Print side | Luk vindue

Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154079
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 14:21


Emne: Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?
Skrevet af: Chrizzy
Emne: Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?
Skrevet den: 16-Januar-2018 kl. 17:54
Hej,

Jeg har i dag modtaget en iPhone 8, købt via nettet fra Humac.

Jeg hentede pakken på posthuset, som var sendt ud med GLS, men opdager så først da jeg kommer hjem, at pakken har et mærke efter et slag. Det ligner at den har været tabt ned på hjørnet.

Selve iPhone kassen har også et hak på hjørnet, dog ikke så stor, men jeg kan ikke vurdere, om telefonen kan tage skade af det slag?

Hvad ville I gøre? Kan jeg bevise at det ikke var mig selv der har tabt den? Eller tror I at det ikke er nok til at telefonen har taget skade?

Måske er jeg bare pernitten...

https://ibb.co/hKDxj6" rel="nofollow"> https://ibb.co/nymuWm" rel="nofollow">



Svar:
Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 16-Januar-2018 kl. 18:22
Hvis du er i tvivl, så ville jeg ikke pakke den ud. Retur med den.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 16-Januar-2018 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Hej,

Jeg har i dag modtaget en iPhone 8, købt via nettet fra Humac.

Jeg hentede pakken på posthuset, som var sendt ud med GLS, men opdager så først da jeg kommer hjem, at pakken har et mærke efter et slag. Det ligner at den har været tabt ned på hjørnet.
Lidt Youtube video om hvordan nogle GLS chauffører desværre håndterer pakker:
http://www.youtube.com/results?search_query=gls+smider+med+pakker" rel="nofollow - https://www.youtube.com/results?search_query=gls+smider+med+pakker

Jeg ville nok returnere pakke. Confused


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-Januar-2018 kl. 18:54
Pak du bare telefonen ud og begynd at bruge den. Den fejler intet.

Kasserne er nærmest bygget så man kan spille fodbold med dem, uden indholdet tager skade.


Citat:
https://www.pakke.dk/stykgods-fragt-shipping" rel="nofollow - https://www.pakke.dk/stykgods-fragt-shipping
"Det betyder at pakker som tommelfingerregel skal være pakket ind så de kan holde til et fald på op til en meter. Ikke fordi det er forventet at de falder, men skulle de fra et transportbånd til et andet smutte på gulvet, så skal de kunne holde til det"


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Chrizzy
Skrevet den: 16-Januar-2018 kl. 18:57
Ikke særlig fed "læsning" på YouTube af de GLS fragtmænd. Det er da bare ikke i orden synes jeg. Så bliver jeg helt glad for, at jeg købte min egen iPhone i en butik selv. Men den kan jo selvfølgelig have været kastet med inden. Det ved man jo aldrig Big smile

Men ok, tak Klaus. iPhone kassen virker også rimelig robust, men ville da lige forhøre mig først.

Det bliver min kæreste glad for, når jeg kan give ham den i morgen Clap


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 16-Januar-2018 kl. 20:30
Generelt er der 1 ting man skal være opmærksom på når man modtager pakker. - MAN SKAL INSPICERE PAKKEN VED MODTAGELSE!! - hvis der tydelige tegn på enten indtrængen i pakken eller noget har lavet buler er det JERES pligt at lave en indsigelse ved modtagelse - det vil sige at hvis i ikke laver en indsigelse allerede der, så er det alene jer der har bevisbyrden såfremt der skulle være noget i vejen med det pågældende produkt eller noget mangler. - Såfremt i ikke gør det vil fragtselskabet IKKE tage ansvar og dermed vil det hele ligge mellem jer og humac. - med andre ord skal man skændes om hvem der skal tage tabet når det reelt er fragtfolkene som burde betale. Desuden har fragtfolkene deadlines og for "manglende pakker" hvor de står til at være udleveret, så har i reelt kun 24 timer til at kontakte den pågældende forhandler som så skal lave en sag hos fragtselskabet - ellers vil de ikke røre en finger.

OG ja - GLS er vitterligt ikke særligt gode, men det er hverken BRING eller postnord i virkeligheden heller ikke. :-(


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 00:37
Nu mangler der lidt imformation fra ts, men jeg antager, at der er tale om et forbrugerkøb efter købelovens § 4a.

Købelovens § 17: Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted. (Risikoens overgang)

Købelovens § 75 a: Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen

Købelovens § 77 a: Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser sig senere.

