Print side | Luk vindue

Ny harddiskoptager: Hvilken?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=67149
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 12:08


Emne: Ny harddiskoptager: Hvilken?
Skrevet af: eXeel
Emne: Ny harddiskoptager: Hvilken?
Skrevet den: 28-September-2009 kl. 22:57
Jeg købte for en del år tilbage en Sony RDR-HX710, som
kan ses her:
http://www.sony.dk/product/dvd-recorder/rdrhx710s.ec2

Nu har mine forældre købt et nyt tv (Panasonic 42X10) og
dermed er det også tid til at udskifte VHS optageren (ja,
krads bare øjnene ud på jer selv).

Dengang hjalp I mig til at finde en god DVD og
harddiskoptager, og blev rigtig tilfreds med den. Men
hvad er nu "det bedste" på markedet i prisklassen 2-3.000
kr fx?

Den skal gerne matche Sonys brugervenlighed og
stabilitet, har slet ingen problemer haft af betydning.
Den skal primært bruges til at optage på, se og så
slette.
Noget der kan fungere med digitalt signal vil være fint
(ikke gennem boks fra YouSee, bare DVB-C tuneren på
tv'et), men det er ikke et must at det optagede er i den
kvalitet. Det er bare et plus.

Hvilke modeller vil I foreslå og hvorfor? Håber meget på
god



Svar:
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 28-September-2009 kl. 23:50

Hvis der er tale om en harddiskoptager, så er det stadig Sony og Panasonics modeller der er på toppen, men det er som vi er i et hul lige nu, hvor man venter på dvb-c tunere og mpeg4-optagere.

Hvis du vil optage gennem TV'ets DVB-C tuner, kan du jo så ikke se en anden DVB-C kanal imens, bare så du er klar over det.

Ellers opererer Panasonic med noget der hedder Viera-link, ved ikke om det kan være en fordel her?

Men det er stadig Sony og Panasonic der anbefales.



-------------
mvh Christian


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 29-September-2009 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Hvis du vil optage gennem TV'ets DVB-C tuner, kan du jo så ikke se en anden DVB-C kanal imens, bare så du er klar over det.

Hvis man overhovedet kan få lov til at optage fra TV'ets DVB-C tuner; det kan jeg f.eks. ikke på mit Sony KDL-37W5500 - SCART output fra TV er kun aktivt med analog tuner, ikke med digital tuner.



-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 29-September-2009 kl. 21:56
Hej eXeel,

Som Christian ganske rigtigt skriver, er der et tomrum lige nu. Der er rigtig stille på markedet - hvor Pioneer angiveligt har stoppet udviklingen og Panasonic og Sony er eneste store spillere tilbage (Samsung, LG m.fl. har også stadig nye modeller).

Med hensyn til HDD/DVD optager med DVB-C, har Sony, som de eneste, http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3170&zoneid=5 - annonceret at der i 2010 model-programmet kommer en serie med dual DVB-C og -T tunere (RDR-DC serien - eks. http://www.argos.co.uk/ProductDisplayTRK019?partNumber=0851682%20 - RDR-DC205 ).
Optagerne forventes at komme til salg her til efteråret (Okt/Nov), MEN selve DVB-C tuneren bliver først aktiveret ved en firmware opdatering der forventes i februar 2010

Indtil da, kan løsningen med at bruge DVB-C tuneren i TV'et formentlig anvendes (men den løsning 'låser' selvfølgelig tuneren til den kanal der optages - således at der ikke kan optages ét og ses noget andet).

Da der efterhånden er rigtig få 'spillere' tilbage på HDD/DVD markedet, er der spekulationer omkring at Sony er ved at skifte samarbejds-partner. I de tidligere års modeller har Pioneer været partneren - men nu kan det være at det bliver Samsung der danner grundlaget for de nye modeller. Hvorvidt det får en indflydelse på den endelige kvalitet, må tiden dog vise.

Edit: Glemte lige, den nye Sony serie med DVB-C tuner, bliver desværre kun med MPEG2 tuner, så ingen HD i denne omgang

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 30-September-2009 kl. 06:16
Tak for de fyldestgørende svar.
Det er der ikke noget at gøre ved. Ser ud til at det er en
lang ventetid, og formentlig er det også sundt at skippe de
første generationer for lige at se det integreret
ordentligt, hvad ved jeg...

Hvis jeg så skulle købe en HDD/DVD optager nu, hvad burde
jeg vælge? Som sagt er jeg faktisk tilfreds med den Sony
710 jeg har nu, så der må vel være udgivet noget bedre end
den siden da :)
Hvad foreslår I og hvorfor?


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 30-September-2009 kl. 11:20

Tja, en PVR, altså en DVB-C tuner med harddisk-mulighed.

Det kunne fx være yousee's Samsung 3126, ulempen ved denne er et for højt standby-strømforbrug på 15-17w, dvs 3-400 kr. om året.

Der findes også andre PVR's med mere humant standby-forbrug, men dem kender jeg ikke.

Hvis du så gerne vil have en DVD, kan du overspille til din 710'er via scart-stik.



-------------
mvh Christian


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 30-September-2009 kl. 23:39
Vil det ikke næsten være dumt at købe en af Yousees HD
bokse, i stedet for at købe en dedikeret HDD optager? Den
er vel "bedre til det", når nu det er dens eneste formål?

Det virker ikke som om, der er nogle ordentlige bud? Kom
gerne med nogle modeller, så jeg kan se anmeldelser af dem
og se om det er noget for dem.
Hvad er de mest lovende modeller omkring 2-3000 krs prisen
for tiden?


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 00:02

På en PVR gemmer man det direkte udsendte mpeg2 eller mpeg4 billedsignal.

På en harddisk-recorder laves der en såkaldt mpeg-encoding til en bestemt kvalitet,såsom SP, HQ osv., men der bliver altså pillet ved signalet, med kvalitetstab til følge.

