Print side | Luk vindue

Transistorradio

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=23759
Udskrevet den: 12-Maj-2024 kl. 11:16


Emne: Transistorradio
Skrevet af: MJ (udmeldt)
Emne: Transistorradio
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 11:03

Hej

Jeg havde overvejet en DAB radio til brug på badeværelse, køkken, haven, mv. Men da dækningen vist nok er tvivlsom her og finishen på fundne radioer også er ret tvivlsom så har jeg overvejet en lidt mere nørdet løsning.

Har kigget på  Philips SLA5520 som vist nok kan spille netradio uden, at være afhængig af en computer.

Men der er da ikke højttalere i vel?

Hvad hedder _enheden_ som kan fungere som en normal transistorradio med højttaler i, fornuftig lyd og som streamer direkte fra nettet, fx. P3, Frisky Radio mv...?




Svar:
Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 12:14

Køb Noxons iRadio, som inkluderer det hele: Wifi, UPnP, højttaler...

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=236971 - http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=236971

kris



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: Per Røntved
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 12:30

Jeg har to af denne type :

  http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/stereo/dab_radio/ARGON_DAB1_DAB_radio_Hvid.htm?aID=7478&rID=7479 - http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/stereo/dab_radio/ARG ON_DAB1_DAB_radio_Hvid.htm?aID=7478&rID=7479 http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/DAB_radio/ARGON_DAB2_DAB_radio_Wenge.htm -

Og er utrolig godt tilfreds  

Den har rigtig god lyd



-------------
Mvh. Per Røntved

______________________





Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:31

Per det er da kun en DAB/FM er det ikke?

Den Noxon ligner en der kan det den skal.. skal lige kgige nærmere på den efter work :



Skrevet af: j_mil
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:33

Hvis man har internetadgang (flatrate vel og mærke) vil jeg anbefale Kris's løsning. Mængen af tilgængelige staioner er 1000 gange større + man mulighed for streame audio fra en mediaserver og det er rigtig rigtig smart. Noxon Iradio er fint produkt, lyden er fornuftig og der lige kommet en ekstra højtaler i samme design, så man har et lille stereoanlæg.

// JM

 

 

 



Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 13:55

jeg er selvsagt enig! så også lige det med ekstrahøjttaleren på nettet - ganske smart.

og ang. dab - det er dødt inden for meget få år. antallet af "wifi-radiostationer" er allerede enormt - og wifi-udbredelsen bare stiger og stiger. hele byer (og lande=mauritius!) er wifi-icerede, så det går kun den vej.

kris



-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:15

Det skal skam også være via netradio. Jeg lytter næsten ikke til andet på min PC og Mac.

Findes der andre lign. produkter end Noxon'en? Så kunne man evt. sammenligne lidt :)



Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:20
Nej, Noxon er vist stadig solo, hvad angår den indbyggede højttaler... nej, vist ikke allligevel - jeg ser, at flere af wifi-radioerne tilknyttet www.reciva.com nu også er UPnP, så de kan både streame radio OG lagret musik. Men jeg ville stadig vælge Noxons iRadio.

kris


-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:25

Er det et krav, at routeren kører uPnP ...? Det er intet problem for mig, at give den en fast IP og åbne for en port eller 10 hvis det kan gøre det.. men uPnP bliver et problem.

Den skal udelukkende streame fra nettet.



Skrevet af: j_mil
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:28

Ud over Noxon'en kender jeg til to af omtale, Bush har en, der nærmest ligner en transitorradio og Strong har også en. Men Noxon Iradio er altså uhyre velfungerende. Gear har testet den i et af de nyere numre og var begejstret for den.

// JM



Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:32
Radiodelen er uafhængig af UPnP-standarden (det tror jeg i hvert fald!) - det fungerer på klienten (Noxon) bare den trådløse router er tændt. UPnP er vigtigt, hvis du fx vil streame lagret musik gennem klienten. Det har intet med routeren at gøre.

