Print side | Luk vindue

Dækker købeloven det?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152572
Udskrevet den: 24-April-2024 kl. 19:52


Emne: Dækker købeloven det?
Skrevet af: Jokeren1943
Emne: Dækker købeloven det?
Skrevet den: 13-September-2017 kl. 22:44
Har er Samsung TV på 14 måneder. Har netop købt en ekstern harddisk (2.5), der får strøm fra tv'et, til at optage programmer. Nu ser jeg at det eneste usb3 stik til fjernsynet sidder "løst". Man føler ikke rigtig at USB kablet fra harddisken sidder ordentlig fast. Det kommer desværre til udtryk ved at forbindelsen til harddisken kommer og går måske 5-10 gange i løbet af en time.

Tv'et er købt over nettet (Komplett). Dækker købeloven en reparation (udskiftningen) af stikket?



Svar:
Skrevet af: csell
Skrevet den: 14-September-2017 kl. 05:15


Hej.

Når et Stik sidder løst, kan den enten være det i TV'et eller kablet der ikke rigtigt passer.
Jeg vil altid gætte på at det er stikket på kablet der ikke passer. Så jeg vil begynde at spørge dig om 
du har prøvet med et andet kabel?

Hilsen Carsten.



Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 14-September-2017 kl. 06:11
Enig.

Prøv med et andet stik først.

Hvis fejlen stadig er der, skal dit tv repareres i henhold til købelov.


Skrevet af: Jokeren1943
Skrevet den: 14-September-2017 kl. 12:34
Har prøvet med to forskellige kabler. Samme resultat.

Hvad gør jeg så nu. Tager vel bare kontakt til internet firmaet hvor jeg købte det (komplett.dk), så,tager de det ind til reparation. Eller er det normalt hos disse internet firmaer at de har fysiske reparatører rundt omkring i dk hvor man aflevere det?

Nu spørg jeg bare :-)


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 14-September-2017 kl. 15:12
Kontakt komplett og hør deres vurdering. Da jeg havde bøvl med et tv fra dem, kom de og hentede det på adressen.

Du skal dog være opmærksom på, at du skal kunne bevise, at du ikke har ødelagt stikket, hvis de beder om dette.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-September-2017 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Du skal dog være opmærksom på, at du skal kunne bevise, at du ikke har ødelagt stikket, hvis de beder om dette.

Øhh, hvad skal han bevise??

Alene det at du kan skrive det, der er jeg nødt til at spørge - Hvordan havde du/nogen som helst andre tænkt dig/jer, at han skal kunne bevise det? Det er jo en umulig opgave. 
Jeg tror du sammenligner lidt med, at efter 6 mdr har forbrugeren bevisbyrden. Dvs han skal bevise at manglen har været der fra start. Men hvis det er første gang han bruger porten, og ellers ikke er vidne om, at stikket har en mangel, så burde det pr automatik være bevis nok i sig selv. Han kan af gode grunde ikke rigtig gør/sige så meget andet. 

Der kommer nok til at ske det, at dem der kigger på det vurdere, hvorvidt der er tale om en mangel, der må formodes at have været der fra start, eller en mangel der er opstået ved evt. forkert brug. Er det oplagt forkert brug, så vil jeg tro den falder ud til forhandlers fordel. Hvis der ikke umiddelbart er tegn på absolut forkert brug, så tager forhandlerenden den måske på sin kappe, alene for at undgå bøvlet og risiko for at stille kunden i dårligt lys, uden at have nogen som helst oplagt grund til det.
Men det afhænger selvfølgelig af, om stikket viser tegn på absolut forkert brug, (fx lille Peter der har stået og møjet sit legetøj ind i stikket, fordi der næsten lige var plads. Eller fruen i huset opdager ikke, at det hun troede var USB stik, det var i virkeligheden et Display port stik.. Men i skulle satme, for nu skal der bare ses film. Så der blev gået til den..
(Det skal læses som en seriøs joke med smil på læben. Det er set før, at nogen har forsøgt at mose det forkert stik i, og ikke stopper før de er gasblå i ansigtet, og de blodsprængte øjne ikke kunne holde til mere. I øvrig ikke kun kvinder. Meeen det var sjovere at skrive. Og så mange kvinder er der vist ikke her på recordere Wink)). 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 14-September-2017 kl. 17:02
Hvis du siger det. Gider ikke diskutere teori med dig. Tag den i praksis i stedet.

ja han skal bevise fejlen har været der fra ny.

(har arbejdet flere år med salg af elektronik og oplevet hvad der er sendes ind og hvad der kommer retur, falder sjældent ud til købers fordel, da værkstederne sjovt nok giver ejeren skylden, værkstedet kan altid finde en måde at få ejer til at bære skylden.)

men som sagt gider ikke diskutere det med dig.


Skrevet af: JesA
Skrevet den: 14-September-2017 kl. 22:42
Du har 2 års reklamationsret - ikke garanti! - når du handler TV hos komplett, jvf. deres hjemmeside.

D.v.s. at du kan reklamerer over en fejl/mangel i op til 2 år efter varen er modtaget - men efter 6 måneder, hvor at der er en såkaldt Formodningsregel, kan du risikere at du skal bevise at fejlen har været til stede da du modtog TV'et...og det kan blive en svær (umulig) bevisbyrde at løfte. 

Men kontakt komplett, og hør hvordan at de stiller sig. Måske/forhåbentlig vælger de at udbedre fejlen pr. kulance, for iflg. Købeloven er de ikke forpligtet til det.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Du har 2 års reklamationsret - ikke garanti! - når du handler TV hos komplett, jvf. deres hjemmeside.

D.v.s. at du kan reklamerer over en fejl/mangel i op til 2 år efter varen er modtaget - men efter 6 måneder, hvor at der er en såkaldt Formodningsregel, kan du risikere at du skal bevise at fejlen har været til stede da du modtog TV'et...og det kan blive en svær (umulig) bevisbyrde at løfte. 

Men kontakt komplett, og hør hvordan at de stiller sig. Måske/forhåbentlig vælger de at udbedre fejlen pr. kulance, for iflg. Købeloven er de ikke forpligtet til det.
Hold nu op, beviset falder altid ud til kundens fordel. Medmindre der er fysisk tegn på vold eller slidtage.
I det her tilfælde har stikket ikke været brugt og vidner sikkert om dette.

Selvfølgelig skal man samtidig stryge komplet.dk med hårene og ikke være en kunde fra helvede.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 09:39
Er der kun et usb stik i tvet? Hvis der er flere så ville jeg bare tænke nå pyt. Men hvis det er den eneste så er det selvfølgelig en anden sag.

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Hvis du siger det. Gider ikke diskutere teori med dig. Tag den i praksis i stedet.

ja han skal bevise fejlen har været der fra ny.

