Print side | Luk vindue

Hvorfor lægger de ikke 4K skiver i graven?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155107
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 21:34


Emne: Hvorfor lægger de ikke 4K skiver i graven?
Skrevet af: Martin Sjøstrand
Emne: Hvorfor lægger de ikke 4K skiver i graven?
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 14:03
Jeg forstår det ikke rigtigt... hvorfor dropper man ikke 4K skiverne? Det er, desværre, et nicheprodukt, det er pisse dyrt, og det er vildt utilgængeligt.

Jeg bestilte Fantastic Beasts på Elgigantens webshop, og efter 3 uger hvor de hele tiden lovede den var på vej, blev jeg ringet op, at de ikke havde den længere alligevel, og ikke ville få den mere. Så de ville kreditere den. Jeg spurgte om de ikke ville sende The Last Jedi i stedet, i 4K... det kunne hun ikke, for de havde ikke flere, og hun var slet ikke sikker på de ville få den igen, da den er fjernet helt fra deres hjemmeside i 4K

Deres butikker har ca 10 gamle titler på hylderne.

De resterende netbutikker tager mellem 250 og 300 kr for en enkelt film. Det må da om noget være tegn på at de ikke gider have salget i gang?

Det virker bare slet ikke som om, at der er nogen vilje, nogen steder, for at få gang i salget... og hvis tiden er løbet fra fysiske medier, fordi der ikke er nok der sætter pris på kvaliteten, så er det da lige før jeg heller så det forsvandt HELT, i stedet for at det bliver sådan en frustrerende jagt på film, for de få af os der sætter pris på det



Svar:
Skrevet af: spanky
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 14:12
Elgiganten har så vidt jeg ved ikke tænkt sig at gøre noget særligt ud af film salg, derfor det ret fesne udvalg.

Blu-ray var også skide dyrt dengang det kom frem, så mon ikke det bare er et spørgsmål om tid.

Og hvad sku det droppes til fordel for, streaming ? Som efter min mening er noget skrald i 4K for ikke at snakke om manglende lydformater

Men det er jo desværre den vej det går, flere og flere streamer og der er ikke penge i fysiske medier længere

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128422&title=spankys-hjemmebio" rel="nofollow - Min hjemmebio tråd


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 14:30
Fantastiske skabninger kan købes i iTunes for 99 kr. i 4K - jeg købte den da den udkom, og den blev så opdateret til 4K Dolby Vision helt gratis.
Oppo er stoppet med at lave afspillere, og når nye film koster 149 kr. i iTunes og er i 4K, eller opdateres til det, så er der ikke meget marked tilbage.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 14:31
The Last Jedi er måske fjernet fordi den ikke har danske undertekster på 4K skiven.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Jeg forstår det ikke rigtigt... hvorfor dropper man ikke 4K skiverne? Det er, desværre, et nicheprodukt, det er pisse dyrt, og det er vildt utilgængeligt.


Sidstnævnte passer jo ikke. Det er vildt nemt at bestille dem på nettet. Hvis ikke udgiverne mente det var pengene værd, SÅ ville formatet blive lagt i graven.

Nye formater er altid dyrere i starten. Blu-ray kostede også op til 300,- de allerførste par år. Folk har det bare med at glemme den slags, når man kan få smidt to for 100, tre for 200, osv. i nakken over alt.


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 15:03
Naiera du har da til dels ret, jeg har glemt hvor dyre Blu-ray var i sin tid... eller måske husker jeg det svagt når du siger det

Når jeg siger utilgængeligt, så mener jeg lidt det med at jeg ikke kan få en indskydelse der hedder “hey, jeg vil se SW i aften, jeg fiser lige i Elgiganten”

Jeg skal planlægge hvad jeg vil se hvornår, og jeg skal gerne samle til bunke, da jeg simpelthen ikke gider give 30-50 ekstra, i fragt for hver eneste film

Og når der så ydermere er store udgivelser hvor jeg ikke engang kan få danske tekster “Thor, gotg og SW” så synes jeg det ligner et marked der virkeligt bliver underprioriteret... desværre



Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 15:06
De er nu nemme nok at få fat i, men ja jeg tror også det blir et niche produkt, hvis ikke det allerede er..

Jeg er da en af dem der har rykket fra fysisk medie til streaming, men jo streaming ala iTunes har bestemt sine mangler ved lyden, men det er samme slags kunder som nu har soundbar osv, så det betyder nok mindre at iTunes kun levere dolby digital.
Billedmæssigt syntes jeg iTunes levere et ret fornuftigt resultat og det gør mange kunder nok generelt.

