Print side | Luk vindue

NAS løsning fil/backup service

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153874
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 08:05


Emne: NAS løsning fil/backup service
Skrevet af: kukstern
Emne: NAS løsning fil/backup service
Skrevet den: 02-Januar-2018 kl. 14:19

Hej

Jeg arbejder på et lille projekt for et firma med 10 personer. Det er blevet for dyrt for dem at bruge DropBox til at dele filer.
Jeg vil opsætte en fil/backup service med Synology. Jeg tænker på et par forskellige løsninger:

- 1-HDD NAS i virksomheden og en anden 1-HDD på en anden lokation - skal det være en backup (hyperbackup) eller en sync-løsning?

(Jeg kører privat med en backup-løsning til en anden NAS på en anden lokation, men der sker ikke noget ved der går dage før det er kørende igen)
Hvis NAS'en i virksomheden bryder sammen - hvor hurtigt er det så at genoprette filerne til en ny? Derfor tænker jeg på noget sync job i stedet for backup.

- 2-HDD NAS med backup i skyen - tænker på Amazon Drive 100GB løsning - De har kun omkring 10 GB data i virksomheden.

Fordele og ulemper?

Samme for begge løsninger. De skal kunne få adgang til filerne, når de ikke er i virksomheden. Om det skal være en offline løsning eller cloud?

De skal have omkring 3 access-niveauer. Ejerne adgang til alle filer, ledere adgang til næste niveau og normale ansatte kun adgang til laveste niveau - ikke sikker på om det er beskrevet forståeligt. De ansatte skal ikke have deres eget share.
 
Nogle gode idéer?
 
/Kennet



Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 02-Januar-2018 kl. 21:55
Helt seriøst - kontakt en forhandler som kan hjælpe dig med at lave en ordentlig behovsafdækning af en eventuel løsning. - Det her er et forum for private.

Og hvis de har office365 licenser, så har de vist også mere end 1TB til onedrive i stedet for dropbox. - Dropbox kan så vidt jeg er orienteret ikke garantere data forbliver i europa på småkunder. - Onedrive data vil pt ligge i irland. (sådan lige i forhold til opbevaring af data som virksomhed.)


Skrevet af: kukstern
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 14:56
Jeg ved godt dette er et forum for private, men der er alligevel noget best practice og erfaring i gruppen, som sagtens kan bruges. De skal ikke bruge den helt store forkromede løsning. Det er udelukkende dokumenter der skal sikres.
De bruger ikke office365, og kommer heller ikke lige til det. Jeg er så lidt i tvivl om hvad du mener med at data forbliver i Europa??
Jeg kan sige deres hosted Exchange ligger i UK, og det giver ikke nogle problem.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 15:05
Efter min mening er det komplet irrelevant om der er best practice herinde. Du arbejder på noget hvor du tjener penge og skal hjælpe nogle andre folk med at tjene penge. - MEN forventer gratis hjælp?`

Behovsafdækningen fra en professionel kunne jo rent faktisk afstedkomme nogle skjulte fælder og muligheder som du ikke selv er i stand til at se fordi du ikke ved nok om det. Noget som kan have stor betydning for firmaet. Det er jo lige præcis derfor folk er certificerede til at snakke om det.




Skrevet af: kukstern
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 15:31
Jeg tvivler på at alle folk der sidder her inde kun sidder med deres egen PC i hjemmet, og ikke rent faktisk arbejder i en virksomhed med IT, hvor de uden betaling vil dele noget erfaring.
 
Det er jo ikke løsningen jeg skal bruge, men nogle idéer til hvordan det kunne løses. De kunne selvfølgelig også bare bestille et firma til at lave en løsning, men skal de have certificerede folk til at lave det, så bliver det helt sikkert en meget dyr løsning, for "kun" at tage backup af nogle dokumenter.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 15:45
Opgaven er at købe 2 nas

En på lokal. Og en remote.

Qnap har indbygget programmer til at synce.