På mere almindelig dansk, hvis produktet er beskadiget, når du som forbruger modtager varen hæfter sælger for skaden. Det er i den forbindelse ligegyldigt om skaden er sket hos et selvstændigt transportfirma, såsom gls, post Danmark eller lignende.

Så få gjort indsigelse overfor sælger.


Skrevet af: Chrizzy
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 01:33
Nico: Nu er det som sagt til gave, og han får den først i morgen aften. Gælder de 24 timer så stadig for så er det jo for sent, eller vil en indsigelse i morgen aften stadig gå under rimelig tid?

Tror nu ikke der er noget galt, men det ville bare være mega ærgerligt, hvis der nu er!


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Ikke særlig fed "læsning" på YouTube af de GLS fragtmænd. Det er da bare ikke i orden synes jeg. Så bliver jeg helt glad for, at jeg købte min egen iPhone i en butik selv. Men den kan jo selvfølgelig have været kastet med inden. Det ved man jo aldrig[/IMG]
Hvordan tror du telefonerne kommer ud til butikken?


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 16:25
Som andre skriver skal man jo sige det ved modtagelsen for at være 100% på at ens klage "holder" 
Hvis du kommer nu og brokker dig, kan du jo lige så godt selv have tabt den på hjemvejen efter udleveringen....
Men det er da mildest talt ikke den bedste emballering. Den inderste æske burde jo være affjedret/isoleret fra den yderste kasse, så skader ikke slår igennem på denne måde.

Tror nu ikke at tlf.har taget skade, men jeg ville da nok prøve at klage.... (men læren er nok at checke æsken ved modtagelsen en anden gangWink)


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 19:27
Det er selvølgelig prisværdigt, at folk ønsker at være med til at diskutere problemstillingen, men når det så er sagt, hjælper det desværre ikke ts meget, at folk giver forkerte råd. Det er altså ikke til megen hjælp. 

Jeg ved ikke lige, hvor claus_jac har det fra, med at man allerede ved modtagelsen skal af pakken, hvis man konstatere en mangel, skal gøre indsigelse overfor, hvis man ikke vil fortabe sin reklamationsret. Påstanden om de 24 timer er ikke noget, der findes i loven. Det er simpelthen ikke rigtigt. 

Hvis vi starter med det helt basale, så foreskriver princippet om kontrakters relativitet, at man som udgangspunkt kun har rettigheder og pligter over for sin kontraktuelle modpart. 
På dansk betyder det, når du køber et produkt hos en sælger, har du rettigheder i forhold til købsgenstanden overfor sælger, mod at du betaler købssummen, som din forpligtelse. 
Det betyder også, i tilfælde, hvor salgsgenstanden skal sendes med en selvstændig fragtmand, såsom postdk, gls mm., som sælger har indgået aftale med, så har du som køber i et forbrugerkøb, ingen rettigheder eller forpligtelser overfor den selvstændige fragtmand, hvorfor du ikke kan gøre krav gældende mod denne. Dette kan også udledes af Købelovens §§ 17 og 77 a. Dine mangelskrav skal derimod rettes mod sælger, da risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse først tilfalder dig, når du har varen i hænde (fysisk/faktisk besiddelse), jf. Købelovens §§ 17 og 73. 

Du har derfor ingen grund til at tale med gls eller lignende, da du ikke har rettigheder eller forpligtelser overfor dem, men derimod alene Humac. 

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig. 

I forhold til bevisbyrden for eventuelle mangler foreskriver Købelovens § 77 a stk. 3, at mangler ved salgsgenstanden som viser sig inden 6 måneder efter købet, antages at have været tilstede fra tidspunktet før risikoens overgang. Det er så op til sælger at bevise, at manglen skyldes købers forhold eller på anden måde kan tilskrives køber. Kan sælger ikke dette må sælger bære byrden for produktet forringelse. Efter de 6 måneder og op til de 24 måneder skal du, som køber, sandsynliggøre, at manglen forelå på tidspunktet for risikoens overgang. 


Det er desværre heller ikke rigtigt, det som thor-thor skriver, om at man skal være 100% sikker på at ens klage holder. Man kan altid klage, omend det selvfølgelig ikke er givet, at man får medhold.  

Hvis sælger kommer med den påstand at køber har tabt varen efter udlevering, så må sælger bevise den påstand. 
Samtidig er det immervæk svært at klandre køber for, at sælger ikke pakker salgsgenstanden forsvarligt ind, hvordan skal køber kunne gøre noget ved det?   


