Print side | Luk vindue

Bedste mesh-netværk til prisen?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=154670
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 02:59


Emne: Bedste mesh-netværk til prisen?
Skrevet af: papman
Emne: Bedste mesh-netværk til prisen?
Skrevet den: 08-Marts-2018 kl. 14:48
Jeg er på udkig efter mesh-netværk. Jeg er nødt til bruge routeren fra internetleverandøren, men vil sætte to-tre accespoint i et mesh-netværk. Altså med kabel til det første accesspoint. Hvad er det bedste til prisen? Bor i et mindre hus i ét plan. Overvejer Google WiFi – efterlyser input or og imod...



Svar:
Skrevet af: pnn
Skrevet den: 08-Marts-2018 kl. 17:10
Kender ikke så meget til Mesh netværk, men kender dog 2 som har begge har google wifi 
og de er begge meget tilfreds
nem app, især den nemme mulighed for at låse diverse ipads/telefoner ude for deres børn er de super glade for, hvis lige børnene skal have net pause
den ene fik det købt på tilbud i el-******** til 1990 for nogle måneder siden, så obs på tilbud 


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 08-Marts-2018 kl. 17:30
Kan varmt anbefale Ubiquiti. Det funger vildt godt og det er tilmed billigere Google's løsning. 


Skrevet af: papman
Skrevet den: 09-Marts-2018 kl. 00:36
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Kan varmt anbefale Ubiquiti. Det funger vildt godt og det er tilmed billigere Google's løsning. 

Jeg har hørt godt om Ubiquti – men også at de skulle være meget nørdede (ikke brugervenlige). Desuden kan jeg ikke rigtig gennemskue, hvilke af deres mange forskellige modeller, man skal gå efter til f.eks. mit behov. Desuden har jeg også hørt, at man nærmest skal have videregående eksamen som IT-ingeniør for at kunne sætte dem op...


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 09-Marts-2018 kl. 06:27
Oprindeligt skrevet af papman papman skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Kan varmt anbefale Ubiquiti. Det funger vildt godt og det er tilmed billigere Google's løsning. 


Jeg har hørt godt om Ubiquti – men også at de skulle være meget nørdede (ikke brugervenlige). Desuden kan jeg ikke rigtig gennemskue, hvilke af deres mange forskellige modeller, man skal gå efter til f.eks. mit behov. Desuden har jeg også hørt, at man nærmest skal have videregående eksamen som IT-ingeniør for at kunne sætte dem op...

Det er også min erfaring.


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 09-Marts-2018 kl. 08:09
Jeg har købt mig et TP-Link Deco M5 mesh system. det fungerer super fint, mega nemt at sætte op og ja, det spiller bare.

havde problemer med dækning i den ene ende af huset.. nu har jeg ensartet høj hastighed overalt. og jeg bruger kun 2 af enhederne (der fulgte 3 stk. med)


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 09-Marts-2018 kl. 10:05
Ubiquiti har flere produktlinjer, deres Amplifi produkt er rettet mod privatbrugerne og på samme tid noget af det bedste og let tilgængeligt.
Her er en anmeldelse: https://www.youtube.com/watch?v=62aaA3LGhY0" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=62aaA3LGhY0

Men det optimale er stadig at sætte kablede access points op Big smile


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Helmuth
Skrevet den: 09-Marts-2018 kl. 19:04
Hvor langt kan et mesh-netværk egentlig række, altså imellem hver enhed?

Skåret ud i pap => Hvor mange meter kan der være imellem hver trådløse acces-point, hvis der ingen hindringer er (vægge m.m.).  


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 09-Marts-2018 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af Helmuth Helmuth skrev:

Hvor langt kan et mesh-netværk egentlig række, altså imellem hver enhed?

Skåret ud i pap => Hvor mange meter kan der være imellem hver trådløse acces-point, hvis der ingen hindringer er (vægge m.m.).  
Det kan man ikke sige noget generelt om, du må ind og læse om de produkter du overvejer.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Nilloviz
Skrevet den: 09-Marts-2018 kl. 21:46
Taber enheder kort forbindelsen, hvis man bevæger sig gennem huset og enheden skifter fra en mesh-enhed til en anden, eller foregår det helt smooth? Lige nu bruger jeg repeatere, og der bliver eksempelvis Skype opkald afbrudt, hvis jeg går ned i den anden ende af huset, hvor der sidder en anden repeater...