Med andre ord er der ikke forskel på den direkte udsendelse og optagelsen af denne på en pvr, men det er der på en hdd-recorder.

Betjeningsmæssigt og editeringsmæssigt er en HDD-recorder bedre end en PVR, som blot kan gemme udsendelser, altså ikke noget med at klippe reklamerblokke ud mv.

I dit tilfælde, hvor du vil optage analogt fra yousee, er du ligeså godt tjent med din gamle 710'er, da det eneste der stort set er sket siden, at tunerne nu også inkludere DVB-T, men hvad vil du bruge det til?

 



-------------
mvh Christian


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 12:14
Hej eXeel,

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Vil det ikke næsten være dumt at købe en af Yousees HD
bokse, i stedet for at købe en dedikeret HDD optager? Den
er vel "bedre til det", når nu det er dens eneste formål?

Jeg kender ikke Yousee's boks - men hvis det blot er optagelse og afspilning tror jeg ikke du finder det betjenings-mæssigt bedre med en HDD/DVD optager. Yousee's boks har jo en elektronisk programguide at optage udfra (det er ikke særlig sandsynligt at Sony optagerne får samme EPG til DVB-C). Samtidig understøtter Yousee boksen MPEG4 (HD) - det er der endnu ikke udsigt til at HDD/DVD optagerne kommer til... og Panasonic's Blu-ray optager har endnu et stykke vej til det danske marked - og er endnu ikke blevet annonceret med DVB-C tuner (og ligger vist en 2 - 4x over dit prisniveau).

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Det virker ikke som om, der er nogle ordentlige bud? Kom
gerne med nogle modeller, så jeg kan se anmeldelser af dem
og se om det er noget for dem.
Hvad er de mest lovende modeller omkring 2-3000 krs prisen
for tiden?

Hvis du skal have nogle "lige nu og her" bud på nogle aktuelle HDD/DVD modeller i den prisklasse du nævner, må du være klar over at det bliver med analog tuner til optagelse - og ekstern (Yousee) DVB-C box(!). Jeg vi anbefale en af disse to aktuelle modeller:
  • http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/DVD+og+video/DVD-optager/DMR-EH59/overview/2297778/index.html - Panasonic DMR-EH 59
  • http://www.sony.dk/product/dvd-recorder/rdr-at200 - Sony RDR-AT200 alternativt http://www.sony.dk/product/dvd-recorder/rdr-hxd895 - Sony RDR-HXD890/895 (både analog og DVB-T MPEG2 tuner, 895 modellen med CAM, som du ikke har noget at bruge til i DK
For at summere op... mine råd vil være at kigge nærmere på Yousee HD boksen lige nu og her - alternativt vente til Sony RDR-DC serien "lander" senere på året.

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

På en harddisk-recorder laves der en såkaldt mpeg-encoding til en bestemt kvalitet,såsom SP, HQ osv., men der bliver altså pillet ved signalet, med kvalitetstab til følge.

Det skulle være en af forbedringerne på de kommende Sony modeller. I hvert tilfælde på DVB-T kan optages med "Direct record (lossless quality)" ("DR") - se link til Argos i mit tidligere indlæg. Hvorvidt det kommer til at gælde DVB-C også må tiden vise. Uanset, bevirker det formentlig at optagelser i "DR" indstillingen efterfølgende skal real-time encodes for at blive lagt på DVD.

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: poul-r
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 13:08

Hvorfor afskriver du YouSee boksen.

Den er let at bruge for ikke sagkyndige. Og hvis man ikke skal overspille til skive kan jeg ikke se noget problem.



Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 13:56

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

På en harddisk-recorder laves der en såkaldt mpeg-encoding til en bestemt kvalitet,såsom SP, HQ osv., men der bliver altså pillet ved signalet, med kvalitetstab til følge.

Det skulle være en af forbedringerne på de kommende Sony modeller. I hvert tilfælde på DVB-T kan optages med "Direct record (lossless quality)" ("DR") - se link til Argos i mit tidligere indlæg. Hvorvidt det kommer til at gælde DVB-C også må tiden vise. Uanset, bevirker det formentlig at optagelser i "DR" indstillingen efterfølgende skal real-time encodes for at blive lagt på DVD.

/Lars
Ok, den havde jeg ikke lige spottet.

Men hvis Sony mv. stadig vil sælge recordere, skal de jo også til at være med på beatet :-),



-------------
mvh Christian


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 14:15
cnn3,
Kan godt forstå, der formentlig er en lille ulempe ved at
se optagelserne på et 42" skærm, da de ikke gemmes i
digital kvalitet. Det er et plus til YouSee boksen.

Jeg forventer ikke mine forældre (som jeg undersøger
dette for, og senere mig selv) skal bruge den til at
klippe reklamer ud og brænde film ud. Det er mest som
DVD-afspiller og gemme programmer, der ses og så slettes.
Derfor er redigering ikke nødvendig.

laursen, feature-mæssigt kan det godt være YouSees boks
er en fordel, kan jeg godt se. Lige mht. programguide.
Men indstillingsmæssigt forestiller jeg mig bare, den er
"billigere" lavet. Aner ikke om det har hold i
virkeligheden, har ikke fundet nogle anmeldelser der
sammenligner Yousees boks med en HDD optager.
Findes de?

TV'et har DVB-C tuner, så en boks er ikke nødvendig hvis
jeg vælger en HDD optager, så vidt jeg forstår.
Digitalsignalet er gjort gratis jo hos YouSee.

RDR-AT200'en som du linker til kan opskalerer til HD
signal, aner du hvor godt det fungerer i praksis?
Forventer jo ikke, optagelserne skal være Blu Ray
kvalitet. Det er jo bare småprogrammer, der optages for
at ses. Ikke biografforventninger til det, men skal self
heller ikke være mega store pixels, man ser!

