Print side | Luk vindue

DVB-T2 et krav fra 2012 i alt nyt udstyr/Teracom

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83234
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 15:36


Emne: DVB-T2 et krav fra 2012 i alt nyt udstyr/Teracom
Skrevet af: reslfj
Emne: DVB-T2 et krav fra 2012 i alt nyt udstyr/Teracom
Skrevet den: 11-Juli-2010 kl. 17:42
Teracom.se der er moderselskab for Boxer og netop kar købt de danske tv-master, har planer om at  kræve at alt nyt udstyr, der godkendes i Sverige fra 2012, skal  understøtte DVB-T2. 
 
http://www.teracom.se/Documents/Produkter/Irdtesting/Teracom%20DTT%20receiver%20FAQ%202010-06%20008.pdf - http://www.teracom.se/Documents/Produkter/Irdtesting/Teracom%20DTT%20receiver%20FAQ%202010-06%20008.pdf
 
  • Q1. Is DVB-T2 required for all IRDs?
  • A1. No, DVB-T2 is still (2010) optional/recommended for the IRDs.  Basic IRDs only supporting DVB-T is still accepted. The plan is to mandate DVB-T2 in new IRD models from 2012.
 
Lars Smile
 
Jeg skal understrege, at dette ikke betyder, at Danmark nødvendigvis også vil kræve DVB-T2 fra 2012.


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.



Svar:
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 11-Juli-2010 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

 
Jeg skal understrege, at dette ikke betyder, at Danmark nødvendigvis også vil kræve DVB-T2 fra 2012.

Mon ikke der sker, så Danmark ikke komme bagud.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-Juli-2010 kl. 19:04
 
 Det må anses for værende en rimelig sansynlighed.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Marconi
Skrevet den: 12-Juli-2010 kl. 12:44
"Teracom.se der er moderselskab for Boxer og netop kar købt de danske tv-master, har planer om at  kræve at alt nyt udstyr, der godkendes i Sverige fra 2012, skal  understøtte DVB-T2. "

Det finns inget krav på Teracom godkännande av digitalboxar, teracom är ett vinstdrivande statligt ägt bolag, http://www.teracom.se/Om_Teracom/Vision_affarside/

tyvärr har de monopolställning i sverige och i danmark också tydligen.

Att så många i sverige tror att Teracommgodkända boxar är något nödvändigt är orsaken till att boxar i sverige är så få och dyra. Danmark ligger mycket bättre till där. Monopol är aldrig bra.

http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2009/PTS-begar-vite-av-Teracom/


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 12-Juli-2010 kl. 16:28
Det ville vel sige at alle dem der har købet et TV med DVB-T tuner, med det mål at tv ville kunne bruges efter 2012, så har spildt penge, ikke Question


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-Juli-2010 kl. 16:35
 
 Det vides jo endnu ikke, men det kan da være muligt, at T2 også indføres her hurtigere end det måske ellers var tiltænkt.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 12-Juli-2010 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det vides jo endnu ikke, men det kan da være muligt, at T2 også indføres her hurtigere end det måske ellers var tiltænkt.

Det kan de vel blive nød til, når fx. lande som England, Sverige og Finland nok er gået over til DVB-T2 før 2012 Question

Og det er jo EU plan at der skal værre flere HD kanaler i medlemslande og her passe TVB-T2 jo god ind i den plan.


Skrevet af: Kenneth.Wenzel
Skrevet den: 12-Juli-2010 kl. 23:08

Det er Teracom, som godkender Boxer TV godkendt udstyr til såvel det svenske og danske marked.
Derfor vil Teracom i nær fremtid kræve, at alt nyt udstyr skal kunne håndtere DVB-T2 m/ nordic specifikationer - og planen er pt., at det skal ske senest i 2012.
 
Jeg tror/gætter dog på, at det vil ske allerede til jul 2010.

Bemærk at en godkendt DVB-T / -T2 boks betyder, at forbrugeren kan få boksen "gratis" ved køb af et abonnement på minimum xx måneder.

Når de nye DVB-T2 bokse til de svenske og danske marked er klar, og som jo også kan bruges til almindelig DVB-T, så er det indlysende, at Teracom / Boxer TV ikke længere ønsker at give tilskud til de ”gamle DVB-T bokse.

Tilsvarende gjorde Teracom med mpeg2 bokse, hvor Teracom ikke længere ville godkende nye mpeg2 bokse, men kun nye bokse, som også kunne håndtere mpeg4, selvom Boxer TV i Sverige på daværende tidspunkt kun sendte i mpeg 2.

Det vil sige, at i nær fremtid, så vil alle nye Boxer TV godkendte bokse kunne håndtere DVB-T2. Men det betyder ikke, at Boxer TV begynder at sende i DVB-T2 – tværtimod. Boxer TV vil - efter min opfattelse - i mange år frem fortsat sende med almindelig DVB-T på MUX 3, 4 og 5.

Men det er min klareste overbevisning, at der kommer DVB-T2 i nær fremtid i Danmark på nogle nye mux. Det kan fx være på MUX6 og MUX 8 og i 2012 på MUX2 (udover Open Channels DVB-T2 forsøgsvirksomhed på Mux 7 indtil 2012).