Stikkets tilstand er "beviset" for, om der kan have været tale om en mangel fra start. Og det vil det stik blive ved med, indtil der er gået en vis periode fra modtagelses datoen. Denne periode hedder, reklamationsret!

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

(har arbejdet flere år med salg af elektronik og oplevet hvad der er sendes ind og hvad der kommer retur, falder sjældent ud til købers fordel, da værkstederne sjovt nok giver ejeren skylden, værkstedet kan altid finde en måde at få ejer til at bære skylden.)


Selvfølgelig! (sarkasme!)

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

men som sagt gider ikke diskutere det med dig.

Det styrer du helt selv!
Men hvad er ideen med at ytre sig på et forum, og sågar svare på et indlæg, hvis man alligevel ikke vil diskutere/debattere den mening man har. (Skal ikke tolkes ikke et spørgsmål du skal svare på. Blot min undren over adfærden).  


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 11:59

Så tagear vi den alligevel

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Hvis du siger det. Gider ikke diskutere teori med

dig. Tag den i praksis i stedet.

ja han skal bevise fejlen har været der fra ny.

Stikkets tilstand er "beviset" for, om der kan have været tale om en mangel fra

start. Og det vil det stik blive ved med, indtil der er gået en vis periode fra

modtagelses datoen. Denne periode hedder, reklamationsret!

Det er vi enige om, men er den knækket fra boardet, uanset om det er brugerfejl

eller produktionsfejl, så er det hamrende svært at bevise om det er det ene

eller det andet. Det er superfint med teorien, men nu snakker vi praksis. Jeg

maler hverken fanden på væggen eller siger han skal undlade, men fortæller bare,

hvordan det kan ende ud, og er udfaldet i mod ham, så risikerer han også glæden

af en regning for at få produktet tilbage.

Er der det mindste der kan påpege fejl40, så ender det tit som fejl40. Det kan

være sig det mindste tryk på, i dette tilfælde, en usb-port. er der ridser i,

ikke bare mærker, men ridser, som kan påpege at man ikke har ramt lige i hullet.

Som sagt jeg taler af erfaring!

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

(har arbejdet flere år med salg af elektronik og oplevet hvad der

er sendes ind og hvad der kommer retur, falder sjældent ud til købers fordel, da

værkstederne sjovt nok giver ejeren skylden, værkstedet kan altid finde en måde

at få ejer til at bære skylden.)

Selvfølgelig! (sarkasme!)

Forstår ikke lige din sarkasme?

Det er ren og skær erfaring! Hvis du var klar over, hvor mange tusinde kroner

jeg har givet rabat, tilbagebetalt osv. fordi jeg har været enig med kunde om,

at det måtte være en produktionsfejl, som burde være dækket af

reklamationsretten, så tror jeg ikke du ville blive ved med at kaste teorien ud.

Hvad er din egen erfaring med at stå med reklamationer?

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

men som sagt gider ikke diskutere det med dig.

Det styrer du helt selv!

Men hvad er ideen med at ytre sig på et forum, og sågar svare på et indlæg, hvis

man alligevel ikke vil diskutere/debattere den mening man har. (Skal ikke tolkes

ikke et spørgsmål du skal svare på. Blot min undren over adfærden).

Kom med noget praksiserfaring, i stedet for at ytre dig om, hvordan teorien

burde være. Jeg er træt af at blive skudt i skoen, at det jeg siger er forkert,

når jeg har stået med dette i hænder i mit daglige virke

Som sagt, hvad er din egen erfaring med dette emne?



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Du har 2 års reklamationsret - ikke garanti! - når du handler TV hos komplett, jvf. deres hjemmeside.

D.v.s. at du kan reklamerer over en fejl/mangel i op til 2 år efter varen er modtaget - men efter 6 måneder, hvor at der er en såkaldt Formodningsregel, kan du risikere at du skal bevise at fejlen har været til stede da du modtog TV'et...og det kan blive en svær (umulig) bevisbyrde at løfte. 

Men kontakt komplett, og hør hvordan at de stiller sig. Måske/forhåbentlig vælger de at udbedre fejlen pr. kulance, for iflg. Købeloven er de ikke forpligtet til det.

Lad os lige slå fast - Forhandler er forpligtiget til at udbedre en hvilken som helst mangel ved en vare. Som forbruger har ret til at klage over en hvilken som helst fejl/andet i indtil 2 år. Dette er reklamationsret. 

Formodningsreglen:
I det første 6 mdr formodes det, at alle fejl, som ikke er selvforskyldt skade eller fejl eller forkert brug, er en mangel ved varen, som har været der fra start. Konkret hedder det sig, at forhandler skal bevise, at der ikke er tale om en mangel ved varen. 

Efter 6 mdr er det omvendt forbrugeren der skal bevise en mangel ved en vare. Her skal man lige holde tungen lige i munden: Mangel er IKKE lig med fejl.
  
En fejl er noget konkret - Men måden fejlen er opstået, afgøre hvorvidt der er tale om en mangel eller ej.  

Med udgangspunkt i tråden her, så nævnte jeg i tidligere indlæg lille Peter og fruen i huset. TVét har helt klart en fejl. Men hvis lille Peter eller fruen i huset har været på spil, som i mit eksempel, så er der IKKE tale om en mangel ved TVét. Tvét har rent principielt gjort fuldstændigt som det skulle og måtte forventes. Der er IKKE tale om en mangel.

Men hvis hverken trådstarter, lille Peter, fruen i huset eller nogen som helst andre har været på spil, som i mit eksempel, så må man formode, at der er tale om en fejl der har været der fra start. Og så er der tale om en mangel ved TVét. Trådstarters eneste mulighed for at bevise, det er ved at sende TVét til forhandleren, hvor USB stikket forhåbentlig ikke bære synligt præg af, at have været brugt forkert, skadet eller på anden vis, kan henføres tilbage til trådstarteren selv/omgivelserne. 

Hvis USB stikket bære synlig præg af at være blevet behandlet forkert, så står trådstarter i en skidt situation, også selvom det måske slet ikke er ham/omgivelserne som har forårsaget det, men at det faktisk har været der fra start, er evt sket under pakning af produktet eller andet.. Trådstarter har måske ikke været opmærksom på dette og ikke gennemgået TV ordentligt fra start, (det gør vi jo ikke). Og så er det svært at sige, om en evt reklamation vil falde ud til trådstarters fordel. Jeg tvivler. Men det er set før at en forhandler tager den på sin kappe og udbedre det, på trods af at denne måske snildt kunne afvise reklamationen. 

Nu er denne sag udover de 6 mdr.   

Derfor:
Den pågældende reklamation skal først afgøre, OM der er tale om en mangel ved varen. En mangel som derfor formodes at have været der fra start, (eller opstået efterfølgende, ved korrekt brug. (Det er jo også en mulighed)). Eller om der er tale om en fejl/skade rvt. ved forkert brug.

