Print side | Luk vindue

Stofa HD-dekoder og HDMI kompatible TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Stofa digital modtagere
Forumbeskrivelse: For brugere af Zaptor og de øvrige modtagere til Telia Stofa
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=19949
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 12:04


Emne: Stofa HD-dekoder og HDMI kompatible TV
Skrevet af: kenneth4200
Emne: Stofa HD-dekoder og HDMI kompatible TV
Skrevet den: 11-Januar-2007 kl. 22:40

Hej alle.

Folk her inde har før sagt, hvorfor vi ikke laver vores ejen liste over tv, som der virker/ikke virker sammen med samsung HD dekoderen...

Så nu opretter jeg et emne til dette formål.

Skriv en post i dette emne, med disse info:

Producent/Modelnummer: 

Din fejlbeskrivelse:

Jeg opdater listen, så når der er en del, så sender jeg en mail til stofa, med et link her ind til, så håber jeg de kan bruge det til noget.

------------------------------------------------------------ ---------------------------------

Liste over tv som ikke virker med Samsung HD boksen:

Producent/Modelnummer: Philips 32PF5321

Fejlbeskrivelse:

1. HDMI porten virker slet ikke med mit tv, billedet blinker og kommer og går, og billedet bliver også lysserødt nogle gange, så det er ubrugligt. Den vil gerne køre i 576P, men så snart man sætter den op på 720P og 1080I så flipper HDMI porten ud, og billedet blinker helt vildt.

2. HDMI lyd, ja det virker fint når den står på A.

3. DVI virker også okay, dog bliver billedet sort nogle gange, og så kommer billedet igen noget tid efter, så det også en fejl i boksen, men ellers køre det godt nok (Det sker kun når der kommer hurtige billedere på skærmen)

4. Den digitale udgang virker også godt, men den kan godt finde på at hakke lidt i lyden nogle gange, ved så ikke hvad dette skyldes, men nu ikk e noget der sket så tit.

------------------------------------------------------------ ---------------------------------

Producent/Modelnummer: Hitachi 42PD6600

Fejlbeskrivelse:

Hitachi 42PD6600 IKKE virker med lyden over HDMI, eller anden tilslutning.

------------------------------------------------------------ ---------------------------------

Producent/Modelnummer: Philips 37PF9830

Din fejlbeskrivelse:

HDMI virker kun ved 576P 

Component og dvi virker alt.

------------------------------------------------------------ ---------------------------------

Producent/Modelnummer: Sony KDL-S40A11E

Din fejlbeskrivelse:

Der er ingen lyd via HDMI uanset lydprofil, men fint billede.

Component: Både lyd og billede er fint.

------------------------------------------------------------ ---------------------------------

Liste over tv som virker 100 % med Samsung HD boksen:

Samsung LEXXR7 serien (Ingen fejl at melde)

Samsung LE40R7X (Ingen fejl at melde)

Samsung: LEXXF71 serien (Ingen fejl at melde)




Svar:
Skrevet af: macklaudi
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 10:51
Stofa har en mere eller mindre officiel liste er over fjernsyn der er testet
med deres Samsung HD-dekoder, hvor HDMI enten virker eller ej. Jeg fik
igår listen tilsendt af Stofa

[Link fjernet af admin pga. brud på ophavsret]

I listen skriver Stofa: Henvender kunder sig med fjernsyn der er markeret
HD Ready men som ikke virker bedes man få kunden til at oplyse
producent og type

[e-mail fjernet af admin]

Min opfordring går på, at hvis man har et fjernsyn hvor HDMI og Stofas
HD-dekoder enten virker eller ej, så send en mail til kontaktpersonen, så
listen kan blive udvidet til gavn for andre. Skriv også om jeres erfaringer i
denne tråd.

/Klaus

PS. Jeg har købt en HD-dekoder men skal købe et fjernsyn, og tog derfor
kontakt til Stofa, da jeg gerne vil have to produkter der spiller sammen.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 11:09

Hej macklaudi!

Det var et kanon initiativ!!! Jeg har selv Samsung LE40R7 som sjovt nok virker 100%... Dekoderen er et kanon produkt som kun kan anbefales på det varmeste!! Specielt hvis man har mulighed for "det digitale spejl", det spiller 100 %... Tv´et bliver jo ikke bedre end det signal det bliver fodret med..!!



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: laursen
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 12:49
Hej Klaus,

Oprindeligt skrevet af macklaudi macklaudi skrev:

Stofa har en mere eller mindre officiel liste er over fjernsyn der er testet
med deres Samsung HD-dekoder, hvor HDMI enten virker eller ej. Jeg fik
igår listen tilsendt af Stofa

Jeg har måttet fjerne linket til regnearket samt den referede e-mail adresse, efter henvendelse fra en bruger. For at du må offentlig-gøre internt materiale fra Stofa skal du have indhentet en skriftlig accept fra Telia Stofa A/S (eller forfatteren).

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: macklaudi
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 13:03
Citér Jeg har måttet fjerne linket til regnearket samt den referede e-
mail adresse, efter henvendelse fra en bruger. For at du må offentlig-gøre
internt materiale fra Stofa skal du have indhentet en skriftlig accept fra
Telia Stofa A/S (eller forfatteren)./Lars


Det fremgik ikke af kundeservicekonsulenten hos Stofa at det var internt
materiale (selvom det umiddelbart kunne se sådan ud, når man læste
materialet).

