Print side | Luk vindue

To squeeze or not to Squeeze?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153713
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 22:41


Emne: To squeeze or not to Squeeze?
Skrevet af: Jaspersen
Emne: To squeeze or not to Squeeze?
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 09:22
Har 3 afspillere i Squeezebox-serien (Classic/Slimdevices, Boom, Radio). Efter en el-skade brændte min gamle QNAP med Squeeze-server af. Nu har jeg 3 afspillere og ikke nogen server - musikken (12.000 numre er dog på en backup). Er det håbløst at købe en ny NAS og installere Logitech Media Server på den?
 
Jeg er ikke længere typen, der finder fornøjelse ved at bruge timevis på setup/installation/plugins, etc.
Det skal helt være enkelt og nogenlunde plug and play.
 
Nogen bud på hvordan der kan komme musik i huset igen?



Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 10:07
En Synology NAS med SqueezeBox server ville være en mulighed (eller en QNAP, hvis de stadig supporterer SqueezeBox). Så vidt jeg har hørt er Synology nemmere at sætte op end QNAP, men det er muligt, at det ikke længere er tilfældet.

En Synology NAS med SqueezeBox server kan jeg sætte op på 1 time eller 2.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: kennls
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 10:07
Jeg droppede Squeezebox for et par år siden og gik over på Sonos, det blev for besværgeligt på Squeezebox og Spotify/Iphone/Android integrationen led altid under bugs og crashes. Jeg købte endda 3parts apps til både android og senere Iphone, men måtte tit genstarte mine Touch og Radio, ved afspilning fra Spotify.

Jeg havde et par Touch og et par Radio'er. Jeg har stadig mit musik bibliotek, men nu bare på en USB harddisk på min router, hvor jeg kan afspille dem via Sonos app (den kan selv hente musikken fra et SMB share, så ingen brug for server).

Jeg har Sonos Play 1 i køkken og soveværelse sat op i Stereo par, også en Connect amp i stuen, sat op til mine Dali gulvhøjtalere.

Det virker forbavsende godt og uden alle de bugs og crashes, jeg havde i min Squeezebox tid.

Sonos Play 1 koster nu 1299 kr. stk og det er en god lille prøve mulighed. Så hvis din router har mulighed for at dele en disk, er det en mulighed.

/Kenn


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 10:15
Jeg kører Squeezebox på en forholdsvis ny Synology box (DS-415Play) som løbende er opdateret med seneste firmware/software fra Synology og det kører uden problemer. 

Hastigheden er også blevet akseptabel efter jeg fik den nye DS.

Jeg bruger så kun en Squeezebox Duet.

Jeg havde også en Sonos på et tidspunkt og den gang var jeg ikke begeistret. Jeg savnede især last added musik (om det er kommet i mellemtiden ved jeg ikke) og så var der en begrændsning på antal musik filer som jeg ikke syntes om.


Skrevet af: kennls
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 10:25
Last added music er kommet på. Ja der er en 65000 sange begrænsning, som dog kan være lidt lavere, hvis man har meget lange navne osv. i ens titler. Men det er jo klart når man køre det server løst.

Har man flere sange, kan man tilføje en Plex server i stedet, som egentlig ligner Squeezeserver, men med den forskel at det aktivt udvikles, hvor Squeezebox jo blev effektivt købt (og dræbt) af Logitech og nu kun lever i kraft af nogle få ildsjæle.

/Kenn


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 10:28
Der sker altså stadig udvikling på Squeezebox. Michael Herger udvikler stadig på den.

-------------


Skrevet af: kennls
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 11:58
Ja...og jeg var selv en stor Squeezebox fan fra 2008-2013, men det var lidt et problem at det altid blev lidt hobbyagtigt og aldrig helt stabilt. Jeg kørte serveren på en Synology NAS. Men mobil applikationerne blev aldrig helt stabile med Spotify og Netradio, hverken den officielle som var den værste, eller de par apps som klarede det bedre, men hvor udviklingen pludselig stoppede eksempelvis Squeeze Commander.

