Print side | Luk vindue

Ny seriøs surround processor eller forstærker

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152413
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 23:41


Emne: Ny seriøs surround processor eller forstærker
Skrevet af: ezaiM
Emne: Ny seriøs surround processor eller forstærker
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 11:47
Hej, 

Jeg står og skal have opgraderet min surround processor - både fordi det er helt nødvendigt med 4k pass thru, og selvfølgelig fordi det det generelt skal opgraderes. På nuværende tidspunkt ser mit setup således ud: 

Højttalere:

Fronter: Klipsch P39-f

Baghøjttalere: Klipsch P27-s

Center: Klipsch P27-c

Subwoofer: Klipsch P-312w


Forstærkere:

Receiver: Onkyo TX-NR818

Effektforstærker fronter: Meridian 557

Effektforstærker baghøjttalere: Meridian 557

Effektforstærker center: Meridian 505


Jeg er en smule splittet i forhold til hvilken retning jeg skal gå. Både fordi jeg er i tvivl om, om jeg skal købe en ren surround processor, eller om det skal blive en surround receiver - jeg har jo alligevel effekter på alle kanaler. 


De jeg overvejer er: 


Onkyo:

Onkyo PR-RZ5100: http://www.av-connection.dk/?PGr=3524

Onkyo TX-RZ3100: http://www.av-connection.dk/?PGr=3467


Marantz: 

Marantz AV8802A: https://goo.gl/nMk2ji

Marantz SR7011: https://goo.gl/G45b7s


Jeg har også kigget en smule på Yamahas topmodeller, men jeg synes ikke de siger mig noget. 


Hvad tænker I? 





Svar:
Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 20:39
Du får nok ikke mange anbefalinger hvad angår Onky, men sikkert på Marantz 7011, som folk generelt virker meget begejstrede for - jeg havde også købt sådan en, skulle jeg ud at købe nyt nu.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 20:41
Hvad med anthem avm60, bare for at tage noget helt andet? Jeg leger selv med tanken om opgradering, og er lidt lun på den

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 29-August-2017 kl. 21:07
Skal ikke kunne sige hvordan lyden er i de nye modeller men elskede min onkyo pr-sc886 mere end marantz av8801 på lydsiden. Langt mere detaljeret og varm i specielt stereo.



Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Du får nok ikke mange anbefalinger hvad angår Onky, men sikkert på Marantz 7011, som folk generelt virker meget begejstrede for - jeg havde også købt sådan en, skulle jeg ud at købe nyt nu.

Jeg må indrømme at jeg altid har været glad for mine egne Onkyo - har aldrig oplevet problemer med dem. Har de fået problemer inden for de seneste par år? 

-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Hvad med anthem avm60, bare for at tage noget helt andet? Jeg leger selv med tanken om opgradering, og er lidt lun på den

Jeg har kigget lidt på Anthem, da jeg kiggede hos Av-Connection. Jeg har flere ganget lyttet hos Av-Connection, og har altid været tilfreds, så kan sagtens være jeg skulle give det et skud. Den er dog også i en lidt anden priskategori, end de jeg selv nævnte. 

Som du selv antyder, handler det ofte om hvad man lige er lun på - og må sige Anthem ikke sådan for alvor sætter ild i mig Smile



-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Skal ikke kunne sige hvordan lyden er i de nye modeller men elskede min onkyo pr-sc886 mere end marantz av8801 på lydsiden. Langt mere detaljeret og varm i specielt stereo.


Interessant. Min første receiver var faktisk Marantz, som jeg også var tilfreds med. Det skal lige siges, at det var i en helt anden klasse, end det jeg kigger på nu. Ham jeg købte mine Klipsch Palladium af havde faktisk også en stor Marantz, og alt i hans setup var på alle måder lydmæssigt tilfredsstillende. 

En af mine gode venner har stadig sin Onkyo TX-NR907, som jeg også synes er virkelig god. 

Grundlæggende er jeg sikker på, at jeg får noget jeg bliver tilfreds med, det ville selvfølgelig være rarest, hvis jeg kunne få det med hjem og lytte til det, på mit eget udstyr. Den service er jeg ret sikker på hifi-freaks tilbyder. Det var måske værd at overveje. 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af JesperJensen JesperJensen skrev:

Oprindeligt skrevet af ezaiM ezaiM skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Du får nok ikke mange anbefalinger hvad angår Onky, men sikkert på Marantz 7011, som folk generelt virker meget begejstrede for - jeg havde også købt sådan en, skulle jeg ud at købe nyt nu.