Jeg vil istedet kontakte den involverede person hos Stofa, da det også må
være i deres interesse, at få flere fjernsyn på listen – så de undgår (flere)
utilfredse kunder, som I god tro køber en HD-dekoder og tror at de kan
få lyden igennem HDMI.

/Klaus



Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 13:08

Det var dog grotesk!!!

Det lader til at STOFA vil hemmeligholde hvilke TV der ikke virker eller kun delvist virker med Samsung Dekoderen!!!



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: laursen
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 13:34
Hej Pede,

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Det var dog grotesk!!!

Det lader til at STOFA vil hemmeligholde hvilke TV der ikke virker eller kun delvist virker med Samsung Dekoderen!!!

Nej, det tror jeg faktisk ikke! Problemet med listen er nok snarere, at den er en indsamling af bruger-tilbagemeldinger. Informationen kan være fejlagtig (det er måske ikke alle brugere der forstår at opsætte HD dekoder og TV korrekt - og nogle giver måske med vilje fejlagtige input). Listen, som Klaus skriver om, kan være et udgangspunkt som Stofa bruger til at kigge nærmere på angiveligt problematiske TV.

Offentiliggjorde de en liste baseret på formodede bruger-oplevelser, kunne de få både TV fabrikanter og Samsung (dekoder leverandør) på nakken - da det kommer til at fremstå som at Stofa selv har testet og fundet nævnte TV problematiske.

Jeg synes dog det vil være fint med en opfordring til Stofa om at offentliggøre resultaterne af de tests de selv - eller Samsung - har foretaget med HDMI og HD dekoderen. Alternativt vil jeg opfordre Stofa HD brugerne her, til at starte opbygningen af en liste baseret på erfaringerne i tråden her.

/Lars



-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 15:04

Hej Lars!

Jamen, jeg var af den overbevisning, at selve listen (adobe-linket), var en oversigt som Stofa havde over hvorledes forskellige apparater havde det med HDMI tilslutningen til Dekoderen. Den kunne man jo godt lade stå til offentlig beskuelse! Jeg nåede lige at se den og komme med en kommentar. Det lader til at den virker med alle Samsungs TV.

Jeg syns som sagt selv, at det er et rigtigt godt produkt, og vil selvfølgelig gerne have at så mange som muligt, får mulighed for at opleve dette, uden at skulle gennem en masse problemer med lyd osv.. En liste her ville da være kanon!!!

Hos mig virker det 100%: Samsung LE40R7X.

 



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 15:13

Ud fra philips 32" står der "Alt ok - kun dvi indgang"

Hvorfår står der ikke at HDMI porten overhovet ikke virker ?

Det er måske det som det betyder ?

 



Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 16:45
Jeg har foreslået det før og gør det gerne - vi kan da selv lave en liste med de fjernsyn vi ved der virker - mit Samsung 40" F71 virker fint.


Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 16:51

Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Jeg har foreslået det før og gør det gerne - vi kan da selv lave en liste med de fjernsyn vi ved der virker - mit Samsung 40" F71 virker fint.

Vil gerne oprette et emne, til dette formål!

Hvis vi må det for admin ?

Det kan der jo ikke være copyrights på ?

Da vi selv laver listen..

Men spørgsmålet er jo om vi hænger stofa ud, ikke sikkert de vil have det ud, hvilke tv der ikke virker med boksen ?



Skrevet af: laursen
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:24
Hej Kenneth,

Oprindeligt skrevet af kenneth4200 kenneth4200 skrev:

Vil gerne oprette et emne, til dette formål!

Hvis vi må det for admin ?

Det kan jeg ikke se noget problem i, men hvorfor ikke bruge tråden her - og så lade Klaus vedligeholde en liste i hans første indlæg i tråden her...!? (så kan vi forsøgsvis 'klistre' emnet fast øverst i Digital TV tråden - og se hvor mange tilbagemeldinger der kommer)

/Lars



-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:45
-----supergod ide! Skal stofakunder med eller uden problemer melde sig.. vi må da håbe at dekoderen virker for de fleste, så det var måske en ide at folk som havde problemer kom ud af busken!

-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:45

Slettet.

Da indlæget nu er i toppen :)



Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:49

Hej Kenneth! Skal vi også melde hvis det virker??



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:49
Skal vi også poste med dem der virker?


Skrevet af: TheBig....
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:49

Jeg kan meddele at Hitachi 42PD6600 IKKE virker med lyden over HDMI, eller anden tilslutning, sammen med Samsung HD Dekoderen fra Stofa.

 



Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:51

Ja ups, det må i gerne.

Så skriver i bare Alt virker under fejlbeskrivelse.

Og huske modelnummer og navnet på tvet ;)



Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:52

Mike S... Vi stiller de samme geniale spørgsmål..!!

Producent/Modelnummer: Samsung: LEXXR7 serien

Fejlbeskrivelse: Ingen fejl at melde



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af TheBig.... TheBig.... skrev:

Jeg kan meddele at Hitachi 42PD6600 IKKE virker med lyden over HDMI, eller anden tilslutning, sammen med Samsung HD Dekoderen fra Stofa.

 

Okay, men ellers virker ALT andet som det skal ?

