi købte, men kan ikke se det smarte i det. Hvad gør det smart i dit setup ?


Hvis du har solceller så er det jo en fordel at bede tingene gå i gang klokken 13.00 fremfor kl 03.00 hvor Solen er gået i seng for længst ;)


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 19:08
Drop smart home og let røven!

Jeg forudser at det meste af al det issenkram i omtaler i denne tråd ender som elektronikskrot inden for 2-3 år. 

Elektronikproducenterne skulle have slag for ikke at gå sammen om én "standard" og vi forbrugere burde helt boykotte det skrammel så længe de ikke snakker sammen.

Vi danskerne bliver alligevel federe og federe. Så drop smart home og "let røven", når du vil tænde lyset eller lave kaffe, dit helbred og moder jord vil takke dig for det Wink

PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!
PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?
Kort svar: Nej...

Langt svar:
Min kone har mere eller mindre sagt det samme hver gang nyt elektronik er kommet indenfor herhjemme.

Hvad skal vi med HUE, Sonos, Logitech Harmony, Vaskemaskine med WiFi, og senest Google Home.
Fælles for det hele er, hun ville ikke undvære det i dag, da det hele i sidste ende, giver os komfort..


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan du kan gøre det i et hus med store rum i.

I vores køkken alrum har vi 4 pir sensore, og jeg mangler 2 for at dække det hele.

Sæt dem i par så at din controller kan se hvilken pir der går først og sidst, på den måde kan controlleren se i hvilken retning du går.
Så går du ud i køkkenet, uden også at gå tilbage.. så er du nok i køkkenet.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

En alternativ løsning er at bygge et indendørs gps system med ibeacons, og enten altid have sin telefon på sig, eller et armbånd. Det kan laves for ca 1500

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Et skidt alternativ, da man netop skal bort fra at man skal gå rundt med mobil (eller andet) for at hjemmet ved at du er hjemme, og hvor du er. For det er nemlig ikke specielt smart, synes jeg.
Ikke nødvendigvis en skidt løsning, hvis man eksempelvis bruger en skridttæller, så synes jeg min oplevelse er at man har den på indtil man går i seng, så du kan allerede der blive sporet hvis skridttælleren konstant har bluetooth tændt.
Bluetooth er også den bedste løsning til at genkende om du er hjemme eller ej, da de fleste IP løsninger er basseret på en ping, ca. 1 gang i minuttet, og eksempelvis iPhone slukker for sin WiFi i perioder når den ikke er i brug, derfor sætter man oftest en buffer på, før man bruger IP til at genkende om man er hjemme eller ej.
derfor kan IP løsningen være mindre god til eksempelvis smart låse.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det jeg har set af homekit, er stadig meget begrænset i forhold til mit eget.
Jeg bruger Google Assistant, og det kan jeg sætte op til at opdatere min unifi controller, bare ved at sige, "Hey google, update unifi"

Homekit er efter min mening ved at lave samme problem, som eksempelvis IHC har. Det er systemer som lukker sig om sig selv, og kan slet ikke forestille sig en verden uden det. Forskellen er bare ca 30 års forskel. 
Af samme årsag jeg anbefaler åbne at folk køber produkter med åbne protokoller.
HUE er et godt eksempel på noget som har en god og fyldestgørende API, hvor at IKEA Traadfri er rigtig dårlig.
Så selvom IKEA er billigere en HUE, og i bund og grund fungere ganske fint, så fortsætter jeg med at betale lidt ekstra for HUE, da åbenheden er det værd.
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen, om jeg er på arbejde osv. det betyder at automatikken kan regne ud hvornår at natdæmpning skal aktiveres, og deaktiveres om morgenen, da den ved hvornår jeg eller min kone står op.

Rent praktisk - Hvordan gør du så det med at lade dit hus kende din kalender?
Jeg bruger google kalender, som jo har en rigtig fin API.
Jeg kigger så på Titel, beskrivelse, sted og naturligvis tidspunktet, og jeg kan trigge på hver enkelte.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!
PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?

Kort svar: Nej...

Langt svar:
Min kone har mere eller mindre sagt det samme hver gang nyt elektronik er kommet indenfor herhjemme.

Hvad skal vi med HUE, Sonos, Logitech Harmony, Vaskemaskine med WiFi, og senest Google Home.
Fælles for det hele er, hun ville ikke undvære det i dag, da det hele i sidste ende, giver os komfort..

Mon ikke hun også bare er sød ved dig? ☺️
De ting du nævner har alle forskellige brugerinterface, meget lidt af det snakker sammen og intet af det er virkelig uundværlig.
Det er nok bare vores familie der er ved at bevæge os den anden vej. Vi smider ud og forsimpler vores husholdning.
Nå men hovedpointen er at det er fandes ærgerligt at producenterne tager røven på os med alle deres lukkede "standarder". Det betyder at meget må kasseres hurtigt.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 20:57
Alt kan selvfølgeligt undværes, du behøver jo heller ikke eb fjernbetjening til dit tv. Det virkede fint førhen, der var måske ikke så mange kanaler.

Jeg prøver selv at være skeptisk og kun benytte det som giver mening.

Sonos, sku fedt at man kan droppe alle de gamle radioer, samt bøvle med fysiske medier.

Hue, bruger det semiautomatisk. Dels som en almindelig pære, men også som automatisk tænd /sluk når vi er på ferie.

Har overvejet Velux systemet, men har kun 2 Velux vinduer som ikke er så centrale. Her giver det ikke mening i mit setup. Havde jeg haft flere vinduer i køkken/stue så havde det givet mening.

Somfy gardiner, kunne være fedt men et et lukket system.

Smart vaskemaskine/opvask, har jeg også droppet.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan du kan gøre det i et hus med store rum i.

I vores køkken alrum har vi 4 pir sensore, og jeg mangler 2 for at dække det hele.

Sæt dem i par så at din controller kan se hvilken pir der går først og sidst, på den måde kan controlleren se i hvilken retning du går.
Så går du ud i køkkenet, uden også at gå tilbage.. så er du nok i køkkenet.

Det lyder smart og umiddelbart logisk. Men hvad hvis en person kommer den anden vej, samtidig med du er på vej i modsat retning? Wink
Som jeg forstår det, så virker det mest optimalt, hvis man har fuldstændig styr på hvor hver enkel person er. Og så er vi faktisk tilbage til det med ibeacon og armbånd. Ellers lad os udvide teknikken, og operere end indbygget chip ind. Så ved vi inde for få cm hvor hver person er. 

Misforstår mig ikke - jeg interessere mig ekstrem meget for det. Og alene det du har fortalt indtil nu, er i store træk den præcis samme måde jeg gerne vil gøre vores hus til. Jeg starter dog i det små, bla fordi jeg vil have en skudsikker løsning fra start. Derfor tester jeg pt OpenHab og zwave. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Ikke nødvendigvis en skidt løsning, hvis man eksempelvis bruger en skridttæller, så synes jeg min oplevelse er at man har den på indtil man går i seng, så du kan allerede der blive sporet hvis skridttælleren konstant har bluetooth tændt.
Bluetooth er også den bedste løsning til at genkende om du er hjemme eller ej, da de fleste IP løsninger er basseret på en ping, ca. 1 gang i minuttet, og eksempelvis iPhone slukker for sin WiFi i perioder når den ikke er i brug, derfor sætter man oftest en buffer på, før man bruger IP til at genkende om man er hjemme eller ej.
derfor kan IP løsningen være mindre god til eksempelvis smart låse.

Skridttæller, mobil, armbånd, indbygget chip.. Altså sammen har i det her tilfælde alene til formål at stadfæste en persons færden. Men vi skal over i en løsning, hvor man slet ikke skal bruge noget/være afhængig af noget. Her tror jeg ansigts-genkendelse meget snart bliver langt mere aktuel.  Ja det betyder vi skal udskiftet vores PIR med kamera i stedet. Og så bruger vi kun mobil/skridttæller/armbånd osv i tilfælde af, at det primære system fejler. 

Ang bluetooth - hvordan løser du dækningen med det i et stort hjem? Jeg har tænkt meget på det, men det fungere ikke helt efter hensigten. Fx hvis jeg går ud i haven med mobilen, er det en skidt ide, at "huset" tror jeg har forladt det og evt aktivere alarmen eller andet.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:


Min pointe er, at livscyklusen for IoT enheder måske bliver meget kortere en for de stand alone enheder vi kender. Og udskiftening kommer nok til at følge den komponent, der har den korteste levetid.

Så mit spørgsmål er, om det er noget andre har forholdt sig til. Hvor sikrer man sig bedst muligt på den lange bane?

Jeg har ikke forholdt mig til det, på den måde du lægger det op. Men jeg tror det nok skyldes, at jeg er blevet hjernevasket, og efterhånden har affundet mig med, at ting bare ikke længere holder ret længe, i forhold til i gamle dage. Samt det at, når der kommer nyt, så vil man gerne udskifte, uanset om det gamle fungere eller ej. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!
PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?

Kort svar: Nej...

Langt svar:
Min kone har mere eller mindre sagt det samme hver gang nyt elektronik er kommet indenfor herhjemme.

Hvad skal vi med HUE, Sonos, Logitech Harmony, Vaskemaskine med WiFi, og senest Google Home.
Fælles for det hele er, hun ville ikke undvære det i dag, da det hele i sidste ende, giver os komfort..

