Print side | Luk vindue

Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=23752
Udskrevet den: 11-Maj-2024 kl. 20:19


Emne: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller
Skrevet af: nordvest
Emne: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller
Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 23:49
Kjøpte meg en Squeezebox for noen dager siden og etter litt intensiv ripping var det på tide med en liten blindtest.

Testutstyr:
Squeezebox v3 Black
Yamaha 575 cd-spiller (ca. 2500kr for 5 år siden)
Denon 1500AE forsterker
Paradigm 9SE M III høytalere

Testede låter:
Neil Young-Unplugged:Like a Hurricane
Damien Rice- O- Blower`s Daughter
Mark Knopfler- Saling to Philadelphia_Tittelsporet

Låtene som ble spilt via Squeezebox var av FLAC-format og rekodet med EAC.
Squeezeboxen var koblet opp trådløst.

Begge kileden var koblet analogt til forsterker.

Metode: Startet sangene samtidig på cd-spiller og Squeezebox, og jeg satt med øynene igjen ( Sa jo det var en blindtest  ...) mens kona switchet mellom kildene.

Så til resultatene:

1. Neil Young-sangen: Ingen dramatisk forskjell, veldig vanskelig å bestemme meg for resultat og hva som var kilde til hva. Kritisk finlytting avslørte imidlertid at den ene kilden hadde ørlite mer skyv i de nederste frekvensene.

2. Damien Rice: Her var det klar forskjell. For de som ikke kjenner til sporet så har det relativt kraftig bass innimellom og generelt sett er det en veldig bra innspilling. Igjen var det en kilde som utpekte seg med mer driv i bassen (trengte i grunn ikke lytte heller for å merke det; nok å føle forskjellen i vibrasjon i stolen...). I tillegg hadde samme kilde en mye bedre spredning av lyden/bedre stereoeffekt.

3. Mark Knopfler: samme historien som for Damien Rice-sporet.

Etter å ha sagt fra til kona hvilken som var best i hver sang ( faktisk 5 switchinger mellom hver kilde og jeg måtte si hvilken som var best for hver enkelt, men dette blir litt for detaljert til å sette opp her) fikk jeg vite hva som var hva.

Det viste seg da at resultatet ble en klar 3-0 seier til den ene kilden.
Jeg tippet da at det var Squeezeboxen ut fra alt skrytet den har fått for lydkvaliteten sin, men det visste seg jammen å være den gamle cd-spilleren som vant.....

Dette både overrasket og skuffet meg, og konklusjonen min er at lydkvaliteten til Squeezeboxen er aldri så lite oppskrytt. Tror det har med å gjøre at det er et relativt nytt konsept og at det er en genial boks på alle andre måter og at dette gjør at anmeldere blir litt revet med...
Jeg vet selvsagt at dette ikke er en vitenskapelig test, men for meg er resultatet klart: Ved finlytting må fortsatt cd-spilleren brukes.
Evt. det må kjøpes ekstern DAC til Squeezeboxen men det tviler jeg på at kona er klar for ennå... 



Svar:
Skrevet af: Pade2204
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 00:02

Jamen dog...
en analog tilslutnings-test ?  ehh 

Jeg laver iøvrigt en test om VHS SP og LP - læs den senere på ugen...



Skrevet af: nordvest
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 00:26
Det kan du godt gjøre for min del; de fleste stereoforstærkere har forøvrigt kun analoge-tilkoblingsmuligheter...


Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 09:26

Yep Nordvest, tag dig ikke af den kække kommentar! Mange forstærkere har analog tilslutning (min 20 år gamle NAD receiver har i hvert fald!), så din test er bestemt interessant. Resultatet af den er dog noget overraskende.... lossless (flac) på en Squeezebox lyder en hel del dårligere end lossless (cd)... har du prøvet at inkludere ikke-lossless-tracks i testen (gerne 192 VBR MP3!) - er der synderlig forskel på denne og flac - bare nysgerrig!

kris 



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: zaxo
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 09:52

Mums Nordvest.

spændene udfald her, og hvis du kunne følge op på indlæget fra Kris.

Så vil det være helt perfekt. keep it up

kan du smide lidt xtra info onkring kablingen fra Squeze til Forstærker, Cd-afspiller til forstærker.

Er det samme kabeltype du bruger ? 



