Print side | Luk vindue

Når støvet har lagt sig -DR1 dårlig billedkvalitet

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160151
Udskrevet den: 10-Maj-2024 kl. 23:11


Emne: Når støvet har lagt sig -DR1 dårlig billedkvalitet
Skrevet af: Munch
Emne: Når støvet har lagt sig -DR1 dårlig billedkvalitet
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 09:51
 Normalt har jeg en fremragende billedkvalitet på mit Panasonic 65EZ1000 Oled TV. Men på DR1’s nye dramaserie oplevede jeg at billedet er meget dårligt, især i de mørkere indendørs scener. Jeg får TV signal fra Stofa, og det er 100% i både styrke og kvalitet, og bit-fejlrate er 0.00E+00.

Det er ikke en generel tendens, jeg synes TV’et normalt viser flot billedkvalitet i alle mulige udsendelser, bare ikke denne drama serie. Fejlene optræder med lysende bånd lodret på skærmen, og med lysende elementer i skyggerne. Jeg er ikke ekspert, men tænker det har noget at gøre med bitrate eller compression.

Sakset fra klage til DR. Er der nogle af jer der bemærkede dårlig billedkvalitet på nævnte udsendelse iaftes på DR1 kl 20?



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 10:02
 Nej. den var helt i orden, intet af det der beskrives.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 10:13
Jeg lagde også mærke til den dårlige billedkvalitet især i de mørke scener hvor billedet var noget grumset/kornet - jeg så dog via DR TV (streaming - ikke live), men tror ikke (kun) det skyldes at jeg streamede udsendelsen.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 10:24
 Mørke scener ja, men derudover var der ikke noget specielt at bemærke, så udsendelsen direkte på egen antenne.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Shumway
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 10:24
Det var ganske forfærdeligt at se på. Så det direkte på flow-tv.
Sort var stort set ikke eksisterende. Det var mange nuancer af grå istedet for. Specielt i de mørke scener, men alt så fesent og udvasket ud.

Derudover lagde jeg mærke til lysende linjer i selve billedet i top og bund, langs de sort bjælker.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 10:38
Så ganske fin ud på mit Panasonic 65DX900   oplevede ikke det der beskrives

Signal kommer fra yousee kabel


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 11:58
Det jeg så på Yousee flow TV var også en ringe kvalitet.

men det var mere måden det var optaget på


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 13:01
Tak for tilbagemeldingerne! 3 enige og 2 uenige, det må betyde der var noget galt. Jeg hælder også mest til at optagelserne er for ringe, men afventer selvfølgelig hvad DR har at sige til deres forsvar.


Skrevet af: Bladerunner
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 16:22
Jeg så genudsendelsen på DR2 i går aftes.

Synes også helt klart at billedet fremstår grumset i stort set alle scener men man ser det mest i de mørke.
Jeg tror så det er et helt bevidst valg at der er lagt et 'filter' på.
Det er som om håbløsheden får en ekstra tand på den konto.

I øvrigt en fremragende serie - glæder mig til de næste afsnit.




Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 09:50
Helt enig. Rigtig skidt billedekvalitet, men tænker det afspejler serien. Jeg gik i seng.. 

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: Shumway
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 10:47
Da jeg så det tænkte jeg der var noget galt, men I har ret i at det nok er et bevidst valg.

Jeg synes det var uudholdeligt at kigge på, og når det ydermere, i min optik, var et drønkedeligt afsnit, så vender jeg nok ikke tilbage.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 11:34
Filtre ovenpå indholdet kan gøre underværker for stemningen. Det ser ofte herligt ud i redigeringsstudiet, hvor man arbejder med de ukomprimerede billeder. Det samme med f.eks. 'grain' - korn - i billedet. Det er ofte et helt bevidst valg fra indholdsskaberne.

Desværre har man sjældent råd til disse kunstneriske frihedsgrader, hvis man ikke tager den efterfølgende videokomprimering med i sine overvejelser. Komprimeringen kan ødelægge udtrykket i billedet - ikke kun se uheldigt ud hvad angår detaljer og fnidder.

Desværre giver tjenester som HBO Nordic, DRTV og TV2 Play ikke indholdsskaberne særlig stor kunstnerisk frihed til at udfolde sig på billedsiden. Hverken hvad angår lys/farvepaletten (HDR) eller komprimeringen (bitrate). En skam, at man ikke har øje for dette internt efter min mening. Strømmen af dårlige undskyldninger for at spare på bitraten vil desværre heller ingen ende tage.

Hvis I ikke allerede kender den, så måler vi i fællesskab på billed/lydkvalitet på tværs af danske og udenlandske tjenester i denne forumtråd/oversigt. Jo flere vi kan komme med på vognen, desto mere pres kan vi lægge på udbyderne til at levere acceptabel streamingkvalitet:  https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=277294#p277294" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=277294#p277294


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 12:28
Rasmus, tak for forklaringen. Det gir go mening at det er sådan det forholder sig, når billedet blir helt forvansket af lys og skygge der ikke skal være der. Jeg forstår godt de kunstneriske virkemidler, men hvis de ikke kommer ud til slutbrugeren, så er det tabt på gulvet. Og kan i værste fald ødelægge oplevelsen, så man vælger at slukke. Og det synes jeg er en skam, for efter at ha set hele afsnittet, synes jeg den har noget på hjerte.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 12:42
Ja, det er en skam :-( Jeg er brancheskadet, men jeg ser det meget ofte på særligt de danske/nordiske tjenester.

Game of Thrones famøse, mørke afsnit her i sidste sæson er jo også et godt eksempel. Jeg er sikker på, at stemningen og billedet har set helt fantastisk ud i redigeringsstudiet. Efterfølgende blev det hele ødelagt af alt for hård videokomprimering. Gråtoner flød sammen, der var tydelige artefakter i mange områder af billedet og stemningen i billedet blev ødelagt. Konkret så er det svært at komprimere detaljer i mørke områder (hvorfor det kræver højere bitrate), men vores øjne er også meget lysfølsomme ift. forskelle i de mørke nuancer.

Netflix har generelt kørt med rimelig bitrate, men f.eks. Night on Earth, som er deres seneste naturdokumentar filmet fortrinsvis i mørke, begynder også at vise begrænsningerne ved det niveau, som Netflix har sat for deres bitrate. Streaming kan sagtens se helt eminent ud. Se f.eks. kvaliteten på Apple TV+.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels



Print side | Luk vindue