Mon ikke hun også bare er sød ved dig? ☺️
Det vil jeg bestemt ikke afvise ;)
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


De ting du nævner har alle forskellige brugerinterface, meget lidt af det snakker sammen og intet af det er virkelig uundværlig.
Det er noget du misforstår, hele mit setup er integreret med hinanden, og snakker netop sammen.
Min vaskemaskine snakker sammen med Hue, eller Sonos bare lige for at bruge det nok mest "latterlige" scenarie.
Men det behøver ikke være latterligt, hvis man læser hvad jeg har skrevet tidligere.
det er kun fantasien der sætter grænser.
Min kone er yderst glad for at hun kan stå op om natten og amme, hvor at lyset er så meget dæmpet, og der kun er lys hvor det er nødvendigt, så det ikke forstyrre hende eller vores datter.og for 2 år siden da det galt vores søn.
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Det er nok bare vores familie der er ved at bevæge os den anden vej. Vi smider ud og forsimpler vores husholdning.
Nu har jeg prøvet lidt af hvert med hjemmestyring.
en 1 eksempel som oftest hurtigt giver mening er at spare strøm.
Jeg har før haft "smarte" stikkontakter, og sammen med mine PIR sensore, resulterede det i en besparelse på ca 2000 kroner om året, da mine el apparater slukkede, istedet for at gå på standby, og lyset slukkede de steder vi ikke var.
Jeg har stadig PIR over det hele, men solgte mine stikkontakter, da jeg skiftede mit system ud med noget som havde åbne API'er, og jeg indtil videre har været lidt for nærig med at købe nye stikkontakter.
Men Open Source besvarer det næste:
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Nå men hovedpointen er at det er fandes ærgerligt at producenterne tager røven på os med alle deres lukkede "standarder". Det betyder at meget må kasseres hurtigt.
Som jeg har skrevet nogle gange nu, køb produkterne som har nogle åbne API'er og evt. bruger open source communities til udvikling af deres produkter.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!

Smart home handler ikke kun om at ikke ville bevæge sig. Smart home handler mest lige så meget om at spare og bruge resourcerne på en mere effektiv måde. Og ja, om at spare tid. Fx en robotplæneklipper kunne da spare mig mindst 2-3 timer om ugen. 2-3 timer jeg kunne bruge til at "lette røven" på en anden måde Wink

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg forudser at det meste af al det issenkram i omtaler i denne tråd ender som elektronikskrot inden for 2-3 år.

Det er nok ikke helt forkert. Der er folk der skifter TV hvert år, fordi der kommer et nyt, der pudsigt nok viser det samme indhold som det gamle (stort set). 

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Elektronikproducenterne skulle have slag for ikke at gå sammen om én "standard" og vi forbrugere burde helt boykotte det skrammel så længe de ikke snakker sammen.

Her er jeg til gengæld helt enig. Jeg står gerne forrest i køen, når vi skal uddele slag til dem. 
Mht til boykotte, så ser det noget mere vanskeligt ud, når alle gør det samme. Alternativet hedder ingenting. Og det er ingen tjent med. 
Det bedste ville være, hvis man kunne få nogle af de absolut mest toneangivende til at gå forrest i en standard. Desværre formår disse imbecile firmaer det heller ikke.

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?

Jo, men desværre af mange forskellige årsager. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men Open Source besvarer det næste:
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Nå men hovedpointen er at det er fandes ærgerligt at producenterne tager røven på os med alle deres lukkede "standarder". Det betyder at meget må kasseres hurtigt.
Som jeg har skrevet nogle gange nu, køb produkterne som har nogle åbne API'er og evt. bruger open source communities til udvikling af deres produkter.

Open source er desværre også smæk fyldt med ekstremt mange udfordringer, hvilket er primær årsag til at mange slet ikke kan/vil/gider bruge det. OpenHab (som du sandsynligvis kender, lyder det til), er ikke et system for hr og fru almindelig bruger. Tværtimod kræver det voldsom meget indgående kendskab til rigtig mange ting. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det lyder smart og umiddelbart logisk. Men hvad hvis en person kommer den anden vej, samtidig med du er på vej i modsat retning? Wink
Så bytter de 2 personer plads, og PIR sensorene vil i de fleste tilfælde ikke trigge korrekt, og derfor blive ignoreret.
så systemet vil stadig tro at 1 er i køkken, og 1 er i stuen.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Derfor tester jeg pt OpenHab og zwave. 
Jeg har kun prøvet OpenHAB 1.0, som jeg ikke syntes om, er OpenHAB 2.0 blevet bedre.?

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Ikke nødvendigvis en skidt løsning, hvis man eksempelvis bruger en skridttæller, så synes jeg min oplevelse er at man har den på indtil man går i seng, så du kan allerede der blive sporet hvis skridttælleren konstant har bluetooth tændt.
Bluetooth er også den bedste løsning til at genkende om du er hjemme eller ej, da de fleste IP løsninger er basseret på en ping, ca. 1 gang i minuttet, og eksempelvis iPhone slukker for sin WiFi i perioder når den ikke er i brug, derfor sætter man oftest en buffer på, før man bruger IP til at genkende om man er hjemme eller ej.
derfor kan IP løsningen være mindre god til eksempelvis smart låse.

Skridttæller, mobil, armbånd, indbygget chip.. Altså sammen har i det her tilfælde alene til formål at stadfæste en persons færden. Men vi skal over i en løsning, hvor man slet ikke skal bruge noget/være afhængig af noget. Her tror jeg ansigts-genkendelse meget snart bliver langt mere aktuel.  Ja det betyder vi skal udskiftet vores PIR med kamera i stedet. Og så bruger vi kun mobil/skridttæller/armbånd osv i tilfælde af, at det primære system fejler. 

Ang bluetooth - hvordan løser du dækningen med det i et stort hjem? Jeg har tænkt meget på det, men det fungere ikke helt efter hensigten. Fx hvis jeg går ud i haven med mobilen, er det en skidt ide, at "huset" tror jeg har forladt det og evt aktivere alarmen eller andet.
udendørs har bluetooth en rimelig god dækning, og 30-50 meter er ikke uopnåeligt.
men løsningen er ganske simpel.
du skal ikke kun have 1 iBeacon, men mange.
Så udenfor sætter du 1 på hvert hjørne, det er nok til at kunne positionere dig temmelig præcist udenfor. har du en meget lang have, så sætter du 1 vandtæt iBeacon fast på et træ.
indenfor skal du så også have nogle stykker siddende.
Her skal du sætte dem strategisk, så at din mobil helst kan se 3 iBeacons af gangen, ligegyldigt hvor du er.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men Open Source besvarer det næste:
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Nå men hovedpointen er at det er fandes ærgerligt at producenterne tager røven på os med alle deres lukkede "standarder". Det betyder at meget må kasseres hurtigt.
Som jeg har skrevet nogle gange nu, køb produkterne som har nogle åbne API'er og evt. bruger open source communities til udvikling af deres produkter.

Open source er desværre også smæk fyldt med ekstremt mange udfordringer, hvilket er primær årsag til at mange slet ikke kan/vil/gider bruge det. OpenHab (som du sandsynligvis kender, lyder det til), er ikke et system for hr og fru almindelig bruger. Tværtimod kræver det voldsom meget indgående kendskab til rigtig mange ting. 
Det er ikke super nemt nej, det kan vi godt være enige om.
men som udgangspunkt får du jo også elektrikeren til at lave dine el installationer.

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det, og det kan der være store fordele i, da det jo forhåbentligt er en person med erfaring som hjælper med opsætningen, og om ikke andet vil han jo som virksomhed stille en garanti for funktionaliteten, ligesom dit IHC dengang det var nyt. (Uden at jeg ved noget som helst om alderen på det)



-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det lyder smart og umiddelbart logisk. Men hvad hvis en person kommer den anden vej, samtidig med du er på vej i modsat retning? Wink
Så bytter de 2 personer plads, og PIR sensorene vil i de fleste tilfælde ikke trigge korrekt, og derfor blive ignoreret.
så systemet vil stadig tro at 1 er i køkken, og 1 er i stuen.

Hvis begge er på vej imod samme rum (fx køkkenet) fra hver sin retning, så ender de jo i et "dødt" område i køkkenet, hvis du siger PIR systemet bliver ignoreret.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg har kun prøvet OpenHAB 1.0, som jeg ikke syntes om, er OpenHAB 2.0 blevet bedre.?

Kender ikke openhab1, men det siges den er blevet meget bedre.
Hvad bruger du i dag? 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

udendørs har bluetooth en rimelig god dækning, og 30-50 meter er ikke uopnåeligt.
men løsningen er ganske simpel.
du skal ikke kun have 1 iBeacon, men mange.
Så udenfor sætter du 1 på hvert hjørne, det er nok til at kunne positionere dig temmelig præcist udenfor. har du en meget lang have, så sætter du 1 vandtæt iBeacon fast på et træ.
indenfor skal du så også have nogle stykker siddende.
Her skal du sætte dem strategisk, så at din mobil helst kan se 3 iBeacons af gangen, ligegyldigt hvor du er.


Man kan de så regne ud præcist hvor man befinder sig, hvis man fx er i et område med 3 ibeacons?



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det er ikke super nemt nej, det kan vi godt være enige om.
men som udgangspunkt får du jo også elektrikeren til at lave dine el installationer.

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det, og det kan der være store fordele i, da det jo forhåbentligt er en person med erfaring som hjælper med opsætningen, og om ikke andet vil han jo som virksomhed stille en garanti for funktionaliteten, ligesom dit IHC dengang det var nyt. (Uden at jeg ved noget som helst om alderen på det)


Elektriker arbejdet laver jeg selv LOL
Mht til at betale sig fra det, så er det vist ret sjældent at man ser professionelle virksomheder benytte sig af open source produkter. Og så ender man med, at man skal kende nogen der kender nogen, der mod en mønt kan lave noget, uden dog at nødvendigtvis tage et seriøst ansvar for det. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det er ikke super nemt nej, det kan vi godt være enige om.
men som udgangspunkt får du jo også elektrikeren til at lave dine el installationer.

