Print side | Luk vindue

Windows 7

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75323
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 06:38


Emne: Windows 7
Skrevet af: Basknudsen
Emne: Windows 7
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 17:27
Hej
 
Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.
 
Jeg har lige nu Windows Vista, men vil gerne opgradere til Windows 7 da jeg hører det skulle fungere rigtigt godt (jeg har dog ingen problemer med Vista).
 
Det er Vista 32-bot, og det skal også være Windows 7 32-bit.
 
Hvordan er det nemmest at gøre det?
 
Jeg kan købe Home Premium igennem en fra mit arbejde til 1000,- er det meget eller ok?
 
Hvad med en OEM kan det lade sig gøre, eller er det noget jeg skal holde mig fra?
 
På forhånd tak. 


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 17:31
 
 Den nye version installeres bare oven på den gamle. Har du partioner på din HDD eller 2 HDD i PCen, så kan du have Dual Boot.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 17:38
Home Premium koster ca. 1200,- i en retail udgave. 

OEM er også en mulighed, ca. 700,-. Men så kan du ikke tage den med dig hvis det er.

Personligt synes jeg det er meget dyrt for en begrænset "hjemme" udgave. Deres Ultimate koster ca. 2000,- hvilket også er åndsvagt dyrt, men dog en del billgere end jeg husker Vista'en kostede.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 17:44
Jeg ved ikke hvad jeg får mere ud af at købe Ultimate udgaven. Det er jo ikke sikkert jeg har noget at bruge det ekstra til, men er åben for forslag.
 
Jeg kører Raid. Ved ikke om det har noget at sige.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Home Premium koster ca. 1200,- i en retail udgave. 

OEM er også en mulighed, ca. 700,-. Men så kan du ikke tage den med dig hvis det er.

"Tage med"?, det må du lige uddybe for mig.



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 18:08
OEM låses til den computer den først installeres på. Dvs. køber du en ny computer så står den på ny licens.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 18:32
Ok, det er måske ikke så fedt, at den kun kan bruges én gang. 
 
Hvad betyder det, at det er en retail-udgave?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 18:42

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

OEM låses til den computer den først installeres på. Dvs. køber du en ny computer så står den på ny licens.

Du kan da altid ringe og få den låst op når du køber ny computer. Har jeg gjort flere gange.



Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 18:45
Man kan købe en Windows 7 Ultimate OEM til 1301,- hos SHG. Ville det være et godt køb?

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af SandSand SandSand skrev:

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

OEM låses til den computer den først installeres på. Dvs. køber du en ny computer så står den på ny licens.

Du kan da altid ringe og få den låst op når du køber ny computer. Har jeg gjort flere gange.


Det strider imod deres licensregler og det strider imod det svar jeg fik fra dem da jeg gik dem på klingen om netop denne problemstilling.

Så det undrer mig kraftigt du kan få en OEM låst op på en ny computer.


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Man kan købe en Windows 7 Ultimate OEM til 1301,- hos SHG. Ville det være et godt køb?

Kun hvis du kan leve med at du ikke kan tage den med på en ny computer. 

Her er fra hestens mund hvad der blot bekræfter min påstand:

http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx


Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 19:29

Hmm kan da godt være det ikke har været en oem jeg har gjort det med. Var faktisk ikke klar over denne forskel.

Jeg er nu stadig ret sikker på at det er muligt at få den låst op, har googlet lidt og de fleste skriver at det ikke er noget problem, på trods af licensregler.



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 19:36
Jeg har hørt om en der med en klagesang fra de varme lande og en snak om sin syge moster har fået låst en OEM op. Det var en ny computer der brændte sammen efter ganske kort tid - han fik altså (efter møg og besvær) lov til at bruge sin nye OEM på den nye computer.

Hvis en OEM bare kunne bruges på en ny computer ville en retaillicens jo slet ikke være noget værd for hvem vil give 50% ekstra for noget som den billigere vare kan klare lige så godt? :-)

Når nu en OEM ikke er gratis men koster pænt meget, så er det mange penge at "lege med" i den tro at "det går nok, den skal jeg sq nok få dem overtalt til at låse op", når de nu explicit skriver og siger, at OEM låses på maskinen og kan ikke tages med.

Blot mit syn på sagen :)


Skrevet af: SorensenS
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 20:25
Jeg har fået en OEM Vista Ultimate 64 bit "låst op" i forbindelse med en større opdatering af en pc. Vista slulle genaktiveres pga. nyt bundkort, ny processor mv. Jeg følte ikke, at der skulle præsteres en større klagesang i den forbindelse. Men det kan da være, at jeg bare var heldig.
 