MUX 6
Hvis MUX 6 ikke skal bruges til DVB-H (mobil TV), så vil det være oplagt at politikerne giver Boxer TV lov til at bruge MUX 6 til ”almindelig” TV og forhåbentlig med et krav om, at Boxer TV skal anvende den nye DVB-T2 modulationsform på denne mux.
Derved får Boxer TV hele 37 Mbit/s på den ene mux (mod de nuværende 22 Mbit/s): Herved får Boxer TV ekstra mulighed for at lancere nogle nye tilbud og forhåbentligt også nogle tv kanaler i HD.

MUX 8
Herudover er der MUX 8, som ligger i VHF båndet, som kan bruges i store dele i Danmark, og i hele landet fra 2015 Her kunne man f.eks. sende HD udgaverne af en række af tv-kanalerne fra MUX 3,4 og 5, som fx. Kanal 5 HD, TV2 Sport HD etc.

MUX2
Og det vil være helt oplagt at MUX2 i 2012 overgår til DVB-T2, når tv kanalerne på MUX 1 overgår fra mpeg2 til mpeg4. Her skal de sidste forbruger alligevel udskifte deres gamle mpeg2 bokse.

Takket været mpeg4 kompressionen, så er der på MUX 1 i 2012 plads til alle de nuværende tv kanaler på MUX1 og MUX 2 (på nær TV2, som jo i 2012 bliver flyttet over til en af Boxer TVs mux).

På MUX2 vil der være plads til ca. 5 HDTV kanaler. Det vil sige, at der er plads til såvel DR1 HD, DR2 HD samt TV2 HD plus to HD tv-kanaler mere.

Iøvrigt vil Danmarks Radio kunne spare en masse penge i distribution, idet de nu i mit forslag kun skal betale for ca. 2/5 del af kapacitet af MUX2.
 
Udgifterne til en MUX ligger i dag på ca. 45 millioner kr. om året. Da Folketinget betaler ca. 6. millioner kr. for deres 3 Mbit/s, så må DRs udgifter være ca. 39 millioner kr./år for MUX 2.

Da udgifterne til masteleje, strøm etc. er de samme, om det er DVB-T eller DVB-T2, så vil jeg postulere, at distributionsudgifterne er de samme.

Hvis det er rigtig, så skal DR fra 2012 kun betaler ca. 18. millioner kr. om året i stedet for de nuværende 39. millioner kr. En besparelse på ca. 21. millioner kr. om året, som DR med fordel kan bruge til at lave endnu flere gode tv-programmer.


Skrevet af: moho
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 14:47
Det der kan kun blive spændende. 

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

 
Jeg tillader mig lige at citere - nåja - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82467&PID=840628 - mig selv fra 28 juni.
 
"En anden mulighed kunne vel være, at Boxer og DR sammen udnyttede kapaciteten i mux1, mux2 og mux6 til at få en glidende overgang til DVB-T2.  Det vil uden tvivl være lettere med EU, hvis der er tale om en midlertidig aftale, der løser et halvvejs teknisk problem.
Mux6 kunne fx omstille til DVB-T2 i 2012 , samtidig med at MUX1 omstilles  til DVB-T/MPEG-4.

DR kunne så sende DR1/DR2 som SD via sine egne muxer og  lade Boxer sende DR1-HD/DR2-HD  via DVB-T2 på mux 6.  Som modydelse kunne Boxer få kapacitet til at sende fx 8-10 SD kanaler hos DR.
Herved ville Boxer få omkring den samme kapacitet på DVB-T, som de nu kan forvente på mux6.  Derudover ville Boxer få  plads til TV2-HD og  plads til yderligere 2 egne HD kanaler eller 8 SD kanaler via DVB-T2. 

Men måske vigtigst,  DR vil også 'markedsføre' DVB-T2 modtagere via sine gratis HD kanaler. Det kunne blive en ganske god støtte til Boxer.

Det kunne fx se således ud fra januar 2012:

MUX1 DVB-T/MPEG-4 (20 Mbit/sek, DR standard, 8-9 SD kanaler)
SD: DR1, DR2, DR-K, DR-børn, Lokal/tegn, TV2-region, Bo1,Bo2. (+ evt. Bo9)

MUX2  DVB-T/MPEG-4 (20 Mbit/sek, DR standard, 8-9 SD kanaler)
SD: Folketing,DR-upd, Bo3-8,  (+ evt Bo10)

MUX6  DVB-T2/MPEG-4 (37.2 Mbit/sek  5 HD kanaler)
HD:  DR1-HD, DR2-HD, TV2-HD  Bo-HD1, Bo-HD2."
Ikke nøjagtigt  det samme - men ikke langt derfra.  
 
Lars  Smile
 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 17:06
 
 Der er et hul i det. Det er jo meningen, at der så hurtigt som muligt efter overgangen i 2012 kun vil være DR i HD (DR1 og 2). SD udgår og ligeledes den nuværende DRHD.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Kenneth.Wenzel
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Jeg tillader mig lige at citere - nåja - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82467&PID=840628 - mig selv fra 28 juni.  Lars 
 
Hej Lars
 
Jeg tror, at MUX 6 er ledig allerede fra 1. november i år.
 