   


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 19:44
Du er helt på afveje.

Hvis varen har en skaden pga. fald, kan du ikke gøre brug af reklamationsretten. Sælger vil jo bare sige, at du har påført skaden og så dækker reklamationsretten ikke.

Hvis der er en transport skade, er du nødt til at gøre opmærksom på det ved modtagelse, ellers står du meget dårligt.


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 20:19
Du er da helt selv på afveje. Men har du udover det noget at bidrage med i tråden? 

Hvis man, som køber, ikke har været skyld i skaden, kan du netop gøre brug af reklamationsretten. Sælger kan sagtens sige, at det skyldes købers forhold, men så må sælger bevise det. 
Men måske fik du ikke læst hele mit indlæg. Det blev lidt langt, og der var en del paragrafhenvisninger, det beklager jeg.  
På den anden side, så er det nok meget godt, at der er nogle jurister på forummet, som kan skille de forkerte og rigtige råd fra hinanden.  



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig.


Hvad skal man reklamere over - et trykket hjørne af en kasse?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Januar-2018 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Dette kan også udledes af Købelovens §§ 17 og 77 a. Dine mangelskrav skal derimod rettes mod sælger, da risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse først tilfalder dig, når du har varen i hænde (fysisk/faktisk besiddelse), jf. Købelovens §§ 17 og 73.


Fra første indlæg:
"Jeg hentede pakken på posthuset, som var sendt ud med GLS, men opdager så først da jeg kommer hjem, at pakken har et mærke efter et slag."

Altså blev det først opdaget efter køber havde varen i hænde.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 07:36
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Du er da helt selv på afveje. Men har du udover det noget at bidrage med i tråden? 

Hvis man, som køber, ikke har været skyld i skaden, kan du netop gøre brug af reklamationsretten. Sælger kan sagtens sige, at det skyldes købers forhold, men så må sælger bevise det. 
Men måske fik du ikke læst hele mit indlæg. Det blev lidt langt, og der var en del paragrafhenvisninger, det beklager jeg.  
På den anden side, så er det nok meget godt, at der er nogle jurister på forummet, som kan skille de forkerte og rigtige råd fra hinanden.  


Det er jo ikke altid at sælger skal bevise det til mindste detalje. 

Har din mobil telefon skade fra et fald, så frasiger sælger sig et hvert ansvar. 

Så det er vigtigt at når man modtager en pakke, hvor man kan se, at den har været hårdhændet behandlet, at man enten får en underskrift eller lign fra transportøren, at pakken er beskadigt eller hel nægter modtagelsen, hvis skaden er for stor.


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Dette kan også udledes af Købelovens §§ 17 og 77 a. Dine mangelskrav skal derimod rettes mod sælger, da risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse først tilfalder dig, når du har varen i hænde (fysisk/faktisk besiddelse), jf. Købelovens §§ 17 og 73.


Fra første indlæg:
"Jeg hentede pakken på posthuset, som var sendt ud med GLS, men opdager så først da jeg kommer hjem, at pakken har et mærke efter et slag."

Altså blev det først opdaget efter køber havde varen i hænde.


Klaus

Ja selvfølgelig kan man først opdage en skade på et produkt, når man får det i hænde. Tænk dig om! 
Det springende punkt er, at skaden er sket, før køber har fået varen i hænde. 



Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Du er da helt selv på afveje. Men har du udover det noget at bidrage med i tråden? 

Hvis man, som køber, ikke har været skyld i skaden, kan du netop gøre brug af reklamationsretten. Sælger kan sagtens sige, at det skyldes købers forhold, men så må sælger bevise det. 
Men måske fik du ikke læst hele mit indlæg. Det blev lidt langt, og der var en del paragrafhenvisninger, det beklager jeg.  
På den anden side, så er det nok meget godt, at der er nogle jurister på forummet, som kan skille de forkerte og rigtige råd fra hinanden.  


Det er jo ikke altid at sælger skal bevise det til mindste detalje. 

Har din mobil telefon skade fra et fald, så frasiger sælger sig et hvert ansvar. 

Så det er vigtigt at når man modtager en pakke, hvor man kan se, at den har været hårdhændet behandlet, at man enten får en underskrift eller lign fra transportøren, at pakken er beskadigt eller hel nægter modtagelsen, hvis skaden er for stor.