Jeg ved bare at når ting kommer ned på nogle få ildsjæle, som kan blive syge, forældre, nyt arbejde osv. så står man pludselig der i en blindgyde. Det har jeg også set på Linux. Senest stoppede Spotify supporten til en masse udstyr herunder Squeezebox. Der er så en ildsjæl der har lavet spotty plugin, men igen ville jeg så være afhængig af en ildsjæl

Sonos er ikke det bedste i verden og andre leverandører laver noget der er lige så godt, med hver deres fordele og ulemper. Men jeg er bare glad for jeg bare kan nyde musikken og mit musik bibliotek er kun på ca, 40.000 numre, da det primært består af klassisk musik og klassikere jeg vil høre lossless. Resten streamer jeg og jeg er den eneste i huset der bruger musik biblioteket, de andre streamer kun.

/Kenn



Skrevet af: Jaspersen
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 12:17
Tak for mange fine svar og betragtninger indtil videre! Så er der lidt at overveje. Jeg har selv Sonos Play:1 og Play:3 allerede. De hentede musikken på samme NAS. Så jeg er allerede på vej mod "the dark side" og er naturligvis fristet til at droppe squeezboxene helt og købe et par Sonos mere
 
Synes bare det ville være en skam hvis de 3 (eller er det 4? - jeg kommer i tanke om at jeg vist også har en Duet) Squeezebox afspillere skulle ende deres dage på loftet. Specielt min Classic om min Boom har jeg været rigtig glad for.
 


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 13:28
Hvis du vælger at skifte, så kunne jeg være interesseret i din Boom

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: jec
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 13:40
Der har i længere tid ikke været en fungerende Squeezebox Server til QNAP, men i følge http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=123&t=136805" rel="nofollow - dette fora , er der nogen der nu arbejder på en løsning.

Af samme grund droppede jeg at have Squeezebox Serveren kørende på min QNAP NAS. I stedet har jeg installeret den på en Raspberry Pi via https://www.max2play.com/en/" rel="nofollow - Max2Play .
Indledningsvis er der selvfølgelig lidt opsætning, med det er virkelig nemt at vedligeholde.
Musikfilerne ligger så stadig på min QNAP NAS, og det fungerer rigtig godt.

Jens




Skrevet af: Jaspersen
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 14:38


Skrevet af: Jaspersen
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Hvis du vælger at skifte, så kunne jeg være interesseret i din Boom
 
Hvad er sådan én mon værd i dag?


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 15:02
Den kan købes i UK for £80, dvs. ca. 800,-

Så en plovmand alt inklusive er vel en rimelig pris... Hvis du bor i nærheden af Storkøbenhavn, så kan jeg hente den til den pris.

(SqueezeBox Server fungerer fint på Synology NAS...)

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 17:38
Det har hørt klippestabilt hos mig i årevis. Jeg har skullet genstarte det et par gange, men ellers intet at udsætte på det.

Jeg kører software på synologi 259 pro +



-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: ChrjS
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 18:17
Har gennem mange år kørt med Squeezebox server på QNAP Nas. Absolut ingen problemer.
Bruger android app "Squeezer".
1 stk Transporter, 1 stk Duet.
Det er flere år siden jeg måtte genstarte


Skrevet af: Jaspersen
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 21:04
Også tak for de seneste inputs!

Jeg har selv haft et Squeezebox-setup kørende siden 2007 og har udvidet hen ad vejen og har for det meste haft stor fornøjelse med setuppet, så jeg klager ikke.

Men derfra og så til at geninvestere i en teknologi som formentlig er døende er jo en anden sag.

I forbindelse med mit første indlæg her skimmede jeg lige min historik og kan konstatere at jeg i sin tid har brugt adskillige timer i diverse fora for at få tingene til at spille sammen (NAS, Slimserver og playere). Den slags orker jeg ikke rigtig mere.

Konklusionen er nok at jeg konverterer fuldt ud til Sonos (med de kompromisser, der følger med) og flytter musikken på en harddisk som kobles til routeren.

Suppleret med pladespiller og LP samling går det nok endnu.

Tak for sparring!


