Print side | Luk vindue

"Ægte surround" i hovedtelefon?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153031
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 04:51


Emne: "Ægte surround" i hovedtelefon?
Skrevet af: Jimmbo
Emne: "Ægte surround" i hovedtelefon?
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 15:00
Efter jeg er blevet far, er det mere eller mindre umuligt at finde tid til at få fyret op for mit surround system. Det ærgrer mig en del, og jeg tænkte derfor om det var muligt at få en god surround oplevelse med hovedtelefoner?

Jeg har før ejet et par Ultrasone HFI-780 som har S-Logic surround, og det virkede OK. 

Men findes der nogle ægte surround hovedtelefoner? Gerne med Atmos oplevelsen.



Svar:
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 15:06
Undskyld mig. Nu har jeg selv to unger. Det er bare at vænne barnet til det. For børn har bedst at baggrunds støj. For de sover bedre


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 15:09
Du har sikkert ret. Men problemet hos er lidt, vores knægt sover så lidt at når han endelig sover orker vi ikke tage kampen.

Men jeg er helt enig i, hvad du skriver.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 15:14
I vil gøre jer selv en bjørnetjeneste ved det. Måske er der for stille når han skal sove. Vores ældste sov bedst til ringenes herre


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 15:58
What?!? Hvorfor skulle børn sove bedre i støj? Børns hjerner har lige så meget brug for at koble af mens de sover som vores andres hjerner.

Dengang jeg havde tv i soveværelset skete det indimellem at jeg faldt i søvn med tv'et kørende, men jeg vågnede op fuldstændigt smadret fordi min hjerne havde brugt natten på at synkronisere til diverse vaskepulverrekvalmer og farveflimren, klart dårligere nattesøvn end når der var mørkt og stille.

For børn vil jeg tro det handler om tryghed. En smule lys og fars og mors stemmer inde ved siden af skaber tryghed, det kan mangle ved buldermørke og helt stille, men derfra til et tv's blandede budskaber er der et godt stykke.

Hvor har du fra at det skulle være bedre for børn at sove i støj?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 16:50
De er vandt til 75 DB fra mors mave af


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

What?!? Hvorfor skulle børn sove bedre i støj? Børns hjerner har lige så meget brug for at koble af mens de sover som vores andres hjerner.

Dengang jeg havde tv i soveværelset skete det indimellem at jeg faldt i søvn med tv'et kørende, men jeg vågnede op fuldstændigt smadret fordi min hjerne havde brugt natten på at synkronisere til diverse vaskepulverrekvalmer og farveflimren, klart dårligere nattesøvn end når der var mørkt og stille.

For børn vil jeg tro det handler om tryghed. En smule lys og fars og mors stemmer inde ved siden af skaber tryghed, det kan mangle ved buldermørke og helt stille, men derfra til et tv's blandede budskaber er der et godt stykke.

Hvor har du fra at det skulle være bedre for børn at sove i støj?
Tror du overfortolker en anelse LOL

Vi fik også fortalt at man skulle undgå total stilhed, når børnene sov.
Alm. TV kigning og baggrundsstøj var det bedste, da de så blev vænnet til at sove med det.
Ved ikke om det er derfor, men de har begge fantastiske sovehjerter i dag Big smile


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

What?!? Hvorfor skulle børn sove bedre i støj? Børns hjerner har lige så meget brug for at koble af mens de sover som vores andres hjerner.

Dengang jeg havde tv i soveværelset skete det indimellem at jeg faldt i søvn med tv'et kørende, men jeg vågnede op fuldstændigt smadret fordi min hjerne havde brugt natten på at synkronisere til diverse vaskepulverrekvalmer og farveflimren, klart dårligere nattesøvn end når der var mørkt og stille.

For børn vil jeg tro det handler om tryghed. En smule lys og fars og mors stemmer inde ved siden af skaber tryghed, det kan mangle ved buldermørke og helt stille, men derfra til et tv's blandede budskaber er der et godt stykke.

