Print side | Luk vindue

Tilbygning af ny stue. Et par spørgsmål…

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152800
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 22:01


Emne: Tilbygning af ny stue. Et par spørgsmål…
Skrevet af: Gump
Emne: Tilbygning af ny stue. Et par spørgsmål…
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 22:29
Hejsa alle sammen…

Så blev det min tur til at lave en tråd. Sagen er den at vi skal til at lave en større til- og ombygning af vores hus, som bl.a. indebærer at vores nuværende stue på ca. 20m2 bliver udvidet med godt 30m2. Disse ekstra 30m2 vil blive den nye tv stue.

Når der nu skal bygges helt ny stue var tanken med det samme at dette var en enestående mulighed for indbygningshøjttalere, men efter megen eftertanke er jeg gået væk fra den ide igen, i hvert fald delvist. Grunden hertil er at udvalget af højttalere er meget mere begrænset, samt muligheden for at købe brugt er ret lille. Dog ville konen meget gerne hvis baghøjttalere kunne bygges ind i væggen/loftet, eller det kunne blive nogle forholdsvis flade nogen på væggen (Hun har ikke noget imod fronterne, center og sub, ja, jeg ved godt jeg er godt gift Smile).

Nu er mit spørgsmål så om det giver mest mening at bygge ind i loft eller bagvæg, og om det har nogen betydning at der er loft til kip, med ca. 15 graders hældning. Det betyder jo at loftshøjttalere vil ”pege lidt fremad”. Ligeledes ville jeg høre om det giver mening med Atmos højttalere i loftet, også pga hældningen. Jeg regner ikke med at der skal mere end 2 stk Atmos højttalere til, da jeg har kunnet læse mig til at ved 4 stk skal de to bagerste være bag ved lytte positionen, og det bliver der ikke plads til, da sofaen skal stå op ad væggen. Og hvad er jeres erfaring med Atmos? Giver det noget, eller ville det give mere menig at bruge de penge man sparer på bedre baghøjttalere f.eks.?

Jeg har været i Hifiklubben og Av-connection for at snakke og lytte, og de var umiddelbart begge enige i at loftshøjttalere gav mest mening til baghøjttalere, men jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere input.

Jeg har lavet en fin tegning i hånden over hvordan stuen ca. kommer til at være, jeg håber i kan se nogenlunde hvad det skal forestille. Der vil komme troldtekt på loftet, og kork akustikgulve på gulvet.

Tak fordi i gav jer tid til at læse min wall of text Smile

Da jeg får en fejl når jeg prøver at uploade min tegning er her lige et link i stedet, skal nok sætte det ind senere:
https://www.dropbox.com/s/7vuj6xl84pakqo7/Stue.jpg?dl=0" rel="nofollow - https://www.dropbox.com/s/7vuj6xl84pakqo7/Stue.jpg?dl=0



Svar:
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 07:17
Håber du på at få et andet svar herinde?

Hvis begge butikker giver samme råd, jeg da følge dette.

Med hensyn til montering i troltekt. Hvad siger de om det?


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Håber du på at få et andet svar herinde?

Hvis begge butikker giver samme råd, jeg da følge dette.

Med hensyn til montering i troltekt. Hvad siger de om det?

Jeg håber egentlig ikke at få et bestemt svar, jeg kunne bare godt tænke mig at høre fra nogen der allerede har eller har hørt en nogenlunde tilsvarende løsning, så jeg kan få lidt erfaringer. Både med hensyn til vinklede baghøjttalere, og vinklede atmos højttalere.

Angående montering i Troldtekt, så var svarende lidt modsigende. Det ene sted mente han at det godt kunne lade sig gøre, men at det bestemt ikke var helt optimalt og svært at lave ordentligt. Det andet sted var det slet ikke et problem, så længe der blev sat en plade bag på Troldtekten, hvor højttalerne så skulle monteres i.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 10:51
Med hensyn til indbygning så kan du måske få lidt inspiration fra min tråd, se link nedenfor.