Jeg tror ikke, at Boxer TV vil lancere DVB-H, når både DR har sagt nej til at bruge og betale for deres 15 % af kapacitetet og at der ikke er (til mit kendskab)  andre operatører, som ønsker at købe en del af den kapacitet på 35 %, som Boxer TV er forpligtet til at sælge til de andre teleselskaber / operatører.
På et TDC pressemøde vedr. deres LTE måtte man konstatere at tre af koncernens direktører slet ikke viste hvad DVB-H er.
 
Jeg synes slet ikke, at dit forslag er særlig ambitiøs. Men nu er jeg også fortaler for, at der snarest muligt skal indføres DVB-T2 i Danmark.
Til gengæld kan jeg godt lide dine forslag, hvorledes Danmark kan få to i stedet for kun en DVB-T2 mux i VHF båndet ved at lave en lille koordinering med nogle af vores nabolande. Jeg tror, at det var et høringsforslag du sendte til IT- og Telestyrelsen eller var det til Kulturministeriet?
 
Desuden arbejder Open Channel på, at de nye DVB-T2 bokse også kan håndtere 1080p50 (og på længere sigt også den kommende 3D TV broadcast format). Desværre kan første generation af DVB-T2 bokse ikke håndtere 1080p50 takker været at Ofcom i UK ikke har villet stillet det som et mulig format. Derfor kommer 1080p50 først i 2. generation af DVB-T2 bokse, som kommer i år 201x.
 
Kenneth 


Skrevet af: Kenneth.Wenzel
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Der er et hul i det. Det er jo meningen, at der så hurtigt som muligt efter overgangen i 2012 kun vil være DR i HD (DR1 og 2). SD udgår og ligeledes den nuværende DRHD.
 
Ja det er hul i hovedet, hvis man fortsat kun ønsker at have knap 20 Mbit/s på en mux, når man kan få hele 37 Mbit/s.
 
Det er også hul i hovedet, at DR skal bruge penge på distributionsudgifter, hvis DR i stedet for kan bruge pengene til at lave flere gode programmer til gavn for licensbetaler. Hvem kan ikke bruge 20. millioner kr om året. 
 
Kenneth
 


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

 Jeg tror, at MUX 6 er ledig allerede fra 1. november i år.
 
Deromkring - det tror jeg også. Derfor tænkte jeg - Boxer opretter 8-10 nye SD kanaler  på mux6 til november i år.
 
Disse 8-10 kanaler kan man så flyttes til mux1+2 pr.  1 januar 2012 og sende dem  sammen med DR's  kanaler i SD.  Da DVB-T2 udstyr  til den tid vil have været på markedet i 12-15 mdr., vil der allerede være solgt mellem 500.000 og 1 mill  nye tv, der kan - eller burde kunne - modtage DVB-T2. (der blev solgt over 700.000 nye tv i 2009 ifølge branchen).    
 
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

Jeg tror ikke, at Boxer TV vil lancere DVB-H,
På et TDC pressemøde vedr. deres LTE måtte man konstatere at tre af koncernens direktører slet ikke viste hvad DVB-H er.
 
Naturligvis starter Boxer  ikke DVB-H  - Så store idoter kan ingen være.
Boxer har brug for flere indtægter,  og ikke nye udgifter i 'Amagerbank størrelse'. 
 
Men det er nu alligevel noget til grin med TDC's direktører - Er det den slag mennesker politikerne kalder "Stakeholders" og som de spørger, hvad de - politikerne - skal mene ?  - I guder -  Dead
 
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

Jeg synes slet ikke, at dit forslag er særlig ambitiøs.
Nu var jeg blandt de allerførste,  der skrev om DVB-T2 i Danmark - ja helt tilbage i forsommeren 2007 -  så det må stå for din egen regning.   Men for at udsendelser skal have nogen mening, så må der også være modtagere, der virker. Det synes jeg, de kommende 15-17 måneder fint kan bruges til at fortælle branchen og forbrugerne.
 
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

Til gengæld kan jeg godt lide dine forslag, hvorledes Danmark kan få to i stedet for kun en DVB-T2 mux i VHF båndet ved at lave en lille koordinering med nogle af vores nabolande. Jeg tror, at det var et høringsforslag du sendte til IT- og Telestyrelsen eller var det til Kulturministeriet?
Ja, til  mux8* høringen!  Det helt afgørende i dette forslag er, at Bornholm med DVB-T2 kan dækkes ganske godt  af ret meget svagere UHF signaler.  Årsagen er at øen er ret lille ~30 km og  fordi man allerede har bygget hjælpesendere ved Rønne, Nexø og på Hammeren.
 
Men jeg er ikke sikker på, at 'RF folkene' fra den analoge tid helt forstår, hvor meget bedre og mere flexibel DVB-T2 er i forhold til DVB-T.  Naturligvis er den analoge RF del grundlaget  for modtagelsen og det er over vand mod Polen og mod Rügen.  Det dæmper jo ikke signalerne særligt godt - hverken indgående eller udgående.  Men der er fx  175 km fra Rø til tv-masten for Koszalin og næppe over 12-13 km til nærmeste mast noget sted på Bornholm.  
 
