Print side | Luk vindue

[Xbox 360] 60hz og ingen farver

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=20015
Udskrevet den: 20-April-2024 kl. 00:50


Emne: [Xbox 360] 60hz og ingen farver
Skrevet af: Mark Schiller
Emne: [Xbox 360] 60hz og ingen farver
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 22:51

Hej alle,

jeg har lige købt GOW og glædede mig til at prøve det. Da jeg smider det i "boksen" får jeg af vide, at boksen skal køre 60hz. Nå ja, ind i indstillinger og ændre dette til 60hz og væk var alle farver fra skærmen.

Er det normalt? Mit tv er et B&O MX5500 fra tidlig jernalder!

mvh

Mark




Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 23:56
Ja, dit TV understøtter åbenbart ikke NTSC-farvekodning. Prøv med et RGB-Scart kabel.


Skrevet af: Mark Schiller
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 23:59

Super - tak for svaret - så hvis jeg køber et sådan kabel, så er jeg glad?!

Tager tv'et iøvrigt skade af, at køre 60hz?

 

/Mark

PS

Det slår mig lige - NTSC-farvekodning - jamen, det er jo et PAL-spil, så hvor kommer NTSC ind i billedet?



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 00:11
Fordi spillet vil køre i 60Hz, og så har de åbenbart valgt NTSC-farvekodning, selvom de egentlig godt kunne vælge PAL60 i stedet. Det ville dog nok ikke gøre nogen forskel på lige netop dit TV.

TV'et tager ikke skade af, at køre 60Hz. Hvis du køber http://www.xbox.com/da-DK/hardware/x/xbox360advancedscartavcable/ - således et kabel, burde det virke. Selvfølgelig såfremt dit TV undersøtter RGB på scart-indgangene.


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 00:12
Jeg tror det er de 60Hz dit B&O ikke kan klare (som NTSC normalt kører med).

PAL kører normalt 50Hz.

Nogle spil kører så PAL 60Hz, som fx GOW.

Jeg tror ikke et kabel kan løse dit problem.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 00:14
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


TV'et tager ikke skade af, at køre 60Hz. Hvis du køber http://www.xbox.com/da-DK/hardware/x/xbox360advancedscartavcable/ - således et kabel, burde det virke. Selvfølgelig såfremt dit TV undersøtter RGB på scart-indgangene.


Jeg forstår ikke helt, hvordan det kabel skal hjælpe.

Hvis tv'et ikke kan køre 60Hz, så kan det vel ikke køre 60Hz.
Uanset om man overfører signalet som composite eller RGB.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: Mark Schiller
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 00:21

Hvis jeg skal tolke lidt på udsagnet om de 60hz ("Hvis tv'et ikke kan køre 60Hz, så kan det vel ikke køre 60Hz.") - der kommer fint billede på tv'et, det er "bare" farverne som mangler.

Mine tidligere boxe (Xbox 1 og PSX) har også haft farveproblemer når jeg har spillet NTSC-spil og her (ganske vist på et andet tv) har et RGB-kabel løst problemet.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor:

a) Spillet kører 60hz, når DK er "50hz-område".

b) Hvorfor i alverden spillet skulle være NTSC-kodet, når der står såvel på æsken som på skiven, at det er et PAL-spil.

 

Tak for alle jeres indspark ;-)

/Mark

 



Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 01:12
Oprindeligt skrevet af Mark Schiller Mark Schiller skrev:

Hvis jeg skal tolke lidt på udsagnet om de 60hz ("Hvis tv'et ikke kan køre 60Hz, så kan det vel ikke køre 60Hz.") - der kommer fint billede på tv'et, det er "bare" farverne som mangler.

OK, den kan godt vise det, den kan bare ikke vise det korrekt.


Oprindeligt skrevet af Mark Schiller Mark Schiller skrev:

Mine tidligere boxe (Xbox 1 og PSX) har også haft farveproblemer når jeg har spillet NTSC-spil og her (ganske vist på et andet tv) har et RGB-kabel løst problemet.

Ok, der er måske en problemstilling og løsning her jeg ikke kender til.

Oprindeligt skrevet af Mark Schiller Mark Schiller skrev:

Jeg forstår bare ikke, hvorfor:

a) Spillet kører 60hz, når DK er "50hz-område".

b) Hvorfor i alverden spillet skulle være NTSC-kodet, når der står såvel på æsken som på skiven, at det er et PAL-spil.



Spillet er nok udviklet til NTSC 60Hz.
Her i Europa kører vi så med PAL (50Hz) istedet

Konverteringen af spillet er så nok gjort efter pricippet "spring over hvor gærdet er lavest", og "blot" konverteret til PAL60, men den formodning, at de fleste nyere tv kan håndtere dette.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: Mark Schiller
Skrevet den: 30-Januar-2007 kl. 22:56

Hej Michael,

betyder dette, at når jeg nu har billede uden farver, så vil jeg få farver hvis jeg køber et "RGB-kabel"?

Kan jeg risikere, at mit B&O MX 5500 dør af det?

 

mvh

Mark

- som overvejer at sælge GOW igen ;-)



Skrevet af: Pade2204
Skrevet den: 30-Januar-2007 kl. 23:13
Nu er det jo ikke bare Gears of war der kører 60hz - der er godt nok mange xbox360 der kører 60hz. Du vil før eller siden have det problem, hvis ikke fjernsynet bliver "opdateret" eller du spiller xbox andetsteds.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Januar-2007 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:


Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

TV'et tager ikke skade af, at køre 60Hz. Hvis du køber http://www.xbox.com/da-DK/hardware/x/xbox360advancedscartavcable/ - således et kabel, burde det virke. Selvfølgelig såfremt dit TV undersøtter RGB på scart-indgangene.
Jeg forstår ikke helt, hvordan det kabel skal hjælpe.Hvis tv'et ikke kan køre 60Hz, så kan det vel ikke køre 60Hz.Uanset om man overfører signalet som composite eller RGB.Mvh Michael


Det er som sagt NTSC-farvekodningen den er gal med, og ikke 60Hz. Hvis TV'et ikke kunne køre 60Hz, så ville billedet flimre som en gal!

