Print side | Luk vindue

Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153971
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 10:57


Emne: Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus
Skrevet af: jjdk
Emne: Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus
Skrevet den: 07-Januar-2018 kl. 17:30

Hejsa.

WiFi-dækning ønskes til et større hus, og jeg har tidligere lavet en fungerende løsning, hvor jeg:

  1. Har sat Stofa modem/router i bridge-mode
  2. Tilsluttet 1 stk. router med AP til Stofa Modem
  3. Tilsluttet 1 stk. router med AP til den første router. Den forbindes med kabel til den første routers switch-udgang (der er trukket ethernetkabel til den anden ende af huset)
  4. Begge routere sættes til samme SSID og password, men forskellige kanaler.
  5.  DHCP-server afbrydes på router nr. 2, så det alene er router nr. 1, der tildeler IP.

Det har tidligere fungeret fint med 2 x 2,4 Ghz routere.

Vil det også fungere med routere, der også understøtter 5 Ghz?

Jeg har helt konkret kigger på ASUS RT-AC66U, som høster gode anmeldelser. Men det er også en udskrivning, da de samlet koster 1.500 kr.

Er det en god løsning eller har I alternative forslag?



-------------
iPhone 13, OS 15.3



Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-Januar-2018 kl. 17:47
Alternativt forslag:
Behold Stofa routers om den er og træk kabler til to ubiquiti accesspoints.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 07-Januar-2018 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Alternativt forslag:
Behold Stofa routers om den er og træk kabler til to ubiquiti accesspoints.

Tak for forslaget. Men vil den løsning fungere, hvis der er behov for at tilkoble en PC med ethernetkabel i den anden ende af huset?
Jeg mener også, at Stofa-boksen kun har 1 switch-udgang. Så kan jeg selvfølgelig montere en switch på Stofa-boksen, men den samlede løsning forekommer mig dyrere?


-------------
iPhone 13, OS 15.3


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 07-Januar-2018 kl. 20:46
Ja den er dyrere - men langt mere "stabil" og du skal kun adminstrere 1 enhed da AP'erne er via samme interface via skyen. - DOG kan du også lave det nu via ASUS' routere - de kalder det for AIMESH - kig lidt på hvilke modeller der er med. Det kan være du kan finde nogle af dem billigt eller brugt.


Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 07-Januar-2018 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Ja den er dyrere - men langt mere "stabil" og du skal kun adminstrere 1 enhed da AP'erne er via samme interface via skyen. - DOG kan du også lave det nu via ASUS' routere - de kalder det for AIMESH - kig lidt på hvilke modeller der er med. Det kan være du kan finde nogle af dem billigt eller brugt.
Tak for inputSmile.
Du skriver at løsningen er langt mere stabil. Det er nu også min opfattelse, at 2 x routere der er koblet sammen som angivet i starttråden, er meget stabil.

Det ser ikke ud til at ASUS RT-AC66U understøtter AIMESH.
Jeg kan godt se, at det er smart, at der kun skal administreres via 1 enhed.

Vil lige give tråden lidt tid og se om der kommer flere guldkort.


-------------
iPhone 13, OS 15.3


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hejsa.

WiFi-dækning ønskes til et større hus, og jeg har tidligere lavet en fungerende løsning, hvor jeg:

  1. Har sat Stofa modem/router i bridge-mode
  2. Tilsluttet 1 stk. router med AP til Stofa Modem
  3. Tilsluttet 1 stk. router med AP til den første router. Den forbindes med kabel til den første routers switch-udgang (der er trukket ethernetkabel til den anden ende af huset)
  4. Begge routere sættes til samme SSID og password, men forskellige kanaler.
  5.  DHCP-server afbrydes på router nr. 2, så det alene er router nr. 1, der tildeler IP.

Det har tidligere fungeret fint med 2 x 2,4 Ghz routere.

Vil det også fungere med routere, der også understøtter 5 Ghz?

Jeg har helt konkret kigger på ASUS RT-AC66U, som høster gode anmeldelser. Men det er også en udskrivning, da de samlet koster 1.500 kr.

Er det en god løsning eller har I alternative forslag?


Jeg er stort set i samme situation og har indtil nu brugt samme router koblet på samme måde til Stofa modem'et. 

Nu overvejer jeg diverse Mesh løsninger som for mig ser simple ud med tilstrækkelig performance. De ligger jo på 2-3000 kr så helt billigt er det ikke, men min dækning i et etplans hus er dårlig og jeg gider ikke bøvle mere med netværk.

