Print side | Luk vindue

Manglende kvittering - NU MED AFSLUTNING!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153898
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 11:53


Emne: Manglende kvittering - NU MED AFSLUTNING!
Skrevet af: mhras
Emne: Manglende kvittering - NU MED AFSLUTNING!
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 13:55

Hej med jer,

Jeg har brug for lidt input i forhold til købeloven (eller hvad pokker det nu hedder).

Vi har et Sony 65x8505 som vi har haft en masse bøvl med. Så jeg har over de sidste tre måneder holdt logbog og sendt det ind til Sony og nu vil de så gerne sende en tekniker ud og kigge på det. So far, so good.

De skal bruge en masse info, bl.a. skal teknikeren se købskvitteringen. Og jeg har været en K L O V N og fået den smidt væk. Da vi købte TV’et, så købte vi også en udvidet forsikring på TV’et og den police har jeg digitalt med dato, navn, adresse og modelnr. på.

TV’et er købt i Fona og kort tid efter overtog Elgiganten Fona-butikkerne. Elgiganten har ikke min kvittering, så nu står jeg og er helt fortvivlet og frygter jeg ikke kan få mit TV lavet.

Så mit spørgsmål er:

- Ifølge loven, kan man så bruge et bankkontoudtog som en form for kvittering? Der står ikke hvad der købt, men dato, sted og prisen.

- Når nu at Elgiganten overtager Fona, er Elgiganten så på nogen måde forpligtet til at gemme data fra Fona-køb?

Som I nok kan se, så er jeg desperat for at finde et hul, så jeg kan få mit TV lavet, hvis nu de VIL se en kvittering. Og i sidste ende er det mig der er en klovn og ikke har passet på min kvittering...Dead

 




Svar:
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 14:48
Du står rimelig stærkt.

Sammen med police og bankudtog har du bevis nok ifølge dette svar.

https://www.forbrug.dk/faq/hotlinen/kvittering/" rel="nofollow - https://www.forbrug.dk/faq/hotlinen/kvittering/


Skrevet af: mhras
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 15:30
Tak for hurtigt svar :)

"
  • Tjek dine kontoudtog. Har du kun købt den aktuelle vare, kan kontoudtoget ofte erstatte en bon."
Der står desværre at det "ofte kan erstatte". Der kan Sony vil bare sige at det stadig ikke er godt nok?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af mhras mhras skrev:


Når nu at Elgiganten overtager Fona, er Elgiganten så på nogen måde forpligtet til at gemme data fra Fona-køb?


Nej, det er de for øvrigt heller ikke, hvis du køber noget hos dem


Oprindeligt skrevet af mhras mhras skrev:


Som I nok kan se, så er jeg desperat for at finde et hul, så jeg kan få mit TV lavet, hvis nu de VIL se en kvittering. Og i sidste ende er det mig der er en klovn og ikke har passet på min kvittering...


Var det ikke lettest at kontakte Sony først, fremlægge dem situationen og fortælle dem det samme som du har fortalt os andre?
Så ved du besked og behøves ikke at bekymre dig om lovgivning, smuthuller og hvad ved jeg.
Det er min stærke overbevisning at Sony godtager dit bevis for den udvidede forsikring.
Er bankudtog der viser et køb på 24.398,95 kr i Fona kan være hvad som helst, hvorimod en police med serienummer på tv er noget helt andet.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mhras
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 16:03
Klaus:

Jeg har fået svar fra Sony og de vil ikke godtage at jeg har en police og et bankkontoudtog. På den police, er der iøvrigt heller ikke noteret et serienummer.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 16:58
Så forsikringen dækker et hvilket som helst 65x8505?

Hvad dækker forsikringen, og kan den bruges i stedet?


Skrevet af: mhras
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Så forsikringen dækker et hvilket som helst 65x8505?

Hvad dækker forsikringen, og kan den bruges i stedet?