Jeg må indrømme at jeg altid har været glad for mine egne Onkyo - har aldrig oplevet problemer med dem. Har de fået problemer inden for de seneste par år? 
Onkyo havde en del problemer med deres HDMI boards for et par år siden,og deres kundeservice nægtede at det skulle være et problem. Det tog meget lang tid for onkyo at acceptere der overhovedet var et problem,og da de endelig forlængede garantien på alle de berørte produkter,havde langt de fleste skilt sig af med enhederne igen. Onkyos renome har siden været helt i bund..

Jeg selv havde 3 af de berørte modeller,og ALLE futtede hdmi boardet af indenfor 3 år,og siden da vil jeg aldrig igen købe en onkyo..

Jeg bruger Marantz 7702 processor og er rigtig glad for den.

Det er jeg glad for, jeg aldrig har været berørt af! Helt sikkert noget jeg vil tage med i overvejelserne. 

Måske er spørgsmålet også om der overhovedet er en fordel i at vælge AV8802A fremfor den 7.000 kr billigere AV7703. 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af JesperJensen JesperJensen skrev:

Til surround vil jeg sige nej.. Der er audiofile komponenter i 8802 og det er ultimativt dit valg om du vil ofre de flere penge for noget du måske ikke får brug for.. Jeg kunne ihvertfald ikke høre forskel på de 2 da jeg købte min 7702,og for mig var atmos vigtigst,så jeg er ligeglad med stereo egenskaber.

Mine højttalere er enormt gode i stereo, men det er primært til film jeg benytter det. Jeg tror jeg vil kigge nærmere på AV7703. En skam af Hiif-freaks ikke har et showroom, hvor hørte du dem i sin tid? 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af JesperJensen JesperJensen skrev:

En kammerat havde dem begge hjemme på prøve,og han har en dedikeret hjemmebio ligesom jeg,bare med bedre akustik installation. Jeg lyttede slet ikke til dem i stereo,da det ikke interesserer mig.
Men surround mæssigt,kunne jeg ikke høre forskel på dem.
Men,du kan nok finde folk her som vil sige noget andet,men det afhænger jo også af dit rum samt en masse andre faktorer,så det ville jo uden tvivl være bedst at finde en der har lyst til at demo dem for dig så du selv kan danne dig et indtryk..

Det er ikke nemt at købe elektronik i dag. Jeg har købt rigtig meget ubeset fordi det er umuligt at finde butikker der har varerne opsat. Men,man kan læse alle de reviews or forum artilker man kan finde om de enheder man er interesseret i,og så danne sig et overordnet billede af om enheden kan det man har brug for og er stabil og om folk generelt er glade for den,og så bliver det lidt nemmere at blind købe..

Men med Marantz får du rigtig gode enheder,lidt dyrt til prisen,men gode. 7702 for eksempel er lidt plastic agtig men den spiller formidabelt,og er bruger venlig.

Ja det er nemlig rigtig svært efterhånden. Jeg læser lige et par anmeldelser og ser hvad de siger. Har også skrevet til sælger, og spurgt hvilken Marantz han havde dengang - det var ihvertfald helt super. 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 12:16
Der er faktisk en masse tekst her: http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/2793105-marantz-av7703-vs-av8802a.html

-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af JesperJensen JesperJensen skrev:

Oprindeligt skrevet af ezaiM ezaiM skrev:

Der er faktisk en masse tekst her: http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/2793105-marantz-av7703-vs-av8802a.html

Well,der skriver de jo at dolby vision kommer til 7703 men ikke 8802 da det er en ældre model.. Jeg overvejer faktisk selv at bytte min 7702 gen1 ud med en 7703 da den har alt man kan tænke sig..

Og som sagt,så er det audiofil delene i 8802 der gør den dyrere,altså en bedre dac og andre komponenter,men om det er de 7000 ekstra værd må du jo selv bedømme,jeg ville ikke gøre det.

Ellers skal du vente til januar 2018 der kommer afløseren til 8802

Det virker dog ikke til at passe, men tror nu stadig jeg nøjes med lillebroderen. 