Et andet muligt setup er som der bliver peget på de ubiquiti, men jeg har ikke helt gennemskuet hvad der skal til af AF/routere/strømforsyning etc. Men der skal trækkes kabler og det gør det noget besværligt.


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 10:03
Det behøver jo ikke være særlig dyrt. Behold dine routere, men sluk wifi i den. Køb en billig 5 ports 1Gbit switch til ca 100kr, sammen med et Ubiquiti AP Lite til 6-700kr. Eller to hvis du mener der er brug for det. Én centralt placeret Lite er nok til at dække mit hus på 130m2 inkl kælder og garage.


Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Det behøver jo ikke være særlig dyrt. Behold dine routere, men sluk wifi i den. Køb en billig 5 ports 1Gbit switch til ca 100kr, sammen med et Ubiquiti AP Lite til 6-700kr. Eller to hvis du mener der er brug for det. Én centralt placeret Lite er nok til at dække mit hus på 130m2 inkl kælder og garage.
Tak for input.
Der er ikke trukket kabel til midt i huset, så løsningen med en central-placeret AP er ikke det oplagte.
Dertil er der også et behov for, at der i værelsesafsnittet skal kables en PC/Mac, og der er jo forvejen trukket ethernetkabel. Derfor synes jeg, at en router med AP er den oplagte løsning.
Det har fungeret fint med 2 x 2,4 Ghz. routere (gamle Netgear-routere fra TDC/Yousee), men båndbredden er for langsom og de er også begyndte drille med jævnlige udfald og genstart til følge. Dertil kan Yousee-boksen ikke connecte til 2,4 Ghz.
 
Jeg er lige nu usikker på, om en 2,4 og 5 Ghz. router vil give udfordringer. Men jeg regner med, at 5 Ghz. også vil fungere, bare de 2 x routere bruger hver deres kanal.


-------------
iPhone 13, OS 15.3


Skrevet af: kirkholt
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 13:59
Hej

Husk at hastigheden ved 5 Ghz er højere, men rækkevidden lavere.

Jeg vil også klart anbefale Ubiquiti Unifi løsningen, da den er mere fleksibel på den lange bane. Du kan f.eks. senere tilføje et tredje AP hvis det skulle vise sig nødvendigt.

Jeg kan ikke huske om man kan slå wifi fra på et stofa modem, uden at sætte den i bridge mode. Hvis det er tilfældet behøver du ikke en ny router.

Du kan evt. anvende et Ubiquiti  UAP-AC-PRO i den fjerne ende af huset, da dette access point har en ekstra ethernet port, hvor du kan tilslutte din pc/Mac.




Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Tak for input.
Der er ikke trukket kabel til midt i huset, så løsningen med en central-placeret AP er ikke det oplagte.

Har du ikke mulighed for at smide noget af det på loftet? Smid switchen derop, sammen med kablet fra routeren, og forgren ud til AP og computere derfra. Det vil i hvertfald gøre det hele meget nemmere


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Tak for input.
Der er ikke trukket kabel til midt i huset, så løsningen med en central-placeret AP er ikke det oplagte.

Har du ikke mulighed for at smide noget af det på loftet? Smid switchen derop, sammen med kablet fra routeren, og forgren ud til AP og computere derfra. Det vil i hvertfald gøre det hele meget nemmere

Hvis man nu placerer AP'er på loftet hvor godt vil det så kunne trænge ned igennem loft og 30 cm isolering?


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 17:54
lige så godt som gennem vægge - MEN temperaturudsvingene på loftet er meget voldsomme. Tvivler stærkt på de holder så længe så. - jeg er fuldt ud klar over at der er mange der laver den løsning, men med fugt og diverse andre ting, så er det absolut ikke det bedste sted.


Skrevet af: agrauballe
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

lige så godt som gennem vægge - MEN temperaturudsvingene på loftet er meget voldsomme. Tvivler stærkt på de holder så længe så. - jeg er fuldt ud klar over at der er mange der laver den løsning, men med fugt og diverse andre ting, så er det absolut ikke det bedste sted.


Jeg har faktisk overvejet det samme. Ubiquiti er specificeret til -10 til 70C som er en del mere end andet udstyr. Så jeg tror faktisk godt det kan klare det. Switche derimod er ikke specificeret så højt i temperatur.
Mest fordi man så undgår at bore huller i loftet + at ap'erne bliver usynlige.
Spørgsmålet er hvor meget et træloft dampspærre og isolering dæmper signalet. Jeg gætter på det er mindre end en murstensvæg...