Skal du låne (leje) min police/forsikring? ;)

Jeg ringer i morgen til forsikringen og hører hvorfor der ikke er påført et serienummer på policen, eller om det er mig der skulle have gjort det


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 18:42
Hvis det er reklamationsretten du vil gøre brug af, så er det vel Elgiganten du skal henvende dig til.

Så Elgiganen burde vel kunne slå TV'et op på serienr i deres Fona system.


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af mhras mhras skrev:


Når nu at Elgiganten overtager Fona, er Elgiganten så på nogen måde forpligtet til at gemme data fra Fona-køb?


Nej, det er de for øvrigt heller ikke, hvis du køber noget hos dem

Klaus



Det er jo en sandhed med modifikationer, en hver erhvervs drivende skal jo gemme regnskaber 5 år tilbage


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 19:35
Så jeg skal kunne gå i Brugsen og bede om en kopi af den kvittering jeg fik på de to liter mælk jeg købte en torsdag for fire år siden?

En ting er at have et regnskab, en anden er hvor detaljeret regnskabet skal være......


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 03-Januar-2018 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Så jeg skal kunne gå i Brugsen og bede om en kopi af den kvittering jeg fik på de to liter mælk jeg købte en torsdag for fire år siden?

En ting er at have et regnskab, en anden er hvor detaljeret regnskabet skal være......


Klaus

Du har ret Klaus.

Elgiganten har gemt alle mine køb. Så der er da en chance for at de også kan søge noget frem fra Fona.

Jeg vil kontakte elgiganten og høre hvad de vil gøre med TVet.


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 06:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Så jeg skal kunne gå i Brugsen og bede om en kopi af den kvittering jeg fik på de to liter mælk jeg købte en torsdag for fire år siden?

En ting er at have et regnskab, en anden er hvor detaljeret regnskabet skal være......


Klaus


Nu er normal kotume jo når du køber noget i feks Elgiganten når der er garanti/reklamationsret på, så bliver det registreret i deres system under dit navn, så derfor ingen unskyldning for de ikke kan finde det frem igen inden for de lovpligtige 5 år


Skrevet af: Jonas Baadsgaard
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 07:08
Hvem siger at Elgiganten og Fona bruger samme system ?

Bortset fra det er det god kundeservice at hjælpe kunder med bortkomne kvitteringer.

Jeg mener at Elgiganten overtog Fonas forpligtelser, men er ikke sikker.

-------------
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD


Skrevet af: miri
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 08:00
https://www.elgiganten.dk/cms/fona/fona-bliver-til-elgiganten?fona/" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/cms/fona/fona-bliver-til-elgiganten?fona/

-------------
miri


Skrevet af: mhras
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 08:34
Tak for alle jeres input.
 
Jeg mente jeg tidligere havde kontaktet Elgiganten uden held - men bliver nu helt i tvivl. Men nu har jeg kontaktet dem via Facebook og afventer nu svar.
jeg vender tilbage med en status når jeg hører fra dem.
 
I øvrigt: Bagpå TV ved siden af S/N, står der et "genkjenningsnummer" - ved I hvad det er?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af mhras mhras skrev:

Tak for alle jeres input.
 
Jeg mente jeg tidligere havde kontaktet Elgiganten uden held - men bliver nu helt i tvivl. Men nu har jeg kontaktet dem via Facebook og afventer nu svar.
jeg vender tilbage med en status når jeg hører fra dem.
 
I øvrigt: Bagpå TV ved siden af S/N, står der et "genkjenningsnummer" - ved I hvad det er?

Sådan helt generelt:
Jeg mener ikke et medie som Facebook er måden at håndtere en sådan sag på. Hvis jeg var forhandler og blev kontaktet den vej igennem med sådan et problem som dit. Så ville mit svar være, at bede dig ringe til kundeservice. Og så er du lige vidt, bortset fra spildt tid. 

Et eller andet sted synes jeg også det virker mere useriøst via Facebook. Men jeg erkender, jeg har allerede et temmeligt negativt forhold til hele Facebook hypen, så min mening er klart præget af det. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hampenberg
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 11:48
Enig med Kandersen.
Ellers sving forbi den nærmeste butik, og se om de har mulighed for at hjælpe dig med kvitteringen.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 12:18
Enig med Kandersen.

