Print side | Luk vindue

Lyd fra PC --> TV --> Surround anlæg

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83198
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 01:26


Emne: Lyd fra PC --> TV --> Surround anlæg
Skrevet af: kosteskaft
Emne: Lyd fra PC --> TV --> Surround anlæg
Skrevet den: 09-Juli-2010 kl. 22:22
Jeg er fanderme dårlig til lyd, så jeg håber der er en venlig sjæl eller to, der vil bruge sin tid på mig.

Jeg har en pc (Acer Revo 3610) sat til mit TV (Panasonic G20) via HDMI, so far so good.
Fra mit TV har jeg forbundet et surround anlæg/dvd-afspiller (Panasonic SA-PT550 (relativt ringe)) via et... øhh... det har et rødt og et hvidt stik i den ene ende (TV) og et jackstik i den anden ende (anlæg). Det sidder fra Audio Out i mit TV til Music Port på forsiden af mit anlæg. Og der er lyd!
Har også en Xbox og en PS3 sat til fjernsynet og det er al min lyd der bliver klaret. :)

Nu kommer mit spørgsmål så!

Er det en dårligere lyd jeg får, når det er via det røde/hvide-stik i stedet f.eks. optisk? (som jeg ikke ved noget om)

Ville den bedste løsning være at smide et HDMI-kabel fra TV til anlæg? Og kan man det?
Eller kan optisk klare det hele?


Ved godt det er mange spørgsmål, men jeg har ingen anelse om så noget. Håber i vil hjælpe... :)



Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Juli-2010 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af kosteskaft kosteskaft skrev:

Fra mit TV har jeg forbundet et surround anlæg/dvd-afspiller (Panasonic SA-PT550 (relativt ringe)) via et... øhh... det har et rødt og et hvidt stik i den ene ende (TV) og et jackstik i den anden ende (anlæg). Det sidder fra Audio Out i mit TV til Music Port på forsiden af mit anlæg. Og der er lyd!


Altså overfører du lyd i stereo.

Forbind helst din lydkilde direkte til susrroundanlægget, så har du mindst muligt forstyrrende kredsløb ind i mellem.

Klaus


Skrevet af: kosteskaft
Skrevet den: 10-Juli-2010 kl. 03:34
Nu tænker jeg mere om det rød/hvide stik kan klare 5.1, Dolby Digital og alt det andet gøgl, der findes på f.eks. bluray film?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Juli-2010 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af kosteskaft kosteskaft skrev:

Nu tænker jeg mere om det rød/hvide stik kan klare 5.1, Dolby Digital og alt det andet gøgl, der findes på f.eks. bluray film?


Som jeg skrev kan det rød/hvide overføre stereo. Alt det andet kræver en anden kabelføring....

Klaus


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 10-Juli-2010 kl. 09:48
For lige at uddybe Klaus' forklaring:
Du bør forbinde computeren direkte til lydanlægget med f.eks. optisk kabel. Sender du først lyden gennem et TV via HDMI, vil de fleste TV nedgradere 5.1 til stereo, før det ryger ud på TV'ets udgange. Det gælder også de digitale udgange, som ellers fint ville kunne udsende 5.1 lyd.

Jeg kender dog ikke G20. Måske opfører den sig anderledes end andre TV.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 10-Juli-2010 kl. 09:55
 
 For at få Surround fra MC, X-Box og PS3, så skal de tilsluttes direkte til Reciver med  Coax/Toslink. Ved Analog opnås kun Prologic.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: kosteskaft
Skrevet den: 10-Juli-2010 kl. 17:42
@Radiomanden

Coax/Toslink?


Skrevet af: ole post
Skrevet den: 10-Juli-2010 kl. 22:09
også kendt som digital/optisk kabel

-------------
Ole Hansen


Skrevet af: Schmidter
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 16:17
kunne man ikke også bare hvis man har en reciver med mange hdmi outputs, sætte computeren til forstærkeren, sætte ps3 osv til forstærkeren, og så sætte forstærkeren til tvet, alt med hdmi kabler?...
 
Så ville det så være forstærkeren som opskalrer videon, når kablet fra computeren først går i forstærkeren og så videre til tvet?... Ville det være bedst bare at have computeren til tvet via hdmi, og så have andet digitalt signal til lyd fra pc til reciever?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 16:27
 
 Det er jo noget man selv må afgøre, men hvis alt er tilsluttet med HDMI via Reciveren, så er den jo nødsaget til at være tændt når en enhed skal bruges, og det vil vel næppe i alle tilfælde være nødvendigt. Er det med hensyn til at kunne afspille HD lyd, så er det nødvendigt med en HDMI til Reciver ellers ikke, e.v.t Upscaling kan TVet selv, så medmindre at Scaler i Reciver er bedre, så er det ikke nødvendigt med HDMI den vej. 


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Schmidter
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 17:33
recieveren skal vel altid være tændt når tvet er? for at få lyd?...


