Print side | Luk vindue

Disqus sender spam?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152916
Udskrevet den: 24-April-2024 kl. 13:59


Emne: Disqus sender spam?
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Emne: Disqus sender spam?
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 10:14
Jeg modtog en mail kl 1 i nat med en beskrivelse om at de havde været ude for en hændelse. Der var blevet taget et foto af deres data fra 2012. Og man kunne ikke udelukke at mine data ville blive misbrugt.
Derfor var der indsat et link til en side hvor jeg kunne nulstille password og lave et nyt.
Endvidere var der link til et forum hvor jeg kunne få nærmere oplysning.

Jeg valgte at slette mailen helt fra min enhed



Svar:
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 10:24
Hej Kampus

Det er ikke spam, men en sikkerhedsadvarsel.

Disqus kommentarsystem har fundet ud af at de blev hacket tilbage i 2012, og derfor er de begyndt at henvende sig til alle der ikke har ændret kodeord siden dengang.

Jeg tror at de vil tvinge et skifte af kodeord igennem, for at sikre at de logins ikke kan misbruges.

Der er næppe den store risiko her så mange år efter, men 'better safe than sorry' Smile

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 10:41
Jeg var ikke sikker på rigtigheden i mailen, når de skriver “der er taget et foto af vores data”. Det lyder lidt mystisk i mine ører. Og med alle faldgrubber der efterhånden er for at få afluret MINE data, så sletter jeg den slags. Har i øvrigt aldrig oprettet mig i Disqus.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg var ikke sikker på rigtigheden i mailen, når de skriver “der er taget et foto af vores data”. Det lyder lidt mystisk i mine ører. Og med alle faldgrubber der efterhånden er for at få afluret MINE data, så sletter jeg den slags. Har i øvrigt aldrig oprettet mig i Disqus.

Jamen, så lyder det som scam. Altså noget der ikke kommer fra Disqus, men blot udgiver sig som sådan.

Altså en 'phising-mail' der forsøger at lokke brugernavn+kodeord ud af Disqus-brugere.

Så gjorde du det rigtige at slette mailen Smile

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 10:59
Aldrig klikke på et link i en mail, der beder om at nulstille brugernavn.

Bum.


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 13:09
https://haveibeenpwned.com/PwnedWebsites#Disqus%20" rel="nofollow - https://haveibeenpwned.com/PwnedWebsites#Disqus


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg var ikke sikker på rigtigheden i mailen, når de skriver “der er taget et foto af vores data”. Det lyder lidt mystisk i mine ører. Og med alle faldgrubber der efterhånden er for at få afluret MINE data, så sletter jeg den slags. Har i øvrigt aldrig oprettet mig i Disqus.
 
De skrev ikke at "der er taget et foto af vores data". Mailen som jeg fik, var i hvert fald på engelsk ;-)

Og mailen var god nok - den indeholdt et link hvor du kan/kunne nulstille dit password. Klikker man på det kommer man ind på den brugerprofil der er knyttet til e-mailadressen.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg var ikke sikker på rigtigheden i mailen, når de skriver “der er taget et foto af vores data”. Det lyder lidt mystisk i mine ører. Og med alle faldgrubber der efterhånden er for at få afluret MINE data, så sletter jeg den slags. Har i øvrigt aldrig oprettet mig i Disqus.
 
De skrev ikke at "der er taget et foto af vores data". Mailen som jeg fik, var i hvert fald på engelsk ;-)

Og mailen var god nok - den indeholdt et link hvor du kan/kunne nulstille dit password. Klikker man på det kommer man ind på den brugerprofil der er knyttet til e-mailadressen.

Jeg oversatte bare ordlyden. Og har aldrig oprettet en profil på Disqus, så bliver man mistænksom.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 18:00
"image" i denne sammenhæng, skal ikke oversættes til 'foto', mere 'spejlbillede' (kopi).


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 18:40
Det er bare at tjekke om linket i mail'en går til disqus...

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

"image" i denne sammenhæng, skal ikke oversættes til 'foto', mere 'spejlbillede' (kopi).

I min mail blev ordet “Snapshot” anvendt


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er bare at tjekke om linket i mail'en går til disqus...

M.v.h.

Trykker ikke på noget link i en mail der ser mistænksom ud


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er bare at tjekke om linket i mail'en går til disqus...

M.v.h.