Jeg kunne aldrig drømme om at kontakte et firma via Facebook, og betragter det som en falliterklæring når et firma svarer hurtigere på Facebook end via deres egen support.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Så jeg skal kunne gå i Brugsen og bede om en kopi af den kvittering jeg fik på de to liter mælk jeg købte en torsdag for fire år siden?

Klaus

Nah.., men nu er der jo heller ikke garanti/reklamationsret på mælk Wink

Men, rent faktisk skal en forretning gemme alle fakturaer/kvitteringer, hvis SKAT skulle ønske at se dem.

Ved salg over DKK 5000,- til privatpersoner, skal en faktura indeholde:

  • Udstedelsesdato (fakturadato)
  • Fortløbende nummer, som identificerer fakturaen
  • Butikkens cvr-nr.
  • Butikkens navn og adresse
  • Købers navn og adresse
  • Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser
  • Fakturadato
  • Momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • Gældende momssats
  • Momsbeløb


Skrevet af: mhras
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Så jeg skal kunne gå i Brugsen og bede om en kopi af den kvittering jeg fik på de to liter mælk jeg købte en torsdag for fire år siden?

Klaus

Nah.., men nu er der jo heller ikke garanti/reklamationsret på mælk Wink

Men, rent faktisk skal en forretning gemme alle fakturaer/kvitteringer, hvis SKAT skulle ønske at se dem.

Ved salg over DKK 5000,- til privatpersoner, skal en faktura indeholde:

  • Udstedelsesdato (fakturadato)
  • Fortløbende nummer, som identificerer fakturaen
  • Butikkens cvr-nr.
  • Butikkens navn og adresse
  • Købers navn og adresse
  • Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser
  • Fakturadato
  • Momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • Gældende momssats
  • Momsbeløb
 
Står dette lovmæssigt et eller andet sted - og kan man forlange det udleveret??
 
Jeg kontaktede Forbrugerstyrrelsen og fik dette svar:
 
"Desværre er det lidt op til butikken, om de vil acceptere noget som et kontoudtog. Det er forbrugeren ansvar at kunne fremvise en kvittering, hvis man vil gøre brug af en reklamationsret senere. Det er desværre ikke noget man kan forlange at Elgiganten skal finde frem, hvis ikke det er muligt i deres system."



Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 14:44
At en virksomhed skal gemme papirer som henhører til det regnskabsmæssige, har ikke noget at gøre med, at de skulle have pligt til at udlevere en evt. kopi af en eller anden kvittering.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

At en virksomhed skal gemme papirer som henhører til det regnskabsmæssige, har ikke noget at gøre med, at de skulle have pligt til at udlevere en evt. kopi af en eller anden kvittering.

Nej, de har ikke pligt til det, men det ville da være det mindste man kunne forvente mht kundeservice. Hvis ikke de vil, så handler man et andet sted fremover..


Skrevet af: Snavsi
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 17:20
Ring ind til Elgiganten's kunde service tror du kommer længere der med Fona kviteringer  https://www.elgiganten.dk/cms/20131205_122441/aftersales-0041-1-kontakt-os-4-9-1/?intcid=int22569" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/cms/20131205_122441/aftersales-0041-1-kontakt-os-4-9-1/?intcid=int22569

-------------
Hjemme Bio
NAD T778
Blueray Dune HD Max
Front    B&W CM7
Center   B&W CM Centre 2
Sub B&W ASV 10CM
Bag/surr. Jamo Apollo 5
Projektor Sony VPL-HW40
Lissau 90" True Colour


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 19:30
Dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken.

