Print side | Luk vindue

WLAN problem

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153587
Udskrevet den: 06-Maj-2024 kl. 08:55


Emne: WLAN problem
Skrevet af: boom-boom
Emne: WLAN problem
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 09:31
Min helt sprit nye HP stationære PC har WLAN problemer og HP har ingen løsning. Den indbyggede WLAN funktion kan ikke enes med systemfilen RTWlane.sys, og så crasher PCen. Det er nyeste systemfil der er installeret og alt øvrigt er opdateret.

Jeg overvejer nu at købe en Wi-Fi repeater med en LAN forbindelse, og derigennem få en kablet forbindelse til min PC, men jeg er ikke klar over om jeg herved fjerner WLAN problemet. Kører en LAN forbindelse uden om WLAN?

Tak



Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 10:20
ja wlan står for "wireless lan" og hvis du sætter et netværkskabel i maskinen vil den jo ikke længere bruge wireless. 
MEN du har har åbenbart et realtek trådløst netkort i maskinen, tjek om der er en nyere version af driver her  http://www.realtek.com/downloads/" rel="nofollow - http://www.realtek.com/downloads/ (første link via google på rtwlane.sys viser at du ikke er den eneste, - første hit viser på MS' supportforum at der har været problemer siden 2013 med visse realtek drivere

Her er linket jeg fandt som første hit, så kan du også selv læse lidt.  https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-update/bsod-rtwlanesys/88d628e2-6e00-4b7d-b1e6-765b7ffedde5?auth=1" rel="nofollow - https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-update/bsod-rtwlanesys/88d628e2-6e00-4b7d-b1e6-765b7ffedde5?auth=1


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 10:34
Tak Claus

Det er nyeste driver som jeg bruger. Jeg har også prøvet at anvende ældre drivere, men med samme resultat.

HP’s Danske support medarbejder kunne fortælle mig at dette problem havde de aldrig hørt om før. Dette på trods af at jeg (ligesom dig) kunne oplyse dem at jeg på Internettet kunne se at masser af folk har haft samme problem i årevis og at folk også havde gjort HP opmærksom på problemet utallige gange.

Tror at en repeater router med en LAN indgang er eneste vej fremad da der ikke umiddelbart kan indsættes et nyt WLAN kort.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:


Tror at en repeater router med en LAN indgang er eneste vej fremad da der ikke umiddelbart kan indsættes et nyt WLAN kort.

Hej.

Da HP har problem med Realteks trådløse netkort i maskinen, vil jeg foreslå at bruge et trådløs netkort af et andet fabrikat og deres tilhørende driver. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor du skriver om en WiFi repeater?
Den bedste og nemmeste netforbindelse får du via et kabel fra din router. Står den langt væk?

Men ellers er der 3 nemme måder at forbinde til nettet på. Via kabel, WiFi eller en netværks adapter i en USB port.

Hilsen Carsten.




Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 12:08
Hej Carsten og tak for dit svar.

Jeg har allerede investeret i en USB WLAN adapter. Det er en ASUS USB-AC53 https://www.asus.com/us/Networking/USBAC53, og den virker for det meste, men af og til så oplyser PCen at denne adapter ikke er tilsluttet, og så går familiens "PC-mongoler" i sort Wink

Direkte kablet forbindelse er ikke en mulighed idet fremføringsvejen ikke er ideel.

Jeg kikker på en repeater fordi jeg er af den (måske fejlagtige) opfattelse at jeg herigennem får en mere pålidelig forbindelse?


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 12:30
1. hvorfor skulle der ikke kunne indsættes et nyt wireless kort? - det er jo en stationær. (og det er jo så her jeg plejer at gøre opmærksom på at at en ordentlig beskrivelse af udstyret er alfa og omega for at få hjælp!) 
2. en repeater giver NADA mening. en repeater bruges til at forlænge et trådløst signal så hvis du har en router stående i den ene ende af et hus og du så ikke har noget wifi i den anden ende. Du beskrev selv en lan(=wired) forbindelse som en mulighed. Tror du roder ualmindeligt meget rundt i det hele. Få fat i nogle mennesker der kan kigge direkte på maskinen som har bare minimal forstand på IT
3. det er ikke HP som er alene om problemet. det link jeg gav var til MS - og havde intet med HP at gøre. Har du også symantec antivirus på maskinen, så prøv at fjerne det.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 12:34
Hej.