Forbruger/trådstarter kan ikke gøre andet end at reklamere over varen, sende varen ind til forhandleren, der så må gennemgå varen, for at se/konkludere:

OM der er tale om en selvforskyldt fejl/skade, evt ved forkert brug.
Hvis dette er tilfældet, så er der IKKE tale om en mangel.

Eller

Om der er tale om en fejl/skade, man må formode har været til stede fra start, eller evt opstået, selv ved korrekt brug.
Hvis det er tilfældet, så er der tale om en mangel ved varen. 

I denne process kan der opstå en uenighed mellem forbruger og forhandler om, hvorvidt den af forbruger påstået fejl er selvforskyldt eller ej. Udfaldet af denne uenighed afgører, hvorvidt forhandler er forpligtiget til at udbedre eller ej. Altså, hvorvidt der er tale om en mangel eller ej.

(Desværre må man nogen gange ud i, at uenigheden ikke kan løses mellem parterne. Så har man som forbruger muligheden for at føre sagen videre til forbrugerklagenævnet, der vil komme med deres mening om, hvorvidt der er tale om en mangel).

Hvis konklusionen er, at der IKKE er tale om en mangel, så er forhandler af selv samme årsag heller ikke forpligtiget til at udbedre det.

Hvis konklusionen er, at der ER tale om en mangel, så er forhandler forpligtiget til at udbedre denne mangel, når manglen er opstået/konstateret i reklamationsret perioden, altså de 2 år.

Det er sådan jeg læser købeloven - Jeg hører gerne hvis nogen er uenig i dette.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: kims2
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 12:28
For mig ser du ud som om i skriver akkurat det samme. Du bruger bare mange mange mange flere ord på at forklare det, kandersen. Der er vel ikke nogen der har skrevet noget der modsiger det du skriver?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Det er vi enige om, men er den knækket fra boardet, uanset om det er brugerfejl
eller produktionsfejl, så er det hamrende svært at bevise om det er det ene
eller det andet. Det er superfint med teorien, men nu snakker vi praksis.
Jegmaler hverken fanden på væggen eller siger han skal undlade, men fortæller bare, hvordan det kan ende ud, og er udfaldet i mod ham, så risikerer han også glædenaf en regning for at få produktet tilbage.

Er der det mindste der kan påpege fejl40, så ender det tit som fejl40.
Det kan være sig det mindste tryk på, i dette tilfælde, en usb-port. er der ridser i, ikke bare mærker, men ridser, som kan påpege at man ikke har ramt lige i hullet.

Som sagt jeg taler af erfaring!



Og jeg er ikke uenig i den tolkning. Jeg er heller ikke uenig i, at det måske ender ud sådan tit og ofte.
Men du får mig derimod ikke til at sige, at det dermed er korrekt, eller at man som forbruger så skal gå ud fra dette. Tværtimod. Hvis det er/var mig selv, og jeg var 100% overbevist om, at jeg ikke have brugt produktet forkert, så ville jeg til enhver tid følge sådan en sag til ende. Jeg er måske også meget princip fast, og jeg strækker mig ikke. Det værste jeg ved, det er at blive beskyldt for noget jeg ikke har gjort.

Problemet er, at jeg synes ikke du læser hvad jeg skriver. Jeg forsøgte at skrive, at trådstarter ikke kan gøre andet end at sende TVét ind. Han kan IKKE bevise noget han ikke har gjort. Det er umuligt. Men du gav udtryk for, at han skal bevise det. Det er ikke, og må ikke være det der er afgørende for, om en forbruger følger en forbrugersag, for så kan man smide alt for mange sager over bord, lige så snart de har rundet 6 mdr. Og det er bestemt ikke intentionen med købeloven. 

Derfor er man nødt til at sammenholde problemet med forklaringen samtidig med man ser på produktet. 
(senere vil jeg beskrive en sag, som jeg var involveret i. Men det er en længere sag og tiden er knap lige nu).

Selvfølgelig skal man altid vurdere, om det overhovedet er sagen værd. Som en anden var inde på, hvis der er et andet USB stik, så kunne man måske leve med det. 

Min sarkasme:
Du siger, at værkstederne oftest ender ud i en fejl 40 (selvforskyldt) i disse sager. Ja det siger du godt nok. Men jeg fejler i at forstår, hvorfor værkstederne skulle gøre det, altså medmindre der er tale om en intern aftale mellem værksted og forhandler. 
Værkstedet kaster jo en potentiel reparation fra sig, når de sender den retur til forbrugeren. Hvis de omvendt altid gav forhandleren ansvaret, så ville de med stor sandsynlighed også få opgaven med at løse (udbedre) manglen. 

Derfor min sarkasme.. Jeg siger ikke du taler fejl. Jeg siger sarkastisk "selvfølgelig", fordi det er gabende idioti!

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Hvad er din egen erfaring med at stå med reklamationer?

At jeg, bortset fra en enkelt gang, altid er blevet hørt og taget seriøst som forbruger. 

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Kom med noget praksiserfaring, i stedet for at ytre dig om, hvordan teorien

burde være. Jeg er træt af at blive skudt i skoen, at det jeg siger er forkert,

når jeg har stået med dette i hænder i mit daglige virke

Som sagt, hvad er din egen erfaring med dette emne?


Så har du misforstået mig. Jeg sagde ikke, eller mente ikke, at du gav udtryk for noget forkert. Det var dit udtryk for, at han selv skulle bevise det, som jeg satte spørgsmålstegn ved, og spurgte, hvordan du/nogen havde tænkt sig det skulle være muligt?
Det er slet ikke sådan man skal se en sag som denne, for så kommer man ingen vegne efter 6 mdr. 

Det er trådstarters egen vurdering der er afgørende. Han bør kunne se, om stikket har lidt nogen som helst former for fysisk skade. Og så kan han vurdere derfra, hvorvidt det er selvforskyldt eller andet. Men er der ingen umiddelbare synlige skader, så har han ikke andre muligheder, end at leve med det, eller sende TVét til forhandleren og klage over stikket. Det er en helt normal procedure, også efter der er gået 6 mdr. 

Hverken jeg, du, trådstarter, Komplett.dk eller andre kan gøre noget ved, hvis et værksted mener, at det er selvforskyldt bagefter. Her er det måske i virkeligheden værkstedet evner til at stadfæste årsag, som kommer til udtryk. Men det betyder ikke, at trådstarter skal affinde sig med sådan en afgørelse. Den vil ikke være korrekt, hvis trådstarter er 100% overbevist om, at han ikke har forårsaget fejlen. 

Om trådstarter så nogensinde når i mål med sin sag, det er en helt anden sag. Som udgangspunkt, så er man nødtil at behandle sagen som den bliver fremlagt med de muligheder og rettigheder man har. Dvs. man kan reklamere i indtil 2 år fra modtagelsesdatoen.
Man kan også vælge at lave være, hvis man mener, som du er inde på, at det kan være en umulig sag.