Sælger kan ikke frasige sig et hvert ansvar ved et skade som forbrugeren har påført en vare. Det forudsætter kausalitet førend sælger kan slippe for et ansvar og de første 6 måneder efter købet påhviler bevisbyrden sælger.  


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig.


Hvad skal man reklamere over - et trykket hjørne af en kasse?


Klaus

Ja det kan man sådan set godt. 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja selvfølgelig kan man først opdage en skade på et produkt, når man får det i hænde.


Og det er der man inspicerer varen, når man får kassen udleveret, for at kunne nægte modtagelse af varen, begrundet en skadet emballage.

Sjovt nok det som andre også skriver!


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig.


Hvad skal man reklamere over - et trykket hjørne af en kasse?


Klaus


Ja det kan man sådan set godt. 


Så du mener at næsten to måneder efter man har modtaget varen, kan man reklamere over et stødt hjørne på en æske?

Tror du at man får noget ud af det?


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja selvfølgelig kan man først opdage en skade på et produkt, når man får det i hænde.


Og det er der man inspicerer varen, når man får kassen udleveret, for at kunne nægte modtagelse af varen, begrundet en skadet emballage.

Sjovt nok det som andre også skriver!


Klaus

Du kan sagtens reklamere, selvom du får varen udleveret. 



Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig.


Hvad skal man reklamere over - et trykket hjørne af en kasse?


Klaus


Ja det kan man sådan set godt. 


Så du mener at næsten to måneder efter man har modtaget varen, kan man reklamere over et stødt hjørne på en æske?

Tror du at man får noget ud af det?


Klaus

Ja det tror jeg.  





Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 21:45
Her er links til nogle af de danske webshops  https://www.coolshop.dk/care/fragt/min-vare-beskadiget-under-transport-hvad-gr-jeg/" rel="nofollow - https://www.coolshop.dk/care/fragt/min-vare-beskadiget-under-transport-hvad-gr-jeg/
og lige lidt fra de danske speditørers forening - typisk er det jo dem der har "en anden holdning" end vi andre

http://www.dasp.dk/side/skadessager-hvem-skal-bevise-hvad" rel="nofollow - http://www.dasp.dk/side/skadessager-hvem-skal-bevise-hvad


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 22:02
Nu er jeg ikke verdensmester i forbrugerret og man skal jo passe på med at blande jura og alm. fornuft etc. sammen, men....

Synes det virker som en sammenblanding af reklamationsret på varen og problemer med fragten. Reklamationsretten er jo én ting, med 6 månederes formodningsregel etc.

I forhold til fragtdelen forstår jeg det som om, at modtager kvitterer for at have modtaget en pakke, der er i ok stand (medmindre man gør indsigelse i forbindelse med modtagelsen). 
Så en underskrift ved modtagelsen, er modtagers accept af at varen er uskadt ved overdragelsen til køber. Så skader der efterfølgende meldes, må formodes at være opstået efterfølgende eller?? (medmindre der er tale om skjulte skader eller lignende der ikke kunne konstateres ved modtagelsen)



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Januar-2018 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja det tror jeg.  


Mit umiddelbare bud er at du måske kan læse lovtekster, men mangler en del erfaring fra det virkelige liv......

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 02:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja det tror jeg.  


Mit umiddelbare bud er at du måske kan læse lovtekster, men mangler en del erfaring fra det virkelige liv......

Klaus


Hvor pænt sagt gamle sure mand . Det kan du simpelthen læse ud fra denne enkelte tråd, hvordan mit liv er. Det er godt imponerende. Har du overvejet et job som spåmand? Måske kender du dagens euro-lottotal?

Sagen kunne også være mere simpel. Eksempelvis at jeg har oplevet for mange fæhoveder, der aldrig har nærstuderet en lovtekst, eller erhvervet sig en juridisk kandidatgrad, som eksempelvis undertegnede, som kloger sig på lovstof, som fanden læser biblen.
Der er en grund til at studiet tager 5 år at gennemføre. Det handler netop ikke kun om at kunne læse og forstå en lovtekst, men også om at kunne sætte den ind i en kontekst. Kunne man det, havde man nok ikke grebet efter halmstrå som speditørregler eller ubegrundede påstande om 24 timers indsigelsesret eller en bortseen fra princippet om kontrakters relativitet i henhold til aftaleretten.

