Print side | Luk vindue

Så kom ipad'n på markedet, og hvad så nu..

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Bærbare medie afspillere
Forumbeskrivelse: iPod, Creative o.lign. bærbare playere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78582
Udskrevet den: 15-Maj-2024 kl. 07:52


Emne: Så kom ipad'n på markedet, og hvad så nu..
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Emne: Så kom ipad'n på markedet, og hvad så nu..
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 20:01

Så lige nyhederne, og at Ipad nu er officielt lanceret i USA..

Er den så alligevel en maskine man skal prøve. jeg er personligt ikke Ipad fan men kan måske alligvel godt tænke mig at se dens muligheder. Så er der nogle "importører" klar i DK, eller hvad er lanceringsdato for Danmark?
 
Eller skal den bestilles i USA?
 



Svar:
Skrevet af: Yegermister
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 20:20
De er helt ude af sig selv over den herovre... Er i USA lige i tiden, og medierne er gaaet helt i bro over den. Har ikke  selv haft fingrene om den endnu, men hvis man skal tro aviserne, saa bliver det meget stort her i USA


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 20:28
har set en lign. genstand i Caprica serien, og ide'n er måske alligevel værd at prøve, og er sikker på hvis jeg fortryder, så er der en anden køber de første 2-3 måneder..
 
Men ja, det var næsten som da iphone kom ud..og det er vel den første af sin slags, som er tættere på en bærbar i forhold til de små 3-4 tommer telefoner.
 
HP kommer med en android os bærbar, dog har de valgt at smide keyboard på den så den minder om eksisterende små laptops, der skulle de have valgt ipad's fremgangsmåde så var den nok sikret størrere markeds værdi.
 


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 21:26
Den bliver helt sikkert et kæmpehit, selvom der vil være mange der vil rakke den ned for dens dårligdomme. iPad er en enhed  med nogle specifikke formål og nogle kompromisser og der er sandsynligvis rigtigt mange som ikke kan nøjes med det som den kan.

Jeg skal helt sikkert have en. Den kan opfylde nogle helt specifikke behov jeg har. Samtidigt så vil den (hvis man tager brugeroplevelsen fra en iPhone og ganger med stor skærm) være usandsynligt lækker at bruge. Jeg glæder mig til at prøve en når den kommer til salg herhjemme.

Der er ikke en nogen dansk lanceringsdato. Der går rygter om at den lanceres i yderligere 9 lande 24. april, men DK er ikke med på denne liste. Herefter kan man så håbe at vi kommer med hurtigt efter, ligesom vi var relativt hurtigt med ved iPhone 3G lancering.
Igennem en medarbejder-aftale på mit arbejde har vi kunnet bestille en iPad. De skrev forventet levering i juni/juli, men om de bare gætter lige så vildt som fx Humac og andre eller om de ved noget mere har jeg ingen anelse om.
Jeg venter bare spændt indtil vi ved noget mere.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 21:36
Jeg har ikke lige fulgt med . Men kan den overhovedet noget som en sub-note ikke også kan ? Og er manglende 3g ikke for stor en mangel ? ?

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg har ikke lige fulgt med . Men kan den overhovedet noget som en sub-note ikke også kan ? Og er manglende 3g ikke for stor en mangel ? ?

Der kommer tre 3G versioner senere. De første er kun med wifi.

Jeg glæder mig til at kunne læse tegneserier og bøger på iPad Big smile

Her er lidt om nogle programmer til iPad:
http://arstechnica.com/apple/guides/2010/04/top-6-ipad-apps-the-ars-staff-is-dying-to-try-out.ars?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss - http://arstechnica.com/apple/guides/2010/04/top-6-ipad-apps-the-ars-staff-is-dying-to-try-out.ars?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: katbird
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 22:42
Masser af førstehånds indtryk kan læses her-  http://www.macrumors.com/ - http://www.macrumors.com/
sådan umiddelbart er folk vældig tilfredse, virker det som.



Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg har ikke lige fulgt med . Men kan den overhovedet noget som en sub-note ikke også kan ? Og er manglende 3g ikke for stor en mangel ? ?
hvad er en subnote?
 
Nu er jeg stor tilhænger af AndroidOS, og er medlem af Anti-Apple partiet Wink alligevel må jeg erkende når Android ikke kommer på trapperne med en ordentlig 10" løsning, så må jeg prøve konkurrenten selv om den har nogle svage sider..
 
Multi-Thread delen vil jeg måske savne og så igen, når jeg har tænkt over min brug af min Android telefon, så er det måske stadig muligt at få denne ipad til at fungere uden at blive helt irriteret over flere programmer ikke sådan lige kører optimalt samtidig. Måske går det hen og bliver dens fordel, måske..
 
3g får jeg ikke behov for da den jo skal blive i hjemmet og ligge ved sofaen primært.. så mangel på 3g og mobilitets funktioner er ikke relevante her, wifi går fint for mig.
Den er sgu alligevel også for stor at tage op til øret når folk ringer, eller bære rundt på den på gaden og se smart ud kan jeg også undvære, selvom man kunne bruge headset.. Og det er jo heller ikke meningen med denne..


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg har ikke lige fulgt med . Men kan den overhovedet noget som en sub-note ikke også kan ? Og er manglende 3g ikke for stor en mangel ? ?
hvad er en subnote?
 
 
 
En subnote er vist et tidligt synonym for en minibærbar .
 Og med mit lidt manglende engagement omkring Ipad´n spørger jeg så lige igen , - kunne de samme ting ikke snildt implementeres i en minibærbar/Macbook whatever ( øhh -med 10-12" touchWink) ? ?


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 00:07
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

En subnote er vist et tidligt synonym for en minibærbar .
 Og med mit lidt manglende engagement omkring Ipad´n spørger jeg så lige igen , - kunne de samme ting ikke snildt implementeres i en minibærbar/Macbook whatever ( øhh -med 10-12" touchWink) ? ?
Problemet som jeg ser er "keyboard", det vil jeg undvære.. så jo, snildt implementeres men tak, ikke i en bærbar som vi kender dem idag, også selvom den nye HP life mwed AndroidOS er touch 10", så har den et Fu..... tastatur men jo, og en touch skærm. Hvad vil de med det latterlige keyboard, det er AndroidOS ikke lavet til alligevel. Jeg har prøvet Aos på min bærbar idag, og det er altså bare ikke lavet til det, det skal være touchskærm, præcis som Ipad bliver. Giv mig muligheden for selv at vælge hvis jeg vil sætte BT keyboard til, det er helt forkert at sætte på fra starten og så bliver den for stor.
Nå, men derfor må man så prøve det eneste andet alternativ, selvom det ikke huer mig at købe Apple.
 


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

3g får jeg ikke behov for da den jo skal blive i hjemmet og ligge ved sofaen primært.. så mangel på 3g og mobilitets funktioner er ikke relevante her, wifi går fint for mig.
Den er sgu alligevel også for stor at tage op til øret når folk ringer, eller bære rundt på den på gaden og se smart ud kan jeg også undvære, selvom man kunne bruge headset.. Og det er jo heller ikke meningen med denne..

Jeg får heller ikke brug for (eller råd til) 3g. Det der bliver afgørende for mig, bliver hvilke tjenester der kommer i Danmark. Til mit brug vil iPad være perfekt til bøger og tegneserier + nogle få programmer + internet fra sofaen.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 00:50
Det forlyder at Bookstore ikke vil være at finde i Danmark i begyndelsen. Og heller ikke engang iBook programmet, så man selv kunne indlæse egne bøger mm. (iPad bruger det åbne ePub format).
Hvis man satser på at bruge den som eBook reader, skal man derfor nok lægge en dæmper på forventningerne.


Skrevet af: Sionic
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 01:20
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Det forlyder at Bookstore ikke vil være at finde i Danmark i begyndelsen. Og heller ikke engang iBook programmet, så man selv kunne indlæse egne bøger mm. (iPad bruger det åbne ePub format).
Hvis man satser på at bruge den som eBook reader, skal man derfor nok lægge en dæmper på forventningerne.

Der er håb... http://politiken.dk/kultur/article938820.ece

Så ska' vi også bare ha' de franske, belgiske og japanske (osv.) tegneserieforlag med på vognen på originalsproget og med valgbar oversættelse. Så ka' vi måske endelig få de fantastiske album der aldrig blev/bliver udgivet her! Smile







Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 01:48
Oprindeligt skrevet af Sionic Sionic skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Det forlyder at Bookstore ikke vil være at finde i Danmark i begyndelsen. Og heller ikke engang iBook programmet, så man selv kunne indlæse egne bøger mm. (iPad bruger det åbne ePub format).
Hvis man satser på at bruge den som eBook reader, skal man derfor nok lægge en dæmper på forventningerne.

Der er håb... http://politiken.dk/kultur/article938820.ece

Så ska' vi også bare ha' de franske, belgiske og japanske (osv.) tegneserieforlag med på vognen på originalsproget og med valgbar oversættelse. Så ka' vi måske endelig få de fantastiske album der aldrig blev/bliver udgivet her! Smile


Det ser ud til at der er gang i programmeringen rundt om i de danske forlag Smile

Og det bliver spændende, om der bliver solgt mange iPad, eller det bliver et flop. For der skal vel en del iPad ud mellem folk, før der kommer noget dansk indhold til den.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: BusinessBo
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 03:21
Venter nu til HP Slate kommer i butikerne. Skuller også gerne komme i år.Thumbs Up
 
Dem som ikke ved hvad det er. Så er det en trykfølsom skræm med windows 7. Dermed også flash Wink


-------------
Panasonic 50" TX-P50U30 - Denon 2113 - Dali concept 6 - Dali concept 1 - Dali zensor center - Dali base 100 - PS4


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 07:31
Hypen er enorm som altid når Apple sender nye produkter på gaden. Og endnu engang forstår jeg ikke al den hype.  Ipad'en ser designmæssigt fantastisk ud men desværre ser jeg svagheder og begrænsninger i næsten alle dens features:
 
- Den bedste browseroplevelse nogensinde (ja, dog virker Flash og Java ikke = fail)
- Du kan læse ebooks med den (ja, på en ikke e-ink skærm = fail for dine øjne + at tage den med udenfor)
- Emails  (hvis den bruger samme email program som på Iphone er der begrænset antal funktioner samt onscreen-keyboard forhindrer de fleste i at skrive lange emails, er jeg ret sikker på)
- Fotos (der kan jeg se noget potentiale - men desværre er der hverken usb eller sd indgange på iPad, så man bliver nødt til at uploade ens billede til en cloud-tjeneste eller iPad'en hjemmefra ens alm. computer)
- Videoer/film  (1024x768 skærm = letterbox bars på alle hd-film..booo)
- Ipod funktion (virker sikkert fint men en iPad er bare besværlig at transportere rundt hvis man primært vil afspille musik)
- Itunes (oh no...)
- App Store  (Ipads eneste holdbare livline IMHO - men som gamingdevice mangler der stadig knapper og udviklingsmæssigt er programmerne nødt til at være forholdsvis simple i funktionalitet)
- Maps (denne del vil virke perfekt på en iPad)
- Notes/tegneprogrammer (helt ærligt...en stor 10 tommer tablet..og så skal man skrive/tegne med ens finger eller med et virtuelt tastatur?)
- Homescreen (ser ud til igen at være begrænset til et standard ikon-grid fordelt på flere skærme - ingen widgets eller personalisering overhovedet bortset fra baggrundsbillede )
 
Set ud fra ovenstående er jeg bestemt ikke imponeret. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor folk er begyndt at NØJES med en masse begrænset og kontrolleret funktionalitet. Er folk blevet dovne designmennesker hvis mening og behov er blevet så nem at manipulere med fra Apples side? 
 
For mig at se er iPad kun én ting fra Apples side. En gedigen stor pengemaskine hvor Apple skulle lave så lidt som muligt og derefter skovle penge ind fra App Store udviklere/brugere samt overpriced ekstra accesories så man rent faktisk kan få lidt ekstra funktionalitet ind (hint:  29 dollars for en usb-adapter og yderligere 29 dollars for en sd-adapter). 
 
Men min holdning er nok i undertal de fleste steder så der plejer som regel at opstå heftige forsvarsmekanismer fra Apple-folket.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Hypen er enorm som altid når Apple sender nye produkter på gaden. Og endnu engang forstår jeg ikke al den hype.  Ipad'en ser designmæssigt fantastisk ud men desværre ser jeg svagheder og begrænsninger i næsten alle dens features:
 
Men min holdning er nok i undertal de fleste steder så der plejer som regel at opstå heftige forsvarsmekanismer fra Apple-folket.
 
Du er bestemt IKKE alene - alle de manglende funktioner du nævner, er også grundene til at jeg har svært ved at blive ophidset.
 
En glorificeret ebogslæser, som så ikke engang har en optimal skærm til at læse ebøger på?
 
Hvis jeg ville have en ebogslæser, så købte jeg en sådan, til en noget lavere pris.
 