Skrevet af: jec
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af agrauballe agrauballe skrev:


...,Spørgsmålet er hvor meget et træloft dampspærre og isolering dæmper signalet. Jeg gætter på det er mindre end en murstensvæg...

Hvis der i loftskonstruktionen er anvendt alukraft, kunne det sikkert dæmpe betragteligt.

Jens


Skrevet af: agrauballe
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af agrauballe agrauballe skrev:


...,Spørgsmålet er hvor meget et træloft dampspærre og isolering dæmper signalet. Jeg gætter på det er mindre end en murstensvæg...

Hvis der i loftskonstruktionen er anvendt alukraft, kunne det sikkert dæmpe betragteligt.

Jens


God pointe må kigge efter under isoleringen.


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 08-Januar-2018 kl. 23:09
Er i gang med at teste Asus Lyra som netop er mesh netværk. Fik det tilbudt til samme pris som google wifi på tilbud dvs 1999,-.

Nørd’o’teket lavede en ikke prangende test af Lyra, men der siden Steens test udkommet et par nyere firmwares, og om hans test udstyr (dvs Lyra) har været med fejl ved jeg ikke. Men han ved tydeligt hvad han laver.

Mine oplevelser er af Lyra indtil videre efter have sat det op og koblet gammel router fra, så har det været meget stabilt. Dog kun nr to dag jeg tester.

Min stress test i her til aften via wifi har kørt fejlfrit hvert fald. Testede med 3 Chromecasts fra Netflix og sidste stream var 4k fra Netflix, samt spillede internet radio i køkkenet og på badeværelset, alt kørte super og uden problemer over 1,5 timer og uden billede kvaliteten gik ned på Netflix på noget tidspunkt.

Min pointe er mesh netværk hvert godt kan anbefales til trådløs og er super glad for jeg slap for at trække kabler i vores “nye” rækkehus fra 1941 i 3 plan og fuld skrald på wifi på alle 160kvm samt forhaven og baghaven i bunden kan kun 2,4ghz række.

I morgen skal jeg have lavet nogle Lan test med flytning af filer mellem bærbar og server.



-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: PeterDKM
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 08:25
En billig løsning kunne være at finde en brugt airport extreme og en airport express.

Det er meget let at lave et udvidet netværk med dem fra en mac/iphone.
I Extremen ville du få 2 porte tilovers og i express ville du have en port til overs i den anden ende af huset. Hvis du får brug for flere porte inden anden ende kan du tilslutte en switch.

Du kan få dem billigt brugt på dba.


Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 08:34
Hej. Der er kommet mange gode forslag, men der er ikke rigtigt kommet kommentarer til min egen foreslåede løsning med 2 x routere. Setup`et har fungeret fint i en del år, men er blevet ustabilt, hvilket jeg tillægger de gamle 2,4 GHz routere. Når routerne genstartes, fungerer det igen en rum tid.
Jeg hælder mest til løsningen med 2 routere, da kablet er ført til router nr. 2 og der er behov for at tilslutte enheder med kabel til router nr. 2.

Det er meget fint med jeres forslag, men er der nogen der direkte vil fraråde løsningen med 2 x routere (vil det også fungere med 5 GHz.?)

-------------
iPhone 13, OS 15.3


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 10:03
Teknisk set består en standard router af følgende enheder: Switch, AP, Routefunktion. - at man vælger kun at bruge en eller flere komponenter er op til en selv, men uden "mesh"/cloud administrationen, så er det manuelt arbejde hele vejen igennem og man skal faktisk vide en hel del om hvad det er man laver. (hvad der skal slås til/fra de forskellige steder) - så by all means - hvis det er dig selv der har lavet det i tidernes morgen burde du heller ikke stille spørgsmålet her - for så ville du jo bare gøre det igen. - De nye løsninger er dyrere ja - men roen i maven på at lortet bare virker, og du faktisk får en særdeles godt dækkende løsning gør det til en særdeles favorabel løsning. - har man enheder der SKAL bruge hale, så er det selvfølgelig lidt en udfordring, for det er de jo selvsagt ikke bygget til, men hvis du kan få en super stabil løsning uden kabel, så er det jo lige så godt.


Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

...... hvis det er dig selv der har lavet det i tidernes morgen burde du heller ikke stille spørgsmålet her - for så ville du jo bare gøre det igen. - ..........
Prøv at læse min starttråd igen. Jeg synes faktisk, at jeg oplyser, at jeg har "erfaring" med 2,4 Ghz., men ikke med 5 Ghz, hvorfor jeg spørger til, om det også vil spille med 5 Ghz. Jeg spørger til dette flere gange i denne her tråd....
 