Prisen afhænger af ydelse og plads behov   

Du kan selv læse om små løsninger på http://www.qnap.com" rel="nofollow - www.qnap.com



Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 13:27
Hej. Umiddelbart her noget inspiration fra mit eget setup.

Jeg bruger en 418j som hoved nas, med en usb disk tilsluttet til lokal backup, (hyper backup). Du kunne nøjes. Med en 2 Bay, j serien er rigelig hurtig, specielt hvis det kun er til fil adgang.

Remote backup har jeg en 216se med to single diske. Jeg køre hveraften en fil synkronisering, ikke hyper backup, til hver af diskene i 216se. Derved har jeg to kopier. En gang om måneden kører jeg en fuld backup for at opdage evt. Korrupte filer. Tidligere kunne scrup ikke schduleres i synology, som også kigger efter korrupte data.

Hvis min lokalt nas forsvinder har jeg stadig backup i to kopier, og for at være hurtig oppe kan jeg hente den ene disk i 216se og sætte den i ny nas og har stadig en backup som jeg ikke skal røre.

Hyper backup er database baseret, den har haft fejl og det er rart at have en “rigtig” fil kopi.

Synology har noget gode muligheder for at få adgang til filerne, få synology driver eller synology cloud. Også vi web.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 14:58
Jeg forstår ikke det her. 

En eller anden har i sit ansigts fodsved banket et firma på benene med 10 ansatte, men ønsker at basere virksomhedens IT løsning på hvad tilfældige mennesker på et tilfældigt forum har af tilfældige ideer? 

Alene det at hive løn hjem til 10 ansatte tyder på en årsomsætning på mindst 5 millioner, hvor fedt er det lige at have 10 ansatte siddende til en tusse eller mere om dagen og kukkelure fordi IT'en er amatøragtigt håndteret? Hvor fedt er det at måtte fortælle kunder at man desværre ikke kan levere de kommende to dage fordi "random-dude fra random-forums" forsikringer om at noget var skidefedt ikke helt viste sig at holde vand?

..og ja, der kan sagtens sidde profesionelle mennesker med professionel viden her på forummet, deres professionelle svar bør være "få det gjort ordentligt af nogen der rent faktisk har forstand på hvad de laver" - så de "professionelle" svar du får her på forummet er fra folk der dog ikke er mere professionelle end at de godt tør lokke en amatør på glatis. 

Start med at høre ejeren af firmaet hvor meget kaos i IT'en han/hun er villig til at acceptere, er det på "whatever, shit happens"-stadiet eller er det vigtigere end det? Derefter kan I træffe en beslutning om hvor meget I ønsker at gamble med en tilfældig løsning eller om der er brug for en løsning med optimeret oppetid og kontraktlige forpligtelser ved nedbrud.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 15:09
kan Være de bruger andre systemer til de vigtige opgaver, de har jo også en hostet Exchange og måske nav i cloud eller lign. men det er kun gæt. Trådstarter skriver at det ikke gør noget at det er nede et par dage. Jeg forholder mig bare til spørgsmålet.


Skrevet af: kukstern
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 13:44
Lad mig lige høre hvor mange firmaer du kender der har ansat 10 mand fra dag 1, og samtidig tog fat i et konsulent hus med det samme, som skulle opsætte en backup-løsning for kun en begrænset mængde dokumenter. Snakker vi 8-10k for en konsulent pr. dag (certificeret er det nok 1500 kr. i timen) + licenser, og så skulle de vel oven i købet også have en server/domain løsning?? Hvor mange nystartede firmaer hiver lige det ud i en opstartsfase, som man reelt set ikke ved om nogensinde bliver en succes - jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.

Kunne det tænkes at firmaet er vokset, og man så derefter begynder at fokusere på en mere automatisk backup løsning? Alle deres vigtige værktøjer er hosted som jeg også skriver, men de har jo godt nok heller ikke nogen redundant internetforbindelse, så det er selvfølgelig endnu en ting de så skal have.

