Print side | Luk vindue

Hvilken Android Tablet er den bedste *

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Tablets og telefoner
Forumbeskrivelse: Smartphones, mobiltelefoner, tablet computere mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153228
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 19:58


Emne: Hvilken Android Tablet er den bedste *
Skrevet af: bentpetersson
Emne: Hvilken Android Tablet er den bedste *
Skrevet den: 09-November-2017 kl. 14:20
Jeg ønsker jeres hjælp.Jeg er på jagt efter en ny Tablet, der bliver min femte, som skal være en Android.

Kravene er:

* Hurtigste processor.
* Skærm: Amoled og ikke under ca. 10"
* Indbygget hukommelse på mindst 64 gb. Helst mere og NB! plus extern
hukommelse MicroSDKORT
* Ram: minimum 4 gb. Helst 8 gb
* Androidversion min 7.0

Hvilken en Tablet foreslår I?

Jeg vil meget gerne høre jeres forslag. Tak



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson





Svar:
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 00:07
Jeg har ingen forslag, men undrer mig over at du skifter tablet så tit.
Har de andre været noget andet end Android?

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 09:11
Tak Brixen for dit spørgsmål.

Jo, jeg har tidligere haft en iPad 2, som jeg efter et stykke tid har overladt til min kone. Problemet var manglende kommunkikation til mine andre enheder. Fx til TV og bluetooth, der ikke fungerede fra iPad til android og windows.

Herefter havde jeg en Samsung Galaxy - en 10 " - jeg husker ikke længere navnet, som jeg efter et års tid forærede bort. Den var god.

Foræringen skete, da Samsung Galaxy tab S kom på markedet. Det er denne fremragende model, som jeg i øjeblikket har, men efterhånden som den fyldes med apps, og jeg skriver på den og fylder fotos fra mit fotoapparat,rammer jeg loftet af og til på dens kun 16GB hukommelse.

Samtidig når jeg skriver og overfører med megen data, kniber det med en Ram på 2GB. Da jeg for et par måneder siden, har fået ny og enorm hurtig mobil med 128 GB hukommelse og med 8GB ram (Det er en oneplus5) har jeg mærket, hvad især Ram og hurtig processor betyder. Problemet er af dens externe hukommelse med et microCD kort kun sjældens fyldes op og kun med visse filer. Så er den externe ekstra hukommelse ikke meget værd.

Yderligere har jeg en Lenovo to i een. Det er både en Windows PC med indbygget tablet, der kan tages af. Denne Lenovo med windows er alt, alt for langsom, og samtidig taber den af og til min gode og hurtige Wififorbindelse, så lige nu har Elgigantens support denne. På denne combimaskine har jeg office 365 og mine mange filer med både bøger og andet, der kun kører på windowssystemet.

Jeg hører gerne fra een herinde på recordere, der har en Samsung Galaxy tab 3 om vedkommendes tilfredshed.Jeg er ret utilfreds med min tab S, at Samsung bliver ved med at proppe nye Apps ind, som jeg ikke bruger, men som kun fylder op.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: michael.hojgaard
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 10:26
Jeg købte fornyeligt en ny tablet til ungerne. 1800 i kampagne tilbud hos Dustin: https://www.dustinhome.dk/product/5011032276/tab4-plus-za2m" rel="nofollow - https://www.dustinhome.dk/product/5011032276/tab4-plus-za2m desværre er den ikke på tilbud mere.  Men den er jeg faktisk rigtigt godt tilfreds med.

Den har selvfølgelig ikke hurtigste processor, men jeg synes ikke at jeg oplever at den er langsom i menuer osv.
En anden god ting jeg vil fremhæve er at den har fingerprint reader og multi user (vel standard i de nyere android versioner). Det smarte er så at alt efter hvem har lægger fingeren på, så logger den ind på den respektive bruger på tabletten.

Uanset hvad du kigger efter.. så ville jeg nok gå laaaaangt ud om alt der bruger MTK chipset...


-------------
MJH


Skrevet af: NikolajDS
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af michael.hojgaard michael.hojgaard skrev:

Jeg købte fornyeligt en ny tablet til ungerne. 1800 i kampagne tilbud hos Dustin: https://www.dustinhome.dk/product/5011032276/tab4-plus-za2m" rel="nofollow - https://www.dustinhome.dk/product/5011032276/tab4-plus-za2m desværre er den ikke på tilbud mere.  Men den er jeg faktisk rigtigt godt tilfreds med.

Den har selvfølgelig ikke hurtigste processor, men jeg synes ikke at jeg oplever at den er langsom i menuer osv.
En anden god ting jeg vil fremhæve er at den har fingerprint reader og multi user (vel standard i de nyere android versioner). Det smarte er så at alt efter hvem har lægger fingeren på, så logger den ind på den respektive bruger på tabletten.

Uanset hvad du kigger efter.. så ville jeg nok gå laaaaangt ud om alt der bruger MTK chipset...

Det er satme smart med multiuser og fingeraftryk.. Det er sgu sådan noget jeg skal have til vores sofa-tablet, da det ikke altid er så godt, at knægten bruger samme bruger som moderens facebook også er logget ind på..

Og det med multiuser er ikke altid implementeret, da der desværre stadigvæk er nogle producenter, som fjerner ting fra Android, selvom det ikke giver nogen mening.

Hvis den tablet som du anbefaler havde trådløs opladning, ja så var det perfekt, fordi så skulle man bare lære ungerne, altid at lægge den på pladen, og så er den altid ladet op.. Ledning, ja det er lidt mere besværligt, og børn behandler heller ikke altid ledning og stik så godt..


Skrevet af: RangerJoe
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 11:03
Prøv at kigge på Samsung Tab S3, eller alternativt S2 (2016 model).

-------------
-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 14:08
Mine krav til Android Tablet er store i forhold til markedet i dag. Det ved jeg.
Jeg ville have kigget fysisk nærmere på Samsung tab S3, der vel kommer nærmest, men hverken Power eller Elgiganten her i nærheden har disse hjemme i butikken. Kun billige og ikke ret gode tablets kan ses i butikkerne. Hallo, hvad sker der lige?
Min frygt er, som jeg også har skrevet, at S3 modellen også er fyldt med preinstallerede apps - eller at der kommer nye til i forbindelse med updates.Apps som jeg ikke har brug for. Det var det befriende ved købet af min mobil oneplus 5. Ingen ekstra apps, kun kraft og styrke fandtes indbygget.
Det er faktisk nye apps, der er skyld i at jeg hele tiden rammer hukommelsesloftet.
Og også at det mest logiske indhold ikke kan overføres til microSDkortet. Sidstnævnte har virkelig skuffet og irriteret mig.

Derfor henvender jeg mig også til een af jer, der allerede har en S3.

Jeg overvejer også om, der måske findes en Googletablet eller andre, der tilfredsstiller mine krav.

Eller om jeg må vente på at S4 udkommer, men hvornår?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: RangerJoe
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 14:13
S3 er lige kommet, så der er ikke en ny S4 lige hjørnet.

Ifht. en "ren" Android tablet, skal du kigger på Google's Pixel C, som er rigtig fin men også dyr. Den er efterhånden et par år gammel men stadig i topform.


-------------
-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 14:15
Lige mine tanker Ranger.😀

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 14:34
Android tablets er "næsten" en død race nu. De fik aldrig den store gennemslagskraft. især ikke i uddannelsessektoren som har været en af de største markedsdrivende kræfter i mange år her i DK. - Men efter ipads gik skolerne på chromebooks i stedet for Android tablets. Derfor har de fleste store producenter droppet dem. Den eneste større PC producent der laver dem er reelt Lenovo. HP og Dell har droppet dem. Huawei, Sony, LG og andre "konsumer" brands laver stadig en del, men det danske/nordiske marked er så lille at de faktisk ikke rigtigt sender dem på markedet herhjemme. For meget bøvl med support og opretholdelse af forhandlerkanal.
Huawei mediapads bliver stadig solgt på det danske marked, men må tilstå jeg aldrig har haft en i hånden, og har ingen anelse om hvor gode de er.



Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 16:44
Nøjagtigt som du beskriver det, så det ud i Elgiganten

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 16:49
Tablets salgstal
http://meremobil.dk/2016/05/markant-fald-tablet-salget/" rel="nofollow - http://meremobil.dk/2016/05/markant-fald-tablet-salget/

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 17:14
Spændende tråd . Er selv bruger på både Ipad og en ældre android tablet (- samt Surface4pro ). Har netop også overvejet en nyere Samsung - mest af alt pga amoled skærmen .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bingoking
Skrevet den: 10-November-2017 kl. 20:47
Som efterhånden inkarneret Android tablet bruger, må jeg lige give min mening med her. Jeg har med stor tilfredshed brugt Sonys Tablet serie, som har en del mere "lækkerhed" end de andre Android tablets jeg har prøvet. Nu er den så blevet for gammel, og jeg har givet den til min søn. Jeg investerede så i en Huawei Mediapad M3 8,4 LTE, som oven i købet kan fungere som telefon, dog bedst via headset. Den er jeg ganske tilfreds med. Min eneste anke er også det med hukommelsen, hvor jeg ikke efter at have fyldt de interne 32GB, kan bruge SD kortet til at installere på når jeg har flere brugere på den. Det er noget med kryptering af data, skriver den. Hvis man er ligeglad, kan man naturligvis roote den og så installere et app2sd program for at omgå det.


Efter min mening er Huawei absolut et kig værd, både hvad angår RAM og processor, og ikke mindst batteritid.

Samsung mistede jeg tålmodigheden med for 3-4 år siden pga for meget crap-ware på deres enheder.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 11-November-2017 kl. 01:13
- men ikke amoled skærm? - i så fald vinder Ipad på alle andre væsentlige parametre i min verden  . : .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 11-November-2017 kl. 04:44
Nu har jeg læst hele tråden igennem og har svært ved at se hvorfor iPad ikke kan være et bud. 
Du skriver du havde problemer med at forbinde den til dit tv og BT forbindelse til android og Windows?
Men hvorfor i alverden vil du forbinde din tablet med BT til en Android eller windows maskine?
Hvis det er for at overføre filer så er en cloud løsning, fx dropbox da langt nemmere og hurtigere.
Og styring af tv. Altså med mindre det er et ældre tv så findes der jo ofte en app. Men hvor god denne er afhænger selvfølgelig af producenten. Har du apple Tv så er en iPad fantastisk da atv remote er bygget direkte ind i iOS 11.
Ville personligt købe en iPad 10,5". 

Nå men nok om iPad :-)

Hvis det ikke må være en iPad så ville jeg gå efter en Surface Pro 4. Den kan det hele og er en full blown windows 10 maskine. Den kommer selvfølgelig til kort når det gælder apps. 

Hvis det skal være en Android tablet ville jeg, og jeg fatter næsten ikke at jeg skriver dette, anbefale en Samsung Tab S3.
Som andre skriver er udvalget begrænset


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 11-November-2017 kl. 09:55
Først en stor tak til jer alle for at deltage aktivt i debatten. Tak fordi at vi alle seriøst respekterer hinanden. Derfor er vi istand til at drøfte vore mange forskellige enheder og forskellige styresystemer.
Derfor er det også interessant at diskutere fx Windows, Android og iOS, idet der sikkert finder mange, også udenfor diskussiondeltagerne - der gerne hører om både muligheder og begrænsninger.

Selve forretningsejerne af de forskellige modeller og systemer har fx et naturligt ønske i både at beskytte sig selv, øge indtjeningen og i at holde brugerne på deres egen bane. Det er forretning, hvilket jeg anerkender, men jeg bryder mig altså ikke om, at vore elektroniske enheder ikke kan tale sammen. Ikke desto mindre må vi affinde os med det.

Når vi så har vænnet os hver især til et system, er det mit indtryk, at vi ofte ikke aner eller ved ret meget om, hvordan andre styresystemer fungerer, eller hvordan de fungerer sammen med endnu andre enheder som fx smartphones, Tablets, TV og fotoapparater.
Derfor er det interessant for mig at få løftet lidt af sløret omkring samarbejdet mellem enheder, når fx styresystemer er forskellige.

Inden jeg fortsætter med et nyt indlæg, undskylder jeg, at jeg desværre ikke kan svare jer hver især. Det er gode anbefalinger og meninger, som jeg læser. Tusind tak for dem. Jeg må dog indrømme, at på grund af ukendskabet, som jeg nævner ovenfor - bliver det svært og kompliceret, og på grund af min ringe hjernekapacitet (Årsag: mangel på RAM :)) at svare jer eller diskutere indbyrdes

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 11-November-2017 kl. 11:09

Lidt historie om min indgang til computere, Tablets mm. I kan springer over, hvis I ikke gider læse, men jeg mener, at jeg har brug for at begrunde og fortælle på basis af nogle af svarene.

Efter at have haft rigtig mange computere - dog ingen Apple, vil jeg som nævnt købe mig en ny og femte Tablet. Kravene er høje, som I har læst i trådens allerførste indlæg. Ellers kan jeg ikke bruge dem.   

Idag kan jeg ikke forestille mig min verden uden en cirka 10 tommer tablet, der til mit brug har en ideel størrelse, som jeg fx også kan læse på. (Jeg læser nyheder fra aviser og medier fra især USA, Tyskland, Korea og Danmark).
Min gode nuværende Tablet (med for lidt hukommelse og ram) bruger jeg til også at se direkte tv på, når jeg griller ude i orangeriet. Eller til streaming. Eller til at skrive et projekt, rapport. Bøger skriver jeg på Windows - Word, idet jeg også laver bøgerne færdige klar til trykkeriet. Her synes apps til Tablets endnu at være for simple. Sikkerheden for at der ikke slettes rettelser mv videre eller at hele manuskriptet tabes, når man har arbejder fuldtids på en bog i fire år fuldtids, er naturligvis noget jeg tænker alvorligt på.

Noget andet der betyder noget, er at apps er de samme på både tablet blev og smartphone. Dog kan der være forskel på apps til mobilen og til en Tablet, men apps fremstiller den samme. Mobil og Tablet må derfor have samme styresystem, og da min kone også er afhængig af mig brug af hendes mobil, har hun ligesom jeg en oneplus 5.

At det videre og derfor skal være Android - er af hensyn til mine vaner. Jeg vil ikke bruge energi på at huske og bruge af to systemer. Når hjernen tænker bruger den enorme ressourcer og energi - i modsætning til når hjernen bruger vaner. Hjernen elsker derfor vaner, egne meninger og følelser, men ikke nye tanker og ændrede vaner. Kreativitet kommer af sig selv, mens tænkning mv forhindrer dette.

Jeg finder Android uhyre logisk og brugervenligt, det samme gør iOS brugere sikkert også. Men at bruge to forskellige systemer kræver alt for meget. Jeg har nok i nødvendige Windows og Android.

Windows har jeg på min Lenovo. At jeg bruger Windows er kun at nød og kun af hensyn til mit forfattervirke. Systemet er efter min mening ofte ulogisk. Der stilles mange unødvendige spørgsmål, når jeg sammenligner med Android. Spørgsmålene er ofte meget tvetydige eller endnu fleretydige, og jeg har ikke lyst til at at afprøve Windows andre veje for igen at skulle gå tilbage. Dette har jeg brugt for meget Windows tid på i årene. Og jeg tror faktisk at det er den ulogiske og besværlige brug, der har gjort at Windows taber terræn.