Jeg kan sagtens se at Ipads'en kunne være hyggelig at have liggende til lige at smutte på nettet med i sofa'en, men det kan jeg fra min bærbare - den fylder lidt mere, men så er jeg heller ikke flash/java-begrænset.
 
Man kunne selvfølgelig bruge Ipad'en som fjernbetjening, det er der sikkert en app der kan hjælpe med - men det er den godt nok lidt for dyr til...
 
Nej, jeg har også svært ved se hvilke behov den skulle opfylde hos mig selv....


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 08:26
Glad for at høre at jeg ikke er alene med min holdning.  Er desværre bange for at mange iPad købere ikke har decideret behov for en iPad men skaber/opfinder selv nogen behov for at kunne købe produktet.  Trend, prestige og ens måde at vise man er "cool" på...er desværre blevet moderne.
 
Tror det er Iphone all over again. Masser af mangler på den første Iphone som folk påstod man aldrig brugte alligevel eller ikke var nødvendige...så blev mange af disse mangler inkluderet i Iphone version 2/3 og så var der pludselig ingen grænser for hvor nyttige de funktioner var alligevel osv.   Med den logik bør den kloge vente til iPad 2/3.0 selvom jeg dog ikke tror på at Apple giver sig og begynder at understøtte Flash/Java.


Skrevet af: Lukket bruger 2
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 09:31
Når de falder i pris  (eller finde en brugt, når nyhedsværdien har fortaget sig), så skal vi have en hængt op på væggen i køkkenet. Den skal fungerer som udvidet Sonos controller og adgang til opskrifter via nettet og app's.
 
Udover det, så har jeg svært ved at se fidusen i den.


Skrevet af: Louring
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 10:06
Jeg kan faktisk se en del muligheder i den, men det er måske efterrationalisering fordi jeg allerede har bestilt en Wink.

Jeg har desværre endnu ikke haft den mellem hænderne, men ud fra hvad jeg har set og læst på nettet syntes jeg den virker meget interessant.

Først og fremmest syntes jeg den egner sig perfekt som e-Bogs læser. Andre fremhæver at skærmen ikke er optimal da det ikke er e-Ink, men til gengæld er den i farver og der er mulighed for at putte videoklip (med mere) ind i det man læser. Prøv f.eks. at forestille jer en opskriftsbog med videoklip af hvordan man skal lave de forskellige ting. Derudover er jeg også spændt på at se hvad der kommer af forskellige magasiner og tegneserier til den.

En anden ting som jeg ser som rigtigt brugbart for mig er at bruge den som et fotoalbum. Jeg tager mange billeder, men jeg får dem sjældent fremkaldt. Og det med at vise sine billeder frem på fjernsynet eller en bærbar, syntes jeg ikke virker særlig godt. Der tror jeg at det vil virke bedre på iPad'en.

I dag bruger jeg primært min bærbare til at tjekke mail, læse nyheder, læse recordere.dk, surfe på diverse hjemmesider. Jeg læser meget mere end jeg skriver, så der forventer jeg også at jeg kan nøjes med iPad'en. Hvis jeg får brug for at skrive mere, så kan jeg gå ind til min stationære. En fordel her at iPad'en ser ud til at starte med det samme - min bærbare skal bruge lidt tid, selv om den kun er i dvale.

/Louring


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af tupac85 tupac85 skrev:

Venter nu til HP Slate kommer i butikerne. Skuller også gerne komme i år.Thumbs Up
 
HP Airlife er med AndroidOS og også touchbaseret..
 
men!
forstil dig hvor dumt og uhensigtsmæssigt det er at sidde med en touch skærm 30cm fra keyboard, og skal række ind over keyboard.. det er jeg sikker på bliver en mærkelig måde at sidde at bruge sin laptop på.
 
når laptops har pad eller stick ved keyboard er det vel fordi du kan enkelt arbejde videre med at skrive samtidig og flytte muspointer.
 
Tror ikke sådan en bærbar med keyboard og touchskærm bliver noget hit. Virker for ubrugeligt når touchskærm er lavet til fingerbrug og keyboard detsamme, det kan man ikke kombinere rigtig.
Bare se erfaringerne fra mobiltelefoner.
 
Windows7 er ikke touchbaseret, så vil det at åbne "min computer" eller åbne "start" sikkert også virke lidt sjovt når du sidder og forsøger den øvelse med dine fingre.. det gør sig bare ikke til touch, det er et system til en mus og sådan er det.
 


Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 10:23
Det næste bliver vel, at sørøvere begynder at bruge iPad...Wink LOL


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:

Først og fremmest syntes jeg den egner sig perfekt som e-Bogs læser. Andre fremhæver at skærmen ikke er optimal da det ikke er e-Ink, men til gengæld er den i farver og der er mulighed for at putte videoklip (med mere) ind i det man læser. Prøv f.eks. at forestille jer en opskriftsbog med videoklip af hvordan man skal lave de forskellige ting. Derudover er jeg også spændt på at se hvad der kommer af forskellige magasiner og tegneserier til den.
 
Da det ikke er en E-ink skærm vil det uden tvivl være et begrænset tidsrum man vil sidde foran en iPad og læse bøger. Øjnene blir simpelthen trætte og hovedpine er nært forekommende. Det er rigtigt at til hurtig casual læsning er den fine farveskærm perfekt.

Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:

En anden ting som jeg ser som rigtigt brugbart for mig er at bruge den som et fotoalbum. Jeg tager mange billeder, men jeg får dem sjældent fremkaldt. Og det med at vise sine billeder frem på fjernsynet eller en bærbar, syntes jeg ikke virker særlig godt. Der tror jeg at det vil virke bedre på iPad'en.
 
Jep, også en af de få ting jeg kunne finde frem som værende brugbar.  Men...hvordan vil du få billederne fra dit kamera over på Ipad?



Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 10:46
så skal der tjenes penge på udgivelsen.. set på ebay til $1200 (6300).
 
http://cgi.ebay.com/BRAND-NEW-APPLE-IPAD-WI-FI-64GB-64-GB-SEALED-BOX-WiFi_W0QQitemZ350336364953QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item5191acb199 - http://cgi.ebay.com/BRAND-NEW-APPLE-IPAD-WI-FI-64GB-64-GB-SEALED-BOX-WiFi_W0QQitemZ350336364953QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item5191acb199
 


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Glad for at høre at jeg ikke er alene med min holdning.  Er desværre bange for at mange iPad købere ikke har decideret behov for en iPad men skaber/opfinder selv nogen behov for at kunne købe produktet.  Trend, prestige og ens måde at vise man er "cool" på...er desværre blevet moderne.
Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
Klart, der er sikkert folk der køber Apple pga. design og fordi de føler sig cool, men der er også rigtigt mange af os som gør det fordi vi rent faktisk føler at vi får et bedre produkt end tilsvarende fra andre producenter.
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Tror det er Iphone all over again. Masser af mangler på den første Iphone som folk påstod man aldrig brugte alligevel eller ikke var nødvendige...så blev mange af disse mangler inkluderet i Iphone version 2/3 og så var der pludselig ingen grænser for hvor nyttige de funktioner var alligevel osv.   Med den logik bør den kloge vente til iPad 2/3.0 selvom jeg dog ikke tror på at Apple giver sig og begynder at understøtte Flash/Java.
Jeg synes ikke man på den måde kan sammenligne iPad og iPhones første-udgaver. iPad er jo i bund og grund en videreudvikling af konceptet og kører også med samme OS. Mange af de mangler som der var på iPhone var jo i softwaren (App Store var en af de helt store senere tilføjelser) og de er jo blevet rettet ud.
Man kan på den måde godt betragte iPhone 1.gen som et betaprodukt (som dog fungerede rigtigt godt med de funktioner som den var solgt på at skulle kunne), iPhone 3G var final-release og iPad er version 2 (groft sagt).
Der er sandsynligvis ting som Apple har holdt tilbage, enten pga. en deadline eller for at have noget at proppe i iPad v.2, men det her er stadig et produkt der er langt længere fremme end iPhone 1.gen var da den udkom.

Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone, og tvivler på at jeg komme til at savne det på min iPad. Hvad er det lige jeg går glip af? Reklamer: åh nej dog. Spil: Har jeg masser af i App Store, og de er endda 100% optimeret til enten touch eller accelerometer styring. Websider: Det er efterhånden meget sjældent at jeg støder på hjemmesider jeg slet ikke kan bruge pga. manglende Flash. Der findes desuden også åbne standarder som alternativer til hjemmeside programmering (som vi også har diskuteret tidligere). Online video: Her kan jeg se at der måske mangler noget. Den absolut største online videotjeneste, Youtube, har dog sin egen dedikeret App, som jeg vil vove at påstå fungerer langt bedre end en hjemmeside, da den (ligesom spillene) er fuldstændigt optimeret til iPad både i størrelse og inputmetoder.
Jeg kommer ikke til at savne Flash. Java måske, men nu må vi se. Jeg har ikke browset i samme stil på min iPhone som jeg kommer til med min iPad, så jeg er ikke fuldt ud klar over "problemets" størrelse endnu.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Hypen er enorm som altid når Apple sender nye produkter på gaden. Og endnu engang forstår jeg ikke al den hype.  Ipad'en ser designmæssigt fantastisk ud men desværre ser jeg svagheder og begrænsninger i næsten alle dens features:
 
- Du kan læse ebooks med den (ja, på en ikke e-ink skærm = fail for dine øjne + at tage den med udenfor)


At det er en almindelig LCD skærm, tror jeg ikke er et problem. Jeg har arbejdet 8 timer om dagen på LCD skærm, og det synes jeg er OK, når jeg selv kan justere skriftstørrelsen.

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

- Fotos (der kan jeg se noget potentiale - men desværre er der hverken usb eller sd indgange på iPad, så man bliver nødt til at uploade ens billede til en cloud-tjeneste eller iPad'en hjemmefra ens alm. computer)
- Videoer/film  (1024x768 skærm = letterbox bars på alle hd-film..booo)
- Itunes (oh no...)


iTunes er en fordel, synes jeg. Mon ikke foto og video også kan synkroniseres via iTunes.

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

- Notes/tegneprogrammer (helt ærligt...en stor 10 tommer tablet..og så skal man skrive/tegne med ens finger eller med et virtuelt tastatur?)


Jeg har set nogle af de billeder folk har tegnet på en iPhone - der er nogen der kan få noget flot ud af det. Jeg kan ikke tegne så godt. Når folk kan tegne på en iPhone, må en iPad da være bedre.


Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Set ud fra ovenstående er jeg bestemt ikke imponeret. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor folk er begyndt at NØJES med en masse begrænset og kontrolleret funktionalitet. Er folk blevet dovne designmennesker hvis mening og behov er blevet så nem at manipulere med fra Apples side? 


Det er det begrænsede, der er fordelen. Det skal jo netop ikke være en ny netbook med fuldt Mac OS X.

Jeg har også en Palm, og den er næsten ikke til at bruge uden stylus. Jeg prøver nogle gange med neglene, men det er ikke godt nok. Dér tror jeg iPad vil være bedre.

Der er i hvert fald flere ting, hvor jeg tror en iPad vil være bedre for mig end min Palm.





-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone,
se det vidste jeg ikke.. det er sgu da noget suckx.. så må jeg allerede hoppe fra igen..
 
Med facebook kravene og de ønsker om Java emus som jeg bruger og vil have på den, så kan jeg slet ikke bruge ipad til meget alligevel..
 
Det var en sørgelig nyhed..
 


Skrevet af: Louring
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:

Først og fremmest syntes jeg den egner sig perfekt som e-Bogs læser. Andre fremhæver at skærmen ikke er optimal da det ikke er e-Ink, men til gengæld er den i farver og der er mulighed for at putte videoklip (med mere) ind i det man læser. Prøv f.eks. at forestille jer en opskriftsbog med videoklip af hvordan man skal lave de forskellige ting. Derudover er jeg også spændt på at se hvad der kommer af forskellige magasiner og tegneserier til den.
 
Da det ikke er en E-ink skærm vil det uden tvivl være et begrænset tidsrum man vil sidde foran en iPad og læse bøger. Øjnene blir simpelthen trætte og hovedpine er nært forekommende. Det er rigtigt at til hurtig casual læsning er den fine farveskærm perfekt.


Hvorfor? Jeg sidder foran en computerskærm hele dagen på arbejde og jeg bruger da også tid foran mine private computere. Jeg har også været vant til at læse bøger på min telefon. Jeg har endnu ikke oplevet nogle nævneværdige problemer med dette.

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:

En anden ting som jeg ser som rigtigt brugbart for mig er at bruge den som et fotoalbum. Jeg tager mange billeder, men jeg får dem sjældent fremkaldt. Og det med at vise sine billeder frem på fjernsynet eller en bærbar, syntes jeg ikke virker særlig godt. Der tror jeg at det vil virke bedre på iPad'en.
 
Jep, også en af de få ting jeg kunne finde frem som værende brugbar.  Men...hvordan vil du få billederne fra dit kamera over på Ipad?