"For the following models, Marantz will issue a firmware update to additionally support Dolby Vision and HLG (Hybrid Log Gamma) HDR pass-through:

AV-8802A, NR1607, SR5011, SR6011, SR7011 and AV7703"


Kilde: http://marantz-eu.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4725


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 21:15
Jeg tænker, at jeg synes, du burde tage et kig på Yamahas CX-A5100.
Hvorfor, de ikke siger dig noget, forstår jeg ikke.
Jeg synes, det er et vanvittigt lækkert produkt, og det er der også mange andre, der synes:

https://www.amazon.com/Yamaha-CX-A5100-MusicCast-Preamplifier-Bluetooth/dp/B012UJZWF6#customerReviews" rel="nofollow - https://www.amazon.com/Yamaha-CX-A5100-MusicCast-Preamplifier-Bluetooth/dp/B012UJZWF6#customerReviews


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 30-August-2017 kl. 21:57
Jeg har marantz av7702mk2 og er ovenud tilfreds. 7703 ser utrolig spændende ud, især med den nye audyssey app. Hvis du kan vente og har masser af penge, ville jeg vente til efterfølgeren til 8802 kommer.

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af JesperJensen JesperJensen skrev:

OK, det var bare fra et hurtigt kig på det tråd link du sendte tidligere. Jeg checkede ikke op på det,men spørgsmålet er stadig det samme,8802 er en ældre sag nu,og en ny er på trapperne til samme pris,måske endda en smule billigere,eller køb en 7703.

Uanset, hold dig fra onkyo,det er mit råd.. Hvorfor tage chancen når der er andet på markedet der er ligeså godt,eller bedre..

Jeg var dog også rigtig glad for onkyo og har haft det mærke siden midt firserne,og jeg er også vild med deres lyd,eller den lyd de havde før i tiden..Men,jeg har brændt fingrene på 3 af deres top modeller indefor 3 år,så det gider jeg ikke mere.

Det kan jo heller ikke skade at prøve noget andet. Jeg har haft Onkyo de sidste mange år, så jeg er ikke bange for at give Marantz et skud. 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg tænker, at jeg synes, du burde tage et kig på Yamahas CX-A5100.
Hvorfor, de ikke siger dig noget, forstår jeg ikke.
Jeg synes, det er et vanvittigt lækkert produkt, og det er der også mange andre, der synes:

https://www.amazon.com/Yamaha-CX-A5100-MusicCast-Preamplifier-Bluetooth/dp/B012UJZWF6#customerReviews" rel="nofollow - https://www.amazon.com/Yamaha-CX-A5100-MusicCast-Preamplifier-Bluetooth/dp/B012UJZWF6#customerReviews

Jamen jeg har ikke noget argument for det. 

Havde du spurgt mig, hvad jeg synes om Yamahas surroundenheder, havde jeg sagt at de er blandt de bedste på markedet, ganske enkelt fordi det er det, jeg altid har hørt. 

Når det er sagt, så synes jeg at køb af hifi udstyr bør gøres både med hjertet og hjernen. Med det mener jeg, at det ikke nytter noget at få det "rigtige" produkt, hvis det ikke tænder dig. Og det er måske her problemet med Yamaha ligger for mig, det tænder ikke noget i mig - og jeg kan ikke forklare hvorfor.

Jeg tror sagtens, det kan ændre sig, jeg har ikke noget imod deres produkter. 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg har marantz av7702mk2 og er ovenud tilfreds. 7703 ser utrolig spændende ud, især med den nye audyssey app. Hvis du kan vente og har masser af penge, ville jeg vente til efterfølgeren til 8802 kommer.

Jeg læste at den kommer i start 2018, lyder det rigtigt? 

Det er helt sikkert en mulighed, men er forskellen virkelig så stor på de 2 modeller, tror du? 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af ezaiM ezaiM skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg tænker, at jeg synes, du burde tage et kig på Yamahas CX-A5100.
Hvorfor, de ikke siger dig noget, forstår jeg ikke.
Jeg synes, det er et vanvittigt lækkert produkt, og det er der også mange andre, der synes:

https://www.amazon.com/Yamaha-CX-A5100-MusicCast-Preamplifier-Bluetooth/dp/B012UJZWF6#customerReviews" rel="nofollow - https://www.amazon.com/Yamaha-CX-A5100-MusicCast-Preamplifier-Bluetooth/dp/B012UJZWF6#customerReviews

Jamen jeg har ikke noget argument for det. 

Havde du spurgt mig, hvad jeg synes om Yamahas surroundenheder, havde jeg sagt at de er blandt de bedste på markedet, ganske enkelt fordi det er det, jeg altid har hørt. 