Om disse ville passe godt til troldtekt kan jeg ikke lige sige men der skal være en stabil anlægsflade på bagsiden så højttaler chassis'et sidder godt. Og så er CCM663SR som jeg bruger jo en åben højttaler så hvis troldtekt'en ikke er tæt sker der vel akustisk kortslutning, selvom det formentlig ikke betyder så meget ved de frekvenser vi snakker om i et surround setup. 

Mine LCR indbygningshøjttalere  spiller rigtig fint i et surround setup, men hvis fokus er på stereo ville jeg nok foretrække fritstående højttalere. I samme prisklasse ville man formentlig kunne finde bedre alternativer og udvalget er meget større.


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Med hensyn til indbygning så kan du måske få lidt inspiration fra min tråd, se link nedenfor.

Jeg har faktisk kigget i din tråd et par gange allerede, det er rigtig fedt hvad du har fået lavet Smile

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Om disse ville passe godt til troldtekt kan jeg ikke lige sige men der skal være en stabil anlægsflade på bagsiden så højttaler chassis'et sidder godt. Og så er CCM663SR som jeg bruger jo en åben højttaler så hvis troldtekt'en ikke er tæt sker der vel akustisk kortslutning, selvom det formentlig ikke betyder så meget ved de frekvenser vi snakker om i et surround setup.

Det jeg fik at vide både i Hifiklubben og Av-connection, var netop at Troldtekt ikke kan lukke helt tæt. Men at det kunne løses med en plade bag på. Så jeg håber ikke at det bliver et problem, men det skal jeg selvfølgelig have fundet ud af inden jeg går igang med projektet.

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Mine LCR indbygningshøjttalere  spiller rigtig fint i et surround setup, men hvis fokus er på stereo ville jeg nok foretrække fritstående højttalere. I samme prisklasse ville man formentlig kunne finde bedre alternativer og udvalget er meget større.

Jeg ville faktisk have skrevet i din tråd og spurgt dig om hvordan dine højttalere klarer sig til musik, men det kan jeg jo passende gøre her så LOL
Det er nemlig noget der skal bruges ca. 50/50 til film og musik, så jeg vil gerne have noget der kan begge dele.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:


Jeg ville faktisk have skrevet i din tråd og spurgt dig om hvordan dine højttalere klarer sig til musik, men det kan jeg jo passende gøre her så LOL
Det er nemlig noget der skal bruges ca. 50/50 til film og musik, så jeg vil gerne have noget der kan begge dele.

Jeg vil sige til ca. 10.000 kr/stk så kan man altså få rigtig fine gulvhøjttalere, og det er som om mine B&W indbygningsvarianter ikke rigtigt kommer "fri" af væggen til at producere et bredt og dybt stereo perspektiv. Det kan selvfølgelig hænge sammen med resten af kæden også, men man er meget låst ved indbygningshøjttalere til det valg man en gang har taget og kan ikke skifte dem (uden store huller i væggen Big smile)


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 05-Oktober-2017 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:


Jeg ville faktisk have skrevet i din tråd og spurgt dig om hvordan dine højttalere klarer sig til musik, men det kan jeg jo passende gøre her så LOL
Det er nemlig noget der skal bruges ca. 50/50 til film og musik, så jeg vil gerne have noget der kan begge dele.

Jeg vil sige til ca. 10.000 kr/stk så kan man altså få rigtig fine gulvhøjttalere, og det er som om mine B&W indbygningsvarianter ikke rigtigt kommer "fri" af væggen til at producere et bredt og dybt stereo perspektiv. Det kan selvfølgelig hænge sammen med resten af kæden også, men man er meget låst ved indbygningshøjttalere til det valg man en gang har taget og kan ikke skifte dem (uden store huller i væggen Big smile)

Det er netop de ting der gør at jeg er gået væk fra indbygningshøjttalere til fronter og center. I Hifiklubben lyttede jeg bl.a. til B&W CM10 S2, og de lyder godt nok sweet. Men det er nok også lige lidt over mit budget. Dog, hvis man er heldig på et tidspunkt, kan det jo være man kan finde dem brugt til en fornuftig pris Smile


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 07:02
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Håber du på at få et andet svar herinde?