Hvor har du fra at det skulle være bedre for børn at sove i støj?
Tror du overfortolker en anelse LOL

Vi fik også fortalt at man skulle undgå total stilhed, når børnene sov.
Alm. TV kigning og baggrundsstøj var det bedste, da de så blev vænnet til at sove med det.
Ved ikke om det er derfor, men de har begge fantastiske sovehjerter i dag Big smile
mine børn sover også godt, med halv høj lyd på, som er som alm. støv på deres værelser


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


 Mine børn sover også godt, med halv høj lyd på, som er som alm. støv på deres værelser


Mon ikke en klud og en støvsuger kan klare det?!


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


 Mine børn sover også godt, med halv høj lyd på, som er som alm. støv på deres værelser


Mon ikke en klud og en støvsuger kan klare det?!
mente støg


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 19:14
StøJ?


Skrevet af: K_J
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 19:16
Jeg har lige smidt den mindste på snart 3år i seng på 1sal. Hvis der er stille i stuen kan jeg høre ham hvis han hoster eller snakker.
Om 10min smider jeg en film på anlægget og tager ikke hensyn til han skal sove. Sådan har det været altid, også med hans storebror.
Børn er forskellige og har forskellige behov, men jeg er satme glad for at de har ligget på sofaen og sovet til film siden de var få uger gamle.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 19:22
+1


Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 22:35
12 indlæg om børneopdragelse og ikke et eneste der svarer på spørgsmålet. Det er da lidt imponerende...

Jeg har aldrig haft fat i nogle hovedtelefoner med surround, men de her ser ok ud. Dog også lidt smådyre. Ca 2500 kr.

http://www.trustedreviews.com/reviews/sony-mdr-hw700" rel="nofollow - http://www.trustedreviews.com/reviews/sony-mdr-hw700


Skrevet af: klander
Skrevet den: 21-Oktober-2017 kl. 23:56
surround får man kun ved at man har evt 5:1 højtalere og det er ikke nemt i et par hørebøffer med 2 højtalere ;)
du kan få udvidet stereo det er alt 


-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 00:03
Det er så ikke helt korrekt, da der findes hovedtelefoner med flere enheder i, hvor der f.eks. sidder en enhed "foran" øret, og én bagved.

M.v.h.

P.S.: Er du ikke rar og afkorte din signatur med dit grej, da det er lidt irriterende, når man scroller ned over en side, at man tillige skal scrolle gennem din signatur.


Skrevet af: Henrik_s
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 01:15
Jeg har lyttet til Smyth realiser og kunne ikke høre forskel med eller uden hovedtelefoner.. Clap
http://www.smyth-research.com/" rel="nofollow - http://www.smyth-research.com/




-------------
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........


Skrevet af: klander
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er så ikke helt korrekt, da der findes hovedtelefoner med flere enheder i, hvor der f.eks. sidder en enhed "foran" øret, og én bagved.

M.v.h.

P.S.: Er du ikke rar og afkorte din signatur med dit grej, da det er lidt irriterende, når man scroller ned over en side, at man tillige skal scrolle gennem din signatur.

Hejsa 
var det bedre Wink

Ja ved godt at der findes headset med flere højtalere og har prøvet en del af dem og ja det lyder da bedre men det er stadigvæk udvidet stereo, da de mangler afstand men det er ligesom med mit bose companion 5 der er 2 satellithøjttalere og en sub og ja de kan trække lyden ud til siden men ikke bagved =udvidet stereo. 
Jeg læste engang noget med at de prøvede med at sidde noget på selve hovedet  2 højtalere på ørene og så nogle på panden og på baghovedet , detblev vist lidt bedre men var ikke ægte alligevel. 

Og Smyth realiser ja tro kan flytte bjerge Smile



-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt




Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 07:54
Var/er er hele møllen igennem herhjemme. Fik en søn for 3.5 år siden, siden kom lillesøster og gudhjælpemig om ikke der nu er en lillesøster mere på vej, - jeg kom frem til det samme.
Jovist børn har nu nok meget godt af at hjemmet ikke er en sovesal. Herhjemme støvsuges der osv i dagtimerne når der soves til middag. Men om aftenen og til natten er jeg uenig. Der kan det sgu ikke hjælpe noget at hele huset “skal” vendes til bulder og brag fordi jeg skal se film på referenceniveau (bor i etplans parcelhus).
Så jeg endte med er surround setup der blev brugt lidt eller de tidspunkter jeg havde til rådighed var aften, hvor jeg syntes øvrigheden skal have lov at sove.
Nå, men jeg endte ud med et par stereo hoved telefoner jeg også kunne have glæde af til musik, så jeg droppede egentlig ret hurtigt surround tanken til hovedtelefoner.