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det, og det kan der være store fordele i, da det jo forhåbentligt er en person med erfaring som hjælper med opsætningen, og om ikke andet vil han jo som virksomhed stille en garanti for funktionaliteten, ligesom dit IHC dengang det var nyt. (Uden at jeg ved noget som helst om alderen på det)


Elektriker arbejdet laver jeg selv LOL
Mht til at betale sig fra det, så er det vist ret sjældent at man ser professionelle virksomheder benytte sig af open source produkter. Og så ender man med, at man skal kende nogen der kender nogen, der mod en mønt kan lave noget, uden dog at nødvendigtvis tage et seriøst ansvar for det. 
Men de findes *Hint* *Hint* ;)


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det.

Af ren og skær nysgerrighed. Kan du ikke prøve at liste hvilke produkter du har brugt for at gøre dit hjem. Det lyder som om du har dit hjem voldsom meget automatiseret. Så hvad har du valgt?
Bruger du fx Z-Wave, Hvilken controller styre dit smarte hjem? Har du selv programmeret controlleren og hvilket sprog er det i? 

Så engang en video med Nikolaj Sonne hvor han var hjemme ved en dansker der havde fuld automatiseret det meste i hans hjem. Men det var sådan noget gør det selv noget hvor han selv måtte lave løsninger for at integrere diverse ting og sager. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men de findes *Hint* *Hint* ;)

Vil gerne høre mere om dine hints Wink


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: binne
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!

Jeg forudser at det meste af al det issenkram i omtaler i denne tråd ender som elektronikskrot inden for 2-3 år. 

Elektronikproducenterne skulle have slag for ikke at gå sammen om én "standard" og vi forbrugere burde helt boykotte det skrammel så længe de ikke snakker sammen.

Vi danskerne bliver alligevel federe og federe. Så drop smart home og "let røven", når du vil tænde lyset eller lave kaffe, dit helbred og moder jord vil takke dig for det Wink

PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?


Altså vi alle skaber jo et behov ud fra interesse eller nødvendighed. Det kan være du køber en båd fordi du synes det er hyggeligt at sejle, nok ikke fordi du skal sejle til arbejde, det samme gælder ved valget af bil osv. Går vi ned på elektronik niveau, så opfylder en billig smartphone nok også behovet hos mange, alligevel render børn rundt med Iphone 6s nu, og snart Iphone 7, når mor nu skal have en 7s.
Så jeg tænker ikke vi skal kigge på hvad der er livsnødvendigt når vi snakker om dette, men hvad vi selv synes er smart og interessant. Min gamle far kunne ikke se ideen med HUE da jeg købte det, men lå selv på knæ hvergang de skulle på ferie for at sætte tænd og sluk ure op. Dette er jo nemt med HUE, og det har han nu. Så vores grænser rykkes hele tiden, nogen er "first movers" andre venter. Dem som er teknologi interesseret synes det meste er fedt, og tror de fleste som har læst tråden her, er inspireret til nye og andre ting man kan, og det er vel det som trigges hos os. Det fede er jo så, når det design mæssigt går i et med funktion og komfort, og det er her udfordringen ligger. For I min verden er der ikke meget smart home i at skulle have en APP til at tænde HUE lys og APP til rødalarm, osv. Fint de kan, og typisk har de produkter der har en APP også en API så de kan tale sammen, og det er det som skaber et smarthome.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af binne binne skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!

Jeg forudser at det meste af al det issenkram i omtaler i denne tråd ender som elektronikskrot inden for 2-3 år. 

Elektronikproducenterne skulle have slag for ikke at gå sammen om én "standard" og vi forbrugere burde helt boykotte det skrammel så længe de ikke snakker sammen.

Vi danskerne bliver alligevel federe og federe. Så drop smart home og "let røven", når du vil tænde lyset eller lave kaffe, dit helbred og moder jord vil takke dig for det Wink

PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?
typisk har de produkter der har en APP også en API så de kan tale sammen, og det er det som skaber et smarthome.

Ofte ja, men bestemt ikke altid desværre!
nogle eksempler (Kan have ændret sig siden sidst jeg tjekkede)

IKEA traadfri, ingen API, den er blevet reverse engineered.

ZWave (Noget er frigivet for nyligt, men ikke alt) Der findes open z wave på github som har reverse engineered ZWave protokollen, og de sørger for at blandt andet OpenHAB kan styre ZWave.
Desværre er det ikke særlig mange ZWave producenter som hjælper med at få lagt deres produkter ind i Open Z wave, så derfor er det community som står med den opgave.

Logitech Harmony har for nyligt frigivet en API, men den er stadig meget begrænset, og du skal spørge om at få adgang.
Der findes dog en reverse engineered version, som de fleste hjemmestyringsprogrammer benytter sig af.

Sonos har også kun for nyligt frigivet deres API.

Der findes også en anden form for API, som mange desværre kun tilbyder i dag.
Det er en API som ikke giver dig direkte adgang til produktet, men en API som giver dig adgang til deres cloud.
ulemperne er naturligvis en ekstra forsinkelse på en besked, eller at de en dag slukker serverne
Eller hvis man ikke er interesseret i at f.eks sine røgalarmer skal være på nettet.

Af eksempler på produkter som bruger denne form for API
Nest
Ring.com
Tado
Netatmo
Netgear Arlo


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men de findes *Hint* *Hint* ;)

Vil gerne høre mere om dine hints Wink

Jeg ved ikke om man må reklamere på den måde herinde, så hvis det har interesse, må det blive en PM


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det.

Af ren og skær nysgerrighed. Kan du ikke prøve at liste hvilke produkter du har brugt for at gøre dit hjem. Det lyder som om du har dit hjem voldsom meget automatiseret. Så hvad har du valgt?
Bruger du fx Z-Wave, Hvilken controller styre dit smarte hjem? Har du selv programmeret controlleren og hvilket sprog er det i? 

Så engang en video med Nikolaj Sonne hvor han var hjemme ved en dansker der havde fuld automatiseret det meste i hans hjem. Men det var sådan noget gør det selv noget hvor han selv måtte lave løsninger for at integrere diverse ting og sager. 

De produkter jeg bruger, er produkter man kan købe sig til, jeg er ikke i gang med Arduino eller mysensors, med løse ledninger hængende overalt.

Jeg har en kombi af ZWave og Zigbee til PIR og Vindues kontakter.
Bruger blandt andet en del Fibaro, og Aeotec.

Controlleren er i Python og YAML (Home assistant)
Om mit hjem er voldsomt automatiseret ved jeg ikke om jeg vil mene.
Jeg bruger det der, hvor jeg synes det giver mening.
dvs. tyverialarm, pir sensorere til tænd og sluk af lys,
Varme/Kulde styring, standby forbrug og komfort sluk af alt når vi forlader boligen.
Det er det obligatoriske.
At min vaskemaskine kan snakke med mig, eller jeg kan vælge musik ved at snakke med Google Home er nice to have, men ikke nødvendig en stor komfort i hverdagen.
Jeg har også haft strømmåler på køleskabet, men jeg har efterfølgende skiftet system, og ikke fået sat måler på igen, men det er fornuftigt hvis man gerne vil advares om behov for afrimning, eller om køleskab er ved at dø.
Nogle af tingene har jeg allerede skrevet om andre steder i tråden,
Jeg gider ikke nævne det hele, men jeg har en del, men jeg har også været i "gamet" i mere en 5 år, og har haft mulighed for at prøve en del.

af hjemmebryggede løsninger, på produkter uden wifi eller API, er eet af mine næste mål at måle strømmen på tørretumbler (til besked om at den er færdig). og køleskab (igen)
og så har jeg et projekt i gang, som bliver stort indenfor dette felt.
Men ellers holder jeg mig nogenlunde til standard løsninger, da det andet er for tidskrævende og dyrt.

En anden ting som der ikke bliver skrevet så meget om, er hvordan man håndtere sin software installationer, opdateringer osv.
Det er så også et sted jeg har meget fokus, og noget jeg har brugt en del tid.

Udover det er der heller ikke mange som tænker over sikkerheden i alle disse IOT enheder.
Som jeg før har skrevet, så er mange API f.eks kun tilgengælige som cloud API, og alle enheder med WiFi, har som udgangspunkt fat i internettet.
dette er en forholdsvis stor sikkerhedsrisiko, da stortset ingen tænker på at sikre sit hjemmenetværk, så din computer snakker direkte sammen med dit Sonos og din printer, uden nogen reel beskyttelse imellem.
Dette bør også fylde en del hos forbrugerne, specielt i de her dage hvor at der nærmest kommer en ny ransomware ud 1 gang om måneden, hvis ikke mere.
Så med hjemmeautomatik og alarm, bør der også følge et godt netværk med, med firewalls imellem udstyret.
Og det behøver ikke gøre man går konkurs, og netværk, alarm (Med kamera) og hjemmestyring, kan efter behov laves for en femtedel af hvad bare alene IHC koster.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Jeg har en kombi af ZWave og Zigbee til PIR og Vindues kontakter.
Bruger blandt andet en del Fibaro, og Aeotec.