Den type dokumentation kan kun bruges, hvis du kun har købt den aktuelle vare ved købet. Har du købt flere ting, kan du ikke bevise, hvad de enkelte varer har kostet.
Med andre ord så er bankudskriftet bevis nok, hvis beløbet svarer til købet af nævnte enkelte produkt.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Guests
Skrevet den: 04-Januar-2018 kl. 20:20
Du har vel startet med at henvende dig til Elgiganten da de jo overtog reklamationsretten (eller eventuel det sted som har udstedt forsikringen)?
Du kan ikke forvente at Sony vil hjælpe dig, da det ikke er dem du har lavet en handel med. Du riskerer også at du ikke vil få en ny reklamationsret på de dele de skifter hvis du ikke får gennem det sted du har købt fjernsynet. 


Skrevet af: j8544
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 00:52
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken.

Den type dokumentation kan kun bruges, hvis du kun har købt den aktuelle vare ved købet. Har du købt flere ting, kan du ikke bevise, hvad de enkelte varer har kostet.
Med andre ord så er bankudskriftet bevis nok, hvis beløbet svarer til købet af nævnte enkelte produkt.

Mener du seriøst, at en dankorttransaktion på fx 2000 kr. for køb af to dimser til 1000 kr. pr. stk. kan dokumentere et køb af én dims til 2000 kr.?


Skrevet af: Kallespears
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 01:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Så jeg skal kunne gå i Brugsen og bede om en kopi af den kvittering jeg fik på de to liter mælk jeg købte en torsdag for fire år siden?

En ting er at have et regnskab, en anden er hvor detaljeret regnskabet skal være......


Klaus


Ja det kan de faktisk. Spørgsmålet er om de gider.


Skrevet af: mhras
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 13:29
Så kom der en afslutning på sagen.
 
Jeg ringede i dag og talte igen med Securator som aftalt, efter jeg havde spurgt Elgiganten om de kunne finde min kvittering på min email eller adresse.
Det kunne de ikke - så jeg ringede til Securator og fortalte dem det. De ville så selv lige give det et skud, så de ringede selv til Elgiganten for at høre om de kunne finde den. Securator ringede kort tid efter tilbage og fortalte at det kunne de desværre heller ikke.
 
Securator fortæller mig så, at det skal vi ikke bruge mere tid på, så de skulle nok tage sagen på sig, og betale for en reparation af TV'et, selvom der stadig tre måneder tilbage af den oprindelige garantiperiode! Det synes jeg fandeme er flot og en super service. Så jeg skulle blot sende informationer tilbage til Securator og så ville de sørge for en tekniker og betale for ham.
 
SÅ!, midt i min frokost ringer telefonen og det er den flinke mand fra Securator. Han fortæller mig at han har 'talt med en de kender inde hos Elgiganten" og han fandt mig frem i deres system på mit navn og adresse som jeg til starte med gav dem via Messenger-chatten!! WTF?! Nu kan de godt finde mig lige pludseligt?
Så nu har jeg fået min kvittering tilsendt fra Securator og kan få lavet TV'et på den oprindelige garanti.
Kunne det måske være at de pønsede på at trække den de sidste tre måneder så de ikke skulle betale for reparationen?
 
Kæft, en dejlig start på weekenden. Respekt til Tryg/Securator
 
 
Og hvad kan man så lære af det?
- Lad være med at skrive til dem via Messenger (som der også blevet skrevet her i tråden)
- Lad være med at give op, som jeg var tæt på. Det hjalp at få en voksen på banen.
 
Tak for jeres inputs!


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 13:37
Det er jo nærmest en slutning som Disney ville ha lavet den .. godt kæmpet

Mvh Michael


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 13:42
Thumbs Up


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 13:55
Hvor der er vilje er der vej .. Har været ude for noget lignende i det gamle Expert. Der kunne de heller ikke finde mig i systemet, da mit TV gik i stykker og jeg ikke kunne finde bonnen. Da jeg så endelig fandt papirbonnen, kunne den "flinke" ekspedient lige pludselig godt finde både mig, min addresse og købet i systemet, ud fra mit navn. Hmmmm ... Clap


Skrevet af: mhras
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 14:25
Og wupti....pludselig kan de godt finde den, fik jeg besked om pr. Messenger....Pinch


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af j8544 j8544 skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken.

