Print side | Luk vindue

Bi-Wiring - men hvudden? :)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82486
Udskrevet den: 06-Juni-2024 kl. 13:03


Emne: Bi-Wiring - men hvudden? :)
Skrevet af: zulfo
Emne: Bi-Wiring - men hvudden? :)
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 21:33
Jeg er allerede mentalt ved at forberede mig på at modtage min XTZ'er i næste uge :o)
 
Fronterne (XTZ 99.36) skal kobles til min Onkyo 608 med Bi-Wiring, det er der bestilt kabler til - men jeg er faktisk kommet lidt i tvivl om hvordan højttalerne faktisk skal kobles..
 
Højttaleren har jo egentlig 3 sæt terminaler til kabler, men skal "broen" mellem de 3 egentlig bare blive siddende, og så vælger jeg 2 x 2 valgfrie terminaler at kable til forstærkeren, eller skal broen fjernes, og så skal jeg vælge hvilke jeg vil anvende?
 
Jeg forstår det ikke helt Embarrassed
 


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414



Svar:
Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 21:43
broen skal fjernes! de er beregnet til at kun det ene sæt terminaler får strøm, hvis den ene bliver på kan du risikerer kortslutning idet at højttalerudgangene så vil "se" hinanden, og din forstærker vil være brændt af på et splitsekund
og det er triwire, og ikke biwire der er mulighed for. jeg er dog ikke sikker på hvordan det er termineret internt.

-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

broen skal fjernes! de er beregnet til at kun det ene sæt terminaler får strøm, hvis den ene bliver på kan du risikerer kortslutning idet at højttalerudgangene så vil "se" hinanden, og din forstærker vil være brændt af på et splitsekund

Det lyder logisk - men hvilke 2 terminaler skal jeg så kable?

Jeg skal anvende højttalerne med en aktiv sub (99W12.10) - skal jeg så vælge de 2 øverste, midrange + woofer?


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 21:49
der er flere muligheder, den mest logiske er bas, samt mellemtone. så skal der en jumper (evt en stump ledning mere) imellem mellemtone og diskant. hvis du er meget i tvivl efter at have konsulteret både forum og manual, så skal du for guds skyld få fat i en der ved lidt om det, ellers brænder du hele skidtet af.
 
rød er ene sæt kabler, grøn er andet sæt, blå er jumpers


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

der er flere muligheder, den mest logiske er bas, samt mellemtone. så skal der en jumper (evt en stump ledning mere) imellem mellemtone og diskant. hvis du er meget i tvivl efter at have konsulteret både forum og manual, så skal du for guds skyld få fat i en der ved lidt om det, ellers brænder du hele skidtet af.
 
rød er ene sæt kabler, grøn er andet sæt, blå er jumpers
 
Smuk tegning Wink
 
Jeg regner med at jeg blot kan flytte "broen" op så den forbinder de 2 øverste terminaler - det vil så give det resultat du skriver...
 
Jeg er enormt forsigtig, og det er også derfor jeg spørger her Smile


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 22:04
på billedet ligner det at de premonterede jumperbøjler vil støde ind i kortslutningsbøjlerne til delefilteret?

-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg forstår det ikke helt Embarrassed


Jeg forstår ikke du vil have bi-wiring når du er i tvivl om hvordan det virker? Wink

Anyway, dine kommende højttalere har mulighed for at du kan sende et signal til diskanten, et andet signal til mellemtonen og et tredie signal til bassen. Alternativt kan du lade bøjlerne sidde og nøjes med et kabel der leverer samme signal til alle tre enheder.

Hvis du fjerner bøjlerne og sætter kabler til bas og mellemtoneterminalerne så siger diskantenheden ikke noget.

Sagt på en anden måde, hvis du fjerner bøjlen skal du bruge 3 kabler. Vælger du at lade bøjlen sidde må du kun montere et kabel, ellers risikerer du at båle dine forstærkere af som Kim er inde på..

Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 22:06
Hvorfor ikke høre XTZ direkte hvordan det skal gøres? - Som Kim skriver, så kan vi jo kun gætte om hvorledes det er meningen det skal sættes op ud fra et billede af terminalerne. Rikard fra XTZ er utrolig hjælpsom.

Ellers kan du hente manualen ned fra XTZ's hjemmeside. Der står ihvertfald hvordan jeg skal bi-wire mine 99.26.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg forstår det ikke helt Embarrassed


Jeg forstår ikke du vil have bi-wiring når du er i tvivl om hvordan det virker? Wink 

Jeg er blot i tvivl om hvilke af terminalerne jeg evt. skulle anvende, og hvordan - at man er i tvivl om hvordan det skal kables, er vel ikke ensbetydende med at man ikke skal forsøge at optimere sit setup?

Hvis jeg ikke spørger, bliver jeg ikke klogere...

Citér
Anyway, dine kommende højttalere har mulighed for at du kan sende et signal til diskanten, et andet signal til mellemtonen og et tredie signal til bassen. Alternativt kan du lade bøjlerne sidde og nøjes med et kabel der leverer samme signal til alle tre enheder.

Så langt var jeg faktisk med - lige pånær at jeg regnede/troede at jeg med bi-wiring kun skulle kable 2 sæt terminaler, ikke 3.

Citér
Hvis du fjerner bøjlerne og sætter kabler til bas og mellemtoneterminalerne så siger diskantenheden ikke noget.

Forstået..

Citér Sagt på en anden måde, hvis du fjerner bøjlen skal du bruge 3 kabler. Vælger du at lade bøjlen sidde må du kun montere et kabel, ellers risikerer du at båle dine forstærkere af som Kim er inde på..

Også forstået...

Citér
Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.

Det vil jeg fordi min forstærker har muligheden for at gøre det, og fordi jeg håbede på at kunne få noget ud af det, selv med min åbenbart brystsvage Onkyo 608'er...

Men hvis det forholder sig som du skriver, så er muligheden for Bi-wiring i de små forstærkere altså bare en gimmick?


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Hvorfor ikke høre XTZ direkte hvordan det skal gøres? - Som Kim skriver, så kan vi jo kun gætte om hvorledes det er meningen det skal sættes op ud fra et billede af terminalerne. Rikard fra XTZ er utrolig hjælpsom.

Jeg startede bare med at søge hjælp/oplysning på Danmarks bedste AV Magasin Smile

Citér
Ellers kan du hente manualen ned fra XTZ's hjemmeside. Der står ihvertfald hvordan jeg skal bi-wire mine 99.26.

Den har jeg såmænd hentet, og læst, men jeg synes faktisk ikke den er helt klar omkring det..

Men jeg går i tænke boks med om det overhovedet kan svare sig at bi-wire...


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 22:29
Jeg synes lige, at vi skal have afklaret, om det er bi-wiring eller bi-amping, du vil lave.

Ved bi-wiring trækker du begge kabelpar fra samme forstærkerudgang. Her er ingen som helst risiko for at brænde forstærkeren af ved at undlade at fjerne broerne på højttalerne (medmindre du ligefrem bytter rundt på faserne på de to kabelpar).