Så ja som tiderne er idag, så kunne jeg godt se 4k dø ud, men jeg tror først på det den dag streaming tjenesterne levere hd lyd. Inden da skal den nok have sit marked


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 15:29
UHD BD er indbegrebet af et niche-produkt.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 15:40
Film på LaserDisc startede ved 280 kroner for de billige
Gav 450 kroner for The Abyss
Det var tider

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 16:47
Den første DVD jeg købte var LEON Integral Version, og den kostede 450 kr.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 18:30
Behovet for 4k skiver er måske ikke så stort i DK, men der er mange steder i verden hvor internetforbindelserne stadig ikke er særligt gode, så markedet for den slags er nok større end man lige forestiller sig. Der er heller ikke regionslås på UHD BD så man ikke udelukker potentielle kunder.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 17-April-2018 kl. 19:32
Jeg kan huske, da jeg gav 399 ;- for et 18 min. sammenkog af Star Wars på Super 8 mm.  :)
Senere kom der en anden udgave, som jeg splejsede sammen med den først, så jeg fik en udgave, der varede ca. en halv times tid.
Min bror og jeg kunne alle replikker udenad, inkl. introen: "A long time ago, in a galaxy far far away..."


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 06:05
Ikke bare BD 4K skiver, men også blu-ray er ved at blive niche-produkter. Gælder jo alle fysiske medier.

 Selv hardcore A/V - nørder er hoppet på streaming, til det daglige forbrug. Hvis gutterne og jeg skal se en film, kan vi jo desværre ikke længere gå i Blockbuster og bruge en time på at blive enige om 2 titler, men må ty til iTunes eller StofaTv...

Det var også tider da man kunne gå i pladebutikken og lytte til den nye med Depeche Mode før man købte den på 12". ;) Nu er det lidt nemmere, men knap så hyggeligt, med Tidal.

Jeg vil dog mene at enkelte titler (nogen kan jo ikke købes/ lejes på iTunes ) fortjener at blive set i en bedre kvalitet. Har bl.a Logan og Planet Earth II. ( Blue Planet II, Dunkirk og Gaurdians of the Galaxy i pipeline).

Tjek amazon efter titler, de har ALT!


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 06:33
Jeg tror der er mange AV nørder der stadig køber skiver. Mange af dem bruger nok også streaming for bekvemmelighedens skyld.

Jeg er ikke helt nørd selv, men køber stadig skiver. Mest fordi jeg ikke gider vente til den kommer på Netflix, og skal man leje den via streaming, kan man lige så godt købe den i stedet.

Jeg ville være træt af hvis man ikke kan ikke en fysisk film mere.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 07:19
Jeg forstår heller ikke de fysiske medier og ville gerne af med dem. Men så længe de komprimerer lyd og billede på diverse streaming tjenester, så hopper jeg ikke på streaming til biografen endnu.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 07:53
En internetforbindelse kan gå ned
Så sidder man der midt i filmen
Havde store problemer med Apple TV, da det var en ældre version af iOS (nu er der sjældent problemer)

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

En internetforbindelse kan gå ned
Så sidder man der midt i filmen
Havde store problemer med Apple TV, da det var en ældre version af iOS (nu er der sjældent problemer)
En bluray afspiller kan gå i stykker. Så sidder man der midt i filmen. Tror forbindelsen kommer tilbage hurtigere end du kan købe en ny bluray afspiller.

Derudover synes jeg det er forkert at debattere på worst-case tilgange.




Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 08:24
Grunden til at jeg foretrækker fysiske medier (UHD) er fordi: 
1) Jeg nyder at have min egen kopi, som ikke er bundet op til en specifik streaming tjeneste,
2) Den bedre kvalitet som tilbydes på medier
3) At nørkle med skiverne og at det hele ikke er serveret for mig (jeps jeg nyder at ikke alt er on-demand og på forhånd delvis er valgt for mig på vegne af en AI, robot eller hvad du vil kalde det)
4) På makro niveau så er der visse virksomheder som jeg ikke vil støtte, men kan selvfølgelig ikke undgå det fuldstændig da de laver godt indhold.

Men jeg er udmærket klar over at det er et niche område og at aktionærerne skal have deres afkast, derfor lever fysiske medier sikkert på lånt tid. Men men jeg vil sige det er imponerende at vinyler er kommet tilbage, det er et tegn på at man ikke altid kan konkludere 100% på historiske trends. 


-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: RaGa_MuFFiN
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 10:18
Jeg ville ønske at fysiske skiver kom mere tilbage - det virker, og du er sikker på, hvad du har.

Netflix kan finde på at fjerne titler, det samme kan Apple gøre i iTunes, det står faktisk i deres retningslinier :-/ Det ville jeg personligt være rigtig træt af.