Faktisk kan man i   notatet fra Teracom side 6 (link i første post )  se, at man i Sverige normalt vil anvende  en DVB-T2 mode, der giver 31 Mbit/sek i en 7MHz VHF kanal.   En tilsvarende UHF kanal  vil pga de 8 MHz båndbredde og muligheden for at anvende et guardinterval på kun 1/32 (33.6 km, 32k-extended mode) kunne få samme kapacitet, medens signalet vil være næsten 3dB mere robust (eller sendes med lige over halv styrke)
 
Jeg havde derudover forestillet mig, at hjælpesenderne skulle sende vandret  og i MISO mode.  Det vil kraftigt øge muligheden for at modtage signalet. Nogle steder vil man pga den nuværende antenneretning få signal fra både Rø og en hjælpesender, mange steder vil Rø eller den nærmeste hjælpesender være kraftig nok alene,  medens man  evt. må installere en ekstra UHF antenne i  områder med det dårligste signal.
Bornholm vil imidlertid derved helt kunne undgå VHF antenner - så det vil være  en ombytning af  en VHF antenner til alle  med en ekstra UHF antenne til  rimeligt få husstande - skulle jeg tro.
(Og mange i Rønne vil uden tvivl kunne klare sig med en indendørs antenne)
 
Det er  kedeligt, synes jeg, at man ikke anvender lidt krudt på at teste og måle på Bornholm, inden MUX 6 går i luften.     
 
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

Desuden arbejder Open Channel på, at de nye DVB-T2 bokse også kan håndtere 1080p50 .... Derfor kommer 1080p50 først i 2. generation af DVB-T2 bokse, som kommer i år 201x.
 
Ja, den manglende MPEG-4 støtte til 1080p50 er er ca den eneste grund jeg kan se til, evt at holde igen med at gøre DVB-T2 modtagere til et krav.  Da det mest er et problem med lidt mere hukommelse i og lidt mere fart  på de anvendte  MPEG-4 'chips', så skulle det nu være et ret løseligt problem. 
 
Det er faktisk helt fantastisk, at alle på fabrikant- og salgs-siden i 2007-2008 mente, at MPEG-4 var helt klar til HD, og at det var ret dumt at  bla Ofcom og den svenske regering  ville afvente DVB-T2,  før der kom HD via antennen.
  
Og  så står vi her i 2010 med super DVB-T2 support, medens MPEG-4 dekoderne  alligevel ikke kan klare udpakningen af  1080p50 FullHD.  
Det var vist igen den samme type direktører, som  du skrev om ovenfor, der fremturede som rådgivere i 2007-2008 ?
 
Lars Smile
 
PS! Jeg glemte lige, at jeg faktisk tror, man kunne lave en MUX-Ø(resund) på kanal 8.  der dækker fra Malmø /Dragør og nordpå, men er helt skærmet mod syd. Men det fandt jeg alligevel var lidt for eksotisk som høringssvar. Og så er der jo også  pt. kanal 35. 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Der er et hul i det. Det er jo meningen, at der så hurtigt som muligt efter overgangen i 2012 kun vil være DR i HD (DR1 og 2). SD udgår og ligeledes den nuværende DRHD.

Fuldstændig rigtigt!

Det ville gavne debatten hvis Lars og Kenneth forholdt sig realistisk til det der allerede er vedtaget og sidst fastslået ved det politiske forlig af 26. maj 2010. Det indebærer (hvad alle har kunnet forberede sig på gennem de seneste år), at DR1 og DR2 sendes i DVB-T MPEG4 HD-format (i MUX1). De omtaler nogle muligheder som efter min mening er politisk urealistiske og heller ikke er ønskelige.

Jeg er på ingen måde tilhænger af deres forslag om at lade Danmarks førende public servicekanaler, DR1 og DR2, sende i HD-kvalitet i den nye standard DVB-T2, og i SD-kvalitet til de borgere der ikke anskaffer sig nyt DVB-T2 modtagerudstyr. Borgerne har berettigede forventninger om at kunne modtage DR1 og DR2 i HD-kvalitet med DVB-T MPEG4 HD-modtagere.

Jeg ser heller ikke noget aktuelt behov for at indføre DVB-T2 i MUX 2 (Kenneth). Med DVB-T MPEG4 bliver der plads nok til DR1 HD og DR2 HD i MUX1. Og når den eksisterende DR HD samtidig ophører i MUX2, er der ledig plads i MUX2, som der endnu ikke er taget stilling til.

Det forekommer mig rigtigt at bruge de endnu ubrugte sendemuligheder i MUX6 og MUX8 til den nye standard DVB-T2. Her er der som i Sverige plads til 8-9 HD-kanaler. Efter nogle år vil DVB-T2 så være almindeligt udbredt i husstandenes udstyr, og derefter kan man uden det store bøvl gå over til DVB-T2 i MUX 1-5.



