Print side | Luk vindue

Samle stationær selv?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152619
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 16:05


Emne: Samle stationær selv?
Skrevet af: Nikolajovich
Emne: Samle stationær selv?
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 15:06
Hej allesammen, jeg skal købe en gamer stationær til sønnike. Overvejer saml-selv konceptet.
Men jeg er ikke erfaren med at bygge selv. Så:
1) Er det til at overskue for en medium handy type som mig?
2)Er der et sted der sælger saml-sæt pc'er med VIRKELIG udførlig guide?

Tak på forhånd, for hjælpen!
God søndag,
Nikolaj



Svar:
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Nikolajovich Nikolajovich skrev:

Hej allesammen, jeg skal købe en gamer stationær til sønnike. Overvejer saml-selv konceptet.
Men jeg er ikke erfaren med at bygge selv. Så:
1) Er det til at overskue for en medium handy type som mig?
2)Er der et sted der sælger saml-sæt pc'er med VIRKELIG udførlig guide?

Tak på forhånd, for hjælpen!
God søndag,
Nikolaj

Om det er til at overskue for dig, det er svært at sige. Men det er praktisk talt lige ud af landevejen, og kan i store træk ikke gå galt, da alle stik osv ikke helt kan monteres forkert. 
Det der kan gå galt, det er overskueligheden, samt hvor og hvordan flowet foregår. Det er her erfaringen nok mest tæller ind. Resultatet er at du ender ud i at må gøre noget med. Men det er så også det.

Det næste du skal være obs på, det er statisk elektricitet. Nogle at komponenterne dør simpelthen, hvis ikke du er rimelig agt-på-givende ved det. Det er specielt i og omkring RAM, (husk der er RAM på andre komponenter, end kun lige RAM kredsene).  

En god ide kunne være at søge på youtube. Der er nogle videoer der, der viser hvordan de samler. I store træk er det præcis det samme. Det er nok den bedste vejledning du finder. Ellers er der oftest manualer med, specielt til bundkortet, der også viser det. Men de er ikke altid lige gode, synes jeg.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: thomnico
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 16:43
Min erfaring siger at det dårligt nok kan betale sig, men det er ikke super kompliceret at gøre. Du skal bare sikre dig at delene du køber understøtter hinanden. Med de rigtige sockets osv. Det vil være det største arbejde og samtidig også her det ville være størst risiko for fejlskud


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 17:18
Det kan stadig betale sig, for hvis man skal have en mellem gamer PC som min færdigkøbt, så koster det nemt 7-8000 og jeg gav kun 5000 i alt. Men hvis du vil vide omkring selvbyg så er den canadiske Linus tecktips og amerikanske Jay to cent, super. For de har også begynder guides


Skrevet af: Jesna
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 18:27
Synes næsten ikke man kan gøre det billigere selv end topdata

Vh Jakob

-------------
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 20:35
Linus har testet og i Canada kan man ikke bygge bedre til prisen selv, i budget gamer klassen.

-------------
.....


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 21:06
Når man vælger at bygge selv, så er det, efter min mening, fordi man ønsker nogle komponenter sammen, som man ikke kan købe sig samlet til. Jeg er ikke helt sikker, men på et tidspunkt var der nogle forhandlere hvor man på dere hjemmeside kunne samle komponenterne, og så enten selv samle eller betale dem for at samle det. Men man er i det tilfælde låst fast til forhandlerens produkter og i øvrig priser. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-September-2017 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Nikolajovich Nikolajovich skrev:

Hej allesammen, jeg skal købe en gamer stationær til sønnike. Overvejer saml-selv konceptet.


Hej Nikolaj

Byg-selv-computer kan man spare penge på, hvis man har lyst og evner. Jeg har selv gjort det flere gange.

Men vær opmærksom på at det koster en del tid, inden man har fundet de rette komponenter og har fået dem hjem, inden man overhovedet kan samle maskinen.
I langt de fleste tilfælde går det godt, men i de få tilfælde, hvor computeren bryder ned, så er det dig der skal finde ud af, hvor det er gået galt og hvilken forhandler du skal sende den defekte stump til.

Køber du derimod en færdig computer og der bliver et problem, så sender du bare hele computeren ind til sælger og beder ham om at ordne problemet.