Blot for at komme med et input fra en i samme situation:)


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 08:20
Er det bedre at bruge stereo hovedtelefoner, en surround? Kan det godt give en fornemmelse af surround?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 08:25
Kurt,

Med den rigtige kodning af lyden kan et sæt almindelige stereohovedtelefoner blive til fuld surround.

Jeg har en lydfil oprindeligt lavet som et forsøg hos AUC, hvor en kvinde render rundt omkring, bukker sig ned, går langt væk, er foran, bagved, tæt på, og langt fra.
Så længe den er i fuld opløsning (en wav fil) fungerer den, men komprimerer man den til mp3, går det fløjten.

Angående din signatur, så skriv havd udstyr du har i en lang linje, med komma mellem udstyret. Det du havde før var med dobbelt linjeskift mellem hvert udstyr og det blev meget langt ;-)


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 09:11
Da jeg var ung for m a n g e  år siden kom der noget frem der vist hed Kunsthoved stereo...

Som jeg husker det var det noget med at optagelsen blev lavet ved hjælp at en figur af et hoved hvor mikrofonerne var anbragt i øregangenShocked.... brugte man så åbne hovedtelefoner som f.eks den legendariske Sennheiser 414 var den hjemme.... Erindrer at High Fidelity vist var begejstrede...

Men det er jo en helt anden historieEmbarrassed




-------------
Ning


Skrevet af: klander
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kurt,

Med den rigtige kodning af lyden kan et sæt almindelige stereohovedtelefoner blive til fuld surround.

Jeg har en lydfil oprindeligt lavet som et forsøg hos AUC, hvor en kvinde render rundt omkring, bukker sig ned, går langt væk, er foran, bagved, tæt på, og langt fra.
Så længe den er i fuld opløsning (en wav fil) fungerer den, men komprimerer man den til mp3, går det fløjten.

Angående din signatur, så skriv havd udstyr du har i en lang linje, med komma mellem udstyret. Det du havde før var med dobbelt linjeskift mellem hvert udstyr og det blev meget langt ;-)


Klaus

Der har også været en med en barber der rendte rundt om en som også lød rigtig men det er hjernen der bliver snydt, og nu spurgte trådstarter om  "ægte surround hovedtelefoner" og nej de findes ikke. 
Men virtual surround findes og er de gode jae et par sennheiser rs 185 er sgu ikke så ringe, men helt ægte bliver det aldrig der skal der mindst 4 stk højtalere til i en passende afstand. Ved godt det er lidt flueknepperi men ja ;)


-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt




Skrevet af: klander
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Er det bedre at bruge stereo hovedtelefoner, en surround? Kan det godt give en fornemmelse af surround?
Ja sennheiser rs 185. rs 160 & rs 175 kan også gå an 



-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt




Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 09:40
Gå an. Det er ikke noget der er godt? Jeg har et MK-setup, så jeg vil helst ikke nøjens. 


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 09:52
Jeg har RS190 der også kan lave en slags surround.

Om det kan gå an, ved du nok kun selv når du har prøvet det.


Skrevet af: klander
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Gå an. Det er ikke noget der er godt? Jeg har et MK-setup, så jeg vil helst ikke nøjens. 
Vil sige som Kaizer siger det er kun dig selv der kan sige om det kan an, så ind og lytte i HIFI klubben eller tape connection eller andre highend butikker Tongue
Jeg har et SS anlæg til ca 36K og ja et par RS185 kan godt gå an til prisen, men det bliver aldrig det samme som det rigtige anlæg ...


-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt




Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 12:38
Det er da lidt ærgerligt, at man ikke kan få lige så god lyd med hovedtelefoner som med højttalere. Jeg mener du kan jo give en meget mere intens lyd med hovedtelefoner.


