Print side | Luk vindue

Tastaturtoner ved MitID.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Android udstyr
Forumbeskrivelse: Udstyr baseret på Google Android som smartphones og tablets
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=165984
Udskrevet den: 08-Maj-2024 kl. 17:44


Emne: Tastaturtoner ved MitID.
Skrevet af: Thorvald
Emne: Tastaturtoner ved MitID.
Skrevet den: 27-Juli-2023 kl. 20:36
Hej.
Når jeg bruger MitID på telefonen er der nogle ret høje tastaturtoner. Men jeg kan ikke finde nogen steder hvor jeg kan slå det fra. Der er ikke tastaturlyd på når jeg skriver sms f.eks.

Nogen, der har prøvet det og har fundet ud af at slå det fra?


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.



Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 07:40
Har du prøvet at sætte telefonen på lydløs, eventuelt slå tastaturlyde fra?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 07:50
Det giver jo ingen mening at skulle sætte telefonen på lydløs. Indstillinger for tastaturtoner har jeg selvfølgeligt tjekket og den står til "ingen".

Prøvede lige at sætte telefonen på lydløs og logge ind med MitID - det virker faktisk hvad angår tastaturtonerne i MitId når man skriver sin adgangskode. Men det giver jo ingen mening at man skal sætte telefonen på lydløs, hver gang man skal bruge sit MitID.   Confused


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 08:05
Brug fingeraftryk, eller ansigt som id i stedet for kode - så siger den ikke noget.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 08:12
Som udgangspunkt vil jeg hellere bare bruge koden.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 08:22
Fordi du helst vil gøre det mest besværlige?

Appen er sådan at der er toner på, når du taster, det kan du ikke lave om på.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 08:27
Nå, det er fordi MitID app'en er lavet sådan? Det er da mærkeligt at man ikke selv kan vælge om der skal være tastaturtoner på. Altså for mig synes jeg det er lige så nemt at skrive en adgangskode - det har jeg det fint med. Det synes jeg ikke er mere besværligt end ansigtsgenkendelse. Men det er heller ikke så meget det - jeg synes det er principielt mærkeligt at man ikke selv kan vælge om der skal være tastaturtoner på.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 09:30
FaceID eller finger aflæser så gør man livet nemt for sig selv.

Hvordan kan man syntes det er lige så nemt med 4 indtastninger.

At så få syntes noget ænder ændrer nok ikke udviklingen.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 09:41
Hvad mener du med 4 indtastninger, der er da kun én. Det er som sagt heller ikke så meget det - det er bare principielt mærkeligt at de laver app'en så man ikke selv kan vælge om man vil have tastatur toner eller ej. Men jeg har fået svar på mit spørgsmål, så jeg ved hvorfor nu, men jeg har lov til at synes at det er mærkeligt at det er sådan.  Smile

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 09:55
Tror folk forveksler kode til at åbne for MitID app, og kode der skrives i feltet på Netbank for at omstille til godkendelse på MitID.

Det er helt rigtigt at bruge ansigt eller finger ID, hvad tlf nu tilbyder, for at åbne MitID appen. 

Men på Netbank skal koden skrives hver gang.

Argh! Er det kun MitID appen du bøvler med at taste koden, så se at få finger eller ansigt ID slået til, det er det eneste rigtige Wink


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 10:02
Ja, det jeg tænker på er på mobilen, ikke i netbank (altså jeg bruger computer til netbank).
Jeg er ikke interesseret i ansigts ID, jeg var interesseret i hvorfor der er tastaturtoner, i MitID.  Smile


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja, det jeg tænker på er på mobilen, ikke i netbank (altså jeg bruger computer til netbank).
Jeg er ikke interesseret i ansigts ID, jeg var interesseret i hvorfor der er tastaturtoner, i MitID.  Smile
Ja det kan jeg ikke hjælpe dig med, da jeg har kørt med ansigts ID fra start. Benytter iøvrigt også ansigts ID til “Min Læge”, “Medicinkortet”, “Sundhedskortet” m.fl. Livet er for kort til at huske koder Wink

Og iøvrigt kan koder hackes, det kan ansigts ID ikke.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 10:30
Ja koder er lidt "gammeldags" og usikkert.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 14:05
Koden til dit MitID er der uanset om du bruger biometri eller ej, så den er hverken mere eller mindre usikker.