Faktisk købte jeg min første pc omkring 1983. Den var DOS basseret og med en hukommelse på 64 KB. Resten foregik på disketter. Den blev købt på basis af overskuddet på min første udgivne bog, Ingen vej Tilbage, om ulykken i 1959 på Haderslev Dam, hvor jeg mistede min bedste legekammerat. Bogen skrev jeg først i hånden og senere tre gange redigeret og omskrevet på et hakkebræt af en skrivemaskine. Selv om min første PC var lille, med kun grøn skrift og ingen fotos mv , var min forholdsvis pæne håndskrift totalt ødelagt, fordi skriften ikke kunne følge min hjernes hastighed i takt med kreativitet, når ordene blot kom flydende. Faktisk havde jeg svært ved at skrue ned i hastighed, at jeg havde svært ved at læse, hvad jeg selv skrev. Dette var heller ikke fordelagtigt, når jeg i store forsikringsbrande fx skulle vidne i Landsretten og skulle dokumentere rigtigheden af mine beregninger. (Dommerne rettede sig dog efter dem)

Da RAM, hukommelse og diskette muren på den lille PC blev for stor og svær forærede selskabet mig en ny PC i 1986. Den havde så stor kapacitet, at Koldings absolut største PC forhandler og forretningsindehaver, spurgte, hvorfor jeg havde bestilt en specialudgave, der havde så stor hukommelse. Og hold jer nu fast. Denne Windows PC havde en hukommelse på 128 MB. Ja, på kun 128 MB incl alt.
Siden købte jeg privat til mig selv nye Windows computere ca hver andet eller tredje år. Fra 1985 til 2003 fik jeg ud over mine egne også nye job computere i samme hastighed. Men som nævnt var Windows styresystemet ulogisk og ikke særlig stabilt og især ikke når andre matematikprogrammer blev sammenblandet. Jeg skriver dette for at fortælle,at jeg hele tiden har haft de største og hurtigste maskiner. Dette er også kravet nu. Også selv om jeg måske bliver nødt til at vente.
Og altså ikke flere Windows tablets ud over min nødvendige Lenovo, to i een. Denne står fast på mit skriveværksted, men fx Tabletten som jeg skriver på, slæber jeg med rundt overalt. Sådan skal den nye også bruges.
Fortsættes senere så i kan sunde jer lidt over en kop kaffe :)

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 11-November-2017 kl. 11:34
Det korte af det lange er (af nævnte årsager) holder mig til Android, men producenten ikke er så væsentlig. Dette opdagede jeg virkelig ved købet af mobilen, Oneplus 5. Det er virkelig kram må jeg indrømme. Også i fotooptagelser og videos mv. . Som nævnt med en virkelig hurtig processor, 128 GB hukommelse og 8 GB ram. Kunne jeg få denne i 10 tommer, købte jeg den straks, men desværre er det ikke muligt.

Søger i tilbage til starten så opfylder iPad heller ikke mine samlede krav og heller omkring Amoledskærmen
Prisen til en tablet tænker jeg ikke på. Op til 5-6000 er OK. Jeg har ikke Tablets så længe.

Jeg havde i sommers den ene af mine schweiziske svogre på besøg. Desværre kunne hans iPhone eller iPad ikke trådløst overføre vise fotos med mirrorscreen. Det gør jeg så nemt fra både Mobil og Tablet. Viser også video på denne måde.
Jeg tror, at mirrorscreen-overførslen foregår via Wifi (tager jeg fejl?) til mit ca halvandet år gamle Samsung 55” TV. Hjemme har min svoger et Philips smart TV, og da jeg besøgte ham i Schweiz en måned senere, viste jeg mine fotos på hans tv. Han havde forgæves forsøgt tidligere fra sin iPad til sit Philips TV.

Vi googlede og undersøgte. Philips tv'et var ikke kompatibelt med iOS,. Hvilket jo betyder at Apple apps ikke kan bruges. Det samme sker nok mellem iPhone og mit Samsung TV.

Da jeg skrev dette i sengen på min oneplus 5 på Google Doc apps, åbner jeg bare for min Android tablet og fortsætter derfra. Sådan fungerer det let for mig.

Spørgsmål til Applebruger: Fungerer Googles Docs, når man skriver på en Android enhed eller fx en Windows PC, og kan man derefter fortsætte på fx iPad/iPhone med Google Doc på iOS?

Jeg håber, at jeg nu har begrundet androidvalget i forhold til et personligt valg.




-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 11-November-2017 kl. 19:21
Er enig med dig i en hel del af dine betragtninger, og har forståelse for noget af det jeg er uenig i . Du har feks en “ value for money ” tlf , men der findes altså synligt bedre kamera smartphones på begge platforme . Og så må du ikke bare lige sammenligne Surface4 pro med dårlige oplevelser på andre windows tablets . Men jeg er helt med på vanens magt i forhold til en sikker havn og økosystemer . . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 11-November-2017 kl. 19:36
Tak for dit indlæg, Lennon. Nu hvor du nævner kamera på Oneplus 5 vedhæfter jeg et interessant link, om den fotograf, der var med i udviklingen af Sony kameraet på 1+5.

Har du også en idé om forskellen på surfacepro4 pro og fx Windows 10 i forhold til det jeg beskriver?
http://www.alessandromichelazzi.com/one-plus-5-photo-review-professional-photographer" rel="nofollow - http://www.alessandromichelazzi.com/one-plus-5-photo-review-professional-photographer


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 12-November-2017 kl. 13:00
Altså personligt syntes jeg du ligger for meget i om det er en AMOLED skærm eller ej. Og sådan som du formulere din ønske liste til specifikationer så er der jo kun et valg. Og det er Samsung Tab S3. Den har ikke alt men den kommer tættest på.

Ang specs så ligger du også for meget i disse. Sådan som du formulere dig lyder det som om du primært er forfatter. Det kræver altså MINIMALT med maskin kræft at køre et skriveprogram eller skrive app.
Du skriver at Video og photo også kræver en del. Men det er jo kun hvis du bruger et video redigeringsprogram eller photoshop. Hvis du bare vil administrere din billede og video samling og lave nogle små redigeringer så kan en middel klasse pc altså også sagtens følge med her.

Angående vaner er jeg helt enig. Og hvis du er glad for Android og hvordan dette virker så skal du selvfølgelig købe en Android tablet. Og er er temmelig sikker på at du vil blive glad for Tab S3.
Den har dog "kun" 4GB ram og 32gb hukommelse. Men hukommelsen kan udvides med micro SD.
Vil lige indskyde at jeg selv har ejet en OnePlus 5. Og det er en fed telefon. Men de 8 gb ram er også total overkill og unødvendige. 

Hvis du vil have power i din tablet så er det enten iPad eller Surface Pro 4. Beklager.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 12-November-2017 kl. 13:48
Tak kenneth.
Med tre tidligere mobiler og to Tablets inc. den, som jeg skriver på, er jeg blevet
glad for Amoledskærme. Jeg ser forskellen til min Lenovo to i een windowspc/Tablet, hvilket også den,som jeg hovedsageligt skriver på - og ind imellem også på min Samsung galaxy Tab S men kun via Google Doc-appen.

Du har ret i at selve skrivningen ikke kræver det store i form af hukommelse og ram - dog skal processoren have en rimelig hastighed, idet det at vente på nye billeder, skift mv. helst ikke skal mærkes.

Omkring det, at det ikke kræver noget særligt, så alligevel, idet Word som wordmobil ikke kan sammenlignes, med det jeg har liggende på Windowscomputeren. Der er jo forskel på app. og program.

Din anbefaling i form af en Androidtablet går ligesom mine tanker i retning af Tab S3. At jeg ikke køber den, skyldes, at den - som du skriver kun har 32 GB hukommelse. Jeg ville kunne acceptere 64 GB og ned til 4 Gb ram.