Hvis man vidste lidt om forbrugerret ville man vide at reglerne er præceptive. Det er første års lærdom på studiet.

Men Hey du er måske også jurist?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 05:58
Sur - Nope.
Gammel - tjah, spørger du min knægt vil han give dig ret, min nabo kalder mig stadig for en årsunge ;-)

Jeg har ikke lovtekster som mit speciale, men har derimod masser af erfaring indenfor konsumelektronik, inklusive reklamationer.
Og, måske du mener at man to måneder efter at have modtaget en kasse med et trykket hjørne kan reklamere.
Jo, selvfølgelig kan man det, men man får bare absolut intet ud af det.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja det tror jeg.  


Mit umiddelbare bud er at du måske kan læse lovtekster, men mangler en del erfaring fra det virkelige liv......

Klaus


Hvor pænt sagt gamle sure mand . Det kan du simpelthen læse ud fra denne enkelte tråd, hvordan mit liv er. Det er godt imponerende. Har du overvejet et job som spåmand? Måske kender du dagens euro-lottotal?

Sagen kunne også være mere simpel. Eksempelvis at jeg har oplevet for mange fæhoveder, der aldrig har nærstuderet en lovtekst, eller erhvervet sig en juridisk kandidatgrad, som eksempelvis undertegnede, som kloger sig på lovstof, som fanden læser biblen.
Der er en grund til at studiet tager 5 år at gennemføre. Det handler netop ikke kun om at kunne læse og forstå en lovtekst, men også om at kunne sætte den ind i en kontekst. Kunne man det, havde man nok ikke grebet efter halmstrå som speditørregler eller ubegrundede påstande om 24 timers indsigelsesret eller en bortseen fra princippet om kontrakters relativitet i henhold til aftaleretten.

Hvis man vidste lidt om forbrugerret ville man vide at reglerne er præceptive. Det er første års lærdom på studiet.

Men Hey du er måske også jurist?


Dit indlæg er pænt nedladende. Det behøver man ikke at være jurist for at kunne se.


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 07:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Sur - Nope.
Gammel - tjah, spørger du min knægt vil han give dig ret, min nabo kalder mig stadig for en årsunge ;-)

Jeg har ikke lovtekster som mit speciale, men har derimod masser af erfaring indenfor konsumelektronik, inklusive reklamationer.
Og, måske du mener at man to måneder efter at have modtaget en kasse med et trykket hjørne kan reklamere.
Jo, selvfølgelig kan man det, men man får bare absolut intet ud af det.

Klaus


Jeg har forholdt mig til, hvad man kan, men det betyder bestemt heller ikke, at man får medhold i en eventuel klage.

Men lad os stoppe her, medmindre du har andet at tilføje.
Du have en god dag.


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja det tror jeg.  


Mit umiddelbare bud er at du måske kan læse lovtekster, men mangler en del erfaring fra det virkelige liv......

Klaus


Hvor pænt sagt gamle sure mand . Det kan du simpelthen læse ud fra denne enkelte tråd, hvordan mit liv er. Det er godt imponerende. Har du overvejet et job som spåmand? Måske kender du dagens euro-lottotal?

Sagen kunne også være mere simpel. Eksempelvis at jeg har oplevet for mange fæhoveder, der aldrig har nærstuderet en lovtekst, eller erhvervet sig en juridisk kandidatgrad, som eksempelvis undertegnede, som kloger sig på lovstof, som fanden læser biblen.
Der er en grund til at studiet tager 5 år at gennemføre. Det handler netop ikke kun om at kunne læse og forstå en lovtekst, men også om at kunne sætte den ind i en kontekst. Kunne man det, havde man nok ikke grebet efter halmstrå som speditørregler eller ubegrundede påstande om 24 timers indsigelsesret eller en bortseen fra princippet om kontrakters relativitet i henhold til aftaleretten.

Hvis man vidste lidt om forbrugerret ville man vide at reglerne er præceptive. Det er første års lærdom på studiet.

Men Hey du er måske også jurist?


Dit indlæg er pænt nedladende. Det behøver man ikke at være jurist for at kunne se.


Fint - så kan jeg ihvertfald stadig få en underlæggende pointe igennem. Det er altid godt at vide.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Du er da helt selv på afveje. Men har du udover det noget at bidrage med i tråden? 