Hvis begge butikker giver samme råd, jeg da følge dette.

Med hensyn til montering i troltekt. Hvad siger de om det?


Jeg håber egentlig ikke at få et bestemt svar, jeg kunne bare godt tænke mig at høre fra nogen der allerede har eller har hørt en nogenlunde tilsvarende løsning, så jeg kan få lidt erfaringer. Både med hensyn til vinklede baghøjttalere, og vinklede atmos højttalere.


Angående montering i Troldtekt, så var svarende lidt modsigende. Det ene sted mente han at det godt kunne lade sig gøre, men at det bestemt ikke var helt optimalt og svært at lave ordentligt. Det andet sted var det slet ikke et problem, så længe der blev sat en plade bag på Troldtekten, hvor højttalerne så skulle monteres i.


Det er netop montering i troltekt, der bekymrer mig. Det er svært at save et pænt hul. Og hvis hele loftet ikke skal spille med, skal der laves en seriøs afstivning.

Jeg ved godt at jeg taler imod de råd, du har fået i to butikker. Du skal i hvert fald kraftigt overveje hvorfor du vil have indbygning. Lydmæssigt tror jeg at en højttaler i eget kabinet er bedst. Det er også mere fleksibelt i forhold til opgradering. Når huset skal sælges. Vil sådanne indbygningshøjttalere trække prisen ned?

Så mit råd vil være at droppe indbygning.


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Håber du på at få et andet svar herinde?

Hvis begge butikker giver samme råd, jeg da følge dette.

Med hensyn til montering i troltekt. Hvad siger de om det?


Jeg håber egentlig ikke at få et bestemt svar, jeg kunne bare godt tænke mig at høre fra nogen der allerede har eller har hørt en nogenlunde tilsvarende løsning, så jeg kan få lidt erfaringer. Både med hensyn til vinklede baghøjttalere, og vinklede atmos højttalere.


Angående montering i Troldtekt, så var svarende lidt modsigende. Det ene sted mente han at det godt kunne lade sig gøre, men at det bestemt ikke var helt optimalt og svært at lave ordentligt. Det andet sted var det slet ikke et problem, så længe der blev sat en plade bag på Troldtekten, hvor højttalerne så skulle monteres i.


Det er netop montering i troltekt, der bekymrer mig. Det er svært at save et pænt hul. Og hvis hele loftet ikke skal spille med, skal der laves en seriøs afstivning.

Jeg ved godt at jeg taler imod de råd, du har fået i to butikker. Du skal i hvert fald kraftigt overveje hvorfor du vil have indbygning. Lydmæssigt tror jeg at en højttaler i eget kabinet er bedst. Det er også mere fleksibelt i forhold til opgradering. Når huset skal sælges. Vil sådanne indbygningshøjttalere trække prisen ned?

Så mit råd vil være at droppe indbygning.

Det er helt fint at du taler imod de råd jeg har fået, det er jo netop en af grundene til at jeg har lavet tråden, så tak for det Wink

Nu er det jo også kun meningen at det er baghøjttalerne og evt 2 stk atmos højttalere jeg vil have i loftet. Front, center og sub er besluttet at det skal være "normale" højttalere. 
Grunden hertil er at konen gerne vil have så neutrale baghøjttalere som muligt, og derfor enten indbygning eller on-wall. Og angående on-wall, så er jeg lidt kommet til den konklusion at lydmæssigt er det måske ikke helt så godt, da de jo netop kommer til at sidde på vægen og spiller frem i rummet, i stedet for ind mod lyttepositionen. Men jeg ved ikke om det bare er mig der er forkert på den.
Alternativt skal man så have nogen der er vinklet mod lyttepositionen for at komme ud over dette problem.

Angående det med troldtekt og loftshøjttalere, så kan jeg da ikke være den første i verdenshistorien med sådan en tanke? Der må da være nogen derude der faktisk har sådan en løsning som kan komme med lidt input? Smile

Vi overvejer også at få spots i loftet, og der er problematikken vel den samme, bare med mindre huller?