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 11:07

At et PC-produkt som Squeezebox lyder ringe over de analoge udgange, overrasker ikke ret meget. Tankegangen i boxen, dvs. ripning og afspilning af data-filen i stedet for en egentlig direkte afspilning af CD'en, er ikke ny. Det er potentielt set den bedste måde at afspille en CD på, hvis ellers det digitale signal behandles ordentligt efterfølgende. Bl.a. Meridian benytter faktisk denne teknik i deres CD-afspillere (hvilket så gør betjeningen lidt langsom). Men uanset hvor godt du ripper CD'erne, hjælper det jo ikke noget hvis det skal ud igennem en discount analog-kredsløb. En tilsvarende test med en ekstern D/A konverter, hvor du tester afspillerens digital-udgang mod Squeezebox'ens digital-udgang, vil nok give et noget anderledes resultat.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Pade2204
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Men uanset hvor godt du ripper CD'erne, hjælper det jo ikke noget hvis det skal ud igennem en discount analog-kredsløb. En tilsvarende test med en ekstern D/A konverter, hvor du tester afspillerens digital-udgang mod Squeezebox'ens digital-udgang, vil nok give et noget anderledes resultat.


Det er præcis hvad jeg mente med mit indlæg.


Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 12:29
Hvor højt op i pris for en ekstern DAC skal man (efter de herres erfaring) for at opnå en mærkbar bedre lydgengivelse end med SB3'en! Jeg har forøvrigt forsøgt at lade min Marantz SR7500 foretage D/A konverteringen istedet for SB3 (med ca samme kvalitet kabler; analog- og koaxial) og her kunne jeg ikke registrere forskel i gengivelsen! 


Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 12:31

Jeg fandt denne tråd, hvor nogle digitale nørder taler om netop det emne - det er vist ikke helt billigt, hvis det skal være rigtigt lækkert (godt mine ører ikke er så gode - hæhæ):

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31674 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31674

kris



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Jeg fandt denne tråd, hvor nogle digitale nørder taler om netop det emne - det er vist ikke helt billigt, hvis det skal være rigtigt lækkert (godt mine ører ikke er så gode - hæhæ):

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31674 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31674

kris

Jeg vil ikke så højt op i pris. Hvis jeg ville kunne jeg jo istedet fra starten have investeret i en Transporter!



Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 12:37
hæhæ - men transporteren kræver jo så OGSÅ en digital converter, hvis man skal udnytte dennes fulde potentiale.... verden er ond, er den!

-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 12:41

Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

hæhæ - men transporteren kræver jo så OGSÅ en digital converter, hvis man skal udnytte dennes fulde potentiale.... verden er ond, er den!

Det har du ret i. MEN du kigger jeg lidt efter en ovenkommelig (læs billig) måde at forbedre lydgengivelsen fra min SB3



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:05

Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:



Det er præcis hvad jeg mente med mit indlæg.

Det kunne så måske godt være formuleret lidt mere elegant - analogt output fra en Squeezebox er dumt, det er ikke dét den er designet til - men analogt output sådan på generelt plan, er på ingen måde dumt.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Det har du ret i. MEN du kigger jeg lidt efter en ovenkommelig (læs billig) måde at forbedre lydgengivelsen fra min SB3

Prøv om du evt. kan opdrive en brugt MF X-DAC v.3. Den nye er "desværre" steget voldsomt i pris (kvaliteten er steget tilsvarende).



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:08

....som jeg læser tråden oven for (hifi4all), har alle surroundforstærkere digital indgang - måske det kan forbedre SB3-lyden forholdsvis "billigt"...?

kris



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

Jamen dog...
en analog tilslutnings-test ?  ehh 

Jeg laver iøvrigt en test om VHS SP og LP - læs den senere på ugen...

Hvis kablerne og D/A converteren er til det, så kan du via analog opnå væsentlig bedre dynamik i lyden i forhold til den oftest "hårde" digitale lyd. Det er ikke helt uden grund, at de virkelige audio nørder, de stadigvæk hænger ved vinyl pladerne.  Analog på en squesebox, den tror jeg tilgengæld ikke en tøddel på. D/A converteren (som jeg dog ikke lige kan huske), må helt klart ligge i den billige ende, og du vil sandsynligvis være bedst tjent med at køre den digitalt. Spørgsmålet er så, om det overhovdet er interessant, når der er tale om en rip og dernæst en konvertering fra et digitalt medie, som måske slet ikke er godt i sig selv.

Testen er interessant, men ikke overraskende.

 

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:



Det er præcis hvad jeg mente med mit indlæg.

Det kunne så måske godt være formuleret lidt mere elegant - analogt output fra en Squeezebox er dumt, det er ikke dét den er designet til - men analogt output sådan på generelt plan, er på ingen måde dumt.

Når producenten har puttet en Burr-Brown 24-bit DAC i SB3'en så må den vel også være designet til analogt output. Om lydgengivelsen så lever op til folks hifi-standard, er vel så et andet spørgsmål!  