Jeg spørger også til andre løsninger, og jeres bidrag er jeg rigtig glad for, og jeg overvejer da også en af disse løsninger.Smile Men for at jeg kan vurdere, hvilken løsning, jeg skal vælge, så vil jeg da også gerne vide, om setup'et med 2 x 5 Ghz routere også vil spille.Wink


-------------
iPhone 13, OS 15.3


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Jeg har helt konkret kigger på ASUS RT-AC66U, som høster gode anmeldelser. Men det er også en udskrivning, da de samlet koster 1.500 kr.

Er det en god løsning eller har I alternative forslag?


1500,- for to APér der skal dække et stor hus. Er det et problem for dig? I så fald skal du nok overveje, om WiFi dækningen nu overhovedet er nødvendig i 5ghz. 

Lad mig sige det sådan. 
Afhængig af dit behov og ikke mindst størrelsen der skal dækkes, så er 1500,- ikke meget.
Vores hus på ca 300kvm ville koste mindst det tre dobbelt, hvis jeg skulle lave en optimal 5G dækning. Jeg har omvendt valgt at sige, at WiFi i ikke er det største behov, så derfor er der en middelmådig 5G dækning. Resten er trukket med kabler. 

Husk på, 5G har en ekstrem lille udbredelse, hvorfor det omvendt betyder, at der skal flere APére til, for at gøre det optimalt.  

Dernæst - Den Asus du har kig på, det er en "multi" enhed. Dvs den kan være router eller AP. Du har kun behov for Apére. Så måske du skal kigge efter det. Her kunne APére fra Ubiquiti være en ide. Men det afhænger også af, hvor meget mod og viden du selv har omkring det, eller lyst. Og ikke mindst om du forholdsvis nemt kan opsætte dem. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Én centralt placeret Lite er nok til at dække mit hus på 130m2 inkl kælder og garage.

Den her sætning forvirrer mere end den gavner. 
Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.

Det kan bruges til at se lidt mails, surfe osv.. Men skal du streame film eller lign, så er det begrænset. Spil (online) er mere eller mindre udelukket. Det er hele grundlaget i trådløs netværk som i sig selv gør den del besværlig.

Bemærk - Det gyldne spring i alt det her:
Hvor effektivt skal det være! - Det er det man skal vælge sit trådløse net ud fra. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Der er ikke trukket kabel til midt i huset, så løsningen med en central-placeret AP er ikke det oplagte.
Dertil er der også et behov for, at der i værelsesafsnittet skal kables en PC/Mac, og der er jo forvejen trukket ethernetkabel. Derfor synes jeg, at en router med AP er den oplagte løsning.
Det har fungeret fint med 2 x 2,4 Ghz. routere (gamle Netgear-routere fra TDC/Yousee), men båndbredden er for langsom og de er også begyndte drille med jævnlige udfald og genstart til følge. Dertil kan Yousee-boksen ikke connecte til 2,4 Ghz.
 
Jeg er lige nu usikker på, om en 2,4 og 5 Ghz. router vil give udfordringer. Men jeg regner med, at 5 Ghz. også vil fungere, bare de 2 x routere bruger hver deres kanal.

Du virker som om du tror at 5G er løsningen for dig, bare du udskifter dine routere. Der tager du meget fejl, desværre. 

Medmindre dine routere er placeret tæt ved der hvor det trådløse signal skal bruges, så får du kun yderligere problemer ud af det ved at skifte til 5G. 

Du er nødt til at forstå, at 5G har en voldsom ringere udbredelse end 2.4G. Når du har forstået det, så forstår du måske også, hvorfor du skal ud i andre overvejelser med dit trådløse net. 

En løsning kunne være, som du selv er inde på, at placere en AP (med switch) der hvor du allerede har et kabel i dag. Eller du kan placere en switch der, og trække et kabel videre til en AP. 
Det samme kan du gøre fra den anden router. 

Har du en plantegning over dit hus/bolig, så smid den op her, så kan vi måske blive klogere ud af det, og strikke en løsning sammen som passer dig bedst. Men forvent ikke underværker, eller vær forberedt på, at det koster. Det kan ikke lade sig gøre at bygge noget godt og effektivt 5G, uden at det koster. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.


Nu er jeg med på at overdrivelse fremmer forståelsen, men at 5GHz kun giver en brugbar forbindelse indenfor få meter (hvor mange er det), er ikke helt korrekt.
Jeg har ingen målinger, men praktisk erfaring hjemme og på arbejde, viser en noget større effektiv afstand, 10 meter med et par vægge er ikke noget problem.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Én centralt placeret Lite er nok til at dække mit hus på 130m2 inkl kælder og garage.