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 09:15
Spots kan du bore med hulbor.

Se lige hvad en google søgning giver.

https://issuu.com/troldtekt/docs/troldtekt_hoejttaler" rel="nofollow - https://issuu.com/troldtekt/docs/troldtekt_hoejttaler


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Spots kan du bore med hulbor.

Se lige hvad en google søgning giver.

https://issuu.com/troldtekt/docs/troldtekt_hoejttaler" rel="nofollow - https://issuu.com/troldtekt/docs/troldtekt_hoejttaler

Jeg faldt faktisk selv om dem lige nu Tongue

Men så er det jo entusiasten kommer op i mig og spørger om hvor godt lyd de giver, kan de bruges som atmos højttalere også, og hvordan vil de lyde sammen med f.eks. et sæt B&W højttalere eller hvad jeg nu ender med at købe i fremtiden.... Og hvad koster de overhovedet?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 09:54
Højttalere bag Troltekt loft er ikke noget man bare lige gør. Der er en tømrer herinde, der har lavet det hos sig selv. For at lyden kan komme igennem, har han fræst ud i bagsiden af Troltekt pladen.

Jeg kan desværre ikke huske hans brugernavn. Han har lagt billeder op af udførelsen.


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Højttalere bag Troltekt loft er ikke noget man bare lige gør. Der er en tømrer herinde, der har lavet det hos sig selv. For at lyden kan komme igennem, har han fræst ud i bagsiden af Troltekt pladen.

Jeg kan desværre ikke huske hans brugernavn. Han har lagt billeder op af udførelsen.

Det må være Fausing du mener? Jeg fandt i hvert fald hans tråd, og han skriver om det på side 48/49:
http://forum.recordere.dk/fausings-setups_topic110385_page48.html" rel="nofollow - http://forum.recordere.dk/fausings-setups_topic110385_page48.html

Det virker godt nok til at være en større omgang Confused
Jeg havde nu ikke forventet at det ville bliver så besværligt at få et par højttalere op i loftet...


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Højttalere bag Troltekt loft er ikke noget man bare lige gør. Der er en tømrer herinde, der har lavet det hos sig selv. For at lyden kan komme igennem, har han fræst ud i bagsiden af Troltekt pladen.

Jeg kan desværre ikke huske hans brugernavn. Han har lagt billeder op af udførelsen.


Det må være Fausing du mener? Jeg fandt i hvert fald hans tråd, og han skriver om det på side 48/49:
http://forum.recordere.dk/fausings-setups_topic110385_page48.html" rel="nofollow - http://forum.recordere.dk/fausings-setups_topic110385_page48.html

Det virker godt nok til at være en større omgang Confused
Jeg havde nu ikke forventet at det ville bliver så besværligt at få et par højttalere op i loftet...

Yes, det er ham! Jeg mener han fandt ud af at lyden ikke kom ordentlig igennem en fuld tykkelse på Troltekt pladen.

Alternativet er vel at sætte højttaler med rundt metalgitter synligt i loftet. Det er vel ikke værre end at sætte synlige spots i loftet.


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Alternativet er vel at sætte højttaler med rundt metalgitter synligt i loftet. Det er vel ikke værre end at sætte synlige spots i loftet.

Det er egentlig også bare det jeg gerne vil. Der var aldrig planer om at de skulle ind bag ved Wink

Men det virker til at det ikke er helt så nemt, fordi troldtekt ikke slutter helt tæt. For hvis der er en eller anden der helt 100% kan sige at det bestemt ikke er et problem så længe man bare gør det rigtigt, så er det bare det jeg gør.

Det sidste punkt jeg så bare skal have afklaret er om det giver problemer at højttalerne bliver vinklede pga loft til kip. Både ifht baghøjttalere og et sæt atmos højttalere.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Alternativet er vel at sætte højttaler med rundt metalgitter synligt i loftet. Det er vel ikke værre end at sætte synlige spots i loftet.