Skrevet af: nordvest
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Yep Nordvest, tag dig ikke af den kække kommentar! Mange forstærkere har analog tilslutning (min 20 år gamle NAD receiver har i hvert fald!), så din test er bestemt interessant. Resultatet af den er dog noget overraskende.... lossless (flac) på en Squeezebox lyder en hel del dårligere end lossless (cd)... har du prøvet at inkludere ikke-lossless-tracks i testen (gerne 192 VBR MP3!) - er der synderlig forskel på denne og flac - bare nysgerrig!

kris 



Jeg har ikke direkte sammenlignet med samme spor dekodet i f.eks 192 VBR mp3 nei. Jeg valgte flac siden denne er lossless og skal være lige så god som orginal cd-lyd.
Jeg kan ikke skønde annet enn at mp3 ville været dårligere (eller i beste fall like så godt) som FLAC, og at forskellen mellom squeezebox og cd-spiller ville vært den samme eller større.

Kablene jeg benyttet var de samme for begge kildene.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:41

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Når producenten har puttet en Burr-Brown 24-bit DAC i SB3'en så må den vel også være designet til analogt output.  

Det sidder der også i nogle 300,-s DVD-afspillere, det behøver man ikke være voldsomt imponeret af...



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Når producenten har puttet en Burr-Brown 24-bit DAC i SB3'en så må den vel også være designet til analogt output.  

Det sidder der også i nogle 300,-s DVD-afspillere, det behøver man ikke være voldsomt imponeret af...

Er du så ikke forundret over at SB3'ens D/A kan matcher min SR7500's D/A? 



Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:52

Nordvest - jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvad en sådan test ville vise - er forskellen nævneværdig? Jeg kunne mistænke, at den ikke er det...

kris



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: nordvest
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Nordvest - jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvad en sådan test ville vise - er forskellen nævneværdig? Jeg kunne mistænke, at den ikke er det...

kris



Jeg tror heller ikke den vil være stor, og jeg skal prøve å ta en slik test om noen dager. Skal poste resultatet her.
Skal jeg bruke 192 eller 320 mp3?


Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:56

Gerne begge - men jeg er mest nysgerrig efter 192 VBR MP3 - jeg er blevet lidt lun på den variable bit rate!



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: j_mil
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:46

Jeg har en bekendt som virkeligt meget op i hifi med alt hvad det indebærer. Han har sammenlignet 320Kb MP3 med direkte CD, begge signalkilder kørt igennem den samme super hifi DAC. Konklusionen var der kunne spores en lille degradering af rumperspektivet ved MP3, men så lille at han ikke ved blindtest kunne afgøre hvad der var valgt. Ved lavere bitrater incl VBR var forringelsen mere hørbar. SÅ mit gæt er at man mere får testet på DAC i SB3'en og at medmindre man går meget op i Hifi er MP3 i en høj bitrate absolut anvendligt til at gemme sit musik i. 

// JM



Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 23:47
Her til aften har jeg skiftet frem og tilbage mellem Anita Baker på CD ("Compositions") og 192 VBR MP3 - og forskellen er ubetydelig i mine ører. Men jeg tvivler ikke om, at hifi freaks vrænger på næsen af min horrible hørelse! Hæhæ - happy streaming!

kris

-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 08:40

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Er du så ikke forundret over at SB3'ens D/A kan matcher min SR7500's D/A? 

Punkt 1, med al respekt, så stoler jeg ikke på andres lytte-erfaringer. De lyder med garanti forskelligt. Punkt 2, så nej det er jeg faktisk ikke, de indbyggede D/A konvertere i surroundreceivere er ikke noget at råbe hurra for. Jeg har altid anbefalet en separat CD-afspiller med analogt output, hvis man vil have seriøs stereolyd ud af et surround-anlæg.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 08:47

Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Her til aften har jeg skiftet frem og tilbage mellem Anita Baker på CD ("Compositions") og 192 VBR MP3 - og forskellen er ubetydelig i mine ører. Men jeg tvivler ikke om, at hifi freaks vrænger på næsen af min horrible hørelse! Hæhæ - happy streaming!