Den her sætning forvirrer mere end den gavner. 
Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.

Det kan bruges til at se lidt mails, surfe osv.. Men skal du streame film eller lign, så er det begrænset. Spil (online) er mere eller mindre udelukket. Det er hele grundlaget i trådløs netværk som i sig selv gør den del besværlig.

Bemærk - Det gyldne spring i alt det her:
Hvor effektivt skal det være! - Det er det man skal vælge sit trådløse net ud fra. 


Meget muligt du siger det ikke er fysisk muligt, men jeg har daglige streaminger fra plex og netflix i hele huset, fra ungernes og min egen ipad. Og der er ingen dårlig dækning ej heller udfald. Heller ikke i kælderen. Garagen har dog kun en Sonos kørende (ved ikke hvor mange der film streamer, eller spiller i garagen). Garagen var nævnt fordi den er ud over de 130m i grundplan.

Vil give dig fuldstændig ret i af 5GHz er dårligere rækkevidde. Sådan er det bare. Men at det kun virker optimalt inden for ganske få meter, passer altså ikke. Medmindre man bor i en armeret bunker ;)
Men har ingen problemer med at streame på 2,5GHz i yderpunkterne af mit hus. 

Men det er bare det jeg oplever ;)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.


Nu er jeg med på at overdrivelse fremmer forståelsen, men at 5GHz kun giver en brugbar forbindelse indenfor få meter (hvor mange er det), er ikke helt korrekt.
Jeg har ingen målinger, men praktisk erfaring hjemme og på arbejde, viser en noget større effektiv afstand, 10 meter med et par vægge er ikke noget problem.

Jeg skrev ikke, at 5G kun er brugbart inde for få meter. Men det er inde for få meter, at 5G er optimal. En væg eller ud over 8-10 meter i fugleflugt, så vil du se at 5G signalet forringes yderst mærkbart. 

Se vedhæftede billeder og vurder selv. Ubiquiti kan ikke skelne mellem væg/ikke væg. Det er fugleflugt. 







-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 

Meget muligt du siger det ikke er fysisk muligt, men jeg har daglige streaminger fra plex og netflix i hele huset, fra ungernes og min egen ipad. Og der er ingen dårlig dækning ej heller udfald. Heller ikke i kælderen. Garagen har dog kun en Sonos kørende (ved ikke hvor mange der film streamer, eller spiller i garagen). Garagen var nævnt fordi den er ud over de 130m i grundplan.


Når du streamer, så tilpasser streamingen sig til den hastighed du har. 
Når jeg snakker effektivitet, så snakker jeg data og målinger.

Skal du måle det rent praktisk, så skal du se hvordan linket ændre sig, jo længere væk du bevæger dig fra APén. Enten med en dcb måling eller rent praktisk for noget der viser din link hastighed. 
 
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 
Vil give dig fuldstændig ret i af 5GHz er dårligere rækkevidde. Sådan er det bare. Men at det kun virker optimalt inden for ganske få meter, passer altså ikke. Medmindre man bor i en armeret bunker ;)
Men har ingen problemer med at streame på 2,5GHz i yderpunkterne af mit hus. 

Men det er bare det jeg oplever ;)

Nej streaming er sjældent der du opdager "problemet". Du skal måles det anderledes, som nævnt ovenover. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 14:07
Bemærk i øvrig til ovenstående billeder. Det er det røde felt jeg definere som det optimale område. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.


Nu er jeg med på at overdrivelse fremmer forståelsen, men at 5GHz kun giver en brugbar forbindelse indenfor få meter (hvor mange er det), er ikke helt korrekt.
Jeg har ingen målinger, men praktisk erfaring hjemme og på arbejde, viser en noget større effektiv afstand, 10 meter med et par vægge er ikke noget problem.

Jeg skrev ikke, at 5G kun er brugbart inde for få meter. Men det er inde for få meter, at 5G er optimal. En væg eller ud over 8-10 meter i fugleflugt, så vil du se at 5G signalet forringes yderst mærkbart. 

Se vedhæftede billeder og vurder selv. Ubiquiti kan ikke skelne mellem væg/ikke væg. Det er fugleflugt. 

Nu bruger jeg selv Ubiquti og kender deres tools, så intet nyt der.