Når det er sagt, så synes jeg at køb af hifi udstyr bør gøres både med hjertet og hjernen. Med det mener jeg, at det ikke nytter noget at få det "rigtige" produkt, hvis det ikke tænder dig. Og det er måske her problemet med Yamaha ligger for mig, det tænder ikke noget i mig - og jeg kan ikke forklare hvorfor.

Jeg tror sagtens, det kan ændre sig, jeg har ikke noget imod deres produkter. 
Jeg havde det faktisk lidt på samme måde, jeg har altid kørt med Pioneer´s top modeller. Men siden den dag de skiftede til Class D i effekttrinet meldte jeg Pioneer ude.
Jeg skiftede så sidste år til Yamaha og det har jeg aldrig fortrudt, det eneste jeg savner der, er lys i fjernbetjeningen. Jeg var nok tæt på at købe en Denon AVR 7200 men lyden og betjeningen faldt mere i min smag med Yamaha. Jeg valgte en Yamaha Receiver frem for deres forforstærker og effekttrin, personlig syns jeg slet ikke at effekttrinet gav et løft i lyden taget den samlet pris i betragtning.

-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg havde det faktisk lidt på samme måde, jeg har altid kørt med Pioneer´s top modeller. Men siden den dag de skiftede til Class D i effekttrinet meldte jeg Pioneer ude.
Jeg skiftede så sidste år til Yamaha og det har jeg aldrig fortrudt, det eneste jeg savner der, er lys i fjernbetjeningen. Jeg var nok tæt på at købe en Denon AVR 7200 men lyden og betjeningen faldt mere i min smag med Yamaha.

Jeg har før haft meget positive oplevelser med et åbent sind, så jeg er absolut ikke afvisende. Måske skulle jeg tage køreturen til Av-Connection alligevel.  


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: rotelman
Skrevet den: 31-August-2017 kl. 12:51
Jeg har også valgt en Yamaha receiver efter at have prøvet en Marantz netop pga. lyden


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 11:58
jeg har haft Lexicon og Anthem processorer. Og den vej skal jeg ikke igen. Jeg har valgt at køre med en seperat EQ. Det er her at den største lydgevinst den er. Når der så kommer nye formater etc. Så smider man receiver ud ( sælger den ) og køber det sidste nye. Pt har jeg haft en Yamaha 2040. Neutral lyd. Gode opsætnings muligheder. Og ultra stabil.
Jeg har haft min sidste 60K processor.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg har haft Lexicon og Anthem processorer. Og den vej skal jeg ikke igen. Jeg har valgt at køre med en seperat EQ. Det er her at den største lydgevinst den er. Når der så kommer nye formater etc. Så smider man receiver ud ( sælger den ) og køber det sidste nye. Pt har jeg haft en Yamaha 2040. Neutral lyd. Gode opsætnings muligheder. Og ultra stabil.
Jeg har haft min sidste 60K processor.

Ovenstående er et rigtigt godt råd! Den forskel en EQ kan gøre vil være langt større end den lydmæssige forskel mellem to processorer i 15k kr. klassen.

Eneste modargument for overnstående er Trinnov-processoren som giver så mange nye muligheder og opgraderingsmuligheder kontra de gængse processorer på markedet - men der er vi også i et helt andet prisleje.

EDIT: Jeg har selv ekstern EQ og købte en Yamaha CX5100 da mine krav var Atmos, XLR-udgange og tablet-styring, hvilket den opfylder.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 13:32
Jeg ville personligt vælge en Yamaha processor til de 20k. Du har gode effekttrin, dine højttalere, er desværre en lidt skinger højttaler.Har hørt flere af, Yamaha's produkter og de lyder formidabel. De jeg har hørt har haft den samme lydsignatur. Det skulle være det samme i surround, naturlig og behagrelig. Jeg har hørt Lexicon en enkelt gang, og synes det var for analytisk.

Klipsch kan spille højt, men er en meget skinger højttaler og falder ikke i min smag, de korrigerer ikke meget i filter og hvis jeg skal være ærlig, er jeg ikke sikker på du får bedre lyd med en processor. AV-Connection har haft på en model af deres højttaler filt, foran deres diskant, for at dæmpe den. Det du får med en processor er en mere naturlig klang. Den måde Klipsch bygger højttalere, har de desværre modeller jeg har hørt, ikke en udstrakt mellemtone. Til fim kan de levere et vældigt lydtryk, måske, er det fordi jeg er også er stereo mand, og her synes jeg de falder til jorden i en harmonisk naturlig klang.

Men til film, får du helt sikkert en eksplosiv oplevelse. Uden tvivl, får du en fed bio.