Ved bi-amping trækker du kabelparrene fra hver sin forstærkerudgang. Her kan du brænde forstærkeren af ved at undlade at fjerne broerne på højttalerne.

Med hensyn til dine tre sæt indgange på højttalerne:
Hvis de tre indgange internt i højttaleren er helt adskilte, kan du sagtens sætte bro mellem to af dem og lade det ene kabelpar / den ene forstærkerudgang trække disse to. Da bassen er mest effekthungrende vil jeg tro, at det vil give mest ligelig fordeling mellem to forstærkerudgange, hvis du lader den ene udgang trække bas, mens den anden trækker diskant og mellemtone.

Jeg ved så ikke, hvor meget du får ud af det. Alle forstærkerudgangene skal jo alligevel fødes af den samme strømforsyning, og den er sikkert alligevel flaskehalsen på en 608.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg synes lige, at vi skal have afklaret, om det er bi-wiring eller bi-amping, du vil lave.

Ved bi-wiring trækker du begge kabelpar fra samme forstærkerudgang. Her er ingen som helst risiko for at brænde forstærkeren af ved at undlade at fjerne broerne på højttalerne (medmindre du ligefrem bytter rundt på faserne på de to kabelpar).

Ved bi-amping trækker du kabelparrene fra hver sin forstærkerudgang. Her kan du brænde forstærkeren af ved at undlade at fjerne broerne på højttalerne.

Okay, det er så Bi-amping vi taler om jeg vil lave - altså kabelpar fra hver sin forstærkerudgang/højttaler udgang.

Beklager at det ikke var klart - hvilket er forståeligt hvis jeg kalder det Bi-wiring...

Citér
Med hensyn til dine tre sæt indgange på højttalerne:
Hvis de tre indgange internt i højttaleren er helt adskilte, kan du sagtens sætte bro mellem to af dem og lade det ene kabelpar / den ene forstærkerudgang trække disse to. Da bassen er mest effekthungrende vil jeg tro, at det vil give mest ligelig fordeling mellem to forstærkerudgange, hvis du lader den ene udgang trække bas, mens den anden trækker diskant og mellemtone.

Jeg ved så ikke, hvor meget du får ud af det. Alle forstærkerudgangene skal jo alligevel fødes af den samme strømforsyning, og den er sikkert alligevel flaskehalsen på en 608.

De skulle være helt adskilte i højttalerne - men du har måske ret i at jeg intet vil få ud af det, men jeg taber vel intet ved at prøve det, kablerne kan jo fjernes igen.

Men tak for opklaringen - nu ved jeg så også hvad det hedder det jeg prøver at lave Embarrassed


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

 

Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.

Der er fordelen i at det så er hver sit udgangstrin der tækker, men eftersom de deler strømforsyning/lyttebank mv. så kunne jeg ikke være mere enig med dig. Men det lyder jo fint når man skal bruge det i markedsføringsmaterialet.
 
 
 
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Ved bi-amping trækker du kabelparrene fra hver sin forstærkerudgang. Her kan du brænde forstærkeren af ved at undlade at fjerne broerne på højttalerne.

 
Men det kan også være "rigtig" bi amp, dvs hver sin forstærker, og ikke bare hver sit udgangstrin. Det åbner så igen mulighed for horisontal biamp (dvs. en forstærker til bas, og en til melelmtone/diskant) samt vertikal bi amp, hvor man har en forsærker per højttaler der så trækker det hele på en gang, hertil bruges ofte monoblokke, eller forstækrere der er brokoblet til at køre i mono
 
Jeg er lidt ked af at forplumre det hele, for Allan's indlæg er ganske pædagogisk Smile


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 01:47
Tak for jeres rigtig gode forklarende indlæg.

Jeg kan forstå at jeg ikke nødvendigvis (sikkert ikke) får ret meget ud af at køre med Bi-amping fra en enkelt forstærker som Onkyo'en, jeg forstår udmærket at det er samme strømforsyning osv. der skal trækkes på - spørgsmålet er så om jeg taber noget ved at gøre det? Kablerne er købt, så det er næsten dumt ikke at bruge dem, og så længe jeg ikke ødelægger noget, eller forringer noget, kan jeg vel godt fortsætte mit "projekt"?

Det er ikke for at være stædig Wink


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 06:37
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Men hvis det forholder sig som du skriver, så er muligheden for Bi-wiring i de små forstærkere altså bare en gimmick?


I et setup med fx. subwoofer og separate mellemtone/diskant højttalere kan det bruges til at trække et sæt kabler til sub'en og et andet sæt til mellemtone/diskanterne. At bruge det til at trække dobbelt så mange kabler til samme højttaler vil jeg kalde en gimmick, det eneste du reelt vinder er få et større samlet kabeltværsnit, om det så har nogen form for betydning for lyden vil jeg overlade til dem der tror på kabelguderne.. LOL


Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 12:33
Der var for et godt stykke tid siden en gut der spurgte om det samme på hifi4all.
 
Så lidt supplerende info http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75143&PN=76 - HER


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 13:10
Skal et delfilter ikke værre konstrueret til bi-wiring eller bi-amping, for ellers ville fidusen jo være gået tabt, eller er alle delfilter konstrueret til bi-wiring eller bi-amping Question 


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 13:31
Hvis der er terminaler til bi-wiring, må det betyde, at de enkelte dele af delefilteret er korrekt adskilt inden i højttaleren. Ellers ville det ikke give teknisk mening at sætte disse terminaler på.

(Men det kunne måske give markedsføringsmæssig mening på mindre seriøse højttalere, så man skal selvfølgelig ikke tage det for givet på enhver højttaler.)


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis der er terminaler til bi-wiring, må det betyde, at de enkelte dele af delefilteret er korrekt adskilt inden i højttaleren. Ellers ville det ikke give teknisk mening at sætte disse terminaler på.

(Men det kunne måske give markedsføringsmæssig mening på mindre seriøse højttalere, så man skal selvfølgelig ikke tage det for givet på enhver højttaler.)

Ved at mange High-End højtale kun har en enkle højtale terminal, og det er der måske en god grund til, da man let kan få den tanke at på billige højtale at man har sat flere terminal på for på den måde at se dyre ud, end de faktisk er.

Så den er nok desværre nok rigtig at dette bruges i markedsføringsmæssig på mindre seriøse højttalere, derfor er der ingen granti at bare fordi at man kan gøre dette, at man faktisk få noget ud af det på lyd siden. 

Man kan jo sagtes har bi-wire terminal på en højtale, men delfilter har det ikke.


Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 15:28
Men for nu at blive ved noget aktuelt. Hvilke kabler har du købt Zulfo ?


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Men for nu at blive ved noget aktuelt. Hvilke kabler har du købt Zulfo ?

http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3340p.html - http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3340p.html

Disse - men jeg overvejer at droppe hele Bi-amp/wiring ting, og så i stedet købe disse  http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3327p.html - http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3327p.html

Jeg ved at jeg kan få meget dyrere kabler...