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af kennls kennls skrev:

Men det er jo klart når man køre det server løst.
Serveren er jo bare indbygget i boksen i stedet - lidt af forklaringen til de dyre produkter.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 19-December-2017 kl. 22:30
Jeg har et fint Squeezebox setup kørende på min Synology - opdateres stadig - og har haft det siden 2006-7 stykker - har pt 2 Booms, 2 Touch og så har jeg en Radio, en Classic og vist også en ekstra Touch i reserve. Synes det kører rigtigt fint og her er vi ikke rigtigt klare på alle kompromiserne som et "moderne" system vil byde på.
Prismæssigt vil jeg tro at Boom's og Touch kan sælges for et sted mellem 500-1000kr afhængig af stand og tålmodighed - der er stadig en god efterspørgsel.


Skrevet af: kennls
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af kennls kennls skrev:

Men det er jo klart når man køre det server løst.
Serveren er jo bare indbygget i boksen i stedet - lidt af forklaringen til de dyre produkter.


Nu var en Squeezebox Touch eller Radio ikke helt billige, og man skulle have en NAS oveni. En Touch kostede omkring 1700 kr fra ny og Radio omkring 1100 kr, da jeg købte den. Så lidt realitetsfornemmelse er velkomment ;)

Så længe det kun er musik, synes jeg faktisk både Play:1 og den Connect Amp jeg har købt, har været rimelige i priser. Jeg startede med at købe en enkelt Play:1 for at kunne vurdere stabilitet af Spotify og Netradio. Da jeg efter at have levet med den et par måneder, synes det fungerede godt, så købte jeg tre Play:1 mere og en Connect Amp til stuen.

At jeg ikke gider Playbar og deres subwoofer er noget andet og her synes jeg det er for dyrt. Her vil jeg hellere have en Surround receiver og dedikerede højtalere.

Play:1 stereo par er fede til lidt hygge med streaming og netradio i køkken og soveværelse. Connect Amp driver er par Dali Suite 3.5 i stuen og lyder faktisk rigtig godt med lossless filer fra mine gamle gode CD'ere.

Samlet set har jeg ikke brugt flere penge, end da jeg købte min Squeezebox løsninger og NAS, end jeg har brugt på at få Sonos, så jeg genkender overhovedet ikke at det skulle være dyrt.

/Kenn


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af kennls kennls skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af kennls kennls skrev:

Men det er jo klart når man køre det server løst.
Serveren er jo bare indbygget i boksen i stedet - lidt af forklaringen til de dyre produkter.
Samlet set har jeg ikke brugt flere penge, end da jeg købte min Squeezebox løsninger og NAS, end jeg har brugt på at få Sonos, så jeg genkender overhovedet ikke at det skulle være dyrt.
At du ikke genkender det, ændrer jo ikke ved fakta - Sonos-produkterne er/var direkte sammenlignet, markant dyrere end tilsvarende Squeezebox-produkter. Men det er godt du er glad for dit Sonos-setup.
For at lave en sammenligning den anden vej, vil jeg tilsvarende komme til at bruge ca. 6 gange så meget på at etablere et tilsvarende setup med Sonos - måske omkring 4-5 gange, hvis jeg kan finde nogle brugte enheder til en god pris. (men jeg har også købt mine SB-enheder til gode priser over nogle år)
Til gengæld vil jeg miste alle displays, fjernbetjeninger og konfigurationsmuligheder... - eks. vil min 4-årige knægt nok ikke længere nemt kunne starte sit favoritalbum eller sin favoritradiokanal og når telefonen ringer vil det også være bøvlet at skulle mute eller pause musikken... - bare nogle af de dér "convenience-ting" man bliver glad for :-)
NB: En NAS var ikke nødvendig med en Touch, men blandt mulighederne - ligesåvel som du til Sonos også har brug for lagerplads til musikken.