-------------
Venlig hilsen, Vilhelm


Skrevet af: moho
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 14:12
Når der tales om 7MHz sendt i VHF båndet, da bliver det spændende fordi det gør det.
Skulle NorDig og Teracom have fundet de vises sten, overfor alle andre parter som har med digital komprimering af tv at gøre.
Har desværre ikke læst bogen af Joel Brinkley om netop HDTV.
The Masked Engineer "Mario Orazio" har vel også nogle ting at tilføje; dog har jeg ikke direkte spurgt samme person.
I bund og grund troede jeg det var Fibre som skulle skaffe mere plads, det gjorde jeg virkeligt.  Når nu alle var vænnede til modtage via kabler, og så gradvist gå over til Fibrene. Jeg tænker ikke fiber ude på landet men i byernes kabelnet, hvor pladsen bliver mere trængt.  Wink 
 
Politikere og dette her ______ Censored Politikere har også talt om kunne vælge imellem enkelt betalbare programmer, så hvem er lige de meste troværdige.


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: moho
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 14:23
Efter jeg gik over til nøjes med analoge Grundpakke, fortæller min erfaring af man ville kunne modtage via et separat coax net som anvendte digitale programmer.
Hvis nogen siger det ikke er muligt!  Hvorfor er det da så effektivt dæmpet/skærmet at jeg ikke kan modtage noget, som siver ud fra naboen, altså af fuldpakken.
Hvis dette lyder tåbeligt _____ så tænk på hvordan jeg reagerer når jeg hører om Fibre, parallelt til mit oprindelige COAX.


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 14:24
Det vilel være rart hvis de fik fingeren ud herhjemme og kom med en udmelding om hvornår man regner med at indføre det. Der er ingen der gider købe et tv og så få at vide at det kun holder 1½ år. Det kan godt være mange herinde skifter tv så ofte, men det er stadig langt fra størstedelen der gør det.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 14:24
 
 Komprimering, hvad er det lige det har med de 7 Mhz kanaladskillelse at gøre som anvendes på VHF.
Nu vrøvler du igen.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Det vilel være rart hvis de fik fingeren ud herhjemme og kom med en udmelding om hvornår man regner med at indføre det. Der er ingen der gider købe et tv og så få at vide at det kun holder 1½ år. Det kan godt være mange herinde skifter tv så ofte, men det er stadig langt fra størstedelen der gør det.
ClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClap
 
Hvem starter en underskriftindsamling og får den sendt afsted Wink


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Det vilel være rart hvis de fik fingeren ud herhjemme og kom med en udmelding om hvornår man regner med at indføre det. Der er ingen der gider købe et tv og så få at vide at det kun holder 1½ år. Det kan godt være mange herinde skifter tv så ofte, men det er stadig langt fra størstedelen der gør det.
ClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClap
 
Hvem starter en underskriftindsamling og får den sendt afsted Wink

DVB-T2 komme som en tyv om natte, for pludselige har alle nye TV indbygget DVB-T2 tuner LOLLOLLOL


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 15:17
Ja, men hvornår er "pludselig"... Det er jo det der ikke er i orden... Kan ikke passe at folk skal "snydes" på denne måde hvert andet år.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Ja, men hvornår er "pludselig"... Det er jo det der ikke er i orden... Kan ikke passe at folk skal "snydes" på denne måde hvert andet år.
 
Nå går udviklingen jo med sin egen fart. Man kan som person eller som samfund  grundlæggende ikke undlade - over det lange forløb - at holde samme fart.   Når man så - også af mange gode grunde - vil lade folk selv bestemme hvad og hvornår, så vil der naturnødvendigt være nogen  'der lige har købt nyt' og ' bliver sure' næsten ligegyldigt, hvornår man skifter en standard.  
 
Hver gang man evt. skal beslutte en ny standard, er der mange, der har særinteresser, mange der ikke har nogen større indsigt hverken økonomisk eller teknisk og mange der  skal have et færdigt produkt i hånden,  før de kan tage stilling. 
 
Der er også mange forbrugere, der er 'her og nu shopping syge' og ikke vil afvente det nye. Det  uanset de er blevet orienteret om at nyt er på vej. Ja, utallige er de indlæg jeg har læst - også her på recordere - om at noget ikke var endeligt vedtaget og derfor kunne man se helt bort fra det.
 
Eller bare i få indlæg ovenfor, hvor Kenneth og jeg end ikke måtte foreslå at bruge DVB-T2 til DR1-HD i 2012. Jo, fordi politikerne havde jo godkendt DR's forslag om at sende DR1-HD og DR2-HD med brug af kun DVB-T.  
Men det kan da let ændres og kan ændres mange gange inden 2012.   Hvis det samlet set er godt for samfundet og især samfundsøkonomien, så skal det da overvejes og en dårligere beslutning  evt. ændres.  Om det så betyder lidt afsavn for nogle enkelte  eller at disse enkelte skal betale nogle få tusinde til et nyt tv -  det kan man ikke gøre meget ved.  
Man kan nok ret beset kun overflytte ulempen til nogle nye købere næste år, som så vil blive sure i stedet for de nuværende.
 