Jeg tror egentlig ikke vi er ret uenige. Vi har bare forskellige måder at anfægte en sådan sag på og måske forklare det. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af kims2 kims2 skrev:

For mig ser du ud som om i skriver akkurat det samme. Du bruger bare mange mange mange flere ord på at forklare det, kandersen. Der er vel ikke nogen der har skrevet noget der modsiger det du skriver?

Skal forsøge gør det kort:

Ikke direkte modsigelser, men nok nærmere indforstået eller manglende præciseringer/forklaringer. Det er nok også årsagen til, at jeg bruger flere ord en andre. 

Fx når en skriver, "en forhandler ikke er forpligtiget til at udbedre fejl", så trigger det mig, fordi - 
Det kan være direkte forkert. Det afhænger af, hvad det er der menes med fejl. Ordret er det 100% korrekt. Men det er ikke i den kontekst vi debattere denne sag.

Engang imellem får man rodet rundt i "fejl" og "mangler". Men i købeloven er det to forskellige ting. Derfor er det rimelig vigtigt, at man netop får dette præciseret. 

"TVét har en fejl, der består i det løse USB stik. Men er det selvforskyldt, så er det ikke en mangel ved TVét. Og forhandler er derfor ikke forpligtiget til at udbedre fejlen". 

Det var muligvis også det som der blev ment med ovenstående. Men det var ikke sådan det var skrevet. 

Håber du forstår nu, hvorfor jeg helst netop bruger flere ord. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: kims2
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 13:50
Helt i orden. Synes bare du får det til at lyde som om alle andre ikke aner hvad de taler om, og det trigger til gengæld mig. Jeg læser fuldstændig samme konklusion i de andres indlæg, og mener derfor en lang teoretisk forklaring er helt unødvendig.
Det er selvfølgelig min holdning, og du skal have lov at have din. For ikke at forplumre trådens formål yderligere, så stopper jeg her. God weekend.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 13:53
Jeg har aldrig haft problemer med at få udbedret fejl efter de 6 mdr. Fik skiftet batteri i Macbook Pro efter 22 mdr. Og fik nyt cykelbatteri plus lader efter 23 mdr. Begge dele i Bilka


Skrevet af: JesA
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af kims2 kims2 skrev:

Helt i orden. Synes bare du får det til at lyde som om alle andre ikke aner hvad de taler om, og det trigger til gengæld mig. Jeg læser fuldstændig samme konklusion i de andres indlæg, og mener derfor en lang teoretisk forklaring er helt unødvendig.

Du har helt ret i din observation.....

Een ting er at Kandersen har en aldeles ukritisk indfaldsvinkel til at man som forbruger kan opføre sig fuldstændig vanvittigt omkring et givent produkt, eller være en gedigen "kunden fra helvede", og alligevel mene at Sælger skal reparerer dette.

En anden ting, og det er givetvis det som trigger mest/flest, er at Kandersen oftest er det man kalder en "kværulant" og flueknepper med ordene. Og simpelthen "spammer" en tråd med alenlange indlæg. 

Hvilket betyder at man simpelthen bare ikke orker at gå ind i en dialog med Kandersen - hvilket på sin vis er en skam, for han har uden tvivl megen viden om især forbruger-issues...


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af kims2 kims2 skrev:

Helt i orden. Synes bare du får det til at lyde som om alle andre ikke aner hvad de taler om, og det trigger til gengæld mig. Jeg læser fuldstændig samme konklusion i de andres indlæg, og mener derfor en lang teoretisk forklaring er helt unødvendig.

Du har helt ret i din observation.....

Een ting er at Kandersen har en aldeles ukritisk indfaldsvinkel til at man som forbruger kan opføre sig fuldstændig vanvittigt omkring et givent produkt, eller være en gedigen "kunden fra helvede", og alligevel mene at Sælger skal reparerer dette.

En anden ting, og det er givetvis det som trigger mest/flest, er at Kandersen oftest er det man kalder en "kværulant" og flueknepper med ordene. Og simpelthen "spammer" en tråd med alenlange indlæg. 

Hvilket betyder at man simpelthen bare ikke orker at gå ind i en dialog med Kandersen - hvilket på sin vis er en skam, for han har uden tvivl megen viden om især forbruger-issues...

Hvor læser du dog dette henne.

Nu forskruer du hvad der er sagt.

De forhandler der mener at alle fejl efter 6. måneder skal bevises af køberen er jo forkert på den og det er også sagt gang på gang af forbruger opganisationerne.


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 20:00
jf.  http://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamation-hvem-skal-bevise-hvad" rel="nofollow - http://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamation-hvem-skal-bevise-hvad  skal du jo kunne sandsynligtgøre, at fejlen var til stede ved købet.

Jeg er sgu ked af at sige det, på vegne af alle forbrugere inklusive mig selv, det er satme, beklager mit sprogbrug, svært med en usbport, hvis den er knækket af en printplade inde i tv'et, at kunne sandsynliggøre dette.

Jeg synes selvfølgelig at trådstarter skal fyre den af, og håber da også det hele er smertefrit i sådan et forløb. 

Men jeg ved bare også af erfaring, hvad værkstederne kan finde på at sende retur til en.

Jeg tænker at begrebet bevis og sandsynliggøre i disse tilfælde dækker det samme. Det gør det i al fald, når jeg kommer til at bytte rundt på dem, fordi jeg altid har følt jeg skulle bevise...



Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 20:17
Nu skal en USB pport holde til at den bliver brugt.
Så hvis der ikke er tegn på kabinettet at TV'et har været udsat for vold udefra, så bør det være en fejl fra start af.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 21:09
Det er nok tvivlsomt at USB-stikket er knækket inde på printet, eftersom - som jeg forstår trådstarter - det er selve stikket som er "for stort", så et evt. USB-kabel sidder løst i stikket - ikke stikket som sidder løst i TV'et.

M.v.h.


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 15-September-2017 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er nok tvivlsomt at USB-stikket er knækket inde på printet, eftersom - som jeg forstår trådstarter - det er selve stikket som er "for stort", så et evt. USB-kabel sidder løst i stikket - ikke stikket som sidder løst i TV'et.

M.v.h.

Du har sgu da ret. Jeg læste forkert. Så burde den være lige til højrebenet!


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 09:42
Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?

Og er Komplett blevet kontaktet, for at høre om muligheden for reparation?

Indtil disse to er afprøvet, er diskutioner om købelov, print, etc ganske uden betydning.

Håber trådstarter får løst problemet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?


Har du prøvet at læse tråden? Det giver ofte svar...

M.v.h.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 13:21
Jeg tror ikke vi kommer længere i denne tråd indtil at komplett har været på banen og trådstarter er tilbage med nyt Wink

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?


Har du prøvet at læse tråden? Det giver ofte svar...

