Print side | Luk vindue

Gammel iPad og Messenger.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166522
Udskrevet den: 08-Maj-2024 kl. 14:19


Emne: Gammel iPad og Messenger.
Skrevet af: Thorvald
Emne: Gammel iPad og Messenger.
Skrevet den: 06-Marts-2024 kl. 15:39
Hej.

Hvad gør man hvis ens iPad er så gammel at den ikke længere er kompatibel med (nyere) versioner af messenger? Og iPad påstår at man skal opdatere Messenger for overhovedet at bruge den? Kan man springer over det?

Og nej, lad nu være med at sige "køb en ny iPad". Det er ikke det spørgsmålet går på.

Men for så vidt - så kunne man vel blot bruge facebook via browser og så derigennem messenger? Hvis ikke der er nogen muligheder for at bruge en messenger app.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.



Svar:
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 06-Marts-2024 kl. 15:47
Du kan sagtens gøre det gennem en browser. Jeg bruger ikke selv Messenger som app, da den bruger for meget strøm.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 06-Marts-2024 kl. 15:53
Ok super. Måske derfor iPad altid er drænet for strøm (eller fordi den er gammel og har siddet for meget med strøm sat til).

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 06-Marts-2024 kl. 16:06
Det er nok lidt en del af det hele, i forhold til dræn af batteri. 

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 09:33
Jeg har bare et problem. Når jeg skriver http://www.facebook.com" rel="nofollow - www.facebook.com i browseren på den gamle iPad, så kommer den til en side med at acceptere cookies. Men jeg kan ikke scrolle ned til hvor man formodentligt skal acceptere. Kan man zoome ud, så man kan se det måske? Men hvordan? Så jeg kan ikke komme frem til login siden.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg har bare et problem. Når jeg skriver http://www.facebook.com" rel="nofollow - www.facebook.com i browseren på den gamle iPad, så kommer den til en side med at acceptere cookies. Men jeg kan ikke scrolle ned til hvor man formodentligt skal acceptere. Kan man zoome ud, så man kan se det måske? Men hvordan? Så jeg kan ikke komme frem til login siden.

Der bør være tre prikker, du skal trykke på, så kommer der en menu, hvor du kan trykke på Zoom. Eller også, må du bare bide i det sure Apple, og købe en ny!!LOL Hi-hi!!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 10:24
Hahahaha. LOL  Hvor skulle de tre prikker være henne?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hahahaha. LOL  Hvor skulle de tre prikker være henne?

Nåh, ja... Eller, tre streger? På en Windows-computer er de i øverste, højre hjørne... Eller, står der Menu nogen steder?

Hvis du for en enkelt side, har zoomet ind, burde du også kunne se dette i søgefeltet

Eller, simpelthen to fingre på skærmen, og træk lidt sammen...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 11:03
Zoom med 2 fingre, virker ikke. Og ja, egentligt er jeg med på de 3 streger eller prikker i browseren, men i safaribrowseren på iPad'en er der ikke sådan noget, heller ikke en menu. Synes heller ikke jeg kan finde noget under indstillinger. Måske min kone bare er nødt til at bruge sin mobil, indtil vi måske har råd til at købe en ny iPad.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 11:36
Har også prøvet med Chrome, men den gør det samme. Og selvom der her er 3 prikker, er der ikke nogen zoom ind/ud muligheder.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 12:34
Til venstre i adresselinjen er der dette tegn: AA



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 13:01
Nej. Hverken i safari eller Chrome på iPad'en. Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men det er en ret gammel iPad. Jeg ved ikke om det er version 1 eller 3, men dernede omkring. Nej, jeg tror det er iPad4, fordi modellen er A 1460.  Smile  Og den blev udgivet i 2012 - men om det var dér vi købte den ved jeg ikke, men det må jo være deromkring.  Smile  Nå, det er da sjovt nok at vide.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Til venstre i adresselinjen er der dette tegn: AA

Har jeg ikke på min gamle iPad Air. Så det er kun på nyere iPads som min nye iPad 10. Kan kun anbefale at købe 10’eren, den er formidabel Big smile


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 13:24
Tja, jeg sad også lige og kiggede på iPad10... Det kan jo godt være det bliver det næste.  Smile

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Tja, jeg sad også lige og kiggede på iPad10... Det kan jo godt være det bliver det næste.  Smile