Tja. Måske er jeg tvunget til at bruge iTunes. Jeg er ikke specielt godt inde i Apple verdenen, men mon ikke der findes en eller anden app, så jeg kan hente data fra min NAS?


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af tupac85 tupac85 skrev:

Venter nu til HP Slate kommer i butikerne. Skuller også gerne komme i år.Thumbs Up
 
Dem som ikke ved hvad det er. Så er det en trykfølsom skræm med windows 7. Dermed også flash Wink
Der er IMO en gigantisk fejl ved HP Slate (som du også selv nævner): Windows 7. Det er ikke et OS der er beregnet til Touch input og det tror jeg kommer til at kunne mærkes i meget høj grad (lidt ala når man prøvede at bruge en Windows Mobile phone med fingrene, selvom den tydeligvis var beregnet til at blive brugt med stylus). Touch skulle være blevet bedre i Windows 7 end tidligere, men det er stadigvæk kun en erstatning for musen - ikke den primære måde at betjene enheden på.

Jeg så for  nyligt en video med HP Slate hvor en fyr fra Adobe netop fremviste den og fortalte om hvor fantastisk den var fordi den også kunne afspille Flash. Det kan godt være at jeg er farvet af at have iPhone og skal have en iPad, men hele den video lignede for meget i langt højere grad en fremvisning af hvorfor Windows 7 ikke er specielt velegnet til Touch, end det modsatte som jo egentligt var meningen.
Når han scrollede en webside, skulle han have fat i scrollbaren. Onscreen keyboardet er det vi kender fra Windows (grimt og ikke videre effektivt) og der blev ikke nævnt om der var auto-fejlretning og intelligent ordbog i. Da han bladrede igennem billeder, var det heller ikke som vi kender det fra andre Touch enheder. Vi er blevet vant til at et billede "skubbes" til side af vores finger, og følger fingerens bevægelser, så det føles som om vi rent faktisk interagerer med det der er på skærmen.
På HP Slate lavede han et swipe med fingeren hvorefter det virkede som om det i softwaren blev opfattet som en Gesture som så blev oversat til det samme som at trykke på "højre piletast" hvorefter at billede skiftede med det samme - ingen interaktion med det billedet.

Det kan virke som småting, men det er de ting som vi efterhånden forventer os af en Touch enhed, når de er lavet ordentligt og med Touch som den primære input-metode.
Fra hvad jeg har set, så er HP Slate absolut ikke en enhed jeg ville kunne holde ud at bruge særligt længe ad gangen.
Jeg har prøvet deres store Touch-pc'er og hvis det er samme oplevelse med windows 7, så vil jeg helst være fri (dog med det forbehold at HP Slate forhåbentligt har en capacitive Touch skærm, hvilket hjælper en hel del på oplevelsen).

Hvis man skal kigge mod Microsoft i forhold til denne type enheder, så synes jeg at deres Courier projekt ser langt mere spændende ud. Det er rent faktisk også bygget på et nyt OS som er beregnet til Touch.
At jeg så har lidt svært ved at tro på de videoer vi har set endnu som andet en mock-ups og tech-demoer er en anden ting. Hvis de virkeligt har lavet et system der fungerer som de har vist i diverse videoer, så bliver det et fantastisk redskab for folk der har brug for en notesbog med alle de ekstra muligheder som det giver at den i virkeligheden er virtuel og online.
Jeg forholder mig dog skeptisk indtil vi har set en fysisk prototype som rent faktisk virker som de har vist os.


Der er altid 2 måder at se tingene på: Positiv og negativ. Jeg vil derfor mene at valget mellem iPad eller en Windows 7 Slate er et spørgsmål om personlige præferencer og at vælge imellem en række kompromisser. Jeg har klart valgt iPad, men det skal ikke forhindre mig i sagtens at kunne se at der er nogen som sikkert hellere vil have en HP Slate - at sige jeg forstår dem, vil dog være en overdrivelse af dimensioner Wink


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone,
se det vidste jeg ikke.. det er sgu da noget suckx.. så må jeg allerede hoppe fra igen..
 
Med facebook kravene og de ønsker om Java emus som jeg bruger og vil have på den, så kan jeg slet ikke bruge ipad til meget alligevel..
 
Det var en sørgelig nyhed..
 
Det er nu ikke fordi det er en enhed, det har Apple aldrig lagt skjul på. Men derfor kan det selvfølgeligt godt være nyt for dig Smile.
Med Facebook, mener du så alle de spil der er? For så har du ret, de kommer ikke til at virke. Der er dog en native Facebook App til iPhone (som 110% sikkert vil blive opgraderet til at understøtte iPad og den større skærm) som jeg 9 ud af 10 gange kan nøjes med i forhold til mit Facebook forbrug - og så slipper man for alle reklamerne Wink.

Java "emus" forstår jeg ikke helt. Mener du emulatorer af spil? Så er det igen rigtigt, intet håb der. Tilgengæld findes der tonsvis af spil til iPhone i forvejen og masser af dem er remakes eller ny udgaver af alle de populære spil man kender fra nettet.

Min pointe er, at det kan godt være at lige præcis det som du bruger idag og føler at du har brug for, måske ikke kan lade sig gøre på en iPad, men der findes masser alternativer, som måske/måske ikke fungerer lige så godt. Derfor, lad være med at dømme iPad før du har set om der findes alternativer til de ting den ikke kan, som du kan benytte.


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
 
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.
 
Tjaa..hvilket behov får du dækket af en iPad som du ikke kan få dækket af en Iphone og en Macbook?  
 
Det eneste "behov" som jeg umiddelbart kan se og som vil erstatte brugen af ens Iphone og Macbook i sofaen er:   App Store.  Den findes ikke til Macbooks og på en Iphone er skærmen mindre.
 
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg synes ikke man på den måde kan sammenligne iPad og iPhones første-udgaver. iPad er jo i bund og grund en videreudvikling af konceptet og kører også med samme OS. Mange af de mangler som der var på iPhone var jo i softwaren (App Store var en af de helt store senere tilføjelser) og de er jo blevet rettet ud.
 
Men det de har tilfælles er at 1. version af produktet har en masse mangler som folk havde forventet/håbet på ville være der.  Bare se på alle de mockups af Ipad som magasiner, analytikere og fans lavede i Photoshop - 90% af dem figurerede OSX styresystemet.
 
Jeg vil ikke mene at Ipad er nogen decideret "videreudvikling af konceptet". Den er IMO helt identisk med Iphone konceptet, bare i 10 tommer størrelse.
 
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone, og tvivler på at jeg komme til at savne det på min iPad. Hvad er det lige jeg går glip af?
 
100% weboplevelse går man glip af.  Reklamerne kunne løses med en adblocker App. Spil er IMO Apples primære grund til at droppe flash pga. truende faldende App Store indtægt. Websider og videosites er stadig i høj grad præget af Flash elementer, så IMO bliver man frataget den "ultimative" weboplevelse.  Desuden har flere benchmarks og tests vist at HTML5/Canvas er mindst ligeså ressourcekrævende og langsomt som Flash.   Java er endnu en kæmpe bét der mangler.
 
Det er ret tragikomisk at mange nylige videotutorials omkring iPad bliver postet som flashvideo. Det er ikke bare sådan lige at udskifte et så udbredt embedded videoformat.
 


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:


Hvorfor? Jeg sidder foran en computerskærm hele dagen på arbejde og jeg bruger da også tid foran mine private computere. Jeg har også været vant til at læse bøger på min telefon. Jeg har endnu ikke oplevet nogle nævneværdige problemer med dette.
 
Fordi man koncentrerer sig meget mere når man læser en bog end når man laver forskellige blandede ting på ens computerskærm. Derved belaster det øjnene mere.

Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:


Tja. Måske er jeg tvunget til at bruge iTunes. Jeg er ikke specielt godt inde i Apple verdenen, men mon ikke der findes en eller anden app, så jeg kan hente data fra min NAS?
 
Men du skal stadig have SD-kortet ud og sat i din bærbar/stationær og overføre filerne først - hvorefter du så skal igennem endnu en filkopiering (Itunes sync) så de ender på din iPad.  Det havde da været noget nemmere hvis Ipad havde haft en sd-kortlæser (dog kan du bruge 29 dollars for at få en adapter til den som du så skal huske).  Det er IMO unødvendigt og usmart.


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:35
Citér Min pointe er, at det kan godt være at lige præcis det som du bruger idag og føler at du har brug for, måske ikke kan lade sig gøre på en iPad, men der findes masser alternativer, som måske/måske ikke fungerer lige så godt. Derfor, lad være med at dømme iPad før du har set om der findes alternativer til de ting den ikke kan, som du kan benytte.
 
Og lige præcis her finder man min nok primære grund til hvorfor jeg normalt holder mig fra Apple produkter. Man bliver tvunget til at finde alternativer programmer/måder/spil/osv. som Apple suverænt kontrollerer.  Det ka seføli indimellem være godt at prøve noget nyt men at blive påtvungen dem...nej tak


Skrevet af: Sionic
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:42
Tja. Måske er jeg tvunget til at bruge iTunes. Jeg er ikke specielt godt inde i Apple verdenen, men mon ikke der findes en eller anden app, så jeg kan hente data fra min NAS?

Sync via iTunes og iPad Camera Connection Kit (USB og SD Card)
http://www.apple.com/ipad/features/photos.html

Tjek Photos App. : http://www.apple.com/ipad/guided-tours/ 

Der er sikkert en iPad App på trapperne ala Air Sharing hvor du kan overføre docs og photos via bla. wifi.
http://avatron.com/apps/air-sharing-pro/





Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:57
Synes ikke der er noget overraskende ved ipad som sådan. Den har mange af de samme positive ting fra andre apple produkter, brugerfladen, design og brugervenlighed. Apple hardware virker også rigtigt godt sammen i forhold til sync osv. Tilgengæld er der også de sadvanelige faldgrupper, f.eks. at man er bundet til specielt software og det at apple vil have uendeligt meget kontrol over hvilke programmer der skal kører på deres hardware. 

Nogle elsker det andre hader det. Selv er jeg for stor en nørd til at kunne leve med de rammer apple har sat op. Angående flash synes jeg det er fint at alle ikke følger sig tvunget til at understøtte adobes lukkede platform. 


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 13:23
Jeg er fuldstændig enig med de der benoves over Apples brugerinterface - ingen tvivl om at de har fat i den lange ende med gestures og deres touchskærme , og jeg forstår også sagtens at man med Appstore virkelig får adgang til mange lækre ting, men problemet er at man skal nøjes med disse, det er ikke en åben platform. "Alt" er under Appels kontrol (Jailbreak, jowjow), og hvis jeg køber en iPad, så SKAL jeg faktisk også have adgang til en PC eller en MAC med iTunes for at kunne synkronisere mit indhold, jeg kan ikke smide billeder fra kamera eller mobil direkte over på den, og det er i mine øjne en stor fejl!
 
Hvis nu jeg vitterlig ikke har behov for andet end en iPad, hvad gør jeg så med billeder, musik osv?!
 
Jeg går ud fra at man sagtens kan downloade musik og billeder direkte ned på iPad'en, uden at skulle omkring noget iTunes?


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 13:28
Briam, flash er slet ikke en så lukket platform længere. Der er foretaget flere tiltag fra Adobe i denne forbindelse.
 
zulfo, hmm det ville ikke undre mig hvis det ikke var muligt og man skulle igennem iTunes hver gang. I hvert fald mht. musikfiler. Men jeg gad egentlig også gerne vide om man eks. kan downloade en PDF-fil til en "Min Mappe" på iPad og derefter åbne PDF filen i en app?


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone,
se det vidste jeg ikke.. det er sgu da noget suckx.. så må jeg allerede hoppe fra igen..
 
Med facebook kravene og de ønsker om Java emus som jeg bruger og vil have på den, så kan jeg slet ikke bruge ipad til meget alligevel..
 
Det var en sørgelig nyhed..
 

Pendec, prøv at se denne FAQ: http://www.macworld.com/article/150276/2010/04/ipadfaq.html - http://www.macworld.com/article/150276/2010/04/ipadfaq.html

- hvis Flash er et krav, så er det ikke iPad du skal have.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

 
Da det ikke er en E-ink skærm vil det uden tvivl være et begrænset tidsrum man vil sidde foran en iPad og læse bøger. Øjnene blir simpelthen trætte og hovedpine er nært forekommende. Det er rigtigt at til hurtig casual læsning er den fine farveskærm perfekt.


Det kommer da vist meget an på hvis øjne det er, jeg læser snildt 2 timer på min iphone uden nogen former for problemer - og det har jeg iøvrigt gjort på mine sidste 2-3 telefoner, og læser ligeså hurtigt som i en bog - Det kan jo være der er noget hemmeligt i mine brilleglasLOL



Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 15:07
@zulfo - ikke med musik så vidt jeg erindrer - det er kun appstore du kan tilgå direkte.