Har tilføjet, hvis du finder mere der ikke virker så sig til ;)



Skrevet af: laursen
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 17:59
Hov, jeg kom i tanke om at jeg ikke havde taget Klaus i ed for om han gerne ville holde en liste opdateret 

Jeg har nu derfor sat kenneth4200 først i tråden her, så han kan vedligeholde listen (det håber jeg er i orden - da dette initiativ trods alt er på din opfordring ).

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 18:08

Det er bare i orden laursen ;)

Listen er opdateret.



Skrevet af: agger
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 19:27

hej

Philips 37PF9830

hdmi virker kun ved 576P 

component og dvi virker alt

hilsen agger



Skrevet af: macklaudi
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hov, jeg kom i tanke om at jeg ikke havde taget Klaus i ed
for om han gerne ville holde en liste opdateret Jeg har nu derfor sat
kenneth4200 først i tråden her, så han kan vedligeholde listen (det håber jeg
er i orden - da dette initiativ trods alt er på din opfordring )./Lars


Lad bare kenneth4200 holde listen opdateret :-)

Spændende at se om der er nogen der har positive erfaringer med HD-
dekoderen og de ofte diskuterede Panasonic PV60/PV600 modeller – for
sådan kunne jeg godt finde på at købe :-)

/Klaus


Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 22:31

Producent/Modelnummer: 

Sony KDL-S40A11E

Din fejlbeskrivelse:

Der er ingen lyd via HDMI uanset lydprofil, men fint billede.

Component: Både lyd og billede er fint.



Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 12:48
Kunne vi ikke lige indføre denne regel: Inden man rapporter en fejl skal man have testet alle HDMI lyd indstillinger (A-D) og checket samsung boksen ikke står til digital surround lyd hvis ens fjernsyn ikke understøtte dette. (Understøtter det tilsluttede TV ikke Dolby Digital, vælg da PCM for at udsende lyden via HDMI) Se vejledningen på http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=265 - http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=265 - side 28 (side 33 i pdf'en) - Jeg har set flere her i forummet hvor disse småting har løst lyd problemerne.

Desuden har mange producenter en mulighed for software upgrade af fjernsynet - jeg har 2 kammerater med Phillips hvor det har løst deres HDMI problemer. Jeg vender tilbage med listen og andre fjernsyn jeg kender til - jeg tror jeg fremover tager min Samsung boks med rundt når jeg er på besøg hos folk

Producent/Modelnummer: Samsung: LEXXF71 serien

Fejlbeskrivelse: Ingen fejl at melde

Audio indstillinger: Audio A - PCM



Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af TheBig.... TheBig.... skrev:


Jeg kan meddele at Hitachi 42PD6600 IKKE virker med lyden over HDMI, eller anden tilslutning, sammen med Samsung HD Dekoderen fra Stofa.

Virker slet ingenting på det?


Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 13:13

Mike S. >>>

Tilføjet til listen.

Det med at man kan opdater sit tv, det kan jeg ikke på mit billige tv, det er kun på de dyre tv, de har gjort det muligt at man kan opdater, så derfor tror jeg heller ALDIG at samsung får fixet HDMIporten, da fejlen måske ligger hos philips, i deres driver på HDMI porten.

Men har klaget til philips, og de siger igen og som altid at det er samsung´s boks der er noget galt med.

Men hvordan kan det så være at de udsender updates til deres tv, som så løser problemmet med samsung hd boksen ?

Det hænger ikke sammen..

De burte have lavet det sådan så alle tv kunne opdateres.

I stedet for det kun er de dyre tv til 15 - 20.000 kr...

 



Skrevet af: TheBig....
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Oprindeligt skrevet af TheBig.... TheBig.... skrev:


Jeg kan meddele at Hitachi 42PD6600 IKKE virker med lyden over HDMI, eller anden tilslutning, sammen med Samsung HD Dekoderen fra Stofa.

Virker slet ingenting på det?

Nej, der er ingen lyd, kun billede, har prøvet med alle tilslutninger og indstillinger både på tv og dekoder, tvet er røget retur, kigger efter ny model (Panasonic) håber det vil virke.  



Skrevet af: Mollerup
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 13:45
Du skaikke købe et Panasonic PV60 det virker heller ikke med HDMI lyd.


Skrevet af: TheBig....
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 14:03

Jeg kan kun stille mig selv det  hvordan Stofa kan sælge en Samsung Dekoder der ikke virker på HDMI med lyd til en masse tv der sælges, hvad glæde har man af et tv og skal modtage HDTV og HDMIen ikke virker.

Man burde rejse sagen hos forbrugerrådet, dette kan ikke være lovligt.

Har kig på Panasonics nye model TH-42PX77U eller TH-42PX75U hvis den heller ikke kommer til at virke, så  



Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 14:22

TheBig.... >>>

Hvis du nu køber et samsung tv, så er jeg næsten sikker på det virker

Hvis ikke har samsung et problem :)

Men der er ikke så meget af gøre, håber de stadig arbejder på en løsning, men tiden går og der sker ingen ting, så måske der ikke sker mere ved dette problem ?

Lad mig sige det sådan, jeg vil ikke give min HD dekoder tilbage, bare fordi HDMI porten ikke virker, det er den for god til hehe.

Men forventer at det bliver lavet, så det virker 100 %...

Men ikke noget vi kan bestemme..



Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 14:28
øhhh TheBig... En masse TV? Der er hvis lige 3-4 stykker indtil videre og desuden gjorde fyren i butikken en masse ud af at fortælle mig de anbefalede Component tilslutning da der kunne være problemer med HDMI.

Så vidt jeg kan se og har hørt så er det vist også kun "ældre" typer fjernsyn der har problemerne. HDMI standarden var ikke så 100% standardiseret i starten - der var timing problemer som man også ser det lige nu med visse typer fjernsyn sammen med PS3, nogle fjernsyn forventer HDCP handshaket oftere end andre etc. Det kunne være vi skal prøve at tilføje fjernsynets produktions dato på vores rapporter - de fleste har det stemplet ved stregkoden/serie nummeret på bagsiden.

Nå ja når man rapportere at et fjernsyn virker skulle man måske også skrive hvilke HDMI audio indstilling man bruger og det mec PCM/Digital - sådan:

Producent/Modelnummer: Samsung: LEXXF71 serien

Fejlbeskrivelse: Ingen fejl at melde

Audio indstillinger: Audio A - PCM


Skrevet af: agger
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 15:06

hej mike s

er der der ikke problem med philips pf9731 også og den er da ikke gammel ?????

hilsen agger



Skrevet af: TheBig....
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

øhhh TheBig... En masse TV? Der er hvis lige 3-4 stykker indtil videre og desuden gjorde fyren i butikken en masse ud af at fortælle mig de anbefalede Component tilslutning da der kunne være problemer med HDMI.

Så vidt jeg kan se og har hørt så er det vist også kun "ældre" typer fjernsyn der har problemerne. HDMI standarden var ikke så 100% standardiseret i starten - der var timing problemer som man også ser det lige nu med visse typer fjernsyn sammen med PS3, nogle fjernsyn forventer HDCP handshaket oftere end andre etc. Det kunne være vi skal prøve at tilføje fjernsynets produktions dato på vores rapporter - de fleste har det stemplet ved stregkoden/serie nummeret på bagsiden.

Nå ja når man rapportere at et fjernsyn virker skulle man måske også skrive hvilke HDMI audio indstilling man bruger og det mec PCM/Digital - sådan:

Producent/Modelnummer: Samsung: LEXXF71 serien

Fejlbeskrivelse: Ingen fejl at melde

Audio indstillinger: Audio A - PCM

Det er ikke kun 3-4 stykker, der er rigtig mange forskellige mærker og både LCD og Plasma, det har været fremme i over et ½ år, at der er problemer, det er ikke kun dem i dette forum der ikke virker. Det gør det ikke bedre at Stofa er klar over problemet, og stadig sælger en dekoder der ikke virker 100%  



Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 17:14
agger: Så vidt jeg ved så virker det fjernsyn da? Men jeg er ikke 100% sikker - men jeg mener jeg så det køre hos Fona i Aalborg med StofaXtra dekoderen på dernede. Men alle de Phillips jeg har rodet med har vi fået det til at virke med. Hvilken software version har dit fjernsyn lige pt?

The Bigg - de lover hvis ikke man kan bruge HDMI og det åbne spørgsmål er jo om det er fjernsynet eller samsung boksen der giver problemer - måske nogle af dem der har problemer kan prøve at teste med en DVD med HDMI eller noget andet HDMI udstyr - gerne noget hvor producenten af afspilleren er forskellig fra tv producenten.

Stofa er vel netop klar over problemet og anbefaler jo vel netop derfor kun component, det er ihvertifald hvad jeg hører fra dem jeg kender derinde.




Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 19:26
Nogen af dem der har problemer kunne jo teste med et DVI til HDMI kabel med noget af nedenstående software:

http://www.entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm - http://www.entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm

http://www.entechtaiwan.com/lib/softmccs.shtm - http://www.entechtaiwan.com/lib/softmccs.shtm

Det sidste kan lave en del tests og se efter om fjernsynet understøtter det meste.


Skrevet af: agger
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 21:04

hej mike s

jag har en 9830 syntes bare jeg læste i starten da 9731 kom frem at der var samme problem som på min 9830 ???

men måske husker jeg fejl

hilsen agger



Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 21:31

Det er et super initiativ, men det farlige ved en liste som denne er at HDMI er en ikke helt problemfri standard, sådan helt generelt - eller rettere, producenterne er ikke lige gode til at overholde standarden. Det betyder at hvis man oplever problemer, så er det slet ikke sikkert det er Samsung'ens skyld. Jeg oplever ret tit at folk kommer ind og klager over problemer med HDMI-tilslutning. I 80-90% af tilfældene løser det problemet at skifte til et kabel i bedre kvalitet. Derfor kan man ikke være sikker på at fordi én med et bestemt tv har problemer, at så vil andre også have problemer.