Det kan være, det bliver interessant for mig at vente til
Sony fx kommer med en recorder, der har passende tuner.
Så må vi håbe min 710er optager fint nok til, at det ikke
er dumt ud :)

Jeg synes bare, der er så lidt info om Yousee boksen.
Nogle oplever den optager dårligt, fryser i menuen eller
hvad jeg har hørt af rygter. Andre er fint tilfredse.
Hvordan finder jeg ud af mere om den?

poul'r, jeg afskriver den fordi jeg har for lidt info om
den. Aner ikke hvad jeg går glip af ved den af features,
indstillinger og hvad den har af fordele.
Nogle idéer til hvordan jeg bliver klogere?
Kan naturligvis spørge folk herind direkte om boksen for
deres erfaringer, men det giver ikke en sammenligning med
HDD recordere.


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 14:17
Mht. lossless og DR, så vil det vel kræve meget plads (som
det vel også gør på Yousee boksen)? Og er det først midt i
2010 vi ser dette indført i fx Sony modeller?
Så ender det jo med at blive et års ventetid MINDST før
prislejet er 3.000 kr.


Skrevet af: Micky_dk
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 16:58
YouSee boksen er MEGET dårlig mth elektronisk programguide. Og optager muligheder. Og søge funktion i tv-guiden.

Du kan ikke bare stille dig på et program i programguide, og bede den om at optage dette hver gang det kommer 
Og det er langt fra alle udsendelser der bliver vist når man søger på noget i tv-guiden.
Hvis i har en boks, så prøv og søge efter Detektiv Monk. Prøv og skrive "Det" så finder den slet ikke noget. Men hvis man skriver "Mon" så kan den godt finde programmerne. Og det er sgu dårligt.

Og bare idag, så har der manglet en masse program info på 3Puls for lørdag.


-------------
/Micky_dk


Skrevet af: nold-i-spolen
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 16:59
Jeg synes nu at Yousee boxen lyder ideel i dit tilfælde.......du vil gerne se tiden an og muligvis købe en af dem der kommer snart, så i mellemtiden kan du jo leje Yousee boxen af Yousee.......og måske kommer du til og holde af den.

Jeg har kun gode erfaringer med Yousee boxen, eneste ulempe er HD størelsen, men hvis du søger lidt rundt finder du let guides til hvordan du skifter harddisken ud(kan let skiftes tilbage når du ikke gider ha' den mere)
Man bliver hurtigt afhængig af selve guiden, der strækker sig 7 dage frem og hurtigt kan sættes til og optage fra. Efter didste firmware opdatering(ca 2-3 måneder siden?) er den faktisk begyndt at opføre sig rigtig fornuftigt!

Jeg er selv træt af at damen mener at tv fra Yousee er for dyrt (fair nok, det er også næsten dobbelt så dyrt som det vi nu får gennen boligforeningen) jeg kunne sgu godt li' den box!


Skrevet af: nold-i-spolen
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 17:00
-tydeligvis delte meninger om den box-


Skrevet af: Sschmidt
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 18:51

Oprindeligt skrevet af Micky_dk Micky_dk skrev:

YouSee boksen er MEGET dårlig mth elektronisk programguide. Og optager muligheder. Og søge funktion i tv-guiden. 
[...]
Hvis i har en boks, så prøv og søge efter Detektiv Monk. Prøv og skrive "Det" så finder den slet ikke noget. Men hvis man skriver "Mon" så kan den godt finde programmerne. Og det er sgu dårligt.

Både med "Det" og "Mon" finder min Vantage HD8000C i hundredevis af hits (herunder også "Detektiv Monk"). Skriver jeg "Monk" finder den ca. 10-15 stykker, hvoraf halvdelen er "Detektiv Monk" - lidt lettere at bldre igennem .

Mvh Steen



Skrevet af: Sschmidt
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Betjeningsmæssigt og editeringsmæssigt er en HDD-recorder bedre end en PVR, som blot kan gemme udsendelser, altså ikke noget med at klippe reklamerblokke ud mv.

Jeg kan sagtens editere i det jeg har optaget på min PVR (klippe-klistre). Og den kan optage 2 DVB-C kanaler af gangen (3, hvis de ligger rigtigt frekvensmæssigt, men der er kun to tunere). Og så er der en 1 TB harddisk i, og optagelser kan tages ud af maskinen med et USB-kabel til PC eller via en ekstern USB-disk. Via samme interface kan man også ligge filer maskinen, som så kan afspilles. Og den kan via netværk kobles til DLNA-servere. EPG fungerer rigtigt godt derpå, men der er lidt bøvl med at få den til at fatte æ, ø & å, selvom der er dansk sprog på den.

Og den er absolut lige så simpel at betjene som min tidligere analoge HDD/DVD-optager (Pioneer DVR-433H).

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

I dit tilfælde, hvor du vil optage analogt fra yousee, er du ligeså godt tjent med din gamle 710'er, da det eneste der stort set er sket siden, at tunerne nu også inkludere DVB-T, men hvad vil du bruge det til?

Jeg tror ikke man skal vente på deciderede HDD-optagere. Der findes jo allerede nogen (endda BD-optagere), men de kommer ikke til DK foreløbigt, da der angiveligt er bøvl med licensforholdene omkring det optagede.

Køb en PVR, og se dig ikke tilbage. Kan du undvære Yousee's services som Cinema, Start Forfra og Arkiv, så er der langt stærkere produkter på markedet. De er ikke perfekte, men det bedste man kan få lige nu (medmindre du ligger nørde-mængder af timer i at sætte en HTPC op). Jeg er svagstrømsingeniør, og meget IT-kyndig, men jeg gider ikke bruge den tid, der er nødvendig, for at komponere mig den perfekte HTPC. Jeg er 95% af vejen med min PVR.

Mvh Steen



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 19:27

 

 Jeg har haft 3126 i en måneds tid, og har ikke for nuværende grund til klage, selv om jeg inden den blev kobt var skepsisk over for den.