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 10-Marts-2018 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Nilloviz Nilloviz skrev:

Taber enheder kort forbindelsen, hvis man bevæger sig gennem huset og enheden skifter fra en mesh-enhed til en anden, eller foregår det helt smooth? Lige nu bruger jeg repeatere, og der bliver eksempelvis Skype opkald afbrudt, hvis jeg går ned i den anden ende af huset, hvor der sidder en anden repeater...

Efter sigende, skulle en af fordelene med MESH være at man netop ikke taber forbindelsen.

Men, jeg har et sæt Google WiFi på vej i posten, så jeg finder snart ud af det Smile


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 10-Marts-2018 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af Nilloviz Nilloviz skrev:

Taber enheder kort forbindelsen, hvis man bevæger sig gennem huset og enheden skifter fra en mesh-enhed til en anden, eller foregår det helt smooth? Lige nu bruger jeg repeatere, og der bliver eksempelvis Skype opkald afbrudt, hvis jeg går ned i den anden ende af huset, hvor der sidder en anden repeater...
Med Ubiquitis almindelige access points, opdager man ikke skiftet fra et AP til et andet og jeg er temmelig sikker på at det samme gælder deres Amplifi mesh.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Volhøj
Skrevet den: 10-Marts-2018 kl. 14:00
Jeg har Google WiFi, det køre super godt. rigtig god dækning på alle 3 etager...


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-Marts-2018 kl. 14:15
Et Mesh netværk er netop kendetegnet ved at alle enheder arbejder sammen og derfor vil der ikke være "roaming" fra det ene ap til det andet, blandt andet fordi alt administreres fra samme platform, som automatisk kan styre så mange enheder den har lyst til. - Det er derfor det hedder et MESH!! 


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 27-April-2018 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Et Mesh netværk er netop kendetegnet ved at alle enheder arbejder sammen og derfor vil der ikke være "roaming" fra det ene ap til det andet, blandt andet fordi alt administreres fra samme platform, som automatisk kan styre så mange enheder den har lyst til. - Det er derfor det hedder et MESH!! 


Mesh != problem fri roaming.

WiFi roaming forbedres med understøttelse af 802.11r og 802.11k.

-------------
.....


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 10:27
Kigger lige med her. Jeg har kig på google wifi, Netgear Orbi eller d-link covr. Umiddelbart får google ret meget rod, mens Orbi umiddelbart faktisk har en bedre dækning?


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 10:46
Du taker HELT fejl...


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Et Mesh netværk er netop kendetegnet ved at alle enheder arbejder sammen og derfor vil der ikke være "roaming" fra det ene ap til det andet, blandt andet fordi alt administreres fra samme platform, som automatisk kan styre så mange enheder den har lyst til. - Det er derfor det hedder et MESH!! 


Mesh != problem fri roaming.

WiFi roaming forbedres med understøttelse af 802.11r og 802.11k.



Mesh har ingen indflydelse på den roaming der foregår... slet slet ikke. Så har du misforstået den egentlige ide på et “mesh” netværk...


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 13:33
Har et Deco M5 og det fungerer bare

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 14:26
Har et ubiquty LR access point - det dækker fint 170m2

Kostede hvis 8-900kr

Hvad er der at vinde ved et mesh netværk istedet?


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Har et ubiquty LR access point - det dækker fint 170m2

Kostede hvis 8-900kr

Hvad er der at vinde ved et mesh netværk istedet?


gevinste ved MESH er at du har en mere intelligent udgave af en repeater.. .
dvs du kan have 2-3-4 enheder som holder en kommunikation over flere. så hvis f.eks den ene "repeater" dør/slukker eller lign så dør hele netværket ikke.. Dvs det er smart hvis man ikke vil trække kabler til access points.

Men at køre med dedikerede access points og så Mesh så vil Access point delen ALTID vinde.

at folk herinde rådgiver med at mesh er intelligente og selv roaminger klienter osv er noget fis i en hornlygte..