Dog ripper jeg selv alle mine film i fuld MKV uden at komprimere dem med de lydspor jeg skal bruge. Og afspiller dem i Plex / inFuse på ATV4 4K. Det virker bare - og kvaliteten er mærkbart bedre, end hvis jeg afspiller samme titel fra Netflix eller lignende i 4K - man kan tydeligt se forskel - jeg er ikke inde i teknikken, men jeg kan bare se, at det virker bedre lokalt.




Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 11:28
læste den anden da, kan ikke huske hvor, at blu-ray skiver var steget i salg kontra før streaming. jeg og fruen er så dem der stadig køber de film vi vil eje på skive. Streaming bruger vi mest på serier. Jeg har så en plex server som jeg har mine egne rips på, da vi ikke gider at have filmene stående fremme, og det et bøvlet at lede efter dem i en fysisk mappe


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 12:39
Jeg har kun ÉN eneste grund til at fortrække fysiske medier - og det er den markant højere tekniske kvalitet de tilbyder.

Kunne streaming tilbyde tilsvarende kvalitet, så kunne man for min skyld godt lægge de fysiske medier i graven. Men ind til da - og der kan gå længe da bitraten skal hæves med over en faktor 4 på billede og over en faktor 10 på lyd - har vi direkte brug for de fysiske medier.


Skrevet af: fribse
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 13:18
Jeg køber stadig skiver i stor stil. Jeg er simpelthen så træt af at en eller anden tilfældig udbyder skal bestemme om jeg må se en film igen.
Skiverne er så billige, og kvaliteten så god at der er en rimelig økonomi i det. Jeg køber dem sjældent når de kommer ud, med mindre det er en af de stor releases.
Streaming tjenesterne har en film i en kortere periode, og så skal du alligevel til at leje / købe den online når du vil se den senere.
Læg mærke til hvor lille udvalget er i Viaplan og Netflix, specielt i Danmark hvor vi betaler aller mest.
Ikke forstået sådan at jeg ikke er glad for streaming tjenesterne, dem bruger vi tit, men vil man se en bestemt film så kommer man altså til at sidder og lede lang tid efter om den ene eller den anden har den i sortimentet, og det har de så ofte ikke.
Alternativt så kommer man til at have en skov af streaming tjenester, alle de store studier tror jo at der er mange penge at tjene på at udbyde deres egne film, derfor er de begyndt at opsige samarbejdsaftaler med Netflix, Viaplay, Amazon osv. Så kan du få lov til at betale 100,- eller mere om måneden for kun at se ét studie's udvalg, og det kan du så gange op med antallet af studier.
Nordisk film var for en gang skyld langt hurtigere en Hollywood, og har både Dansk Filmskat og Min Bio, men udvalget er for dårligt, og prisen er for høj, jeg tror ikke det kommer til at blive bedre når Hollywood kommer på banen.


-------------
Mvh

Fribse



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

En bluray afspiller kan gå i stykker. Så sidder man der midt i filmen. Tror forbindelsen kommer tilbage hurtigere end du kan købe en ny bluray afspiller.


Internettet går helt sikkert ned oftere end Blu-ray-afspillere går i stykker


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af RaGa_MuFFiN RaGa_MuFFiN skrev:

Jeg ville ønske at fysiske skiver kom mere tilbage - det virker, og du er sikker på, hvad du har.




Skrevet af: katbird
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 14:55
@RaGa_MuFFiN
“Netflix kan finde på at fjerne titler, det samme kan Apple gøre i iTunes, det står faktisk i deres retningslinier :-/ Det ville jeg personligt være rigtig træt af.”

Hvis du har købt en film i iTunes forsvinder den ikke fra din konto ,selvom Apple fjerner den fra deres katalog.
Er blevet diskuteret her
https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=35&t=41241" rel="nofollow - Flatpanels


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

En bluray afspiller kan gå i stykker. Så sidder man der midt i filmen. Tror forbindelsen kommer tilbage hurtigere end du kan købe en ny bluray afspiller.


Internettet går helt sikkert ned oftere end Blu-ray-afspillere går i stykker
I må godt nok have noget dårligt internet - jeg oplever stort set aldrig problemer. Men kan være jeg er heldig.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 15:25
Altså, nu har jeg aldrig haft en Blu-ray-afspiller der gik i stykker...


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 19:30
Har læst tråden igennem . Og det eneste valide argument for fysiske skiver er - i mine øjne og ører - reelt den bedre lyd . Billedkvalitetetsforskellen mellem feks Itunes og fysiske skiver er i hvert fald synligt mindre end forskellen mellem TV live streaming , og YouSee kabel tv . Men folk der jagter den bedste billedkvalitet går selvfølgeligt også udenom TV streaming. . .

Mener forøvrigt ikke at bitraten på cloud baseret indhold er nær så vigtig , som på lives- treaming . . ?   