 Den blev kun anskaffet da det Digitale spejl blev gratis, hvis ikke, så havde det blevet en Sagem fra Boxer, som kan det samme som jeg bruger 3126 til. Den bliver brugt til det som den reelt er, nemlig en HDD optager, og det gør den fint, alle de øvrige ting den kan har jeg intet at bruge til. med hensyn til EPGen så virker den helt fint.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 20:30
Problemet er, hvis vi fastlåser os til en yousee og
senere oplever at skulle have en anden udbyder. At leje
bliver for dyrt i længde, og et køb er da spild.

Bare indenfor den sidste måneds tid, har jeg kunnet læse
flere topics med problemer på både denne side og andre
omkring 3126eren, så det virker bare meget satset.

Sschmidt, jeg kan godt undvære Yousees Start Forfra osv,
mener du så ikke også jeg kan investere i fx Sonys RDR-
AT200 eller Panasonics DMR-EH59?
Og hvordan måler disse sat op mod hinanden? Set i forhold
til TV'et de skal anvendes til er et Panasonic TX-
P42X10Y.

Jeg skræmmes altså en del af de dårlige oplevelser med
Yousees box.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 20:34

 

 De maskiner kan kun bruges til at optage Analogt, og det er de signaler sgu for dårlige til. Jeg og andre er for længst færdige med Analoge signaler.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 20:48
Ja, det lærte jeg i dette topic, men valget står mellem en
buggy digitaloptager, og så en velfungerende analogoptager.

Og jeg vil langt hellere have kvalitet, jeg ved hvor jeg
har, end noget der kan lidt ekstra, men som der så er mange
dårlige erfaringer med.

Jeg er dog ikke klar over hvor meget dårligere signalet er.
HDD optagerne kan jo opskalere signalet, så hvor grimt
bliver det lige? Aner det ikke...


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 20:53

 

 En fladskærm Upscaler ganske af sig selv, kan ikke andet, og jo mere støj der er i billedet når det er Annalogt jo dårligere vil det vises. Plasma paneler er dog bedre til det end LCD, men det slår aldrig det Digitale.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Jeg købte for en del år tilbage en Sony RDR-HX710, som
kan ses her:
http://www.sony.dk/product/dvd-recorder/rdrhx710s.ec2

Nu har mine forældre købt et nyt tv (Panasonic 42X10) og
dermed er det også tid til at udskifte VHS optageren (ja,
krads bare øjnene ud på jer selv).

Dengang hjalp I mig til at finde en god DVD og
harddiskoptager, og blev rigtig tilfreds med den. Men
hvad er nu "det bedste" på markedet i prisklassen 2-3.000

Jeg kan anbefale Panasonic DMR-EX88EN-K


kr fx?

Den skal gerne matche Sonys brugervenlighed og
stabilitet, har slet ingen problemer haft af betydning.
Den skal primært bruges til at optage på, se og så
slette.
Noget der kan fungere med digitalt signal vil være fint
(ikke gennem boks fra YouSee, bare DVB-C tuneren på
tv'et), men det er ikke et must at det optagede er i den
kvalitet. Det er bare et plus.

Hvilke modeller vil I foreslå og hvorfor? Håber meget på
god


-------------
E.L.


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 21:37
Hej eXeel,

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Ja, det lærte jeg i dette topic, men valget står mellem en
buggy digitaloptager, og så en velfungerende analogoptager.

Og jeg vil langt hellere have kvalitet, jeg ved hvor jeg
har, end noget der kan lidt ekstra, men som der så er mange
dårlige erfaringer med.

Jeg er dog ikke klar over hvor meget dårligere signalet er.
HDD optagerne kan jo opskalere signalet, så hvor grimt
bliver det lige? Aner det ikke...

Jeg har svært ved at se din løsning med en analog HDD/DVD optager fungere - måske speciel for den lidt ældre generation

Hvis du forventer at kunne bruge DVB-C tuneren i TV'et, skal du være opmærksom på
  1. Dit TV skal være tændt på den rigtige kanal når du starter optagelse (du kan dog godt slukke TV'et efterfølgende - altså når optagelsen er i gang).
    Det betyder også at der *ingen* timer-mulighed er med den løsning(!) - og den dermed bliver svær at anvende i praksis (ferie mv.)
  2. Optager og TV skal være forbundet med Scart for at der kan optages fra DVB-C tuner i TV'et (står beskrevet i manualen til TV'et).
Jeg mener ikke det nødvendigvis er et problem at bruge Scart til forbindelsen mellem TV og HDD/DVD optager så længe du alligevel kun ser SD kanaler - optagelsen sker, uanset Digital /  Analog forbindelse, i SD opløsning (det gælder også på DVB-C optagerne).
Med hensyn til opskalering, skal du ikke se så meget efter optagernes evner i den henseende - de fleste TV klarer opgaven langt bedre, så lad dit/dine forældres TV klare det!

For mig at se vil en bedre løsning, med den analoge HDD/DVD optager, være at have en ekstern DVB-C modtager med timermulighed (jeg tvivler lidt på at Samsung SMT-H3106 har den mulighed). Fordelen med en timer på DVB-C modtageren er, at HDD/DVD optageren kan sættes til at afvente at DVB-C tuner udsender signal - og optagelsen dermed kan sættes i gang. Måske andre har erfaring med dette og forslag til konkrete DVB-C tunere!?

Jeg synes dog ikke helt du skal afskrive Yousee HD optageren - du kunne jo give den en chance en måneds tid, for derefter at købe den eller returnere den.

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: Sschmidt
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 22:28

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Ja, det lærte jeg i dette topic, men valget står mellem en
buggy digitaloptager, og så en velfungerende analogoptager.

Hvorfor buggy? Min Vantage HD8000C ( http://www.vantage-digital.de/index.php?a=produkte&pid=101 - http://www.vantage-digital.de/index.php?a=produkte&pid=1 01 ) er ikke mere buggy end min analoge Pioneer DVR-433H HDD-recorder.