Kan du opdatere browserne på den? Jeg ved ikke med Safari, men i Google Chrome, skal du gå til Hjælp og Om Chrome, og så vente på at den opdaterer. Når den er færdig, skal du klikke på Genstart-knappen, som så kommer til syne.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 15:34
Jeg ved det ikke rigtigt. Chrome er måske opdateret, skulle vistnok opdatere automatisk. Men i Appstore ser det ud til at nyeste version er nr. 122 et eller andet og i selve chrome app'en virker det som om det er nr, 70 et eller andet. Men jeg kan ikke i appstore downloade den og jeg kan heller ikke se nogen mulighed nogen steder for at opdatere den. Måske de nyere versioner ikke understøttes på denne iPad - ved ikke.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 09-Marts-2024 kl. 15:52
Bare en helt anden tanke: Kan man ikke få den til at lade være med at forlange opdatering af facebook / messenger app'ene, så man kan fortsætte med at bruge de gamle versioner af dem?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: uffidon
Skrevet den: 15-Marts-2024 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Bare en helt anden tanke: Kan man ikke få den til at lade være med at forlange opdatering af facebook / messenger app'ene, så man kan fortsætte med at bruge de gamle versioner af dem?

Det kan man/du ikke.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 15-Marts-2024 kl. 08:36
Ok, egentligt mærkeligt nok - på en måde. Det havde jo været smart nok, hvis man kunne slå opdateringer fra eller i det mindste have mulighed for at bruge sit produkt selvom det ikke kan opdateres mere. Men de vil selvfølgeligt gerne sælge nogle nye produkter også.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 15-Marts-2024 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok, egentligt mærkeligt nok - på en måde. Det havde jo været smart nok, hvis man kunne slå opdateringer fra eller i det mindste have mulighed for at bruge sit produkt selvom det ikke kan opdateres mere. Men de vil selvfølgeligt gerne sælge nogle nye produkter også.
Det er vel mere fordi at Facebook ikke vil bruge penge på at vedligeholde deres app på ældre iPad versioner, så den er kompatibel med nye Facebook udgaver? Wink

-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 15-Marts-2024 kl. 10:21
Facebook kan da være ligeglade med om man bruger en gammel version af facebook på en gammel iPad f.eks.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 15-Marts-2024 kl. 10:44
Der kan være sikkerhedshuller i gamle versioner, så nej, de kan ikke være ligeglade.


Skrevet af: uffidon
Skrevet den: 15-Marts-2024 kl. 11:41
Både Apple og Google kræver med jævne mellemrum at man opdaterer apps i deres app butikker og bygger dem til nyere versioner af iOS/Android, ellers bliver app'en smidt ud.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 15-Marts-2024 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Facebook kan da være ligeglade med om man bruger en gammel version af facebook på en gammel iPad f.eks.
Nej, for de laver måske nye funktioner, som de gamle apps ikke kender og de vil derfor ikke fungere.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 15-Marts-2024 kl. 23:54
Jo, men principielt kunne man jo godt have den mulighed at man kunne slukke for opdateringer, så man kan fortsætte med at bruge en ældre, men fungerende version. Men ellers er jeg med på hvad I mener.

Det man så kan sige om at bruge f.eks. facebook via browser i stedet for app er, at så slipper man udenom dette - hvis ellers man kunne komme forbi "cookie siden".


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 06:45
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det man så kan sige om at bruge f.eks. facebook via browser i stedet for app er, at så slipper man udenom dette - hvis ellers man kunne komme forbi "cookie siden".

Det kan du nemt! Du skal bare være logget på hele tiden - så ser du den aldrig. Jeg har en stopper-dims slået fra, da jeg kun ser to reklamer i øverste, højre hjørne, når jeg ankommer til Facebook. Også I don't care about cookies, er slået fra. De to reklamer i hjørnet kommer jeg af og til, til at klikke på. Så åbnes de på en ny fane. Jeg lukker dem så igen.

Og ja - de cookie-sider ER da en pestilens.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jo, men principielt kunne man jo godt have den mulighed at man kunne slukke for opdateringer, så man kan fortsætte med at bruge en ældre, men fungerende version. Men ellers er jeg med på hvad I mener.