Controlleren er i Python og YAML (Home assistant)


Home assistant er også Open source, og skulle have en rimelig heftig brugerflade. Desværre har Home assistant også nogle begrænsninger. En væsentlig begrænsning for mig, det er desværre den manglende binding til IHC. Jeg ved godt IHC er mest udbredt i norden (og måske primært Danmark). Men det er mig en gåde, at de der laver disse systemer, at de ikke netop fokusere noget mere på integrationsmuligheder med tunge eksisterende systemer, fremfor at fokusere på, at folk skifter hele grundfladen ud. IHC er ekstremt stærkt på mange punkter. Har man IHC, så har man en stærk grundbase, som bare lige mangler at snakke sammen med fx zwave og/eller zigbee, for at kunne fuldende og gøre det helt gennemført. 
LK kom for nogle uger siden med en ny IHC controller. Desværre fejlede de igen på integration med andre systemer. Den nye controller rummer minimalt med ændringer, så det er nærmest til grin at den blev frigivet.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Om mit hjem er voldsomt automatiseret ved jeg ikke om jeg vil mene.
Jeg bruger det der, hvor jeg synes det giver mening.
dvs. tyverialarm, pir sensorere til tænd og sluk af lys,
Varme/Kulde styring, standby forbrug og komfort sluk af alt når vi forlader boligen.
Det er det obligatoriske.


Det er også voldsomt automatiseret, i forhold til mange andre. Det er faktisk kun de tung kommercielle systemer som kommer i nærheden, fx IHC, KNX osv. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Så med hjemmeautomatik og alarm, bør der også følge et godt netværk med, med firewalls imellem udstyret.

Her ryger en stor del af forbrugerne fra. Alene kendskab til firewall/routere osv. er stærkt begrænset. Og det er et skræmmende billede, efter min mening. Omvendt er det også rimelig forståeligt, da det kan være en strid affære at sætte sig ind i, hvis man slet ingen baggrundsviden har. 

Men husk også - Open source er i sig selv en risiko, som kan medfører nogle risici din firewall ikke redder. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Og det behøver ikke gøre man går konkurs, og netværk, alarm (Med kamera) og hjemmestyring, kan efter behov laves for en femtedel af hvad bare alene IHC koster.


Mja.. På mange punkter er jeg enig. Men der er også nogle punkter hvor jeg, indtil nu, er nået frem til. At det kan godt være, at zwave kan give mig noget. Men indtil nu er det med en ekstrem blandede følelse, hvor jeg fx til tider sidder og føler, at jeg har købt et billigt kinesisk produkt, men det burde have været et produkt med en langt større kvalitet. 

Pt sidder jeg med en Aeotec Multisensor 6. Een ting er hvad jeg havde af forventinger til denne og ikke mindst zwave i sig selv, ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til. En anden er virkeligheden. Mht til at konfigurere selve enheden, der er jeg decideret rystet over det. Allerede fra produktets vejledning sidder man med en voldsom følelse af, at dette er et produkt som kræver en rimelig stor baggrundsviden. Opdatering af firmware er IKKE noget man bare lige gør. Konfiguration og kalibrering af enheden er IKKE noget man bare lige gør. Det skal gøres via en gateway og controller software, eller et specielt program, som enten koster knaster, hvis man overhovedet kan finde det. Alternativ skal man igennem et helvede med noget unix/linux noget.. Og det her er bare en lille simpel sensor. 

Så hvis en enhed som denne nærmest kræver man er nørd, vant til at kode selv, og ikke mindst med en stor baggrundsviden. Så er det lordret op af bakke for zwave, efter min mening. 

Jeg er stadigvæk ved at lære, så det er muligt jeg i den nærmeste fremtid skifter mening, eller ser mindre negativt på det. Men efter den sidste måned med dette, så må jeg erkende, at nok er IHC begrænset, men det er langt mere håndterbart end det zwave jeg har set indtil nu. Til gengæld koster det så også kassen, (IHC altså).

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 11:40
Til de der mener, at automation handler om at sidde på sin flade og ikke røre sig, er her en lille video, som både understøtter den mening, men også giver et lille indblik i, hvorfor det kaldes et smart hjem. 




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Til de der mener, at automation handler om at sidde på sin flade og ikke røre sig, er her en lille video, som både understøtter den mening, men også giver et lille indblik i, hvorfor det kaldes et smart hjem. 


Kommer til at tænke på et afsnit af Mr robot hvor en gruppe hacker en fuld automatisk lejlighed og fjernstyre det hele.



-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Til de der mener, at automation handler om at sidde på sin flade og ikke røre sig, er her en lille video, som både understøtter den mening, men også giver et lille indblik i, hvorfor det kaldes et smart hjem. 


Kommer til at tænke på et afsnit af Mr robot hvor en gruppe hacker en fuld automatisk lejlighed og fjernstyre det hele.


Derfor jeg ligger vægt på at netværket skal være sikkert!
Så jo færre cloud basserede produkter, jo bedre, for så kan du have hjemmeautomatik som ikke er på internettet.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Kommer til at tænke på et afsnit af Mr robot hvor en gruppe hacker en fuld automatisk lejlighed og fjernstyre det hele.


Er din bolig tilsluttet internettet i en eller anden forstand, så har hackerne en mulighed. Men det er (er blevet) utopi at tænke sig et hjem isolereret fra internettet. Derfor er det mindst lige så vigtigt, at man tænker over, hvad det er man gør, og om det overhovedet er nødvendigt at gøre, eller evt kan gøres på andre måder. Det sidste indbefatter, at man ved præcist, hvad det er man har med at gøre, hver gang men tilslutter noget, uanset om det er en smartenhed eller andet.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Kommer til at tænke på et afsnit af Mr robot hvor en gruppe hacker en fuld automatisk lejlighed og fjernstyre det hele.


Er din bolig tilsluttet internettet i en eller anden forstand, så har hackerne en mulighed. Men det er (er blevet) utopi at tænke sig et hjem isolereret fra internettet. Derfor er det mindst lige så vigtigt, at man tænker over, hvad det er man gør, og om det overhovedet er nødvendigt at gøre, eller evt kan gøres på andre måder. Det sidste indbefatter, at man ved præcist, hvad det er man har med at gøre, hver gang men tilslutter noget, uanset om det er en smartenhed eller andet.

Hvis dit smart hjem ikke har nogen cloud komponenter (f.eks hvis du kun har hue, og nogle zwave enheder) så er der intet til hindre for at du har en switch til de enheder, som ikke går til din router.

Men når det er sagt, Så kan man sikre sig rimelig fint med noget fornuftigt netværksudstyr.

Jeg har mine IOT enheder på et netværk, mine windows maskiner på et andet osv. for at min windows skal kunne snakke med mine IOT enheder skal de igennem en temmelig striks firewall.

Softwaren sikre jeg også, ligesom hvis jeg har brug for at komme ind på mit netværk udefra, så er der ikke nogen direkte forbindelse, uden certifikater.

selvfølgelig kan jeg hackes, ingen tvivl om det, men jeg gør hvad jeg kan for at give hackerne en udfordring.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Home assistant er også Open source, og skulle have en rimelig heftig brugerflade. Desværre har Home assistant også nogle begrænsninger. En væsentlig begrænsning for mig, det er desværre den manglende binding til IHC. Jeg ved godt IHC er mest udbredt i norden (og måske primært Danmark). Men det er mig en gåde, at de der laver disse systemer, at de ikke netop fokusere noget mere på integrationsmuligheder med tunge eksisterende systemer, fremfor at fokusere på, at folk skifter hele grundfladen ud. IHC er ekstremt stærkt på mange punkter. Har man IHC, så har man en stærk grundbase, som bare lige mangler at snakke sammen med fx zwave og/eller zigbee, for at kunne fuldende og gøre det helt gennemført. 
LK kom for nogle uger siden med en ny IHC controller. Desværre fejlede de igen på integration med andre systemer. Den nye controller rummer minimalt med ændringer, så det er nærmest til grin at den blev frigivet.
Jeg har ikke selv IHC, men medmindre at LK kryptere, så kan wireshark anbefales ;)
Alternativt, Sætte en anden controller parallelt på deres IO kort.
f.eks arduino eller mysensors, det kan gøres for nogle få hundrede kroner.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Her ryger en stor del af forbrugerne fra. Alene kendskab til firewall/routere osv. er stærkt begrænset. Og det er et skræmmende billede, efter min mening. Omvendt er det også rimelig forståeligt, da det kan være en strid affære at sætte sig ind i, hvis man slet ingen baggrundsviden har. 

Men husk også - Open source er i sig selv en risiko, som kan medfører nogle risici din firewall ikke redder. 
igen, man kan betale sig fra det.
undskyld.. man BØR betale sig fra det.
Det koster ikke alverden, og er billigere en at få ransomware på alle sine billeder af børnene osv.

Jeg ved ikke om open source er mere ramt end closed source.

Det er uhyr sjældent at f.eks Linux bliver ramt, kontra Windows.

Mange virksomheder støtter også i stor grad open source.
Microsoft, Google og intel er nogle af de store.!
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Mja.. På mange punkter er jeg enig. Men der er også nogle punkter hvor jeg, indtil nu, er nået frem til. At det kan godt være, at zwave kan give mig noget. Men indtil nu er det med en ekstrem blandede følelse, hvor jeg fx til tider sidder og føler, at jeg har købt et billigt kinesisk produkt, men det burde have været et produkt med en langt større kvalitet. 

Pt sidder jeg med en Aeotec Multisensor 6. Een ting er hvad jeg havde af forventinger til denne og ikke mindst zwave i sig selv, ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til. En anden er virkeligheden. Mht til at konfigurere selve enheden, der er jeg decideret rystet over det. Allerede fra produktets vejledning sidder man med en voldsom følelse af, at dette er et produkt som kræver en rimelig stor baggrundsviden. Opdatering af firmware er IKKE noget man bare lige gør. Konfiguration og kalibrering af enheden er IKKE noget man bare lige gør. Det skal gøres via en gateway og controller software, eller et specielt program, som enten koster knaster, hvis man overhovedet kan finde det. Alternativ skal man igennem et helvede med noget unix/linux noget.. Og det her er bare en lille simpel sensor. 