M.v.h.


Nu har jeg skimmet tråden.

Så vidt jeg kan se har trådstarter ikke kontaktet komplett.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?


Har du prøvet at læse tråden? Det giver ofte svar...

M.v.h.


Nu har jeg skimmet tråden.

Så vidt jeg kan se har trådstarter ikke kontaktet komplett.


Er det det jeg skriver/citerer?

M.v.h.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?


Har du prøvet at læse tråden? Det giver ofte svar...

M.v.h.



Nu har jeg skimmet tråden.

Så vidt jeg kan se har trådstarter ikke kontaktet komplett.


Er det det jeg skriver/citerer?

M.v.h.


Nej. Men det spørger jeg også om. Det valgte du at klippe ud.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 16:39
Ja, for halvdelen af dit spørgsmål ér allerede besvaret. Men du gider åbenbart ikke læse tråden, INDEN du svarer. Og selv bagefter "skimmer" du den bare..

M.v.h.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 16:48
Netop.

Tråden består af endeløse diskutioner om noget der ikke er sket.

Og du fandt en fejl. Tillykke med det.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Netop.

Tråden består af endeløse diskutioner om noget der ikke er sket.



Hvis det generer dig, hvorfor så deltage?

M.v.h.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-September-2017 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Netop.

Tråden består af endeløse diskutioner om noget der ikke er sket.



Hvis det generer dig, hvorfor så deltage?

M.v.h.

Derfor hopper jeg også ud nu.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

jf.  http://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamation-hvem-skal-bevise-hvad" rel="nofollow - http://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamation-hvem-skal-bevise-hvad  skal du jo kunne sandsynligtgøre, at fejlen var til stede ved købet.

Jeg er sgu ked af at sige det, på vegne af alle forbrugere inklusive mig selv, det er satme, beklager mit sprogbrug, svært med en usbport, hvis den er knækket af en printplade inde i tv'et, at kunne sandsynliggøre dette.

Jeg synes selvfølgelig at trådstarter skal fyre den af, og håber da også det hele er smertefrit i sådan et forløb. 

Men jeg ved bare også af erfaring, hvad værkstederne kan finde på at sende retur til en.

Jeg tænker at begrebet bevis og sandsynliggøre i disse tilfælde dækker det samme. Det gør det i al fald, når jeg kommer til at bytte rundt på dem, fordi jeg altid har følt jeg skulle bevise...


Som PerW er inde på.
En USB port skal holde til at blive brugt. Altså almen brug. Dvs hvis der ikke er decideret tegn på forkert brug, så vil den falde ud til forbrugerens fordel, også efter 14 måneder.

Anden mulighed er, at ikke alt bliver undersøgt/testet/afprøvet ved de produkter vi forbrugere køber i dag. Fx har jeg aldrig brugt USB porten i de sidste 3 TV jeg har købt, (dvs tilbage til 2012). Det betyder også, at jeg ville ikke opdage hvis en USB port ikke virkede, førend jeg prøver den.
Denne begrundelse er, efter min vurdering, også en acceptabel begrundelse - Ja jeg ved det, det er muligt at misbruge den forklaring. Men set i sammenhæng med ovenstående, at der ingen synlige tegn er på forkert brug, så er vi igen ovre i, den sandsynligvis (eller burde) falde ud til forbrugerens fordel.

Problemet er, hvis der er synlige tegn på forkert brug. Det er dette som en undersøgelse af produktet må gøre op. Og så man må tage det derfra. Det behøver IKKE være forårsaget af af forbrugeren selv, hvis det viser tegn på forkert brug/skade eller andet.
(Jeg beskriver om et øjeblik en personlig oplevelse der er lidt lig dette. Det bliver forholdsvis langt, så tag det som en advarsel til de som er trætte af mine såkaldte alen lange indlæg, kværuleren osv). 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 15:09
Et eksempel på en personlig oplevelse jeg havde for en hel del år siden. Sagen røg til forbrugerklagenævnet, som dog, desværre ikke endte ud med at komme med en afgørelse:

Jeg bestilte et nyt bundkort hos et firma ved navn SHG (de eksistere ikke mere). Jeg mener prisen var omkring 1000,-

Bundkortet ankom, og viste ikke umiddelbar tegn på skade ved fragt eller andet. Men da jeg åbnede æsken kunne jeg konstatere, at to af låsene på ram soklerne var knækket. Dette skyldes uden tvivl den måde som indholdet var pakket på, da man fra producentens side havde lagt et lag pap oven på bundkortet. Dette pap havde man bukket midt på på en sådan måde, at man kunne have plads til manualer, CD med driver os. i den ene side, og kabler i den anden siden. Selv bukket i pappet passede med, at det lå lige præcis ned på og trykke på disse låse, hvis ikke de sad i lås. Og det var højst sandsynlig årsagen til, at kun to af de fire låse var knækket, da de to andre låse var i lås.
I øvrig manglede der noget indhold i kassen. Bundkortet viste dog ikke tegn på at have været blevet brugt. Tape osv var ikke brudt. Så jeg tænkte det manglende indhold (en elektronisk IDE lås), måtte have manglet helt tilbage til produktionen. 

Anway - Jeg kontaktede med det samme SHG og forelagde dem "oplevelsen", og spurgte til hvad der skulle ske. SHG svarede retur meget hurtigt, hvor de selvfølgelig beklagede det der var sket, og ville sende mig et nyt bundkort, når jeg havde returneret det andet.

Nu stod jeg desværre i en akut situation, hvor jeg helt ikke lige ville undvære min maskine for længe. Jeg var i en forhandling omkring huskøb, og havde alle dokumenter osv. på harddisken. Så jeg svarede SHG tilbage, at jeg gerne ville beholde produktet fordi:
1. Af de fire ram sokler, skulle jeg kun bruge de to.
2. Den manglende IDE lås, den skulle jeg slet ikke bruge. (Det er en dims man satte på IDE kablet, som låste adgangen til harddisken, medmindre man kunne koden. Totalt ubruglig dims, men dengang var der sikkert nogle der synes det var fantastisk).
Jeg ville beholde bundkortet, forudsat at det ellers virkede som det skulle.

SHG havde ingen indvendinger i mod dette. Så bundkortet blev monteret, og virkede selvfølgelig helt som det skulle. Alle var glade. 

Alle var glade, lige indtil 9 måneder efter købet. Pludselig ville maskinen ikke tænde. Og efter lidt fejlsøgning kom jeg frem til, at bundkortet ganske enkelt var stået af. Det var helt dødt. (Jeg har indgående erfaring med disse ting, som lad være med stil spørgsmål til min viden eller alternative årsager).

Jeg kontaktede SHG og forelagde dem situationen. De skrev hurtigt retur, at jeg skulle oprette en sag på det, sende dem produktet og de vil så kigge på det.. Alt helt normal procedure. 