Pointen er, at der kan blive lavet ændringer/nye funktioner, der betyder, at en gammel version af app'en stopper med at virke.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 12:01
Jeg bruger Consent-o-matic for at slippe for cookies-besværet. Virker på både Mac,iPad og iPhone.

https://apps.apple.com/dk/app/consent-o-matic/id1606897889?l=da" rel="nofollow - https://apps.apple.com/dk/app/consent-o-matic/id1606897889?l=da



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det man så kan sige om at bruge f.eks. facebook via browser i stedet for app er, at så slipper man udenom dette - hvis ellers man kunne komme forbi "cookie siden".

Det kan du nemt! Du skal bare være logget på hele tiden - så ser du den aldrig. Jeg har en stopper-dims slået fra, da jeg kun ser to reklamer i øverste, højre hjørne, når jeg ankommer til Facebook. Også I don't care about cookies, er slået fra. De to reklamer i hjørnet kommer jeg af og til, til at klikke på. Så åbnes de på en ny fane. Jeg lukker dem så igen.

Og ja - de cookie-sider ER da en pestilens.

Jo men pointen er jo at vi ikke kan logge ind på facebook på browseren på iPad'en - fordi den cookie side fylder hele skærmen (og mere til). Stopper-dims og "I don't care about cookies"... Hvad er det for nogle indstillinger? Er det nogle facebook indstillinger?


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jo, men principielt kunne man jo godt have den mulighed at man kunne slukke for opdateringer, så man kan fortsætte med at bruge en ældre, men fungerende version. Men ellers er jeg med på hvad I mener.


Pointen er, at der kan blive lavet ændringer/nye funktioner, der betyder, at en gammel version af app'en stopper med at virke.

Ja fordi pointen er, at disse nye funktioner / ændringer ikke skrives bagudkompatibelt, eller i det mindste måske kun til en vis grad.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg bruger Consent-o-matic for at slippe for cookies-besværet. Virker på både Mac,iPad og iPhone.

https://apps.apple.com/dk/app/consent-o-matic/id1606897889?l=da" rel="nofollow - https://apps.apple.com/dk/app/consent-o-matic/id1606897889?l=da


"Kræver iPadOS 15.0 eller en nyere version." iPad'en er på version 10.3.4 og siger at softwaren er ajourført...


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det man så kan sige om at bruge f.eks. facebook via browser i stedet for app er, at så slipper man udenom dette - hvis ellers man kunne komme forbi "cookie siden".

Det kan du nemt! Du skal bare være logget på hele tiden - så ser du den aldrig. Jeg har en stopper-dims slået fra, da jeg kun ser to reklamer i øverste, højre hjørne, når jeg ankommer til Facebook. Også I don't care about cookies, er slået fra. De to reklamer i hjørnet kommer jeg af og til, til at klikke på. Så åbnes de på en ny fane. Jeg lukker dem så igen.

Og ja - de cookie-sider ER da en pestilens.

Jo men pointen er jo at vi ikke kan logge ind på facebook på browseren på iPad'en - fordi den cookie side fylder hele skærmen (og mere til). Stopper-dims og "I don't care about cookies"... Hvad er det for nogle indstillinger? Er det nogle facebook indstillinger?

Stopper-dims: Det er jo fordi vi ikke "må" skrive, hvad den hedder - dette bliver ændret til fire stjerner. Den blokerer reklamer...

I don't care about cookies: Den gør, at DE FLESTE cookie-sider forsvinder af sig selv, da den automatisk accepterer alle cookies. Nogle gange slipper cookie-siderne desværre dog igennem alligevel.

Er det ikke engang muligt, at scrolle ned ad cookie-siden?


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Er det ikke engang muligt, at scrolle ned ad cookie-siden? 

Nej - den "sidder fast".


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Er det ikke engang muligt, at scrolle ned ad cookie-siden? 

Nej - den "sidder fast".

Har du nogensinde prøvet på en ny iPad? Jeg er nok dømt "ude", nu, i forhold til hvad der er at gøre...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:32
Vi har ikke en ny iPad. Men det er måske den eneste løsning. Hvis vi engang kan få råd til det.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thomas.T
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja fordi pointen er, at disse nye funktioner / ændringer ikke skrives bagudkompatibelt, eller i det mindste måske kun til en vis grad.