Det er egentlig også bare det jeg gerne vil. Der var aldrig planer om at de skulle ind bag ved Wink

Men det virker til at det ikke er helt så nemt, fordi troldtekt ikke slutter helt tæt. For hvis der er en eller anden der helt 100% kan sige at det bestemt ikke er et problem så længe man bare gør det rigtigt, så er det bare det jeg gør.

Det sidste punkt jeg så bare skal have afklaret er om det giver problemer at højttalerne bliver vinklede pga loft til kip. Både ifht baghøjttalere og et sæt atmos højttalere.

Nej uanset synlig /usynlig montering skal der sidde en krydsfiner plade til at holde højttaleren + evt kabinnet. Troltekt er for porøst til at sætte noget fast i. Man kan få indbygnings højttalere der er vinklede. Om det er justerbar vinkling kan jeg ikke huske. Der var også indbygget subwoofere på det billede kan jeg huske.


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Alternativet er vel at sætte højttaler med rundt metalgitter synligt i loftet. Det er vel ikke værre end at sætte synlige spots i loftet.


Det er egentlig også bare det jeg gerne vil. Der var aldrig planer om at de skulle ind bag ved Wink

Men det virker til at det ikke er helt så nemt, fordi troldtekt ikke slutter helt tæt. For hvis der er en eller anden der helt 100% kan sige at det bestemt ikke er et problem så længe man bare gør det rigtigt, så er det bare det jeg gør.

Det sidste punkt jeg så bare skal have afklaret er om det giver problemer at højttalerne bliver vinklede pga loft til kip. Både ifht baghøjttalere og et sæt atmos højttalere.

Nej uanset synlig /usynlig montering skal der sidde en krydsfiner plade til at holde højttaleren + evt kabinnet. Troltekt er for porøst til at sætte noget fast i. Man kan få indbygnings højttalere der er vinklede. Om det er justerbar vinkling kan jeg ikke huske. Der var også indbygget subwoofere på det billede kan jeg huske.

I Hifiklubben fik jeg også at vide at der bare skulle sættes en plade ind bag ved hvor højttaleren så skal monteres. Og hvis det bare kan gøre det, så er det også fint med mig. Jeg kunne bare godt tænke mig en løsning der også er god, dvs at der ikke er en masse kompromiser med lyd eller udseende eller holdbarhed eller andet...


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 13:08
Jeg ville indkøbe MDF plader i 120x60 cm, lave udskæring til højttalerenheder (og vinkle dem i den retning jeg ville have dem), fjerne to trodtekt plader fra loftet og montere MDF pladerne der.
MDF pladerne kan betrækkes med højttalerfrontstof i samme farve som loftet.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 13:17
Det kan godt være at jeg måske har overset noget.

Men du skriver at du vil have din sofa til at stå helt op ad væggen.

Så kan du efter min mening godt droppe alt andet end 5.1, da du ikke kan placere surround højttalerene noget fornuftigt sted.

Dine surround højttalere skal sidde 90 grader ud for dine ører, for at få maksimal udbytte. Når du begynder at sætte dem i loftet, så mister du allerede en smule af positioneringen i lyden.
Du kan slet ikke få plads til decideret baghøjttalere, da de ikke kan kommer længere bagud end surround højttalerne.

Mit forslag vil være at flytte sofaen 1,5 meter frem.
Hvis du har en åbning imellem de to stuer og der er plads over åbningen. Så vil jeg foreslå at du hænger din højttaler på denne ud for det højre øre.
Din væg til venstre for lytte positionen kan fint have den venstre surround hængende i samme højde. Baghøjttalerne kan du så placere i forhold til 7.1 reference.

Hvis du går efter Atmos, så tror jeg du får svært ved at placere 4 lofthøjttalere korrekt. Så jeg ville gå efter 7.1.2 og få plads til de 2 højttalere foran og ind imod midten.