Et eksempel på hvordan kablet kan påvirke situationen er min egen opstilling med Samsung'en. I starten havde jeg den tilsluttet direkte til min projektor (Samsung). Jeg havde store problemer med at få den til at sync'e, men bruger så også et 12 meters kabel. Jeg prøvede så et kort kabel, og det virkede uden problemer. Så satte jeg det lange i igen, og så virkede dét problemfrit. Det hænger formentligt sammen med at HDMI er et "handshake" system - når først afsender og modtager har sync'et, så lagrer afsenderen indstillingerne, og handshake'n er "fastlåst", indtil et andet apparat sættes til, eller du tager stikket ud mens der er strøm på apparaterne. Jeg har siden investeret i en scaler, og dér er der lidt større kræsenhed mellem boxen og scaleren - der skulle en del "forsøg" til, før at det virkede (kablet ud og i en del gange), men når den så først har låst fast, så kører det problemfrit. Den slags "opstartsvanskeligheder" har jeg oplevet med mange forskellige kombinationer. Det er som regel når man "blander" mærkerne, holder man sig inden for samme mærke er problemerne sjældnere.

Anyway, jeg vil ikke bremse initiativet, bare opfordre til at listen ikke ophøjes til en "facitliste". Ovenstående er også grunden til at Stofa ikke vil have deres liste til at fremstå som en officiel vejledning fra dem, eftersom informationerne i listen er ret usikre.

Mht. hvorvidt lyden virker eller ej på bestemte tv er dog formentligt ret håndfaste.

Diskussionen om hvordan Stofa kan sælge en box der kun virker med nogle tv - hvis det nu ikke er Samsung'en, men de andre tv, der ikke overholder standarderne - mens Samsungen bare er "kræsen" mht. at forvente at tv'ene rent faktisk overholder standarderne, så leverer man jo et produkt der er 100% i orden, til et marked der ikke er forberedt på at produktet er 100% i orden. Skal man så straffe dén producent der har styr på det? Det er faktisk ikke noget urealistisk scenarie, omend jeg hælder mere til at mene at Samsung har lidt deres egen definition af hvad HDMI går ud på... Men jeg vil sige det sådan at hvis vi skal fjerne alle produkter fra hylderne som ikke overholder diverse standarder 100%, så bliver markedet meget nemt at overskue!



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:


Det er et super initiativ, men det farlige ved en liste som denne er at HDMI er en ikke helt problemfri standard, sådan helt generelt [....]


Derudover er mange problemer med stor sandsynlighed relateret til HDCP, hvor interoperabiliteten er testet i langt mindre grad end selve HDMI standarden. Denne arctechnica artikel argumenter for at forbrugerne p.t. er forsøgskaniner for Hollywood's tvangstanker om DRM
http://arstechnica.com/news.ars/post/20070121-8665.html - http://arstechnica.com/news.ars/post/20070121-8665.html

Set fra et forbrugersynspunkt er dette nærmest den værst tænkelige situation. Problemet kan være STBen, men det kan også være TVet. Hvad gør man som forbruger, hvis såvel STB producenten som TV producenten hævder at de skam overholder HDCP standarden, og at der ikke er noget galt med deres enhed?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 23:26
Otto som altid et super godt indlæg!

Har du ikke et eller flere fjersyn som du kan tilføje til den vejledende liste? Jeg er enig med dig at HDMI kabler også tit er en vigtig faktor.


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 23:47
Jeg er også helt enig med Otto og Jesper (gode indlæg!) - og mener bl.a. at  erfaringerne i tråden her må gøre det klart for Stofa og Samsung at HDMI / HDCP på nuværende tidspunkt er i et alt for tidligt stadie til at kunne bruges kommercielt.

TDC/Sagem har indset dette med Selector HD - og helt deaktiveret HDCP. Bare det at få HDMI med EDIP og andre data-udvekslings-protokoller til at fungere - er en kæmpe opgave i sig selv.

Det må være klart at tråden her tydeligvis har sin berettigelse med de mange indlæg allerede (og løsnings-forslag til de mange problemstillinger er kærkomne)!

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 10:03
Det største problem er måske at det kun er fag nørder og folk der har problemer der skriver i dette forum så måske høre vi ikke fra dem hvor det virker. Men jeg prøver at kontakte Stofa at høre om man ikke kunne hjælpe med en test liste eller noget.


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 11:01

Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Otto som altid et super godt indlæg!

Har du ikke et eller flere fjersyn som du kan tilføje til den vejledende liste? Jeg er enig med dig at HDMI kabler også tit er en vigtig faktor.

I butikken kører jeg via en DVI-splitter, så der kan vi ikke helt regne med resultatet. Det jeg kan sige er, at DVI-splitteren ikke har sin egen EDID, den videresender EDID-informationer fra det førstkommende display, og så tilpasser afsenderen sig til dét. Så må man bare håbe på at de øvrige tv kan modtage dét signal som det første tv beder om... Dette resulterer så i at alt efter hvilken rækkefølge man tænder tv'ene i, er det ikke altid der er signal på dem alle sammen! Dette har jeg så løst ved hjælp af en lille dims fra Gefen, der kan fungere som "buffer" for EDID informationerne, dermed kan jeg være sikker på at box'en "ser" det samme tv hver gang, så det ikke er det samme lotteri om det virker eller ej. Men jeg har ikke testet så meget på kryds og tværs at jeg kan sige hvad der virker og hvad der ikke gør.



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 11:09

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Jeg er også helt enig med Otto og Jesper (gode indlæg!) - og mener bl.a. at  erfaringerne i tråden her må gøre det klart for Stofa og Samsung at HDMI / HDCP på nuværende tidspunkt er i et alt for tidligt stadie til at kunne bruges kommercielt.