Roaming foregår klient side. udfra parametre sat i programmeringen af klienten, med hvilket threshold den skal kigge efter..


så når du har  f.eks 2-3 access point der er kablet så har du alt og tabe ved et mesh og intet at vinde..




Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Et Mesh netværk er netop kendetegnet ved at alle enheder arbejder sammen og derfor vil der ikke være "roaming" fra det ene ap til det andet, blandt andet fordi alt administreres fra samme platform, som automatisk kan styre så mange enheder den har lyst til. - Det er derfor det hedder et MESH!! 


Mesh != problem fri roaming.

WiFi roaming forbedres med understøttelse af 802.11r og 802.11k.



Mesh har ingen indflydelse på den roaming der foregår... slet slet ikke. Så har du misforstået den egentlige ide på et “mesh” netværk...

Du bør gør det tydeligt hvem su svarer.


-------------
.....


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 28-April-2018 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Et Mesh netværk er netop kendetegnet ved at alle enheder arbejder sammen og derfor vil der ikke være "roaming" fra det ene ap til det andet, blandt andet fordi alt administreres fra samme platform, som automatisk kan styre så mange enheder den har lyst til. - Det er derfor det hedder et MESH!! 


Mesh != problem fri roaming.

WiFi roaming forbedres med understøttelse af 802.11r og 802.11k.



Mesh har ingen indflydelse på den roaming der foregår... slet slet ikke. Så har du misforstået den egentlige ide på et “mesh” netværk...

Du bør gør det tydeligt hvem su svarer.


Det skulle da gerne være tydeligt hvis jeg citerer hele samtalen og jeg så samtidig har sidste citat nederst :)


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 29-April-2018 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Det skulle da gerne være tydeligt hvis jeg citerer hele samtalen og jeg så samtidig har sidste citat nederst :)


Jae, nej!

Du har mit citat nederste (yderste i kæden), men dit svar giver ikke mening i forhold til det jeg skriver.
Mesh !=Problem fri wifi roaming.
Det er jo også selv det du mener, så hvordan kan du være uenig i det?

Så må det jo være claus_jac du vil citerer, men det er ikke tydeligt.

-------------
.....


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 29-April-2018 kl. 11:50
mesh er ikke ens med problem fri roaming.

der er præcist samme slags roaming i et mesh netværk som et hvilket som helst andet netværk.



Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 29-April-2018 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

mesh er ikke ens med problem fri roaming.

der er præcist samme slags roaming i et mesh netværk som et hvilket som helst andet netværk.



Det er jo det jeg skriver, det er derfor at dit citat ikke giver mening .



-------------
.....


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 29-April-2018 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Det er jo det jeg skriver, det er derfor at dit citat ikke giver mening .


Du må undervise lidt i boolsk algebra.


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 29-April-2018 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

mesh er ikke ens med problem fri roaming.

der er præcist samme slags roaming i et mesh netværk som et hvilket som helst andet netværk.



Det er jo det jeg skriver, det er derfor at dit citat ikke giver mening .





Det er da slet ikke hvad du skrev? Du melder netop ud at Mesh= problem FRI roaming. Hvor jeg så påpeger at mesh på ingen måde er årsag til en problem fri roaming...

Dvs der du startede med at påstå er forkert..


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 30-April-2018 kl. 06:51
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af papman papman skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Kan varmt anbefale Ubiquiti. Det funger vildt godt og det er tilmed billigere Google's løsning. 


Jeg har hørt godt om Ubiquti – men også at de skulle være meget nørdede (ikke brugervenlige). Desuden kan jeg ikke rigtig gennemskue, hvilke af deres mange forskellige modeller, man skal gå efter til f.eks. mit behov. Desuden har jeg også hørt, at man nærmest skal have videregående eksamen som IT-ingeniør for at kunne sætte dem op...

Det er også min erfaring.