@petrucci - jeg giver Kasper_j fuldkommen ret. har man prøvet stanza eller mobipocket reader så ved man at man selv kan justere kontrasten som er den eneste årsag til at man skulle vælge en ebogs læser med e-ink. De tre ting en e-ink skærm kan er en meget langsom opdateringsfrekvens (faktisk kun når den skifter side!) og den har et kontrastforhold som gør det behageligt at læse, og så mangler den selvfølgelig den "kraftige" baggrundsbelysning, men det er ting man faktisk kan konfigurere sig ud af ret let i eksempelvis stanza. Jeg laver eksempelvis altid mørk baggrund med lysere tekst. Det giver et langt bedre kontrastforhold når man skal læse og netop fordi det er en mørk baggrund så er der ikke nogen baggrundsbelysning. (og nej det skal ikke være sort/hvid, men derimod meget mørkegrå/lysegrå)

Jeg glæder mig dog til den kommer herhjemme - marvel har annonceret deres app, så mon ikke også DC kommer med deres, så må de godt begynde at genudgive samtlige superman udgaver digitalt! :-)

Hvad angår problemer med at føre filer frem og tilbage - så er der jo en løsning som der er på itouch/iphone ved at bruge dropbox. Så den synkroniserer tekstdokumenter og andre ting man ikke gider gå gennem itunes med. Og så er det automatisk synkronisering. Det virker absolut formidabelt på itouch.

Hvad angår den evindelige snak om flash - så mangler jeg stadig en virkelig seriøs brug for det. jeg har gennem de sidste par år virkelig gjort et ihærdigt forsøg på at undgå flash på nogen som helst måde, og bliver faktisk temmelig knotten hvis en hjemmeside har valgt at navigation og sidevisning foregår på den måde (og endnu værre - sprøjter siden til med flashreklamer) - så finder jeg som regel et andet sted at gå hen. Til gengæld er der rigtig mange større virksomheder der har fundet ud af at 90% af det man i dag bruger flash til, så let som ingenting kan laves i alm html med lidt javascriptng (IKKE JAVA!! og dermed understøttet på en ipad platform) så er der flere og flere der dropper flash. Jeg er ret vild med blandt andet wall street journal's initiativ om simpelthen at fjerne al flash i deres mobil-browser versioner. Men det er jo så her det smarte kommer ind - for der er efterhånden rigtigt mange virksomheder som tager information via mobile enheder seriøst og der er flash ganske enkelt ikke en option på nogen som helst måde når de laver udgaver af deres sider til det hastigt voksende marked. Til gengæld vil det være den mobile platform der kommer til at drive html 5 frem i en grad som vi ikke har set før. Der gik godt nok lang tid før der var ordentlig html4 understøttelse da den kom frem i tidernes morgen, men det her vil helt klart drive html5 implementeringerne meget hurtigere frem.


Skrevet af: Sionic
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:


Hvad angår problemer med at føre filer frem og tilbage - så er der jo en løsning som der er på itouch/iphone ved at bruge dropbox. Så den synkroniserer tekstdokumenter og andre ting man ikke gider gå gennem itunes med. Og så er det automatisk synkronisering. Det virker absolut formidabelt på itouch.

Dropbox App til iPad skulle være klar om en lille måneds tid... 


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone,
se det vidste jeg ikke.. det er sgu da noget suckx.. så må jeg allerede hoppe fra igen..
 
Med facebook kravene og de ønsker om Java emus som jeg bruger og vil have på den, så kan jeg slet ikke bruge ipad til meget alligevel..
 
Det var en sørgelig nyhed..
 

Pendec, prøv at se denne FAQ: http://www.macworld.com/article/150276/2010/04/ipadfaq.html - http://www.macworld.com/article/150276/2010/04/ipadfaq.html

- hvis Flash er et krav, så er det ikke iPad du skal have.
det var lidt et familie krav, for ja, det var nemlig de spil som er tilgængelig på facebook Wink
 
men ja, jeg giver den sgu nok en chance alligevel.. der kan jo være andre nyttige funktioner og erstatninger.. Safari til surfing er længe siden jeg prøvede den, det var i en Mac emulator for nogle år siden, i en MacOS 10 version..
 


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 16:19
Claus, i de artikler og nyheder jeg har læst omkring emnet, siger eksperterne ellers at Kindle absolut stadig vil være bedst til at læse ebooks med, specielt ude i haven. Som jeg fortolker de programmer du nævner, er målet kun at begrænse belastningen på øjnene ved at fuske med kontrastværdier og farver.  Men fred være med det, hvis det virker fint for nogen :)
 
pendec, jeg ser personligt frem til Notion Inks Adam:   http://gizmodo.com/5471559/notion-ink-adam-tablet-caught-on-video-specs-finalized - http://gizmodo.com/5471559/notion-ink-adam-tablet-caught-on-video-specs-finalized   som bruger en Pixel QI skærm som er det bedste fra Eink og LCD :)
 
Og så kan den køre Android, Ubuntu, Chronium osv., har Tegra 2 dual-core 1ghz cpu/gfx osv.  Se specs på ovenstående link. Se DET ligner en tablet jeg ville købe. Og man skal bare vente et par måneder endnu tilsyneladende :)


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 17:01
En iPad er ikke bedre eller dårligere til at læse bøger på end den gennemsnitlige bærbare. Må indrømme at jeg ikke helt forstår hypen :)


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 17:15
Kan nu hele ikke helt forstår den stor hypen der er om den, den kan jo stor set ikke noget Confused

- Kan ikke multitaske, ikke noget med at høre musik og på nette på samme tid, men vel det kan iPhone hele ikke.

- Ingen Java og flash, men det kan iPhone jo helet ikke, men det kan Mac OS X.

- Ingen lejning af film i Europa og ingen elektronisk bøger, med det komme vel med at iPad komme til salg i Europa.

- Forkert størrelse skærme, hvis man ønske at kunne se film på den.

- Ingen indbygget kamera.

Men er er sikke Apple er super god til at sælge vare, det har jo været det samme da iPod og iPhone med mere kom på marker, her var det også en stor hypen, selv om de i starte hele ikke kunne ret meget.


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 17:17
Fair skal være fair. Man kan godt høre musik fra iPod app'en mens man har gang i én anden app på samme tid.


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

pendec, jeg ser personligt frem til Notion Inks Adam:   http://gizmodo.com/5471559/notion-ink-adam-tablet-caught-on-video-specs-finalized - http://gizmodo.com/5471559/notion-ink-adam-tablet-caught-on-video-specs-finalized   som bruger en Pixel QI skærm som er det bedste fra Eink og LCD :)
Tålmodighed er en dyd her!  og denne ser afgjort spændende ud, og ipad kommer jo ikke med det samme hertil alligevel.. og så kører Adam jo AndroidOS Tongue
 
Tak! fed info


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 17:28
ja ja - eksperter mig her og der - der er INGEN af dem der er brugbare i sollys og det er selvfølgelig fordi ingen af dem har en overflade der kompenserer for reflekserne. e-ink har jo stadig en overflade - dog heldigvis mat, men det hjlælper ikke meget på direkte indgående sollys. (eller rettere de skal have et specielt filter ind under overfladen som bryder sollyset og ikke reflekterer det tilbage i hovedet på folk. Den slags teknologi koster rent faktisk kassen at implementere selv på en alm skærm. )
Desuden har det intet med fusk at gøre. blot fordi vi skal læse er der jo ingen der siger det SKAL ligne en bog som vi har været vant til ser ud på en speciel måde og har gjort det de sidste 1500 år. Nu er vi ovre i den digitale verden. Her ser tingene en smule anderledes ud. Den eneste grund til at det er hvidt papir på sort blæk er fordi hvidt blæk var alt for dyrt at lave (fandtes faktisk i printverdenen!!) og sort papir skulle indfarves hvilket også var for dyrt. men det ændrer ikke på at det rent faktisk er en mere rolig måde at læse på i forhold til hvidt papir. Jeg bruger selv omkring et par timer om dagen med min ipod touch for at læse nyheder via google reader. Det fungerer faktisk langt bedre end netnewswire som nok er den bedste newsreader applikation på apple/win platformen (findes både i en Iapp og som desktopapp) . men Google har lavet en optimeret udgave til ipad. den kan ses her - ( http://lifehacker.com/5508260/how-to-use-gmails-attractive-new-tablet+friendly-interface-on-your-regular-old-computer?skyline=true&s=i - HER )det er korte læsningsintervaller, men da jeg yderst sjældent ser nyheder på tv, så har jeg rent faktisk mulighed for at samle meget store mængder informationer og udvælge de vigtigste på ret kort tid. (der ligger typisk omkring 800 nyhedsindslag når jeg kommer hjem fra arbejde og der bliver selvfølgelig sorteret med hård hånd.) men det her er faktisk min primære årsag til at ville have en ipad. - jeg har intet imod en android baseret udgave - hvis den vel at mærke når at komme ud før ipad'en her i dk. Men for mig skal den erstatte en avis (som jeg heller ikke læser! ) en bog (de fylder og gider ikke sidde med dem mere - har læst rigeligt i mit liv i støvede gamle bøger) og forhåbentlig skal den erstatte et tegneseriehæfte så jeg er fri for at gå i kiosken og købe det hver gang. - ud over at den så nok også kommer til at fungere som 10" transportabelt TV sammen med min terratec H7 og EyeTV streamer. men vil man virkelig se hvad der er af muligheder så besøg dog endelig gizmodo eller engadget - de sidste par dage har der stort set ikke været noget andet end om ipads og hvad man kan bruge den til.

Ps. hvad angår pixel Qi, så har du ret i at det er en hybrid - men desværre er farvedelen (altså den normale skærm) svarende til hvad vi så da tn-panelerne kom frem for snart 10 år siden. ved ikke helt om jeg har lyst til den slags. - hvad angår hp - så skal man slet ikke se på deres slate model. eftersom det er en helt anden boldgade - det er en rigtig computer bare uden keyboard (og de har faktisk lavet dem før - den hed TC1100 dengang!) Det samme gælder fujitsu som også for 5 år siden havde den slags computere på markedet (de her maskiner var ikke til hjemmebrug, men til businessbrug og fujitsu's havde faktisk mulighed for at komme i et etui så den kunne tåle en del stød og slag). Men dengang var hverken software eller hardware udviklet nok til at kunne lave en harmonisk platform. derfor døde de ud. Verden er dog klar til dem nu - men med brug af pegefingrene og ikke pen som man var tvunget til dengang.

Jeg er dog rigtig ked af at HTC valgte at "droppe" deres android baserede slate/pad (eller i hvert fald udskudt på ubestemt tid) de havde kunnet lave en værdig modstander til ipad'en.




Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

ja ja - eksperter mig her og der - der er INGEN af dem der er brugbare i sollys og det er selvfølgelig fordi ingen af dem har en overflade der kompenserer for reflekserne. e-ink har jo stadig en overflade -
du bør kikke på video'n fra den Adam nævnt lige ovenover, den ser ud til at fungere fint i sollys.
 


Skrevet af: Wuffer
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 19:13

Personligt kan jeg ikke rigtig se hvad jeg skal bruge en Ipad til.

At nogle kan finde anvendelse for den er super. Ideen bag Ipad er meget fed, men som nævnt andetsted så mangler den nogle af de ting som jeg kunne finde på at bruge.

Som Ebook er den ude. Jeg kan ikke side og læse en hel bog på en lcd skærm og derfor heller ikke en Ipad. Jeg har prøvet Sony's ebook og den fungere rigtig godt.
Som "sofa"maskine gider jeg den ikke. Den er formentlig god til rigtig mange ting, men når jeg ikke kan bruge eks. Flash så er den bare ikke for mig. Bruger ofte sites som Kongregate.com til hygge spil og det er bare ikke godt nok at et helt nyt produkt (og forholdsvis dyrt) ikke kan tilbyde en fuldendt browsing oplevelse. Jeg kan sagtens se at nogle vil synes den opfylder deres krav og jeg kan egentlig også se nogle brugbare områder inden for erhverv, men til mig - nope. 





Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

En iPad er ikke bedre eller dårligere til at læse bøger på end den gennemsnitlige bærbare. Må indrømme at jeg ikke helt forstår hypen :)


Præcis - jeg kan se formålet, som en tidligere har nævnt, med en iPad til at være i køkkenet som en (interaktiv?) kogebog, hvor man kan få instrukser til hvordan man laver mor's hjemmelavede tunmousse.

Jeg kan dog ikke se hvad jeg skal med en stor mobiltelefon - uden telefondelen. Men hey, det er Apple, og så er det fedt. For mig er det bare en ting som koster for meget ift. hvor lukket den er, og hvor kastreret den er fra Apple's side.  Apple laver fantastiske ting. De har et virkelig flot design og de kan finde ud af, som nogle få kan, at lave et intuitivt brugerinterface. Hvad man ser i Windows 7 har været i OSX i et stykke tid og det siger ikke så lidt. Apple er Microsoft's inspiration (omend jeg ville kalde det for en P2P server, da Microsoft stjæler med arme og ben..). Jeg kan se et formål med deres iPod, deres iphone og deres komputere - som jeg godt selv ville eje -  men jeg har svært ved at se hvad en iPad kan tilbyde hvis man i forvejen har en bærbar og en iphone, som langt de fleste har i dag.

iPad? - nej tak.