Biometri gør bare, at du slipper for at skulle taste koden.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Brug fingeraftryk, eller ansigt som id i stedet for kode - så siger den ikke noget.


Klaus

Kan man bruge fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse til MitID hvis man ikke har slået det til som kode for at låse telefonen op? Jeg ville gerne slippe for koden, men er ikke i stand til at slå det til, da jeg ikke har kode af nogen art på min telefon.

Hvad har jeg overset?


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 22:06
Interessant nok spørgsmål. Ikke fordi jeg tror at jeg vil bruge ansigts id, men jeg har heller ikke kode på min telefon.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 22:23
Det er dejligt uden kode, for taber du din telefon, eller nogen stjæler den, kan enhver bruge den….

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er dejligt uden kode, for taber du din telefon, eller nogen stjæler den, kan enhver bruge den….

Klaus

Ja, men det er jo mit valg. Jeg har aldrig haft kode på en telefon og har aldrig tabt min telefon eller fået den stjålet. Jeg tror ikke jeg kender nogen der har været ude for det. 




Skrevet af: Munch
Skrevet den: 28-Juli-2023 kl. 23:41
Jamen for søren da, man tænker slet ikke over det når ansigts ID arbejder på en iPhone. Dumt at ha fri adgang til hele dit liv der ligger på en tlf.

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 29-Juli-2023 kl. 01:46
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er dejligt uden kode, for taber du din telefon, eller nogen stjæler den, kan enhver bruge den….

Klaus

Ja, men det er jo mit valg. Jeg har aldrig haft kode på en telefon og har aldrig tabt min telefon eller fået den stjålet. Jeg tror ikke jeg kender nogen der har været ude for det. 



Har du heller aldrig fundet en mobil på gaden? Det har jeg - op til flere gange - kun én af dem, var der kode på. De er alle - (pånær én, som ikke havde noget batteri) kommet tilbage til retmæssige ejere - mobilossen uden batteri, var ejer ikke interesseret i at få igen... Vi snakkede da sammen en gang, men han kom aldrig efter den. Med et lånt batteri, fik jeg lidt numre ud af den, og prøvede at ringe fra den.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 29-Juli-2023 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:


Har du heller aldrig fundet en mobil på gaden? Det har jeg - op til flere gange - kun én af dem, var der kode på. De er alle - (pånær én, som ikke havde noget batteri) kommet tilbage til retmæssige ejere - mobilossen uden batteri, var ejer ikke interesseret i at få igen... Vi snakkede da sammen en gang, men han kom aldrig efter den. Med et lånt batteri, fik jeg lidt numre ud af den, og prøvede at ringe fra den.

Nej, aldrig.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 29-Juli-2023 kl. 08:36
Jeg må sige at jeg har den samme oplevelse som kaizer. Har én gang for mange år siden glemt min bærbare computer i en langturs bus, men fik den heldigvis tilbage (har heller aldrig haft kode på min computer). Mobiltelefon har jeg aldrig tabt eller mistet og har heller aldrig set nogen, der var tabt el.lign. Tror måske det handler om at passe almindeligt godt på sine ting. Selvfølgeligt kan man aldrig sige aldrig - men jeg fik min første mobil hhv. computer i midt 90'erne / lidt over midt 90'erne, så det er da en pænt god statistik.  Smile

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 29-Juli-2023 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg må sige at jeg har den samme oplevelse som kaizer. Har én gang for mange år siden glemt min bærbare computer i en langturs bus, men fik den heldigvis tilbage (har heller aldrig haft kode på min computer). Mobiltelefon har jeg aldrig tabt eller mistet og har heller aldrig set nogen, der var tabt el.lign. Tror måske det handler om at passe almindeligt godt på sine ting. Selvfølgeligt kan man aldrig sige aldrig - men jeg fik min første mobil hhv. computer i midt 90'erne / lidt over midt 90'erne, så det er da en pænt god statistik.  Smile