Det er ikke en amatør der sidder med det. Jeg arbejder selv med IT, men har bare ingen større erfaring med backup-løsninger, så derfor spørger jeg ind til eventuelle løsninger.

@OleDK
Det er nok sådan noget løsning vi vil gå efter til verdensfirmaet. Almindelig backup og så en 1->1 kopi af dokumenterne.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 18:42
derfor ringer man jo også til en forhandler - ikke nødvendigvis et konsulenthus. Der sidder stadig certificerede folk der kan rådgive om skalering og design af løsninger uden at skulle have en konsulent på. B2B forhandlere har normalt ganske udmærkede folk ansatte som har set rigtigt mange forskellige løsninger. (og nej man betaler faktisk ikke for tiden de bruger på at designe en løsning, men til gengæld vil det næppe blive en 1-disk løsning, som du havde i tankerne. Det turde jeg sg ikke have kørende som fundament for lagring af de absolut mest vitale dele i en virksomhed (nemlig deres dokumenter som typisk vedrører kunder)
Men jeg er 100% enig med strandvasker om at man som virksomhed generelt IKKE forlader sig på designs fra "hjemmestrikkere" - også selvom flere arbejder med IT.

Noget andet. hvorfor mener de de er vokset fra dropbox? - hvis det har virket fint for dem, så kan de jo bare opgradere til business udgaven og få meget mere plads. MEN bare husk at data for alt i verden IKKE kun må være der.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 19:12
Tror ikke han mener 1 Hd løsning, blåt løsning 1 og løsning 2. 1-hdd og 2-hdd. ( håber jeg)

Dropbox til 10 koster ca 7000kr årligt , som for noget er billigt og andre dyrt.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 19:39
@Ole!

1-HDD NAS i virksomheden og en anden 1-HDD på en anden lokation 



Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 19:52
Ja jeg ville nok min. Vælge 2 HDD, gerne 3 så der evt kan køres data scrup.

At ringe til en professionel er desværre ikke altid lig med en god løsning.
Mange kigger på hvor de har bedst dækningsbidrag.



Skrevet af: OnkelF
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 22:01
Vælg noget backup med versions-styring. 1:1 er ikke godt, hvis man bliver ramt af ransomware. Hvis al backup er krypteret, bliver du ikke populær.
Du kan eventuelt vælge, at NAS til NAS er envejs, altså at alle data kopieres til ny version på backup-site. Det kræver god plads på backup-site, men sikrer også, at du altid har flere (mange) kopier på backup NAS.
Hvis du f.eks benytter Amazon S3 som backup-site, kan du specificere hvor mange kopier, du ønsker dine data gemt i. Er du nærig, er du ikke professionel. S3 har den fordel, at alle filer ligger i fuld version, altså ikke i bider baseret på tidligere backup.
Mange andre backup-typer sikrer 100% i 1 kopi. Det gør din løsning nødvendigvis ikke. Tænk over det. Og tænk over, om  backup reelt er en backup ad tata krypteret med ransomware. Altså du behøver data i flere versioner, f.eks. 5 styk (over 5 dage,) for at sikre mod ransomware.

Egen erfaring taler for, at spare på backup, er ris til egen røv. Det vil altid gå galt, fordi man ikke kan forudse alt.
Et firma med 10 personer har per definition råd til mere end dropbox, og firmaet vil lukke i tilfælde af datatab.

Det kan vise sig, at Office 365, Onedrive, og Sharepoint alligevel var det billigste, som nørden og bogholderen valgte det fra. 

Du kan baseret alt på file shares, men brugeren bruger alligevel DropBox til data.
Se realistisk på online-tjenester og om brugerne kan finde ud af det, som du finder på.