Jeg pakkede bundkortet ned, i øvrig i original æske med alt originalt indhold, som fulgte med ved købet. Pakket fuldstændigt som jeg fik det. Og sendte det til SHG.

Efter cirka en uge, så kom svaret fra SHG. 
Det kunne ikke acceptere reklamationen, da bundkortet viste tegn på forkert brug, i form af de to knækkede låse til ramsoklerne. (Altså at jeg selv skulle have knækket dem).
Min første reaktion var, at der må da være tale om en misforståelse, for den del vidste de allerede for 9 måneder siden. Men okay, de har nok glemt alt om det. Så jeg skrev tilbage til SHG, at det må de have glemt, og vedhæftede i øvrig hele mail korrespondancen.

Fik hurtigt svar retur fra support fyren igen. Og de fastholdt, at de ikke ville acceptere reklamationen, fordi bundkortet viste tegn på forkert brug.

Jeg skrev endnu engang til dem, og forklarede dem, dels hvad der stod i den mail korrespondance, men også, (igen) at det er indlysende for alle, at måden produktet er pakket på, der er der stor sandsynlighed for at det går galt under transport.

SHG svarede igen hurtigt retur, og endnu engang fastholdt de, samt de i øvrig henviste til forbrugerklaget nævnet, såfremt jeg ikke var tilfreds med afgørelsen.
 
Min opfattelse var helt klart, at de ikke på noget som helst tidspunkt havde set andet end de to knækket låse, og derfor ikke havde undersøgt bundkortet yderligere for at finde ud af, om det kunne have sin sammenhæng. Min holdning var, at sammenhæng mellem de knækkede låse og bundkortets fungeren i 9 mdr, hvorefter det dør, der er ikke nogen sammenhæng. 

Anyway - Jeg opgave kommunikationen med SHG, da den virkede ret formålsløst, og kontaktede forbrugerklagenævnet, da jeg simpelthen ikke vil finde mig i, at dels blive beskyldt for at have knækket disse låse selv (forkert brug). Og dernæst ikke kunne se nogen som helst ide i, at afvise reklamationen efter 9 mdr. med et argument, de tidligere havde indvilliget i at ombytte det for.
Forbrugerklagenævnet mente også jeg havde en sag, så derfor blev den oprettet.

(At forbrugerklagenævnet mener man har en sag, det er ikke ens betydende med, at man også får medhold. Der er nogle ting der skal være opfyldt, førend man kan oprette en sag, bla. et minimumsbeløb. Hvis disse ting er opfyldt, så har man en sag).

Sagen kørte hos forbrugerklagenævnet. Der var meget travlt på det tidspunkt.
Efter ca.. 10 mdr rykkede jeg forbrugerklagenævnet. På dette tidspunkt fik jeg at vide, at de havde forsøgt at få SHG i tale 3 gange siden sagen blev oprettet, men ikke modtaget svar retur. De ville give det et sidste forsøg. 

Efter næsten et år, og flere henvendelser til SHG som var blevet mødt med tavshed, så skrev forbrugerklagenævnet endnu engang til SHG, og bad om at få produktet udleveret til gennemsyn. Denne henvendelse reagerede SHG på.

Deres reaktion var, at de indvilligede i at hæve købet og give mig alle pengene retur. Confused

Principielt en lorte afgørelse, selvom jeg fik min penge retur. 
Dels synes jeg det var latterligt at vente så længe (1 år) på at reagere, og så med den reaktion. Dernæst ville jeg godt have haft en klar afgørelse på, om det kan have sin rigtighed, at selv med synlige tegn på "forkert" brug, at man så som forbruger skal stå med håret i postkassen, da det var oplagt, at dette "forkert brug" var opstået et helt andet sted. Desværre blev det ikke officielt stadfæstet. Men mine samtaler med forbrugerklagenævnet igennem forløbet var, at det netop er holdningen, at man som udgangspunkt også ville lægge vægt på, hvad forbrugerne fortæller, og deraf konkludere sandsynligheden i forklaringen. Kort sagt, alt tages i betragtning. Hvilket også er årsagen til, at hver enkelt sag altid vurderes individuelt. Også selvom to eller flere sager virker umiddelbart er ens. 

Denne sag blev et start skud for utrolige mange timer med at læse købelov, afgørelser osv fra min side, da det blev en voldsom principiel sag for mig, hvor jeg helt klart ville vide, hvad fanden alt det her går ud på, og hvad jeg som forbruger reelt har at forholde mig til. Derfor har jeg siden den gang interesseret mig meget for forbrugersagerne, hvilket en del sikkert har bemærket Wink 

I den konkrete sag, der havde jeg selvfølgelig en væsentlig fordel i, at jeg allerede fra dag et havde gjort forhandleren opmærksom på en mangel ved produktet (de knækkede låse). Men det kunne jo sagtens have været en port (USB port) i et andet produkt (TV), som jeg først ville opdage havde en mangel, den dag jeg bruger den.. Og så længe vi er inde for de 2 års reklamationsret, så kan man selvfølgelig klage over det. Hvis konklusionen er, at det må formodes at have været tilstede fra start - så skal forhandleren selvfølgelig udbedre manglen. Det har intet at gøre med 6 måneders formodningsregl, eller hvem der skal bevise hvad herefter. USB porten taler for sig selv. Det skal bare klarlægges, om der er tale om forkert brug eller ej. Og så må man tage det derfra.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 15:21
OT: SHG eksisterer skam stadig - de hedder blot Proshop i dag.

M.v.h.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

OT: SHG eksisterer skam stadig - de hedder blot Proshop i dag.

M.v.h.

Ja, men det var mere for at nogen ikke sad og undrede sig over, at de ikke kunne finde SHG i dag. Jeg ønskede heller ikke, at man skal tolke min oplevelse ud fra, hvordan Proshop er i dag. Min oplevelse ligger +13 år tilbage. Så det ville ikke være fair at bruge over for Proshop i dag. Jeg har handlet med Proshop sidenhen, men det er i nyere tid. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Jokeren1943
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 20:32
Tak for den store passion i forhold til spørgsmålet - endnu større end jeg havde regnet med (på en god måde).

Jeg har som sagt prøvet med to usb3 kabler men den hopper stadig konstant af (og på), i denne uge har jeg prøvet med et USB stik (man har data på i forhold til skole arbejde). Tv'et laver de samme narrestreger. Jeg har derfor besluttet at tage kontakt til Komplett.dk i morgen og bede om en reparation af det defekte USB stik på tv'et så må vi se hvad de siger.

Er der noget der ville være ekstra godt at påpege i opringningen? - er der noget sælger firma normalt siger for at undgå at modtage varen til reparation?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Jokeren1943 Jokeren1943 skrev:



Er der noget der ville være ekstra godt at påpege i opringningen? - er der noget sælger firma normalt siger for at undgå at modtage varen til reparation?