Jeg har selv en Bush wifi-radio (indbygget højttaler), men jeg ville bestemt bytte den for en Noxon iRadio! Uanset at Bush'en har 5500 radiostationer! UPnP funker ikke og lyden er dårlig. På Noxon'en er den glimrende.

kris


-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:45

Ok. Inden jeg smider en bestilling afsted så vil jeg lige sikre mig følgende..:

Kan man bruge WEP/WPA eller bare mindst WEP?

Kan man få den til, at vise MAC adressen?

Understøtter den DHCP?

Beklager hvis jeg spørger lidt meget.. er garvet inden for netværk generelt, men disse små musikenheder er totalt nyt for mig, så man står jo og vakler lidt

EDIT: Er den 10000% uafhængig af en computer? Putter man stationer i den via enheden eller via webben ligesom med Philips' enhed?

Kører den på batt. eller kun strømforsyning?



Skrevet af: BRAS
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Ok. Inden jeg smider en bestilling afsted så vil jeg lige sikre mig følgende..:

Kan man bruge WEP/WPA eller bare mindst WEP?

Kan man få den til, at vise MAC adressen?

Understøtter den DHCP?

Beklager hvis jeg spørger lidt meget.. er garvet inden for netværk generelt, men disse små musikenheder er totalt nyt for mig, så man står jo og vakler lidt

EDIT: Er den 10000% uafhængig af en computer? Putter man stationer i den via enheden eller via webben ligesom med Philips' enhed?

Hej Martin

Jeg har selv en Noxon og kan svare ja til alle dine spørgsmål . Den understøtter også WPA med den seneste firmware. 

 

 



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:56

Hmm kan lige svare på mig selv.. hehe.

Den kan det hele.. men desværre ikke køre på batterier.

Er det utopi, at tro jeg finder en der kan køre på batterier?

Må nok indrømme den Noxon kan alt hvad den skal ellers.. fuck den er nice, at se på!



Skrevet af: j_mil
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 22:56

Den supporterer WEP (64/128 bit nøgle) + WPA / WPA2. Mac adressen står bag på apparatet, ellers følger der noget software med, som kan finde enhederne på nettet og læse MAC adressen ud. Den understøtter DHCP. Bemærk at der er kommet ny firmvare til den, kan hentes på Terratec's hjemmeside.

// JM 



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 23:05

Hej igen alle sammen.

Takker og bukker mange gange for jeres svar.. eneste der lige holder mig tilbage er, at den ikke kører på batterier, men det er nok for meget, at forlange af den

Har allerede forelsker mig i den. Så lige en video af hvordan man sætter den op, samt jeg fandt 2 PDF'er med specs og tilslutninger mv. Den kan virkelig alt hvad den skal til det jeg søger.

En ting kan jeg dog ikke se via nettet.. lyden.. hvordan er lyden i den?



Skrevet af: BRAS
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Hej igen alle sammen.

Takker og bukker mange gange for jeres svar.. eneste der lige holder mig tilbage er, at den ikke kører på batterier, men det er nok for meget, at forlange af den

Har allerede forelsker mig i den. Så lige en video af hvordan man sætter den op, samt jeg fandt 2 PDF'er med specs og tilslutninger mv. Den kan virkelig alt hvad den skal til det jeg søger.

En ting kan jeg dog ikke se via nettet.. lyden.. hvordan er lyden i den?

Lyden er desværre ikke for god ( jeg ved heller ikke hvad man kan forlange til den pris ) så jeg endte selv med at koble den via stereoanlægget og der er den super.

 



Skrevet af: kris
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 23:32
...men måske den nye noxon-højttaler kan klare det... hvis man skal bruge den på badeværelset eller i køkkenet er det jo lidt besværligt med et stereoanlæg...

kris


-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 00:16

Er lyden som man kan forvente af sådan en lille sag? Eller er den decideret ringere?

Det er primært køkkenet (opvask, madlavning) og så badeværelset (bad...).

Forventer ikke, at Mozarts 9. Symfoni kommer ud perfekt :D



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 01:02

Hmm.. ved ikke om det er denne her Bush der omtales..

http://www.gadgetspeak.com/gadget/article.rhtm/758/428298/Bush_Wi-Fi_Radio.html - http://www.gadgetspeak.com/gadget/article.rhtm/758/428298/Bu sh_Wi-Fi_Radio.html

Men den lyder da heller ikke helt ringe?