Problemet med micro SD card er, som jeg har oplevet det i tre mobiler og i to Tablets, at man ikke blot kan lægge alt over på kortet, som man har lyst til. Desværre. Det meste fylder på selve enheden.

Og når updateringer finder sted, har fx Samsung ofte lagt nye apps ind, som jeg ikke havde brug for, men som tilsyneladende og ofte ligesom fotos, der lægges fra enheden over på CDkortet, stadig fylder enormt på enheden. Dette har jeg aldrig forstået årsagen til.

Ideen med kortet er fremragende. Alle vore CDs ligger ligger inde på kortet.
Jeg har i nogle uger været inde på Internettet for at finde rygter om, hvad man kan forvente på Tab 4, og hvornår denne Tablet kan forventes.

Du nævner noget om fotos. Jeg har et Sony DSC-HX60V fotokamera. der er indbygget wifi således at jeg kan og bruger overførsel til min Tablet for at se fotos hjemme og undervejs på ferie.
Til overførsler mv bruges Sonyapp. PlayMemories Mobile. Her findes overførte billeder i høj opløsning samt i Tablettens hukommelse/ogMicroCDcard.Jeg tror, at dette fylder godt op på selve enheden.

Anmeldelserne på S3 er gode - bortset fra hukommelsens størrelse og ramstørrelse. Men processoren er desværre ikke en af de hurtigste og nyeste.

I forhold til min nuværende Tab S, bør der naturligvis være en forskel. Jeg skal virkelig mærke forskellen, når jeg får en ny. Ellers er formålet med en ny Tablet for svagt, synes jeg.

Omkring masser af Ram, så ser det ud til at blive nødvendigt i fremtiden.

Mere om det :
https://mobil.nu/artikel/derfor-er-masser-af-ram-i-mobilen-nodvendigt-i-fremtiden-44879" rel="nofollow - https://mobil.nu/artikel/derfor-er-masser-af-ram-i-mobilen-nodvendigt-i-fremtiden-44879


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-November-2017 kl. 14:37
Masser af RAM var nødvendigt dengang for 4 år siden.

I dag har man alt i skyen.....



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 12-November-2017 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Masser af RAM var nødvendigt dengang for 4 år siden.

I dag har man alt i skyen.....



Klaus
Hvad er det du har i skyen ?

Tænker du på diskplads, som ikke har noget med ram at gøre.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 12-November-2017 kl. 15:52
Jo, men skyen hænger vel mere sammen med hukommelsen frem for ram. Eller hvad Klaus?

Jeg tænkte også på skyen, da jeg på min nuværende Tab S kun valgte en hukommelse på 16 GB.

Desværre har jeg ikke helt lært at bruge skyen. Mine mobilfotos havner automatisk i Google Drive, og det gør de også mht til mine Sony Kamerafotos.
Men for at de havner oppe i skyen, skal de jo lige først overføres fra Sonykameraet overpå min Tablet, der også har en god fotovisningstørrelse.

Så burde jeg nok herefter slette alle mine fotos på enheden og ikke tænke på MicroCDkort, idet jeg kan få skybillederne via Googlebilleder.

Jeg tager enormt mange fotos og lægger dem gratis ud på Google Drive, hvor størrelsen til gengæld ikke er fuld.
Dog abonnerer min kone på den dyre udgave af Google Drive i eget navn, og hun redigerer også disse (mine) fotos, hvilket jeg slet ikke gør. Hun laver årligt flere papirfotobøger.

Mit behov er således kun at have en rodebutik af fotos liggende på min Tablet, som jeg kan finde og vise, men som ikke er ordnet i system.

Så jeg er da meget lydhør og taknemmelig for et godt forslag :)

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 19:33
Jeg fornemmer, at ikke alle er klar over, hvad Ram betyder, men også at nogle ikke forstår betydningen af at besidde mange Ram på enheden.
Som nævnt har min oneplus 5 hele 8 GB, mens jeg hele tiden mangler ram, når jeg åbner for mange sider på min Tab S. RAM, der kan være nødvendige at holde momentant åbne.

Her findes et interessant link, der virkelig fortæller, hvorfor det er godt og nødvendigt, at mobilen og Tablet'en har mange Ram.

https://android.gadgethacks.com/how-to/much-ram-will-you-need-your-next-android-phone-0175356/" rel="nofollow - https://android.gadgethacks.com/how-to/much-ram-will-you-need-your-next-android-phone-0175356/

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 19:43
Er du selv klar over hvad ram er ?

Du roder en del rundt i begreberne mht til ram og hukommelse.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 19:50
Måske du skal forklare det? Hvad er Ram og betydningen af Ram. På forhånd tak.

Måske du også vil være flink at forklare hvor jeg "roder rundt"

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 20:05
Denne sætning f.eks. Ved ikke hvad det er for noget hukommelse du vil hente i skyen. Du tænker sikkert på diskplads.
Du har næppe et behov for at udnytte CPU og hukommelse(ram) i skyen.

“Jo, men skyen hænger vel mere sammen med hukommelsen frem for ram. Eller hvad Klaus? “

Meget ram er selvfølgeligt godt, men kun hvis man kan udnytte det. Ellers er det bare spildte resourcer der kunne være brugt til noget andet. Kan du virkeligt udnytte dine 8GB og til hvad ?
Ville 6GB ikke være bedre, hvis den nu er hurtigere ? Måske ville pengene være bedre brugt på en hurtigere disk eller intern bus fremfor mange GB ram.

Har du nogle 32bit programmer ? Kører Android og alle app 64bit ?
Dine 32bit programmer har heller ikke meget at benytte 8 GB til ?


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 20:13
Prøv at se hvor langsom din OnePlus er, selvom det er den telefon med mest ram.
Måske betyder GB ram ikke alt.
https://www.tomsguide.com/us/iphone-8-benchmarks-fastest-phone,review-4676.html#?utm_source=applenews&utm_medium=syndication" rel="nofollow - https://www.tomsguide.com/us/iphone-8-benchmarks-fastest-phone,review-4676.html#?utm_source=applenews&utm_medium=syndication


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 20:18
Tak lahan. Blander du ikke mit indlæg lidt sammen med en andens?

Jeg stillede dig flere spørgsmål. Jeg glæder mig til at læse et uddybe svar. Prøv at svare. Jeg glæder mig altid til at lære nyt.

Jeg går ud fra at vi er enige om at processor skel være i stand til at udnytte rammen. Ellers tjener flere ram intet formål.
Dine sidste spørgsmål kan jeg desværre ikke svare.

Jeg vender tilbage til dit sidste indlæg. Jeg vil dog gerne vide hvad du lægger i ordet langsom.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 20:33
Prøv at kigge på denne video. Hvad får du du af den.


Her er sammenligning mellem S8 + og oneplus5. Nb Samme styresystem. Android

https://www.youtube.com/watch?v=LCsBbDgvktY" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=LCsBbDgvktY

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 20:34
Processor der udnytter ram ? Ved ikke hvad du mener her.

Langsom, OnePlus 5 er ikke langsom. Men har svært ved at se hvordan den skal udnytte 8GB ram. Du sidder vel ikke editerer 4k video på din telefon.

Har givet et eksempel hvor du blander!skyen, diskplads, ram og hukommelsen sammen.
Ram kan du læse om her, selvom den informationerne er lidt forældede
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory" rel="nofollow - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory
RAM,


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 20:41
Nu stop lige lidt og svar kun på det først spurgte. Så fortsætter vi med dine andre indlæg.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Tænker du på diskplads, som ikke har noget med ram at gøre.