Jeg ville sige det fuldstændigt som det er, som du oplever det.

Min opfattelse er ikke, at forhandlerne partout forsøger at undgå at modtage varen. Men du skal nok være forberedt på, at de vil true med bål og brand, hvis de ikke kan "finde fejl" på produktet. Komplett er dog ikke lige dem jeg har den erfaring med, tværtimod tog de en SATA dock retur uden fakturering, som jeg ikke kunne få til at virke, men den virkede hos dem. (Årsagen til at den ikke virkede skal jeg lade være usagt. Jeg prøvede på tre maskiner).


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Jokeren1943 Jokeren1943 skrev:

Tak for den store passion i forhold til spørgsmålet - endnu større end jeg havde regnet med (på en god måde).

Jeg har som sagt prøvet med to usb3 kabler men den hopper stadig konstant af (og på), i denne uge har jeg prøvet med et USB stik (man har data på i forhold til skole arbejde). Tv'et laver de samme narrestreger. Jeg har derfor besluttet at tage kontakt til Komplett.dk i morgen og bede om en reparation af det defekte USB stik på tv'et så må vi se hvad de siger.

Er der noget der ville være ekstra godt at påpege i opringningen? - er der noget sælger firma normalt siger for at undgå at modtage varen til reparation?
Det kan ikke være fordi at du benytter en harddisk som er på grænsen til at bruge for meget strøm. Så vil man nemlig opleve at den hopper af og på. Har du prøvet at sætte ekstern strømforsyning til harddisk, eller prøvet med en USB stick i stedet som ikke bruger nær så meget strøm.

Det er ikke alle eksterne harddiske som kan drives af den indbyggede USB port på diverse tv.
Så man skal benytte dem som anbefales af producenten for at være sikker på at de kan drives.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Jokeren1943
Skrevet den: 21-September-2017 kl. 20:23
Okay, Jeg kontaktede komplett.dk kundeservice i mandags (den var så på engelsk - har jeg aldrig prøvet før). De skrev det ned jeg har fortalt her. Accepterede det jeg sagde. Jeg fik besked på af kundeservicen at de ville sende forsendelseblanket/seddel (at de ville betale portoen til værkstedet) til min privatadresse så jeg kunne sende fjernsynet. Så i dag, har jeg fået besked på af komplett.dk, at jeg istedet for selv skal tage kontakt med Samsung i forhold til at fixe fejlen? Øhhhh kan de godt det?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-September-2017 kl. 20:42
Nej! Du har handlet med Komplett, og DE har ansvaret for at lave aftale m.h.t forsendelse/afhentning, eller hvad Samsung nu ønsker. De kan IKKE stille krav om, at du skal kontakte Samsung, værkstedet eller andre. De ENESTE du skal have kontakt med/forholde dig til, er Komplett.

M.v.h.


Skrevet af: Jokeren1943
Skrevet den: 21-September-2017 kl. 22:26
Ordret skriver Komplett.dk således:

"Hej!

Tak for din henvendelse.
Det er hurtigst og nemmest for dig som kunde, at kontakte producenten direkte. Angiv producent/mærke på siden i linket nedenfor, for at få deres kontakt oplysninger "Produkthjælp og retur"

Har du spørgsmål eller brug for hjælp med din sag, er du velkommen til at kontakte os. 

Med venlig hilsen 

Komplett

Vi gør opmærksom på at Komplett forbeholder sig ret til at fakturere køber de faktiske omkostninger ved sagen, hvis det viser sig, at defekten ikke er omfattet af garanti/reklamation"

Skal jeg i morgen, når jeg kontakter dem pr. telefon skarpt understrege at købeloven diktere at i denne situation er ansvaret deres - at de prøver at omgå loven ved at undsige sig ansvaret?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 21-September-2017 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Jokeren1943 Jokeren1943 skrev:

Ordret skriver Komplett.dk således:

"Hej!

Tak for din henvendelse.
Det er hurtigst og nemmest for dig som kunde, at kontakte producenten direkte. Angiv producent/mærke på siden i linket nedenfor, for at få deres kontakt oplysninger "Produkthjælp og retur"

Har du spørgsmål eller brug for hjælp med din sag, er du velkommen til at kontakte os. 

Med venlig hilsen 

Komplett

Vi gør opmærksom på at Komplett forbeholder sig ret til at fakturere køber de faktiske omkostninger ved sagen, hvis det viser sig, at defekten ikke er omfattet af garanti/reklamation"

Skal jeg i morgen, når jeg kontakter dem pr. telefon skarpt understrege at købeloven diktere at i denne situation er ansvaret deres - at de prøver at omgå loven ved at undsige sig ansvaret?

Nej!
Du misforstår den tekst, som at de overlader problemet til dig. Men det er IKKE det de skriver herover. Det er en oplysning til dig om, hvordan du/de nemmest (hurtigst) kan komme videre. 
Du KAN godt vælge at lade være, og fx sige til dem, at du ikke har lyst, gider, kan (whatever) tage kontakt til producenten. Og så må Komplett gøre det. Men så skal du samtidig huske, at det tager ekstra tid. Komplett har ikke pligt til at smide alt andet fra sig og kun ordne dit problem. Derfor kan du risikere, at der går flere dage, som i bedste fald, medmindre du har mere personlige årsager, vil være spild af tid, for dig.

Den løsning synes jeg ikke man som forbruger skal sætte sig op imod. Reelt set er det ligegyldigt for os forbrugere, om vi skal kontakte forhandleren eller en anden part, vel at mærke, så længe vi ikke bliver ringere stillet. Men det er klart, går tingene i hårdknude med den anden part, så ER det forhandlerens ansvar og hovedpine. Den del er der ikke og kan der ikke være tvivl om, aldrig! 

Jeg har selv benyttet ovenstående metode med et Samsung TV. Og den gang (2013) var det faktisk uhyre effektivt. En enkelt opringning til Samsung kundeservice, 5 minutter efter var der bestilt en tekniker som kom hjem til mig 3 dage efter. Og i løbet af ½ time virkede mit TV igen. (strømforsyningen var stået af). Det der tog længst tid, det var at skrue bagpladen af.
Jeg kan, som forbruger, slet ikke se et problem i det her. Og jeg er ret overbevist om, at hvis det skulle være foregået via Elgiganten (forhandleren), så var chancen for at noget ville gå galt væsentlig større. 

Jeg synes du skal tænke lidt over det, og så overveje, hvad du selv mener vil være bedst for dig, bla ved at tage med i overvejelserne, om Komplett skal til at lave en aftale med producenten for dig, eller om det er nemmere du selv gør det.

Hvis det værste skulle ske, at producenten ikke mener det er et problem der er omhandlet af reklamationsretten, så kan du selvfølgelig altid være bagklog og sige, at så har du spildt tid med det. Men det er ikke ens betydende med, at producenten har ret. Og så retter du blot fornyet henvendelse til forhandleren og siger, at det var ikke en god løsning for dig. Så må komplett finde på noget andet.