Jeg har prøvet at skitsere, ved hjælp af din tegning:






-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg ville indkøbe MDF plader i 120x60 cm, lave udskæring til højttalerenheder (og vinkle dem i den retning jeg ville have dem), fjerne to trodtekt plader fra loftet og montere MDF pladerne der.
MDF pladerne kan betrækkes med højttalerfrontstof i samme farve som loftet.

Klaus

Jeg har ingen planer overhovedet om at skulle lave noget selv. Jeg kunne godt tænke mig et ordentligt resultat, derfor holder jeg bare fingrene for mig selv Wink

Men derfor kunne det da godt være en mulighed, så må jeg bare se hvad jeg kan få håndværkerne til. Det er helt sikkert noget jeg vil have i baghovedet. 


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det kan godt være at jeg måske har overset noget.

Men du skriver at du vil have din sofa til at stå helt op ad væggen.

Så kan du efter min mening godt droppe alt andet end 5.1, da du ikke kan placere surround højttalerene noget fornuftigt sted.

Dine surround højttalere skal sidde 90 grader ud for dine ører, for at få maksimal udbytte. Når du begynder at sætte dem i loftet, så mister du allerede en smule af positioneringen i lyden.
Du kan slet ikke få plads til decideret baghøjttalere, da de ikke kan kommer længere bagud end surround højttalerne.

Mit forslag vil være at flytte sofaen 1,5 meter frem.
Hvis du har en åbning imellem de to stuer og der er plads over åbningen. Så vil jeg foreslå at du hænger din højttaler på denne ud for det højre øre.
Din væg til venstre for lytte positionen kan fint have den venstre surround hængende i samme højde. Baghøjttalerne kan du så placere i forhold til 7.1 reference.

Hvis du går efter Atmos, så tror jeg du får svært ved at placere 4 lofthøjttalere korrekt. Så jeg ville gå efter 7.1.2 og få plads til de 2 højttalere foran og ind imod midten.

Jeg har prøvet at skitsere, ved hjælp af din tegning:



Umiddelbart er det planen at sofaen skal stå mere eller mindre helt op ad væggen. Det er også derfor jeg umiddelbart var kommet frem til at lofthøjttalere var den bedste løsning, da disse så kan sidde "på linje med" siddepladserne. Det har aldrig været meningen at få 7.1. Hvis jeg har antydet det ved at jeg har skrevet baghøjttalere, så er det min fejl. Min overvejelse går lige nu på om det skal være 5.1 eller 5.1.2. Alt efter hvad der giver mening ifht det rum jeg får bygget.

Angående det med at placere right/left surround over åbning mellem stuer og over vindue ude til højre, så ved jeg ikke om det kan lade sig gøre mellem stuerne, da jeg ikke ved hvor meget plads der bliver. Yderligere, så bliver der ingen plads over vinduet ude til højre, da det bliver vindue hele vejen op til loftet, helt op til kip i en spids. (Jeg ville gerne have tegnet på min egen tegning for at illustrere, men jeg er på arbejde lige nu, så det må vente til jeg kommer hjem).

Jeg har også helt overvejet om man bare skulle gå stereovejen, og så bruge ca. de samme penge kun på fronter fronter/stereoforstærker, men jeg er bange for at jeg kommer til at savne surround/sub ved film.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 15:18
Du kan hænge sådan et par ned fra loftet til surround højttalere, på hver sin side af sofaen:





-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Du kan hænge sådan et par ned fra loftet til surround højttalere, på hver sin side af sofaen:




Hahaha den skal helt sikkert vendes med konen inden den kommer op! Tongue

Det ligner en B&W, har du et modelnavn?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 15:40
Det er Podspeakers the Drop fra HFK


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er Podspeakers the Drop fra HFK

Takker Smile

Konen synes faktisk godt om dem, så nu skal jeg en tur i HFK for at høre dem. Og nu jeg er der, så vil jeg tage et lyt til B&W M-1 og Dali Fazon sat også. Nogen der kender nogen af dem? Eller andre højttalere i den størrelse der kan monteres på væggen og anbefales?



Print side | Luk vindue