Din iPad er fra 2012. Dit styresystem er fra 2016. Vi er nu i 2024. Umiddelbart synes jeg det er helt fair, at det begynder at halte med bagudkompatibilitet. Du er jo ikke blevet lovet en evighedesmaskine ;-)


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Vi har ikke en ny iPad. Men det er måske den eneste løsning. Hvis vi engang kan få råd til det.

Kender du nogen, som har en ny, kunne du jo spørge dem, om du må prøve, om det er bedre på den, end på den gamle... Bare for at teste...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja fordi pointen er, at disse nye funktioner / ændringer ikke skrives bagudkompatibelt, eller i det mindste måske kun til en vis grad.


Din iPad er fra 2012. Dit styresystem er fra 2016. Vi er nu i 2024. Umiddelbart synes jeg det er helt fair, at det begynder at halte med bagudkompatibilitet. Du er jo ikke blevet lovet en evighedesmaskine ;-)

Ja, ja, det er absolut helt fair. Men vi smider ikke noget ud, hvis det stadig er brugbart. Derfor spørger jeg om der skulle ske at være en work-around. Men det ser der ikke rigtigt ud til at være.  Smile


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Vi har ikke en ny iPad. Men det er måske den eneste løsning. Hvis vi engang kan få råd til det.

Kender du nogen, som har en ny, kunne du jo spørge dem, om du må prøve, om det er bedre på den, end på den gamle... Bare for at teste...

Ja, klart det kunne være en mulighed.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 14:59
Hold øje med priserne på iPad, mener det var i sidste uge Bilka havde iPad 10 til 3000, Apples pris er 4500. 
Ellers findes der billigere iPads der kan klare nyeste iOS.

https://support.apple.com/da-dk/108043" rel="nofollow - https://support.apple.com/da-dk/108043


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-Marts-2024 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Er det ikke engang muligt, at scrolle ned ad cookie-siden? 

Nej - den "sidder fast".


Lås op for rotation og vend iPad på højkant og ned i vandret igen et par gange..

Skru ned for fontstørrelsen på din iPad.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 17-Marts-2024 kl. 10:29
Gode forslag, men der er ikke noget af det, der virker. Skriftstørrelsen er allerede på minimum, har prøvet at sætte den op og ned. Rotation var låst op.

Hvis jeg slukker fanen med facebook og laver en ny igen og prøver at åbne facebook hjemmesiden fra scratch, får jeg nogle gange et kort øjeblik login siden at se, men så kommer cookie siden. Har også prøvet både indstillingen, at blokere cookies altid og at tillade dem altid.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 17-Marts-2024 kl. 10:31
Har du prøvet, at åbne Facebook i Safari browseren? 

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 17-Marts-2024 kl. 10:49
Ja, det er det jeg prøver på. Har også prøvet med Chrome. App'en har vi opgivet.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 17-Marts-2024 kl. 11:16
Så tror jeg ikke, at du får det til at virke. Ellers prøv at hente flere af de forskellige browsers. Der er en del af dem.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 17-Marts-2024 kl. 12:43
Har du prøvet at skille tastaturet i to dele. Så kan det flyttes opad.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 17-Marts-2024 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Har du prøvet at skille tastaturet i to dele. Så kan det flyttes opad.


Det forstår jeg ikke - hvordan? Du tænker noget i retning af at skille skærmbilledet i 2 dele?


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 17-Marts-2024 kl. 14:48
Hvis du på tastaturet holder nede på tastaturikonet nederst til højre, kommer der mulighed for at opdele eller frigøre tastaturet. Så flyder det oven på siden og kan flyttes. 

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 17-Marts-2024 kl. 15:08
Nåeehh - men jeg kan slet ikke se noget tastatur, fordi cookie siden fylder det hele.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 13:08
Jeg har lige købt en iPad 10 i Power, stod til 2599,- Det synes jeg var acceptabelt. Nå ja, jeg går da ud fra at det er en iPad 10 - det står der faktisk ikke noget om nogen steder. Ikke engang på kassen den er i - mærkeligt. Det er http://www.power.dk/computere-og-tablets/tablets-og-tilbehoer/tablets/apple-ipad-102-2021-wifi-64-gb-silver/p-1204190/" rel="nofollow - denne her hos Power .