Har nu et par OEM WIN7 Ultimate 64 bit licenser og regner ikke det giver problemer, men er klar over at det i henhold til oen-betingelserne KAN gøre det.
 
Jeg har brugt mange OEM licenser i de sidste mange år og ikke oplevet problemer - har faktisk også ved en fejl instaleret en forkert oem på en forkert pc - og den kunne uden problemer aktiveres.  


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 20:40
Jeg ville ikke købe en Home Premium OEM version, da pris hoppe op til Windows 7 Professional eller Ultimate (OEM) ikke er så stor, med disse to udgave få man mulighed for at køre Windows XP Mode.


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Jeg ville ikke købe en Home Premium OEM version, da pris hoppe op til Windows 7 Professional eller Ultimate (OEM) ikke er så stor, med disse to udgave få man mulighed for at køre Windows XP Mode.

Det er jo bare VirtualPC som kan hentes frit på http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/support/virtual-pc-2007.aspx
Derudover skal man have et XP image, og de fleste har nok en gammel XP licens der kan bruges sikkert også selvom det er en OEM udgave.


Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 21:50
Du skal være opmærksom på at med retail- og upgrade-versionerne får du både en 32 bit og en 64 bit DVD med, så du selv kan vælge - og evt. senere skifte til hvis du oplever problemer eller vil prøve noget nyt.
Med en OEM-version, skal man ved købet vælge om man vil have en 32 bit eller 64 bit version.
Home Premium Upgrade koster 820,- inkl. fragt ( http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660399 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660399 )

Med upgrade-version kan du vælge om du vil opgradere din nuværende Windows-installation eller lave en ny frisk.

Alle jer, der snakker om Pro og Ultimate - hvad er det af features I mener almindelige brugere kommer til at mangle med Home Premium?


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 02:11
Dem der går fra XP er det jo en fordel at kunne køre de XP program, men hvis man er starte med vista, og ikke har nogle XP program, kan man godt går over til Home Premium.

Men det var jo sådan med Windows XP, at pro. udgave var mere stabile i forhold til standart udgaven, ved ikke om, dette også gælde for Windows 7 Question  


Skrevet af: Jahan
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 10:13
ang at få låst oem op kan jeg oplyse jeg for et par uger siden skiftede bundkort og harddisk i mit media center. Da jeg havde installeret win7 kunne den selvfølgelig ikke aktiveres da den havde været brugt.
Jeg ringede ind i den tro de var flinke da jeg tidligere med winxp mce havde fået den aktiveret.

Ringede til support men da der var lukket blev jeg stillet om til engelsk support og kunne aktivere mit win7 gennem deres automatiske telefonsvarer ved at taste numrene ind på telefonen.

Så de må jo have lavet et x antal gange du kan udskifte bundkort(som det plejer at blive låst til).


Skrevet af: kylle_one
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 10:25
OEM versionerne er billigere end retail fordi man ikke får support fra Micrsoft med i købet. Har prøvet flere gange at udskifte hardware eller PC hvor det har været nødvendigt at ringe til Microsoft fordi den ikke ville aktivere automatisk. Hver gang har jeg blot skulle bekræfte at det kun er installeret på én PC, og så fik jeg en ny aktiveringskode. Man må formode at Microsoft er glade bare man har betalt for det ;)


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 12:15
Det er jo herligt at læse en masse succes historier vedr. OEM - hver og en som strider imod MS' egne licensregler = det burde ikke kunne lade sig gøre.

Så må man gøre op med sig selv om det er en risiko man vil tage - de er jo i deres gode ret til at sige "skrid pomfrit" hvis de har en dårlig dag... :P


Skrevet af: Pade2204
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 13:17
køb Win7 ultimate (retail) i england - min kostede ca. 1500 kr.

Når det er installeret skift sprog til dansk, hvis det er det man ønsker.


Skrevet af: Tbent
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 13:55
Du skal blot lede efter en windows 7 home premium upgrade den koster små kr. 800 ,- det er en fuld version som både kan opgradere og ny instaleres på din pc, den beder sikkert om at du skal indsætte dit gamle medie for windows vista i et minut og kan du instalere windows 7, sådan har jeg gjort med me, xp, vista og forventer at instalere win 7 i næste uge på min egen pc med sådan en udgave.
Her er et link: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660399 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660399
Som sagt er det en fuld version af home premium og pakken indeholder både 32 og 64 bit udgaver.
 
Thomas
 
Edit: Overså vist lige at zulu havde foreslået det samme i aftes, men køb hellere en upgrade version fremfor OEM.