Så hvis en enhed som denne nærmest kræver man er nørd, vant til at kode selv, og ikke mindst med en stor baggrundsviden. Så er det lordret op af bakke for zwave, efter min mening. 

Jeg er stadigvæk ved at lære, så det er muligt jeg i den nærmeste fremtid skifter mening, eller ser mindre negativt på det. Men efter den sidste måned med dette, så må jeg erkende, at nok er IHC begrænset, men det er langt mere håndterbart end det zwave jeg har set indtil nu. Til gengæld koster det så også kassen, (IHC altså).

Det er helt klart et problem, men omvendt, så kan du købe dyre LK PIR sensore, som ikke kan tilpasses i samme omfang, eller ofte med samme præcision. (min sidste LK PIR havde 3 hjul jeg skulle dreje på, og var uhyr upræcis)

KNX har lidt større åbenhed, men er vidst heller ikke perfekte.

ZWave produkter plejer at frigive noget dokumentation, og plejer at være rimelig let læseligt, man skal bare venne sig til det.

Men.
At det hele er lidt besværligt kan vi nok godt blive enige om.
men grunden til at homekit, eller HUE er utrolig simpelt, er fordi de også er utroligt simple.
funktionerne er få, for kommer der for mange funktioner, så bliver det også sværere at sætte op for den almene bruger.
tænk på IFTTT, som har nogle stærke funktioner, men fejler på de selv samme begrænsninger.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-September-2017 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg har ikke selv IHC, men medmindre at LK kryptere, så kan wireshark anbefales ;)
Alternativt, Sætte en anden controller parallelt på deres IO kort.
f.eks arduino eller mysensors, det kan gøres for nogle få hundrede kroner.


IHC har allerede et "åbent" interface. Med det kan man med en anelse programmering (binding) kan få direkte adgang til ind og udgange, inkl i de ekstremt stærke funktions blokke. Det er den måde Openhab fx virker. Der er bare ikke lavet en binding til Home assistant.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

igen, man kan betale sig fra det.
undskyld.. man BØR betale sig fra det.
Det koster ikke alverden, og er billigere en at få ransomware på alle sine billeder af børnene osv.


Du får aldrig hr og fru danmark til at betale for det.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men.
At det hele er lidt besværligt kan vi nok godt blive enige om.
men grunden til at homekit, eller HUE er utrolig simpelt, er fordi de også er utroligt simple.
funktionerne er få, for kommer der for mange funktioner, så bliver det også sværere at sætte op for den almene bruger.
tænk på IFTTT, som har nogle stærke funktioner, men fejler på de selv samme begrænsninger.

Seriøst? Aeotec Multisensore 6, kan du ikke engang kalibrere via et simpelt interface.. Bemærk, jeg er ikke engang nået til funktionerne i den, når jeg nævner det her. Når du endelig finder noget der kan kalibrere den, så er der mindst 2 forskellige opskrifter på, hvordan du gør det. Begge er prøvet både via Domoticz og Openhab. Begge ender i ingenting (og i øvrig ingen fejl). 
Igen - Jeg har slet ikke nævnt funktionerne. Så selvom de "andre" (Homekit og Hue) er simple, så fungere de i det mindste. Multisensor 6 fungere også. Men hvad er en sensor værd, hvis man ikke kan kalibrere den?



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 04-September-2017 kl. 05:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Seriøst? Aeotec Multisensore 6, kan du ikke engang kalibrere via et simpelt interface.. Bemærk, jeg er ikke engang nået til funktionerne i den, når jeg nævner det her. Når du endelig finder noget der kan kalibrere den, så er der mindst 2 forskellige opskrifter på, hvordan du gør det. Begge er prøvet både via Domoticz og Openhab. Begge ender i ingenting (og i øvrig ingen fejl). 
Igen - Jeg har slet ikke nævnt funktionerne. Så selvom de "andre" (Homekit og Hue) er simple, så fungere de i det mindste. Multisensor 6 fungere også. Men hvad er en sensor værd, hvis man ikke kan kalibrere den?


Hvad er det du vil kalibrere? følsomheden?
Det er config class 5 vidst.

husk at hvis den køre på batteri, så skal du vække den, før du kan programmere den.
jeg kan ikke huske om du skal triple klikke, eller enkelt på den model.

Domoticz har ellers et fremragende ZWave interface, specielt hvis du skal rode med associationer.

Noget så simpelt at sætte 2 hue pir sensore til at styre een lysgruppe, til f.eks en trappe,
understøttede HUE ikke sidst jeg tjekkede.
Det burde ellers være en simpel funktion.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-September-2017 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Hvad er det du vil kalibrere? følsomheden?
Det er config class 5 vidst.

Temperatur skal kalibreres. Muligvis også lux. Men den er ikke så vigtig lige nu. 
Af dokumentationen fremgår det, at det er 201 (kalibrering af temperaturen). Men begge de "opskrifter" der findes, de fungere ikke. Den ene opskrift siger, at man skal skrive forskellen i den målte temperatur. Altså hvis forskellen er -2 grader, så skal man skrive -2 grader.
Den anden opskrift (som også følger med produktet), siger, at man skal tage udgangspunkt i 256. Hvis forskellen er 2 grader, så skal man af en eller anden årsag gange med 10, (dvs 20) og trække det fra de 256. 

Begge er forsøgt i både domoticz, samt i Openhab. Resultatet er præcist det samme. Der sker nada, og i Domoticz, der melder den decideret fejl ved den ene model. Mens den anden ingen ændringer giver. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

husk at hvis den køre på batteri, så skal du vække den, før du kan programmere den.
jeg kan ikke huske om du skal triple klikke, eller enkelt på den model.


Fuldstændigt korrekt. Og det var også det der tog rø*** på mig i de første forsøg. Selv inden for de 10 minutters, hvor den er vågen, der fik jeg fejl eller endte i ingenting. 
Satte derefter fast strøm til den, fordi det med wake tiden tilsyneladende heller ikke helt fungere som det burde, (eller så forstår jeg heller ikke det). Med fast USB strøm til, der skete det samme. Til gengæld får jeg ikke mistede forbindelse i perioder i Openhab, når den er på fast strøm. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Domoticz har ellers et fremragende ZWave interface, specielt hvis du skal rode med associationer.


Jeg var også rimelig tilfreds med Domiticz. Specielt da jeg hørte at der var en dansker der havde lavet en binding til IHC controlleren. Desværre virkede den binding ikke helt, og ham der har lavet den "forsvandt". Så jeg var nødt til at prøve noget andet, da mit kriterie er, at det skal virke med IHC controlleren.  

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Noget så simpelt at sætte 2 hue pir sensore til at styre een lysgruppe, til f.eks en trappe,
understøttede HUE ikke sidst jeg tjekkede.
Det burde ellers være en simpel funktion.

Helt enig. Philips har dog lovet det kommer. 
Jeg tror dog ikke jeg nogensinde kommer til at bruge de PIR, selvom jeg har en del HUE lamper. 

Mit mål er at integrere en eller anden form for 3. part produkt, der som minimum understøtter zwave, og evt zigbee, omkring IHC controlleren. Årsagen er, at IHC intstallationen er så gennemført, og rummer så mange muligheder, hvor jeg via 3. part kan gå ind og manipulere ind/udgange og funktionsblokke. Så når først der er "hul" igennem den vej, så er der nærmest ingen grænser for muligheder. 
Dernæst vil jeg have selvsamme 3. part system til at snakke sammen med vores Nilan ventilations anlæg. Den er lidt mere tricky, da Nilan kører modbus, og der skal derfor et modbus interface til samt software til at styre der. Der er nogle som allerede har lavet det. Men det er deres eget hjemmebryg, som ikke er integreret i noget controller software (OpenHab, Domoticz eller Home Assistant).
Til sidst, så ville jeg gerne have vores Velux Integra ovenlys vinduer på også. Igen via samme controller. Men det bliver rigtig svært, da det er krypteret (så vidt jeg forstår), og ellers skal man via en SomFy eller lign. controller, og så ud over cloud. Men vinduer og cloud løsning, det er en rigtig skidt kombination for sikkerheden. Derfor er det bestemt ikke den løsning jeg går efter. 
Alternativ er at skifte alle (8) ovenlys vinduer til Fakro, da de kan styres via zwave. Meeen så er prisen også ekstrem høj.
Der findes en sidste mulighed for Velux, og det er deres KLF200 interface. Denne kan dog kun styre 5 grupper, koster 2000,-  og skal forbindes med ledninger.. I så fald kunne jeg lige så godt bruge et output modul på IHC installationen til dette.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 04-September-2017 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Hvad er det du vil kalibrere? følsomheden?
Det er config class 5 vidst.

Temperatur skal kalibreres. Muligvis også lux. Men den er ikke så vigtig lige nu. 
Af dokumentationen fremgår det, at det er 201 (kalibrering af temperaturen). Men begge de "opskrifter" der findes, de fungere ikke. Den ene opskrift siger, at man skal skrive forskellen i den målte temperatur. Altså hvis forskellen er -2 grader, så skal man skrive -2 grader.
Den anden opskrift (som også følger med produktet), siger, at man skal tage udgangspunkt i 256. Hvis forskellen er 2 grader, så skal man af en eller anden årsag gange med 10, (dvs 20) og trække det fra de 256. 

Begge er forsøgt i både domoticz, samt i Openhab. Resultatet er præcist det samme. Der sker nada, og i Domoticz, der melder den decideret fejl ved den ene model. Mens den anden ingen ændringer giver. 

Ser ud som om at der er en fejl i openzwave.
når jeg får lidt tid, kan det være jeg laver en pull request.
0.1 grad ser ud til at være 257, og så burde du kunne gange op som nødvendigt.
eller ned. (med minus).