Nå men det jeg egentligt vil spørge om: Nu kan den jo ikke lave smart opsætning, med link til den gamle, fordi det kræver mindst IOS11. Men man kan også bruge iPhone til opsætningen? Det er bare fordi jeg tænkte jeg ville starte den, mens min kone ikke er hjemme. Men det kan jeg jo så ikke, hvis jeg skal bruge smart opsætning. Men hvad får man ud af smart opsætning? Kan jeg ligeså godt indstille den manuelt?


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 14:57
Du har købt en iPad 9, også et godt køb. iPad 10 kan du kende på at kanten rundt om skærmen er lige smal hele vejen, og så er den uden homeknap ligesom på iPhones.

Det er 10 gange nemmere at installere med en iPhone på siden.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 15:10
Øøøøh ok, så iPad 10 er "10th generation" og iPad 9 er "9th generation". Det er jo umuligt at vide, når produktet ikke hedder iPad 9, 10 osv. Så iPad 10 ville have været http://www.power.dk/computere-og-tablets/tablets-og-tilbehoer/tablets/apple-ipad-wifi-64-gb-109-soelv-2022/p-1844430/?q=iPad%2010" rel="nofollow - denne her . Som man måske også kan kende på at den er en lille smule større og et år nyere.

Men ok, jeg synes nu at denne iPad 9, som det så er - ser helt fin ud. Og tænker jeg - rigeligt god til formålet.   Smile

Tak for svaret. Ja så lægger jeg den i kassen igen, til hun kommer hjem med sin iPhone.  Smile


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du har købt en iPad 9, også et godt køb. iPad 10 kan du kende på at kanten rundt om skærmen er lige smal hele vejen, og så er den uden homeknap ligesom på iPhones.

Det er 10 gange nemmere at installere med en iPhone på siden.

Hvor mange år modtager den så opdateringer?


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 15:20
Mener ellers jeg lagde oversigten over samtlige iPads ind i din tråd. Så kunne du sammenligne den tekniske forskel. Der er en nyere chip og 4 core grafik på 10’eren, nok den største forskel.

https://support.apple.com/da-dk/108043" rel="nofollow - https://support.apple.com/da-dk/108043


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du har købt en iPad 9, også et godt køb. iPad 10 kan du kende på at kanten rundt om skærmen er lige smal hele vejen, og så er den uden homeknap ligesom på iPhones.

Det er 10 gange nemmere at installere med en iPhone på siden.

Hvor mange år modtager den så opdateringer?
Ca 6 år mener jeg. Og 10’eren er fra 2022, jeg købte min sidste år. Og hvis man bruger den hele tiden som jeg, så skal man købe den nyeste synes jeg.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Mener ellers jeg lagde oversigten over samtlige iPads ind i din tråd. Så kunne du sammenligne den tekniske forskel. Der er en nyere chip og 4 core grafik på 10’eren, nok den største forskel.

https://support.apple.com/da-dk/108043" rel="nofollow - https://support.apple.com/da-dk/108043

Nå ja, men det var jo i forbindelse med hvordan jeg kunne se hvilken model den gamle er. Og i øvrigt ville jeg nok ikke ud fra det link vide hvilken der er iPad 10, med mindre man ved at 9 generation osv. giver "nummeret". Og det ser heller ikke ud til at man kan bruge det "system" til de nyere - hmm, nej de er faktisk ikke engang nyere, de hedder bare Pro eller Air osv. Jeg troede - uvist hvorfor - da jeg kiggede på Bilka, Elgiganten osv., at fordi den hed 10,2" så var det en iPad 10 og at den på 10,9" så bare var en større udgave og så tænkte jeg ikke nærmere over det.  LOL

Nå men anyways, som du selv siger, så gør det nok ikke den store forskel.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

... Ca 6 år mener jeg. Og 10’eren er fra 2022, jeg købte min sidste år. Og hvis man bruger den hele tiden som jeg, så skal man købe den nyeste synes jeg.