Det er ikke alting i købeloven der partout skal gøres mere besværlig end nødvendigt, bare fordi man kan tolke det sådan. Så længe det ikke stiller dig ringere som forbruger, (og det gør den løsning ikke), så gælder det om at gribe de muligheder og udnytte dem på en effektiv måde. Metoden er en effektiv måde at håndter en reklamations sag på, hvor resultatet er/burde være det samme for dig, som forbruger. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-September-2017 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Jokeren1943 Jokeren1943 skrev:

Skal jeg i morgen, når jeg kontakter dem pr. telefon skarpt understrege at købeloven diktere at i denne situation er ansvaret deres - at de prøver at omgå loven ved at undsige sig ansvaret?


Som Kim skriver, så kan det være at man sparer en dag eller to, ved at kontakte Samsung direkte. Men det er ikke sådan at Komplett må trække din sag i langdrag, blot fordi du vælger at kører tingene gennem Komplett.

Uanset, hvis du vælger at tage fat i Komplett, så lad være med at starte ud med købeloven o.s.v. Man kan jo vælge at være den venlige kunde: "Jeg har det bedre med at I (Komplett), håndterer denne sag overfor Samsung".
Ønsker de så ikke at følge den henstilling, eller de fortsat fremsætter påstande om længere sagsbehandling og yadda yadda, så kan man henvise til købelovens bestemmelser.

M.v.h.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 22-September-2017 kl. 00:28
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Men det er ikke sådan at Komplett må trække din sag i langdrag, blot fordi du vælger at kører tingene gennem Komplett.

De må ikke - Men så længe de har "rimelig tid" at køre på, hvis de SKAL overholdet købeloven til punkt og prikke, så kan det blive det en svær kamp at påvise, at de har trukket den i langdrag førend vi er ude over "rimelig tid". Jeg er 110% sikker på, at de slipper ikke alt de har i hænder 2 sekunder efter de har haft trådstarter i røret, for at løse hans problem. Risikoen er, at sagen sendes videre til en anden ansat, som så måske "opdager" den på et tidspunkt, som derefter så skal tage kontakt til producenten, for derefter at tage kontakte til trådstarter om, hvornår det passer trådstarter at få besøg af en tekniker og/eller afhentning, hvorefter vedkommende igen skal tage kontakt til producenten eller værksted. 
Selvfølgelig kan det gøres hurtigt og effektivt, (ovenstående skal tolkes som et skrækscenarie) men næppe lige så hurtigt og effektivt som trådstarter selv.
Det er det jeg mener med, at lige se fordelen i det, for sig selv. Og ikke som et udtryk for, at forhandleren forsøger at løbe fra noget. 

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 Uanset, hvis du vælger at tage fat i Komplett, så lad være med at starte ud med købeloven o.s.v. Man kan jo vælge at være den venlige kunde: "Jeg har det bedre med at I (Komplett), håndterer denne sag overfor Samsung".


Altid en god ide at holde en fornuftig dialog. Også selvom det er møg frustrerende at stå med et produkt som ikke virker som det skal. Det er sjældent den man får i røret som bære skylden.
Så det tager jeg nærmest for givet, (naiv som jeg er Smile).

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Ønsker de så ikke at følge den henstilling, eller de fortsat fremsætter påstande om længere sagsbehandling og yadda yadda, så kan man henvise til købelovens bestemmelser.

M.v.h.


Det bør ikke ske. I så fald har vi med endnu en forhandler at gøre, som ikke kender deres forpligtigelser. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Jokeren1943
Skrevet den: 22-September-2017 kl. 12:45
Okay. Jeg har lyttet til hvad i skriver. 

Har kontaktet Komplett.dk "værksted". De kommer på tirsdag og henter varen og den skal vist laves i Pandrup. Nu må vi se om det gør nogen forskel.

Jeg informerer længere inde i forløbet. Hvordan det hele går. 

Tusind tak for den uddybende hjælp. 




Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 22-September-2017 kl. 13:14
OBS!!!

Har du prøvet at benytte en harddisk med ekstern strømforsyning og set om du har samme problem?

Det kan jo være at der slet ikke er noget galt med stikket, men at harddisken enten ikke får strøm nok eller automatisk går i noget sleep mode.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 22-September-2017 kl. 13:17
Det kan godt være at det er nemmere for alle parter hvis det er Samsung, men det kan sagtens blive noget værre bøvl hvis den man skal have fat i, er en lille dansk importør som ikke er indstillet på at gøre noget af sig selv. Jeg har været der og det er en pestilens uden lige, at ligge og ringe frem og tilbage mellem værksted, importør og forhandler (der alle sammen sidder på hænderne) for at koordinere en simpel reklamation, for til sidst at skulle skændes med importøren om hvem der skal tage værkstedsregningen.

Imo er der kun en grund til at de skriver sådan til dig og det er at det er nemmere og billigere for dem selv. Den eneste grund til at det evt også er nemmere for dig er at komplett gør sig besværlige ved at skubbe aben videre og fordi nogle importører er klædt på til at tage sig af reklamationer og direkte kundekontakt.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-September-2017 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

OBS!!!

Har du prøvet at benytte en harddisk med ekstern strømforsyning og set om du har samme problem?

Det kan jo være at der slet ikke er noget galt med stikket, men at harddisken enten ikke får strøm nok eller automatisk går i noget sleep mode.


Du har ikke gidet læse tråden kan jeg se! OP har prøvet med en USB stick også, med samme resultat...

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-September-2017 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Den eneste grund til at det evt også er nemmere for dig er at dustin gør sig besværlige ved at skubbe aben videre...


Øøøhhh....hvad har Dustin lige med dette at gøre...

M.v.h.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 22-September-2017 kl. 13:30
komplett ....


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 22-September-2017 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

og fordi nogle importører er klædt på til at tage sig af reklamationer og direkte kundekontakt.

Det er/var Samsung dengang jeg prøvede det. 
Skrækscenariet som du nævner, det er fuldstændigt korrekt. Men det er noget man som forbruger lyn hurtigt kan stoppe, hvis man føler det er den retning det går i.  


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 24-September-2017 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

OBS!!!

Har du prøvet at benytte en harddisk med ekstern strømforsyning og set om du har samme problem?

Det kan jo være at der slet ikke er noget galt med stikket, men at harddisken enten ikke får strøm nok eller automatisk går i noget sleep mode.


Du har ikke gidet læse tråden kan jeg se! OP har prøvet med en USB stick også, med samme resultat...

M.v.h.
Det havde jeg lige overset, den var skrevet langt inde i tråden efter at jeg troede at fejlfinding var stoppet og resten var personfnidder LOL


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 24-September-2017 kl. 15:17



Print side | Luk vindue