Skrevet af: klander
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Det er da lidt ærgerligt, at man ikke kan få lige så god lyd med hovedtelefoner som med højttalere. Jeg mener du kan jo give en meget mere intens lyd med hovedtelefoner.

Du kan godt få "intens" lyd med hovedtelefoner men ikke ægte/god ss
Men med intens lyd hedder det ca omkring 
  • Audeze LCD-X 14K
  • Pioneer SE-Master 1 ca 20K
  • OPPO PM-1 små 10K 
  • Har selv et par Denon AH-G20 og et par Sony WH-1000XM2 de er begge gode til musik 
  • men  har en ven der har et par sennheiser rs 185 og de er gode til spil og film 


-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt




Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 15:11
Nå jeg må prøve at høre et par RS 185 så. Det lyder til at være vejen frem.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 15:30
Klander glemmer så fuldstændig hovedtelefonernes konge: STAX!

M.v.h.


Skrevet af: klander
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Klander glemmer så fuldstændig hovedtelefonernes konge: STAX!

M.v.h.
Sorry TongueEmbarrassed
Har faktisk haft et par SR-007 på mine øre engang
Ståpels Big smile





-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt




Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 22-Oktober-2017 kl. 17:43
Det kan man sagtens, men problemet er at for at få det til at fungere optimalt skal man have målt sine egne ører ud (Head Related Transfer Function), og det er der så vidt jeg ved ikke nogen der tilbyder pt (Shure lavede engang en løsning til professionelt brug, hvor en personlig opmåling var en del af produktet). 

Hvis det er lavet ordentligt er det på mange måder meget bedre en surround med højttalere, fordi opløsningen er langt bedre (under 1 grad ved visse frekvenser). Det er i øvrigt ikke så mærkeligt eftersom teknologien udnytter at vores ører i forvejen er ret gode til at retningsbestemme lyde. 

Der findes så produkter på markedet der bruger et vægtet gennemsnit, og som fungerer ok. 


Skrevet af: Giya
Skrevet den: 23-Oktober-2017 kl. 05:54
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Efter jeg er blevet far, er det mere eller mindre umuligt at finde tid til at få fyret op for mit surround system. Det ærgrer mig en del, og jeg tænkte derfor om det var muligt at få en god surround oplevelse med hovedtelefoner?

Jeg har før ejet et par Ultrasone HFI-780 som har S-Logic surround, og det virkede OK. 

Men findes der nogle ægte surround hovedtelefoner? Gerne med Atmos oplevelsen.

Dolby Headphone fungerer godt for mig. Mit rejse setup består af et Asus Xonar U3 lydkort med Dolby Headphone understøttelse og optisk kabel til en Chord Mojo sammen med Shure SRH1540. Hjemme bruger jeg en ældre Marantz receiver med Dolby Headphone, når jeg spiller PlayStation. Marantz har droppet Dolby Headphone i nyere modeller, sandsynligvis pga dyre licenser.
På Head-fi.org har Mad Lust Envy en stor tråd med anmeldelser af hovedtelefoner og vurderinger af, hvor godt de virker sammen med Dolby Headphone.
Jeg har selv ledt forgæves efter grej med generisk Atmos understøttelse til hovedtelefoner. Så vidt jeg kan læse mig frem til det, skal der for objektbaseret surround være produceret et specifikt Atmos eller DTS:X lydspor til hovedtelefoner (f.eks. Atmos for Headphones), så det giver en yderst begrænset understøttelse på nuværende tidspunkt. Måske er Ossic X værd at vente på..


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 23-Oktober-2017 kl. 07:04
http://www.hifisurround.dk/site/link/halosurround-h%C3%B8retelefoner" rel="nofollow - http://www.hifisurround.dk/site/link/halosurround-h%C3%B8retelefoner


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: KristianL
Skrevet den: 27-Oktober-2017 kl. 13:15
Ellers må man over i gaming verdenen for at finde ægte surround sound?
http://www.techradar.com/reviews/asus-rog-centurion-71-headset" rel="nofollow - http://www.techradar.com/reviews/asus-rog-centurion-71-headset




Print side | Luk vindue