Skrevet af: kennls
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

At du ikke genkender det, ændrer jo ikke ved fakta - Sonos-produkterne er/var direkte sammenlignet, markant dyrere end tilsvarende Squeezebox-produkter. Men det er godt du er glad for dit Sonos-setup.
For at lave en sammenligning den anden vej, vil jeg tilsvarende komme til at bruge ca. 6 gange så meget på at etablere et tilsvarende setup med Sonos - måske omkring 4-5 gange, hvis jeg kan finde nogle brugte enheder til en god pris. (men jeg har også købt mine SB-enheder til gode priser over nogle år)
Til gengæld vil jeg miste alle displays, fjernbetjeninger og konfigurationsmuligheder... - eks. vil min 4-årige knægt nok ikke længere nemt kunne starte sit favoritalbum eller sin favoritradiokanal og når telefonen ringer vil det også være bøvlet at skulle mute eller pause musikken... - bare nogle af de dér "convenience-ting" man bliver glad for :-)
NB: En NAS var ikke nødvendig med en Touch, men blandt mulighederne - ligesåvel som du til Sonos også har brug for lagerplads til musikken.


Setup med Squeezebox:

2 stk SB Touch (sove og stue) af 1700 kr = 3400 kr
2 stk SB Radio (sove og køkken) af 1200 kr = 2400 kr
Forstærker og højtaler sove ca. 2500 kr
NAS og diske = 2000 kr

i alt ca 10300 kr

Jeg havde både en SB Radio og en Touch i soveværelse, da jeg ikke ville have forstærker tændt hele tiden for morgenvækningen med P4. Men syntes ikke Radio var nok til ordentlig musik i soveværelse, så der blev købt en mindre forstærker og højtalere plus en Touch til.

Setup med Sonos
4 stk Play:1 af 1499 kr plus den første til 1699 kr = 6196 kr
(2 stereo par i køkken og sove)
1 stk Connect Amp (stue med mine Dali højtalere) købt i UK = 3500 kr
1 stk USB hardisk til router = 300 kr

i alt 9996 kr

Så alt i alt har jeg brugt nogenlunde tilsvarende på Squeezebox og Sonos. Så dit overdrevne 4-6 gange mere virker noget overdrevent på mig.

På alle Sonos sidder der en lille knap til at pause musikken, så det med at skulle have sin mobil frem for at stoppe musikken, behøver man altså ikke. Knappen virker på begge i et stereo setup.

Ikke nok med det, så kan hver sonos bruger, bruge sin egen spotify konto, hvor SB skulle bruge en dedikeret konto. Døtrene bruger fint Sonos, uden jeg skal hjælpe dem.

Det virker lidt til du har travlt med at se egne fortrin og nedgøre Sonos. Jeg brugte altså Squeezebox i 5-7 år, så jeg har ikke travlt med at sige det var noget lort, men at Logitech ødelagde produktet ved at stoppe det og det nu lever, grundet nogle få ildsjæle. Jeg stoppede med at bruge det, fordi at mobil apps, spotify og netradio ikke fungerede optimalt længere. Jeg holdte for et par år siden, da jeg prøvede en Play:1 til soveværelset også udbyggede derfra.

Men jeg har heller ikke (som du virker til), at fortælle min løsning er bedre end andres. Min oplevelse er at Sonos er enkelt og jeg ikke skal bruge tid på det. Min oplevelse er også, at det jeg købte kostede omtrent det samme, som da jeg i sin tid brugte på et lignende Squeezebox setup. Det har jeg også vist.

/Kenn





Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af kennls kennls skrev:

Så alt i alt har jeg brugt nogenlunde tilsvarende på Squeezebox og Sonos. Så dit overdrevne 4-6 gange mere virker noget overdrevent på mig.

På alle Sonos sidder der en lille knap til at pause musikken, så det med at skulle have sin mobil frem for at stoppe musikken, behøver man altså ikke. Knappen virker på begge i et stereo setup.

Ikke nok med det, så kan hver sonos bruger, bruge sin egen spotify konto, hvor SB skulle bruge en dedikeret konto. Døtrene bruger fint Sonos, uden jeg skal hjælpe dem.

Det virker lidt til du har travlt med at se egne fortrin og nedgøre Sonos. Jeg brugte altså Squeezebox i 5-7 år, så jeg har ikke travlt med at sige det var noget lort, men at Logitech ødelagde produktet ved at stoppe det og det nu lever, grundet nogle få ildsjæle. Jeg stoppede med at bruge det, fordi at mobil apps, spotify og netradio ikke fungerede optimalt længere. Jeg holdte for et par år siden, da jeg prøvede en Play:1 til soveværelset også udbyggede derfra.