Jeg startede selv med at kigge på MESH og uden at jeg har nogen erfaringer så vil jeg tro det sikkert giver enkel opsætning og problemfri brug hvis man hører hvad andre beskriver. Smallnetbuilder.com har en fin test/oversigt:

https://www.smallnetbuilder.com/" rel="nofollow - https://www.smallnetbuilder.com/

Men jeg endte med at købe et Ubiquity setup fordi jeg havde kabler på plads de rigtige steder og da produktprogrammet virker så fleksibelt at det kan udbygges efter behov. Fleksibiliteten er jo nok også det der gør at man lige skal bruge 5 minutter mere på at forstå mulighederne. Til et 170 kvm hus købte jeg:

3 x AP-lite, en 8-60W switch og en USG'en.

Se også denne tråd for lidt flere detaljer:

https://forum.recordere.dk/wifi-i-stort-2-plans-hus_topic154709_page6.html?KW=ubiquity" rel="nofollow - https://forum.recordere.dk/wifi-i-stort-2-plans-hus_topic154709_page6.html?KW=ubiquity


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-April-2018 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

mesh er ikke ens med problem fri roaming.

der er præcist samme slags roaming i et mesh netværk som et hvilket som helst andet netværk.



Det er jo det jeg skriver, det er derfor at dit citat ikke giver mening .





Det er da slet ikke hvad du skrev? Du melder netop ud at Mesh= problem FRI roaming. Hvor jeg så påpeger at mesh på ingen måde er årsag til en problem fri roaming...

Dvs der du startede med at påstå er forkert..

Han skriver Mesh != problemfri
!= udråbstegnet betyder "IKKE" dvs, Mesh er "ikke lig med" problemfri


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 30-April-2018 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Han skriver Mesh != problemfri
!= udråbstegnet betyder "IKKE" dvs, Mesh er "ikke lig med" problemfri

Korrekt, men det skal man nok være lidt kode-nørd for at forstå.. Wink


Skrevet af: Cyberguy
Skrevet den: 30-April-2018 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:




Han skriver Mesh != problemfri
!= udråbstegnet betyder "IKKE" dvs, Mesh er "ikke lig med" problemfri
[/QUOTE]

Betyder “JA !” så nej
Prøv med et par spørgsmålstegn i stedet for.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 30-April-2018 kl. 23:08
Nej, men !Ja ville betyde nej :-P

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 01-Maj-2018 kl. 06:06
Hold nu op.

Denne tråd er stukket helt af.

Hjælp dog trådstarter istedet for at diskutere kommaer.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 01-Maj-2018 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hold nu op.

Denne tråd er stukket helt af.

Hjælp dog trådstarter istedet for at diskutere kommaer.

Teknisk set er det udråbstegn der diskuteres.... Wink LOL


Skrevet af: claussor
Skrevet den: 01-Maj-2018 kl. 17:32
Har 2 Google WiFi i huset. Meget bedre og solid dækning i forhold til Yousee Cisco router og smertefrit at sætte op. Har haft wi-fi i 15 år og altid ment repeatere og den slags var noget pjat. Har skiftet mening:)


Skrevet af: mulberry
Skrevet den: 29-Juli-2018 kl. 13:50
Hejsa!

Har installeret et Amplifi HD mesh netværk i vores bolig (120 m2 lejlighed + 40 m2 terrasser). Central router i rumpetten på Fullrate's standard Sagen 3890 modem, og 2 styk Mesh Points placeret de rette steder i boligen.

Hastigheden er typisk omkring 180mb/s, men vigtigst for os: ingen 'sorte' huller uden netværksforbindelse. Selv ude på terrasserne er der fuldt smæk på, gennem beton og tre-lags termoglas.

Opsætningen kan ikke være simplere: tilslut routeren til kabelmodemmet (kabel medfølger), sæt strøm på, hvorefter enheden konfigurerer sig selv, downloader den seneste firmware. Derefter foregår resten i Amplifi's app (iOS og Android), som nok er et af de bedste og mest brugervenlige interfaces, som jeg længe har set.
Når setup'et er klar, sættes Mesh Points i stikkontakter (ingen ledninger!), og ca. 3 min. efter er det hele klar, fuld dækning overalt.

Der er muligheder for mere avanceret netværkssetup, såfremt man ønsker det, med statiske adresser, egen IP range osv.

Kan kun anbefale Amplifi, det virker bare.



Print side | Luk vindue