Men du overser vist at f.eks. 50% 5GHz signal kan give bedre forbindelse end et 75% 2,4GHz signal, som er noget i den stil man kan opleve i praksis.
I firmaet er der 27 devices på 5GHz og 25 på 2,4GHz, alle kører problemfrit.

Så diskussionen er nok omkring hvad der menes med optimal forbindelse og der tror jeg ikke vi er enige Big smile


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bemærk i øvrig til ovenstående billeder. Det er det røde felt jeg definere som det optimale område. 
Passer fint med at vi er uenige på det punkt.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:



Så diskussionen er nok omkring hvad der menes med optimal forbindelse og der tror jeg ikke vi er enige Big smile

Ja, det er, som også skrevet, alt afhængig af, hvad optimal er (hvilken effektivitet man ønsker at opnå). 

Ikke enige? Så hører jeg meget gerne hvad du mener er optimal. Eller måske bedre, hvornår et 5G wifi net er optimal i din optik Wink




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bemærk i øvrig til ovenstående billeder. Det er det røde felt jeg definere som det optimale område. 
Passer fint med at vi er uenige på det punkt.

Øhh, hvor mener du så 5G er optimal, hvis du ikke er enig i, at det er i det røde felt på billedet?


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bemærk i øvrig til ovenstående billeder. Det er det røde felt jeg definere som det optimale område. 
Passer fint med at vi er uenige på det punkt.

Øhh, hvor mener du så 5G er optimal, hvis du ikke er enig i, at det er i det røde felt på billedet?
Tjah, hvis man placerer sig i det gule område på 5GHz kortet, vil man for det meste opleve højere hastighed, end på 2,4GHz på samme sted.

Det oplever jeg som bedre - optimal har jeg ikke behov for.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 15:39

Her er en skitsetegning af huset, der er 20 meter i længden.
I bunden er kontoret, hvor Stofa-modem findes. 
Hvis WiFi afbrydes på Stofa-modem, fungerer den som en bridge. Der er kun 1 udgang til ethernet.
Kontor og det øverste værelse er forbundet med ethernet-kabel, ligesom der er ethernet-kabel mellem det øverste værelse og stue.

Behov:
Wifi-dækning i huset. I stue og alrum, samt 2 værelser øverst gerne med 5Ghz-dækning, der er mindst på højde med en god 2,4 Ghz forbindelse. Værelse ud for køkken-alrum behøver ingen dækning.
Yousee-boks i stue ønskes kabelforbundet, da det er min oplevelse, at boksen connecter noget hurtigere til nettet med kabel end trådløst.
Mulighed for kabelforbindelse til PC i øverste værelse og i kontor. I øverste værelse er det også nødvendigt for at kabelforbindelsen til stuen virker.

Indtil for nyligt fungerede det fint med 2 x 2,4 Ghz routere i kontor og øverste værelse. Men de er blevet ustabile og skal jævnligt genstartes.


-------------
iPhone 13, OS 15.3


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 09-Januar-2018 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 

Meget muligt du siger det ikke er fysisk muligt, men jeg har daglige streaminger fra plex og netflix i hele huset, fra ungernes og min egen ipad. Og der er ingen dårlig dækning ej heller udfald. Heller ikke i kælderen. Garagen har dog kun en Sonos kørende (ved ikke hvor mange der film streamer, eller spiller i garagen). Garagen var nævnt fordi den er ud over de 130m i grundplan.


Når du streamer, så tilpasser streamingen sig til den hastighed du har. 
Når jeg snakker effektivitet, så snakker jeg data og målinger.

Skal du måle det rent praktisk, så skal du se hvordan linket ændre sig, jo længere væk du bevæger dig fra APén. Enten med en dcb måling eller rent praktisk for noget der viser din link hastighed. 
 
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 
Vil give dig fuldstændig ret i af 5GHz er dårligere rækkevidde. Sådan er det bare. Men at det kun virker optimalt inden for ganske få meter, passer altså ikke. Medmindre man bor i en armeret bunker ;)
Men har ingen problemer med at streame på 2,5GHz i yderpunkterne af mit hus. 

Men det er bare det jeg oplever ;)

Nej streaming er sjældent der du opdager "problemet". Du skal måles det anderledes, som nævnt ovenover. 