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Jeg er dog ikke klar over hvor meget dårligere signalet er.
HDD optagerne kan jo opskalere signalet, så hvor grimt
bliver det lige? Aner det ikke...

Jeg ventede et stykke tid på min HDTV-receiver ovenfor, og i det tidsrum så jeg på det analoge signal på mit TV (50" Pioneer KRP-500A). Jeg kom fra et 28" B&O MX6000, så jeg havde ret lave forventninger til analogt TV på så stor en skærm. Men jeg blev super positivt overrasket - det stod mindst lige så "ugrumset" som på MX6000'eren, selv taget langt større skærm i betragtning - og den havde et langt mere naturligt billede. Så fik jeg mulighed for at se digital TV, og jeg vender ikke tilbage. Det er bedre, og nu ser analogt sløjt ud - selv de digitale kanaler med ringe kildemateriale (hvilket desværre er ret mange af dem) ser bedre ud end en ret god analog (sammenligningn besværliggøres en smule af at fejlene er forskellige i de to signaltyper).

Og MTV HD (som jeg kan modtage gratis af én eller anden årsag) står bare rigtigt fint. Men når DR tager sig sammen og sender noget der er optaget i ordentlig kvalitet, så står det næsten lige så godt som MTV HD. Så, som det er sagt så mange gange før, så er kildekvaliteten langt vigtigere end den absolutte opløsning på signalet.

Men, har du set digital på en fladskærm, vil du ikke have analogt igen.

Mvh Steen



Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Betjeningsmæssigt og editeringsmæssigt er en HDD-recorder bedre end en PVR, som blot kan gemme udsendelser, altså ikke noget med at klippe reklamerblokke ud mv.

Jeg kan sagtens editere i det jeg har optaget på min PVR (klippe-klistre). Og den kan optage 2 DVB-C kanaler af gangen (3, hvis de ligger rigtigt frekvensmæssigt, men der er kun to tunere). Og så er der en 1 TB harddisk i, og optagelser kan tages ud af maskinen med et USB-kabel til PC eller via en ekstern USB-disk. Via samme interface kan man også ligge filer maskinen, som så kan afspilles. Og den kan via netværk kobles til DLNA-servere. EPG fungerer rigtigt godt derpå, men der er lidt bøvl med at få den til at fatte æ, ø & å, selvom der er dansk sprog på den.

Og den er absolut lige så simpel at betjene som min tidligere analoge HDD/DVD-optager (Pioneer DVR-433H).

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

I dit tilfælde, hvor du vil optage analogt fra yousee, er du ligeså godt tjent med din gamle 710'er, da det eneste der stort set er sket siden, at tunerne nu også inkludere DVB-T, men hvad vil du bruge det til?

Jeg tror ikke man skal vente på deciderede HDD-optagere. Der findes jo allerede nogen (endda BD-optagere), men de kommer ikke til DK foreløbigt, da der angiveligt er bøvl med licensforholdene omkring det optagede.

Køb en PVR, og se dig ikke tilbage. Kan du undvære Yousee's services som Cinema, Start Forfra og Arkiv, så er der langt stærkere produkter på markedet. De er ikke perfekte, men det bedste man kan få lige nu (medmindre du ligger nørde-mængder af timer i at sætte en HTPC op). Jeg er svagstrømsingeniør, og meget IT-kyndig, men jeg gider ikke bruge den tid, der er nødvendig, for at komponere mig den perfekte HTPC. Jeg er 95% af vejen med min PVR.

Mvh Steen

Den lyder bestemt interessant og meget anvendelig. Nu har jeg jo Yousee boks, dog den uden harddisk og ikke mindst blæsere (gider dem ikke), og har en gammel Sony 910 HDD-optager, og som du skriver senere, når man har set digital gider man ikke rigtig analog mere-



-------------
mvh Christian


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 23:06
Blot en kommentar til det med det analoge....

Det er jo ikke analog udsendelser i PAL B/G format eXeel planlægger at optage - men DVB-C signaler, overført med analog S-Video el. RGB signal-type. Jeg mener derfor ikke I helt kan sammenligne en analog udsendt og optaget udsendelse gennem HDD/DVD optagerens tuner, med det RGB signal eXeel stiler efter her.

Jeg har selv imponeretnde god (Yousee) analog signal-kvalitet, men kan selvfølgelig stadig godt se visse forbedringer med det digitale signal (primært skarpheden). Dog er der, som nævnt, mange andre kedelige gener ved det digitale - så jeg planlægger at vente og se Sony's RDR-DC serie an...

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 23:52
Radiomanden,
Ja, det bliver evt. et problem med det opscalede analoge
signal.

E. Larsen,
Panasonic DMR-EX88EN-K er i en helt anden prisklasse, og
udover større harddisk kan jeg ikke lige læse mig til
hvad den mere kan... Tror det er mere end jeg har brug
for, men tak :)

laursen,
Det skal lige gøres klart, jeg tænker ikke på at bruge
710'eren permanent. Men den kan måske gøre, jeg kan vente
et år eller to og se på, hvornår HDD recievere kommer ud
med DVB-C tunere til en god pris.

Mine forældre har dog kun en VHS optager og har også lige
købt et 42" X10 TV, så derfor skal de vælge om de vil
have Yousee boksen eller HDD optager. Og jeg hjælper dem
med at finde frem til, hvad der er bedst for dem.

Det med at bruge TVets DVB-C tuner til at optage digitalt
på HDD recorderen, det regner jeg slet ikke med at gøre.
Det er for kompliceret. Så det er enten et analogt
optaget signal, eller at købe Yousees boks til dem.

Skal og kan jeg slå opskalering fra i HDD recorderen,
eller sørger "setuppet" selv for at bruge TVets hvis det
er bedst?

God idé med at prøve at leje Yousee boksen for en måneds
tid, men kan man bare det? Og der eri kke andre udgifter
end lejen? Så er det jo en meget god mulighed, for at
finde ud af det.