Hvis man, som køber, ikke har været skyld i skaden, kan du netop gøre brug af reklamationsretten. Sælger kan sagtens sige, at det skyldes købers forhold, men så må sælger bevise det. 
Men måske fik du ikke læst hele mit indlæg. Det blev lidt langt, og der var en del paragrafhenvisninger, det beklager jeg.  
På den anden side, så er det nok meget godt, at der er nogle jurister på forummet, som kan skille de forkerte og rigtige råd fra hinanden.  


Det er jo ikke altid at sælger skal bevise det til mindste detalje. 

Har din mobil telefon skade fra et fald, så frasiger sælger sig et hvert ansvar. 

Så det er vigtigt at når man modtager en pakke, hvor man kan se, at den har været hårdhændet behandlet, at man enten får en underskrift eller lign fra transportøren, at pakken er beskadigt eller hel nægter modtagelsen, hvis skaden er for stor.

Sælger kan ikke frasige sig et hvert ansvar ved et skade som forbrugeren har påført en vare. Det forudsætter kausalitet førend sælger kan slippe for et ansvar og de første 6 måneder efter købet påhviler bevisbyrden sælger.  

Selvfølgelig kan han da frasige sig ansvaret.

Hvis sælger kan dokumeneter at varen har et ødelagt hjørne fra et fald, så kan du ikke bruge reklamationsretten til noget.

Afleverer du en mobiltelefon, hvor sælger kan dokumenterer fugt og det ikke er model der er vandtæt, så kommer du heller ikke langt med reklmation.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Sagen kunne også være mere simpel. Eksempelvis at jeg har oplevet for mange fæhoveder, der aldrig har nærstuderet en lovtekst, eller erhvervet sig en juridisk kandidatgrad, som eksempelvis undertegnede, som kloger sig på lovstof, som fanden læser biblen.
Der er en grund til at studiet tager 5 år at gennemføre. Det handler netop ikke kun om at kunne læse og forstå en lovtekst, men også om at kunne sætte den ind i en kontekst. Kunne man det, havde man nok ikke grebet efter halmstrå som speditørregler eller ubegrundede påstande om 24 timers indsigelsesret eller en bortseen fra princippet om kontrakters relativitet i henhold til aftaleretten.

Hvis man vidste lidt om forbrugerret ville man vide at reglerne er præceptive. Det er første års lærdom på studiet.

Men Hey du er måske også jurist?

Tip: Hvis du kravler ned fra piedestalen, skruer ned for arrogancen og arbejder lidt på fremlægningen, vil du have nemmere ved at komme gennem med dine budskaber - det gælder både her på nettet og i den "virkelige" verden.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 12:53
Nicolait - du skal være velkommen til via pb at sende navnet på det advokatfirma du arbejder for - bare så jeg kan undgå at bruge dig i fremtiden såfremt jeg skulle få brug for en advokat. - Som flere har sagt. - verden er desværre markant anderledes end det du går og tror der står i dine bøger - og ja du er sg ikke den eneste i verden der har studeret længe. Til gengæld så kan jeg andet end at kigge i en bog. - og jo. Du har fuldkommen ret, fæhovedet har ikke nogen juridisk uddannelse, men alligevel har jeg leget en hel del med forståelse af og brug af "lovtekster" gennem de sidste år, og har sjovt nok også haft det ganske sjovt når jeg har måttet irettesætte jurister fordi deres verdensbillede ikke passede med den virkelige verden.


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 14:08
Jeg synes, vi skal stoppe med mudderkastning. Jeg vil gerne undskylde for min del af den.
Jeg har meget glæde af forummet i forhold til at læse om jeres opsætninger og udstyr, samt jeres ekspertise på det tekniske område, som jeg fuldt ud anerkender.

Jeg har ikke et stort behov for at skrive mere i den pågældende tråd, og jeg håber, vi kan bilægge vores stridigheder og istedet fokusere på vores fælles hobby hifi.

Af personlige årsager værner jeg meget om mit privatliv, således at jeg aldrig lader mig identificere på nettet. Så dem der efterspurgte arbejdsmæssige oplysninger må jeg desværre skuffe. Ej heller er jeg forpligtet på nogen måde at fremkomme med de oplysninger.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Januar-2018 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:


Jeg har ikke et stort behov for at skrive mere i den pågældende tråd, og jeg håber, vi kan bilægge vores stridigheder og istedet fokusere på vores fælles hobby hifi.


Fint med mig ;-)
Det er også langt sjovere.....


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk



Print side | Luk vindue