Men jeg har heller ikke (som du virker til), at fortælle min løsning er bedre end andres. Min oplevelse er at Sonos er enkelt og jeg ikke skal bruge tid på det. Min oplevelse er også, at det jeg købte kostede omtrent det samme, som da jeg i sin tid brugte på et lignende Squeezebox setup. Det har jeg også vist.


Din sammenligning synes jeg er skæv, når du sammenligner lidt pumpede nypriser på Squeezebox med gode rabatpriser fra udlandet på Sonos, har dobbelt op i soveværelset med Squeezebox og også inkluderer NAS og andet musikudstyr. Det sprang i øjnene på mig og derfor jeg laver et "modskriv". De fleste vil nok være enige om at Sonos direkte sammenlignet er dyrere produkter end Squeezebox var det. Min sammenligning (én-til-én) kører på Radio til Play:1, Boom til Play 3, Touch til Connect og Classic til Connect - mine bokse har kostet fra 300-900kr (blanding af brugt og nyt, men det hele i perfekt stand). Nyt Sonos vil stå i 17.600 (jvf. sonos.com) og jeg har givet ca. 3.500kr for mine Squeezebokse. Så helt skævt var estimatet ikke (men også lettere urimeligt med nypriser ovenfor, da jeg sikkert kan spare 25-30% på at købe brugt).

Generelt om det ene eller andet er bedre kan ikke besvares entydigt synes jeg - man kan sammenligne og så vurdere hvad der er bedst i forhold til ens behov - det lyder som om Sonos er et fint setup til dig og dine behov og tilsvarende er Squeezebox det for mig og familiens behov. Vi vil sandsynligvis hver især føle det som en kompromisløsning at skifte til det modsatte system på nuværende tidspunkt.

Mht. pause/mute er det nok fint på højttalerenhederne, men i stuesetuppet vil en displayløs boks blive gemt af vejen i skabet og der gider man ikke rode rundt for at kunne stoppe musikken - dejligt nemt med en fjernbetjening der altid er i nærheden og reagerer med det samme - samtidig med at telefonen kan findes og besvares.

Jeg bruger ikke selv Spotify - men kan erindre jeg har læst positive ord om integrationen i en SB-gruppe på Facebook, så tror det kører fint nu her - på trods af at det bare er "ildsjæle" nu. (altså nogle af de oprindelige folk fra SlimDevices). Bruger dog podcasts og internetradio - virker fint. Derudover også 24-bit flac (virker vist også på Sonos nu) samt surround-flac's ind i mellem (ved ikke om Sonos kan afspille dem?)

Vi er enige i at Logitech fik dødsdømt Squeezebox - det var rigtigt ærgeligt de overtog det firma i min optik.

Jeg synes selv tiden er løbet fra SB, men kan pt ikke finde tilfredsstillende alternativer og til vores behov vil Sonos medføre for mange kompromisser i den daglige brug.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 12:32
Jeg vil personligt ikke bytte mine Squeezebox til Sonos. jeg har vænnet mig til at betjene enhederne og benytte de indbyggede displays.

Hvis man indregner samlet kostpris, så skal NAS egentligt ikke regnes med. Den bruger man jo til en masse andre ting.




-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: kennls
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 12:32
Nu tog jeg nypriser imod nypriser og en Connect Amp købt i DK, ville kun korrigere prisen ca. 800 kr op, så vi ligger stadig omkring de 10 kilo. Resten er danske priser, hvor en Play:1 nu endda ligger på 1299 kr, men jeg tog den pris, jeg har givet for det hele for at være fair.

Det er jo til din fordel med brugtpriser at Logitech ødelagde Squeezebox ;) Alt imens brugt Sonos, tit er dyrere end tilbud eller køb i udlandet.

Med de forskelligartede produkter, er det jo også svært at lave en direkte sammenligning, derfor tog jeg udgangspunkt i min egen løsning.