Når man skal indføre noget nyt, er det en gylden regel, først at finde ud af, hvordan det nye skal og bør se ud. Dernæst kan så man overveje hvordan man samlet set kommer 'herfra hvor vi står' på den mest rimelige måde.  Gør man det omvendte, så  indbygger man alt for ofte alt for meget af 'det gamle lort' i det nye.
 
I dette tilfælde har det offentligt og i flere år været påpeget, at elektronikindustrien betragter hele Europa som ét samlet marked, hvortil ENS produkter bygges og sejles i ENS containere fra Kina.
Det har også været klart, at  DVB-T2 'chips' ville blive indført som standard. Eneste uskikkerhed har været tidspunktet og især tidspunktet for discount modeller og små billige skærme.
 
Det er ikke nogen tyv om natten, men en fornægtelse af og manglende realisme i at bedømme sådanne udmeldinger.  
   
Lars   Smile
   


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: miri
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 17:50
Håbet er lysegrønt, men jeg tror ikke, at der er meget realisme i, at DR1/DR2 kommer på DVB-T2 i 2012. De mange vælgere, der blev lovet, at hvis de investerede i en MPEG4 tuner (men ellers ikke havde noget ønske om Boxer, DR Ramasjang, DR K eller DR HD), så ville de fortsat kunne se DR fra 2012, vægter sikkert tungt. Derimod vil nye HD kanaler under Boxer sagtens kunne gå over på DVB-T2, og der vil sikkert komme ny dato for, hvornår DR-kanalerne også skal flyttes til DVB-T2 (sikkert 2015-17), og først når denne dato er meldt ud, vil  radiobranchen skulle oplyse om, at DVB-T modtagere er en forældet teknologi med begrænset levetid.

-------------
miri


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 18:41
År 2015-17 er det ikke lange udsigter på at man ønske at gå over på DVB-T2, når sikke resten af Europa er for længes er gået over til DVB-T2, som jeg har forstået at de Tv der komme til efteråret skulle havde indbygget DVB-T2 tuner og man i flere nordisk lande går over til DVB-T2 i år 2012.

Og derfor ville der komme en del spørgsmål for kunde der har købet en af de nye tv modeler med indbygget DVB-T2 tuner, så mon ikke at man begynde at informer om DVB-T2 her til efteråret.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det kunne fx se således ud fra januar 2012:

MUX1 DVB-T/MPEG-4 (20 Mbit/sek, DR standard, 8-9 SD kanaler)
SD: DR1, DR2, DR-K, DR-børn, Lokal/tegn, TV2-region, Bo1,Bo2. (+ evt. Bo9)

MUX2  DVB-T/MPEG-4 (20 Mbit/sek, DR standard, 8-9 SD kanaler)
SD: Folketing,DR-upd, Bo3-8,  (+ evt Bo10)

MUX6  DVB-T2/MPEG-4 (37.2 Mbit/sek  5 HD kanaler)
HD:  DR1-HD, DR2-HD, TV2-HD  Bo-HD1, Bo-HD2."

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Håbet er lysegrønt, men jeg tror ikke, at der er meget realisme i, at DR1/DR2 kommer på DVB-T2 i 2012. De mange vælgere, der blev lovet, at hvis de investerede i en MPEG4 tuner (men ellers ikke havde noget ønske om Boxer, DR Ramasjang, DR K eller DR HD), så ville de fortsat kunne se DR fra 2012, vægter sikkert tungt.
 
Men læs nu en gang til og grundigt.  Bortset fra DR-HD, som jo alligevel skal udgå efter de nuværende planer, så kan alle DR's kanaler - også DR1 og DR2 og de nye regionale TV2 kanaler -  fortsat ses med  DVB-T/MPEG-4 (MUX1 + MUX2) - nåja jeg skrev DR-Børn, men det er samme  Ramasjang. 
 
Det er kun de nye HD versioner af DR1 og DR2, som man skal have en DVB-T2 modtager for at se.
 
Til gengæld får TV2 mulighed for at sende hovedkanaler som TV2-HD (og TV2 får en langt bedre undskyldning for den nye betaling).
Boxer får også plads til 2 nye HD kanaler og betaling for distribution af TV2-HD.
 
Alt sammen til nøjagtigt den samme totale omkostning til drift af senderene. 
 
Med til billedet skal også, at alle med MPEG-2 udstyr, alligevel skal anskaffe noget nyt og mange med fx en Strong 8010 MPEG-4 SD box, alligevel aldrig  kan se DR-HD  med sådan en boks.
Ligeledes skal alle, der vil se TV2, have en boks med kortlæser*, så er det da indlysende, at de bør købe en DVB-T2 boks.
 
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

...der vil sikkert komme ny dato for, hvornår DR-kanalerne også skal flyttes til DVB-T2 (sikkert 2015-17)...
 År 2015-17 er det ikke lange udsigter på at man ønske at gå over på DVB-T2, når sikke resten af Europa er for længes er gået over til DVB-T2, som jeg har forstået at de Tv der komme til efteråret ... og man i flere nordisk lande går over til DVB-T2 i år 2012.
 