Jeg kan i dit link ikke se om det er en USB AC53 eller en USB AC53 Nano du bruger?
Den ene bruger en Broadcom chip og den anden en Realtek chip.

Men ellers ved jeg ikke om du har prøvet med drivere både fra Realtek og fra HP hjemmeside?
Hvad er typenummeret på HP PC'en.

Jeg kan ikke lide ordet reapeter. En WiFi repeater virker ved at den modtager en data pakke. Gemmer den. Og så sender den videre.
Det vil altid give en forsinkelse. 
Så hvis vi ender der vil jeg mene at der må være andre bedre løsninger.

Hilsen Carsten.




Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 13:06
Claus - det er så her jeg plejer at sige at jeg opfatter dine svar som usædvanligt nedladende. Vidste jeg alt så var der ingen grund til at spørger.

Jeg beklager at spilde din tid med min tilsyneladende uendelige uvidenhed. Det skal ikke gentage sig.


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 13:13
Hej Carsten

Det er den uden Nano navnet.

Ja - jeg har forsøgt drivere fra begge 2 uden held.

PC er en HP 260-a111ns ifølge HP's support side.

Tak for info omkring en repeater. Den løsning glemmer jeg.

Thumbs Up


Skrevet af: csell
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 13:35
 Hej.

Jeg forstår ikke helt hvad problemet er. Men jeg læser at du har problemer med både det indbyggede WiFi og en USB WiFi. De ting hænger ikke sammen.

Hvor har du den stående i forhold til din router. Og hvilken type er din router?
Og har du haft en PC stående der før? Eller har du bare købt en PC og regnet med at den nok kan række?

Har du prøvet at midlertidigt at flytte den tæt på routeren og se om problemet stadigt er der.
Hvis ikke er det dit trådløse netvætk og ikke din nye PC vi skal kigge på.

Hilsen Carsten.


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 13:51
Hej Carsten

Problemet er at den nye PC's indbyggede WLAN - Realtek rtl8723be - crasher PCen konstant. Blå skærm med henvisning til at problemet skyldes systemfilen rtwlane.sys. Den herefter installerede USB Wi-Fi kører som regel fint, men ved opstart af PC kan den af og til ikke registrere USB adapteren, og derfor kikker jeg efter en mere stabil løsning.

PCen står relativ tæt på routeren og USB adapteren har fuldt modtager signal - 5 bar ud af 5 og 300Mbps hastighed. Jeg har indtil for nogle uger siden haft en bærbar på samme position og har aldrig haft signal/modtager problemer. Routeren er en TL-WR841N  http://www.tp-link.com/us/download/TL-WR841N.html" rel="nofollow - http://www.tp-link.com/us/download/TL-WR841N.html som er leveret og konfigureret af min Internet udbyder.

I og med at der fuldt signal på USB adapteren og at jeg aldrig har haft modtager problemer tidligere, så har jeg udelukket at det skyldes dårlige modtager forhold. Afstanden til routeren er ca 14 meter og med kun en let væg imellem router og PC.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 14:23

Hej.

Jeg har selv haft en WR841N i en feriebolig og mener, at det er en af de bedre af de billige routere.

Jeg læser at problemet er, at 'Den herefter installerede USB Wi-Fi kører som regel fint, men ved opstart af PC kan den af og til ikke registrere USB adapteren, og derfor kikker jeg efter en mere stabil løsning.'

USB AC53 er en ældre USB 2.0 enhed og HP'en er ny. Du kan prøve at opdatere både HP Bios og ASUS Firmware for at se om de så vil køre bedre sammen.
Ellers er vi ude i, enten at montere et intent NON Realtek WiFi netkort i et PCI slot eller en anden USB WiFi som måske vil køre bedre. Men det bliver nok noget med at prøve sig frem.

Hilsen Carsten.




Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 15:05
Tak for hjælpen.

Jeg har fundet PCens motherboard og der er tilsyneladende en PCI-E slot tilgængelig - https://support.hp.com/us-en/product/hp-slimline-260-p000-desktop-pc-series/10734583/model/11715680/document/c05115048, så jeg tror at jeg investerer i et nyt internt WLAN kort hvis jeg kan finde noget med en rimelig performance. Ellers må det blive en ny USB adapter.