-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af rotelman rotelman skrev:

Jeg har også valgt en Yamaha receiver efter at have prøvet en Marantz netop pga. lyden

Det vil jeg tage med i tankerne. 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg har haft Lexicon og Anthem processorer. Og den vej skal jeg ikke igen. Jeg har valgt at køre med en seperat EQ. Det er her at den største lydgevinst den er. Når der så kommer nye formater etc. Så smider man receiver ud ( sælger den ) og køber det sidste nye. Pt har jeg haft en Yamaha 2040. Neutral lyd. Gode opsætnings muligheder. Og ultra stabil.
Jeg har haft min sidste 60K processor.

Ovenstående er et rigtigt godt råd! Den forskel en EQ kan gøre vil være langt større end den lydmæssige forskel mellem to processorer i 15k kr. klassen.

Eneste modargument for overnstående er Trinnov-processoren som giver så mange nye muligheder og opgraderingsmuligheder kontra de gængse processorer på markedet - men der er vi også i et helt andet prisleje.

EDIT: Jeg har selv ekstern EQ og købte en Yamaha CX5100 da mine krav var Atmos, XLR-udgange og tablet-styring, hvilket den opfylder.

Hvilke konkrete EQ er værd at overveje? 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Jeg ville personligt vælge en Yamaha processor til de 20k. Du har gode effekttrin, dine højttalere, er desværre en lidt skinger højttaler.Har hørt flere af, Yamaha's produkter og de lyder formidabel. De jeg har hørt har haft den samme lydsignatur. Det skulle være det samme i surround, naturlig og behagrelig. Jeg har hørt Lexicon en enkelt gang, og synes det var for analytisk.

Klipsch kan spille højt, men er en meget skinger højttaler og falder ikke i min smag, de korrigerer ikke meget i filter og hvis jeg skal være ærlig, er jeg ikke sikker på du får bedre lyd med en processor. AV-Connection har haft på en model af deres højttaler filt, foran deres diskant, for at dæmpe den. Det du får med en processor er en mere naturlig klang. Den måde Klipsch bygger højttalere, har de desværre modeller jeg har hørt, ikke en udstrakt mellemtone. Til fim kan de levere et vældigt lydtryk, måske, er det fordi jeg er også er stereo mand, og her synes jeg de falder til jorden i en harmonisk naturlig klang.

Men til film, får du helt sikkert en eksplosiv oplevelse. Uden tvivl, får du en fed bio.

Har du hørt de Klipsch der snakkes om? Eller vælger du at tage alle de højttalere Klipsch har lavet over én kam?


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Jeg ville personligt vælge en Yamaha processor til de 20k. Du har gode effekttrin, dine højttalere, er desværre en lidt skinger højttaler.Har hørt flere af, Yamaha's produkter og de lyder formidabel. De jeg har hørt har haft den samme lydsignatur. Det skulle være det samme i surround, naturlig og behagrelig. Jeg har hørt Lexicon en enkelt gang, og synes det var for analytisk.

Klipsch kan spille højt, men er en meget skinger højttaler og falder ikke i min smag, de korrigerer ikke meget i filter og hvis jeg skal være ærlig, er jeg ikke sikker på du får bedre lyd med en processor. AV-Connection har haft på en model af deres højttaler filt, foran deres diskant, for at dæmpe den. Det du får med en processor er en mere naturlig klang. Den måde Klipsch bygger højttalere, har de desværre modeller jeg har hørt, ikke en udstrakt mellemtone. Til fim kan de levere et vældigt lydtryk, måske, er det fordi jeg er også er stereo mand, og her synes jeg de falder til jorden i en harmonisk naturlig klang.

Men til film, får du helt sikkert en eksplosiv oplevelse. Uden tvivl, får du en fed bio.


Jeg vil skynde mig at sige at Klipsch Palladium er i en helt anden liga end alt andet Klipsch jeg har hørt. Jeg har ikke hørt La Scala eller Heresy osv. Og skinger vil jeg ikke kalde den.  

Jeg tror på nuværende tidspunkt at jeg er nødt til at prøve noget Yamaha, og sammenligne med en Marantz jeg forhåbentligt kan låne med hjem. 

Til film er oplevelsen helt sublim. I går satte jeg min SVS PB12 plus til også, det forringede absolut heller ikke oplevelsen med to subwoofere.