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Men for nu at blive ved noget aktuelt. Hvilke kabler har du købt Zulfo ?

http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3340p.html - http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3340p.html

Disse - men jeg overvejer at droppe hele Bi-amp/wiring ting, og så i stedet købe disse  http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3327p.html - http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3327p.html

Jeg ved at jeg kan få meget dyrere kabler...
Det ser jo fint ud.
Du kan evt. se http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79482&KW=xtz&title=hamses-stuebio-nye-billeder - Hamses bio, han har valgt ikke at biwire.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Men for nu at blive ved noget aktuelt. Hvilke kabler har du købt Zulfo ?

http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3340p.html - http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3340p.html

Disse - men jeg overvejer at droppe hele Bi-amp/wiring ting, og så i stedet købe disse  http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3327p.html - http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3327p.html

Jeg ved at jeg kan få meget dyrere kabler...


Du kan jo prøve at lave det med og uden bi-amp, så kan du jo lytte til om du kan høre forskel.

Med hensyn til om man får noget ud af at bruge bi-amp fra samme forstærker, så er jeg som sædvanlig uenig med Kim Olsen.

Med mindre strømforsyningsdelen herunder kapaciteten i "reservestrømmen" er underdimensioneret, så vil man selvfølgelig få glæde af at få et sæt ekstra udgange koblet på.




Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 21:24
Hej Hans
 
problemet er bare at strømforsyningen netop er underdimensioneret i langt de fleste surroundforstækere, hvorfor at bi amp sjældent løser det reelle problem, nemlig at forstækeren er for svag fra starten af.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Hej Hans
 
problemet er bare at strømforsyningen netop er underdimensioneret i langt de fleste surroundforstækere, hvorfor at bi amp sjældent løser det reelle problem, nemlig at forstækeren er for svag fra starten af.


Okay, så man kan reelt ikke køre 7.1 på en 7.1 SR ?

Kom nu ikke med den der: Der står 660W bagpå, hvordan kan den så levere 7x110W, den ved jeg godt du kan gennemskue LOL og det har intet med underdimensionering at gøre.

Men vi er også enige om at 2 stk 2x500W "ægte" forstærkere vil sparke mere liv i sådan et sæt fronter Thumbs Up.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Hej Hans
 
problemet er bare at strømforsyningen netop er underdimensioneret i langt de fleste surroundforstækere, hvorfor at bi amp sjældent løser det reelle problem, nemlig at forstækeren er for svag fra starten af.

At smide en effektforærker på nogle B&W højtaler, ville ikke vær så ringe endda, da B&W højtaler tit er tunge at drive, så hvis du har pre-out på din surroundforstækere, ville det være der jeg ville sætte ind først.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 00:58
Hans, du antager på forhånd Wink
 
En 7.1 er naturligvis en 7,1. men det den har næppe kræfter nok til fuld 7,1 uden for et laboratorie, hvor man eks. bruger statiske i stedet for reaktive modstande. i en ideel verden fungerer de fleste surroundrecivere udemærket, bare ikke når der er noget der hedder fase, emf og andet sjovt i den virkelige verden. det viser de sørgelige måleeksempler fra eks. onkyo og pioneer der i realiteten kun kan leverer 1/3 af de watt der står på kassen. udgangstrinnene kan hver især sagtens leverer 130 watt (laboratorie), men i den virkelige verden har hvert udgangstrin ikke en strømforsyning hver, men skal dele den samme, det giver så et resultat på en 35-40 watt når man måler alle 7 kanaler samtidigt i den virkelige verden.
 
sammenlign det med biler. to biler har begge 100 hk. den ene er en 1.3, trecylindret toyota, den anden er en 3.8 liters V8 chervolet. De leverer begge 100 hk på papiret, men når du kører dem op ad bakke eller skal accelerer er du på ingen måde i tvivl om hvilken bil der har flest kræfter.
 
til dine pointer: nej, maks strømforbrug kontra reel ydelse har intet med underdimensionering at gøre, det kaldes markedsføring.
 
ja, 2x500 reelle watt vil i særdeleshed sparke liv i fronterne, eks en Crown powertech 2.1 passer godt ind til de krav de opstiller.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Stromgren
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 08:49
tjek lige av-cables.dk prisen pr meter er lidt billigere bare lige til info

-------------
Panasonic TX-P50G30Y
Marantz sr7005 receiver
Nad t557 Bluray
Dali Lektor 6 fronter
Dali Lektor Lcr Center
gale 3060 Bipolar Bag


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 10:28
Jeg vil - som andre har været inde på - vove den påstand at bi-amping, uden at bruge separate forstærkere, er en gimmick.
 
Brug hellere energien på at fintune højtalerplaceringen, det får du meget mere ud af.


Skrevet af: houbakrene
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg forstår det ikke helt Embarrassed


Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.
Så hedder det ikke bi-wire, men bi-amp! Wink


-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76866&title=rens-hjemmebio - René's HD-Bio


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.
Så hedder det ikke bi-wire, men bi-amp! Wink


Held og lykke med at forsøge at køre bi-amping uden samtidigt at benytte bi-wiring.. LOL


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.
Så hedder det ikke bi-wire, men bi-amp! Wink


Held og lykke med at forsøge at køre bi-amping uden samtidigt at benytte bi-wiring.. LOL
 
Er det ikke kun Bi-Wiring hvis der går mere end et kabel fra hver højttaler udgang på forstærkeren, men Bi-Amping hvis man benytter et kabel fra flere udgange?
 
Det er selvfølgelig lidt insekt erotik Smile


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 08:34
Er nødt til lige at spørge om noget ang det Bi-amping.

Lad os sige den Onkyo er 7x100W for at have noget der er let at regne med. Så sætter han sine højtalere til på normal vis og har 100W til hver af dem. 100W til alle toner.

Laver han det bi-amping og sætter to højtalere til i alt 4 kanaler, så får han 100W på både bassen og 100W fra en anden kanal til alle de høje toner. Så er det vel ligemeget om hver kanal så reelt kun er på 10W, så får man vel 2x så mange watt til højtalerne.

Det er i hvert fald sådan jeg forstår det, men hvorfor er det så at folk siger at han ikke får noget ud af det? Hvor er det det går galt i mit "regnestykke" og opsætningen?


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 08:45
Fordi forstærkeren kun har et bestemt antal Watt at dele ud i kanalerne. Så hvis den har 700W at dele ud af, så ved 5 kanaler vil hver kanal få 700/5 = 140W. Hvis man kører bi-amp på samme forstærker bliver disse delt ud til 700/7 = 100W pr. kanal. Du vinder ikke noget ved det, da det er samme forstærker som skal trække læsset. Havde du en ekstra effektforstærker kunne onkyo'en levere 140W i 5 kanaler og den anden forstærker kunne så supplere med 100W til de resterende. Altså en samlet effekt på 900W vs. 700W. Sådan forstår jeg det ihvertfald.