Skrevet af: kasper-n
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 22:56
iPad er alt for hyped. Det er den første fuldblodige tablet, men  det er også det eneste. Den er ikke særlig kraftig og specifikationerne er også ringe. Til gengæld gør den jobbet som den bliver købt til. Men helt ærlig så er det vel også kun det man kan forvente når man køber en ny gadget.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 01:57
Oprindeligt skrevet af kasper-n kasper-n skrev:

iPad er alt for hyped. Det er den første fuldblodige tablet, men  det er også det eneste. Den er ikke særlig kraftig og specifikationerne er også ringe. Til gengæld gør den jobbet som den bliver købt til. Men helt ærlig så er det vel også kun det man kan forvente når man køber en ny gadget.
Jeg synes du modsiger dig selv. Du skriver den er hyped (underforstået: du synes ikke at den kan nok), men samtidigt medgiver du at den gør det job som den er købt til. Hvordan hænger det sammen?
Hvis jeg køber en mobiltelefon for at ringe og skrive sms'er og aldrig bruger smartphone-features, kan jeg så ikke nøjes med en Nokia 3210? Er en Nokia 3210 så en dårlig telefon? Den opfylder mine behov og dermed det job som den er købt til.

En helt anden ting er specifikationerne. Jeg har efterhånden læst dette forum en del år, og er der noget jeg har lært, så er det at et stykke papir med specifikationer kan bruges til absolut ingenting. Det gælder indenfor både indenfor TV og HiFi.
Og i tilfældet iPad (og generelt Apple produkter) vil jeg også mene at det ikke kan bruges til noget som helst. Apple har en speciel evne til at skræddersy hardware og software og få det til at smelte sammen i noget nær perfektion. De to ting udnytter hinanden i en grad som det ikke er muligt at opnå på fx. windows (når vi snakker computere) eller Windows Mobile/Android (når vi snakker telefoner). De sidstnævnte har den store ulempe, at de skal understøtte et utal af forskellige hardware-enheder og -sammensætninger. De kan derfor ikke optimere deres software.
Apple har fuld kontrol over hardwaren og kan derfor optimere og tweake deres software ned til mindste detalje (startende allerede fra første designkoncept) til at udnytte det bedst muligt.
Derfor mener jeg ikke at man kan sammenligne specifikationer - ikke hvis man vil lave en retfærdig sammenligning ihvertfald.

Ydelsesmæssigt ser det også ud til at iPad klarer sig forrygende. Fra hvad jeg har læst, så fungerer den lynende hurtigt og programmer åbnes med det samme (endda endnu hurtigere end på en iPhone 3GS).
Hvis den kan køre alle de programmer som ligger på den (og som man kan hente i App Store), hvorfor behøver den så være kraftigere? Kraftigere hardware har det med at betyde større/dyrere komponenter og mere strømforbrug/varmeudvikling som giver lavere batteritid.

iPad klarer 10 timers video/surfing/musik/whatever (nok ikke spil) på en opladning - og fra de anmeldelser jeg har læst har de endda nævnt at den holder længere end de 10 timer Apple selv har oplyst.

Jeg kan ikke se hvorfor den skulle være kraftigere, når dens hardware nu uden problemer kan klare det som den er beregnet til.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 02:15
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
 
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.
 
Tjaa..hvilket behov får du dækket af en iPad som du ikke kan få dækket af en Iphone og en Macbook?  
1. Hurtig adgang til en fantastisk browser, direkte fra min sofa.
Det har jeg allerede på min iPhone, men browsing bliver bare hæmmet for meget af den lille skærm, til at jeg gider benytte den i længere tid. Mobile Safari med Touch som jeg kender fra iPhone er måske den bedste browser jeg har oplevet, alene i kraft af Touch interfacet. Det giver så meget mere mening at browse på den måde, end at sidde med en mus og lave fagter horisontalt på bordet, for at få en lille markør til at bevæge sig på skærmen som er placeret vertikalt.
Jeg kan også browse fra min Macbook, men den er ikke specielt nem at sidde med i sofaen.

2. En lettilgængelig digital kalender og adressebog (som ser übernice ud), som kan benytte af husstanden til hurtigt at indtaste eller checke aftaler. Jeg har min iPhone, kæresten har sin HTC Hero og vi har vores Mac Computere, alle synkroniserer med den samme Google Kalender, men vi har ikke vores telefoner på os altid og computeren skal tændes først.
iPad kan jeg samle op fra sofabordet og 3 sekunder efter har jeg opdaget at jeg har 10 minutter til at komme hjem til svigerforældrene fordi svigerfar holder fødselsdag.

3. Hurtig adgang til at programmere optagelser på TV-serveren uden at skulle tænde computeren eller tv'et, via Webinterface. Også nemt lige at få et overblik over de  kommende dages film og tvprogrammer, er der noget der skal optages, ses mm.

4. En lækker (ekstra) touch fjernbetjening Sonos. Vi har allerede CR200, men endnu en remote vil være dejligt. Desuden er jeg spændt på om vi på et tidspunkt får en Sonos App der udnytter det store skærmareal til at lave en superlækker og overskuelig betjening og interaktion med musikbiblioteket.

5. En fælles adgang til en online indkøbsliste, som sync'er til min iPhone og kærestens HTC Hero. Jeg har endnu ikke fundet det perfekte program, men har et par stykker under test.

6. En lækker fotoramme. Udover at den at den har en dejlig størrelse og en superlækker skærm, så ser den også ud til at være en fantastisk fremviser af billeder. Bare se på eksemplerne med overgangen "Origami" og alle andre fotorammer vil blegne og ligne sorthvid udprint på almindeligt, tyndt papir der har ligget krøllet sammen i en bukselomme i 3 uger.
Den sync'er med iPhoto, så vi får alle vores albums, inkl. Faces og Places med over.

7. Hurtig adgang til diverse online tjenester via native apps (rejseplan, fodboldresultater, Youtube, Facebook, IMDB mm.). Kan jeg også gøre på min iPhone, men jeg har den ikke altid på mig. Kan jeg også gøre på min computer, men så skal jeg tænde den.

8. En enhed hvor jeg kan spille nogle af de tonsvis af spil som findes i App Store og hvor en stor del af dem underholdnings- og interfacemæssigt ligger et godt stykke over diverse online flash spil. 

9. Udover det kommer den også til at kunne bruges som e-bogslæser (men jeg ved ikke hvor meget jeg vil bruge det). Om den er god eller dårlig vil jeg (modsat mange andre) vælge ikke at vurdere før jeg rent faktisk har prøvet den. iBooks kommer ikke til DK med det samme, så det er absolut ikke derfor jeg køber den - det er bare bonus.

10: Og man kan rode med regneark, tekstdokumenter og "powerpoint" præsentationer på den (via iWork-programmer der koster $9,99).


Den er det perfekte redskab til casual-computing - ting der sagtens kunne klares fra sofaen, men som vi idag ikke gør fordi vores computere bare ikke er designet til det.
Alle ovenstående ting kan jeg også gøre på min Macbook eller min iPhone, men ingen af dem kan gøre det på samme måde: Henslængt i sofaen, med en dejlig stor skærm i hånden præcis når jeg har brug for det.

Ovenstående liste er også grunden til at jeg er bedøvende ligeglad med hvad andre mener om iPad. Jeg skal eje den, fordi den opfylder nogle behov jeg har.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 09:56
@jonas - du har fuldkommen ret med hensyn til casual computing. Det er bare så meget lettere. Jeg vil næppe bruge den ret meget til ebøger heller, men til nyhedslæsning overalt er den helt afgjort det ultimative værktøj. Jeg plejer at flagge indlæg i google reader som jeg skal læse rigtigt, til når jeg kommer på en stor skærm, med denne behøver jeg ikke vente til jeg kommer på en stor skærm. og den vil selvfølgelig klart være det bedste værktøj til lookumslæsning!!! :)

Hvad angår spil, så gør jeg det ikke meget, men kan da godt lide at spille lidt bejeweled 2 på min itouch, og det er virkelig så meget federe der selvom skærmen er mindre end på en desktop/bærbar med en mus. måden man interagerer med spillet på er bare det sjovere på den måde.

Nå ja og jeg går også og håber lidt meget på at xbmc teamet får lavet ikke bare en remote men en decideret klient til den. så man kan se video på den. - xbmc er jo i fuld gang med også at integrere blandt andet PVR funktionalitet til eksempelvis mediaportal server backends. og selvfølgelig skal elgato da ud med en native klient til ipad'en også når de nu har det på en iphone. :-)


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 10:32
Citér Alle ovenstående ting kan jeg også gøre på min Macbook eller min iPhone, men ingen af dem kan gøre det på samme måde: Henslængt i sofaen, med en dejlig stor skærm i hånden præcis når jeg har brug for det.
 
Altså opsummeret:  Lettilgængelighed og (mere eller mindre) dovenskab/utålmodighed. Fair nok. Jeg kan heller ikke se hvilke andre primære behov iPad'en skulle opfylde end disse to. Du siger selv at din Macbook og din Iphone begge kan udføre din ovenstående liste af praktiske behov - og så skaber du IMO på en måde selv det behov der hedder lettilgængelighed fra sofaen "for det kunne da være lækkert".
 
Iøvrigt:
Det giver dog bare stadig ingen mening når Jobs i præsentationen af iPad sagde noget lignende dette:  "Better than a laptop, better than a smartphone" .  Og så bliver det helt sikkert tyveknægtenes foretrukne udbytte når man sidder i tog, café og andre steder med en bling-bling Ipad, som ikke lige kan stoppes i lommen for sværere tyve-tilgængelighed. 


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
 
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.
 
Tjaa..hvilket behov får du dækket af en iPad som du ikke kan få dækket af en Iphone og en Macbook?

Koster en iPhone og en MacBook 3.500 samlet?


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Citér Alle ovenstående ting kan jeg også gøre på min Macbook eller min iPhone, men ingen af dem kan gøre det på samme måde: Henslængt i sofaen, med en dejlig stor skærm i hånden præcis når jeg har brug for det.
 
Altså opsummeret:  Lettilgængelighed og (mere eller mindre) dovenskab/utålmodighed. Fair nok. Jeg kan heller ikke se hvilke andre primære behov iPad'en skulle opfylde end disse to. Du siger selv at din Macbook og din Iphone begge kan udføre din ovenstående liste af praktiske behov - og så skaber du IMO på en måde selv det behov der hedder lettilgængelighed fra sofaen "for det kunne da være lækkert".
Sådan kan man godt sige det, hvis man er absolut vil dreje det negativt (og du har jo ikke andre intentioner i tråden). Jeg vælger at opfatte det positivt. Min iPhone kan godt ovenstående ting, men gør ikke alle tingene voldsomt godt, fordi skærmen er for lille. Tilgengæld er den mobil og jeg har den med mig overalt. Jeg har ingen planer om at iPad nogensinde skal forlade mit hjem, det er for mig ikke et mobilt device.
Min Macbook kan også alle de ting og mere til. Hvis jeg skulle skrive en roman ville jeg aldrig overveje iPad. Hvis jeg skulle spille nogle "rigtige" spil så kan iPad heller ikke være med. Skal jeg sidde foran skærmen i lang tid og skrive masser af e-mails, forumindlæg mm. så kan iPad nok heller ikke være med.
Men til alt andet, er den langt bedre end min Macbook, simpelthen fordi den er der hvor jeg er - i stuen. Jeg forventer at kunne flytte noget der ligner 50-70% af mit nuværende computerforbrug ud af kontoret og ind i stuen, hvor det er lidt sjovere at sidde når kæresten sidder og ser sine tøse-serier, for det er da hyggeligere at sidde sammen.
Hvis jeg sidder stuen og tænker: "Hvad sender de i tv i aften?" så kan jeg (hvis jeg ikke har iPad): vælge at:
1: Gå ind i kontoret, tænde min Macbook (som starter hurtigt hvis den kun er på vågeblus, men stadigvæk) og gå på nettet.
2: Jeg kan tage min iPhone (hvis jeg har den i lommen og den ikke ligger et eller andet sted) og gå på nettet.
3: Jeg kan tænde for 42" skærmen og slå op i EPG'en.
4: Jeg kan droppe tanken fordi jeg ikke gider rejse mig eller tænde for skærmen når jeg ikke skal bruge den til andet.
Samme eksempel kan bruges hvis jeg sidder og pludseligt får lyst til at slå et eller andet op på et kort eller i et leksikon (det kan dog ikke gøres fra EPG'en på tv'et).
Med iPad kan jeg gøre det på 5 sekunder, uden at skulle rejse mig. Lyder det dovent? Måske. Lyder det behageligt? Javist. Lyder det som en nem og integreret digital verden? Absolut.


Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Iøvrigt:
Det giver dog bare stadig ingen mening når Jobs i præsentationen af iPad sagde noget lignende dette:  "Better than a laptop, better than a smartphone" . 
Det er heller ikke det han siger, for du fejl-citerer. Han siger bedre end laptop og smartphone "On some key features". Ikke overall, men på nogle meget specifikke områder. Og det mener jeg den er. Den er ikke et arbejdsredskab. Den er et casual device og skal opfattes som sådan.
Skal du lige checke et par hjemmesider? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige se din kalender? Gør det på iPad, den er lige foran dig.
Skal du lige se hvor den restaurant du skal mødes på senere ligger? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige checke din e-mail, og måske besvare to mails fra familien? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Fik du lige lyst til et hurtigt spil kabale? Spil på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige rette til i det budget du har liggende i et regneark? Gør det på iPad den ligger lige foran dig.

Til alt ovenstående kan tilføjes: Den har en stor nok skærm til at du ikke føler det begrænsende (som det kan på en smartphone), er lille nok til at være nem at sidde/stå med alle steder og kræver ikke at du sætter dig på din "computerplads" og tænder din almindelige stationære/bærbare.
Hvis man ikke kan se en fordel ved det, så er iPad jo tydeligvis ikke et produkt for dig.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
 
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.
 
Tjaa..hvilket behov får du dækket af en iPad som du ikke kan få dækket af en Iphone og en Macbook?

Koster en iPhone og en MacBook 3.500 samlet?
Ganske udemærket pointe.
Dog ikke i mit tilfælde, når jeg i forvejen har både iPhone og MacBook.


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 12:11
lunddal, jeg henviser mest til den del af ipad målgruppen der i forvejen har en smartphone/iphone og en macbook/anden laptop.
 
jonas, af ren nysgerrighed - har du din Macbook (en bærbar) fast udstationeret på dit kontor?  Alle dem jeg kender sidder da i deres sofaer med deres laptop (uanset mærke og størrelse) og arbejder, surfer, spiller osv. for at være lidt social.
 
Desuden er der forskel på at dreje alt om ipad til noget negativt og komme med konstruktiv kritik og gode argumenter.  Havde iPad'en haft ganske få features ekstra (flash, java og usb/sd porte ville næsten være nok) havde jeg sgu nok selv købt en iPad som en sofagadget.
 
Det ærger mig bare grænseløst at Apple mangler disse basale ting som alle andre produkter har og som folk rent faktisk bruger. Jeg hader at de skal bestemme/styre hvad der er godt og hvad der er skidt for forbrugerne - og at de skal bestemme hvad jeg må have på min telefon/tablet - og det er måske derfor at jeg kan lyde en anelse for kritisk indimellem.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

 
Altså opsummeret:  Lettilgængelighed og (mere eller mindre) dovenskab/utålmodighed. Fair nok. Jeg kan heller ikke se hvilke andre primære behov iPad'en skulle opfylde end disse to.
 
Jeg kan heller ikke se, hvilke andre formål en bil skulle opfylde end transport.
 
Man kan måske sove i bilen, men et hus gør det meget bedre. Men ingen rakker ned på bilen af den grund.
 
 


Skrevet af: NFB1
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Men til alt andet, er den langt bedre end min Macbook, simpelthen fordi den er der hvor jeg er - i stuen. Jeg forventer at kunne flytte noget der ligner 50-70% af mit nuværende computerforbrug ud af kontoret og ind i stuen, hvor det er lidt sjovere at sidde når kæresten sidder og ser sine tøse-serier, for det er da hyggeligere at sidde sammen.


Jamen så tag dog din Macbook eller netbook med dig.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Hvis jeg sidder stuen og tænker: "Hvad sender de i tv i aften?" så kan jeg (hvis jeg ikke har iPad): vælge at:
1: Gå ind i kontoret, tænde min Macbook (som starter hurtigt hvis den kun er på vågeblus, men stadigvæk) og gå på nettet.


Alternativt kunne du åbne din netbook eller Macbook som ligger på sofabordet og allerede streamer musik over dit anlæg.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


2: Jeg kan tage min iPhone (hvis jeg har den i lommen og den ikke ligger et eller andet sted) og gå på nettet.


Ditto, ringer telefonen eller modtager du sms skal du alligevel rejse dig. Det skal du sikkert også hvis du tænker at bruge din Ipad aktivt, med mindre den aldrig forlader dit sofabord.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Samme eksempel kan bruges hvis jeg sidder og pludseligt får lyst til at slå et eller andet op på et kort eller i et leksikon (det kan dog ikke gøres fra EPG'en på tv'et).
Med iPad kan jeg gøre det på 5 sekunder, uden at skulle rejse mig. Lyder det dovent? Måske. Lyder det behageligt? Javist. Lyder det som en nem og integreret digital verden? Absolut.


Intet af det du nævner kan ikke gøres bedre end eller nemmere med en Ipad end med en netbook eller din Macbook.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Det er heller ikke det han siger, for du fejl-citerer. Han siger bedre end laptop og smartphone "On some key features". Ikke overall, men på nogle meget specifikke områder. Og det mener jeg den er. Den er ikke et arbejdsredskab. Den er et casual device og skal opfattes som sådan.
Skal du lige checke et par hjemmesider? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige se din kalender? Gør det på iPad, den er lige foran dig.
Skal du lige se hvor den restaurant du skal mødes på senere ligger? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige checke din e-mail, og måske besvare to mails fra familien? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Fik du lige lyst til et hurtigt spil kabale? Spil på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige rette til i det budget du har liggende i et regneark? Gør det på iPad den ligger lige foran dig.


Indsæt netbook og resultatet vil være det samme.



Skrevet af: kasper-n
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af kasper-n kasper-n skrev:

iPad er alt for hyped. Det er den første fuldblodige tablet, men  det er også det eneste. Den er ikke særlig kraftig og specifikationerne er også ringe. Til gengæld gør den jobbet som den bliver købt til. Men helt ærlig så er det vel også kun det man kan forvente når man køber en ny gadget.
Jeg synes du modsiger dig selv. Du skriver den er hyped (underforstået: du synes ikke at den kan nok), men samtidigt medgiver du at den gør det job som den er købt til. Hvordan hænger det sammen?
Hvis jeg køber en mobiltelefon for at ringe og skrive sms'er og aldrig bruger smartphone-features, kan jeg så ikke nøjes med en Nokia 3210? Er en Nokia 3210 så en dårlig telefon? Den opfylder mine behov og dermed det job som den er købt til.

En helt anden ting er specifikationerne. Jeg har efterhånden læst dette forum en del år, og er der noget jeg har lært, så er det at et stykke papir med specifikationer kan bruges til absolut ingenting. Det gælder indenfor både indenfor TV og HiFi.
Og i tilfældet iPad (og generelt Apple produkter) vil jeg også mene at det ikke kan bruges til noget som helst. Apple har en speciel evne til at skræddersy hardware og software og få det til at smelte sammen i noget nær perfektion. De to ting udnytter hinanden i en grad som det ikke er muligt at opnå på fx. windows (når vi snakker computere) eller Windows Mobile/Android (når vi snakker telefoner). De sidstnævnte har den store ulempe, at de skal understøtte et utal af forskellige hardware-enheder og -sammensætninger. De kan derfor ikke optimere deres software.
Apple har fuld kontrol over hardwaren og kan derfor optimere og tweake deres software ned til mindste detalje (startende allerede fra første designkoncept) til at udnytte det bedst muligt.
Derfor mener jeg ikke at man kan sammenligne specifikationer - ikke hvis man vil lave en retfærdig sammenligning ihvertfald.

Ydelsesmæssigt ser det også ud til at iPad klarer sig forrygende. Fra hvad jeg har læst, så fungerer den lynende hurtigt og programmer åbnes med det samme (endda endnu hurtigere end på en iPhone 3GS).
Hvis den kan køre alle de programmer som ligger på den (og som man kan hente i App Store), hvorfor behøver den så være kraftigere? Kraftigere hardware har det med at betyde større/dyrere komponenter og mere strømforbrug/varmeudvikling som giver lavere batteritid.

iPad klarer 10 timers video/surfing/musik/whatever (nok ikke spil) på en opladning - og fra de anmeldelser jeg har læst har de endda nævnt at den holder længere end de 10 timer Apple selv har oplyst.

Jeg kan ikke se hvorfor den skulle være kraftigere, når dens hardware nu uden problemer kan klare det som den er beregnet til.


Efter som CPU'en er langsom vil den ikke kunne afvikle 1080p matroska, der er ikke hdmi udgang, ingen dekodning af hd lydformaterne, ingen usb 3.0 og der er meget mere så kom ikke og sig at specifikationerne ikke betyder noget.
De tunge ting som f. eks. flash afvikling som selv ion netbooks har problemer med at afvikle fjerner de bare fordi specifikationerne ikke er stærke nok. Optimering kører apple ikke med de fjerner de ting som deres produkter ikke kan afvikle.
Asus EeePC 1201 holder 12 timer og har bedre specifikationer så jeg er da ikke imponeret over 10 timer på en 1ghz CPU.
Ingen tvivl om at apple også er dygtige til at udvikle deres software, men deres styring af app store er ikke velset blandt udviklerne. Hvis du kender til deres SDK så vil du vide at deres API er låst utrolig meget og applikationerne er svære at få accepteret på af apples testers. Apples testers er selvfølgelig ikke så dumme at de godkender en applikation som ikke kan køre på deres platform så selvfølgelig kan man afvikle alle de applikationer på app store uden problemer.


Skrevet af: T-Rex
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Det er heller ikke det han siger, for du fejl-citerer. Han siger bedre end laptop og smartphone "On some key features". Ikke overall, men på nogle meget specifikke områder. Og det mener jeg den er. Den er ikke et arbejdsredskab. Den er et casual device og skal opfattes som sådan.
Skal du lige checke et par hjemmesider? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige se din kalender? Gør det på iPad, den er lige foran dig.
Skal du lige se hvor den restaurant du skal mødes på senere ligger? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige checke din e-mail, og måske besvare to mails fra familien? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Fik du lige lyst til et hurtigt spil kabale? Spil på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige rette til i det budget du har liggende i et regneark? Gør det på iPad den ligger lige foran dig.
Hvad nu hvis jeg tilføjer:
  • Se hjemmesiden for den nye XXX (indsæt bilmærke eller whatever netop på vist på TV). Med 90% sandsynlighed er disse dedikerede sider lavet i Flash. Det samme gælder online-tilbudsaviser mv. som alle stort set er lavet med Flash-paper. 
  • Overføre penge fra budgetkontoen til dankortskontoen. Bankens webinterface er kodet med Java og kræver pt. brug af digital signatur eller lign. som iPad ikke understøtter.
Det lyder måske søgt, men faktisk så er det sådanne ting jeg foretager mig når jeg sidder i sofaen, fordi det er dér jeg har tid til det. Hvis jeg alligevel skal rejse mig og hente min laptop for at overføre penge eller tjekke de hjemmesider, som min iPhone ikke kan klare, så smider jeg den ikke fra mig igen.
 
For mig er det virkelig en kæmpe dealbreaker, at iPad ikke kan klare Flash (og min 12" netbook klarer nu altså tilbudskatalogerne helt fint) eller Java. Ligeledes så er den manglende synkronisering via WiFi lidt af en mangel, da mine billeder ikke skal ligge på iPad, men derimod på den centrale NAS. Det er muligt, at der er Apps der kan klare dette, og så er dén del jo klaret, men de to første er stadig lidt triste mangler.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af T-Rex T-Rex skrev:

Ligeledes så er den manglende synkronisering via WiFi lidt af en mangel, da mine billeder ikke skal ligge på iPad, men derimod på den centrale NAS.
 
Synkronisering er noget, man bruger for at kopiere indhold til/fra et stykke udstyr - og dermed kommer indholdet også til at ligge på dette udstyr. Så ovenstående lyder som en selvmodsigelse.
 
Personligt ville jeg aldrig synkronisere indhold med en iPad, hvis jeg havde en. Jeg ville bruge iPad'en til at tilgå indholdet på min hjemmeserver. Jeg vil blive meget overrasket, hvis den ikke kan det.
 
Men omvendt vil jeg ikke blive overrasket, hvis den kræver en eller anden proprietær hjemmeserver i stedet for understøttelse af uPnP/DNLA/SMB/NFS eller andre mere eller mindre standardiserede og lettilgængelige protokoller.
 
 


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Rex T-Rex skrev:

Ligeledes så er den manglende synkronisering via WiFi lidt af en mangel, da mine billeder ikke skal ligge på iPad, men derimod på den centrale NAS.
 
Synkronisering er noget, man bruger for at kopiere indhold til/fra et stykke udstyr - og dermed kommer indholdet også til at ligge på dette udstyr. Så ovenstående lyder som en selvmodsigelse.
 
Personligt ville jeg aldrig synkronisere indhold med en iPad, hvis jeg havde en. Jeg ville bruge iPad'en til at tilgå indholdet på min hjemmeserver. Jeg vil blive meget overrasket, hvis den ikke kan det.
 