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg har haft Lexicon og Anthem processorer. Og den vej skal jeg ikke igen. Jeg har valgt at køre med en seperat EQ. Det er her at den største lydgevinst den er. Når der så kommer nye formater etc. Så smider man receiver ud ( sælger den ) og køber det sidste nye. Pt har jeg haft en Yamaha 2040. Neutral lyd. Gode opsætnings muligheder. Og ultra stabil.
Jeg har haft min sidste 60K processor.


Hej P.las, hvor langer korrigerer du op med seperat EQ?

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Jeg ville personligt vælge en Yamaha processor til de 20k. Du har gode effekttrin, dine højttalere, er desværre en lidt skinger højttaler.Har hørt flere af, Yamaha's produkter og de lyder formidabel. De jeg har hørt har haft den samme lydsignatur. Det skulle være det samme i surround, naturlig og behagrelig. Jeg har hørt Lexicon en enkelt gang, og synes det var for analytisk.

Klipsch kan spille højt, men er en meget skinger højttaler og falder ikke i min smag, de korrigerer ikke meget i filter og hvis jeg skal være ærlig, er jeg ikke sikker på du får bedre lyd med en processor. AV-Connection har haft på en model af deres højttaler filt, foran deres diskant, for at dæmpe den. Det du får med en processor er en mere naturlig klang. Den måde Klipsch bygger højttalere, har de desværre modeller jeg har hørt, ikke en udstrakt mellemtone. Til fim kan de levere et vældigt lydtryk, måske, er det fordi jeg er også er stereo mand, og her synes jeg de falder til jorden i en harmonisk naturlig klang.

Men til film, får du helt sikkert en eksplosiv oplevelse. Uden tvivl, får du en fed bio.


Har du hørt de Klipsch der snakkes om? Eller vælger du at tage alle de højttalere Klipsch har lavet over én kam?


Jeg har hørt deres top model til stereo Klipschorn. Klipsch klang er ikke mig, tænkte nok, med min kommentar, der ville komme et par sure miner. Det var måske lidt generaliserende. Deres reference leverer et lydtryk og et live stage, af format når der fyres op. Han har et par af deres Klipschorn, der har et par år på bagen. Men naturlige er de ikke i klangen, men der kan fyres op til fest, hele huset er ved at vælte når han fyrer op. Så synes nu nok, jeg kan udtale, mig. Der er en del der er glad for dem, men synes også, deres nye horn højttalere jeg har hørt, falder til jorden i stereo. De er potente, men det er nok en smags sag, vi kan ikke alle have de samme preferencer. Synes bare at en top model som Klipschorn skal, kunne mere end spille højt, hvis det er live fealingen, fra koncerten du søger, er den model nok fin. Til jazz synes jeg, de faldt til jorden og akustisk musik. Der er højttalere til hver sin mand

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af ezaiM ezaiM skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Jeg ville personligt vælge en Yamaha processor til de 20k. Du har gode effekttrin, dine højttalere, er desværre en lidt skinger højttaler.Har hørt flere af, Yamaha's produkter og de lyder formidabel. De jeg har hørt har haft den samme lydsignatur. Det skulle være det samme i surround, naturlig og behagrelig. Jeg har hørt Lexicon en enkelt gang, og synes det var for analytisk.

Klipsch kan spille højt, men er en meget skinger højttaler og falder ikke i min smag, de korrigerer ikke meget i filter og hvis jeg skal være ærlig, er jeg ikke sikker på du får bedre lyd med en processor. AV-Connection har haft på en model af deres højttaler filt, foran deres diskant, for at dæmpe den. Det du får med en processor er en mere naturlig klang. Den måde Klipsch bygger højttalere, har de desværre modeller jeg har hørt, ikke en udstrakt mellemtone. Til fim kan de levere et vældigt lydtryk, måske, er det fordi jeg er også er stereo mand, og her synes jeg de falder til jorden i en harmonisk naturlig klang.

Men til film, får du helt sikkert en eksplosiv oplevelse. Uden tvivl, får du en fed bio.



Jeg vil skynde mig at sige at Klipsch Palladium er i en helt anden liga end alt andet Klipsch jeg har hørt. Jeg har ikke hørt La Scala eller Heresy osv. Og skinger vil jeg ikke kalde den.  

Jeg tror på nuværende tidspunkt at jeg er nødt til at prøve noget Yamaha, og sammenligne med en Marantz jeg forhåbentligt kan låne med hjem. 

Til film er oplevelsen helt sublim. I går satte jeg min SVS PB12 plus til også, det forringede absolut heller ikke oplevelsen med to subwoofere.


