Print side | Luk vindue

Streaming via mobilt bredbånd

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=165204
Udskrevet den: 16-Maj-2024 kl. 13:54


Emne: Streaming via mobilt bredbånd
Skrevet af: Among
Emne: Streaming via mobilt bredbånd
Skrevet den: 18-Oktober-2022 kl. 21:07
Er der nogen, der vil dele ud af deres erfaringer, som er gået over til kun at streame tv via et mobilt bredbåndsabonnement? 

Vi overvejer lidt herhjemme at gå permanent over til Mobilt Bredbånd herhjemme. Og vi streamer kun tv.

Fungerer mobilt bredbånd også til gaming?



Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 06:15
Du skal undersøge om du bor i et område med god dækning

Og så er mange abbonenter med data begrænsning.    

Så vurder hvor meget der er plads til.     Streamning kan snuppe en del på en aften alt efter hvad i ser. 


Skrevet af: Among
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 08:14
Dækningen er fin. Jeg bor midt i Aalborg. Det er mere forbruget med to børn i huset, og et tv-mønster der baserer sig udelukkende på streaming. Og hjemmearbejde har vi begge fra tid til anden her i husstanden. Og lidt gaming. Jeg er simpelthen bange for, at vi overstiger de typisk 1.000 GB, der er inkluderet. Dog har et teleselskab inkluderet 2.000.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 08:26
Jeg ville også være mange for at det er nok. 

Da vi var på sommerferie, havde vi mobilt bredbånd med og vi havde en pakke på 200 Gb. Vi brugte kun Iphone og Ipad. Vi streamet ikke noget, men i løbet af 1 månedet havde vi brugt tæt på 200 Gb, bare på at surfe, billeder og enhederne der opdaterer og lign. Og vi var kun 2 personer.



Skrevet af: PerW
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 08:29
Men er det ikke bare at prøve det?

Oister har tilbud, hvor du får routeren gratis og så er der 2 Tb.

Mindsteprisen er små 300 kr inkl router.

Så køb pakken. Og sluk for jeres nuværende løsning.

https://www.oister.dk/internet/oister-wifi/" rel="nofollow - https://www.oister.dk/internet/oister-wifi/



Skrevet af: Jonas_R
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 08:33
Du komme ikke i nærheden af af de 1000Gb

Typisk streamer du med omkring de 8mbit/s~ 1mb/s.

Så en times tv bruger ca 3,6Gb, dvs at du kan se ca 10 timers tv om dagen.

Jeg har haft det i sommerhuset i lang tid og svigermor i kolonihaven.

5G kører noget bedre en 4G når der er spids belastning.

Jeg har omkring 200-300m til masten og når jeg spiller CS GO, rocket league mm så er min ping omkring 50-60ms og det kører rimeligt fornuftigt, meeen synes jeg en gang i mellem oplever lidt lag. 
Der er ingen problemer med streaming efter jeg skiftede til 5G, med 4G kunne det godt være lidt trægt ved spidsbelastning (typisk mellem 18-21).

Så tjek mastedatabasen og vælg den udbyder som er tættest på den hvor du vil stille din router.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af Jonas_R Jonas_R skrev:

Du komme ikke i nærheden af af de 1000Gb

Typisk streamer du med omkring de 8mbit/s~ 1mb/s.

Så en times tv bruger ca 3,6Gb, dvs at du kan se ca 10 timers tv om dagen.

Jeg har haft det i sommerhuset i lang tid og svigermor i kolonihaven.

5G kører noget bedre en 4G når der er spids belastning.

Jeg har omkring 200-300m til masten og når jeg spiller CS GO, rocket league mm så er min ping omkring 50-60ms og det kører rimeligt fornuftigt, meeen synes jeg en gang i mellem oplever lidt lag. 
Der er ingen problemer med streaming efter jeg skiftede til 5G, med 4G kunne det godt være lidt trægt ved spidsbelastning (typisk mellem 18-21).

Så tjek mastedatabasen og vælg den udbyder som er tættest på den hvor du vil stille din router.

Tror ikke vi ville kunne nøjes med 1000GB uden at skrue ned for kvaliteten.

Netflix 4k og Disney+ bruger 7-8GB pr time.
Yousee 4K op til 16GB


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 09:49
når jeg kikke på data flow i min router så er vi tit over 50gb pr dag for 2 personer.

TV og surf  !