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.
Så hedder det ikke bi-wire, men bi-amp! Wink


Held og lykke med at forsøge at køre bi-amping uden samtidigt at benytte bi-wiring.. LOL
 
Held og lykke med at køre bi-amping OG bi-wiring, så siger din forstærker PUFFF....!! LOL


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Fordi forstærkeren kun har et bestemt antal Watt at dele ud i kanalerne. Så hvis den har 700W at dele ud af, så ved 5 kanaler vil hver kanal få 700/5 = 140W. Hvis man kører bi-amp på samme forstærker bliver disse delt ud til 700/7 = 100W pr. kanal. Du vinder ikke noget ved det, da det er samme forstærker som skal trække læsset. Havde du en ekstra effektforstærker kunne onkyo'en levere 140W i 5 kanaler og den anden forstærker kunne så supplere med 100W til de resterende. Altså en samlet effekt på 900W vs. 700W. Sådan forstår jeg det ihvertfald.
 
Anima: Hvad er 100+100 ? Wink
 
Jeres opstilling er simplificeret, men ikke helt ved siden af men heller ikke helt korrekt.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.
Så hedder det ikke bi-wire, men bi-amp! Wink


Held og lykke med at forsøge at køre bi-amping uden samtidigt at benytte bi-wiring.. LOL
 
Held og lykke med at køre bi-amping OG bi-wiring, så siger din forstærker PUFFF....!! LOL
 
På trådstarters kommende højttalere kan man faktisk gøre dette Wink.
 


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Fordi forstærkeren kun har et bestemt antal Watt at dele ud i kanalerne. Så hvis den har 700W at dele ud af, så ved 5 kanaler vil hver kanal få 700/5 = 140W. Hvis man kører bi-amp på samme forstærker bliver disse delt ud til 700/7 = 100W pr. kanal. Du vinder ikke noget ved det, da det er samme forstærker som skal trække læsset. Havde du en ekstra effektforstærker kunne onkyo'en levere 140W i 5 kanaler og den anden forstærker kunne så supplere med 100W til de resterende. Altså en samlet effekt på 900W vs. 700W. Sådan forstår jeg det ihvertfald.
 
Anima: Hvad er 100+100 ? Wink
 
Jeres opstilling er simplificeret, men ikke helt ved siden af men heller ikke helt korrekt.

Hans, hvad er 700 + 200? Wink

Jeg prøver bare at gøre det nemt at forstå hvorfor man først vinder noget ved en ekstra forstærker når man vil bi-wire. Man kan så diskutere alle de andre fordele, men rene Watt tal er noget som de fleste forstår.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Fordi forstærkeren kun har et bestemt antal Watt at dele ud i kanalerne. Så hvis den har 700W at dele ud af, så ved 5 kanaler vil hver kanal få 700/5 = 140W. Hvis man kører bi-amp på samme forstærker bliver disse delt ud til 700/7 = 100W pr. kanal. Du vinder ikke noget ved det, da det er samme forstærker som skal trække læsset. Havde du en ekstra effektforstærker kunne onkyo'en levere 140W i 5 kanaler og den anden forstærker kunne så supplere med 100W til de resterende. Altså en samlet effekt på 900W vs. 700W. Sådan forstår jeg det ihvertfald.
 
Anima: Hvad er 100+100 ? Wink
 
Jeres opstilling er simplificeret, men ikke helt ved siden af men heller ikke helt korrekt.

Hans, hvad er 700 + 200? Wink

Jeg prøver bare at gøre det nemt at forstå hvorfor man først vinder noget ved en ekstra forstærker når man vil bi-wire. Man kan så diskutere alle de andre fordele, men rene Watt tal er noget som de fleste forstår.
 
Jamen mere effekt er altid godt (næsten), men du tilføjer netop også mere effekt til fronterne ved at bi-ampe, selvom det er samme forstærker LOL.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 09:42

Dejligt med en livlig debat Smile

Jeg har læst lidt i vejledningen til min Onkyo også, og de skriver selvfølgelig at jeg vil få en masse ud af Bi-Amping.
 
Jeg har også aftalt med Dan's tv, at jeg får Bi-Wire/Amp kablet og så kan jeg bruge det som jeg ønsket det - og evt. sno de 2 par, hvis ikke jeg vil Bi-ampe.
 
Men jeg bør vel næsten gøre forsøget, uden at ødelægge noget selvfølgelig.
 
Højttalerne skulle komme i morgen, håber jeg...
 
Men fortsæt endelig med at komme med inputs i tråden, jeg bliver en del klogere Smile


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

 
Jamen mere effekt er altid godt (næsten), men du tilføjer netop også mere effekt til fronterne ved at bi-ampe, selvom det er samme forstærker LOL.


Det var jo netop også min tanke, at ligemeget hvad, må der vel være mere effekt på fronten. Det er også derfor jeg ikke lige kan se hvorfor det absolut kræver en ekstra forstærker.

Tror alle er klar over at man ikke får noget "professionelt" ud af det når man bruger samme forstærker til det, men synes nu alligevel det er en interessant diskussion, om man bare får LIDT ud af det eller absolut intet.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Dejligt med en livlig debat Smile

Jeg har læst lidt i vejledningen til min Onkyo også, og de skriver selvfølgelig at jeg vil få en masse ud af Bi-Amping.
 
Jeg har også aftalt med Dan's tv, at jeg får Bi-Wire/Amp kablet og så kan jeg bruge det som jeg ønsket det - og evt. sno de 2 par, hvis ikke jeg vil Bi-ampe.
 
Men jeg bør vel næsten gøre forsøget, uden at ødelægge noget selvfølgelig.
 
Højttalerne skulle komme i morgen, håber jeg...
 
Men fortsæt endelig med at komme med inputs i tråden, jeg bliver en del klogere Smile


Nu er de fleste (hvis ikke alle) bi-wire kabler samlet i et stik i den ene ende og to i den anden, ligesom en Y-splitter. Så det kan du altså ikke bruge til bi-amp.



Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Dejligt med en livlig debat Smile

Jeg har læst lidt i vejledningen til min Onkyo også, og de skriver selvfølgelig at jeg vil få en masse ud af Bi-Amping.
 
Jeg har også aftalt med Dan's tv, at jeg får Bi-Wire/Amp kablet og så kan jeg bruge det som jeg ønsket det - og evt. sno de 2 par, hvis ikke jeg vil Bi-ampe.
 
Men jeg bør vel næsten gøre forsøget, uden at ødelægge noget selvfølgelig.
 
Højttalerne skulle komme i morgen, håber jeg...
 
Men fortsæt endelig med at komme med inputs i tråden, jeg bliver en del klogere Smile

Nu er de fleste (hvis ikke alle) bi-wire kabler samlet i et stik i den ene ende og to i den anden, ligesom en Y-splitter. Så det kan du altså ikke bruge til bi-amp.

 
Det er ikke et færdigt kabel.
 
Jeg har købt løst kabel med 4 ledere, og så løse bananstik...


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 10:48
Jeg har ellers altid troet en forstærker regulerer sin udgangseffekt i forhold til hvad hvor mange kanaler som bliver belastet. Altså, den tilfører mere juice pr. kanal når der kun er 2 kanaler i brug, hvor den ubetinget har sin højeste udgangseffekt pr. kanal, hvor den så mere eller mindre deler effekten når eks. 5 kanaler er i brug.