Nu prøvede jeg for sjov skyld og narrestreger at starte min bærbare op, gå ud i den fjerneste krog (garagen), forbinde på 5GHz og overføre en fil fra min NAS.
3 gipsvægge og 2 fuldmurede imellem mig og AP, med en dæmpning på omkring 70 på 5GHz og omkring 60 på 2.4Ghz.
Én fil på 3Gb overførst med ca 9MB/sek konstant... på 5GHz

Det syns jeg bestemt ikke er dårligt på 5GHz, under de forhold. Ja, Jeg ved godt det er langt langt LANGT fra den ønskede hastighed, men jeg har ikke nævnt noget som helst om hastighed i mine indlæg, men det er godt nok ikke håbløs dækning som du selv siger. Slet ikke når 2,4GHz dækker bedre. Men det er STABIL dækning, og det dækker de 130M2 som jeg skrev i mit indlæg. At du så mener at dårlig hastighed er lig med dårlig dækning i din bog, DET forvirrer vidst mere end det gavner.


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 10-Januar-2018 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:


Her er en skitsetegning af huset, der er 20 meter i længden.
I bunden er kontoret, hvor Stofa-modem findes. 
Hvis WiFi afbrydes på Stofa-modem, fungerer den som en bridge. Der er kun 1 udgang til ethernet.
Kontor og det øverste værelse er forbundet med ethernet-kabel, ligesom der er ethernet-kabel mellem det øverste værelse og stue.

Behov:
Wifi-dækning i huset. I stue og alrum, samt 2 værelser øverst gerne med 5Ghz-dækning, der er mindst på højde med en god 2,4 Ghz forbindelse. Værelse ud for køkken-alrum behøver ingen dækning.
Yousee-boks i stue ønskes kabelforbundet, da det er min oplevelse, at boksen connecter noget hurtigere til nettet med kabel end trådløst.
Mulighed for kabelforbindelse til PC i øverste værelse og i kontor. I øverste værelse er det også nødvendigt for at kabelforbindelsen til stuen virker.

Indtil for nyligt fungerede det fint med 2 x 2,4 Ghz routere i kontor og øverste værelse. Men de er blevet ustabile og skal jævnligt genstartes.

En god idé med accesspoints i hver sin ende af huset - og gerne nogle gode med eksterne antenner (3 eller flere, eller en disk såsom Ubiquiti ap). Det vil blive bedre, hvis de kunne rykkes en anelse ind mod husets midte => f.eks. ude på gang i stedet for det øverste værelse og på den anden side af kontorvæggen i køkken-alrummet. Men det er selvfølgelig også et æstetisk spørgsmål :-)

Jeg har selv nedenstående hus, hvor der i bryggers er en router (og PFsense firewall, Lanner inc FW-7535, intel atom d510) uden wifi (grøn) - samt RJ45-cat6 kabler til de to røde områder, hvor der hhv. står en Asus rt-AC68u og rp-AC66, der begge kører som accesspoints. Det giver maksimal dækning i hele huset (4-5 ud af 5 streger). På 2.4GHz trækkes ca. 50mbit/s og på 5GHx ca. 100mbit/s - har en 100mbit fiberlinie. Min stationære maskine, der i rummet ovenpå bryggers, kan snildt overføre med 90MB/s = 720mbit/s til NAS'en i bryggersskabet via et AC68-netkort med ekstern antenne.

Skulle jeg vælge helt nyt hardware ville jeg overveje følgende:
1 stk Ubiquiti UniFi USG Security Gateway pga sikkerheden (999,-), alternativt Ubiquiti EdgeRouter X Router uden decideret firewall (519,-) med med POE (strøm over ethernet)
samt
2 stk Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE 2.4/5GHz accesspoints til ca. 700,-/stk

Disse er ganske pæne at se på og kan drives med strøm over ethernet, når routeren understøtter POE. Kan så passende hænges i gangen udfor det første værelse samt på ydersiden af kontorvæggen ud mod køkken-alrummet. Det vil give en super dækning og koster 2.000,- for udstyr.




-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-Januar-2018 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:


Her er en skitsetegning af huset, der er 20 meter i længden.
I bunden er kontoret, hvor Stofa-modem findes. 
Hvis WiFi afbrydes på Stofa-modem, fungerer den som en bridge. Der er kun 1 udgang til ethernet.
Kontor og det øverste værelse er forbundet med ethernet-kabel, ligesom der er ethernet-kabel mellem det øverste værelse og stue.

Behov:
Wifi-dækning i huset. I stue og alrum, samt 2 værelser øverst gerne med 5Ghz-dækning, der er mindst på højde med en god 2,4 Ghz forbindelse. Værelse ud for køkken-alrum behøver ingen dækning.
Yousee-boks i stue ønskes kabelforbundet, da det er min oplevelse, at boksen connecter noget hurtigere til nettet med kabel end trådløst.
Mulighed for kabelforbindelse til PC i øverste værelse og i kontor. I øverste værelse er det også nødvendigt for at kabelforbindelsen til stuen virker.