Jeg vil nu stadig skyde skylden på Samsung. Vi har solgt _bunker_ af afspillere/optagere med HDMI, og her er det oftest de ældre afspillere der er problemer med. Producenterne lader til at have fundet frem til hvordan man kan lave en HDMI-udgang der virker med det meste. Hvorfor Samsung ikke er i stand til dette er svært at sige, men problemet kan som sagt være at de rent faktisk holder standarderne til punkt og prikke. Under alle omstændigheder, så vil jeg ikke bryde mig om en løsning der hedder at trække boksene tilbage fra markedet. Så stort tror jeg dog ikke problemet er, trods alt.


Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Det må være klart at tråden her tydeligvis har sin berettigelse med de mange indlæg allerede (og løsnings-forslag til de mange problemstillinger er kærkomne)!
 

Helt sikkert, det var ikke for at skyde tråden ned overhovedet. Mht. løsningsforslag, så er ét af dem helt klart at prøve et bedre kabel. Det løser som sagt evt. HDMI-problemer i langt de fleste tilfælde for vores kunder. Specifikt, så hører jeg væsentligt sjældnere fra kunderne når de har købt et Supra eller Ixos HDMI-kabel. Jeg har solgt _mange_ Supra kabler til folk der siger de har et supermarkeds-HDMI kabel der giver problemer, med henvisning til at der er returret hvis det ikke løser problemet - og det er yderst sjældent folk kommer igen.



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: TheBig....
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 11:30

Jeg kan ikke se hvorfor der bliver forsøgt med alverdens undskyldninger ang. HDMI, hvis skidtet ikke virker 100% så må det helt undværes, hvorfor montere når der ikke er en standard for HDMI.

Som forbruger skal man forvente at de tilslutningmuligheder der er på tvet virker 100% når de er monteret, forbrugeren skal ikke sætte sig ind i teknikken bagved, og tjekke om det virker, en umulig opgave.

Men når jeg som kunde henvender mig til Stofa og vil købe en Samsung HD Dekoder som de sælger, må jeg gå ud fra at det virker, og fordi jeg ønsker et godt digital signal til min nye fladskærm, bestiller  jeg sådan en pakke, for at finde ud af at der er ingen lyd, så kan jeg altså ikke føle mig andet end snydt, jeg har et produkt som jeg ikke kan bruge på den måde det er lavet til.

Så mener jeg at Stofa har en forpligtelse til at sikre sig det de sælger virker, eller have trukket det tilbage da de blev klar over at der var fejl på dekoderen, der er love på det område, derfor tænker jeg kraftig på at kontakte forbrugerrådet ang. dette og evt. rejse en sag mod Stofa.



Skrevet af: TheBig....
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Jeg er også helt enig med Otto og Jesper (gode indlæg!) - og mener bl.a. at  erfaringerne i tråden her må gøre det klart for Stofa og Samsung at HDMI / HDCP på nuværende tidspunkt er i et alt for tidligt stadie til at kunne bruges kommercielt.

Jeg vil nu stadig skyde skylden på Samsung. Vi har solgt _bunker_ af afspillere/optagere med HDMI, og her er det oftest de ældre afspillere der er problemer med. Producenterne lader til at have fundet frem til hvordan man kan lave en HDMI-udgang der virker med det meste. Hvorfor Samsung ikke er i stand til dette er svært at sige, men problemet kan som sagt være at de rent faktisk holder standarderne til punkt og prikke. Under alle omstændigheder, så vil jeg ikke bryde mig om en løsning der hedder at trække boksene tilbage fra markedet. Så stort tror jeg dog ikke problemet er, trods alt.


Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Det må være klart at tråden her tydeligvis har sin berettigelse med de mange indlæg allerede (og løsnings-forslag til de mange problemstillinger er kærkomne)!
 

Helt sikkert, det var ikke for at skyde tråden ned overhovedet. Mht. løsningsforslag, så er ét af dem helt klart at prøve et bedre kabel. Det løser som sagt evt. HDMI-problemer i langt de fleste tilfælde for vores kunder. Specifikt, så hører jeg væsentligt sjældnere fra kunderne når de har købt et Supra eller Ixos HDMI-kabel. Jeg har solgt _mange_ Supra kabler til folk der siger de har et supermarkeds-HDMI kabel der giver problemer, med henvisning til at der er returret hvis det ikke løser problemet - og det er yderst sjældent folk kommer igen.

Jeg har også læst at folk der har givet 500,- for en nyt HDMI kabel, uden det løste problemet, og skal man til at betale 50-60,- i porto for at sende tilbage så er der nok nogen der vælger at beholde kablet.

Men igen det kan ikke være op til forbrugeren at prøve alt muligt, og både bruge tid,penge og besvær på noget der burde virke fra første gang man kobler det sammen.

 



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Jeg er også helt enig med Otto og Jesper (gode indlæg!) - og mener bl.a. at  erfaringerne i tråden her må gøre det klart for Stofa og Samsung at HDMI / HDCP på nuværende tidspunkt er i et alt for tidligt stadie til at kunne bruges kommercielt.

Jeg vil nu stadig skyde skylden på Samsung. Vi har solgt _bunker_ af afspillere/optagere med HDMI, og her er det oftest de ældre afspillere der er problemer med. Producenterne lader til at have fundet frem til hvordan man kan lave en HDMI-udgang der virker med det meste.