Sidder pt. og leder efter en der kan køre på batterier... ved ikke om jeg har held med det :)

Edit: http://www.wifi-radio.biz/index.php?page=overview - http://www.wifi-radio.biz/index.php?page=overview   den ser også interessant ud.

Edit igen: Wuhuu http://www.redferret.net/?p=8469 - http://www.redferret.net/?p=8469



Skrevet af: j_mil
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 07:36

Jeg var faktisk positivt overrasket over lyden, meget medre end de 500-600 kr DAB radioer man kan købe og sammenlignlig med det en Kloss radio kan præstere. Men super hifi er det selvfølgelig ikke, men til et køkken og bad vil jeg mene den er OK.

// JM

 



Skrevet af: kris
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 07:51
...Bush-radioen er som sagt den, jeg har. Og igen: Hvis jeg kunne bytte, ville jeg vælge Noxon iRadio med det samme. Absurd nok koster Bush'en 2000 kr. i Danmark, men da jeg købte den, havde jeg allerede SLA'en og faldt så for Bush-radioens enorme radiostation-udvalg (pga. reciva-forbindelsen). Men lyden er skod, UPnP-delen skod (så ingen Twonky - snøft), og siden er radiodelen på Noxon jo blevet tip-tip. Så nej - nap Noxon! (eller køb min Bush - hæhæ!)

kris 

-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R


Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 09:29

Hej!

Er der nogen som ved hvordan en Argon DAB2 lyder i forhold til en "Kloss" fra Tivoli Audio?

Klossèn koster jo immervæk 3k...i DAB versionen......er den mon så meget bedre?

lrev



-------------
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 10-Maj-2007 kl. 11:13

Jeg ser lige om jeg ikke kan finde en der kører på batterier.. det ødelægger faktisk  halvdelen af fornøjelsen, at den ikke har den mulighed.

Takker for de mange tip indtil videre :D



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 12-Maj-2007 kl. 13:27

Hej igen

Hermed en lille update.

Konen og jeg var på trip i går og endte i Mediamarkt Flensborg. Jeg så de havde Noxon iRadio stående og måtte hen og pille.

Mit indtryk var, at den virkede meget billig i forhold til det som billederne på nettet signalerer. Knapperne virkede billige og displayet signalede discount.

Kan jeg leve med det? Ja da. Men prisen gør lidt mere ondt nu hvor man ikke lige føler man får et kvalitetsprodukt.

Den kostede 199€ så den bliver bestilt over nettet istedet for.



Skrevet af: j_mil
Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 23:38

Jeg syntes nu ikke den er så slem, faktisk virker den udmærket, måske kunne fjerbetjeningen være knap så retningsbestemt. Man må ikke glemme at man får et produkt, der teknologisk er noget mere advanceret end en DAB radio og til en pris der i DK er det halve af hvad en Tivoli Audio DAB radio koster. Jeg er faktisk mere overrasket over at det kan lade sig gøre at lave den til de penge.

// JM

   



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 23:53

Jeg har/havde nok bare forventet en million, da 1400,- er over det dobbelte af hvad jeg normalt vil ofre på en radio.

Men denne  har har nogle unikke features som mit dankort så må bløde for :)



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 25-Maj-2007 kl. 14:20

Update!!

Nu har jeg modtaget min iRadio og fået leget med den. Der er lidt positivt og negativt, at sige:

Positivt er, at den har en rimelig lyd trods den lille højttaler. Men da den alligevel er sat til linein på anlægget så får jeg alligevel sublim lyd den vej. Displayet er fint opløst synes jeg og nem, at aflæse. Enheden ser smart ud.

Negativt er, at fjernbetjeningen er så ringe, at jeg næsten har lyst til, at stampe på den, men jeg har desværre brug for den til visse funktioner så den glæde får jeg ikke. Navigeringen i displayet kan af og til være lidt træg.

Er jeg glad for den? Ja for dælens da! Den er super fed og gør netradio til en leg.

Kan varmt anbefales!




Print side | Luk vindue