Men omvendt vil jeg ikke blive overrasket, hvis den kræver en eller anden proprietær hjemmeserver i stedet for understøttelse af uPnP/DNLA/SMB/NFS eller andre mere eller mindre standardiserede og lettilgængelige protokoller.
 
 

Jeg tror heller ikke det er "Synkronisering" T-Rex mener, men at tilslutte et share på NAS'en, eller hente indholdet som DLNA...

Der er kommet rigtig mange gode bud på hvad man kan bruge en iPad til, og jeg er ikke uenig, men hvis ideen er at man ikke skal have en ekstra PC, en Mac eller en Netbook for at klare sit daglige brug af nettet, så falder den for mit vedkommende også fuldstændig igennem...


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Det er heller ikke det han siger, for du fejl-citerer. Han siger bedre end laptop og smartphone "On some key features". Ikke overall, men på nogle meget specifikke områder. Og det mener jeg den er. Den er ikke et arbejdsredskab. Den er et casual device og skal opfattes som sådan.
Skal du lige checke et par hjemmesider? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige se din kalender? Gør det på iPad, den er lige foran dig.
Skal du lige se hvor den restaurant du skal mødes på senere ligger? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige checke din e-mail, og måske besvare to mails fra familien? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Fik du lige lyst til et hurtigt spil kabale? Spil på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige rette til i det budget du har liggende i et regneark? Gør det på iPad den ligger lige foran dig.

Indsæt netbook og resultatet vil være det samme.

Nej. En netbook gør ikke de ting så godt som jeg tror, en iPad kommer til.

Og hvis der er Windows på netbooken, skal man lige vente på at Windows update har genstartet maskinen.LOL


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Det er heller ikke det han siger, for du fejl-citerer. 
Indsæt netbook og resultatet vil være det samme.

Nej. En netbook gør ikke de ting så godt som jeg tror, en iPad kommer til.

Og hvis der er Windows på netbooken, skal man lige vente på at Windows update har genstartet maskinen.LOL

Arh, come on - hvorfor bringe en ellers god tråd ned på det niveau?


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Der er kommet rigtig mange gode bud på hvad man kan bruge en iPad til, og jeg er ikke uenig, men hvis ideen er at man ikke skal have en ekstra PC, en Mac eller en Netbook for at klare sit daglige brug af nettet, så falder den for mit vedkommende også fuldstændig igennem...
Jamen, er det ideen? Det er helt sikkert det fundament, mange her i tråden argumenterer udfra, men sådan har jeg aldrig set på iPad. Den er ikke en erstatning, men et tilbehør. Den er et ekstra stykke udstyr, som vil dække nogle specifikke behov bedre end det udstyr, man allerede har.
 
Mit største argument mod at købe den er Apples sædvanlige ejerfornemmelser over udstyr, der tilhører brugerne.
 
Argumentet om Flash kan jeg også til en vis grad følge, men her jeg lidt i syv sind. Hvis ingen gør oprør mod Flash, hænger vi på det for evigt. Men selvfølgelig vil det som alle andre oprør gøre ondt, indtil man har vundet.
 
Derimod køber jeg ikke argumentet om manglende USB. Hvorfor skulle jeg have ting til at dingle ud af en sofasurfingstablet, når jeg kan tilgå indhold og printere på mit netværk trådløst?
 
Argumenterne om, at en netbook kan gøre det samme, viser en total mangel på fornemmelse for det behov, iPad skal dække. En netbook eller en notebook kan udføre de samme funktioner, men den kan ikke udføre dem lækkert. Den er et grimt og klodset stykke udstyr, som vi lever med i sofamiljøet, fordi vi ikke har nogen bedre erstatning.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 14:17
 
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Skal du lige checke et par hjemmesider? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.

Eller tag din mobiltelefon frem fra lommen. Den ligger lige der i den ene bukselomme. Den har du alligevel med dig alle steder.

Skal du lige se din kalender? Gør det på iPad, den er lige foran dig.


Eller tag din mobiltelefon frem fra lommen. Den ligger lige der i den ene bukselomme. Den har du alligevel med dig alle steder.

Skal du lige se hvor den restaurant du skal mødes på senere ligger? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.


Eller tag din mobiltelefon frem fra lommen. Den ligger lige der i den ene bukselomme. Den har du alligevel med dig alle steder.

Skal du lige checke din e-mail, og måske besvare to mails fra familien? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.

Eller tag din mobiltelefon frem fra lommen. Den ligger lige der i den ene bukselomme. Den har du alligevel med dig alle steder.

Fik du lige lyst til et hurtigt spil kabale? Spil på iPad, den ligger lige foran dig.


Eller tag din mobiltelefon frem fra lommen. Den ligger lige der i den ene bukselomme. Den har du alligevel med dig alle steder.

Skal du lige rette til i det budget du har liggende i et regneark? Gør det på iPad den ligger lige foran dig.

Yes! - endelig et argument som man ikke kan gøre uden det store besvær på sin mobil. Men hey, så foretrækker jeg altså et rigtigt tastatur og at sidde ved en rigtig PC/MAC og ikke en lille 10" skærm.


Jeg har en mobiltelefon med mulighed for at gå på nettet hvorend jeg er og jeg har i forvejen en PC/MAC til at tage sig af alt det arbejdsrelaterede. Jeg kan ikke helt se hvorfor jeg skal bruge mange penge på en dingenot, som ikke er til at proppe i lommen når jeg er på farten og som nedsætter min produktivitet når jeg lige skal lave noget arbejdsrelateret. Men ok, hvis man absolut vil sidde i sofaen derhjemme og lave alting, så er en iPad nok en rigtig lækkerbisken.


Skrevet af: kasper-n
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 14:23
Citér
Derimod køber jeg ikke argumentet om manglende USB. Hvorfor skulle jeg have ting til at dingle ud af en sofasurfingstablet, når jeg kan tilgå indhold og printere på mit netværk trådløst?

En netbook eller en notebook kan udføre de samme funktioner, men den kan ikke udføre dem lækkert.


Der findes andre genstande som tv tunere, usb sticks, usb gadgets og generelt ting som lader via usb som en normal bruger vil kunne benytte.

En netbook kan udføre opgaverne hurtigere hvis du fatter at benytte genvejstaster og kan lave en del opgaver som en iPad ikke kan udføre.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 14:26
Hvis man har en iPhone og en bærbar pc/mac, så kan jeg ikke se hvad en iPad skulle gøre god for, da disse to tinge gør tinge beder end en iPad, og derfor ville en iPad bare blive en ekstra ting man skal slæbe rund med, bare for at vis venner og kollega at man har de sidst nye dims fra Apple. 


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 14:27
- ku sgu være sjovt at vide hvor mange gange Apple har vendt og drejet alle de betragtninger, som er kommet til udtryk i denne glimrende tråd . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Arh, come on - hvorfor bringe en ellers god tråd ned på det niveau?

Det var ikke min mening at ødelægge tråden. Grunden til at jeg skrev det er, at sidst jeg skulle bruge Windows fik jeg lige 15 minutter inden den genstartede af sig selv pga. en opdatering. Feltet med at udsætte genstart var gråt. (måske fordi jeg ikke kører som administrator).




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Argumenterne om, at en netbook kan gøre det samme, viser en total mangel på fornemmelse for det behov, iPad skal dække. En netbook eller en notebook kan udføre de samme funktioner, men den kan ikke udføre dem lækkert. Den er et grimt og klodset stykke udstyr, som vi lever med i sofamiljøet, fordi vi ikke har nogen bedre erstatning.

Det er også det, jeg mener. Du skriver det mere elegant, end jeg gjorde.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: mickey_nygaard
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 15:02
Mange af de begrænsninger folk nævner iPad'en har, er jo ting der bliver låst op for når man får jailbreaket den, hvilket alle der vil have det optimale ud af deres Apple enheder, selvfølgelig gør. Jeg synes som sådan også det er ærgeligt at man er nødt til at jailbreake for at få adgang til en masse brugbare programmer/features, men det har jeg nu engang bare accepteret.

Jeg skal også have en iPad når jeg får muligheden for at erhverve mig en, dette selvom jeg allerede har en iPhone og en Macbook - Jeg kan bare se så mange fede muligheder i den, at jeg er nødt til at have den. Specielt når man har flere Apple enheder, så arbejder de så genialt sammen at mac-bashers måber når de oplever hvor gennemført det er.

Som altid med Mac produkter er der nogen der mener produkterne er galt dyre, se bare iMac'en - Her glemmer folk dog at man får en skærm med, der koster en 8-9.000 kroner hvis denne skulle købes for sig.

Hvis vi tager udgangspunkt i en fotoramme, nogen der så kan nævne en fotoramme der gør det på samme super lækre måde som en iPad, med en så skøn skærm, til samme pris? Og husk så lige på alt det andet iPad'en kan ved siden af....Jeg har f.eks planer om at streame div. TV til den fra min Mac Mini der kører EyeTV - surfing er selvfølgelig et given, og så håber jeg ligeledes på der kommer en remote der kan styre Plex/XBMC, som er iPad optimeret. Som Sonos remote ser jeg ligeledes nogle fede muligheder for et endnu mere gennemført produkt.

Så nævnes der netbooks...Folk der nævner disse har tydeligvis ikke forstået Apple's filosofi, som er at gøre tingene på en let men yderst smuk måde - Her tænker jeg selvfølgelig også på designet af enheden - Er der vitterligt nogen der synes en random netbook er flottere rent designmæssigt, end en iPad?

Summa summarum, jeg har et behov for denne enhed, hvorfor jeg selvfølgelig køber en til den pris den nu engang rammer det danske marked med...


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af mickey_nygaard mickey_nygaard skrev:

 
Så nævnes der netbooks...Folk der nævner disse har tydeligvis ikke forstået Apple's filosofi, som er at gøre tingene på en let men yderst smuk måde - Her tænker jeg selvfølgelig også på designet af enheden - Er der vitterligt nogen der synes en random netbook er flottere rent designmæssigt, end en iPad? 

Lige her rammer du en af de ting jeg ikke nødvendigvis forstår - godt / flot design, frem for funktionalitet....

En netbook kan styre de samme ting som en iPad - og mere til, og den er ikke begrænset af at skulle synkroniseres igennem iTunes og som bruger har du frit valg til hvad du vil installere osv. osv.

Men en netbook er grim, og den har ikke touch, eller et smart interface, så den er dømt ude...

En iPad med et fantastisk interface, og som er "pæn", men som er begrænset i dens funktionalitet der i mod, den er dømt inde...

Jeg forstår det (som nørd) ikke....


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: mickey_nygaard
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 15:20
Zulfo, hvis jeg skal bruge øget funktionalitet kan jeg altid hive min Macbook frem - Til dagligdagsbrug, er jeg dog mere interesseret i at jeg har et produkt der ser super fedt ud, som er flot at have stående i mit hjem, end øget funktionalitet jeg sjældent kommer til at bruge. Har du selv forsøgt at benytte en Netbook som fotoramme? Jeg kunne forestille mig dette ville virke ufatteligt klodset.

Jeg ser ikke nogen funktionalitet jeg kommer til at mangle for at være helt ærlig, og de få ting der nu engang måtte være, findes der applikationer for, som dog ofte kræver enheden er jailbreaked (som jeg i mit tidligere indlæg tog stilling til)


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 15:20
HVORFOR skal vi havde en ekstra ting at slæbe rund med, bare fordi at Apple har opfundet en ny dims, som er total overflødelig, hvis man i forvejen har en mobiltelefon og en bærbar pc.

Jeps Apple er sku dygtig at sælge en ting der er total overflødelig, det må man tage hatte af for.

Desværre så er jailbreaked ikke veje frem, for det skal Apple nok få ødelagt på en eller anden måde.

Bl.a. kunne man tænke at hvis man prøve at hente en godkendt app. ned på sin iPad der er jailbreaked, så ville den bilve låst og derved gøres ubrugelig og er lige til at smide væk. 


Skrevet af: mickey_nygaard
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 15:30
"Bl.a. kunne man tænke at hvis man prøve at hente en godkendt app. ned på sin iPad der er jailbreaked, så ville den bilve låst og derved gøres ubrugelig og er lige til at smide væk. "

Næppe.

Vi er igang med 3. generation af iPhones, og Apple har endnu ikke blokeret for jailbreakede devices, så jeg tvivler stærkt på dette kommer til at ske.

Men svar mig venligst på, hvis jeg alligevel skal ud og have en fotoramme, hvorfor skulle jeg så ikke købe en iPad istedet? Den klarer fotoramme opgaven langt bedre, og har sindsygt mange andre muligheder.


Skrevet af: T-Rex
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg tror heller ikke det er "Synkronisering" T-Rex mener, men at tilslutte et share på NAS'en, eller hente indholdet som DLNA...