Det gjorde jeg - og jeg tog fejl, nok mest fordi jeg har en telefon, hvor mængden af RAM ikke er en konkurranceparameter og ej heller noget der er voldsomt meget af.
De ypperste iPhones i dag klarer sig med 3GB RAM, min egen har åbenbart "kun" 2 GB, har jeg lige fundet ud af.



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 20:42
Det er her vi befinder os.


Måske du skal forklare det? Hvad er Ram og betydningen af Ram. På forhånd tak.

Måske du også vil være flink at forklare hvor jeg "roder rundt"

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 20:44
Kan godt se at Android er afhængig af meget ram, hvilke giver en dårlig batteri tid.
Så måske er mange GB nødvendige for at java virker ordentligt på Android.

https://www.google.dk/amp/s/www.cultofmac.com/303223/ios-twice-memory-efficient-android-heres/amp/" rel="nofollow - https://www.google.dk/amp/s/www.cultofmac.com/303223/ios-twice-memory-efficient-android-heres/amp/


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 21:16
Ram spiller en stor rolle... Hvis det er for lidt af dem. De fleste smartphones har i dag ca 4GB. Hvor iPhones kan nøjes med 3GB.

Når du skriver din OnePlus 5 har 8GB så kan jeg kun sige at det er unødvendigt, jeg har som sagt selv ejet denne model. Den udnytter ikke de ekstra ram. 6GB havde været fint og rigeligt. De 2 gb ekstra spiller ingen rolle i hvor mange tabs du kan have åbne i din browser på din OnePlus 5. (Så mange tvivler jeg på du har åbne)

Der hvor ram spiller en rolle på en moderne smartphone er antal åbne apps den kan holde aktive i baggrunden (eller i dvale som iPhones gør) Jo flere ram. Jo længere tid og jo flere apps kan forblive i dvale. 

Du må ikke sammenligne Din Tab S med OnePlus 5 når det kommer til ram. Samsung har et utrolig dårlig ryg når det kommer til ram management. Især før i tiden var det ikke unormalt at Samsung med deres TouchWiz kunne kvæle selv den bedste hardware fordi softwaren ganske enkelt ikke var synderlig godt optimeret til at udnytte de ram enheden havde. Det er heldigvis blevet meget bedre. Så jeg vil gætte på at Tab S3 nok skal magte opgaven selv om den kun har 4GB.

Samsung enheder har dog også et ryg for at blive sløve over tid. Noget jeg selv har oplevet. Enhederne bliver ganske enkelt langsommere over tid efterhånden som de bliver fyldt op med apps, billeder, musik og dokumenter mm. Om dette er blevet bedre ved jeg desværre ikke så måske S3 vil blive langsommere? 

Hukommelse (de 16gb)
Dette medgiver jeg dig er meget lidt. Men de 16 gb skal du kun bruge til apps. alt media kan du sætte android op til at ligge på dit sd kort. Sørg for at købe en ordentlig kvalitet af micro sd kort. det har virkelig meget at sige når det kommer til preformence. 
Hvis du kombinere dette med at sætte Google Photos til automatisk at slette billeder fra enheden når de er blevet uploaded så tror jeg ikke du får nogle problemer med den lille diskplads.

Håber dette svar kunne bruges til noget. Hvis jeg har misforstået noget eller folk mener at jeg taler usandt så retter i mig bare :-)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Der hvor ram spiller en rolle på en moderne smartphone er antal åbne apps den kan holde aktive i baggrunden (eller i dvale som iPhones gør) Jo flere ram. Jo længere tid og jo flere apps kan forblive i dvale. 
Her er Android ved at være "bedre" end iOS Confused
I praksis er Android 8 oftest mere effektiv til at lægge apps i dvale, eller stoppe dem helt, end iOS.
Det gøres for at spare strøm, men kan være ret generende i praksis.
Har f.eks. en app, som meget ofte når at give besked om manglende internet forbindelse, når den starter. Forbindelsen er der så et splitsekund efter, men beskeden når at komme.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-November-2017 kl. 23:13

Det er svært at sige om 8GB ram er2 gb for meget. I hvert fald er det rart bare at kunne lade meget stå åbent uden at skulle slette hele tiden, hvilket jo netop er årsagen til at jeg søger efter en ny Android Tablet. Apps, der åbne betyder noget, men jeg fornemmer også at alle søgte artikler på browseren fx på Chroome betyder noget. Gør det det? og på både ram og diskplads? (når jeg har skrevet hukommelse menes hele tiden diskplads ligesom jeg betragter ram som en korttidshukommelse)

Men diskpads når der som i min Lenovo er flashhukommelse ... Ja, ja ... Hvad skal vi kalde det?

For mig, der i år oplever, at min Tab S pludselig og neget let fyldes op igen og igen til det kritiske hukommelsesniveau, og når rammen er ved at blive fyldt op til ca 80% af det totale - da kan den loade og loade uden at komme komme ind på fx en avisside. Så ved jeg at RAMen skal tømmes.

Og det er netop antalle af apps, der forbliver åbne, som Kenneth skriver, der laver dette problem.
Jeg giver dig Kenneth, også ret i, at Samsung givetvis forbruger flere Ram end nødvendigt og ligeledes mere hukommelse end nødvendigt. Lageret fyldes mere og mere op, skønt jeg flytter lager til micro SDkortet. Et stykke tid efter er der kun et at gøre ... at lade Tab S gå til den oprindelige fabriksindstilling.

Jeg er også enig i, at jeg bør slette billeder fra enheden, men vi rejser meget, og når der kommer på wifi i langbortistan, så uploader jeg fra mit almindelige Sonykamera til enheden. Og findes der herefter ingen Wifi kan disse fotos jo vises og diskuteres, hvorimod ikke alle, men kun nogle Googlefotoes kan vises, når man er offline.
Hvorfor er det i øvrigt sådan?

Jo, hvis jeg slettede fotos på enheden, havde jeg ingen problemer. Jeg har iøvrigt fundet en god android app, der selv kan finde alt, hvad der kan flytte og som også flytter filerne til SDkortet. Men selv om det mulige flyttes, fyldes disken mere og mere. Hvorfor mon?

Og fortsæt gerne snakken allesammen. Det er interessant læsning, og noget lærer jeg og andet bliver til en god bekræftelse (jeps) af det, som man blot mente og havde erfaret. Tak.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 15-November-2017 kl. 02:47
Du bør ikke lukke Apps. Android styre selv ram fordelingen og skubber de læste apps ud af ram lageret (de apps det er længst tid siden du har brugt) det eneste dette betyder er at de skal startes helt forfra når de åbnes.
Ang. Tabs i en browser. Jo ram spiller en rolle. Men hvilken og hvor meget afhænger af browseren man bruger. På en pc sluger Chrome fx kolosale mængder ram. Men det er en pc. Ikke en Android.

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-November-2017 kl. 06:46
Med det du skriver du har af oplevelser med android og hukommelse, lugter det mere og mere af at du må bide i det sure æble og købe en iPad.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-November-2017 kl. 15:11
@kenneth. Dy har ret i, at man ikke skal lukke android apps. I min enhed var preinstalleret en app, der hedder Smart Manager. Denne app har jeg brugt flittigt til at lukke (RAM) apps, men som du korrekt siger: Android styrer det selv. Dejligt at blive lidt klogere. Tak.

Jeg lod i dag applikationerne være åbne. På et tidspunkt nåede de op på et ramforbrug på 84% af enhedens RAM. Jeg lod det være og åbnede endnu flere apps med det (uventede) resultat, at ramniveauet sænkede sig til 71%. Så du har ret i, at Android selv styrer dette.