Beklager mit sure opstød. Det er uden tvivl en fin højttaler, kunne være interessant at høre dem engang, om de er tunet anderledes end Klipschorn. Marantz, jeg har hørt har også været godt, det var dog en af deres mindre recievere, men lyder fornuftigt de to valg du vil lytte til, bliver spændende, held og lykke

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:


Jeg har hørt deres top model til stereo Klipschorn. Klipsch klang er ikke mig, tænkte nok, med min kommentar, der ville komme et par sure miner. Deres reference leverer et lydtryk og et live stage, af format når der fyres op. Han har et par af deres Klipschorn, der har et par år på bagen. Men naturlige er de ikke i klangen, men der kan fyres op til fest, hele huset er ved at vælte når han fyrer op. Så synes nu nok, jeg kan udtale, mig. Der er en del der er glad for dem, men synes også, deres nye horn højttalere jeg har hørt, falder til jorden i stereo. De er potente, men det er nok en smags sag, vi kan ikke alle have de samme preferencer. Synes bare at en top model som Klipschorn skal, kunne mere end spille højt, hvis det er live fealingen, fra koncerten du søger, er den model nok fin. Til jazz synes jeg, de faldt til jorden og akustisk musik. Der er højttalere til hver sin mand

Der er slet ingen tvivl om at de hører bedst til i en hjemmebiograf. Må også indrømme jeg ikke hører så meget akustisk eller jazz, så det er ikke her jeg har lyttet mest. Jeg synes faktisk oprigtigt de tager meget godt imod en guitarsolo - men det hører jeg nu heller ikke meget af. 

Med en mere travl hverdag bliver det meste af mit musikbehov faktisk klaret på Sonos, så det er meget sjældent jeg sidder i lange perioder og lytter - det er 95% hjemmebiograf de bliver brugt til. 

Og du har helt ret - det er meget subjektivt hvad man er til. 
 




-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af ezaiM ezaiM skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:


Jeg har hørt deres top model til stereo Klipschorn. Klipsch klang er ikke mig, tænkte nok, med min kommentar, der ville komme et par sure miner. Deres reference leverer et lydtryk og et live stage, af format når der fyres op. Han har et par af deres Klipschorn, der har et par år på bagen. Men naturlige er de ikke i klangen, men der kan fyres op til fest, hele huset er ved at vælte når han fyrer op. Så synes nu nok, jeg kan udtale, mig. Der er en del der er glad for dem, men synes også, deres nye horn højttalere jeg har hørt, falder til jorden i stereo. De er potente, men det er nok en smags sag, vi kan ikke alle have de samme preferencer. Synes bare at en top model som Klipschorn skal, kunne mere end spille højt, hvis det er live fealingen, fra koncerten du søger, er den model nok fin. Til jazz synes jeg, de faldt til jorden og akustisk musik. Der er højttalere til hver sin mand

Der er slet ingen tvivl om at de hører bedst til i en hjemmebiograf. Må også indrømme jeg ikke hører så meget akustisk eller jazz, så det er ikke her jeg har lyttet mest. Jeg synes faktisk oprigtigt de tager meget godt imod en guitarsolo - men det hører jeg nu heller ikke meget af. 

Med en mere travl hverdag bliver det meste af mit musikbehov faktisk klaret på Sonos, så det er meget sjældent jeg sidder i lange perioder og lytter - det er 95% hjemmebiograf de bliver brugt til. 

Og du har helt ret - det er meget subjektivt hvad man er til. 
 




Med den effekt du smider bagpå, bliver der spillet op. De lyder formidabel dine forstærkere, har selv haft to 557 og en 505. Inden jeg gik over til aktive højttalere, måske det var dig jeg solgte en af dem til.

Ja, jeg har selv musik i baggrunden for det meste til at køre, og det bliver da til musik lytning også og nogle film i ugen.

Har du et decideret rum til alt dit udstyr, eller står det i stuen?




-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg har haft Lexicon og Anthem processorer. Og den vej skal jeg ikke igen. Jeg har valgt at køre med en seperat EQ. Det er her at den største lydgevinst den er. Når der så kommer nye formater etc. Så smider man receiver ud ( sælger den ) og køber det sidste nye. Pt har jeg haft en Yamaha 2040. Neutral lyd. Gode opsætnings muligheder. Og ultra stabil.
Jeg har haft min sidste 60K processor.