Hvis der er tale om almindelige DVD afspillere med HDMI udgang, er der ikke nødvendigvis HDCP på signalet. Det er ret svært at finde pålidelige oplysinger om hvilke DVD afspillere der rent faktisk sætter HDCP på HDMI signalet. Producenterne er ikke særligt villige til at informere kunderne om dette (måske fordi HDCP ikke ligefrem er forbrugervenligt og salgsfremmende, for nu at sige det pænt).

HD STBer sætter derimod typisk HDCP på signalet (dog undtagen TDCs Sagem 81 for tiden). Dermed kan vi selvfølgelig ikke per automatik konkludere at HDCP er skurken, men det er i hvert fald en ekstra komplicerende faktor.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af TheBig.... TheBig.... skrev:

Men når jeg som kunde henvender mig til Stofa og vil købe en Samsung HD Dekoder som de sælger, må jeg gå ud fra at det virker, og fordi jeg ønsker et godt digital signal til min nye fladskærm, bestiller  jeg sådan en pakke, for at finde ud af at der er ingen lyd, så kan jeg altså ikke føle mig andet end snydt, jeg har et produkt som jeg ikke kan bruge på den måde det er lavet til.

Så mener jeg at Stofa har en forpligtelse til at sikre sig det de sælger virker, eller have trukket det tilbage da de blev klar over at der var fejl på dekoderen, der er love på det område, derfor tænker jeg kraftig på at kontakte forbrugerrådet ang. dette og evt. rejse en sag mod Stofa.



Så vidt jeg ved så gør Stofa netop en stor opgave med at pointere at det ikke 100% virker med HDMI og anbefaler som standard også component tilslutning. Det gjorde de i hvertifald da jeg sidst snakkede med dem ang. køb til en kammerat. Som sådan følger der også kun component kabler med. De gør også opmærksom på problemet her: http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=262&searchword=hdmi - http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=262&searchword=hdmi

Der ankommer snart nye bokse i butikkerne og jeg håber at de stadig har HDMI port, hvis man har fjernet dem har man jo ødelagt det for de kunder der evt. godt kunne få det til at virke. Måske har man på den nye sending fået løst nogle af HDMI problemerne som Otto skriver kan der jo være problemer med ældre generationer af hardware - det at Stofa har udsolgt må jo betyde at lageret er tømt og der kommer nye sendinger. Men tilbage til emnet og folk kan poste hvis deres tv virker eller ej.


Skrevet af: TheBig....
Skrevet den: 30-Januar-2007 kl. 13:22
Hvis jeg vidste at skærmen ikke virkede over HDMI, havde jeg ikke købt dekoderen, så må vi der har problemet håbe at Stofa vælger at bytte (gratis)til en ny dekoder, når de kommer hjem på lager, det bliver mit forslag til dem.


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 15-Maj-2007 kl. 19:08
Jeg har så fået en af nye bokse fra slutningen af marts fra Stofa af Samsung HD Decoderen...Det virker perfekt sammen med mit lækre Sharp LC-37XD1

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 15:47
Jeg har også hørt rygter om at de nye bokse løser nogle af HDMI problemerne.


Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 18-Maj-2007 kl. 21:54

Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Jeg har også hørt rygter om at de nye bokse løser nogle af HDMI problemerne.

Det lyder fair!

Så går jeg ned med den jeg har nu, den virker ikke via HDMI!

Men PS3 virker fint med mit tv over HDMI, men det er vist også HDMI 1.3 ? og det er vist kun HDMI 1.0 på HD Boksen fra stofa ?..

 

 



Skrevet af: Mollerup
Skrevet den: 18-Maj-2007 kl. 22:01
De nye bokse er det stadig den samme Samsung digital HD-dekoder eller er det en helt ny model?


Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 19-Maj-2007 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af kenneth4200 kenneth4200 skrev:

Det lyder fair!

Så går jeg ned med den jeg har nu, den virker ikke via HDMI!

Det problem havde også med min, indtil jeg købte en AV-receiver med HDMI ind- og udgang. Nu er der ingen problemer.

Tidligere var der også problemer med dårligt signal (høj BER), men det skyldtes Bilka-antennekablerne, som nu er udskiftet med ClickTronic.



Skrevet af: Puma
Skrevet den: 19-Maj-2007 kl. 09:31

Samsung DBC-H360R virker helt problemtfrit med mit Panasonic TH37PX70 på alle 3 opløsninger (576p-720p-1080i) de er forbundet via et Supra HDMI kabel. Den optiske lydudgang virker også perfekt til min surround-forstærker fra JVC.

PS: Jeg tror at Otto har ret det er ofte et spørgsmål om kabel kvaliteten....:-)



Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 04-Juni-2007 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af Mollerup Mollerup skrev:

De nye bokse er det stadig den samme Samsung digital HD-dekoder eller er det en helt ny model?


Boksen er den samme fysisk men hardwaren er lavet om - min den gamle blev skilt af og den nye har et helt andet chipsæt med mere.


Skrevet af: Mollerup
Skrevet den: 04-Juni-2007 kl. 23:09
Tak for info, det kunne være man skulle få sin byttet.


Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 05-Juni-2007 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth4200 kenneth4200 skrev:

Det lyder fair!

Så går jeg ned med den jeg har nu, den virker ikke via HDMI!