Jeg har haft en ide om, at når jeg fx skulle se webtv, direkte TV, fra Stofa , så var det de åbne apps, der gav ventetid,inden kanalbilledet dukkede frem, hvilket tilsyneladende er forkert. Så nu vil jeg prøve at holde fingrene borte fra Smart Manager appen.:)

@Klaus. jeg tror desværre ikke, at det hjælper at købe en Appleenhed, idet jeg på Internettet finder de samme klager, som jeg nævner. Og tilmed i enheder, der ikke har noget MicroSDcard.

Og jeg er bestemt ikke utilfreds over min Android Tablet. Tværtimod. Mit kig efter en ny er blot lidt kig ind i fremtiden. Jeg kan godt li at få og følge med i det nyeste.

Jeg kunne dog godt finde på at investere i Apple, men ikke i en enhed. Kun økonomisk i selskabet.

Jeg er 100% tilfreds med Android og også med Samsungenheden. Det er kun de tilførte ekstra apps, som jeg ikke har valgt, der bruger hukommelsesplads, som jeg ikke bryder mig om.

Set tilbage kunne jeg bare have en købt en model med mere plads, Som nævnt er der kun 16 GB, mens min telefon har hele 128 GB. den har tilgæld ingen SDkort, men jeg når heller aldrig op på at bruge 128 GB. Jeg skønner, at jeg kun har brug for 32GB diskplads. Der findes til orientering 3 GB RAM på Tab S.

I en test for kort tid siden - husker ikke lige hvilken - kiggede jeg på en en test-sammenligning med min mobil 1+5 og med iPhone topmodel.
Her blev vist en samtidig videoptagelse af begge mobiler, hvor man også af og til flyttede fokuspunktet ved at dreje mobilerne samtidig. Her var det tydeligt, at fokuseringen på oneplus5 kameraet var synligt hurtigere.
Har det mon noget med RAMstørrelse at gøre i optagelsesøjeblikket? Umiddelbart tror jeg.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 15-November-2017 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

@kenneth. Dy har ret i, at man ikke skal lukke android apps. I min enhed var preinstalleret en app, der hedder Smart Manager. Denne app har jeg brugt flittigt til at lukke (RAM) apps, men som du korrekt siger: Android styrer det selv. Dejligt at blive lidt klogere. Tak.

Jeg lod i dag applikationerne være åbne. På et tidspunkt nåede de op på et ramforbrug på 84% af enhedens RAM. Jeg lod det være og åbnede endnu flere apps med det (uventede) resultat, at ramniveauet sænkede sig til 71%. Så du har ret i, at Android selv styrer dette.

Jeg har haft en ide om, at når jeg fx skulle se webtv, direkte TV, fra Stofa , så var det de åbne apps, der gav ventetid,inden kanalbilledet dukkede frem, hvilket tilsyneladende er forkert. Så nu vil jeg prøve at holde fingrene borte fra Smart Manager appen.:)
God ide, det er længe siden at brugeren var smartere end Android til den styring :)
 
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

@Klaus. jeg tror desværre ikke, at det hjælper at købe en Appleenhed, idet jeg på Internettet finder de samme klager, som jeg nævner. Og tilmed i enheder, der ikke har noget MicroSDcard.
Plads til billeder på en iPad kan klares ved at bruge iCloud (kræver betaling for over 5GB plads), så vil iPad'en selv holde styr på billederne. Det betyder at den kan optimere lagerpladsen ved kun at behold thumbnails på enheden og hente det fulde billede fra iCloud, efter behov.
 
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Og jeg er bestemt ikke utilfreds over min Android Tablet. Tværtimod. Mit kig efter en ny er blot lidt kig ind i fremtiden. Jeg kan godt li at få og følge med i det nyeste.
Desværre er Android tablet markedet, specielt i Norden, døende.
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg kunne dog godt finde på at investere i Apple, men ikke i en enhed. Kun økonomisk i selskabet.

Jeg er 100% tilfreds med Android og også med Samsungenheden. Det er kun de tilførte ekstra apps, som jeg ikke har valgt, der bruger hukommelsesplads, som jeg ikke bryder mig om.
Har du overvejet at roote den og derved få smidt en ren Android på den?
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Set tilbage kunne jeg bare have en købt en model med mere plads, Som nævnt er der kun 16 GB, mens min telefon har hele 128 GB. den har tilgæld ingen SDkort, men jeg når heller aldrig op på at bruge 128 GB. Jeg skønner, at jeg kun har brug for 32GB diskplads. Der findes til orientering 3 GB RAM på Tab S.

I en test for kort tid siden - husker ikke lige hvilken - kiggede jeg på en en test-sammenligning med min mobil 1+5 og med iPhone topmodel.
Her blev vist en samtidig videoptagelse af begge mobiler, hvor man også af og til flyttede fokuspunktet ved at dreje mobilerne samtidig. Her var det tydeligt, at fokuseringen på oneplus5 kameraet var synligt hurtigere. 
Har det mon noget med RAMstørrelse at gøre i optagelsesøjeblikket? Umiddelbart tror jeg.
Ikke det mindste, det er kamerastyringen der bestemmer her.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-November-2017 kl. 17:34
Tak for dit indlæg.
Omkring fotos, så lægger Goggle fotos også automatisk alle fotos ud i skyen. Alle fotos, som jeg optager på min mobil og alle fotos der optages eller downloades til min Tablet. Så samtlige fotos ender i skyen.
På grund af min nærighed ligger de dog ikke oppe i skyen i fuld opløsning. Det gør derimod min kones fotos. Hun betaler til det.
Min opgave er således normalt at fotografere det meste - og så på et tidspunkt bliver det lagt på hendes PC og sikkerhedskopieret til en extern harddisk. Formålet for hende er interessen at lave fotobøger på papir.
Som nævnt kunne jeg jo bare slette alle fotos, der ligger på min Tablet, men pludselig dukker venner jo op og jeg viser fotos i fuld opløsning.

----
Enig at Android Tablets i norden er uddøende. Og dog markedet består i dag af Tablets + to i en ps (altså Tablet og PC). Det var lidt stigende læste jeg.
Så jeg venter og ser hvad der sker.


.........
Roote. Jo, jeg har tænkt på det. Garantien og update af firmware er overstået tror jeg. Men jeg gider ikke. Jeg er i dag for bekvemmelig og venter gerne på en ny. Som nævnt dræner alt nyt min kreativitet. Det ønsker jeg ikke.
......
Tak også for oplysningen om kamerastyringen.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-November-2017 kl. 17:53
Historien, der gjorde, at jeg syntes at mærke RAM på min Tablet og to i een, vil jeg bringe nedenfor.
Ikke fordi, at den har noget specielt at gøre med det, men den fortæller at en vis længde tekst (denne) måske kan give problemer, og medføre lumre ideer om at købe nyt.
Nå, I kan jo læse historien, hvis I har lyst eller lade være. Historien giver også en ide om, hvad jeg bruger en Tablet til.

Historien er skrevet på Google Doc og overført til Facebook, som en lokal historie, der er autentisk hvad angår det historiske, mens jeg har tilføjet alt det manglende for at forme selve historien ovenpå et skelet af få facts.
Tag en kop kaffe eller andet. Hyg jer i læsningen. Efterfølgende vil jeg fortælle sammenhængen med RAM.
God fornøjelse til jer der gider. Konen eller parteren må også gerne læse med.

Drama på Lillehav.

Det er nat. Kulsort og mørk nat. Vinden ikke kun rusker, men den støder, og selv om det er midt i marts måned har det trukket op til snestorm.
Dagen og ikke mindst aftenen har været lang for de to små, der mere end de voksne længes efter at komme hjem for at ligge trygt i en varm seng, men den gemytlige familie- og dåbsfest på Kegnæs trak ud. Nu går det heldigvis hjem. Det er over midnatten, der skiller søndag og mandag.