Netop det sidste og tidsforbruget inden man er i gang, er det der har fået mig til at købe færdige computere de sidste mange gange.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 08:59
Har selv sammensat et antal PC'er, og jeg synes man skal gøre det fordi man synes det er sjovt og lærerigt (evt. sammen med sønnike) og ikke for at spare penge.

Der er rigelig mulighed for at "nørde" med mange detaljer og det er næsten også nødvendigt for at få bedste ydelse/optimere hvad man får ud af pengene.

Hvis man går op i stille PC'er med vandkøling, optimal stabilitet ved overclocking, superhurtig RAM eller forberedelse for dual grafikkort så kan man bruge mange spændende aftener.

Check f.eks. Tomshardware for inspiration.

Idag ville jeg nok personligt købe en færdig gamer PC. Prøv engang at checke MM-Visions hjemmeside og find en Gamer PC der passer i den prisklasse. Prøv så selv via f.eks. proshop's hjemmeside at finde pris på alle komponenter. Og husk nu det hele. 

Så kan du se om du skal bygge en PC selv for at spare penge eller for hyggens skyld. Held og lykke!


Skrevet af: Nikolajovich
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 09:05
Mange tak for alle de venlige og gode svar. Jeg bliver helt rørt ;). - jeg tror det ender med at købe en færdigbygget én og nu har jeg jo også fået tip til hvor der er value for money. Tak igen. Hav en god dag. Vh Nikolaj


Skrevet af: antilles
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 09:37
Jerg vil klart også anbefale en færdig. Jeg har lige købt en MSI i EG, som jeg synes er god value for money. Min anbefaling til gaming er samtidig en god SSD og et godt grafik kort. Processoren er sjældent værdt at opgradere, i5 er som regel nok. Og så sidst men nok vigtist i virkligheden - ikke mindre end 16GB RAM. 


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

Processoren er sjældent værdt at opgradere, i5 er som regel nok.

I mindst quad core, så er jeg enig. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: csell
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 11:46

Hej.

Jeg ved ikke hvad din tidshorisont er. Men du skal vide at Intel kommer med deres 8. Generation CPU'er til Dekstops Coffee Lake her i oktober. Nogle tror at det bliver den 5. oktober. De vil generalt have flere cores og threads end deres tilsvarende forgængere og kun koste nogle få procent mere.
Og da de vil bruge en ny sokkel LGA 1151 Ver 2 er det er spørgsmål om det ikke vil være en god ide at vente?

Hilsen Carsten.


Skrevet af: Nikolajovich
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 14:32
Spændende nyt med den nye gen 8 CPU men mit budget er ca. 9.000, incl skærm. Min tidshorisont er indtil jul og derfor vil jeg lige høre: har folk erfaring med at det kan betale sig at købe stationær på Black Friday udsalget?... jeg håber at MM vision eller Topdata er med på BF-konceptet.
Tak igen.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 15:16
Hej.

Intel gen 8 CPU'er vil bestå af Intel Core i3-8100, Intel Core i3-8300, Intel Core i3-8350K, Intel Core i5-8400, Intel Core i5-8600K, Intel Core i7-8700 og Intel Core i7-8700K De vil alle mindst have 4 cores. Selv i3'erne. Og de vil kun koste lidt mere end i3'erne fra gen 7. Så du vil have mulighed for at købe en 8th gen med 4 Cores noget billigere end i dag.

Som svar på dit andet spørgsmål kan jeg oplyse at ElGiganten havde 50 stk Lenovo Y720 Cube gaming PC med i5, 16 GB Ram og GTX 1070 ( uden skærm ) på kø tilbud til 7999 kr da de genåbnede på Frederiksberg. Og jeg ved at Power vil åbne i Lyngby inden for kort tid.

Hilsen Carsten


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 16:51
Jeg ville aldrig købe en mærkevare computer i f.eks Elgiganten.
Det hænger sammen med at de ikke altid bruger standard komponenter. Så hvis strømforsyningen går i stykker, så bytter de måske hele maskinen til en ny og man skal geninstallere alting. I værste fald kan man ikke efter 2 år købe en strømforsyning, som passer i kabinettet og så må man smide maskinen ud.

Men jeg vil til enhver tid anbefale diverse "selvbygger" firmaer, hvor man kan vælge hvilke stumper man vil have i maskinen.
Ved eksempelvis MM-Vision.dk kan man bestemme det meste indmad iblandt et begrænset antal mærker.
Det burde kunne tilgodese de fleste første-gang-købere og den krævende konfirmand.