Hvis det ikke er tilfældet er jeg da også blevet klogere. 


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg har ellers altid troet en forstærker regulerer sin udgangseffekt i forhold til hvad hvor mange kanaler som bliver belastet. Altså, den tilfører mere juice pr. kanal når der kun er 2 kanaler i brug, hvor den ubetinget har sin højeste udgangseffekt pr. kanal, hvor den så mere eller mindre deler effekten når eks. 5 kanaler er i brug.

Hvis det ikke er tilfældet er jeg da også blevet klogere. 
Du har jo en maksbelastning per kanal, så har du strømforsyningen (herunder reservetanken).
 
Så når du kan trække f. eks. 600W på strømforsyningen så kan du i princippet trække f.eks. 700W samlet ud på udgangene. Hvordan kan du nu gå til, jo der har du jo reservetanken (alle disse dejlige store ladelytter), den bruger man så af i de millisekunder der trækkes ekstra ud. Lyd er jo langt fra på højeste niveau hele tiden. Derfor ser man disse umiddelbart ikke logiske oplysninger.
 
Men det er klart jo mindre strømforsyning og jo højere effekt man vil trække per kanal jo hurtigere taber forstærkeren pusten.
 
Man kan så vælge og sige det er fusk eller også se det som det man reelt oplyser, hvad kan effektdelen smække ud på maks.
 


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Held og lykke med at køre bi-amping OG bi-wiring, så siger din forstærker PUFFF....!! LOL


Hvorfor skulle det sige puf hvis jeg føder det ene sæt terminaler på højttaleren med signal fra forstærker A og det andet sæt terminaler på højttaleren med et signal fra forstærker B, forudsat naturligvis at jeg har fjernet bøjlerne der kortslutter terminalerne på højttaleren?

Bi-wiring betyder jo ikke andet end at højttaleren har separate terminaler for enhederne og der benyttes mere end ET kabel. Om signalet i de 2 eller 3 kabler kommer fra samme forstærker eller fra forskellige har ikke betydning for at der er tale om "dobbelt- eller triplekabling" aka. bi- eller tri-wiring..

I et system med fx. to forstærkere med hvert sit kabel over til to sæt terminaler på højttaleren er der tale om både bi-amping og bi-wiring.

I et system med en enkelt forstærker og to kabler ført over til to sæt terminaler på højttaleren er der kun tale om bi-wiring.

Et system med en enkelt forstærker og to kabler der mødes i et sæt terminaler på højttaleren kalder jeg ikke bi-wiring, der er blot tale om at opnå et større kabeltværsnit ved at parallelkoble kablerne.

To forstærkere med hvert sit kabel der mødes i et og samme sæt terminaler på højttaleren er ganske rigtigt usundt..


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Held og lykke med at køre bi-amping OG bi-wiring, så siger din forstærker PUFFF....!! LOL


Hvorfor skulle det sige puf hvis jeg føder det ene sæt terminaler på højttaleren med signal fra forstærker A og det andet sæt terminaler på højttaleren med et signal fra forstærker B, forudsat naturligvis at jeg har fjernet bøjlerne der kortslutter terminalerne på højttaleren?

Bi-wiring betyder jo ikke andet end at højttaleren har separate terminaler for enhederne og der benyttes mere end ET kabel. Om signalet i de 2 eller 3 kabler kommer fra samme forstærker eller fra forskellige har ikke betydning for at der er tale om "dobbelt- eller triplekabling" aka. bi- eller tri-wiring..

I et system med fx. to forstærkere med hvert sit kabel over til to sæt terminaler på højttaleren er der tale om både bi-amping og bi-wiring.

I et system med en enkelt forstærker og to kabler ført over til to sæt terminaler på højttaleren er der kun tale om bi-wiring.

Et system med en enkelt forstærker og to kabler der mødes i et sæt terminaler på højttaleren kalder jeg ikke bi-wiring, der er blot tale om at opnå et større kabeltværsnit ved at parallelkoble kablerne.

To forstærkere med hvert sit kabel der mødes i et og samme sæt terminaler på højttaleren er ganske rigtigt usundt..
 
Mangler du ikke den mulighed for jeg vil anvende?
 
2 kabler fra en forstærker, men 2  forskellige udgange, til 2 forskellige sæt terminaler på højttaleren.
 
Det er vel også Bi-amping, selv om det er samme forstærker?


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: MarkR
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 13:04

Tror Pallec ser definitionen af bi-wiring ligesom jeg; at der fra en udgangsterminal er tilkoblet to kabler som tilkobles to forskellige terminaler på højtaleren(fx bas/mellem & diskant).

Denne definition bliver også bakket op af selveste wikipedia(Bi-wiring is a means of connecting a loudspeaker to an audio amplifier)

Hvis man samtidig kobler to forstærkere til vil der i næsten alle tilfælde sige puff(med mindre at højtaleren har 8 terminaler eller flere) .



Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af MarkR MarkR skrev:

Tror Pallec ser definitionen af bi-wiring ligesom jeg; at der fra en udgangsterminal er tilkoblet to kabler som tilkobles to forskellige terminaler på højtaleren(fx bas/mellem & diskant).

Okay, det er en begrænset udgave af den definition jeg har, det er muligt min definition er forkert..

Oprindeligt skrevet af MarkR MarkR skrev:

Denne definition bliver også bakket op af selveste wikipedia(Bi-wiring is a means of connecting a loudspeaker to an audio amplifier)

Materialet i Wikipedia kan skrives af alle og enhver, der er fx. ikke noget i vejen for at jeg editerer siden om bi-wiring og tilføjer min opfattelse af tingene, men det bliver tingene jo hverken mere rigtige eller forkerte af.

Kildematerialet til den nuværende side on bi-wiring er an temmeligt kritisk artikel der omhandler de ti største løgne/myter indenfor hifi, du kan evt. læse artiklen og selv afgøre om du synes den er et sagligt grundlag at lave en definition af begrebet bi-wiring over..

Oprindeligt skrevet af MarkR MarkR skrev:

Hvis man samtidig kobler to forstærkere til vil der i næsten alle tilfælde sige puff(med mindre at højtaleren har 8 terminaler eller flere) .

Ifølge din definition er det ikke muligt at lave bi-wiring med mere end en forstærker, så det er slet ikke relevant at være urolig for..



Skrevet af: MarkR
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 16:10

Jeg skrev også "selveste wikipedia" - altså var jeg en smule ironisk overfor min kildekritik. Men alligevel referer mange til wikipedia, da indholdet oftest er korrekt.

Desuden kan der også slåes megen tvivl om hvorledes bi-wiring rent faktisk hjælper eller ej.