Det var nu nemt at få dem afleveret, da der var diverse betalingskort i etuiet... Så var det bare at smide skidtet ind til det pengeinstitut, som havde udstedt kortet! Den ene af telefonerne, der ringede ejeren til den - jeg tog den - du ved godt hvad jeg mener!LOL Og der blev aftalt tid og sted. Så var dén skid slået!!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 29-Juli-2023 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:


Har du heller aldrig fundet en mobil på gaden? Det har jeg - op til flere gange - kun én af dem, var der kode på. De er alle - (pånær én, som ikke havde noget batteri) kommet tilbage til retmæssige ejere - mobilossen uden batteri, var ejer ikke interesseret i at få igen... Vi snakkede da sammen en gang, men han kom aldrig efter den. Med et lånt batteri, fik jeg lidt numre ud af den, og prøvede at ringe fra den.

Nej, aldrig.
Jeg har fundet en enkelt for et par år siden, også uden kode. 
Men ejer havde spærret nummeret/SIM kort, så kunne ikke ringe fra den.
Men telefonbog i den have MOR indkodet - så hende ringede jeg til, og fik hende til at kontakte sønnen. Wink


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 19-August-2023 kl. 11:39
Der er jo mange forskellige måder at sikre sit udstyr på.

De fleste mobiler kan benytte fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse, som de også nævnes i denne tråd. Men man kan jo også bruge "Mønster/Pattern" på Android eller de besværlige koder på alle telefoner.

At du ikke har nogen form for beskyttelse på dit udstyr svarer til at du ikke låser din hoveddør eller bil.
Det kan godt være at du aldrig oplever at nogen stjæler nogen af delene, men den dag det går galt står du i en dårlig situation.

Specielt mange services som ikke benytter mitID stiller dig dårligt.

Din e-mail kan sikkert overtages, fordi den benytter din telefon med SMS til 2-faktor. Gennem din mail kan man få adgang til resten af dine services på nettet.
Det er ret svært at komme tilbage igen på sine konti, da e-mail jo væk. Du kunne sikkert på Recordere, fordi man ville kunne genkende dig. Men sådan er det jo ikke med linkedIn eller Facebook etc.

Så se nu at få kode på dit udstyr, der er en grund til at de forsøger at gøre det så nemt og at alle mobiler er krypteret som standard.
Husk også at krypteret din bærbare computer, som minimum. De har gjort det supernemt på både Windows og Apple og man lægger ikke mærke til det.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 19-August-2023 kl. 11:46
Well ok. Tak for indlægget. Jeg bruger ikke min mobil til e-mail. Jeg bruger den stort set kun til sms, tale, lidt facebook og messenger og lidt regneark (pointscorer i bueskydning), som jeg med jævne mellemrum også kopierer over på min computer. Og nogle gange til at tage billeder med, når jeg ikke har mit kamera med. Og så MitId og nogle ganske få andre ting også.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 19-August-2023 kl. 16:09
Nu har jeg sat ansigtsgenkendelse til på min telefon. Mest for at kunne godkende MitID på denne måde. Hvis det da er muligt…

“Godkend med biometri” er stadig gråt, og dermed ikke valgbart i MitID applikationen.

Hvad har jeg overset?





Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 12:25
Du skal aktivere biometrigodkendelse i appen.
Du åbner appen MitID og trykker derefter på det lille tandhjul øverst til venstre.
På den side, der så åbner, finder du under sikkerhed en skyder ud for Godkend med biometri - den skubber du til højre.
Når du næste gang skal bruge MitID-appen, kan du bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk, alt efter, hvad du har valgt af løsning på din telefon.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Du skal aktivere biometrigodkendelse i appen.
Du åbner appen MitID og trykker derefter på det lille tandhjul øverst til venstre.
På den side, der så åbner, finder du under sikkerhed en skyder ud for Godkend med biometri - den skubber du til højre.
Når du næste gang skal bruge MitID-appen, kan du bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk, alt efter, hvad du har valgt af løsning på din telefon.