Den lille pramfærge mellem Høruphav og Kegnæs var forudbestilt. Tre familier og en far havde også brug for at benytte færgen over det lille hav. For snedker Kaad var det også vigtigt at kunne møde frem på arbejdet tidligt næste morgen. Og børnene skulle jo også møde i skole. Og færgen var som nævnt bestilt, så den ventede på dem alle.
Vejret blev allerede slemt, og bølger og skumsprøjt var store hen på aftenen, så de tre familier, der alle havde været til barnedåb - ja, også en familiefader, der havde besøgt sin syge far - anede, at overfarten ville blive hård.

Alle havde de brug for at benytte den lille færge. Med deres små kår kunne de ikke forestille sig en anden rejsemulighed. Pengene var knappe og alternativet var en hestekusk med lang transporttid rundt om dæmningen. Og aflyse. Nej, der forestillede man sig ikke. Man ville nærmest svigte færgesvenden, der havde gjort klar til afgang.
Og færgesvenden Wilhelm Willesen var både kyndig , respekteret og søkyndig på ruten, og skønt færgen, en lille træbåd var lille, havde den vist sig at være sødygtig.

Det er blevet sent denne søndag aften den 11. marts og både de otte voksne og de to små er trætte. Moderen har pakket børnene så godt ind , som hun kunne og så godt tøjøkonomien formåede. Men for børnene var det uhyggeligt koldt nede på træfærgelejet ved Kegnæs Færge på Kegnæs.
Moderen var selvsagt bekymret og håbede på, at de alle nåede velholdne hjem til Als.
Alle nåede om bord på den gyngende færgepram. Børnene småklynkede og var utrygge i både mørket, vindruskene. De våde og hårde snefnug føltes ubehagelige og gav røde kinder.

Natten var sne og atter sne. Det eneste, der kunne ses gennem snefnuggene var skibslanternen, der kun var få meter fra dem. Også det sparsomme lys fra olielampen inde i prammen kunne endnu anes.
Turen over Lillehav, der hedder Høruphav, blev hård og ubarmhjertig. Alle ombordværende håbede på at nå velbeholdne i land, og da man efter et stykke tid midt i snestormen fik øje på lyset fra Hotel Baltic voksede glæden.

Tæt på kysten og netop da færgesvenden rettede kursen op, rejste der sig en stormbyge, der både pressede vind og bølger på tværs af færgen. Lyset fra Hotel Baltic forsvandt øjeblikkelig.
Båden gyngede voldsomt fra den ene til en anden side og som et pendul, der var kommet i selvsving, tvang vinterens sidste store pust det lille skib til at kæntre. Næsten alle havnede straks i det kolde havvand og fandt druknedøden.

Da man blev klar over ulykkens omfang fandt man alle på nær Clausens hustru og de to børn. Karl Jørgensen og snedker Jørgen Kåd måtte dog skæres fri af tovværket til skibets mast. Efter sigende havde de klynget sig til færgens mast, mens deres stivnede hænder holdt fast i tovværket.

Om fredagen jordfæstedes syv af druknede. Tre havde man endnu ikke fundet. Ulykken havde krævet ti ofre.
Et ligfølge, der hverken var set tidligere eller senere samlede sig om de syv kister inde i Hotel Baltic.
Degn Pedersen-Hjeds holdt en gribende sørgetale, og pastor Bernth fra Kegnæs overbragte de hedengangne et sidste farvel. Det var en ligtale, der rørte alle hjerter.
Ulykken var både uhyggelig og stor, og ikke mindst var sorgen stor for hele egnen.

De forulykkede efterlod to enker og seksten børn. Ti af børnene havde både mistet en far og en mor.
Alle var småkårsfolk, og de efterladte ville komme til at lide nød, hvorfor gode mennesker forsøgte at række dem en hjælpende hånd.
Man dannede en hjælpekomite med sognets præst i spidsen og efter forlydender blev der hos overpræsidenten i Slesvig anholdt om en bevilling til at foranstalte en huskollekt i Sønderborg Kreds.

Af de 10 lig blev Clausens hustru og to børn aldrig fundet. Der blev indsamlet 4220 mk, og flere familier på Als tog sig af børnene.

I stor respekt for de efterladte og ofrene har jeg her ca fem generationer efter forsøgt at researche og rekonstruere ulykken mellem søndag den 11. marts og mandag den 12. marts 1883.

Æret være de mange ofre. Ulykken gjorde et stort indtryk på mig.
...................

Jeg forklarer mere senere om sammenhængen med RAM.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-November-2017 kl. 19:29
Jeg fik altså skrevet den viste historie, en lille autentisk novelle, ud fra et brev fra 1883 eller deromkring ud fra nogle ganske få faktaoplysninger.
Selve episoden havde forinden ramt mig hårdt følelsesmæssigt.Stakkels mennesker.

Da jeg skriver hurtigt på tastaturet og helt lader inspirationen flyde, så den ikke bliver ødelagt, blev historien også hurtigt lagt på en lokalside af Facebook i området, hvor handlingen havde fundet sted. Selv om min historie ikke fyldte ret meget, så skal der justeres og rettes, således at ord og stemning forenes som symfonisk musik. Fejl skal med andre ord søges og teksten skal være læsevenlig. Derfor skal der rettes.

Og nu kommer vi ind til kernen:
At rette eller redigere foregår normalt let på Facebook og ligeså let som her på recordere.dk.

Men det blev aldeles ikke normalt. Min Lenovo to i een, som jeg først skrev på i Worrd ydede virkelig modstand i Facebook-redigereringen. Hvert et bogstav eller blot et ophold, der skulle slettes tog omkring 30 sekunder. Og med hensyn til hele ord kunne jeg gøre det lidt lettere ved at slette ved at trykke på deleteknappen fire fem gange - og så vente et par minutter. Tog jeg fejl i antallet af tryk på tastaturet, slugte systemet mere end det skulle. Det samme problem viste sig ved indsættelse af nye ord.

Konklusionen lød: Facebookredigering i store mængder tekst medfører mangel på Ram på mim Lenovo.

Jeg kopiererede så Word til Google docs og prøvede på min Android Tab S. Akkurat samme problem. Også mangel på Ram på denne enhed.

Langt om længe lykkedes redigeringen nogenlunde. Sådan da.

Idag prøvede jeg så med min oneplus 5 med hele 8 GB Ram. Og hvad skete der så?


Det blev en forfærdelig opdagelse. Akkurarat samme langsommelighed og besvær.
.
Ny foreløbig konklusion: Facebook kan nok ikke håndtere store mængder af tekst - eller måske viser problemet sig kun på visse grupper af Facebook. Jeg ved det ikke.

Dog forstårjeg nu, at problemet nok ikke skyldes mangel på Ram.

Med ønsket om en god aften til jer alle. :)

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 15-November-2017 kl. 21:50
Brug onenote i stedet for word og google docs. - virker både på desktop, notebook, ios, android og sågar web. - der er rigeligt med power til at skrive større tekster og den har så rigeligt med basal formatering til brug ved "artikler", og med mulighed for synkronisering kan man tilgå tingene fra forskellige enheder. 

Det undrer dog gevaldigt med mindre du har skrevet et par hundrede sider, at nogle af de pågældende enheder overhovedet skulle kløjs i det. Med mindre du har smidt en hulens masse billeder ind i dokumentet.

PS - og Onenote er ganske gratis.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-November-2017 kl. 22:50
Tak for indlægget.

Jeg er for nyligt begyndt på onenote, idet en god ven gav mig lov til at være med på office 365. Jeg troede egentlig kun, at det var muligt at bruge appen på min Windows PC.
Det synes at være en rigtig god idé. Tak for den.

Jeg vil kigge endnu nærmere på onenote, når jeg får min Lenovo tilbage efter reparation. Jeg klagede til Elgiganten over at den vedvarende faldt af mit wifi, og at batteriet næsten konstant skulle oplades.
Nu kommer der nyt bundkort og batteri i.