Hvis definitionen var ukorrekt, ville det da også være mærkeligt hvorfor der både på den engelske, tyske(fin kildeangivelse) og den svenske wikipedia havde den samme definition?

http://www.google.dk/search?hl=da&defl=en&q=define:Bi-wiring&sa=X&ei=F8EgTJ6jNKCVOPTa9Rk&ved=0CBkQkAE - http://www.google.dk/search?hl=da&defl=en&q=define:Bi-wiring&sa=X&ei=F8EgTJ6jNKCVOPTa9Rk&ved=0CBkQkAE

http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/109419.html - http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/109419.html

http://www.oregondv.com/Audio_FAQ_Bi-Wire_Bi-amp%20.htm - http://www.oregondv.com/Audio_FAQ_Bi-Wire_Bi-amp%20.htm

http://www.audioholics.com/education/frequently-asked-questions/the-difference-between-biamping-vs-biwiring - http://www.audioholics.com/education/frequently-asked-questions/the-difference-between-biamping-vs-biwiring


Alt i alt 8 forskellige kilder og kun 1 nævner ikke at der kun er tale om 1 forstærker/receiver eller flere.


Men jeg kan da også tage fejl?



Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 12:04

Igen, tak for alle jeres inputs.

Jeg har idag modtaget mine højttalere, og jeg har valgt at lave Bi-Ampingen (med 1. forstærker! Smile ) og det lyder aldeles okay, for mine utrænede øren Smile


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 12:17
prøv for sjov at skifte mellem bi-wire og single wire, det er jo lynhurtigt,
med kortslurningsbøjlen, kablerne kan bare blive siddende i parallelt,
kan du via blind test, bevise ændringen ?


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: danji
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg har ellers altid troet en forstærker regulerer sin udgangseffekt i forhold til hvad hvor mange kanaler som bliver belastet. Altså, den tilfører mere juice pr. kanal når der kun er 2 kanaler i brug, hvor den ubetinget har sin højeste udgangseffekt pr. kanal, hvor den så mere eller mindre deler effekten når eks. 5 kanaler er i brug.
Hvis det ikke er tilfældet er jeg da også blevet klogere. 


De enkelte effektrin reguleres ikke efter den samlede belastning. Der kan muligvis være en meget lille ændring i udgangseffekten ved stor belastning af strømforsyningen, men det betyder blot at det er en dårlig (under-dimensioneret) strømforsyning.

Du kan afprøve det ved at koble din ene højtaler fra. I følge den teori, burde den anden højtaler spille dobbelt så højt (i et stereo setup).



-------------
Mvh dan.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

prøv for sjov at skifte mellem bi-wire og single wire, det er jo lynhurtigt,
med kortslurningsbøjlen, kablerne kan bare blive siddende i parallelt,
kan du via blind test, bevise ændringen ?
 
En blindtest vil vel kun give mening hvis en anden person lavede en opsætning, og bad mig lytte på den efterfølgende, og så skulle jeg gætte hvilken der er Bi-amped.
 
Hvis jeg selv laver ændringen er jeg bange for plasebo Smile


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

prøv for sjov at skifte mellem bi-wire og single wire, det er jo lynhurtigt,
med kortslurningsbøjlen, kablerne kan bare blive siddende i parallelt,
kan du via blind test, bevise ændringen ?
 
En blindtest vil vel kun give mening hvis en anden person lavede en opsætning, og bad mig lytte på den efterfølgende, og så skulle jeg gætte hvilken der er Bi-amped.
 
Hvis jeg selv laver ændringen er jeg bange for plasebo Smile
 
 
Og det er jo så heller ikke bare lige at sætte bøjlen på igen Wink.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Hvis jeg selv laver ændringen er jeg bange for plasebo Smile
 
Og det er jo så heller ikke bare lige at sætte bøjlen på igen Wink.


Jeg tror risikoen for placebo er meget reel, også selv om du forlader rummet og lader en kammerat montere eller fjerne bøjlerne. Vi aflæser en masse af kropssprog og selv om du hverken forsøger at "aflæse" om din kammerat har monteret dem eller ej og selv om din kammerat holder "pokerfjæs" så kan I sagtens "kommunikere" ubevidst alligevel..

http://sound.westhost.com/absw.htm har en interessant ide. Det er et supersimpelt kredsløb med et par relæer der der kan skifte mellem to stillinger. Personligt ville jeg nok udevide til 4 relæer så der også ville være omskift af ground, ikke kun af signalet..

Gutten har lavet den for at kunne blindteste mellem to forstærkere og skifte mellem de to forstærkere fra sin lytteposition, men opstillingen kan også sagtens bruges til at teste indflydelsen af forskellige højttalerkabler og fx. om biviring giver noget hørbart. Basalt set handler det om at han trækker en ledning med en trykknap over til sin lytteposition, en push-on/push-off kontakt så han ikke kan mærke om den er i den ene stilling eller den anden.. Når han trykker skifter relæerne om fra den ene signalkilde til den anden og når han trykker igen skifter de tilbage..

For at teste effekten af bi-wiring kan man bag på højttalerne fjerne broen og i stedet trække lidt ledning til et relæ der bestemmer om der er "bro" eller ej..

Jeg er selv "kabel-skeptiker" og kunne godt finde på at lave mig sådan en boks, jeg kan bare lige have fundet nogle "hifi-værdige" relæer så det ikke er dem der bliver den begrænsende faktor.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Hvis jeg selv laver ændringen er jeg bange for plasebo Smile
 
Og det er jo så heller ikke bare lige at sætte bøjlen på igen Wink.


Jeg tror risikoen for placebo er meget reel, også selv om du forlader rummet og lader en kammerat montere eller fjerne bøjlerne. Vi aflæser en masse af kropssprog og selv om du hverken forsøger at "aflæse" om din kammerat har monteret dem eller ej og selv om din kammerat holder "pokerfjæs" så kan I sagtens "kommunikere" ubevidst alligevel..

http://sound.westhost.com/absw.htm har en interessant ide. Det er et supersimpelt kredsløb med et par relæer der der kan skifte mellem to stillinger. Personligt ville jeg nok udevide til 4 relæer så der også ville være omskift af ground, ikke kun af signalet..
 
Smart!
Citér
Gutten har lavet den for at kunne blindteste mellem to forstærkere og skifte mellem de to forstærkere fra sin lytteposition, men opstillingen kan også sagtens bruges til at teste indflydelsen af forskellige højttalerkabler og fx. om biviring giver noget hørbart. Basalt set handler det om at han trækker en ledning med en trykknap over til sin lytteposition, en push-on/push-off kontakt så han ikke kan mærke om den er i den ene stilling eller den anden.. Når han trykker skifter relæerne om fra den ene signalkilde til den anden og når han trykker igen skifter de tilbage..

For at teste effekten af bi-wiring kan man bag på højttalerne fjerne broen og i stedet trække lidt ledning til et relæ der bestemmer om der er "bro" eller ej..

Jeg er selv "kabel-skeptiker" og kunne godt finde på at lave mig sådan en boks, jeg kan bare lige have fundet nogle "hifi-værdige" relæer så det ikke er dem der bliver den begrænsende faktor.
 
Sådan, lidt hårdt trukket op, så synes jeg måske vi er ude at skyde gråspurve med B17 bombere Smile
 
Det jeg var på jagt efter oprindeligt, var input til hvordan jeg skulle kable/koble mine højttalere, hvis jeg ville køre Bi-amping (wiring kaldte jeg det ved en fejl) - og jeg har nu fået en masse dejlig ekstra input, og jeg er blevet meget klogere.
 