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

husk at hvis den køre på batteri, så skal du vække den, før du kan programmere den.
jeg kan ikke huske om du skal triple klikke, eller enkelt på den model.


Fuldstændigt korrekt. Og det var også det der tog rø*** på mig i de første forsøg. Selv inden for de 10 minutters, hvor den er vågen, der fik jeg fejl eller endte i ingenting. 
Satte derefter fast strøm til den, fordi det med wake tiden tilsyneladende heller ikke helt fungere som det burde, (eller så forstår jeg heller ikke det). Med fast USB strøm til, der skete det samme. Til gengæld får jeg ikke mistede forbindelse i perioder i Openhab, når den er på fast strøm. 
husk at nulstille enheden efter du har sat den til fast strøm, da openzwave er designet til at læse zwave enheden første gang de parre, og derefter regner den med at det passer hvad den har læst.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Domoticz har ellers et fremragende ZWave interface, specielt hvis du skal rode med associationer.


Jeg var også rimelig tilfreds med Domiticz. Specielt da jeg hørte at der var en dansker der havde lavet en binding til IHC controlleren. Desværre virkede den binding ikke helt, og ham der har lavet den "forsvandt". Så jeg var nødt til at prøve noget andet, da mit kriterie er, at det skal virke med IHC controlleren.  

Domoticz og OpenHAB var de første jeg prøvede inden for open source controllerne,
jeg valgte Domoticz de første ca 6 måneder, derefter blev det til home assistant.
OpenHAB var et meget kort visit, jeg havde det nogle dage, men kunne slet ikke forene mig med deres opsætning.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Noget så simpelt at sætte 2 hue pir sensore til at styre een lysgruppe, til f.eks en trappe,
understøttede HUE ikke sidst jeg tjekkede.
Det burde ellers være en simpel funktion.

Helt enig. Philips har dog lovet det kommer. 
Jeg tror dog ikke jeg nogensinde kommer til at bruge de PIR, selvom jeg har en del HUE lamper. 

Mit mål er at integrere en eller anden form for 3. part produkt, der som minimum understøtter zwave, og evt zigbee, omkring IHC controlleren. Årsagen er, at IHC intstallationen er så gennemført, og rummer så mange muligheder, hvor jeg via 3. part kan gå ind og manipulere ind/udgange og funktionsblokke. Så når først der er "hul" igennem den vej, så er der nærmest ingen grænser for muligheder. 
Dernæst vil jeg have selvsamme 3. part system til at snakke sammen med vores Nilan ventilations anlæg. Den er lidt mere tricky, da Nilan kører modbus, og der skal derfor et modbus interface til samt software til at styre der. Der er nogle som allerede har lavet det. Men det er deres eget hjemmebryg, som ikke er integreret i noget controller software (OpenHab, Domoticz eller Home Assistant).
Til sidst, så ville jeg gerne have vores Velux Integra ovenlys vinduer på også. Igen via samme controller. Men det bliver rigtig svært, da det er krypteret (så vidt jeg forstår), og ellers skal man via en SomFy eller lign. controller, og så ud over cloud. Men vinduer og cloud løsning, det er en rigtig skidt kombination for sikkerheden. Derfor er det bestemt ikke den løsning jeg går efter. 
Alternativ er at skifte alle (8) ovenlys vinduer til Fakro, da de kan styres via zwave. Meeen så er prisen også ekstrem høj.
Der findes en sidste mulighed for Velux, og det er deres KLF200 interface. Denne kan dog kun styre 5 grupper, koster 2000,-  og skal forbindes med ledninger.. I så fald kunne jeg lige så godt bruge et output modul på IHC installationen til dette.

Zigbee findes i 5 protokoller vidst, så husk at holde øje med det.

Måske jeg husker forkert, men er IHC's integration ikke igennem et 3' parts windows software, eller er der direkte hul igennem?

Modbus er en rimelig åben protokol og findes i flere varianter, den ene er ethernet, og der findes mange moduler til at læse og skrive data. jeg har noget i C# liggende, som jeg har brugt på mit arbejde og der findes også til Java.




-------------
BaaaaaH


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 10:32
Det jeg håber de får fikset mest er geo fencing. 
Syntes det er utroligt at hverken HomeKit eller Hue understøtter at man er flere personer i hjemme som geo-fence skal tage højde for.

Så lyset selv slukker når vi alle har forladt hjemmet.
Og lyset tænder igen, eller varmen bliver tændt når ÉN af os kommer hjem. 
Forstår simpelthen ikke at dette ikke er lavet endnu.

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 10:39
Virker fint hjemme hos os ;)


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 10:40
Du har jo også programmeret dit eget system i Phyton. 

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Ser ud som om at der er en fejl i openzwave.
når jeg får lidt tid, kan det være jeg laver en pull request.
0.1 grad ser ud til at være 257, og så burde du kunne gange op som nødvendigt.
eller ned. (med minus).


Yep, det er også den løsning der følger med beskrivelsen. I Domoticz skete der bare intet. Det var præcis samme temperatur, uanset hvad jeg skrev. I OpenHab får jeg en fejl. Det virker som om den forsøger at sende kommandoen flere gange, men ikke får en ack på den første. Og så melder OpenHab fejl, fordi der allerede står en kommando. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

husk at nulstille enheden efter du har sat den til fast strøm, da openzwave er designet til at læse zwave enheden første gang de parre, og derefter regner den med at det passer hvad den har læst.


Okay det har jeg ikke prøvet. Meningen er vel også, at den helst skulle huske det hele, så man ikke skal ud i og kalibrere igen. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Domoticz og OpenHAB var de første jeg prøvede inden for open source controllerne,
jeg valgte Domoticz de første ca 6 måneder, derefter blev det til home assistant.
OpenHAB var et meget kort visit, jeg havde det nogle dage, men kunne slet ikke forene mig med deres opsætning.


Jeg synes bestemt heller ikke OpenHab er det bedste. Tværtimod er det ekstremt vanskeligt. Men jeg er ligesom nødt til det, hvis jeg skal have IHC controlleren på, desværre.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Zigbee findes i 5 protokoller vidst, så husk at holde øje med det.


ja, det skal jo ikke være nemt Confused

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Måske jeg husker forkert, men er IHC's integration ikke igennem et 3' parts windows software, eller er der direkte hul igennem?

Det er det der er det lidt underlige. IHC har et service view program, hvor man kan gå direkte ind og operere alle funktionerne i sit program i controlleren. Det er bla den måde deres app virker til ipad og mobil. Derfor er/burde det være forholdsvist nemt at lave en binding til den. Men alligevel er det for få der gør det. Det skyldes nok, at IHC ikke er udbredt nok på verdens plan. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Modbus er en rimelig åben protokol og findes i flere varianter, den ene er ethernet, og der findes mange moduler til at læse og skrive data. jeg har noget i C# liggende, som jeg har brugt på mit arbejde og der findes også til Java.


Det er vist ligegyldigt med IHC i dette tilfælde. Godt nok har IHC controlleren rs485 interface, men jeg har netop fået at vide, at det er ikke modbus protokollen den kører. Det er bare en simpel seriel forbindelse som erstatning for rs232 fordi den skulle kunne køre over længere afstande Angry 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Ser ud som om at der er en fejl i openzwave.
når jeg får lidt tid, kan det være jeg laver en pull request.
0.1 grad ser ud til at være 257, og så burde du kunne gange op som nødvendigt.
eller ned. (med minus).


Yep, det er også den løsning der følger med beskrivelsen. I Domoticz skete der bare intet. Det var præcis samme temperatur, uanset hvad jeg skrev. I OpenHab får jeg en fejl. Det virker som om den forsøger at sende kommandoen flere gange, men ikke får en ack på den første. Og så melder OpenHab fejl, fordi der allerede står en kommando. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

husk at nulstille enheden efter du har sat den til fast strøm, da openzwave er designet til at læse zwave enheden første gang de parre, og derefter regner den med at det passer hvad den har læst.


Okay det har jeg ikke prøvet. Meningen er vel også, at den helst skulle huske det hele, så man ikke skal ud i og kalibrere igen. 

Det ville være lækkert, men sådan fungere det bare ikke.

Når du parre den, sætter den sig selv op om den har USB eller batteri.
f.eks er wake timeren forskellig, og den laver ikke disse indstillinger om af sig selv.
Så, fjern paringen, og par den igen.
Derefter burde den også sende temp. lum osv hyppigere.

Da man jo prøver at spare på batteriet i sine ZWave enheder, så er de også designet derefter.

dvs. når sensoren ser dig, slukker den for PIR i x antal sekunder for at spare strøm.
Temp og LUX osv. sender den 1 gang i timen som standard så vidt jeg husker.
Så selvom du kalibrere enheden, så kan der gå op til en time før du får besked herom i din controller.

OpenHAB bruger vidst ikke standard openZwave (Kan jeg ikke lige huske)
Så jeg ville bruge domoticz til programmering af sensor.
prøv f.eks at give den værdien 30000, som er ca 10 grader.
vent en time, og se om det virkede.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Domoticz og OpenHAB var de første jeg prøvede inden for open source controllerne,
jeg valgte Domoticz de første ca 6 måneder, derefter blev det til home assistant.
OpenHAB var et meget kort visit, jeg havde det nogle dage, men kunne slet ikke forene mig med deres opsætning.


Jeg synes bestemt heller ikke OpenHab er det bedste. Tværtimod er det ekstremt vanskeligt. Men jeg er ligesom nødt til det, hvis jeg skal have IHC controlleren på, desværre.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Zigbee findes i 5 protokoller vidst, så husk at holde øje med det.


ja, det skal jo ikke være nemt Confused

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Måske jeg husker forkert, men er IHC's integration ikke igennem et 3' parts windows software, eller er der direkte hul igennem?