Trykker ikke på noget link i en mail der ser mistænksom ud

Big smileOg der er jo heller ingen grund til det, når du jo heller ikke har oprettet dig i Disqus...Big smile

Man må vel i Disqus, ligesom alle andre steder, hvor man har tilmeldt sig, kunne gå i sin profil for at ændre sin kode der, og ikke gå via et link i en mail.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 20:00
Man behøver ikke trykke på et link, for at tjekke hvor det i virkeligheden peger hen...

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Man behøver ikke trykke på et link, for at tjekke hvor det i virkeligheden peger hen...

M.v.h.

For mit vedkommende behøvede jeg kun at slette en mistænkelig mail


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 21:12
Og du er helt sikker på, at du ikke for mere end fem år siden har oprettet en Disqus profil?

Disqus bruges jo mange steder - bl.a her på sitet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Oktober-2017 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Og du er helt sikker på, at du ikke for mere end fem år siden har oprettet en Disqus profil?

Disqus bruges jo mange steder - bl.a her på sitet.

Ja det er jeg 110% sikker på, da jeg altid skriver passwords op.


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 13-Oktober-2017 kl. 06:14
Sorry, men en enkel googlesøgning fortæller altså en anden historie. https://disqus.com/by/Kampus/" rel="nofollow - Kampus' disqus.com profil


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 13-Oktober-2017 kl. 09:20
Ja, ja, vi kan jo alle glemme.. Wink


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Oktober-2017 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Sorry, men en enkel googlesøgning fortæller altså en anden historie. https://disqus.com/by/Kampus/" rel="nofollow - Kampus' disqus.com profil

Nu må I altså holde op med det personfnidder. Disqus har stjålet indlæggene fra recordere.dk Forum.

JEG HAR IKKE OPRETTET EN PROFIL PÅ DISQUS!


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 13-Oktober-2017 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Sorry, men en enkel googlesøgning fortæller altså en anden historie. https://disqus.com/by/Kampus/" rel="nofollow - Kampus' disqus.com profil

Nu må I altså holde op med det personfnidder. Disqus har stjålet indlæggene fra recordere.dk Forum.

JEG HAR IKKE OPRETTET EN PROFIL PÅ DISQUS!


Nu er det ikke fordi det er personfnidder, men hvis man går ind på den profil jeg linket til, så kan man se, at der er oprettet en profil der hedder Kampus, som har kommenteret på at recordere.dk har fået nyt kommentarsystem, disqus. Ikke i forummet men i kommentarspor. Man kan også se, at det er en oprettet profil, og ikke et anonymt indlæg.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Oktober-2017 kl. 09:50
Aerik vil du godt stoppe? Jeg har ikke oprettet en profil.


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 13-Oktober-2017 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Aerik vil du godt stoppe? Jeg har ikke oprettet en profil.


Så må det jo være en anden recordere.dk-bruger, som har hijacket dit Nick. Jeg beklager, og vil da anbefale dig, at kontakte disqus.com og bede dem slette den profil.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 13-Oktober-2017 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Sorry, men en enkel googlesøgning fortæller altså en anden historie. https://disqus.com/by/Kampus/" rel="nofollow - Kampus' disqus.com profil

Nu må I altså holde op med det personfnidder. Disqus har stjålet indlæggene fra recordere.dk Forum.

JEG HAR IKKE OPRETTET EN PROFIL PÅ DISQUS!

Undskyld, det var ikke for at mobbe dig. Cry

Det kan selvfølgelig godt være en anden recordere-bruger som har oprettet en profil med det samme navn som dig.


Skrevet af: NikolajDS
Skrevet den: 13-Oktober-2017 kl. 11:43
De har stjålet indlæg fra forum, oprettet en profil med dit navn, anvendt din email til at gøre det...

Hvorfor fanden skulle Discus gøre det?

Og en anden bruger ville jo ikke kunne gøre det, eftersom at profilen tydeligvis er linket til din email...


Sååååååå beklager, men det der lugter langt væk af, at du er kommet til at oprette en profil, uden helt at være opmærksom på det..

Set udefra er det ihvertfald den langt mest sandsynlige årsag.. 


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-Oktober-2017 kl. 12:37
Hej Alle

Vi kan konkludere at Disqus ikke har udsendt spam, men at der nok er tale om en misforståelse, i forhold til en påmindelse om at huske at skifte kodeord på en gammel brugerprofil der ikke længere er i aktiv brug.

Emnet lukkes derfor.

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Print side | Luk vindue