Hvis man har en maskine i forvejen, så vil jeg naturligvis anbefale at man kigger på en opgradering i stedet for at købe en hel ny.
En god maskine har måske efter 3 år stadig en acceptabel SSD, strømforsyning og kabinet.
Måske er den dyre lownoise CPU blæser også stadig brugbar.
Så er det kun bundkort, cpu, ram og grafikkort der skal udskiftes.

Det gamle bundkort kan så gå i arv til lillebror eller en anden i familien Smile


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 16:55
Skal der købes et samlet system, så skal det næsten være ved et åbningstilbud.

Personligt tror jeg aldrig jeg kommer til at købe et samlet system igen, for der er altid et eller andet som jeg ville føle ikke passer ind med mine ønsker til et system. Det vil oftest være kabinet og strømforsyning som jeg ikke ville have. Ofte er det også de mindre gode grafikkorts modeller som der bliver brugt i de systemer. 


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af Nikolajovich Nikolajovich skrev:

Spændende nyt med den nye gen 8 CPU men mit budget er ca. 9.000, incl skærm. Min tidshorisont er indtil jul og derfor vil jeg lige høre: har folk erfaring med at det kan betale sig at købe stationær på Black Friday udsalget?... jeg håber at MM vision eller Topdata er med på BF-konceptet.
Jeg tror ikke nødvendigvis at de har en hel maskine på Black Friday, med mindre du vælger Elgiganten.

Hvis du ønsker eksempelvis et Nvidia GTX 1080 grafikkort, så kan du sikkert få det til meget nedsat pris på Black Friday.

Så måske er der en god gamer skærm, et grafikkort og CPU med rabat på BF fra forskellige forhandlere og så kan du samle en god maskine med meget rabat, hvis du gør det selv. Smile


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 17:51
Hej.

Hvis man skal holde sig inden for budgettet finder jeg mm-vision for dyr. Jeg har prøvet at checke hved de skal have for at system og har kun taget nogle få tilvalg med:

Game computer fra 6.695
Windows 10 Home 64-bit installeret 699
8GB RAM -> 16GB RAM 599
GTX1060 -> Asus GeForce GTX1070 8GB grafikkort- 1.399
Total: 9.392

http://www.mm-vision.dk/visiongaming/vision-game-VG-pc" rel="nofollow - https://www.mm-vision.dk/visiongaming/vision-game-VG-pc

Og det er så uden skærm. Uden at tage stilling til hvilken skærm trådstarter bør købe, kunne man få både en Gaming PC og en skærm hos ElGiganten på kø tilbud, kun nogle få hundrede kroner over budgettet.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 18:24
og vi kan være meget sikker på at topdata og mm-vision ikke vil smide "konfigurerede" maskiner ind i black friday - på nogen som helst måde. - så skal du selv vælge komponenterne separat hvis de kommer med på BF og bede dem bygge den. (hvilket nok vil smide besparelsen da det ikke er noget der bygges via deres konfigurator)

OG bare lige husk at der er en pris på et OS også! Ellers er den ikke mange sure sild værd.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 21:10
Når jeg skal bygge økonomisk fornuftige, men fuldt ud gamerduelige PC'er til mine venner der måske er knapt så perfektionistiske/kritisk indstillede som mig selv (jeg er mere nøjeregnende med komponenterne og insisterer f.eks. selv på et bundkort med M.2 SSD interface og et Geforce GTX 1080 Ti som GPU), så kigger jeg ofte efter en billig brugt PC i et non-slim kabinet med en i5 eller i7 processor i sig og smider så f.eks. et Geforce GTX 1070 (og evt. en lille SATA forbundet SSD som OS drev) oven i den PC man ofte kan få færdig og samlet i DBA til ca. 1000-1500 kr og bygge videre på. ...Så har man hurtigt, nemt og relativt billigt en meget potent gamer-PC der efterlader konsollerne bag sig i støvet, da GPU'en jo er og bliver den væsentligste komponent og bare skal have en PC med nok ram og en rimelig CPU som den skallerer fornuftigt med. 