Ved at bruge RGB-Scart ser man bort fra NTSC-farvekodningen.

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:


Spillet er nok udviklet til NTSC 60Hz.Her i Europa kører vi så med PAL (50Hz) istedetKonverteringen af spillet er så nok gjort efter pricippet "spring over hvor gærdet er lavest", og "blot" konverteret til PAL60, men den formodning, at de fleste nyere tv kan håndtere dette.Mvh Michael


Hvis det var PAL60 ville han få farver på sit TV.

Det kører sandsynligvis med NTSC-farvekodning, som nævnt, hvilket er den logiske forklaring i denne situation.

Jeg tror egentlig ikke, at det har noget at gøre med at springe over hvor gærdet er lavest; det har nok nærmere noget at gøre med, at der ikke skal være problemer med online-spil. Det er en del nemmere at finde folk at spille med, når alle Live-deltagernes spil kører i samme hastighed.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Januar-2007 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Mark Schiller Mark Schiller skrev:


Kan jeg risikere, at mit B&O MX 5500 dør af det?


Nej.


Skrevet af: Mark Schiller
Skrevet den: 31-Januar-2007 kl. 20:16

Kære alle,

jeg vil begive mig ud i xbox-land og købe mig et RGB-Scart-Kabel (som forhåbentlig findes i lange længder = 5m).

Tusinde tak for jeres hjælp og alle jeres svar.

 

mvh

Mark

aka "DK Boss" ~ the official CEO of Denmark ;-)



Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 31-Januar-2007 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:



Det er som sagt NTSC-farvekodningen den er gal med, og ikke 60Hz. Hvis TV'et ikke kunne køre 60Hz, så ville billedet flimre som en gal!

Ved at bruge RGB-Scart ser man bort fra NTSC-farvekodningen.

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:


Spillet er nok udviklet til NTSC 60Hz.
Her i Europa kører vi så med PAL (50Hz) istedet.
Konverteringen af spillet er så nok gjort efter pricippet "spring over hvor gærdet er lavest", og "blot" konverteret til PAL60, men den formodning, at de fleste nyere tv kan håndtere dette.
Mvh Michael


Hvis det var PAL60 ville han få farver på sit TV.

Det kører sandsynligvis med NTSC-farvekodning, som nævnt, hvilket er den logiske forklaring i denne situation.



Jeg kan godt se det logiske i din forklaring.
(og da jeg selv fik min første dvdafspiller (gjort kodefri) endte det også med et nyt tv, der kunne vise NTSC, så jeg slap for at se R1 film i sort/hvid)

Jeg kan bare ikke får det til at stemme overens med, at Gears of War altså er PAL60.

På coveret står der direkte:
"For use only with Xbox 360 entertainment systems with "PAL" designation and PAL TVs capabel of displaying a 60Hz signal"

Så måske problematikken skal vendes på hovedet, så B&O tv'et får at vide at det er et 60Hz signal, og dermed automatisk antager at det er NTSC??
(og måske det omtalte RGB scartkabel så alligevel er løsningen, men spillet er nu engang i PAL og i 60Hz)

Dit forslag med at bruge RGB-scart for at "se bort fra" NTSC farvekodningen, er det kun Xbox (/konsol orienteret) eller vil det også virke ved dvd afspiller og tv, der ikke kan afspille NTSC?

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 01-Februar-2007 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


Jeg tror egentlig ikke, at det har noget at gøre med at springe over hvor gærdet er lavest; det har nok nærmere noget at gøre med, at der ikke skal være problemer med online-spil. Det er en del nemmere at finde folk at spille med, når alle Live-deltagernes spil kører i samme hastighed.


Det har du nok ret i.
Ikke så rart, hvis amerikanerne kunne bevæge sig hurtigere med deres 60Hz spil end europæerne med deres 50Hz spil.
Men det forhindrer jo ikke spiludbyderen i at konvertere spillet til PAL.
Hvilket så også er blevet gjort her (jf mit indlæg ovenfor).

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 01-Februar-2007 kl. 07:47
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:



Jeg kan bare ikke får det til at stemme overens med, at Gears of War altså er PAL60.På coveret står der direkte: For use only with Xbox 360 entertainment systems with "PAL" designation and PAL TVs capabel of displaying a 60Hz signal"


Dét der garanterer intet mht. PAL60 eller ej. Jeg ser ingen grund til, at de ikke skulle have brugt NTSC-farvekodning. Når de skriver 'PAL' på æsken er det ligeså meget for at undgå at forvirre folk. I Gears of Wars' tilfælde er der nok ikke mere 'PAL' over spillet end den region, det er lavet til at køre i.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 01-Februar-2007 kl. 07:53


Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:


Dit forslag med at bruge RGB-scart for at "se bort fra" NTSC farvekodningen, er det kun Xbox (/konsol orienteret) eller vil det også virke ved dvd afspiller og tv, der ikke kan afspille NTSC?


Både og. 60Hz er stadig påkrævet. Dét har jeg dog erfaret, at langt de fleste TV understøtter. Vi haft utallige billige TV herhjemme, og ingen har haft problemer med en konsol, ligemeget hvor mange Hz de kører med, så længe jeg har brugt RGB-Scart. Den slags bruger man jo alligevel, fordi composite er en joke



Print side | Luk vindue