Thumbs Up Thumbs UpThumbs Up


Skrevet af: csell
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 15:31
Hej.

Jeg ville vælge et uden Realtek Chipsæt.

Hilsen Carsten.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 08-December-2017 kl. 22:24
@Boom-boom - Du har angivet et hardware problem, men har reelt ikke givet de fulde oplysninger om hvad det er for noget hardware - med andre ord. Vi har ualmindeligt svært ved at se hvad der reelt kan være i vejen andet end at svare prøv at geninstallere, eller de ting vi HAR gjort - at du pludselig ændrer forklaring midt i det hele - det gør det unægtelig ikke lettere.

HAVDE jeg ikke skrevet som jeg gjorde havde du jo ikke kigget i maskinen og set at der rent faktisk var plads til et kort deri, men tjek nu lige efter med det gamle realtek kort. - Det kan meget vel være det sidder som et mini-pcie kort (jeg kan stadig ikke se hvad det er for en model maskine du har så vi reelt kunne se specifikationerne af maskinen på nettet), og så kan du bare købe et andet til at sætte deri i stedet. (fx et intel)


OG jeg beklager hvis du mener det er nedladende at vi stiller krav til de informationer du giver for at vi kan hjælpe, men man er rent faktisk selv ude om det.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 09-December-2017 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:

/DIV]
PCen står relativ tæt på routeren og USB adapteren har fuldt modtager signal - 5 bar ud af 5 og 300Mbps hastighed.


Hvorfor så ikke forbinde den direkte med et LAN Kabel disable og afinstallere det trådløse kort hvis software fucker computeren op. Det er billigere og giver samtidig langt hurtigere og meget mere stabil forbindelse end en trådløs forbindelse.

Jeg fatter personligt ikke at man overhovedet finder sig i trådløse forbindelser til stationære PC'er? Selv har jeg trukket kabler fra den ene ende af huset til den anden til de stationære vi har i huset, så det kun er telefoner, pads, Blu-ray afspiller, forstærker og den slags "lesser things" der benytter wireless.


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 09-December-2017 kl. 13:08
TBC1

Det ville jeg også rigtig gerne, men jeg har ikke en acceptabel fremførings vej til et kabel. 

Jeg har 20mm tykke marmor gulve med tykke marmor fodspark overalt. Det ville også indebærer at jeg skal krydse 2 brede døråbninger uden bundstykker. 

I loftet har jeg stukkering og gips buer overalt og det vil ikke lige passe med et LAN kabel heller.

Over loft er der ikke noget hulrum, og under gulv vil min underbo nok blive ked af.

Jeg hænger på det trådløse, og det er egentlig også godt nok til det jeg skal bruge - forudsat at det ikke crasher min PC.



Skrevet af: jan348
Skrevet den: 09-December-2017 kl. 23:59
Hvad med et sæt Powerline/Homeplug adaptere?

Altså kablet netværk via 220V!

For nogen en virkelig nem løsning... For andre umulig at få til at virke!!!

Har selv med succes i en periode streamet 1080p fra min NAS til en medieafspiller med sådan et sæt.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-December-2017 kl. 17:18
jeg har selv ikke mulighed for kabling mellem stuealter og router via andet end powerline, og det virker ganske fortrinligt  med at se BD's fra NAS i stueetagen og på stuealteret på 1.sal (har købt en zyxel hvor der er videreførsel af strømstik så man ikke mister strømstikket som jeg har et meget begrænset antal af i huset og 2 rj45 udgange)


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 10-December-2017 kl. 18:31
Tak for tippet


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 10-December-2017 kl. 18:32
Tak Claus

Har du model nummeret på din Zyxel?


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 11-December-2017 kl. 14:47
zyxel pla-5256, men der er vist nyere der skulle kunne performe endnu bedre og som også har de samme. Du kan søge på powerline hos din foretrukne hw pusher. De har alle sammen en masse af dem. Zyxel laver blandt andet et sæt der skulle kunne køre 1800mbit, men vær opmærksom på at performance er dybt afhængig af hvordan dit elnet derhjemme er. (og du skriver jo at det er et noget halvgammelt noget med stuk og marmor.)



Print side | Luk vindue