-------------
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu


Skrevet af: Bruger udmeldt 20
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 15:27
Jeg købte en Win 7 Home upgrade, lod installationen formaterer min HD med den gamle Vista på, altså en clean installation, og det kørte helt uden problemer ...ingen drivere skulle installeres bagefter.
 
Jeg har kørt med både XP og Vista som OEM licens, og har ikke haft problemer i at installere dem efterfølgende på andre PC'er !!!
 
Der kommer selvfølgelig en advarsel op med at Windows allerede er installeret på en anden PC ...bla-bla, og så kommer der en kode og et tlf.nr til MS.
 
Jeg ringede til det MS nr. tastede koden ind, og fik en anden kode jeg skulle taste ind under installationen ....og så var Windows OEM'en resettet og klar til brug på den nye PC. 


Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Dem der går fra XP er det jo en fordel at kunne køre de XP program, men hvis man er starte med vista, og ikke har nogle XP program, kan man godt går over til Home Premium.


Hvad er det for nogle "XP-programmer" du mener ikke kan køre på Windows 7?
Problemet kan være drivere, der ikke findes til Windows 7 (mest 64 bit versionen), men hvis man er i tvivl om der findes drivere til ens hardware og om ens programmer kan køre på Windows 7 kan man jo hente http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor - Windows 7 Upgrade Advisor først.

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:


Men det var jo sådan med Windows XP, at pro. udgave var mere stabile i forhold til standart udgaven, ved ikke om, dette også gælde for Windows 7 Question  


Det har jeg nu aldrig hørt om. Har du en kilde på det?


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Home Premium koster ca. 1200,- i en retail udgave. 

OEM er også en mulighed, ca 700,-. Men så kan du ikke tage den med dig hvis det er.
Det er dyrt at være Windows bruger !!

Nå men 7'er virker som det er et ok system fremfor Vista.
 


Skrevet af: Bridge
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Jeg ville ikke købe en Home Premium OEM version, da pris hoppe op til Windows 7 Professional eller Ultimate (OEM) ikke er så stor, med disse to udgave få man mulighed for at køre Windows XP Mode.
Du skriver at prishoppet fra en home til prof ikke er særlig stort. Det er jeg uenig i. De websteder og butikker jeg har besøgt har der været en voldsom stor prisforskel. Næsten "double up".
 


-------------
Pioneer 5090 KURO | Pana BD-30 BLU-RAY | Pana EH-65 HDD Recorder | Pioneer DVR LX61D HDD Recorder | Samsung HD box uden HDD, og med HDD


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 07-Februar-2010 kl. 09:23
alting er relativt, på dette link er prisforskellen ca 250,- kr mellem home og pro
 
http://www.mm-vision.dk/produkter/visgruppe.asp?action=shop&menu=pc&gruppe=progoperativ - http://www.mm-vision.dk/produkter/visgruppe.asp?action=shop&menu=pc&gruppe=progoperativ
 
spørgsmålet er så, om man får glæde af/ eller har brug for pro udgaven


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 07-Februar-2010 kl. 11:28
Jeg har en printer hvor der følger billedredigeringsprogrammer med til, men de kan ikke kører på min Vista pc. Jeg bliver nødt til at kører det på min bærbar som har XP. Er der så nogle versioner af Windows 7 jeg kan udelukke?

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 07-Februar-2010 kl. 13:41
generelt skal man passe lidt på med gamle programmer, men typisk kan de alligevel køres ved at køre dem i protected mode, eller som "xp sp1 program" eller lignende. Du kn i både vista og win7 højreklikke på den applikation du vil køre og bede den om at køre det som et XP sp1 kompatibelt program. Så burde det kunne lade sig gøre at få en del af dem med. Men uanset hvad ville jeg aldrig bruge de programmer der medfølger til din printer - Picasa, irfanview og et par andre kan 99% af alt det du overhovedet vil få behov for i dit lille hobby-IT-rum. Og alle disse kører fortrinligt på både xp, vista og win7.



Skrevet af: juan08
Skrevet den: 07-Februar-2010 kl. 16:57
Hej

Jeg  har en Toshiba Qosmio m 2 indbygget HD men har "samlet" dem i : "1 C lokal disk"
 Men citat:
"Den nye version installeres bare oven på den gamle. Har du partioner på din HDD eller 2 HDD i PCen, så kan du have Dual Boot"

Jeg vil beholde ET C LOKAL DISK under install af win 7 behøver jeg så at købe dual boot ?

MVH JAN



Print side | Luk vindue