Print side | Luk vindue

Selvgjort er vel.....?? "

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=55658
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 09:44


Emne: Selvgjort er vel.....?? "
Skrevet af: Ning
Emne: Selvgjort er vel.....?? "
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 14:40

Hej med jer.

Jeg har været igang i værkstedet i et forsøg på at lave en stereobænk ala Frislev.

Træet er 16 mm mfd til skabet og 12mm til hylder. Målene er160 cm bred 43 cm høj og 59 cm dyb, incl et 7 cm rum bagi til kabler osv. så der skulle være plads til en dyb forstærker en skønne dag

Min første erfaring var at man ikke skal bruge elektriske slibeudstyr, da der er for stor risiko for at slibe for meget

 

Her er et billede efter samling og spartling 1. gang.



-------------
Ning



Svar:
Skrevet af: Ning
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 15:16

Undskyld det lille billede, dette er mit første forsøg på at lægge billeder ind. Jeg må prøve i morgen at lave de resterende lidt større, for nu skal jeg i Biffen....



-------------
Ning


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 19:34
Hej Ning

Super ide, kan kun anbefale at lave det selv - kan se målene næsten er de samme som mit - tror kun det lønner sig i sidste ende.. Specielt hvis man bruger bananstik, eller har en større reciever end en 805 som mig.

jeg ville dog ligge nogle større billeder ind - Man døjer virkelig med at se hvad der er på dem.

Jeg bruger selv www.imageshack.us - bruger den der hedder multiuploader. Væg filer, upload, og paste de links hvor der står direkte, og du har billeder. Intet andet skal bruges.


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 20:00
Har lige benyttet mig af naboens hjælp til at gøre billederne bedre.

-------------
Ning


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 20:09
Uha det bliver spændende det her.. jeg følger spændt med!


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 20:27

Efter 1. gang maling skulle den lige op at hænge for at se om den var i vater.... O vi var heldige. Kun 1mm skæv så det er okay.



-------------
Ning


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 20:31
Ser sgu godt ud 

Hvordan for man sårn en op at hænge, er det med et beslag af en art??   Jeg har ikke den store forstand på det, så er ret nysgerrig


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 20:42

Så gælder det om at holde tungen lige i munden og huske det hele, for konen vil nok ikke løfte de 70-80 kilo ret meget mere end 1 gang



-------------
Ning


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 20:45

Hej sploink

På det sidste billede kan du se ophænget, den i skabet er så "modsat af den på væggen, hvis du forstår?



-------------
Ning


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 20:53
Ahh, kan godt se at den på væggen er vinklet. Så går de i spænd med hinanden, når de to stykker er vinkel skåret??  


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 21:06
Ja, og så klarer tyngdekraften resten det er faktisk ret smart

-------------
Ning


Skrevet af: superkdx
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 21:18

Ja.

Ligesm på hængereoler. Det er en rigtig god opfindelse, hvis man kan kalde det, det!



-------------
Philips 52" 9703H/10
Philips 42" 5604H/12
Philips HTS 9540/12
Philips SRU8015
2 x AppleTv 3
iphone 5 16 GB
MacBook Pro 13"
Apple Time Capsule 2TB
2 x Airport Express


Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 22:01
Wow der bliver suget noget strøm ud af væggen der... er det alt sammen over en kreds, eller fordelt.....

Men super ser det ud,  hvad blev det samlet beløb ca..

Henrik

Og det er vel endligt skruerne(eller hvad du har brugt) i bunden der holder på det hele, hvordan har du løst det problem...


-------------
+100HD Film


Skrevet af: trebbi
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 22:51

Hvordan har du klaret malingen ?

Jeg går selv i overvejelser omkring et selv-byg, men en maling hos autolakerer er lidt pebret. Hvad har andre selv-byggere gjort med maling ?



Skrevet af: Ning
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 23:00

Henrik, ja det hele i et stik, Men der har før været endnu mere på uden problemer

Vil gætte på 1000 kr i alt, hvor malingen udgør mindst det halve.

Jeg er ikke helt sikker på  hvad du mener med skruer i bunden?

Trebbi: Jeg har selv malet det med Vandbaseret maling og en rulle. Det voldte mig en del kvaler specielt på oversiden  fordi den er så stor. det var vanskeligt at få det helt jævnt. Så  hvis jeg skulle gøre det om ville jeg nok bruge oliemaling, som ikke tørrer så hurtigt



-------------
Ning


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 23:17

Her har vi så det færdige resultat af projektet. Det har taget omkring 3 uger godt og vel. Samtidig med at der skulle bygges et walk in closet til konen og passes et arbejde

Er selv meget tilfreds. Skal dog i Ikea en af dagene og købe en diodeliste til at montere bag skærmen.

Lidt aftenstemning.



-------------
Ning


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 00:00
Det ser sq godt ud!

Damn, nu må jeg bare have mit eget færdig, og det skal være SNART!

mit er 5 cm bredere (totalt, mit er i 3 moduler á 55 cm x 43 x 61,6 cm) og 2 cm. dybere - hold da op hvor ser det cool ud i sort. Præcis den farve jeg selv har valgt


Ps: Kan det ikke passe det er en Pioneer -skærm du har?