Det er naturligvis en zillion år for lange udsigter - helt uden realisme - prøv at tænke 5 eller hele 7 år tilbage i tiden - 2003 -  det normale man købte var et CRT fjernsyn, 32" var stadigt en stor model  og man solgte også mange 4:3 modeller - ja faktisk også i 2005 -  Miri, år 2003 var 3 hele år før du skrev første gang her på recordere. Be real !
 
Sverige med 2 muxer og Finland med mindst 4 muxer starter allerede til efteråret med DVB-T2.  Digita - der driver de finske gamle DVB-T/MPEG2 muxer og DVB-H muxen - har søgt om tilladelse hos regeringen til også at skifte til DVB-T2 på en eller flere muxer (og i øvrigt om man må nedlægge DVB-H muxen).
Det er Boxer i Sverige, der planlægger at  stoppe med at godkende nye DVB-T1 bokse i 2012. I Finland vil det ret hurtigt blive indlysende,  at DVB-T2 er sagen. Finsk betalings-tv styres faktisk også af Boxer. 
 
Lars   Smile 
 
   
* Personligt er jeg imod denne gratis-kort TV2 model, men det er den pt. vedtagne. En alleomfattende licens har mange fordele - synes nu jeg.
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Kenneth.Wenzel
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 20:46

I den mediepolitiske aftale for 2011-2014 har politikerne besluttet, at DR kan sende DR1 og DR2 i HD-kvalitet fra 2012 i det omfang, der er kapacitet hertil.


Det fremgår ikke af medieforliget, at SD udgaverne af DR1 og DR2 vil blive lukket - og det tror jeg heller ikke vil ske.

Det skyldes, at antenneforeninger og kabel-tv selskaberne ikke må nedskalere en HD kanal til SD og en konsekvens heraf er, at DR1 HD og DR2 HD heller ikke kan eller må blive sendt analog på fællesantenneanlæggene. Med andre ord så vil en stor del af Danmarks seere i 2012 ikke kunne se DR1 og DR2 med mindre at man anskaffer sig en digital HD boks / fjernsyn. Og det er helt urealistisk.

 

I den mediepolitiske aftale er der heller ikke tage stilling til, hvornår man i Danmark vil indføre DVB-T2, men det kommer helt sikkert. Bemærk at regeringen har skrevet til EU-kommissionen (som tidligere omtalt her på recordere.dk), at den bør overveje at foreslå krav om, at alle tv-modtagere skal understøtte DVB-T2 efter en bestemt dato. Forslag skal ses i sammenhæng med det foreslåede krav om, at alle tv-modtagere solgt i EU efter en bestemt dato kan anvende de nyere kompressionsstandarder H.264/MPEG4.

 

Uanset vores snak om DVB-T2, så skal man huske på, at der i Danmark også er en del SD bokse i mpeg4, som i deres natur ikke kan håndtere HD. Det vil sige, at udover at der skal udskiftes en del mpeg2 bokse senest i 2012, så skal de forbrugere, der har købt en billig mpeg4 SD boks også skifte den ud til en HD model, hvis de også vil se DR1 og DR2 i HD. Ud fra en samfundsøkonomisk betragtning så bør forbrugerne, som ønsker at købe en ny boks / fjernsyn fra den 1. oktober 2010 købe en DVB-T2 boks / fjernsyn uanset om man vil se HD eller nogle af de nye tv udbud på de kommende DVB-T2 mux.

 

Derfor er det vigtig, at tv-branchen nu melder ærlig ud til forbrugerne, at der kommer DVB-T2 bokse / fjernsyn i løbet af i år (som jo også kan håndtere DVB-T), således at forbrugerne er klar over, at deres nye boks / fjernsyn ikke kan bruges til de nye HD tv kanaler, som vil blive sendt i Danmark (og i Sverige for os der bor i Storkøbenhavn).

 

For det andet vil det klæde Danmarks Radio og de mediepolitiske ordførere, at de fx den 1. oktober i år, når de første nordiske DVB-T2 bokse er på det danske marked, får meldt en dato ud, hvornår man indfører DVB-T2 på mux1 og/eller mux2, således at offentligheden er klar over, at der er noget der hedder DVB-T2.

 

Teracom / Boxer TV har taget deres ansvar ved at stille krav til deres hardware leverandører om, at de fremover bør/skal leverer bokse, som også kan håndtere DVB-T2 udover DVB-T – og så er vi tilbage fra det første indlæg i denne tråd.

 

Kenneth Wenzel



Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 20:55
kan du give eksempel på en mpeg4 SD boks der ikke kan håndtere HD
dem kan der ikke være mange af, eller har jeg misforstået det

grunden til der snart kommer dvb-T2, efter min mening.
boxer overlever ikke i Danmark på sigt uden at kunne sende HD.
alså andet end dr og dr2



Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 21:05
Kommer der dvb-T2 kommer der vel også dvb-C2??


Skrevet af: Kenneth.Wenzel
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

kan du give eksempel på en mpeg4 SD boks der ikke kan håndtere HD
dem kan der ikke være mange af, eller har jeg misforstået det

grunden til der snart kommer dvb-T2, efter min mening.
boxer overlever ikke i Danmark på sigt uden at kunne sende HD.
alså andet end dr og dr2

 
Som du kan se at indlægget før mit fra Lars: 
 
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

[quote=reslfj] fx en Strong 8010 MPEG-4 SD box, alligevel aldrig  kan se DR-HD  med sådan en boks. 
 
så har du svaret på dit spørgsmål. Desuden har Strong solgt rigtig mange af boksen, som iøvrigt heller ikke har en kortlæser i sig, så den kan heller ikke bruges i 2012 til at se TV2 med.
 