Der er kommet rigtig mange gode bud på hvad man kan bruge en iPad til, og jeg er ikke uenig, men hvis ideen er at man ikke skal have en ekstra PC, en Mac eller en Netbook for at klare sit daglige brug af nettet, så falder den for mit vedkommende også fuldstændig igennem...
Finten med eks. iPhone er, at hvis man ikke lige har en NAS, der er i stand til at køre som en fancy server med 3. parts software, så er man nødt til at synkronisere al sin musik over på den. Smartere ville det være hvis man blot kunne have den til at afspille musik via WiFi fra ens eget netværk, uden først at skulle have sat diverse serverprogrammer op. Det kunne netop være fra et share. 
 
Derudover har det ikke været muligt, at synkronisere eks. telefonbog, kalender mv. uden at deres iPhone fysisk var tilsluttet den PC hvor disse ting lå. Ja ja, så kan man "bare køre med google-mail og des lige og bruge PUSH", men det er ikke dét der er humlen her. Jeg er træt af, at man konstant skal smide en trådløs enhed i en dock for at få synkroniseret noget, der ligeså godt kunne køre via WiFi. Eller BlueTooth.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af mickey_nygaard mickey_nygaard skrev:

"Bl.a. kunne man tænke at hvis man prøve at hente en godkendt app. ned på sin iPad der er jailbreaked, så ville den bilve låst og derved gøres ubrugelig og er lige til at smide væk. "

Næppe.

Vi er igang med 3. generation af iPhones, og Apple har endnu ikke blokeret for jailbreakede devices, så jeg tvivler stærkt på dette kommer til at ske.

Men svar mig venligst på, hvis jeg alligevel skal ud og have en fotoramme, hvorfor skulle jeg så ikke købe en iPad istedet? Den klarer fotoramme opgaven langt bedre, og har sindsygt mange andre muligheder.

Ville tro at Apple iPad har en noget beder skærme end mange fotoramme, og hvis man skal havde en fotoramme i en rigtig god kvalitet, så er vi tæt på iPad pris, og det er jo noget blæret at sidde at vise familie fotos med en iPad end med en fotoramme eller med en bærbar PC. 

Men for at den kan komme til at virke, skal der komme en app. der kan lave iPad om til en fotoramme.


Skrevet af: T-Rex
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 15:58

Langt de fleste fotorammer har et simpelt (og ringe) TN-panel, hvor iPad har et S-IPS panel. Det i sig selv er ret overlegent ift. konkurrencen.



Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af mickey_nygaard mickey_nygaard skrev:

Har du selv forsøgt at benytte en Netbook som fotoramme? Jeg kunne forestille mig dette ville virke ufatteligt klodset.


Øh nej, jeg har hverken dedikerede fotorammer eller netbook til formålet - jeg har et par malerier på væggene, de gør sig meget bedre Smile




-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af mickey_nygaard mickey_nygaard skrev:

"
Men svar mig venligst på, hvis jeg alligevel skal ud og have en fotoramme, hvorfor skulle jeg så ikke købe en iPad istedet? Den klarer fotoramme opgaven langt bedre, og har sindsygt mange andre muligheder.


Fordi en fotoramme koster 1/6 af hvad en ipad koster.Stern Smile


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af mickey_nygaard mickey_nygaard skrev:

"
Men svar mig venligst på, hvis jeg alligevel skal ud og have en fotoramme, hvorfor skulle jeg så ikke købe en iPad istedet? Den klarer fotoramme opgaven langt bedre, og har sindsygt mange andre muligheder.


Fordi en fotoramme koster 1/6 af hvad en ipad koster.Stern Smile

Kost ikke de dyres fotoramme ikke omkring de 2500 kr. Og så er vi jo tæt på iPad's pris, ik Question

Ville ikke røre ved en fotoramme der kost under en tusse.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af mickey_nygaard mickey_nygaard skrev:

"
Men svar mig venligst på, hvis jeg alligevel skal ud og have en fotoramme, hvorfor skulle jeg så ikke købe en iPad istedet? Den klarer fotoramme opgaven langt bedre, og har sindsygt mange andre muligheder.


Fordi en fotoramme koster 1/6 af hvad en ipad koster.Stern Smile

Kost ikke de dyres fotoramme ikke omkring de 2500 kr. Og så er vi jo tæt på iPad's pris, ik Question

Ville ikke røre ved en fotoramme der kost under en tusse.

Fotorammer koster omkring de 1000,-  og måske op til 1800-2000 hvis de skal være specielle...


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:


Men for at den kan komme til at virke, skal der komme en app. der kan lave iPad om til en fotoramme.

Det tror jeg faktisk er med fra starten. Jeg så en video, hvor der kørte et origami-slideshow på iPad'en i dock.

EDIT:
Det er denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=cB4cSq--klM - http://www.youtube.com/watch?v=cB4cSq--klM
ved 3:20 vises billedrammen



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 16:42
ja så er den faktisk blevet testet det absolut vigtigste sted overhovedet!!! http://gizmodo.com/5509309/ipad-test-notes-in-the-bathroom

:-) - Der er vist et par ting man lige skal have tjekket derude, for at imødegå nogle af problemstillingerne! måske et godt tidspunkt at hoppen en tur i silvan efter en lille hylde den kan ligge på mens man er optaget!


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

ja så er den faktisk blevet testet det absolut vigtigste sted overhovedet!!! http://gizmodo.com/5509309/ipad-test-notes-in-the-bathroom


HeHe, det jo jo lige været den 1. april LOLLOLLOLLOL


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:


Ville ikke røre ved en fotoramme der kost under en tusse.



Hvorfor? - ved du da hvor meget det har kostet at lave en til under 1000 kroner fremfor en til 2500?Wink



Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 17:17
Han udtaler sig vel ud fra, hvad han kan få for 1000 kr.
 
Jeg kan ikke lige se relevansen af at inddrage kostprisen.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 17:22
Når han siger han ikke vil røre en til under en tusse må det da være fordi han synes de er dårlige af en eller anden grund. 


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Han udtaler sig vel ud fra, hvad han kan få for 1000 kr.
 
Jeg kan ikke lige se relevansen af at inddrage kostprisen.

man kan få fotorammer i pris klasse fra 200 op til 2500 kr. og så kan man værre sikke på at de billige ikke er hver at komme efter, og det her at iPad komme ind i bilde for de 3500 kr. som en iPad koster for man en beder skærme en der sikke på alle fotorammer plus man få en Apple iPod touche med i købet.

Der er jo ikke mange fotorammer som kan gå på nette og som man kan bruge til Mp3 musik.


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@jonas - du har fuldkommen ret med hensyn til casual computing. Det er bare så meget lettere. Jeg vil næppe bruge den ret meget til ebøger heller, men til nyhedslæsning overalt er den helt afgjort det ultimative værktøj. Jeg plejer at flagge indlæg i google reader som jeg skal læse rigtigt, til når jeg kommer på en stor skærm, med denne behøver jeg ikke vente til jeg kommer på en stor skærm. og den vil selvfølgelig klart være det bedste værktøj til lookumslæsning!!! :)

Hvad angår spil, så gør jeg det ikke meget, men kan da godt lide at spille lidt bejeweled 2 på min itouch, og det er virkelig så meget federe der selvom skærmen er mindre end på en desktop/bærbar med en mus. måden man interagerer med spillet på er bare det sjovere på den måde.

Nå ja og jeg går også og håber lidt meget på at xbmc teamet får lavet ikke bare en remote men en decideret klient til den. så man kan se video på den. - xbmc er jo i fuld gang med også at integrere blandt andet PVR funktionalitet til eksempelvis mediaportal server backends. og selvfølgelig skal elgato da ud med en native klient til ipad'en også når de nu har det på en iphone. :-)


Haha...på en klient der hverken kan æde MKV eller 1080p? No deal!


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Det er heller ikke det han siger, for du fejl-citerer. Han siger bedre end laptop og smartphone "On some key features". Ikke overall, men på nogle meget specifikke områder. Og det mener jeg den er. Den er ikke et arbejdsredskab. Den er et casual device og skal opfattes som sådan.
Skal du lige checke et par hjemmesider? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige se din kalender? Gør det på iPad, den er lige foran dig.
Skal du lige se hvor den restaurant du skal mødes på senere ligger? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige checke din e-mail, og måske besvare to mails fra familien? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Fik du lige lyst til et hurtigt spil kabale? Spil på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige rette til i det budget du har liggende i et regneark? Gør det på iPad den ligger lige foran dig.


Indsæt netbook og resultatet vil være det samme.

Det er jeg absolut ikke enig i. En netbook er en lille laptop. Den har et lille tastatur, som ikke er specielt godt at skrive på (derfor opfatter jeg ikke argumentet om fysisk tastatur som godtaget). Den har ofte en meget lille og dårlig trackpad. Den har en ikke specielt god skærm. Den er måske mindre end en laptop, men den er stadig stor og klodset i forhold til en iPad. Den bliver ofte varm efter længere tids brug. Den skal tændes før den er klar til brug. Man kan bruge dvale og bringe opstart ned til ca 30 sekunder. Man kan bruge standby og bringe opstart til omkring 5 sekunder (dog skal Wifi lige forbindes og programmer der kører skal lige være klar), men hvorlænge holder batteriet i standby?
iPad tænder på 2 sekunder og så er den fuldstændigt klar.

iPad er en enhed som i funktion er så meget nemmere at bruge end en netbook. Tryk på skærmen og den gør som du beder den om. Ikke noget med elendige trackpads som ikke reagerer. Swipe på skærmen og den scroller på hjemmeside. Ikke noget med elendige trackpads, hvor "scrollbaren" ikke reagerer.
Det er den store forskel på de to enheder. iPad er designet til fungere efter den størrelse som den har, uden at der er gået på kompromis med brugeroplevelsen. En netbook er designet til at blive brugt som en enhed på laptop størrelse, hvorefter de har givet den et skud med en krympestråle.
Jeg støder tit ind i hjemmesider som min kærestes netbook ikke kan vise ordentligt fordi skærmen og opløsningen er for lille. Så skal der scrolles rundt for at få det hele med. iPad har måske samme størrelse skærm, men hvis en hjemmeside ikke kan vises, så laver man bare pinch-zoom med fingrene indtil størrelsen passer.


Jeg synes ikke det kan siges tydeligere end vi allerede har gjort. Hvis man sammenligner en iPad og en netbook og synes at de to ting jo faktisk kan det samme, gør dem ligegodt og er lige gode at bruge (dog med den undtagelse at iPad mangler Flash mm.) så har man enten ikke forstået iPad eller også kan man ikke se fordelen i den måde iPad betjenes på. Hvis dette passer, så er alt yderligere diskussion der vedrører iPad vs. netbook jo nyttesløst fordi der argumenteres med to meget forskellige udgangspunkter og målsætninger.


Skrevet af: mickey_nygaard
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 18:40
"Men for at den kan komme til at virke, skal der komme en app. der kan lave iPad om til en fotoramme."

Det er allerede med fra start, se evt. Keynoten, der fremvises netop dette, og det ser vildt lækkert ud!

"Fordi en fotoramme koster 1/6 af hvad en ipad koster.Stern Smile"

Finder du lige et link til en fotoramme med en 10" skærm, gerne IPS panel eller tilsvarende ligeså flot at se på, der koster 1/6 af iPad'en ? Nikolaj Sonne har lige testet fotorammer i SoEinDing, og selv de dyreste tvivler jeg på kommer op på siden af iPad'ens panel.

Mickey


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 19:05
Nu synes jeg lige at skamrosningen af ipad skal stoppe før i rent faktisk har haft den i hænderne bare et lille stykke tid. 

Et produkt som dette som står forholdsvis alene inden for produktgenre kan ikke bedømmes før man faktisk har haft det i brug en uges tid. Måske man bliver uendeligt træt af det manglende keyboard eller at man ikke rigtigt kan stille den skødet måske den vil nogle opgaver som man havde tiltænkt den skulle bruges til være utroligt frustrerende i forhold til end netbook/laptop. 

Kan godt selv finde nogle formål til den men synes den er for dyr til dem alle sammen :)



Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Nu synes jeg lige at skamrosningen af ipad skal stoppe før i rent faktisk har haft den i hænderne bare et lille stykke tid. 
Men kritikken behøver ikke stoppe?
 
Det, som du kalder skamrosning, er jo reelt bare et forsvar mod en kritik, som også er fremsat af personer, der ikke har haft iPad i hænderne.


Skrevet af: T-Rex
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

iPad tænder på 2 sekunder og så er den fuldstændigt klar.
... fordi den kører iPhone OS. Som ikke kan multitaske og som er låst i nærmest enhver anden henseende, for netop ikke at komme til at ødelægge flowet. Al respekt for Apple og deres produkter, men iPhone OS er altså en tand for lukket til min smag.
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg støder tit ind i hjemmesider som min kærestes netbook ikke kan vise ordentligt fordi skærmen og opløsningen er for lille. Så skal der scrolles rundt for at få det hele med. iPad har måske samme størrelse skærm, men hvis en hjemmeside ikke kan vises, så laver man bare pinch-zoom med fingrene indtil størrelsen passer.
Det var godt nok et tyndt argument. Brug CRTL+mousepad-op/ned så gør du præcis det samme på en notebook/netbook.



Print side | Luk vindue