Jeg synes Sonos Connect alene er for dyrt, det er jo netop derfor jeg har fundet de Sonos produkter, der gav mest værdi til mit behov, hvilket var stereo Play:1 setups og Connect Amp. Jeg var heldig at Connect Amp faktisk virker godt med mine Dali Suite 3.5, som vel er 15 år gamle. Men da de er 4 ohm og effektive, så kan Connect Ampen faktisk spille lige så godt med dem, som min Denon Surround receiver kan.

Der findes remote's til brug med Sonos, men jeg har brugt en gammel tablet til det. Men har fundet ud af jeg ikke har behov for det. Det er lige så nemt bare at trykke på knappen, når folk de ringer. med mine døtre var SB remotes alligevel altid placeret et nyt sted ;)

Min kæreste har det fint med gulvhøjtalere og udstyr der er synligt, og en connect amp og apple tv er nok de ting der skæmmer mindst. Der står jo også en Denon surround receiver i mit stue møbel.

Problemerne med Spotify og Netradio, var mest når man skiftede imellem mnumre via Android smartphone, hvor SB Touch/Radio pludselig frøs og genstartede. Havde jeg alene brugt mit eget musik bibliotek, havde dette nok ikke været et problem.


Skrevet af: kennls
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg vil personligt ikke bytte mine Squeezebox til Sonos. jeg har vænnet mig til at betjene enhederne og benytte de indbyggede displays.

Hvis man indregner samlet kostpris, så skal NAS egentligt ikke regnes med. Den bruger man jo til en masse andre ting.




Siden at afspilning af lokale filer kræver en computer eller NAS, skal den jo regnes med. SB touch kan godt nok også bruge en USB stick, men skal musikken være fælles på enhederne, skal det ligge på en NAS eller computer. Siden der ikke er mange der vil lade en computer stå tændt 24/7, så bliver det jo nok en NAS. Min NAS boks var faktisk dyrere, så derfor tog jeg bare en billig NAS løsning der køre SB serveren. Havde jeg en stor samling af musikfiler (mere end 65000 numre), skulle jeg også have en plex server til Sonos.

Var det ren streaming, så skal hverken Sonos eller SB bruge lokalt storage. men trådstarterens oplæg inkluderede altså en lokal musik samling.

For mig var en NAS fin nok for år tilbage, men siden jeg både har fået fiber forbindelse og plads i skyen, så er der ikke meget brug for en NAS længere andet end til SB server. For folk der lever hvor internettet er sløvt, kan behovet sagtens være anderledes (og ja jeg bor på landet, men et sted hvor Fibia dækker).

Der ingen tvivl om at man sammensætte et virkelig dyrt Sonos system. Men det kan man også med SB, eksempelvis med eksterne DAC's. Men man kan lige så vel lave et forholdsvis billigt Sonos setup, som prismæssigt ikke er meget dyrere end et tilsvarende SB setup i nypriser.

/Kenn



Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af kennls kennls skrev:

Der ingen tvivl om at man sammensætte et virkelig dyrt Sonos system. Men det kan man også med SB, eksempelvis med eksterne DAC's. Men man kan lige så vel lave et forholdsvis billigt Sonos setup, som prismæssigt ikke er meget dyrere end et tilsvarende SB setup i nypriser.
Man kan få lige de resultater man gerne vil have afhængig af hvad man vælger at inddrage i en prissammenligning udover selve musikboksene. En ekstern DAC vælger man vel fordi kvaliteten ikke er tilfredsstillende i den indbyggede - og sådan en kan vel tilføjes til både Sonos og SB?


Skrevet af: kennls
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 13:21
Præcis...men forskellen er jo at det er to forskellige produkter.

SB er en række små afspillere (Radio og Boom) også en familie af afspillere der skal sættes til et eksisterende anlæg.

Sonos har fra små til større afspillere (og en sub), også en connect til eksisterende anlæg og en connect amp til eksisterende højtalere.

Derfor kan du jo sagtens lave et stort Sonos setup til en høj pris. For udvalget er jo større. Men du kan jo også sagtens vælge at sammenligne noget tilsvarende:

SB Radio og Sonos Play:1 er sammenlignelige og koster næsten det samme

SB Boom og to Sonos Play:1 i stereo setup er sammenlignelige, en Boom kostede et par tusind kr. dengang og to Sonos Play:1 koster 2598 kr i dag. Så igen ikke den store forskel i nypris.