Kenneth Wenzel


Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

... Eller bare i få indlæg ovenfor, hvor Kenneth og jeg end ikke måtte foreslå at bruge DVB-T2 til DR1-HD i 2012. Jo, fordi politikerne havde jo godkendt DR's forslag om at sende DR1-HD og DR2-HD med brug af kun DVB-T. ..Lars. 

Hvis den bemærkning er møntet på mig, er den ganske urimelig. Jeg sætter netop pris på dine og nu også Kenneths forslag og igangsætning af debatten om DVB-T2.

Men jeg har en anden HOLDNING. Jeg er ikke enig i forslaget om fra 2012 at sende DR1 HD og DR2 HD i den nye standard.

Det har jeg begrundet i mit sidste indlæg, og jeg har ikke set noget indlæg der får mig til at ændre holdning.

Der nævnes nu i flere indlæg at mange alligevel skal skifte udstyr inden 2012. Jeg lægger til gengæld vægt på at en meget stor andel af husstandene med egen antenne i de sidste 1-2 år HAR KØBT udstyr til modtagelse af SD- og HD-kanaler i DVB-T MPEG4, og at de har en rimelig forventning om at kunne bruge det også efter 2012.

Der er desuden plads til DR1 HD og DR2 HD i MUX1 med DVB-T MPEG4 fra 2012.

Danmark bør selvfølgelig snarest tage stilling til anvendelsen af MUX6 og MUX8, og her kan Boxer TV eller anden betalingskanal-leverandør få plads til 8-9 HD-kanaler ligesom i Sverige. Politisk beslutning herom vil nok ske i 2011. Ligeledes bør Boxer TV inden alt for længe kun godkende DVB-T2-modtagere.

Sker det, vil Danmark hurtigt være længere fremme end Sverige. Danmark bruger i dag kun MPEG2 i MUX1, og dette ophører 2012. Sverige sender derimod fortsat hele 29 SD-kanaler i MPEG2 og har ikke planer om at gå over til MPEG4 i 2012. Tværtimod lover svenske Boxer at man fortsat kan se de 29 kanaler med MPEG2-udstyr.

Det er kun MUX5 der i Sverige bruges til MPEG4, og dette sendenet er først i år ved at blive taget i brug i hele Sverige. Det er formentlig den langsomme udbredelse af MPEG4 i Sverige der nu fremmer introduktionen af DVB-T2 fra efteråret 2010 og igennem 2011. Det kan Danmark hurtigt indhente.

Det er diskuteret om DR1 og DR2 på DTT-platformen vil blive sendt i SD, når DR1  og DR2 sendes i HD. Det er min opfattelse, men kan være forkert. Jeg har hele tiden regnet med at forbrugere uden HD Ready tv blev nødt til at bruge scartudgangen på en HD-modtagerboks for at kunne se HD-kanaler - naturligvis i standardformat.



-------------
Venlig hilsen, Vilhelm


Skrevet af: moho
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Det vilel være rart hvis de fik fingeren ud herhjemme og kom med en udmelding om hvornår man regner med at indføre det. Der er ingen der gider købe et tv og så få at vide at det kun holder 1½ år. Det kan godt være mange herinde skifter tv så ofte, men det er stadig langt fra størstedelen der gør det.
ClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClap
 
Hvem starter en underskriftindsamling og får den sendt afsted Wink

DVB-T2 komme som en tyv om natte, for pludselige har alle nye TV indbygget DVB-T2 tuner LOLLOLLOL
Jeg kunne kysse Dig StarTrek. Godt Du fortsat er her   Clap   Clap   Clap 

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: Glen
Skrevet den: 15-April-2012 kl. 17:53

Jeg har ikke kunnet finde ud af om det udstyr Boxer TV (incl. DVB-T2-bokse) har godkendt er 800MHz-bredbåndsrobust:
http://www.boxertv.dk/ - http://www.boxertv.dk/

Kan nogen svare på det?

-

Hvor mange reklamer/web-sider har I set, hvor der siden 2009 reklameres med, at tv-udstyr er robust overfor 800MHz-bredbånd?

-

Jeg har fundet denne:

LTE: Sådan forhindrer du, at LTE mobilt bredbånd forstyrrer dit tv billede:
http://www.triax.dk/Antennemateriel/LTE.aspx - http://www.triax.dk/Antennemateriel/LTE.aspx
Citat: "...
Se efter logoet, “LTE Protected – by Triax” for at sikre, at produktet lever op til Triax’ krav til at give dig det perfekte billede på din tv-skærm.
..."

-

Der er mere information her:
http://da.wikipedia.org/wiki/800MHz-b%C3%A5ndet - http://da.wikipedia.org/wiki/800MHz-båndet



-------------
hilsen Glen



Print side | Luk vindue