Det problem havde også med min, indtil jeg købte en AV-receiver med HDMI ind- og udgang. Nu er der ingen problemer.

Tidligere var der også problemer med dårligt signal (høj BER), men det skyldtes Bilka-antennekablerne, som nu er udskiftet med ClickTronic.

Hej hvad koster sådan en "AV-receiver med HDMI ind- og udgang." og kan man være sikker på det kommer til at virke så ;) ?

 



Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 22:31

Oprindeligt skrevet af Mollerup Mollerup skrev:

Tak for info, det kunne være man skulle få sin byttet.

Hehe, de vil ikke bytte boksen, den skal sendes ind for at blive lavet..

Har været nede med min for 16 dage siden, og har intet hørt endnu!

Men har fået en låne boks, først havede jeg nummer 10, den virker 100 % på HDMI osv med mit tv :D:D:D

Men den gik død nogen dage efter, man skulle slå oven på den, før den gad virke, og til sidst virkede det heller ikke!

Så den har jeg også været nede med igen.

Så fik jeg nummer 2 låne boks, og den virker ikke med mit tv, der er samme fejl på HDMI osv, som min ejen jeg har sendt ind..

Men den boks nummer 2 er også lige gået i stykker haha, den gør det samme, det hele starter med at displayet ikke virker, og så lidt tid efter virker ingen ting *G* så skal man slå oven på den, så virker det lidt dage, go så går den ellers bare helt død!!!

Så stofa´s låne boks er noget være skidt..

Nogen der ved hvor langtid, der går før man får sin boks hjem fra reparation ???



Skrevet af: Lohse
Skrevet den: 26-August-2007 kl. 20:55

Hej, er der nogen som har draget sig nogle erfaringer med Samsung DBC-H360R og Sony KLV-S32A10E. Kan de kører sammen eller hvordan, jeg overvejer nemlig at købe en boks, så jeg kan benytte mig af StofaXtra og se noget Premier League på Canel+



-------------
Pain is temporarily


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 27-August-2007 kl. 17:03
Umiddelbart har jeg ikke hørt om problemer efter den nyeste sending Samsung bokse men hvis du vil have det testet kan du jo høre Stofa om du må tage dit fjernsyn med ned og teste ;)


Skrevet af: Lohse
Skrevet den: 27-August-2007 kl. 17:34

Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Umiddelbart har jeg ikke hørt om problemer efter den nyeste sending Samsung bokse men hvis du vil have det testet kan du jo høre Stofa om du må tage dit fjernsyn med ned og teste ;)

Ja det kunne jeg selvfølgelig  men synes ikke lige det ville være det nemmeste, og da slet ikke hvis der var nogen som havde nogle oplysninger om det.



-------------
Pain is temporarily


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 30-August-2007 kl. 10:55
Jeg mener at de fleste større Hifi butikker som har mulighed for det hvis har en Samsung dekoder så måske du kunne se om du kunne finde en forhandler der har StofaXtra og også har dit tv - så kunne han måske checke det/vise dig det.

Jeg ved at Hifi klubben i både Århus og Aalborg har + Tape Connection i Århus


Skrevet af: Lohse
Skrevet den: 30-August-2007 kl. 11:58

Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Jeg mener at de fleste større Hifi butikker som har mulighed for det hvis har en Samsung dekoder så måske du kunne se om du kunne finde en forhandler der har StofaXtra og også har dit tv - så kunne han måske checke det/vise dig det.

Jeg ved at Hifi klubben i både Århus og Aalborg har + Tape Connection i Århus

Jamen det rigtigt, jeg har været i kontakt med Stofa, og de kunne bl.a. andet fortælle mig, at de ikke havde haft nogle nævneværdige problemer med de nye decodere. Og så fik jeg den her besked på mail:

"Vi har desværre ikke en decideret liste over hvilke fjernsyn, som giver problemet. Hvis du oplyser os om det specifikke fjernsyn, vil vi naturligvis forsøge at undersøge det.

Vi arbejder i øjeblikket på at udvikle en ny dekoder, som gerne skulle være klar om en måneds tid. Der er overvejelser omkring at lave en model med harddisk, så jeg vil eventuelt foreslå dig at vente, til denne dekoder er klar. Hold øje med vores hjemmeside og den generelle dagspresse."



-------------
Pain is temporarily


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 30-August-2007 kl. 15:59
Ohhh Lohse - hvem fik du det svar fra? Kundeservice eller hva?

Lyder spændende - kan du ikke undersøge om du kan presse mere info ud af hvem du har fået fat i der.


Skrevet af: Lohse
Skrevet den: 30-August-2007 kl. 21:45

Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Ohhh Lohse - hvem fik du det svar fra? Kundeservice eller hva?

Lyder spændende - kan du ikke undersøge om du kan presse mere info ud af hvem du har fået fat i der.

Det var fra kundeservice, en elev i Aalborgafd. Den skulle være god nok, så det bliver nok noget som jeg lige venter på.



-------------
Pain is temporarily


Skrevet af: Mollerup
Skrevet den: 13-November-2007 kl. 21:16
Jeg har min til rep for anden gang på 2 måneder, den låne decoder jeg har lånt virker HDMI både med lyd og billed på mit PV60, så dem der har en decoder hvor der ikke er lyd, er der håb.



Print side | Luk vindue