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 00:18

Tak for de pæne ord

Jo, der er en 507 xd som jeg er superglad for.

resten af udstyret:

Reciever. Yamaha rds 630

Højttalere: Vienna Mozart + Maestro og 3 gange Monitor Audio radius 180 som baghøjttalere

Sub: Audio Pro Sub Allroom hedder den vist...

Blu Ray: Samsung BD 1400

HD DVD: Toshiba (som pt lige er udlånt til naboen)

Marants CD 63

Panasonic Harddisc recorder

YouSee Digital modtager uden  harddisc.

Harmony one multifjernbetjening

+ en masse andet udstyr som jeg er ved at indrette i et andet værelse sammen med et pokerbord og dartskive



-------------
Ning


Skrevet af: snirgens
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 01:05

Hej  

Det ser godt ud, Ning  Der er også noget at glæde sig over, når man selv har lavet det.

Angående Maling Trebbi og Ning, det er en Rigtigt god idde at fortynde malingen med vand ( Vandmaling )   men så skal man bare male flere gange, men man  bliver fri for at det ikke jævner ordenligt ud.

Efter maling første gang med tilsat vand, kan man også nemt se ujævnhedder, og slibe en extra gang



-------------
____________
MVH Snirgens
------------
B&O 20" Sort/hvid
Nad 317
Nad 414
Denon 1015
Dali Grand Rosewood


Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 01:10
Hvordan er den samlet, sådan teknisk set....

-------------
+100HD Film


Skrevet af: Wuffer
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 10:50

Hej Ning,

Super lækkert lavet.

Jeg går og leger med ideen om at bygge tilsvarende (ikke så bredt). Jeg har bare det problem, at jeg aldrig har bygget andet en bordskånere og lign.  Men det skal nødvendigvis ikke få mig til ikke at prøve.

Var det til at have med at gøre (udover tidsforbrug)?

Kan se du har brug MDF 16mm og 12 mm, hvilket er helt perfekt. Maling kan jeg se at jeg skal satse på olie.

Hvordan har du samlet det hele ? Har du fået byggemarkedet til at skære ?

 

Håber du gider smide dine erfaringer .

 

Mvh.

Kasper



Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 13:14
Du kan se i min bio hvordan sådan noget bliver samlet.

Byggemarkederne har tit mulighed for at skære det hele ud, men det er vist mod et tillæg. Silvan tager 15 kroner pr. snit.


Skrevet af: frimann85
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 14:16
Det er virkelig lækkert.. Kunne være du skulle overveje at tjene lidt på møbelbyg ved siden af dit hverdags job ;)


Skrevet af: eichmeier
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 15:54
hvordan har du fået fræst forkanterne ??

/Eichmeier


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 21:21

Tak for den fine respons på mit projekt

Skal prøve at svare på nogle af spørgsmålene.

Har fået det købt og savet  hos Bauhaus

2 stk 160 x 59 cm og 4 stk 40 x 59 cm alt i 16 mm

Bagstykket er 156 x 40 cm. det er i 22mm for xtra styrke (en rest jeg havde)

Hylderne fik jeg først lavet EFTER AT JEG HAVDE SAMLET REOLEN for at være sikker på de fik de rigtige dimensioner.

 Jeg er så staret med at lime og skrue de fire lister på undersiden af toppladen, for at give mere styrke og mest for at have noget at styre efter til sidestykkerne når de skal samles.

Det hele er limet og skruet sammen. Det giver godt nok en masse spartelarbejde (og det var næsten umuligt for mig at gøre det så de ikke kunne ses) 

De 2 stykker til ophænget er skåret ud af et stykke 22mm

Hvis man ser på billederne kan man se at der bag det ophængs-stykke i skabet er et mellemstykke ind mod bagvæggen, således at den er skruet og limet fast både i toppaden og bagstykket så jeg er sikker på at det holder.

Kanterne er fræset med en overfræser (som tit kan fås for en slik i f.eks. Harald Nyborg)

Så er det grundet og malet.

Et gæt siger ca20-25 timers arbejde, men det er svært at sige. Mest fordi jeg havde noget bøvl med at få malingen jævn, men kun på toppladen fordi den er så stor. 

Ca 1000 kr i alt.



-------------
Ning


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 21:32

lidt flere billeder:



-------------
Ning


Skrevet af: eichmeier
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 21:46
ok, kan man fp et fræsejern, som kan tage begge sider på en gang, eller har du kørt den ene side, og så den anden side bagefer......

tror jeg skal igang med noget........


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 21:52
En side af gangen.......jeg gjorde det at jeg fræsede enderne på top og bundpladen inden jeg samlede det, og så forsiden efter at det var samlet. og selvfølgelig hylderne for sig selv.

-------------
Ning


Skrevet af: eichmeier
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 22:00
så er det ikke toside fræst foran på top og bundplade, ok, men det er svært at se på billederne.

men det ser godt ud


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 22:25
JO Jo begge sider er fræst................