Ja, og det er Godkend med biometri der er grå ved mig. Der kan ikke vælges noget.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 12:53
Har du fået din telefon til at åbne, når du bruger ansigtsgenkendelse?
Når du tester åbning af telefon og det virker, så burde du kunne slå det til i MitID.

Jeg ville prøve at genstarte telefonen - det vil ofte løse problemet.

Hvilken telefon har du? Model og OS-version?


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Har du fået din telefon til at åbne, når du bruger ansigtsgenkendelse?
Når du tester åbning af telefon og det virker, så burde du kunne slå det til i MitID.

Jeg ville prøve at genstarte telefonen - det vil ofte løse problemet.

Hvilken telefon har du? Model og Androidversion?

Ansigtsgenkendelse virker som det skal, og telefonen har været genstartet. Det gør ingen forskel.

OnePlus Nord 2 5g, Android 13.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 13:13
Er I flere, der bruger appen på samme telefon?
Er det tilfældet, kan biometri, svjv ikke bruges.

Hvis ikke, så undrer det mig, at det ikke kan aktiveres.

Prøv at åbne en side, hvor du skal bruge MitID for at logge på - f.eks. netbank eller Skat, evt. på en PC. Her indtaster du brugernavn og åbner så MitID-appen på telefonen. Så vidt jeg husker, får man første gang man vil bruge biometri en valgmulighed i dette trin, hvor man kan vælge biometri. Sådan husker jeg det, men er ikke sikker.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Er I flere, der bruger appen på samme telefon?
Er det tilfældet, kan biometri, svjv ikke bruges.

Hvis ikke, så undrer det mig, at det ikke kan aktiveres og jeg har ikke flere forslag.

Nej, jeg er eneste bruger. Min hustru har selvfølgelig sit eget. Jeg har heller ikke fået MitID spærret eller lign.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 13:42
Du kom mig i forkøbet..
Prøv at åbne en side, hvor du skal bruge MitID for at logge på - f.eks. netbank eller Skat, evt. på en PC. Her indtaster du brugernavn og åbner så MitID-appen på telefonen. Så vidt jeg husker, får man første gang man vil bruge biometri en valgmulighed i dette trin, hvor man kan vælge biometri. Sådan husker jeg det, men er ikke sikker.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Du kom mig i forkøbet..
Prøv at åbne en side, hvor du skal bruge MitID for at logge på - f.eks. netbank eller Skat, evt. på en PC. Her indtaster du brugernavn og åbner så MitID-appen på telefonen. Så vidt jeg husker, får man første gang man vil bruge biometri en valgmulighed i dette trin, hvor man kan vælge biometri. Sådan husker jeg det, men er ikke sikker.

Skal man gøre det på en PC? Jeg har ikke haft eller brugt en PC i over 10 år. Vil det sige at logger jeg ind på en PC så sendes godkendelsen til min telefon? Hvordan ændrer det på at jeg får mulighed på at vælge biometri?

Som et kuriosum var jeg netop inde på borger.dk på telefonen. Jeg ville logge ind og fik besked på at jeg skulle scanne QR koden på skærmen…. Det er sket før, og jeg har gjort opmærksom på det overfor MitID support. Det er dog ved at være et stykke tid siden det sidst er sket.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 14:15
Nej, PC er ikke nødvendig - du kan fint gøre det på din telefon. Jeg bruger efterhånden næsten også kun telefonen.

Jeg kan godt se, at det vil være vanskeligt at scanne en QR-kode, der bliver vist på telefonen....jeg kan ikke bøje min telefon, så kameraet kan scanne skærmbilledet. Det er jo helt vanvittigt.

Jeg kommer fint ind på borger.dk på telefonen med biometri i MitID-appen.



Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 14:37
Jer der får en QR kode på telefonen, prøv at vælge mobilt websted, tror jeg det hedder på Android. 



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jer der får en QR kode på telefonen, prøv at vælge mobilt websted, tror jeg det hedder på Android. 


Ja, men det virker helt tilfældigt når det sker. Jeg afbrød godkendelsen og startede igen på samme side. Så virkede det.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jer der får en QR kode på telefonen, prøv at vælge mobilt websted, tror jeg det hedder på Android. 