Sschmidt,
Du linker til en bil, forstår ikke :) Yousee boksen har
det med at blive meget laggy i kanalskifte funktionen for
nogle, samt program guiden på den har nogle også oplevet
var meget ukomplet og mangelfuld. Dermed "buggy".

Kan godt forestille mig, at vænner man sig først til
digital, kan man ikke nøjes med analogt :)
Problemet er, at vi jo ikke behøver noget for at kunne se
digitalt, da der er tuner i TVet. Så det er kun
optagelserne, hvor vi må nøjes med analogt. Og så ofte
optager de måske heller ikke.
Det gør jeg dog, 90% af det jeg ser er optaget. Så for
mig bliver det måske noget bøvl og spild af mit tv...

laursen,
Ved ikke om jeg forstår dig ret. Fordi jeg får digital
ind gennem tv'et, siger du så at det optagede "analoge"
signal bliver bedre end rent analogt? Eller hvordan skal
jeg forstå dig?

Hvad er dit bud på en tidshorisont for en god digital HDD
recorder til max 3.000 kr?


Skrevet af: Moef
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 03:11
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej eXeel,

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Ja, det lærte jeg i dette topic, men valget står mellem en
buggy digitaloptager, og så en velfungerende analogoptager.

Og jeg vil langt hellere have kvalitet, jeg ved hvor jeg
har, end noget der kan lidt ekstra, men som der så er mange
dårlige erfaringer med.

Jeg er dog ikke klar over hvor meget dårligere signalet er.
HDD optagerne kan jo opskalere signalet, så hvor grimt
bliver det lige? Aner det ikke...

Jeg har svært ved at se din løsning med en analog HDD/DVD optager fungere - måske speciel for den lidt ældre generation

Hvis du forventer at kunne bruge DVB-C tuneren i TV'et, skal du være opmærksom på
  1. Dit TV skal være tændt på den rigtige kanal når du starter optagelse (du kan dog godt slukke TV'et efterfølgende - altså når optagelsen er i gang).
    Det betyder også at der *ingen* timer-mulighed er med den løsning(!) - og den dermed bliver svær at anvende i praksis (ferie mv.)
  2. Optager og TV skal være forbundet med Scart for at der kan optages fra DVB-C tuner i TV'et (står beskrevet i manualen til TV'et).
Jeg mener ikke det nødvendigvis er et problem at bruge Scart til forbindelsen mellem TV og HDD/DVD optager så længe du alligevel kun ser SD kanaler - optagelsen sker, uanset Digital /  Analog forbindelse, i SD opløsning (det gælder også på DVB-C optagerne).
Med hensyn til opskalering, skal du ikke se så meget efter optagernes evner i den henseende - de fleste TV klarer opgaven langt bedre, så lad dit/dine forældres TV klare det!

For mig at se vil en bedre løsning, med den analoge HDD/DVD optager, være at have en ekstern DVB-C modtager med timermulighed (jeg tvivler lidt på at Samsung SMT-H3106 har den mulighed). Fordelen med en timer på DVB-C modtageren er, at HDD/DVD optageren kan sættes til at afvente at DVB-C tuner udsender signal - og optagelsen dermed kan sættes i gang. Måske andre har erfaring med dette og forslag til konkrete DVB-C tunere!?

Jeg synes dog ikke helt du skal afskrive Yousee HD optageren - du kunne jo give den en chance en måneds tid, for derefter at købe den eller returnere den.

/Lars


Det forstår jeg ikke. Jeg har også en ældre RDR-HX910 Sony recorder, som jeg havde tænkt mig at bruge via Yousee. Jeg havde forstået det således, at nu hvor yousee sender både det analog og det digitale signal  i antennekablet, at jeg så "bare" kunne smide antenne kablet i recorderen, og derfra videre op til LCD TV'et?! Og så optage analog signaler jeg alt har kunnet?

Det med scart stikket er da kun ved playback det bruges, eller?

For mig at se, skulle der ikke være nogen forskel på analog timer optagelse nu, og så før da vi kun havde analog i byen, eller har jeg misforstået noget.. så bliver jeg ked af det :-)

En anden ting er, at jeg snakkede med en radio og TV mand som sagde, at godt nok bliver analog optagelsen som skal vises/opskaleres på digitalt TV værre, men det er altså ikke direkte grimt at se på (alt er jo relativt afhængig af hvem man snakker med, og hvor kritisk man er). Der er jo også diverse støjfiltre indbygget i digitale TV'er, til at fjerne det værste støj, eller?

Hvis man ikke kan optage uden at TV'et skal være tændt, og på samme kanal... så bliver jeg meget ked af det

moef


-------------
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard


Skrevet af: Sschmidt
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 06:56

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Sschmidt, Du linker til en bil, forstår ikke :)

Det med linket forstår jeg ikke, men det er redigeret nu, og det virker hos mig. Men under alle omstændigheder kom du ind på siden, og burde have været i stand til selv at finde HD8000C via sidens produktmenu.

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Yousee boksen har
det med at blive meget laggy i kanalskifte funktionen for
nogle, samt program guiden på den har nogle også oplevet
var meget ukomplet og mangelfuld. Dermed "buggy".

Hvorfor bliver du ved med at fokusere på den Yousee kasse, når jeg viser dig et alternativ der ikke er buggy?

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Kan godt forestille mig, at vænner man sig først til
digital, kan man ikke nøjes med analogt :)
Problemet er, at vi jo ikke behøver noget for at kunne se
digitalt, da der er tuner i TVet. Så det er kun
optagelserne, hvor vi må nøjes med analogt. Og så ofte
optager de måske heller ikke.
Det gør jeg dog, 90% af det jeg ser er optaget. Så for
mig bliver det måske noget bøvl og spild af mit tv...