Hvilken indflydelse har bundkortet? Og hvilke vigtige dele sidder i bundkortet?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 16-November-2017 kl. 06:19
I en tablet er alt loddet sammen på motherboarded alt lige fra ram, CPU hukommelse og wifi chip og antenne er forbundet med små stik.

Batteriet er heldigvis ikke endnu en fast del af motherboarded/bundkortet som vi kalder det på dansk.

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 16-November-2017 kl. 17:47
Tak for info. Bundkortudtrykket sagde mig ikke rigtig noget. Nu forstår jeg. Super. 😀

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 17-November-2017 kl. 00:07
Bent du skriver:
“Jo, hvis jeg slettede fotos på enheden, havde jeg ingen problemer”

Hvorfor flytter du ikke bare dine fotos til SD kortet ? De er rimelige i pris og nemme at lave en kopi af.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 17-November-2017 kl. 11:14
Fortsættes ..

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 17-November-2017 kl. 11:32
Tilbage til spørgsmålet, som jeg ville supplere med tre små fotos:
Jeg flytter alt hvad der kan flyttes over på SDkort. Nu har jeg imidlertid for et par dage siden fundet en rigtig god Android app, der hedder Files to SD card - det fortæller alt. Denne app finder alt det mulige, og man skal bare krydse af, så flyttes det ønskede.

Når det mulige er flyttet til mit 32 GB SDkort er der brugt 70% af diskplads, men jeg synes, at selv om jeg flytter det mulige, så formindskes diskpladsen alligevel. Dog kun en smule. Nu må jeg se, hvad der sker med brugen af den nye app.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 20-November-2017 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Tak for dit indlæg, Lennon. Nu hvor du nævner kamera på Oneplus 5 vedhæfter jeg et interessant link, om den fotograf, der var med i udviklingen af Sony kameraet på 1+5.

Har du også en idé om forskellen på surfacepro4 pro og fx Windows 10 i forhold til det jeg beskriver?
http://www.alessandromichelazzi.com/one-plus-5-photo-review-professionalphotographer" rel="nofollow - http://www.alessandromichelazzi.com/one-plus-5-photo-review-professional-photographer


Fine billeder. Men for mig minder det for meget om et marketingsstunt . Jeg har retfærdigvis ikke personlige erfaringer med enheden . Men min kammerat har den, og hverken han eller jeg er synderligt imponeret . Og grunden til jeg tar tråden op igen , er fordi jeg lige faldt over Mobilsidens test af den nye afløser . Det bekræfter i den grad min fornemmelse omkring kameradelen :
`. . . Her haler OnePlus 5T ind på konkurrenter som Apple iPhone 8 og Huawei Mate 10 Pro – uden dog rigtig at kunne udfordre dem.
OnePlus 5T er en liga under. . .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 20-November-2017 kl. 18:24
Tak for indlægget Lennon. Naturligvis kan jeg (desværre) ikke dele mine erfaringer med fotokameraet med dig, men jeg kan fortælle, at min schweizeriske svoger efter at have set en række fotos fra min oneplus5 netop også har købet dette kamera. Han er ligesom jeg en ivrig fotograf -
med et stort nyt Nikon kamera.
Jeg har kikket på mit link mange gange og lært af denne fotograf, der deltog i udviklingen. Du behøver ikke tro på, at jeg taler sandt, når jeg hævder, at kameraet er usædvanligt godt.
Min svoger sendte mig et kompliseret fotos mht til lys, som han havde optaget. Ikoet var bådet tommelfinger op og ansigtsikon med een der blinker.

Jeg vil tilføje,at jeg har rettet både JohnP og andre testudøvere og fortalt, hvordan de gjorde fejl i optagelser.
Med ønsket om en god aften.

PS Jeg har overvejet om jeg skulle købe det nye Oneplus 5T, men jeg synes ikke, at jeg får noget rigtigt ud af det. Ok. en amoledskærm, men faktisk gik jeg og troede, at det var amoled som jeg har på en række enhede, men det var kun LED. Jeg kunne ikke se forskellen på grund af størrelsen på mobilen.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 20-November-2017 kl. 19:31
Jeg har selv 2 stk Nikon DSLR kameraer, samt 8 originale objektiver, - så ved godt  lidt om foto Wink. Og jeg er stadig overbevist om,at der findes en håndfuld premium mobil tlf - der som testen konkluderer - er i en anden liga end Oneplus (feks fra Apple,Samsung,Huawei,Google pixel og Sony . . )


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 20-November-2017 kl. 19:34
Det er acceptabelt, at vi har hver vores mening. Også at vi køber forskelligt.
Det fremmer konkurrencen. 😀

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 20-November-2017 kl. 19:37
Helt enig . Og Oneplus kunne sagtens være et emne ,den dag jeg igen selv skal betale tlf . .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 20-November-2017 kl. 21:43
Jamen, Det kunne være morsomt og interessant at drøfte fordele og ulemper, hvis vi begge havde en oneplus. 😀

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 21-November-2017 kl. 18:53
Jeg overvejer at jagte en billig Android pad på Black Friday, til brug ved sofabordet som hurtigt adgang til browser samt til effektiv browsing og søgning i filmtjenesters katalog og som cast-enhed til ChromeCast.

Mine "behov" er mere beskedne: eneste krav er at det gerne må være en god (xxOLED), og stor (min 10") skærm. Den behøver ikke andet end WiFi og behøver vel heller ikke at være det kraftigste dyr i skoven med den tilsigtede brug formoder jeg? (Jeg kunne aldrig drømme om at spille på en pad)
...Bare det ikke hakker når man browser i filmudbydernes katalog eller er på nettet, så er jeg tilfreds.

iPads er simpelthen for dyre og jeg er generelt ikke så begejstret for firmaet og dets forretningspolitikker, så det skal helst være en billigere Andorid pad. ...Så hvad siger de pad kloge hoveder kunne være et godt bud at kigge efter?


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 22-November-2017 kl. 10:35
Det er et svært spørgsmål, som du rejser, idet brugen af en Tablet er individuel. Der er mange hensyn at tage.

Personligt ville jeg være varsom med at købe på Black Friday med mindre, at jeg ved, at en ønsket model findes i forretningen samt ikke mindst, at jeg kan få lov til at prøve modellen derhjemme i 14 dage. Dette tilbyder fx Power og Elgiganten.

Jeg finder forøvrigt, at et køb af en tilsvarende tablet som min er et godt køb.
Fx er det muligt at købe en Galaxy Tab S med dobbelt så stor hukommelse/diskplads 32 gb som min (16gb) for kun kr 1800. Der er endog forhandlerpris og i ren wifi udgave.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 22-November-2017 kl. 14:17
Jeg har netop ikke så mange hensyn at tage. Min Tablet skal udelukkende ligge på sofabordet og udelukkende bruges til som styring af en ChromeCast og tidvis impulsiv browsing

De eneste krav jeg har er derfor:
- stutterfree browsing i video apps (Netflix, HBO Nordic, DRTV og den slags)
- stutterfree browsing i netbrowser
- stor skærm på helst over 10 tommer, helst OLED

...Thats it.

SAMSUNG GALAXY TAB E 9.6" WIFI HVID og HUAWEI MEDIAPAD T3 10" 16GB WIFI er iblandt dem jeg aktuelt er begyndt at se på, da prisspringet op til 10,1" godt nok er stort prismæssigt og 12,9 er langt over hvad jeg vil give for en unødvendig luksus som en pad til skrivebordet. Men jeg håber da at BF giver et tilbud på en 10,1 der matcher prisen på 9,6"

Men jeg kan vel egentligt tage for givet at enhver nyrere pad kan stille mine behov? (bortset fra det med OLED skærm)



Print side | Luk vindue