Vi har alle forskellige krav til hvornår noget lyder godt, og forskellige definitioner af hvad der får det til at lyde dårligt. Jeg er personligt meget generet af digital komprimering, men jeg har også oplevet situationer hvor jeg ikke har kunnet høre forskel. Det afhænger meget af musikken. Mht. blindtests, så er dét ikke en helt så simpel ting som det oftest bliver gjort til. Jeg vil påstå at hvis man ved en blindtest kan påvise at der er forskel, så er der ført endegyldigt bevis for at der er hørbar forskel - men hvis man ikke kan påvise at der er forskel, så mener jeg ikke at det kan bruges som endegyldigt bevis for at der IKKE er forskel. Der er for mange ubekendte - eksempelvis det rent psykologiske i at NU skal man altså kunne høre forskel - så opdigter man simpelthen forskelle. En sælger kan manipulere utroligt meget med hvad man hører, hvis han vil. Jeg mener at den eneste reelle blindtest er når man ikke ved man bliver testet.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: kris
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 09:06

...jeg læste et sted, at fem procent af alle mennesker reelt kan høre forskel på høje bitrates og lossless - og du er klart iblandt dem. Dine pointer omkring tests er jeg helt med på - og den eneste test der duer er ens egen test! Hvis man selv er tilfreds, er den jo ikke meget længere.

kris



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Er du så ikke forundret over at SB3'ens D/A kan matcher min SR7500's D/A? 

Punkt 1, med al respekt, så stoler jeg ikke på andres lytte-erfaringer. De lyder med garanti forskelligt. Punkt 2, så nej det er jeg faktisk ikke, de indbyggede D/A konvertere i surroundreceivere er ikke noget at råbe hurra for. Jeg har altid anbefalet en separat CD-afspiller med analogt output, hvis man vil have seriøs stereolyd ud af et surround-anlæg.

Hvilken af de to følgende D/A konvertere kan du anbefale sammen med SB3; MF X-DAC V3 eller Audio Alchemy DDE 2.0? 



Skrevet af: kris
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 12:24

... og for en helt tungnem som mig: Hvad er en D/A converter?! En boks jeg placerer imellem min klient (Noxon, SB3, SLA5520 osv.) og min analoge forstærkerindgang... tilgiv mig min totale uvidenhed på dette område... og vil det forbedre den streamede lydkvalitet?

her en tilfreds Musical Fidelity X-Dac v3-bruger:

http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/128476.htm l - http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/128476.htm l

og mere her - selv om jeg ikke helt ved, hvad jeg læser!

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=1533&zoneid=3 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1533&zoneid=3

kris



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

... og for en helt tungnem som mig: Hvad er en D/A converter?! En boks jeg placerer imellem min klient (Noxon, SB3, SLA5520 osv.) og min analoge forstærkerindgang... tilgiv mig min totale uvidenhed på dette område... og vil det forbedre den streamede lydkvalitet?

her en tilfreds Musical Fidelity X-Dac v3-bruger:

http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/128476.htm l - http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/128476.htm l

og mere her - selv om jeg ikke helt ved, hvad jeg læser!

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=1533&zoneid=3 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1533&zoneid=3

kris

Musical Fidelity X-Dac link'et virker ikke



Skrevet af: zaxo
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 13:42

Hej Kris.

For et par dage siden inden jeg begyndte at prøve at finde en klient løsning, til mit igangværende projekt. havde jeg ikke meget overblik over det hele, det har jeg så sku nok heller ikke nu

Men en D / A konverter bruges som ordet siger til at omdanne det digitale signal fra lydkilde "pc/cd/dvd" som består af 0 og 1 til en analog del. ( Ved ikke hvad man kalder dette ) lyd i svingninger Hz. Svingningerne flytter så højttaler enheden alt efter frequenzen af svingningerne = Lyd. ( er ikke 100 % sikker på det er helt korrekt, men kan ikke være langt fra )

Jeg har personligt aldrig rigtig gået op i det med HIFI, men mit syn på lyd og enheder har ændret sig xtremt meget over det sidste år.

Det hænger sammen med en test et par af mine venner gav mig. Jeg havde en gammel souround forstærker sherwood sammen med en pioneer cd afspiller, dette var så koblet sammen med et standart "signalkabel" i kender dem alle, meget tyndt sort kabel med rød / hvide termineringer. Vi testede det på et par gode højttalere.

Det virkere bare ikke, lyden var som en linær oplevelse uden dynamik. der skete intet. Vi spændte så en Densen B 400 + foran med gode kvalitets signal kabler. Nu blev lyden som forvandlet fra ingenting til noget ubeskriveligt. Det var fuldtændigt vandvittigt.

Den D/A konverter der sidder i Densen samt opbygning af enheden var så suplimt meget bedrer en Pioneer. En D/A konverter kan betyde alt i forhold til lyden fra digital kilde.

Jeg er stadig i tvivl om hvilke produkter jeg ønsker, men jeg ved hvilken kvalitet jeg går efter.

Om det så kræver at jeg køber en slimserver med eller uden en ekstern D/A konverter, det må tiden og lytningen give svar på.