Indtil for nyligt fungerede det fint med 2 x 2,4 Ghz routere i kontor og øverste værelse. Men de er blevet ustabile og skal jævnligt genstartes.

Her er mit forslag. 



Slå Wifi fra på Stofa modem. Du kan dog godt bibeholde WiFi på den, men hvis du ikke har det behov, så slå det fra.

Grønne firkanter = switches (5 eller 8 port, gigabit. Overvej POE i øverste værelse og stuen, hvis du vil bruge POE forsynet APére). Switchene behøver ikke koste en bondegård. Ubiquiti 60watt POE koster ca. 800 stk. Uden POE ca. 700,- 

Årsag til switch i stuen, er så du kan kable fjernsyn, udstyr såsom receiver, medieafspiller eller lign. og APén.

Grønne Cirkler = APére. 
Placering af APére foretager du efter hvad der er muligt og hvordan det ser ud. Jeg er stor fortaler for Ubiquiti AC lite. Koster 6-800,- stk. Men kan du ikke lide dem, eller få sat i loftet på en pæn måde, så søg alternativer. 

2 x https://www.bedresignal.dk/ubiquiti-unifi-uap-ac-liet-tradlos-forbindelse-802-11a-b-g-n-ac.html?gclid=Cj0KCQiAkNfSBRCSARIsAL-u3X_s25sr5i6RYgN-dMh5uK5WvyQ0PWZS7FIBK1vPcHWBq3SSm3vDZ0UaAqGOEALw_wcB

2 x https://www.bedresignal.dk/netvaerk/switch/ubiquiti-unifi-switch-us-8-60w-administreret-8-x-10-100-1000-4-x-poe.html

1 x https://www.bedresignal.dk/netvaerk/switch/ubiquiti-unifi-switch-us-8-administreret-8-x-10-100-1000-1-x-poe-passthrough.html

Det kan sikkert gøres endnu billigere. Ovenstående er bare nogle hurtige annonce links jeg fandt via Google. 

Er budgettet væsentlig mindre, så skal der selvfølgelig tænkes i alternativer. Evt som du selv er inde på med Apére med indbygget switch (router i bridge mode) i øverste værelse og stuen. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-Januar-2018 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 
Én fil på 3Gb overførst med ca 9MB/sek konstant... på 5GHz

Det syns jeg bestemt ikke er dårligt på 5GHz, under de forhold. Ja, Jeg ved godt det er langt langt LANGT fra den ønskede hastighed, men jeg har ikke nævnt noget som helst om hastighed i mine indlæg, men det er godt nok ikke håbløs dækning som du selv siger. Slet ikke når 2,4GHz dækker bedre. Men det er STABIL dækning, og det dækker de 130M2 som jeg skrev i mit indlæg. At du så mener at dårlig hastighed er lig med dårlig dækning i din bog, DET forvirrer vidst mere end det gavner.

At du stiller dig tilfreds med dit resultat, det skal vi slet ikke debattere. Men det er ikke noget der imponerer mig. Jeg undre mig derimod over, at folk affinder sig med de resultater. Selvfølgelig skal det også holdes op imod budgettet. Men man kan altså bare ikke blæse og have mel i munden samtidig. 
Kort sagt - 9MB/s for en enkelt klient på 5G nettet. Det er i min optik ikke godt nok. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 10-Januar-2018 kl. 17:50
Jeg takker mange gange for jeres gode input og inspiration.
Installationen er hos en ven, og nu skal jeg drøfte de forskellige løsninger med ham og herefter få det ordnet.
Jeg giver en melding her i tråden, når løsningen er på plads, herunder forskellige målinger i huset.


-------------
iPhone 13, OS 15.3


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-Januar-2018 kl. 20:11
i kan downloade netspot gratis til at lave et heatmap med i den nuværende installation ( https://www.netspotapp.com/" rel="nofollow - https://www.netspotapp.com/ ) - der kan i se hvorledes dækningen ser ud med det nuværende udstyr - det giver en fabelagtig retningsviser til hvorledes tingene skal sættes op - Som Kandersen også har forsøgt at forklare. har i en rigtig grundplan af huset kan i smide den tegning ind i programmet ligesom Kim har mulighed for i hans ubiquity setup.

Og 9MB/s giver kun 72mbit/s - og på et -n eller -ac netværk er det ikke synderligt meget.



Print side | Luk vindue