/Frank



Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

kan Være de bruger andre systemer til de vigtige opgaver, de har jo også en hostet Exchange og måske nav i cloud eller lign. men det er kun gæt. Trådstarter skriver at det ikke gør noget at det er nede et par dage. Jeg forholder mig bare til spørgsmålet.
Ole, jeg har ikke det fjerneste problem med at du svarer det du gør, mit indlæg var rettet mod at kukstern forsøger at rådgive et firma på et useriøst plan.

Oprindeligt skrevet af kukstern kukstern skrev:

Lad mig lige høre hvor mange firmaer du kender der har ansat 10 mand fra dag 1, og samtidig tog fat i et konsulent hus med det samme, som skulle opsætte en backup-løsning for kun en begrænset mængde dokumenter. Snakker vi 8-10k for en konsulent pr. dag (certificeret er det nok 1500 kr. i timen) + licenser, og så skulle de vel oven i købet også have en server/domain løsning?? Hvor mange nystartede firmaer hiver lige det ud i en opstartsfase, som man reelt set ikke ved om nogensinde bliver en succes - jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.
Jeg har ikke udtalt mig om firmaet er nyt eller gammelt, jeg kender ikke firmaet, jeg tillader mig blot at antage, at med 10 mand på lønningslisten er det næppe helt ligegyldigt om deres data er sikre eller ej.

Oprindeligt skrevet af kukstern kukstern skrev:

Kunne det tænkes at firmaet er vokset, og man så derefter begynder at fokusere på en mere automatisk backup løsning? Alle deres vigtige værktøjer er hosted som jeg også skriver, men de har jo godt nok heller ikke nogen redundant internetforbindelse, så det er selvfølgelig endnu en ting de så skal have.
Igen skyder du mig noget i skoene jeg ikke har udtalt mig om.

Oprindeligt skrevet af kukstern kukstern skrev:

Det er ikke en amatør der sidder med det. Jeg arbejder selv med IT, men har bare ingen større erfaring med backup-løsninger, så derfor spørger jeg ind til eventuelle løsninger.
Beklager, det kan godt være du tjener dine penge i IT verden, men det er altså amatøragtigt at rådgive om løsninger du ikke har forstand på og søge hjælp i et fritidsforum som recordere.dk.

Et af kendetegnene ved professionel opførsel er at vide hvad man skal rådgive om og hvad man bør overlade til andre - det er ikke noget jeg siger for at fornærme din person, jeg siger det for at beskytte det firma der tror de får fornuftig rådgivning af dig.

Er firmaet tjent med at have et par nasbokse stående hvis de fx. bliver ofre for ransomware som onkelf snakker om?

Med 10 ansatte, vand, varme, husleje, forsikringer osv. gætter jeg på at firmaet har udgifter for noget der mindst ligner 15-20.000 om dagen. Tilsvarende er overskuddet måske en 2-3.000 om dagen, det svarer til et overskud på en million på årsbasis. 1-2 dages nedbrud og det tager en lille måned at tjene det tabte hjem igen. 

Opfør dig professionelt og fortæl dem at du ikke ved nok om emnet til at give dem værdifuld rådgivning. Hvis de alligevel insisterer på at du skal finde en løsning til dem, så kan du gøre det med ren samvittighed, men lad for guds skyld være med at lade dem tro du har styr på noget som du ikke helt har styr på.


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 06-Januar-2018 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af kukstern kukstern skrev:

Jeg ved godt dette er et forum for private, men der er alligevel noget best practice og erfaring i gruppen, som sagtens kan bruges. De skal ikke bruge den helt store forkromede løsning. Det er udelukkende dokumenter der skal sikres.
De bruger ikke office365, og kommer heller ikke lige til det. Jeg er så lidt i tvivl om hvad du mener med at data forbliver i Europa??
Jeg kan sige deres hosted Exchange ligger i UK, og det giver ikke nogle problem.


Det kunne jo tænkes at der var en GDPR der havde en mening om hvor dataen er henne? :)




Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 06-Januar-2018 kl. 16:52
Skandshus - du mener en DPO? (data protection officer) - det er selve forordningen der hedder GDPR :-)



Print side | Luk vindue