Jeg kan godt se det interessante i at finde ud af om jeg faktisk kan høre forskel på om jeg bi-amper, eller ej, men for mig selv betyder det ikke så meget igen. Hvorfor vil jeg så bi-ampe? Jo, fordi jeg er typen der ofte siger "fordi jeg kan"!! Smile
 
Hvis jeg, efter de input jeg har fået her, ikke ødelægger noget, eller forringer min lyd ved at bi-ampe, så tror jeg jeg ladet der være som det er.
 
En kammerat har dog skrevet til mig, at han mener at jeg burde give diskanten sin egen kanal, og så koble woofer og mellemtone sammen i stedet - især fordi jeg har en okay aktiv Sub nu (XTZ W12.16) så det er ikke nødvendigt at føde wooferen separat, men burde måske hellere "kræse" for diskanten.
 
Hvis vi nu går ud fra at jeg faktisk får noget ud af at bi-ampe med en enkelt forstærkt, ville jeg så få mere ud af kammeratens forslag? 


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:


De enkelte effektrin reguleres ikke efter den samlede belastning. Der kan muligvis være en meget lille ændring i udgangseffekten ved stor belastning af strømforsyningen, men det betyder blot at det er en dårlig (under-dimensioneret) strømforsyning.

Du kan afprøve det ved at koble din ene højtaler fra. I følge den teori, burde den anden højtaler spille dobbelt så højt (i et stereo setup).

 
Det udsagn er meningsløst da du ikke tager forbehold for udgangstrinnet. Du kan jo ikke trække 20 ampere ud af en 10 amperes transistor bare fordi at den har en større strømforsyning bag sig. Det du nok mener er at det enkelte udgangstrin (et effekttrin er et synonym for en effektforstærker) er begrænset af den strømforsyning og lyttebank der er til rådighed.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

 
Jeg kan godt se det interessante i at finde ud af om jeg faktisk kan høre forskel på om jeg bi-amper, eller ej, men for mig selv betyder det ikke så meget igen. Hvorfor vil jeg så bi-ampe? Jo, fordi jeg er typen der ofte siger "fordi jeg kan"!! Smile
 
Tja, jeg kører selv med bi-wiring til mine stereo-højttalere, om jeg kan høre forskel? Nja, det ved jeg nu ikke, men nu havde jeg jo kabler til det, så hva' pokker Wink


-------------
mvh Christian


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Sådan, lidt hårdt trukket op, så synes jeg måske vi er ude at skyde gråspurve med B17 bombere Smile


Jamen helt enig, det var udelukkende i forhold til dine betragtninger om hvorvidt blindtests nu også var ægte blinde..

Min holdning er at folk skal være velkomne til at købe dyre kabler, platinbelagte stikdåser og alt det der hvis det giver dem en tilfredsstillelse. Tilfredsstillelsen kan være at de kan høre det lyder bedre/de tror at de vistnok kan høre det lyder bedre/det ser bedre ud/naboerne bliver imponerede/whatever. Hvis det giver dem en glæde så har de jo fået valuta for pengene, herligt!

Personligt må jeg dog trække lidt på smilebåndet. Signalkabler på tykkelse med en tommelfinger og hundedyre guldstik for at skabe optimal kontakt mellem cd afspiller og forstærker. Tager man låget af forstærker og cd afspiller opdager man at på den anden side af de imponerende guldterminaler i overstørrelse er der en tynd ledning eller metalbøjle ned til en halvkold tinlodning på et print og herefter fortsætter signalet via en tynd og uskærmet printbane tæt forbi en stribe komponenter der kan lave alle former for støj.. Eller hvad med at kigge inden i en højttaler? Mægtigt tykke kabler til 500,- kr. meteren over til højttaleren, men 1,5kv elektronikledning inden i højttaleren og et par mere eller mindre brummende spoler i delefilteret, jowjow..

Ovenstående er ikke møntet på dig, mere på den der generelle kabelforgudelse man tit møder når snakken går på hifi..

Med andre ord, hvis du allerede har kabler til bi-wiring så giv den gas og hyg dig med det. Hifi handler om at få en oplevelse og hvis oplevelsen, ægte eller placebo, er større med bi-wiring så er det vejen frem.. Smile


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 17:30
Bi = 2
Amp = amplifier = Forstærker
Wire = ledning
 
Bi-wire = 2 ledninger
Bi-amp = 2 forstærkere
 
Er det sværere?


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Bi = 2
Amp = amplifier = Forstærker
Wire = ledning
 
Bi-wire = 2 ledninger
Bi-amp = 2 forstærkere
 
Er det sværere?

Ja! Wink

Du sætter naturligt lighedtegn ved Amp = Amplifier, jeg mener det må være Amp = Amplifing - altså ikke enheden "forstærker", men handlingen "at forstærke"...

Så Bi (2) Ampling (forstærkning) kan godt foretages af en forstærker...



-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Sådan, lidt hårdt trukket op, så synes jeg måske vi er ude at skyde gråspurve med B17 bombere Smile


Jamen helt enig, det var udelukkende i forhold til dine betragtninger om hvorvidt blindtests nu også var ægte blinde..

Min holdning er at folk skal være velkomne til at købe dyre kabler, platinbelagte stikdåser og alt det der hvis det giver dem en tilfredsstillelse. Tilfredsstillelsen kan være at de kan høre det lyder bedre/de tror at de vistnok kan høre det lyder bedre/det ser bedre ud/naboerne bliver imponerede/whatever. Hvis det giver dem en glæde så har de jo fået valuta for pengene, herligt! [QUOTE]

Jeg er slet ikke uenig Smile

Jeg kan ikke have noget imod at folk køber de ting de mener tilfredsstiller deres egne behov (lige gyldigt hvilket behov) - så længe de er glade, så gerne for mig!

Jeg vil dog gerne have lov at have min mening om de kabler/stik whatever de køber Smile

F.eks. med HDMI kabler - der ryster jeg altså på hovedet af folk der skal trække dem 2 meter, og så køber et kabel til over 1000,-

[QUOTE]
Personligt må jeg dog trække lidt på smilebåndet. Signalkabler på tykkelse med en tommelfinger og hundedyre guldstik for at skabe optimal kontakt mellem cd afspiller og forstærker. Tager man låget af forstærker og cd afspiller opdager man at på den anden side af de imponerende guldterminaler i overstørrelse er der en tynd ledning eller metalbøjle ned til en halvkold tinlodning på et print og herefter fortsætter signalet via en tynd og uskærmet printbane tæt forbi en stribe komponenter der kan lave alle former for støj.. Eller hvad med at kigge inden i en højttaler? Mægtigt tykke kabler til 500,- kr. meteren over til højttaleren, men 1,5kv elektronikledning inden i højttaleren og et par mere eller mindre brummende spoler i delefilteret, jowjow..