Skrevet af: SSvenSSon
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 10:54
Jeg havde en kollega som bor alene (men hun så godt nok mange film og serier), der flere gange fik besked på at hendes 1000 GB grænse var overskredet. Hun var nødt til at gå tilbage til fast forbindelse ved antenneforening, da hastigheden efter overskridelse blev sat latterligt langt ned. 


Skrevet af: Among
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 11:11
Er det korrekt forstået, at der er teleselskaber, som tilbyder mobilabonnementer med fri data uden fair use-grænse? Er der noget til hinder for, at man smider sådan et kort i en router?


Skrevet af: Kristian3th
Skrevet den: 19-Oktober-2022 kl. 18:10
Jeg forstår ikke helt, hvorfor man vælger mobilt bredbånd i stedet for fx en fiberforbindelse, som jeg er sikker på er tilgængelig i Aalborg midtby (?). 
Mobilt bredbånd er en delt ressource, som vil svinge op og ned i performance alt efter hvor mange brugere der er på. Og en mobil forbindelse har en meget høj latency, som især er noget skidt ved gaming. Desuden er der ingen data-loft.
Til en pris for ca 300,- pr. mnd, kan man få en super fiber-internet forbindelse. Den er ikke delt, og den har nok den laveste latency af alle forbindelsestyper. 
Men der kan selvfølgelig være omstændigheder, som gør at man vil vælge mobilt i stedet for? Jeg ser bare ikke fordelene.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 20-Oktober-2022 kl. 00:58
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Er der nogen, der vil dele ud af deres erfaringer, som er gået over til kun at streame tv via et mobilt bredbåndsabonnement? 

Vi overvejer lidt herhjemme at gå permanent over til Mobilt Bredbånd herhjemme. Og vi streamer kun tv.

Fungerer mobilt bredbånd også til gaming?

Vi er lige flyttet og har skåret helt ind til benet.

1 Opsagt Tv pakke
2 Opsagt internet forbindelse via kabel.

Vi streamer nu kun og jeg gamer en del via mobilt bredbånd uden problemer, vi havde problemer da jeg startede med at teste det af via hotspot fra tlf, men efter jeg har skiftet over til en 4G router er der ingen problemer.

Jeg testede med youtube på 9 forskellige enheder på samme tid uden problemer, Appletv, smart-tv, 4 ipads, 2 mobiltlf og en google nest hub, mit tidligere stofa coax abonnement havde til tider problemer ved mindre antal enheder og vi har rigeligt i 1000gb trods det at vi ser mange serier.

Vi bruger Lebara Kr 179/md


Skrevet af: TT0706
Skrevet den: 21-Oktober-2022 kl. 08:55
Hej
Vi er en familie på fire, som streamer alt og sønnen gamer. Vores forbrug ligger på cirka 1000 gb. Vi er det via et ekstra simkort til 29 kr til vores Telmore Play abonnement ergo vi har Internet for 29 kr. Telmore har officiel fair use grænse, men der bliver skruet ned for hastigheden her hos os, hvis vi bruger over 1000 GB. 
Vi giver ved med 100-200 mb og ping på mellem 10-25. 
Mvh


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 21-Oktober-2022 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af TT0706 TT0706 skrev:

Hej
Vi er en familie på fire, som streamer alt og sønnen gamer. Vores forbrug ligger på cirka 1000 gb. Vi er det via et ekstra simkort til 29 kr til vores Telmore Play abonnement ergo vi har Internet for 29 kr. Telmore har officiel fair use grænse, men der bliver skruet ned for hastigheden her hos os, hvis vi bruger over 1000 GB. 
Vi giver ved med 100-200 mb og ping på mellem 10-25. 
Mvh

Øhh nej i giver IKKE kr 29.- om måneden for 1000gb data, i giver nok nærmere kr 229.- pr md for et mobilabonnement med fri tale og fri data (1000gb) og i har så et ekstra sim kort for kr 29.- pr md dvs kr 258.- pr md, så langt fra kr 29.- hvis man ikke har brug for fri tale i sit alm mobil abonnement. Wink


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-Oktober-2022 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af TT0706 TT0706 skrev:

Telmore har officiel fair use grænse,


Det kan jeg ikke finde på Telmore's hjemmeside. Har du et link til det?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 21-Oktober-2022 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af TT0706 TT0706 skrev:

Telmore har officiel fair use grænse,


Det kan jeg ikke finde på Telmore's hjemmeside. Har du et link til det?

Flemming

Hej 

Der er fair usage på deres Telmore Play 

https://www.telmore.dk/telmoreplay" rel="nofollow - https://www.telmore.dk/telmoreplay

Så mon ikke også der er på alm mobil abonnementer med fri data.