SB Touch og Sonos Connect er sammenlignelige. SB Touch kostede ca. 1700 kr i nypris og en connect koster 2999 kr. Her er Connect betragteligt dyrere, hvorfor jeg heller ikke valgte denne.

En SB Touch sammen med en lille forstærker kommer hurtigt op på 3-4000 kr), her kan en Sonos Connect Amp sagtens være med i pris.

Om man så foretrækker at have en Touch skærm eller betjene det hele via mobil/tablet, er vel smag og behag. Men direkte sammenlignet imellem lignede produkter, så er Sonos ikke meget dyrere i priserne fra nymed undtagelse af Connect.

/Kenn





Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 13:51
Jeg er glad for at jeg har købt mine Squeezebox enheder (både nye og brugte) til markant lavere priser end du har handlet dine til - ellers var mit setup vist også røget over de 10.000 :-)
God fornøjelse med dit setup og tak for diskussionen :-)


Skrevet af: Jaspersen
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 14:16
Tak - vi lukker den her og lader julefreden sænke sig ;-)
 
Vil slutteligt annoncere at jeg har flg. til salg. Alle fungerer, nogle har fået ny strømforsyning. De er købt som nye da produkterne kom frem:
 
Squeezebox Classic v3 (SlimDevices)
Squeezebox Boom
Squeezebox Radio (med batteri)
Squeezebox Duet
 
Bud/henvendelser til mailto:squeezebox@jesperasp.dk" rel="nofollow - squeezebox@jesperasp.dk


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 20-December-2017 kl. 20:21
Jeg har brugt squeezebox duet og spotify i 18mdr. og jeg har ikke haft en eneste problem.
Jeg bruger squeeze server for Windows.

-------------
.....


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 22-December-2017 kl. 18:13
Ansporet af denne tråd, tilbudet på Play:1, samt at SONOS når man bestiller på deres hjemmeside har 100 dages "prøvetid" bestilte jeg en PLAY:1.
Jeg har bruge Squeezeserver/LMS siden DUET'en kom - dvs. omkring 9 år.
Hvis man sammenliger kan jeg da allerede nu - efter 1 døgn (de levrede fra Holland på 28timer!) sige at jeg mangler:
Line-in (bruger en Radio på kontoret som PC højttaler)
Mulighed for batteri (har kun 1 stik på badeværelset, og konen tager stikket ud når hun tørrer hår)
Auto album volume level adjustment (ens lydstyre på alle numre)
Betjening uden remote (direkte på radio)
AirPlay (har aktiveret ShairTunes2 plugin'et)

Men konen er begejstret. Hun mener helt klart den er mere brugervenlig
Og et plus at de har en plugin til YouSee musik


-------------


Skrevet af: Damhus
Skrevet den: 30-December-2017 kl. 16:18
Jeg har kørt squeeze på en synology i 10 år eller mere, og kan ikke undvære det.
For tiden har jeg 2 duet controllere, 1 radio, 1 boom, 3 receivere, og så apps på 2 telefoner og 2 tablets.
Logitech media server kører på en synology DS411+2, installeret via synologys app liste.
Det er stort set "out off the box", eneste jeg har rodet lidt med er 3. parts spotify plug in, og det var bare fordi jeg ikke kiggede mig for, det ret nemt da det kom til stykket, og nu kører det bare.
Jeg har små 20.000 musiknumre liggende på Nasen.
Det hele kører problemfrit, en sjælden gang i mellem kan der være problemer med at fange en afspiller, men det går over igen. :-) 
 
Jeg synes det er megafedt at jeg kan lave playlister, der mikser frit mellem musik der ligger på disken, og musik fra spotify.
Og fedt at man kan lave favoritter med både radiokanaler, og playlister i en køre.
Og så bruger vi meget de "faste" knapper på radio og boom, med favoritter på f.eks P3, eller "Milles hyggemusik"
 
Jeg er fan, og det er min kone (som ellers er svær) også.. :-)



Print side | Luk vindue