Ja ja, ok - 36 kr om måneden, indtil den "dør", det går nok. Desuden kan det også tænkes at vi måske køber en iPad 10 (eller nyere) til min kone og giver denne iPad 9 til en af hendes søskende eller søskendes børn. Så helt spildt vi det aldrig være.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Mener ellers jeg lagde oversigten over samtlige iPads ind i din tråd. Så kunne du sammenligne den tekniske forskel. Der er en nyere chip og 4 core grafik på 10’eren, nok den største forskel.

https://support.apple.com/da-dk/108043" rel="nofollow - https://support.apple.com/da-dk/108043

Nå ja, men det var jo i forbindelse med hvordan jeg kunne se hvilken model den gamle er. Og i øvrigt ville jeg nok ikke ud fra det link vide hvilken der er iPad 10, med mindre man ved at 9 generation osv. giver "nummeret". Og det ser heller ikke ud til at man kan bruge det "system" til de nyere - hmm, nej de er faktisk ikke engang nyere, de hedder bare Pro eller Air osv. Jeg troede - uvist hvorfor - da jeg kiggede på Bilka, Elgiganten osv., at fordi den hed 10,2" så var det en iPad 10 og at den på 10,9" så bare var en større udgave og så tænkte jeg ikke nærmere over det.  LOL

Nå men anyways, som du selv siger, så gør det nok ikke den store forskel.
Du skal scrolle ned forbi Pro, Air, og Mini, før du kommer til alm iPads. 

Jeg kan faktisk ikke huske om der står hvilken iOS de ældre modeller kan opdateres til. Men jeg slider dem nu også op hurtigere, da iPad er min computer, bruger ikke andet.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

... Ca 6 år mener jeg. Og 10’eren er fra 2022, jeg købte min sidste år. Og hvis man bruger den hele tiden som jeg, så skal man købe den nyeste synes jeg.

Ja ja, ok - 36 kr om måneden, indtil den "dør", det går nok. Desuden kan det også tænkes at vi måske køber en iPad 10 (eller nyere) til min kone og giver denne iPad 9 til en af hendes søskende eller søskendes børn. Så helt spildt vi det aldrig være.
Ja lige præcis! Derfor køber jeg heller ikke ny computer mere, for de koster noget mere pr md. Den forrige iPad 7 jeg havde, brød sammen efter 3 år, så det blev 66kr om md LOL


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 16:05
LOL  LOL  Ja, ja, ok. Jeg kan så ikke undvære (20.000 kr'ish) computer (afhængigt af hvad der er tilgængeligt når jeg køber ny computer (og det gør jeg kun når den ikke virker mere) og jeg er heller ikke Apple mand. Og min kone bruger ikke iPad'en (så) meget, kun i fritiden, som fritidsfordriv til youtube, facebook, messenger og video samtaler med familien på Filippinerne. Så derfor har den gamle holdt så længe.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

LOL  LOL  Ja, ja, ok. Jeg kan så ikke undvære (20.000 kr'ish) computer (afhængigt af hvad der er tilgængeligt når jeg køber ny computer (og det gør jeg kun når den ikke virker mere) og jeg er heller ikke Apple mand. Og min kone bruger ikke iPad'en (så) meget, kun i fritiden, som fritidsfordriv til youtube, facebook, messenger og video samtaler med familien på Filippinerne. Så derfor har den gamle holdt så længe.
Så er iPad 9 alt rigeligt til hende. Wink


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 16:11
Det tænker jeg også.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Mener ellers jeg lagde oversigten over samtlige iPads ind i din tråd. Så kunne du sammenligne den tekniske forskel. Der er en nyere chip og 4 core grafik på 10’eren, nok den største forskel.

https://support.apple.com/da-dk/108043" rel="nofollow - https://support.apple.com/da-dk/108043

Nå ja, men det var jo i forbindelse med hvordan jeg kunne se hvilken model den gamle er. Og i øvrigt ville jeg nok ikke ud fra det link vide hvilken der er iPad 10, med mindre man ved at 9 generation osv. giver "nummeret". Og det ser heller ikke ud til at man kan bruge det "system" til de nyere - hmm, nej de er faktisk ikke engang nyere, de hedder bare Pro eller Air osv. Jeg troede - uvist hvorfor - da jeg kiggede på Bilka, Elgiganten osv., at fordi den hed 10,2" så var det en iPad 10 og at den på 10,9" så bare var en større udgave og så tænkte jeg ikke nærmere over det.  LOL

Nå men anyways, som du selv siger, så gør det nok ikke den store forskel.
Som der står øverst på side af linket:
Se på bagsiden af din iPad
Og find Model Axxxx nummeret
Og find den så i listen, den nemme måde på PC med CNTL "F" (find) Wink 


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Marts-2024 kl. 18:07
Jo jo jeg har for lang tid siden fundet ud af hvad model den gamle er.  Smile

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.



Print side | Luk vindue