Den type dokumentation kan kun bruges, hvis du kun har købt den aktuelle vare ved købet. Har du købt flere ting, kan du ikke bevise, hvad de enkelte varer har kostet.
Med andre ord så er bankudskriftet bevis nok, hvis beløbet svarer til købet af nævnte enkelte produkt.

Mener du seriøst, at en dankorttransaktion på fx 2000 kr. for køb af to dimser til 1000 kr. pr. stk. kan dokumentere et køb af én dims til 2000 kr.?


Nu skal du læse seriøst rigtigt

Det seriøse svar er ja, og det deles af både mig og forbrugerombudsmanden.

Jeg gentager mit skrevne og prøver efterfølgende at forklare:
"Med andre ord så er bankudskriftet bevis nok, hvis beløbet svarer til købet af nævnte enkelte produkt."

Eksempel: Bankudskriftet viser, at der er hævet kr 7000 hos NN elektronik".
Der er kun købt et TV (et enkelt produkt) og ingen ekstra tilbehør. Dette er beviset for købet af det nævnte enkelte produkt.

Er der købt to ens produkter, som du nævner, og som koster enkeltvis det samme, er denne" form for kvitering også gyldig.

Problemet opstår kun, såfremt der købes flere produkter, der har forskellig pris.
------------

Iøvrigt omkring mistænkeliggørelse af Elgiganten omkring deres egne data-noteringer, så har jeg i årenes løb købt rigtig mange produkter hos dem.

Mange har jeg afprøvet og pakket ud og afleveret retur, iden 14 dages-prøvetiden er afsluttet. Uden problemer eller mistænkelige spørgsmål.

Omkring mangler eller fejl: så har jeg sjældent min købskvittering med, men anmoder blot om at Elgiganten slår mig op.
Der har aldrig været problemer.
At der, som i trådens problem, også skal slås op på en anden og tidligere elektronikforretnings database, der som regel er forskellig, eller sammenkoblet - og som sjældent skal benyttes af personalet, kan det tænkes at give forventelige problemer.

Selv har jeg gjort det for vane og til et must at forlange, at Elgiganten og Power lægger min kvitteringer ind i deres system ved hvert køb.

Med en fortid som storskade-opgører i forsikring, skal man være heldig for blot at kunne genkendes stålripperne fra et brændt køleskab. Resten har flammerne taget. Og hvor er så kvittering og dokumentation for køb af køleskabet eller mht elektroniske artikler? Jo, De er flammernes bytte.

Man gør sig selv en tjeneste, når købskvitteringen findes i forretningens database.
Dette gør det også nemmere, når man køber ekstraudstyr, at forretningen kan slå op for at se, fx hvilken type stik der bruges.

God weekend til alle.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: madsklit
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 23:18
Jeg vil også mene at det er overvågning når rejsekort siger de skal gemme oplysninger om turer i 5 år men de siger det er pga regnskabsloven.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 05-Januar-2018 kl. 23:38
En virksomhed skal jo netop gemme oplysninger om køb og salg (i dette tilfælde salg af rejser) i 5 år.


Skrevet af: Dennis_m
Skrevet den: 20-Januar-2018 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af mhras mhras skrev:

Så kom der en afslutning på sagen.
 
Så nu har jeg fået min kvittering tilsendt fra Securator og kan få lavet TV'et på den oprindelige garanti.
Kunne det måske være at de pønsede på at trække den de sidste tre måneder så de ikke skulle betale for reparationen?

Dejligt det blev løst :)

Nej. Det er jo Sony der betaler rep hvis det er indenfor reklamationsretten og ikke Elgiganten. nok nærmere bare fundet en medarbejder der er mere en haj i at søge i systemet :D , eller bare en der brugte mere tid til det.

Arbejdede i Elgiganten med reklamationer, da de købte fona. Fona´s system var noget lort at søge i, i forhold til Elgigantens eget, meget mindre info på kunderne, dårligere varebeskrivelser, kunne ikke søge kortnr og mange andre problemer :D .




Print side | Luk vindue