Det er det der er det lidt underlige. IHC har et service view program, hvor man kan gå direkte ind og operere alle funktionerne i sit program i controlleren. Det er bla den måde deres app virker til ipad og mobil. Derfor er/burde det være forholdsvist nemt at lave en binding til den. Men alligevel er det for få der gør det. Det skyldes nok, at IHC ikke er udbredt nok på verdens plan. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Modbus er en rimelig åben protokol og findes i flere varianter, den ene er ethernet, og der findes mange moduler til at læse og skrive data. jeg har noget i C# liggende, som jeg har brugt på mit arbejde og der findes også til Java.


Det er vist ligegyldigt med IHC i dette tilfælde. Godt nok har IHC controlleren rs485 interface, men jeg har netop fået at vide, at det er ikke modbus protokollen den kører. Det er bare en simpel seriel forbindelse som erstatning for rs232 fordi den skulle kunne køre over længere afstande Angry 
RS485 har længere afstande (nogle km) og mulighed for flere forbindelser på samme tråd (addressering)
der er intet galt med RS485 protokollen, den bliver stadig brugt hyppigt indenfor den professionelle industri (Vi bruger den i mit arbejde)

Men modbus var i forhold til din ventilation var det ik?

Jeg har som tidligere skrevet ikke selv IHC, men tænker det ikke er helt umuligt at reverse engineer, eller bruge Java OpenHAB bindingen du har, og bygge videre på det.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det ville være lækkert, men sådan fungere det bare ikke.

Når du parre den, sætter den sig selv op om den har USB eller batteri.
f.eks er wake timeren forskellig, og den laver ikke disse indstillinger om af sig selv.
Så, fjern paringen, og par den igen.
Derefter burde den også sende temp. lum osv hyppigere.


Det gør den kun på fast strøm. Så kan man tvinge den til at sende helt ned til hvert minut, mener jeg. På batteri kan man ikke komme længere ned end 1 time.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Så selvom du kalibrere enheden, så kan der gå op til en time før du får besked herom i din controller.


Har som tidligere nævnt prøvet både på fast strøm (med 10 minutters interval), og batteri i flere timer. Temperaturen er præcis den samme.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

OpenHAB bruger vidst ikke standard openZwave (Kan jeg ikke lige huske)
Så jeg ville bruge domoticz til programmering af sensor.
prøv f.eks at give den værdien 30000, som er ca 10 grader.
vent en time, og se om det virkede.


Openhab skulle bruge open zwave. Men jeg har dog mere tiltro til Domoticz. Der er for meget fnidder med forskellige zwave komponenter i OpenHab. Som om den alligevel ikke helt følger standarden. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

RS485 har længere afstande (nogle km) og mulighed for flere forbindelser på samme tråd (addressering)
der er intet galt med RS485 protokollen, den bliver stadig brugt hyppigt indenfor den professionelle industri (Vi bruger den i mit arbejde)

Men modbus var i forhold til din ventilation var det ik?


Jo, Nilan ventilations anlægget har rs485, men kører modbus på det interface. IHC har rs485 interface, men kører ikke modbus. 
Der er flere som selv har bikset noget sammen med en Rpi, og et rs485 interface. Men der er mig bekendt ingen der er gået så langt som til at lave det fuldendt til en controller ala domoticz eller openhab.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg har som tidligere skrevet ikke selv IHC, men tænker det ikke er helt umuligt at reverse engineer, eller bruge Java OpenHAB bindingen du har, og bygge videre på det.

Ja, jeg havde set frem til ham danskeren som lavede den IHC binding til Domoticz, specielt fordi den var lavet på en sådan måde, at den selv scannede IHC programmer og fandt alle ind/udgange/dimmere osv.. Desværre virkede den ikke. Og personen "forsvandt" Confused
OpenHab bindingen virker, men man skal selv manuelt sidde og lave hver enkelt item i en tekstfil. Det er nu ikke fordi det er det store problem. Det tager bare sin tid. Men så snart man skal videre med det i OpenHab, så begynder det at blive mere vanskeligt. Og når man så langt som til rules, så skal man virkelig kende alt til scripts, java osv.. Min umiddelbare opfattelse er, at Home Assistant ligner det meget??


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 11:59
Faktisk tror jeg at den IHC binding der var til Domoticz, at den nok er nemmere at gå til, Mener nemlig den er lavet i Phyton. Det kræver bare lige nogen ved noget om noget. Den skulle i øvrigt compiles ind i domoticz.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 05-September-2017 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det ville være lækkert, men sådan fungere det bare ikke.

Når du parre den, sætter den sig selv op om den har USB eller batteri.
f.eks er wake timeren forskellig, og den laver ikke disse indstillinger om af sig selv.
Så, fjern paringen, og par den igen.
Derefter burde den også sende temp. lum osv hyppigere.


Det gør den kun på fast strøm. Så kan man tvinge den til at sende helt ned til hvert minut, mener jeg. På batteri kan man ikke komme længere ned end 1 time.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Så selvom du kalibrere enheden, så kan der gå op til en time før du får besked herom i din controller.


Har som tidligere nævnt prøvet både på fast strøm (med 10 minutters interval), og batteri i flere timer. Temperaturen er præcis den samme.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

OpenHAB bruger vidst ikke standard openZwave (Kan jeg ikke lige huske)
Så jeg ville bruge domoticz til programmering af sensor.
prøv f.eks at give den værdien 30000, som er ca 10 grader.
vent en time, og se om det virkede.


Openhab skulle bruge open zwave. Men jeg har dog mere tiltro til Domoticz. Der er for meget fnidder med forskellige zwave komponenter i OpenHab. Som om den alligevel ikke helt følger standarden. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

RS485 har længere afstande (nogle km) og mulighed for flere forbindelser på samme tråd (addressering)
der er intet galt med RS485 protokollen, den bliver stadig brugt hyppigt indenfor den professionelle industri (Vi bruger den i mit arbejde)

Men modbus var i forhold til din ventilation var det ik?


Jo, Nilan ventilations anlægget har rs485, men kører modbus på det interface. IHC har rs485 interface, men kører ikke modbus. 
Der er flere som selv har bikset noget sammen med en Rpi, og et rs485 interface. Men der er mig bekendt ingen der er gået så langt som til at lave det fuldendt til en controller ala domoticz eller openhab.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg har som tidligere skrevet ikke selv IHC, men tænker det ikke er helt umuligt at reverse engineer, eller bruge Java OpenHAB bindingen du har, og bygge videre på det.

Ja, jeg havde set frem til ham danskeren som lavede den IHC binding til Domoticz, specielt fordi den var lavet på en sådan måde, at den selv scannede IHC programmer og fandt alle ind/udgange/dimmere osv.. Desværre virkede den ikke. Og personen "forsvandt" Confused
OpenHab bindingen virker, men man skal selv manuelt sidde og lave hver enkelt item i en tekstfil. Det er nu ikke fordi det er det store problem. Det tager bare sin tid. Men så snart man skal videre med det i OpenHab, så begynder det at blive mere vanskeligt. Og når man så langt som til rules, så skal man virkelig kende alt til scripts, java osv.. Min umiddelbare opfattelse er, at Home Assistant ligner det meget??

Jeg kan kun sige at jeg med min Aeotec, via OpenZwave kunne kalibrere temperaturen,
så det virker.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: smedev
Skrevet den: 06-September-2017 kl. 23:33
Jeg har en Fibaro Motion sensor til salg. 500- kr.

FGMS-001 ZW5 v3.2

Et fejlkøb fordi jeg troede den kunne sammen med Apple Home Kit.


-------------
smedev


Skrevet af: sbndk
Skrevet den: 07-September-2017 kl. 07:15
Jeg har Sonos, Philips Hue, alarm, videoovervågning - og isoleret set fungerer hver enkel del til UG og udfører sin opgave, men integrationen IMELLEM dem er som en by i Rusland. Jeg skal stadig ind i hver enkel app for at betjene det, og hver enkel del kræver også sin egen hub. For at det skal være rigtig smart, så skulle det være bedre bundet sammen. 

Og selvfølgelig kunne det være 'smart' at have termostater og sluk på 230V-kontakter også. 

Eller så er det mig, der bare ikke har sat mig godt nok ind i det :) 


-------------
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-September-2017 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af smedev smedev skrev:

Jeg har en Fibaro Motion sensor til salg. 500- kr.

FGMS-001 ZW5 v3.2

Et fejlkøb fordi jeg troede den kunne sammen med Apple Home Kit.

Er din pris 500,-?


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-September-2017 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:


Eller så er det mig, der bare ikke har sat mig godt nok ind i det :) 

Det er ikke bare dig.
Der findes ingen nemme løsninger for dette. Men det er heller ikke umuligt. Som Blank tidligere har skrevet, så er der måske mulighed for at betale sig fra det. Ellers skal man selv igang med at flække noget sammen. Sidstnævnt kræver, efter min opfattelse, en indgående kendskab til praktisk talt alt der vedrører computere. Har man ikke det, så se frem mod temmelig mange dages indlæring med massive bump på vejen.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: smedev
Skrevet den: 07-September-2017 kl. 11:20
Kandersen:  Nej glem de 500: Jeg beholder den til hvis der dukker noget op.

-------------
smedev


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-September-2017 kl. 13:05
Jeg faldt netop over en Youtube kanal. Udover at manden tilsyneladende er ekstrem giga nørd, så har han også noget som i dette subject er yderst relevant - Super House.  