Der er også på deres mobilt bredbånd.




Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 21-Oktober-2022 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af TT0706 TT0706 skrev:

Telmore har officiel fair use grænse,


Det kan jeg ikke finde på Telmore's hjemmeside. Har du et link til det?

Flemming



https://www.telmore.dk/cs/Satellite?pagename=GetPDF&name=PDF_Vilkaar_MobiltBredbaand" rel="nofollow - https://www.telmore.dk/cs/Satellite?pagename=GetPDF&name=PDF_Vilkaar_MobiltBredbaand

Punkt 2

2. Forbrugsgrænse (inkluderet data)
En aftale om Mobilt Bredbånd giver kunden adgang til – uden betaling af forbrugstakst – at forbruge
den mængde mobildata i Danmark, som abonnementet omfatter (inkluderet data). Det fremgår af
navnet på abonnementet, hvor meget inkluderet data abonnementet omfatter. For abonnementer
med datapakken Fri Data gælder der en datagrænse på 1000 GB pr. måned, hvorefter hastigheden
sænkes til 128 kbit/s.


Skrevet af: TT0706
Skrevet den: 21-Oktober-2022 kl. 12:00
korrekt, men hvis man skal have Telmore Play alligevel, så kan man få internettet for 29 kr. ekstra. Alle har vel et mobilabonnement i en eller anden form. Og ja, det er et af de dyrere abonnementer, mener at det er omkring 450 kr. med alle tjenester 


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 21-Oktober-2022 kl. 15:29
Tænker denne er relevant:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2021/forbrugerombudsmanden-orienterer-teleselskaber-fri-data-er-lig-ubegraenset-dataforbrug/" rel="nofollow - https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2021/forbrugerombudsmanden-orienterer-teleselskaber-fri-data-er-lig-ubegraenset-dataforbrug/

”Hvis et teleselskab markedsfører et abonnement med ”fri data”, må der ikke være en øvre forbrugsgrænse eller andre begrænsninger forbundet med abonnementet, men selskaberne må naturligvis gerne forhindre misbrug, fx at forbrugsabonnementer bliver anvendt til erhvervsmæssigt brug."


Skrevet af: hoejfed
Skrevet den: 21-Oktober-2022 kl. 20:29
har oister 2000 Gb til 229 kr pr mnd i sommerhuset, har aldrig kørt det i bund, 1-2 tv 3. dg i ugen.


Skrevet af: Putzi
Skrevet den: 22-Oktober-2022 kl. 16:21
Jeg er selv bruger af Vodafone 4G streaming når vi er i vores græske hus, EUR 18/md for 300 GB - det fungerer, men jeg vil hellere spare på andet herhjemme end en solid stabil fiber/Coax forbindelse.

Her har vi skåret ned på mobilsiden http://www.flexii.dk" rel="nofollow - www.flexii.dk (3.dk netværk/datterselskab) Kr 39/md for første år derefter Kr 69/md med fri tale/SMS/MMS plus 20GB data Danmark/EU. Ulemper kun 4G netværk og ingen eSim.

Vores internet er Hiper fiber 1000/1000 Kr 299/md.

Så alt i alt danske udgifter Kr 338/md de næste 12 måneder derefter Kr 368/md.





Skrevet af: renep
Skrevet den: 25-Oktober-2022 kl. 06:22
Jeg bor in the middle of nowhere og i en skov uden anden mulighed end 4Mbit på telelinie, så det er med mobilt internet.
En udendørs router på mast giver ca. 20Mbit, og med en gamer-teenager, 2 på hjemmearbejde og alt TV på streaming går jeg i 2TB fair use grænse ca. hver 3. uge. Jeg har så 2 SIM kort i routeren og skifter mellem disse via interfacet, da det automatiske skift ved forbrugsgrænse ikke virker ordentligt.


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 25-Oktober-2022 kl. 09:57
Hvorfor kigger du ikke på starlink med de vilkår?


Skrevet af: Putzi
Skrevet den: 25-Oktober-2022 kl. 14:26
Starlink har fair use på 300GB...


Skrevet af: Holmer07
Skrevet den: 26-Oktober-2022 kl. 18:56
jeg har også benyttet mig af ekstra simkort til eksisterende mobilabonnement og betalt kr. 30 om måneden for fri data (plus betaling af selve mobilabonnementet som jeg havde alligevel) 
jeg købte en huawei 5G router (H138) som klart kan anbefales. (Kostede vist ca. kr 3.500) Det har fungeret fint i familie med 4 incl. streaming, søn der gamer og hjemmearbejdsplads.
Tager den med når vi skal i vores sommerhus og på ferier, da vi har en del fri data i udlandet også)
 Men tjek 5G forbindelsen først hvor du bor. 