Ofte har de brugte PC'er i forvejen Windows 10 licens, men eller kan man få Windows 10 og for den sags skyld office Pro licens billigt og helt lovligt på Amazon/Ebay til omkring en 20-30 kr. Det handler svjv om EU lovgivning (Tak Margrethe!), der lovliggør at firmaer mv. videresælger licenser fra brugte/kasserede computere, så det er da også hvad forbrugerrådet tænk anbefaler at man gør.


Skrevet af: jan203
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 22:29
Pcerne på dragon gaming hjemmeside ser fornuftige ud.

-------------
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af jan203 jan203 skrev:

Pcerne på dragon gaming hjemmeside ser fornuftige ud.

Hej.

Når jeg går ind på en af PC'erne kommer prisen frem incl Moms. Tror du ikke at prisen på oversigts siden er UDEM Moms?

Det troede jeg ellers var ulovligt at gøre i Danmark.

Hilsen Carsten.


Skrevet af: jan203
Skrevet den: 18-September-2017 kl. 23:49
Hvorfor skulle de være uden moms når der står Incl moms.


-------------
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 19-September-2017 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af jan203 jan203 skrev:

Hvorfor skulle de være uden moms når der står Incl moms. 

Hej.

Jeg Googlede deres hjemmeside og kom ind på en oversigtsside uden moms.
Og troede at det var de priser du syntes var rimelige. Når jeg Googler igen kommer jeg ind på en anden ovesigteside som rigtigt nok viser priserne incl moms. Men så syntes jeg ikke priserne er rimelige længere.

Så du må undskylde min tidligere post.

Hilsen Carsten.


Skrevet af: jan203
Skrevet den: 19-September-2017 kl. 00:07
Csell du har ret priserne er steget inden for den sidste mdr de var noget lavere sidst jeg kiggede priser derinde og da var der også windows 10 Incl!!


-------------
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.


Skrevet af: Nikolajovich
Skrevet den: 19-September-2017 kl. 15:00
Tak for de spændende nyheder, Carsten. Lyder godt! Jeg vil ihvertfald vente på gen 8 Clap



Skrevet af: Nikolajovich
Skrevet den: 19-September-2017 kl. 15:31
Tak, alt i alt, for alle de gode informationer. Synes det var et vildt indlæg om at lave gamercomputere så smart. Nu glæder jeg mig bare over at sønnen er blevet 9 år, så jeg kan game med ham, som i de gyldne dage på PC-cafeen med vennerne. FarCry, Company of Heroes og Fallout 4, here we come :)
VH Nikolaj


Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Når jeg skal bygge økonomisk fornuftige, men fuldt ud gamerduelige PC'er til mine venner der måske er knapt så perfektionistiske/kritisk indstillede som mig selv (jeg er mere nøjeregnende med komponenterne og insisterer f.eks. selv på et bundkort med M.2 SSD interface og et Geforce GTX 1080 Ti som GPU), så kigger jeg ofte efter en billig brugt PC i et non-slim kabinet med en i5 eller i7 processor i sig og smider så f.eks. et Geforce GTX 1070 (og evt. en lille SATA forbundet SSD som OS drev) oven i den PC man ofte kan få færdig og samlet i DBA til ca. 1000-1500 kr og bygge videre på. ...Så har man hurtigt, nemt og relativt billigt en meget potent gamer-PC der efterlader konsollerne bag sig i støvet, da GPU'en jo er og bliver den væsentligste komponent og bare skal have en PC med nok ram og en rimelig CPU som den skallerer fornuftigt med. 

Ofte har de brugte PC'er i forvejen Windows 10 licens, men eller kan man få Windows 10 og for den sags skyld office Pro licens billigt og helt lovligt på Amazon/Ebay til omkring en 20-30 kr. Det handler svjv om EU lovgivning (Tak Margrethe!), der lovliggør at firmaer mv. videresælger licenser fra brugte/kasserede computere, så det er da også hvad forbrugerrådet tænk anbefaler at man gør.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 25-September-2017 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Nikolajovich Nikolajovich skrev:

Tak for de spændende nyheder, Carsten. Lyder godt! Jeg vil ihvertfald vente på gen 8 Clap

Hej.

Intel har frigivet detaler on deres 8. generation CPU'er. Der er mere i sidste post i min trår her:

http://forum.recordere.dk/ny-generation-af-cpuer_topic149123_page4.html" rel="nofollow - http://forum.recordere.dk/ny-generation-af-cpuer_topic149123_page4.html

Hilsen Carsten.





Print side | Luk vindue