Der er mange videoer fra ham. Og en af de seneste er fra 1. september, hvor manden tilsyneladende lige har opdaget Bluetooth højtalere og er meget fascineret af det.. Det er virkelig sjovt, når man ser det i relation til, hvad han ellers roder med.. Altså noget vi andre nok har vidst i adskillige år efterhånden, det er han helt oppe og køre over. Hvis jeg ikke havde set de andre videoer først, og derfor vidste lidt om ham. Så ville jeg tro han lige var dumpet ned fra en fremmede planet LOL

Anyway - Jeg synes han fortjener at blive lagt op her, fordi han har nogle ret vigtige og spændende punkter i hans setup af hans "super house". 
Jeg er egentlig lidt i tvivl om, hvilken rækkefølge der ville være bedst. Faktisk forudsætter det ene på en måde de andre og omvendt. Derfor vælger jeg den rækkefølge som sandsynligvis er den de fleste vælger. Og så håber jeg i holder ud og tager de to sidste med (de er væsentlig kortere).

Det er første gang jeg ser en som virker arbejder indgående med home automation system, smart house, intelligent house control osv, og så har de to sidste punkter med, og virkelig formår at frembringe budskabet. 

1. Selve grund strukturen i hans Super House (automation, smart house, intelligent house osv). 


Dernæst.

2. Uafhængighed af internet/sky løsninger, samt strømafbrydelse.


Specielt den næste, den tror jeg faktisk ikke der er ret mange der tænker over, eller måske tænker de over det (det gør jeg), men ved ikke helt hvad man kan gøre ved det, (jeg tænker stadigvæk) uden at det skal blive en begrænsning. Det er den "kedelige" del. Ligesom at skulle læse en manuel på flere hundrede sider, førend man må gå i gang med det egentlige spændende - Ingen gider. Og ingen gider tænke på den dag vi ikke længere er til. 
I det her tilfælde er der bare ikke nogen (nem) vej tilbage, når først "skaden" er sket. Og man risikere at efterlade de efterladte i en ekstrem vanskelig situation.

3. I tilfælde af død (eller man flytter fra boligen osv).




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Ehlz
Skrevet den: 25-Oktober-2017 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

[QUOTE=Kandersen]
S

Noget så simpelt at sætte 2 hue pir sensore til at styre een lysgruppe, til f.eks en trappe,
understøttede HUE ikke sidst jeg tjekkede.
Det burde ellers være en simpel funktion.

Det virker i HUE appen, ligger under Hue labs. Hvis du er Hue nørd skal du dog istedet anvende iconnect Hue hvor funktionen er en del af appen. Der er langt flere muligheder inklusiv muligheden for at at lade enkelte lamper indgå i flere rum m.v.  


Skrevet af: Henrik_s
Skrevet den: 10-December-2017 kl. 00:05
http://https://www.power.dk/tv-og-billede/video-og-streaming/medieafspillere-og-streaming/amazon-echo-black/p-618976/" rel="nofollow - https://www.power.dk/tv-og-billede/video-og-streaming/medieafspillere-og-streaming/amazon-echo-black/p-618976/

Power har Amazon echo på weekend tilbud til 1279 kr 1. gen
Er det ok til prisen?


-------------
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 10-December-2017 kl. 07:42
Der er ikke lang vej op til Sonos one som også har Alexa.

Og anden generation echo koster ca 800 kroner i Tyskland og skulle vidst være eller være på trapperne til lanceringen i Sverige.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 08:03
For dem der er interesserede, så har jeg skrevet en lille artikel om hvordan jeg bruger mit smarthjem her.
Indenfor nærmeste fremtid kommer der også en artikel om diverse problemstillinger (Lidt er allerede nævnt i en anden artikel) men jeg går mere i dybden senere.

https://forum.hjemmestyring.dk/t/mit-smarte-hjem/46?u=sean" rel="nofollow - https://forum.hjemmestyring.dk/t/mit-smarte-hjem/46?u=sean


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

For dem der er interesserede, så har jeg skrevet en lille artikel om hvordan jeg bruger mit smarthjem her.
Indenfor nærmeste fremtid kommer der også en artikel om diverse problemstillinger (Lidt er allerede nævnt i en anden artikel) men jeg går mere i dybden senere.

https://forum.hjemmestyring.dk/t/mit-smarte-hjem/46?u=sean" rel="nofollow - https://forum.hjemmestyring.dk/t/mit-smarte-hjem/46?u=sean

Har netop læst.. Meget interessant, men også rimelig kortfattet Wink

Hvilke Aeotec PIR bruger du? Jeg bruger en multisensor6. Men jeg er sgu ikke helt tilfreds med den, hverken batteri tid eller OpenHab2 bindingen, som nu 2 gange har lavet ged i den. Kalibreringen af fx temperatur er også som vinden blæser, selv når den er USB (strøm) forbundet. 

Du har ikke nævnt dør/vindue kontakterne i din oversigt? Formoder de bruges udelukkende til skalsikring?

Hit med 3´eren LOL



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 21:48
Jeg gætter på du gerne vil have en masse koder at kigge på osv, og det er der du mener jeg er kortfattet.?

Min idé med de 3 artikler her, er ikke at gå i dybden, men mere skrabe overfladen og fortælle hvordan man kan bruge sit smarte hjem, hvor at mobilstyringen har en meget lille (hvis nogen) rolle i det.

Jeg kommer til at gå igennem hver enkelte funktion (altså min konfiguration med kode) og vil smide et link op udfor hver funktion i artiklen, når det er, men det er et stykke ude i fremtiden, der er 2 anmeldelser, sidste del af artiklen først, derefter en artikel (Wiki), derefter en Wiki mere og derefter kommer den første gennemgang, så.. måske i februar.

Det er 6'eren jeg har.

Jeg nævner vindues kontakterne i forbindelse med at tænde lys udenfor, skalsikring og slukke radiator, de er en del af Xiaomi (Som jeg er i gang med at skrive en anmeldelse af nu)


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 31-Januar-2018 kl. 12:29
Smarthome - nej tak
https://ing.dk/artikel/norske-intelligente-hjem-gik-amok-lysene-blinkede-persienner-kontakter-slukkede-210076" rel="nofollow - https://ing.dk/artikel/norske-intelligente-hjem-gik-amok-lysene-blinkede-persienner-kontakter-slukkede-210076


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 31-Januar-2018 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Smarthome - nej tak
https://ing.dk/artikel/norske-intelligente-hjem-gik-amok-lysene-blinkede-persienner-kontakter-slukkede-210076" rel="nofollow - https://ing.dk/artikel/norske-intelligente-hjem-gik-amok-lysene-blinkede-persienner-kontakter-slukkede-210076

Håber da ikke at du basere hele din tillid til smarthome udfra en enkelt artikel omkring et enkelt produkt.

Tænker at du ikke finder mange lignende artikler omkring IHC, Zensehome, HUE og de mange andre løsninger.
Du basere vel heller ikke hele bilindustrien udfra een enkelt bilmodel som fejlede en enkelt gang?


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 31-Januar-2018 kl. 12:52
Nej, men det var bare vand på min mølle, om at industrien svigter forbrugerne, manglende fælles standarder og at man ikke skal lade sig forblænde af oversmarte løsninger.

Det er også smart at lyset tænder/slukker når man trykker på en knap og persiennen åbner når man drejer på den. Samtidig får man lidt motion af at rejse sig fra sofaen 🙃

Peace!


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-Januar-2018 kl. 12:55
Letten - hvad er problemet?
Hvis du læser hele artiklen, så finder de faktisk frem til årsagen, samt løsning (skift til et andet systemet, Loxone).

"Husene blev oprindeligt bygget med et smarthussystem, hvor enhederne kommunikerede via elkabel. Dette viste sig at være ustabilt.

»Det viste sig at være sårbart over for produkter, som ikke overholder europæiske EMC-standarder (standard, som skal sørge for, at elektriske komponenter kan interagere, red.). "

Udover det, så finder jeg det mystisk, at komme med den konklusion. Fair nok hvis du havde sagt trådløst helt generelt, (inkl trådløst netværk). For det er det som det handler om, og ikke noget der er specifikt for smarthome systemer. Alt hvad der er trådløst kan "jammes" eller generes på anden vis. Og specielt hvis udstyr ikke overholder standarderne. 
 
Sidst men ikke mindst - Man kan sagtens bygge smarthomes der slet ikke har noget trådløst over sig. Det er i øvrigt også en af konklusionerne i artiklen. 
Så man bør simpelthen ikke lade sig skræmme af sådan en artikel. Derimod bør man tage den til sig som en lære, at sådan skal man bestemt ikke gøre det. 
Men først og fremmest, så skal man have en interesse for smarthome. Der starter de første erfaringer.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-Januar-2018 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Nej, men det var bare vand på min mølle, om at industrien svigter forbrugerne, manglende fælles standarder og at man ikke skal lade sig forblænde af oversmarte løsninger.


Man skal slet ikke lade sig forblænde af noget i den her kategori, for i alt for mange tilfælde ender man ud i en stor skuffelse. Og man må også gerne være skeptisk, så længe det ikke går ud i overdrevet.

Tidligere i denne tråd smed jeg 3 film op fra Super House (mener jeg han kalder sig). Han belyser netop nogle af disse skeptiske punkter, (ja han nævner nærmest alt man bør tage stilling til). Han undgår også så vidt muligt de trådløse forbindelse. Jeg kan godt anbefale du ser de videoer, også selvom du måske ikke har den store personlige interesse.  

Edit.
Han kalder sig Super house. Og videoerne er på side 8 i tråden.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 31-Januar-2018 kl. 14:18
Sidst jeg skulle bruge mine persienner knækkede snoren.




Print side | Luk vindue