Skrevet af: kris
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 14:45

Nicoleif - bare fjern det ekstra mellemrum som har sneget sig med til sidst i url'en (du kan se det med det blotte øje, sku' jeg mene).

Zaxo - det spor må jeg se nærmere på - min tid det seneste år har handlet om streaming!

kris



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: kris
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 14:53

Zaxo, helt banalt: Sætter man phonokabler fra den digitale lydkilde (cd, streaming-klient osv.) ind i D/A converteren (digital ind), og kabler fra D/A converteren (analog ud) ind i en af forstærkerens indgange (analog ind) - så simpelt?

Men 5000 kr. for Musical Fidelity X-Dac v er jo også en slags penge...  hvor kan man skaffe en Audio Alchemy-converter, som vist er lidt billigere? Eksisterer de kun brugt?

kris



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 15:18

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Hvilken af de to følgende D/A konvertere kan du anbefale sammen med SB3; MF X-DAC V3 eller Audio Alchemy DDE 2.0? 

Jeg kender ikke Audio Alchemy'en, så det kan jeg ikke svare dig på.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: zaxo
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 21:08

Hej Kris

Hvis jeg forstå det jeg har læst og forklaret, så hænger det sådan sammen.

Hvis du vil bruge den indbyggede DAC i klienten, skal du bruge den analoge udgang, for det er på denne DAC'en sidder. Så her connecter du client med forstærker gennem analog signalkabel.

Client->signalkabel (analog)->forstærker

Hvis du vil omgå den indbyggede DAC i klienten, skal du bruge den optiske udgang ( toslink ) med optisk kabel til D/A Converter, for derefter at forbinde DAC med fortærker gennem den analoge udgang.

Client->optisk kabel->DAC->signalkabel (analog)->forstærker

Hvis du ikke har læst dette kan du kigge her, men det omhandler Squezeeboxen V 3 http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1205/slimdevices_squeezebox.htm - http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1205/slimdev ices_squeezebox.htm



Skrevet af: nordvest
Skrevet den: 01-Juni-2007 kl. 18:51
Trådstarter her:
Nå har jeg skaffet meg en rimelig dac på bruktmarkedet (Cambridge Audio DAC 3) og tiden var dermed inne for en ny blindtest. Squeezeboxen koblet optisk til Dac og ellers samme utstyr som opprinnelig test.

Nå ma jeg si at alt ble snudd alldeles på hodet i forhold til første test. Basstrykket/fylden var denne gangen bedre fra Squeezeboxen og stereoperspektivet var også noen hakk bedre (bredere). I tillegg kommer detaljer klarere fram enn tidligere og stemmer høres mye klarere ut. Testet litt med Roger Waters "Amused...." og ble nesten skremt innimellom selv om jeg kjenner plata godt fra før. Skumle bikkjer!!

DAC/Squeezebox kjørte fullstendig over cd-spiller denne gang altså...

Det eneste som er litt verre med Squeezebox og denne dac`en er at den er ørlite spissere i toppen på noen få sanger ved dårlige innspillinger.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med oppgraderingen og har nå skjønt at Squeezebox med ekstern DAc er en helt annen historie en bare Squeezebox koblet analogt direkte til forsterker!!

Fikk forresten også testet litt mellom mp3 192 vbr, 320 mp3 og flac. Mellom 192 og 320 mp3 kan man innimellom høre en liten forskjell; særlig at lyden er litt hardere høyt i frekvensene og stereoperspektivet litt mindre i krevende musikk.
Mellom 320 mp3 og flac klarte ikke jeg å høre noen pålitelig forskjell...


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juni-2007 kl. 18:57

Sammenlignede du med lyden direkte fra CD-afspilleren, eller ved at bruge DAC 3'en til begge dele, og kun sammenligne squeezebox vs. CD som rent drev? Hvis det første er tilfældet, så er resultatet igen ikke overraskende, da DAC3 er en langt bedre D/A konverter end dét der sidder i Yamaha'en. Hvis du vil lave en reel sammenligning af CD vs. Squeezebox, så skal du gøre det med samme DAC.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: nordvest
Skrevet den: 01-Juni-2007 kl. 19:02
Først testet jeg Squeezebox/DAC mot Yamahaen og det er det testen omhandler.
Jeg testet også squeezebox koblet til DAC vs. Cambridge Audio disc magic 1 koblet til samme dac. Helt umulig for meg å høre noen forskjell i det siste tilfellet. (Kunne dessverre ikke kjøre Yamahaen inn på DAC`en da den har ødelagt digitalutgang....)



Print side | Luk vindue