Det har ikke noget at gøre med om man vænner sig til digitalt - har du set det én gang ved du hvad du går glip af. Men det er op til dig selv, alt hvad der skal siges er skrevet i denne tråd, jeg har ikke mere at bidrage med.

Mvh Steen



Skrevet af: Sschmidt
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 07:05

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Blot en kommentar til det med det analoge....

Det er jo ikke analog udsendelser i PAL B/G format eXeel planlægger at optage - men DVB-C signaler, overført med analog S-Video el. RGB signal-type. Jeg mener derfor ikke I helt kan sammenligne en analog udsendt og optaget udsendelse gennem HDD/DVD optagerens tuner, med det RGB signal eXeel stiler efter her.

Det er da ikke simplere at have to kasser (DVB-C receiver + analog HDD-recorder) end én (PVR). Det er sikkert heller ikke billigere. Og så er du afhængig af at DVB-C receiveren har et rigtigt godt analogt output (min PVR er klart bedst på HDMI, skulle jeg bruge analog out, ville det give mig lige så godt billede at optage det analoge antennesignal fra starten).

Og ja, man går glip af meget ved at bruge det analoge signal; der kan være noget med aspect ratio, men helt sikkert kvaliteten (også ved fremvisning), samt muligheden for HDTV.

Jeg så kun to valgmuligheder da jeg skulle beslutte mig om samme for 1 måned siden: leje en Yousee 3126 eller købe en PVR. Det sidste var klart den bedste løsning for mig, men nu betød prisen heller ikke det store...

Mvh Steen



Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Jeg har også en ældre RDR-HX910 Sony recorder, som jeg havde tænkt mig at bruge via Yousee. Jeg havde forstået det således, at nu hvor yousee sender både det analog og det digitale signal  i antennekablet, at jeg så "bare" kunne smide antenne kablet i recorderen, og derfra videre op til LCD TV'et?! Og så optage analog signaler jeg alt har kunnet?

Det har du forstået korrekt.

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Det med scart stikket er da kun ved playback det bruges, eller?


Ved playback og hvis man vil optage på recorderen fra tv'ets tuner i stedet for at optage fra recorderens egen tuner.

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

For mig at se, skulle der ikke være nogen forskel på analog timer optagelse nu, og så før da vi kun havde analog i byen, eller har jeg misforstået noget.. så bliver jeg ked af det :-)


Nej der er ingen forskel, hvis du bare vil optage fra analoge kanaler som før. Forskellen er der kun, hvis du vil optage fra digitale kanaler.

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

En anden ting er, at jeg snakkede med en radio og TV mand som sagde, at godt nok bliver analog optagelsen som skal vises/opskaleres på digitalt TV værre, men det er altså ikke direkte grimt at se på (alt er jo relativt afhængig af hvem man snakker med, og hvor kritisk man er). Der er jo også diverse støjfiltre indbygget i digitale TV'er, til at fjerne det værste støj, eller?

Det er selvfølgelig en smags-sag og afhænger af kildemateriale og skærm, men resultatet kan være ganske godt. Det bliver dog ikke ligeså godt som med et digitalt signal og godt kildemateriale.

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Hvis man ikke kan optage uden at TV'et skal være tændt, og på samme kanal... så bliver jeg meget ked af det

Der er ingen grund til at blive ked af det; her får du lige en småkage og et glas saftevand!


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 16:22
Yousee 3126 troede jeg var Yousee Boksen, og troede Yousee
boksen var en PVR. Men så misforstår jeg nok PVR?

Mine forældre skal have to bokse alligevel, da en Yousee
boks ikke har DVD drev, hvilket en recorder har.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 16:52

 

 En Samsung 3126 og en DVD afspiller, så har man hvad der skal bruges.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 En Samsung 3126 og en DVD afspiller, så har man hvad der skal bruges.

Hvad så med DVD kopi?



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 17:11

 

 Hvis der endelig er en film på TV man gerne vil have på DVD, så kan man købe den, de koster ikke meget i dag når det ikke er nye film.

 Jeg klarer mig særdeles fint med PVR boxe, DVD og BD. Der er ikke behov for andet. 



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Hvis der endelig er en film på TV man gerne vil have på DVD, så kan man købe den, de koster ikke meget i dag når det ikke er nye film.

 Jeg klarer mig særdeles fint med PVR boxe, DVD og BD. Der er ikke behov for andet. 

Tjah, jeg "laver dem selv" for godt en krone



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 17:21

 

 Jeg har også gjort det i stor stil, men det gider jeg ikke mere, der er så meget andet man kan se på TV, og der er mange genudsendelser ligeledes, så får man ikke set det den første gang, så kommer det igen på et andet tidspunkt. Der flere tilfælde af, hvad er der for en film der kommer, nå den har man på DVD allerede. og så ser man noget andet man ikke har set før.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 19:08
Ja ok! Gør det heller ikke så ofte mere, da den bedre kvalitet ved blu-ray trækker. Desværre er det så også blevet noget dyrere at holdes ajour med filmtitler, nye som ældre.


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 22:35
Hej eXeel,

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Det skal lige gøres klart, jeg tænker ikke på at bruge 710'eren permanent. Men den kan måske gøre, jeg kan vente et år eller to og se på, hvornår HDD recievere kommer ud med DVB-C tunere til en god pris.

Nej, det forstod jeg godt - men jeg forstod også at du overvejede at anvende TV'ets DVB-C tuner til at optage fra og det mener jeg er problematisk i praksis (kan så se i dine senere indlæg - at det er ikke tilfældet).

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Skal og kan jeg slå opskalering fra i HDD recorderen,
eller sørger "setuppet" selv for at bruge TVets hvis det er bedst?

Du skal slå opskalering fra - og ja, så sørger TV'et selv for resten.

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

God idé med at prøve at leje Yousee boksen for en måneds
tid, men kan man bare det? Og der eri kke andre udgifter end lejen?