-------------
Ning


Skrevet af: Fc-Sonny
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 22:39

Ser godt ud Ning.

Endelig en seriøs konkurrent til Clic.



-------------
www.VegaWorld.dk - En hel verden med Cerwin Vega!


Skrevet af: Wuffer
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 22:55
Det er satme iorden. Tak for tippet 

Også en tak til Anima

Jeg kaster mig ud i et lign. projekt. Tror det kommer til at være  140(b) x 60(d) x 40 (h) i 16 mm. Hylderne vil jeg gerne have i 12mm. 

Mit (og konens) setup blir i hvidt, formentlig mat. Kommer ikke til proff. da jeg desværre ikke har $$ til det pt. (har lige købt Onkyo 876, hvilket også er grunden til den nye reol. 876 er jo sindsyg stor).


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 23:39

Tror også det er noget nemmere at male pænt i hvidt i forhold til sort, og så vil det heller ikke virke så "tungt" hvis du forstår?

Min kone syntes den er for stor

Med hensyn til hylderne så vent med at få dem savet ud til du har samlet selve reolen, så de kan blive helt nøjagtige.



-------------
Ning


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 15:59
NIng, hvor meget tror du dine skabe kan bære? - og har du gjort noget ekstra for at forstærke dit møbel, så det kan holde til en tung forstærker?

Jeg synes det ser godt ud uden ben.. men frygter det samme problem som Larxox - jeg ville helst ikke risikrere at møblet går i stykker. Lidt trælst at have brugt en formue på ben, men så kan de bruges til en sofa eller lign.


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 16:39

Bagpladen er 22 mm tyk oger skruet og limet fast HELE vejen rundt, og listen til ophænget er via et mellemstykke skruet og limet fast både i bagstykket og toppladen så jeg tror da det holder

Jeg har da planer om at få en bestemt forstærker på et tidspunkt som vejer ca 25 kg.

Man kunne evt sætte et par hyldeknægte under som støtte, hvis man har en hvid væg og køber hvide knægte vil det næsten ikke kunne ses, da skabet er så dybt.

De har nogle meget kraftige nogle i Silvan og Bauhaus. ser om jeg kan finde et billede af dem når jeg kommer hjem



-------------
Ning


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 17:15
Præcist, det var også en ide jeg fik. Der var nemlig nogen som havde lavet et ophæng til ps3 på den måde, dog med en meget lille hyldeknægt.

Men bestemt et godt projekt


Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 18:00
Det var det jeg skrev tidliger med at bunden Bære faktisk det hele, og hvordan du hade løst det....

Selv om trækket er fordelt på både top og bund er de 4X flader i bunder der holder hele trykket fra Atl hvad der står i bunden, det der står på hylderne bliver holdt af selv siderne og de plugs du nu harvalgt hyllerne skal hvile på....

Men super ser det ud..

Anima : hvad skete der hos Larxox


-------------
+100HD Film


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:


Anima : hvad skete der hos Larxox


Se hans hjemmebio for svar - men der kunne det IKKE holde i længden


Skrevet af: Wuffer
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 21:49

Trist hvis det hele rev sig løs

Hvid er pga. damen og det samme gælder for breden. 160 er for bredt jf. bossen.

Tror mit kommer på ben.

Anywhoo tænker jeg starter en tråd med mine ideer (som er tyvstjålet fra jer) og så vil jeg lige afvente og se om der skulle komme et par råd


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 22:21

Vi ser frem til endnu et spændene tråd

Held og lykke..

Hilsen Henning



-------------
Ning


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 22:29

Anggående støtteben/hyldeknægte er det sådan et par stykker jeg mener der kunne bruges. Monteret med den korte del på væggen, evt bore et xtra hul så tæt på vinklen som muligt til en ekstra skrue.

Så holder det helt sikkert

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisp lay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=& productId=77804&langId=-100 - http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisp lay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=& productId=77804&langId=-100

De fås i forskellige størrelser



-------------
Ning


Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 18-Februar-2009 kl. 09:26
Alternativet til ben, er at lave sit møbel i træ, istedet for MDF. Derved opnår man en meget højere bæreevne og stivhed.


Skrevet af: eichmeier
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 20:55
HQjben> træ, ja, men hvilket træ, limtræ eller noget andet, gerne link

Da jeg nok skal til at i gang også.

/eichmeier


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 22:40

Anima, har er hvad jeg mener.........



-------------
Ning


Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af eichmeier eichmeier skrev:

HQjben> træ, ja, men hvilket træ, limtræ eller noget andet, gerne link

Da jeg nok skal til at i gang også.

/eichmeier


Det der er fordelen ved MDF, er at det er forholdsvist nemt at få pænt, efter samling.
Men måske noget finér af en slags, birkefinér ville jeg nok selv vælge. Finér er også meget lettere end MDF.
-Men spartlearbejdet er _meget_ mere omfattende


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 14:12
Sådan noget finer-halløj er det ikke meget dyrere end MDF?

-------------
Ning


Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 16:28
Jo, men ikke voldsomt meget dyrere. Det er jo ikke meget man skal bruge til det...



Print side | Luk vindue