Som standart vil Chrome på en Android-mobil være indstillet til brug med mobil.
En anden indstilling af browser kræver, at man aktivt vælger en ændring, men det er der nok nogen, der gør - måske uden at forstå konsekvenserne.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Du kom mig i forkøbet..
Prøv at åbne en side, hvor du skal bruge MitID for at logge på - f.eks. netbank eller Skat, evt. på en PC. Her indtaster du brugernavn og åbner så MitID-appen på telefonen. Så vidt jeg husker, får man første gang man vil bruge biometri en valgmulighed i dette trin, hvor man kan vælge biometri. Sådan husker jeg det, men er ikke sikker.

Jeg får ikke mulighed for at tilgå indstillinger hvis jeg skal logge ind et sted med MitID.

Eboks.dk - log på privat - log på hos Digital Post på e-boks - skriver mit bruger ID - trykker fortsæt. Trykker nu på åbn MitID app. Så åbnes mitID applikationen og jeg taster min kode. Slider til højre for godkend. Bliver godkendt, mitID applikationen lukkes og jeg er nu logget ind på e-boks.

På intet tidspunkt kan jeg tilgå indstillingerne. 

Jeg har også prøvet at undlade at trykke på Åbn MitID app, og åbne den manuelt. Her kan jeg godt gå ind i indstillingerme, men det ændrer ikke noget.

Jeg har skrevet med MitID support.

Han starter med at skrive, at jeg måske har mere end en bruger på MitID, og at det derfor er slået fra. Jeg er den eneste bruger på mit MitID. 

 Herefter fik jeg en guide, hvor der står:

  • Åben MitID appen
  • Tryk på tandhjulet i venstre hjørne
  • Vælg "Godkend med biometri"
  • Indtast din PIN-kode
  • Registrer biometri.
Bemærk pkt. 3…. Jeg havde givet ham besked på at jeg ikke kunne vælge Godkend med biometri. 


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 23:53
Din OnePlus er så ny og med android 13, at det næsten ikke kan være den, der er skyld i, at det ikke virker.
Det er jo gætteri med løsninger, når man ikke selv sidder med telefonen, men jeg prøver næste gæt:

Er MitID-appen opdateret til nyeste version, ellers prøv en opdatering. Nyeste version er 3.1.1


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 04:35
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Din OnePlus er så ny og med android 13, at det næsten ikke kan være den, der er skyld i, at det ikke virker.
Det er jo gætteri med løsninger, når man ikke selv sidder med telefonen, men jeg prøver næste gæt:

Er MitID-appen opdateret til nyeste version, ellers prøv en opdatering. Nyeste version er 3.1.1

Den er opdateret til 3.1.1


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 13:53
Prøv at rydde cache i appen


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Prøv at rydde cache i appen

Er gjort; ingen forskel.

Lidt mere kommunikation med deres support.

Igen beder de mig om at slå Godkend med biometri til. Det er som om jeg taler for døve ører, for jeg har nu gjort opmærksom på at det ikke er muligt 3-4 gange.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 17:21
For at sikre at der ikke ved en fejl er oprettet to brugere af MitID-appen på din telefon, så prøv at logge ind på mitid.dk.
Under Identifikationsmidler kan du klikke på SE og så se de enheder, der er aktiveret.
Din OnePlus må kun være vist en gang og så kan der være tidligere telefoner og/eller en kodeviser.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

For at sikre at der ikke ved en fejl er oprettet to brugere af MitID-appen på din telefon, så prøv at logge ind på mitid.dk.
Under Identifikationsmidler kan du klikke på SE og så se de enheder, der er aktiveret.
Din OnePlus må kun være vist en gang og så kan der være tidligere telefoner og/eller en kodeviser.

Ja, der er to aktive identifikationsmidler - min OnePlus og min iPad.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 18:20
Hvis din iPad ikke kan bruge biometri, så kan det måske være årsagen.

Har din iPad mulighed for biometri, så prøv evt. at ændre det på den - måske fingeraftryk, det er ligegyldigt, bare biometri kan aktiveres.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Hvis din iPad ikke kan bruge biometri, så kan det måske være årsagen.