Njaeee..... Jeg er vist ikke den rette at spørge - kan se at der er en bindings-periode på 6 mdr. og en kampagne i øjeblikket hvor det er gratis resten af året (men ellers koster fra 89,- / md)..... Spørg i TDC butikken

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Ved ikke om jeg forstår dig ret. Fordi jeg får digital ind gennem tv'et, siger du så at det optagede "analoge" signal bliver bedre end rent analogt? Eller hvordan skal jeg forstå dig?

Ja, det var det jeg forsøgte at sige. Kort sagt - det analoge signal ud af en DVB-C tuner er bedre en det analoge PAL signal dit TV el. HDD/DVD optager modtager fra eksempelvis Yousee.

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Hvad er dit bud på en tidshorisont for en god digital HDD recorder til max 3.000 kr?

Mit bedste bud er Sony optagerne med DVB-C tuner, som *skal* være her indenfor 6 måneder (ellers er løbet vist kørt for HDD/DVD konceptet). Jeg tror også at nogle af modellerne vil holde sig under 3.000,-

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 23:22
Sschmidt,
Nu kunne Vantage godt lyde som en bil, og eftersom linket
gik dertil, tænkte jeg du måske jokede eller havde en
eller anden pointe, jeg ikke forstod. Beklager jeg ikke
kunne gætte, hvad jeg burde have set.

Kan forstå PVR bl.a. også dækker over HDD recordere. Den VANTAGE HD 8000C du nu linker til, tror jeg desværre er
udenfor min prisklasse (450 euro, står den vidst til).
Du kan dog ikke sammenligne den med Yousees boks, synes
jeg. Jeg siger ikke andre er buggy, bare at Yousees
samsungboks efter sigende for nogle er.

Hvorfor jeg bliver ved med at fokusere på Yousee boksen?
Fordi dit link ikke virkede og jeg ikke vidste hvad en
PVR var, og jeg derfor ikke forstod, at du prøvede at
vise et alternativ. Beklager!

laursen,
Nåh, nej, jeg har aldrig overvejet at optage via tv'ets
tv tuner :) Det har jeg godt hørt vil være besværligt.

Tror jeg personligt venter og så ser hvordan det går med
min gamle 710'er, og så overvejer Sony til den tid.
Hvad jeg vil foreslå mine forældre, det ved jeg ikke. Men
det bliver nok, at jeg tager min 710er med hjem til dem,
optager nogle minutter og så viser dem, hvordan det ser
ud på tvet.
Så kan de bestemme om det er okay for dem :)

Tak for jeres tid, pænt af jer at hjælpe mig med bedre at
forstå. Det er en forvirrende tid, med nyt tv signal, og
så ikke at have fulgt PVR markedet de sidste år.
Så tak...


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 03-Oktober-2009 kl. 01:48

Bare for at du kan se forskellen på en HDD-recorder og en PVR

En HDD-recorder modtager et signal og gemmer en mpeg-encodet udgave af dette signal på en harddisk, du kan endvidere brænde videre over på en DVD-skive

En STB er en set-top-box, modtager et signal og sender det (billeddelen) rå overtil TV'et, altså ingen mpeg-encoding

En PVR: du kobler en harddisk på set-top-box'en

...så forskellen er noget med mpg-encoding/decoding, samt noget med mulighed for at brænde på DVD, sådan set billedet i det mindste ud dags dato. Fremadrettet vil de 2 produkter sikkert smelte sammen på en eller anden vis..

 



-------------
mvh Christian


Skrevet af: eXeel
Skrevet den: 03-Oktober-2009 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Bare for at du kan se forskellen på en
HDD-recorder og en PVR


En HDD-recorder modtager et signal og gemmer en mpeg-
encodet udgave af dette signal på en harddisk, du kan
endvidere brænde videre over på en DVD-skive


En STB er en set-top-box, modtager et signal og sender
det (billeddelen) rå overtil TV'et, altså ingen mpeg-
encoding


En PVR: du kobler en harddisk på set-top-box'en


...så forskellen er noget med mpg-encoding/decoding,
samt noget med mulighed for at brænde på DVD, sådan set
billedet i det mindste ud dags dato. Fremadrettet vil de
2 produkter sikkert smelte sammen på en eller anden
vis..


 



Ah, tak for forklaringen.


Skrevet af: miri
Skrevet den: 03-Oktober-2009 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Bare for at du kan se forskellen på en HDD-recorder og en PVR

En HDD-recorder modtager et signal og gemmer en mpeg-encodet udgave af dette signal på en harddisk, du kan endvidere brænde videre over på en DVD-skive

En STB er en set-top-box, modtager et signal og sender det (billeddelen) rå overtil TV'et, altså ingen mpeg-encoding

En PVR: du kobler en harddisk på set-top-box'en

...så forskellen er noget med mpg-encoding/decoding, samt noget med mulighed for at brænde på DVD, sådan set billedet i det mindste ud dags dato. Fremadrettet vil de 2 produkter sikkert smelte sammen på en eller anden vis..

Det er efter min mening en hjemmestrikket definition - En HDD-recorder har altså pr. definition også DVD?.

Hvad er det her så.?

http://www.radix-sat.de/content/english/04_products/dmc4000t/dmc4000tgb.html - http://www.radix-sat.de/content/english/04_products/dmc4000t /dmc4000tgb.html

For mig så svarer det til at sige, at en PC er en boks, der kører pc-dos (for det gjorde den 1. IBM PC) og derfor er en Mac noget andet end en PC.

En HDD-recorder er en optager, der gemmer på HDD. Hen DVD/HDD-recorder kan gemme på begge dele. En PVR kan optage digitalt, men det ligger ikke i definitionen om det sker på DVD, HDD, SDD eller tape - og egentlig heller ikke om der sker reencoding eller ej. 



-------------
miri


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 03-Oktober-2009 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Det er efter min mening en hjemmestrikket definition

Det er den definition jeg bruger.

 



-------------
mvh Christian



Print side | Luk vindue