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 19:48
@Lennon, og det faktum at ikke alt er tilgængeligt i 4K på streamingtjenesterne ( i Danmark)

-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@Lennon, og det faktum at ikke alt er tilgængeligt i 4K på streamingtjenesterne ( i Danmark)


Korrekt, at der også kan være et distributionsproblem . Er selv ramt,af at Planet Earth2 ikke er tilgængeligt på Itunes

Er det forøvrigt stadig kun Itunes der tilbyder streamede 4k HDR film ? Ser her bort fra Netflix og andres egenproduktioner .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@Lennon, og det faktum at ikke alt er tilgængeligt i 4K på streamingtjenesterne ( i Danmark)


Korrekt, at der også kan være et distributionsproblem . Er selv ramt,af at Planet Earth2 ikke er tilgængeligt på Itunes

Er det forøvrigt stadig kun Itunes der tilbyder streamede 4k HDR film ? Ser her bort fra Netflix og andres egenproduktioner .
Google Play har også hdr. Så vidt jeg husker


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 18-April-2018 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@Lennon, og det faktum at ikke alt er tilgængeligt i 4K på streamingtjenesterne ( i Danmark)


Korrekt, at der også kan være et distributionsproblem . Er selv ramt,af at Planet Earth2 ikke er tilgængeligt på Itunes

Er det forøvrigt stadig kun Itunes der tilbyder streamede 4k HDR film ? Ser her bort fra Netflix og andres egenproduktioner .
Google Play har også hdr. Så vidt jeg husker
https://support.google.com/googleplay/answer/7184994?hl=da" rel="nofollow - https://support.google.com/googleplay/answer/7184994?hl=da


Skrevet af: RaGa_MuFFiN
Skrevet den: 19-April-2018 kl. 07:45
Google Play har ikke en sk*d i Danmark. Ellers var jeg blevet på den platform i stedet for at skifte til den mørke side (Apple) .


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 19-April-2018 kl. 11:23
Muligvis af samme grund som af man stadig kan købe LP

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-April-2018 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af RaGa_MuFFiN RaGa_MuFFiN skrev:

Google Play har ikke en sk*d i Danmark. Ellers var jeg blevet på den platform i stedet for at skifte til den mørke side (Apple) .

Så google er på den lyse side?
https://www.business.dk/digital/google-staar-til-eu-boede-paa-19-milliarder-kroner" rel="nofollow - https://www.business.dk/digital/google-staar-til-eu-boede-paa-19-milliarder-kroner


Skrevet af: RaGa_MuFFiN
Skrevet den: 19-April-2018 kl. 11:36
I forhold til, hvad jeg har været vant til - så ja. :-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-April-2018 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af RaGa_MuFFiN RaGa_MuFFiN skrev:

I forhold til, hvad jeg har været vant til - så ja. :-)

Kedelig forretningsmodel at udelukke konkurrenterne fra de bedste placeringer i internetgigantens søgeresultater


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2018 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af RaGa_MuFFiN RaGa_MuFFiN skrev:

Google Play har ikke en sk*d i Danmark. Ellers var jeg blevet på den platform i stedet for at skifte til den mørke side (Apple) .

Så google er på den lyse side?
https://www.business.dk/digital/google-staar-til-eu-boede-paa-19-milliarder-kroner" rel="nofollow - https://www.business.dk/digital/google-staar-til-eu-boede-paa-19-milliarder-kroner


Folk der hader Apple fordi de er "selviske" (som en bruger skrev her på siden forleden) er dårligt informerede. Alle store firmaer gør præcis det samme lort som Apple. Hvis man vil have en smartphone, en streaming-tjeneste, etc., så står valget mellem pest, kolera og andre lige så slemme sygdomme.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-April-2018 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af RaGa_MuFFiN RaGa_MuFFiN skrev:

Google Play har ikke en sk*d i Danmark. Ellers var jeg blevet på den platform i stedet for at skifte til den mørke side (Apple) .

Så google er på den lyse side?
https://www.business.dk/digital/google-staar-til-eu-boede-paa-19-milliarder-kroner" rel="nofollow - https://www.business.dk/digital/google-staar-til-eu-boede-paa-19-milliarder-kroner


Folk der hader Apple fordi de er "selviske" (som en bruger skrev her på siden forleden) er dårligt informerede. Alle store firmaer gør præcis det samme lort som Apple. Hvis man vil have en smartphone, en streaming-tjeneste, etc., så står valget mellem pest, kolera og andre lige så slemme sygdomme.

Ja enig! Og vi giver dem en magt der er større end både Trump og Putin har tilsammen. Og det kan gå temmelig galt, se bare Fjæsbogen



Print side | Luk vindue