-------------
CHO


Skrevet af: Tstage
Skrevet den: 26-Oktober-2022 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Holmer07 Holmer07 skrev:

jeg har også benyttet mig af ekstra simkort til eksisterende mobilabonnement og betalt kr. 30 om måneden for fri data (plus betaling af selve mobilabonnementet som jeg havde alligevel) 
jeg købte en huawei 5G router (H138) som klart kan anbefales. (Kostede vist ca. kr 3.500) Det har fungeret fint i familie med 4 incl. streaming, søn der gamer og hjemmearbejdsplads.
Tager den med når vi skal i vores sommerhus og på ferier, da vi har en del fri data i udlandet også)
 Men tjek 5G forbindelsen først hvor du bor. 
Må man spørge om hvilket selskab ? Jeg har selv Telmore hvor jeg gir 29kr pr ekstra simkort , men der er kun 4g på de extra kort


Skrevet af: Holmer07
Skrevet den: 27-Oktober-2022 kl. 08:07
jeg har YouSee og ja ved godt de er dyrest. Giver kr 299 for første abonnement og 149 for de to efterfølgende - alle med fri data - men de har klart den bedste dækning både der hvor jeg bor og der hvor mit sommerhus ligger, så jeg giver gerne lidt ekstra for god dækning. 
Der er også meget data i udlandet. Vi har bl.a. været i USA 3 gange siden 2019 hvor det er fedt at hele familien bare kan bruge sin telefon og iPad som man plejer.



-------------
CHO


Skrevet af: Swingking
Skrevet den: 10-August-2023 kl. 20:05
Er jeres hastighed også blevet sat ned ? min er blevet sat ned allerede ved 300 GB som jeg har i mit Mobil Abvonnement , de plejer da ellers først at sætte det ned ved forbrug over 1000 GB fair use grænsen

Er i andre ogaså blevet ramt af dette problem ? , det er første gang jeg har fået det her i August 2023, efter de også ville begynde at have penge for mit ekstra data delings Simkort , som eller har været gratis ind til start August i år..





-------------
Sony Bravia KD-65X8505C



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 10-August-2023 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Swingking Swingking skrev:

de plejer da ellers først at sætte det ned ved forbrug over 1000 GB fair use grænsen


Det er kun hvis man har fri data, og det har du jo ikke.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Swingking
Skrevet den: 10-August-2023 kl. 22:16
sådan har det så aldrig været hos Telmore , har nu kørt i 3 år med op til 1000 gb i hver mdr.

-------------
Sony Bravia KD-65X8505C



Skrevet af: Swingking
Skrevet den: 11-August-2023 kl. 06:37
virker det i nu hos jer ?

-------------
Sony Bravia KD-65X8505C



Skrevet af: Swingking
Skrevet den: 11-August-2023 kl. 06:38
Oprindeligt skrevet af TT0706 TT0706 skrev:

Hej
Vi er en familie på fire, som streamer alt og sønnen gamer. Vores forbrug ligger på cirka 1000 gb. Vi er det via et ekstra simkort til 29 kr til vores Telmore Play abonnement ergo vi har Internet for 29 kr. Telmore har officiel fair use grænse, men der bliver skruet ned for hastigheden her hos os, hvis vi bruger over 1000 GB. 
Vi giver ved med 100-200 mb og ping på mellem 10-25. 
Mvh

virker det i nu hos jer ?


-------------
Sony Bravia KD-65X8505C



Skrevet af: TT0706
Skrevet den: 12-August-2023 kl. 17:59
Jeps, selvom vi nogle måneder ryger over 1000 gb, så sætter de ikke hastigheden ned 😉


Skrevet af: Swingking
Skrevet den: 12-August-2023 kl. 23:09
👍

-------------
Sony Bravia KD-65X8505C



Skrevet af: Swingking
Skrevet den: 16-August-2023 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af TT0706 TT0706 skrev:

Jeps, selvom vi nogle måneder ryger over 1000 gb, så sætter de ikke hastigheden ned 😉

Er spændt på om det forsætter med at virke i den her mdr. Nå i har nået jeres normale data i jeres mobil pakke


-------------
Sony Bravia KD-65X8505C




Print side | Luk vindue