Ovenstående er ikke møntet på dig, mere på den der generelle kabelforgudelse man tit møder når snakken går på hifi.. [QUOTE]

Det regnede jeg heller ikke med at det er... og jeg er igen mere eller mindre enig. Der er nu nok taget højde for nogle af de støjkilder du nævner, men ja - elektronikken i sig selv er sikkert ofte ikke skærmet i den grad, som de kabler og tilbehør som kunderne køber...

[QUOTE]
Med andre ord, hvis du allerede har kabler til bi-wiring så giv den gas og hyg dig med det. Hifi handler om at få en oplevelse og hvis oplevelsen, ægte eller placebo, er større med bi-wiring så er det vejen frem.. Smile

Kablerne var faktisk billigere end de "ikke bi-wire" kabler jeg også havde set på, og jeg kunne sådan set bruge dem til begge dele. Det er ikke et dyrt kabel som sådan, 70 kroner meteren, det er vist ikke så galt endda - til mine baghøjttalere og fronten er der endda kun købt kabler til 40 kroner meteren...

Det er vist kabler i den billige ende Smile

Jeg har nu haft mulighed for at skrue en anelse mere op - og jeg er ikke utilfreds med lyden so far, bi-amp/wire-placebo eller ej LOL


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 17:44
Tja
 
Hvad skal der til for at forstærke (amplify)?
En forstærker (amplifier)!
 
Så forskellen, må vel siges, at være ens.
 
Hvordan vil du få en forstærker til at forstærke signalet mere end en gang?
 
BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Tja
 
Hvad skal der til for at forstærke (amplify)?
En forstærker (amplifier)!
 
Så forskellen, må vel siges, at være ens.
 
Hvordan vil du få en forstærker til at forstærke signalet mere end en gang?
 
BS

Det er også det tråden er blevet drejet ind på om man kan/gør ved at trække 2 kabler fra samme forstærker, men fra forskellige udgange Smile

Jeg vil lige understrege at jeg ikke siger at man kan - jeg forsøgte bare at stille spørgsmålstegn ved din ligning Wink


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Tja
 
Hvad skal der til for at forstærke (amplify)?
En forstærker (amplifier)!
 
Så forskellen, må vel siges, at være ens.
 
Hvordan vil du få en forstærker til at forstærke signalet mere end en gang?
 
BS

Det er også det tråden er blevet drejet ind på om man kan/gør ved at trække 2 kabler fra samme forstærker, men fra forskellige udgange Smile

Jeg vil lige understrege at jeg ikke siger at man kan - jeg forsøgte bare at stille spørgsmålstegn ved din ligning Wink
Du skal være velkommen til at stille spørgsmål, det bliver vi alle bare klogere af :-)
Jeg vil overhovedet ikke stille mig op som ekspert på nogen måde det jeg skrev var bare min konklution af hvad begreberne/udtrykkene dækker over.
 
Kan man ikke også roligt sige at i en stereoforstærker er der reelt set 2 forstærkere en til højre og en til venstre kanal og i en surround forstærker er der 5/7/9 forstærkere til de forskellige kanaler? Sådan opfatter jeg det. Det er så måske mere korrekt at kalde det forstærkertrin i ligningen. Det må være min fej lEmbarrassed
 
BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Kablerne var faktisk billigere end de "ikke bi-wire" kabler jeg også havde set på, og jeg kunne sådan set bruge dem til begge dele. Det er ikke et dyrt kabel som sådan, 70 kroner meteren, det er vist ikke så galt endda - til mine baghøjttalere og fronten er der endda kun købt kabler til 40 kroner meteren...

Det er vist kabler i den billige ende Smile

Jeg har nu haft mulighed for at skrue en anelse mere op - og jeg er ikke utilfreds med lyden so far, bi-amp/wire-placebo eller ej LOL
Tillykke med det nye setup Smile Du må meget gerne uploade billede og indtryk når du har fået spillet lidt mere på dem. De skal jo gerne spille nogle timer de XTZer.
Hvilke kabler bruger du til baghøjtalerne ? Spørger bare af interesse ikke for at tilføje noget til den bi-amp/wire diskussion


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Kablerne var faktisk billigere end de "ikke bi-wire" kabler jeg også havde set på, og jeg kunne sådan set bruge dem til begge dele. Det er ikke et dyrt kabel som sådan, 70 kroner meteren, det er vist ikke så galt endda - til mine baghøjttalere og fronten er der endda kun købt kabler til 40 kroner meteren...

Det er vist kabler i den billige ende Smile

Jeg har nu haft mulighed for at skrue en anelse mere op - og jeg er ikke utilfreds med lyden so far, bi-amp/wire-placebo eller ej LOL
Tillykke med det nye setup Smile Du må meget gerne uploade billede og indtryk når du har fået spillet lidt mere på dem. De skal jo gerne spille nogle timer de XTZer.

Mange tak! Smile

Jeg har nogle relativ ringe mobil-billeder som jeg lige kan poste... dog ikke af baghøjttalerne da de endnu bare står på gulvet/nogle kasser - Hifi klubben havde ikke som lovet fået mine standere hjem...

Citér
Hvilke kabler bruger du til baghøjtalerne ? Spørger bare af interesse ikke for at tilføje noget til den bi-amp/wire diskussion

Dette er kablerne til baghøjttalerne...

http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3221p.html - http://www.danstv.dk/shop/supra-hoejttaler-kabel-3221p.html



-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 18:26
Lige et dårligt billede... skal have lånt mig et ordenligt kamera på et tidspunkt...

Og ja, centeren er hvid - det blev den leveret som ved en fejl, men får den byttet i næste uge!




-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Bi = 2
Amp = amplifier = Forstærker
Wire = ledning
 
Bi-wire = 2 ledninger
Bi-amp = 2 forstærkere & 2 ledninger
 
Er det sværere?
Wink


-------------
.....


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Lige et dårligt billede... skal have lånt mig et ordenligt kamera på et tidspunkt...

Og ja, centeren er hvid - det blev den leveret som ved en fejl, men får den byttet i næste uge!


Offtropic*
Behøver dine front højtaler ikke mere luft bag ud?


-------------
.....


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Lige et dårligt billede... skal have lånt mig et ordenligt kamera på et tidspunkt...
Offtropic*
Behøver dine front højtaler ikke mere luft bag ud?

De er faktisk blevet rykket mere frem end på dette billedet - men jeg synes ikke rigtig at jeg kan rykke dem længere frem end at de flugter med møblet - det ser fjollet ud Embarrassed


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Bi = 2
Amp = amplifier = Forstærker

Wire = ledning

 

Bi-wire = 2 ledninger

Bi-amp = 2 forstærkere & 2 ledninger

 

Er det sværere?

Wink
SÅDAN, man kan da heller ikke skjule noget........ ROFLPIMP

BS

-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 21:59
det er faktisk sværere, idet at funktionen at forstærke også kan udføres af et udgangstrin, hvilket er årsagen til at man har "uægte" biamp hvor det er et ekstra udgangstrin og ikke en ekstra effektforstærker der bruges. at det så ofte er reklamegøgl mere end reel forstærkning er så noget andet, desværre.
 
 


-------------
Crown - there is no substitute.



Print side | Luk vindue