Hej P.las, hvor langer korrigerer du op med seperat EQ?


på fronterne op til ca 1000hz

fuld frekvens på surround. Nu er det en EQ som kender højtalerne ( jbl synthesis )

Så du kan ikke helt sammenligne den med andre EQer

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg har haft Lexicon og Anthem processorer. Og den vej skal jeg ikke igen. Jeg har valgt at køre med en seperat EQ. Det er her at den største lydgevinst den er. Når der så kommer nye formater etc. Så smider man receiver ud ( sælger den ) og køber det sidste nye. Pt har jeg haft en Yamaha 2040. Neutral lyd. Gode opsætnings muligheder. Og ultra stabil.
Jeg har haft min sidste 60K processor.


Hej P.las, hvor langer korrigerer du op med seperat EQ?


på fronterne op til ca 1000hz

fuld frekvens på surround. Nu er det en EQ som kender højtalerne ( jbl synthesis )

Så du kan ikke helt sammenligne den med andre EQer


Det er noget spændende udstyr, hvis jeg ikke var gået vejen med Meridian og aktive højttalere, havde jeg helt klart valgt udstyr, inden for Harman koncernen.

Det er lidt den samme tilgang til tingene, med at processor, her din EQ kender højttaleren.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:



Med den effekt du smider bagpå, bliver der spillet op. De lyder formidabel dine forstærkere, har selv haft to 557 og en 505. Inden jeg gik over til aktive højttalere, måske det var dig jeg solgte en af dem til.

Ja, jeg har selv musik i baggrunden for det meste til at køre, og det bliver da til musik lytning også og nogle film i ugen.

Har du et decideret rum til alt dit udstyr, eller står det i stuen?


Det kan sagtens være - jeg bor i Aarhus. Den ene købte jeg i nærheden af Aarhus for nogle år siden, den anden blev faktisk leveret af sælger i min daværende lejlighed i Aarhus N. 

Jeg har det faktisk i stuen - jeg kan smide nogle billeder senere. 

I mit næste hus er jeg ret sikker på det bliver dedikeret biograf. Her har jeg kigget rigtig meget på Klipsch THX serien (som jeg dog ikke har hørt endnu) eller noget M&K - som jeg heller ikke har hørt. Det ligger dog nogle år ude i fremtiden. 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: ezaiM
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 15:27
JackD84 

Du var da i øvrigt også aktiv på Hifi4all i sin tid, kan det ikke passe? 


-------------
Klipsch P39-f | Klipsch P27-s | Klipsch P27-c | Klipsch P-312w | Onkyo TX-NR818 | 2 x Meridian 557 | Meridian 505 | Playstation 4 | Sonos Connect | Apple TV | Triangle Symphonie SYS25A


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af ezaiM ezaiM skrev:

JackD84 

Du var da i øvrigt også aktiv på Hifi4all i sin tid, kan det ikke passe? 


Jo, er det stadig, lidt når der er interessante emner. Tænker du på den tråd jeg havde?

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: Dorf
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af ezaiM ezaiM skrev:

En skam af Hiif-freaks ikke har et showroom, hvor hørte du dem i sin tid? 

Jeg kunne sagtens lytte til mine højttalere og nyde en cola hos dem inden jeg handlede.
Prøv at høre med dem.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-September-2017 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af ezaiM ezaiM skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:



Med den effekt du smider bagpå, bliver der spillet op. De lyder formidabel dine forstærkere, har selv haft to 557 og en 505. Inden jeg gik over til aktive højttalere, måske det var dig jeg solgte en af dem til.

Ja, jeg har selv musik i baggrunden for det meste til at køre, og det bliver da til musik lytning også og nogle film i ugen.

Har du et decideret rum til alt dit udstyr, eller står det i stuen?



Det kan sagtens være - jeg bor i Aarhus. Den ene købte jeg i nærheden af Aarhus for nogle år siden, den anden blev faktisk leveret af sælger i min daværende lejlighed i Aarhus N. 

Jeg har det faktisk i stuen - jeg kan smide nogle billeder senere. 

I mit næste hus er jeg ret sikker på det bliver dedikeret biograf. Her har jeg kigget rigtig meget på Klipsch THX serien (som jeg dog ikke har hørt endnu) eller noget M&K - som jeg heller ikke har hørt. Det ligger dog nogle år ude i fremtiden. 


Mener jeg solgte til forstærkeren til en fra Århus.

Ja, et decideret bio rum, har jeg også drømt om. Jeg er nu ret godt tilfreds, med mit nye stue. Den er lidt større. Det kunne være interessant med lidt billeder 😀

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse



Print side | Luk vindue