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 18:59
 
 Der er jo højttalere i TVet, bruger kun Reciver til film, til Nyheder og diverse andet er det unødvendigt.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: kosteskaft
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 22:38
Hvordan ville i tilslutte en PS3, så i fik digital lyd/5.1?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 08:03
 
 Hvis som skrevet den skal kunne afspille HD lyd, så skal det være med HDMI, skal man ikke bruge det, så kan HDMI gå direkte til TV, og lyd til Reciver med Toslink.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: kosteskaft
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 17:37
Men hvordan ville du gøre det? HDMI fra PS3 til anlægget? Så er der jo ikke noget billede..?


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af kosteskaft kosteskaft skrev:

Men hvordan ville du gøre det? HDMI fra PS3 til anlægget? Så er der jo ikke noget billede..?


Det kræver at du har en receiver som sender billedet videre med en HDMI udgang, så:

HDMI fra PS3 til receiver, og HDMI fra receiver til TV.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Hvis som skrevet den skal kunne afspille HD lyd, så skal det være med HDMI, skal man ikke bruge det, så kan HDMI gå direkte til TV, og lyd til Reciver med Toslink.


Forudsat at TV'et sender 5.1 signal videre via Toslink og ikke bare 2.0 - Det bør man lige tjekke først, da man jo sagtens kan have fin glæde af alm. 5.1 selvom det ikke er HD.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 17:50
 
 Man forbinder da Direkte til Reciver med Toslink.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: kosteskaft
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 14:54
Jeg har kun 1 optisk indgang i min reciever. Findes der en boks, der kan give mig flere? Ligesom en usb-hub giver flere usb-indgange...


Skrevet af: danji
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 15:10
Det kan man sagtens få. Dette her er et eksempel på en optisk (toslink) http://www.avxperten.dk/omskifteresplitter/audio-omskifter/toslink-omskifter-%28digital-audio-switch%29.asp - switch .

Send al lyd ned til anlægget via denne, og send billede direkte i TV. Du har ikke mulighed for at sende HD lyd fra fx. PS3 til dit anlæg med det system du har, men når du har et DVD home theater er det nok ikke Blu-Ray der får reolen til at bugne.

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: kosteskaft
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 15:20
Hvorfor kan jeg ikke sende HD lyd fra min PS3? Confused
Bruger ikke mit DVD Home Theater til at afspille så mange film, eftersom der er bluray-drev i min PS3...

Så man kan altså godt bruge HDMI og Toslink og så sender den kun billedet afsted via HDMI og lyd via Toslink?


Skrevet af: danji
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 15:47
Hvor vil du sende det hen? Der er ikke HDMI indgang i dit anlæg, er der? Jeg Googlede lige en manual og der så det ud som om der kun var HDMI udgang således DVD afspilleren kunne sende TV signal op til TV'et.

Toslink har ikke båndbredde nok til at sende HD lyd. Der SKAL man bruge HDMI fra PS3 til anlæg.

Men hvis du har HDMI indgang, så intet problem. Men så behåver du ikke en Toslink switch.

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: danji
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af kosteskaft kosteskaft skrev:

Så man kan altså godt bruge HDMI og Toslink og så sender den kun billedet afsted via HDMI og lyd via Toslink?


Nemlig, ja.

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: kosteskaft
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 15:54
Hvad gi'r Toslink mig så som jeg ikke har? Jeg har lyd i stereo. Kan jeg få 5.1 lyd?


Skrevet af: kosteskaft
Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 06:04
Hvis alle HDMI indgangene bliver samlet til én via en reciever, hvordan vil de så blive vist på mit fjernsyn? Kan jeg godt have både min pc og min PS3 tændt samtidig, og kunne skifte mellem de to på fjernsynet?


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 06:11
Så fungerer din receiver som switch. Du bruger din fjernbetjening på receiveren til at skifte imellem.


Skrevet af: danji
Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af kosteskaft kosteskaft skrev:

Hvad gi'r Toslink mig så som jeg ikke har? Jeg har lyd i stereo. Kan jeg få 5.1 lyd?


Den analoge forbindelse kan give dig stereo og prologic. Det sidste er et forsøg på suround men er ikke 5.1. Det kan du få med Toslink. 5.1 eksisterer dog i forskellige kvaliteter. DTS og Dolby Digital er komprimeret i forhold til det originale optaget spor. Ægte HD lyd giver dig den ukomprimerede lyd men kræver mere båndbredde end Toslink kan give.

Derfor er det en rigtig god ide at skifte til optisk (meget bedre surround) men en HDMI receiver (forudsat vi snakker PS3, der kan også laves analog løsning) er nødvendig for den sidste forkælelse af dine ører :)

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: kosteskaft
Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 21:04
Det lyder til jeg ikke kan leve uden HD-lyd, så nu vil jeg købe en Onkyo TX SR508. Den tror jeg umiddelbart jeg vil få stor glæde af.
Jeg har set et sted i Tyskland, hvor jeg har handlet før, har den til små €300.


Skrevet af: danji
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 11:42
Sådan! God fornøjelse.

-------------
Mvh dan.



Print side | Luk vindue