Har din iPad mulighed for biometri, så prøv evt. at ændre det på den - måske fingeraftryk, det er ligegyldigt, bare biometri kan aktiveres.

Jeg kan godt få det til at virke nu på telefonen med fingeraftryk. Så snart jeg havde indstillet fingeraftryk var Godkend med biometri sort, og jeg kunne slå det til. Det virker stadig ikke med ansigt.

Tilgår jeg mitID indstillingerne på iPad, er der en lille hængelås ud for Godkend med biometri og trykker jeg på teksten skrives der "ikke muligt" eller lign. Om det skyldes at jeg ikke har aktiveret fingeraftryk, ved jeg ikke. Måske den ikke har  det.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 18:58
OK, jeg har ikke flere løsningsforslag mht ansigtsgodkendelse, men er fingeraftryk ikke også nemt nok?

Jeg bruger selv fingeraftryk, både til åbning af telefon og andre ting såsom MitID - jeg gider ikke tænke på, om jeg har briller eller hat på eller noget andet.

Jeg tænker ikke din iPad har mulighed for biometri, siden du får den melding.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 19:25
Nej selv iPad 10 der er født uden homeknap, har ikke biometri, men fingeraftryk i on/off knappen på toppen/venstre side alt efter hvordan den er positioneret.

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 20:14
Man kan undre sig over at iPad halter så langt efter iPhone.

På deres telefoner har Apple jo været fremme i skoene.

Så længe folk ikke brokker sig i større omfang, har de store producenter en tendens til kun at aktivere ting, de kan tjene en masse penge på. Det er måske ikke så underligt.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-August-2023 kl. 06:33
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej selv iPad 10 der er født uden homeknap, har ikke biometri, men fingeraftryk i on/off knappen på toppen/venstre side alt efter hvordan den er positioneret.


Fingeraftryk (Touch ID) er biometri. Og andre modeller har Face ID.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-August-2023 kl. 06:35
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Tilgår jeg mitID indstillingerne på iPad, er der en lille hængelås ud for Godkend med biometri og trykker jeg på teksten skrives der "ikke muligt" eller lign. Om det skyldes at jeg ikke har aktiveret fingeraftryk, ved jeg ikke. Måske den ikke har  det.


Du skal selvfølgelig have aktiveret Touch ID for at kunne bruge Touch ID


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-August-2023 kl. 06:44
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Man kan undre sig over at iPad halter så langt efter iPhone.

På deres telefoner har Apple jo været fremme i skoene.

Så længe folk ikke brokker sig i større omfang, har de store producenter en tendens til kun at aktivere ting, de kan tjene en masse penge på. Det er måske ikke så underligt.


iPads har haft biometri siden 2014.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 22-August-2023 kl. 07:15
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Tilgår jeg mitID indstillingerne på iPad, er der en lille hængelås ud for Godkend med biometri og trykker jeg på teksten skrives der "ikke muligt" eller lign. Om det skyldes at jeg ikke har aktiveret fingeraftryk, ved jeg ikke. Måske den ikke har  det.


Du skal selvfølgelig have aktiveret Touch ID for at kunne bruge Touch ID  

Ja, selvfølgeligt. Jeg bruger ikke touch- eller ansigts ID på min iPad. Problemet er jo at jeg ønsker ansigts ID på min telefon ved godkendelse af MitID.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-August-2023 kl. 07:56
Det var bare for at forklare, hvorfor det ikke er muligt på din iPad pt.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 22-August-2023 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej selv iPad 10 der er født uden homeknap, har ikke biometri, men fingeraftryk i on/off knappen på toppen/venstre side alt efter hvordan den er positioneret.


Fingeraftryk (Touch ID) er biometri. Og andre modeller har Face ID.
You are so right.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 22-August-2023 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej selv iPad 10 der er født uden homeknap, har ikke biometri, men fingeraftryk i on/off knappen på toppen/venstre side alt efter hvordan den er positioneret.


Fingeraftryk (Touch ID) er biometri. Og andre modeller har Face ID.

Både touch ID og face ID er betegnelser for biometrigodkendelse.



Print side | Luk vindue