Print side | Luk vindue

Agurketid: Hvad blev der egentlig af release notes

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Nyheder, anmeldelser & omtaler
Forumbeskrivelse: Til nyheder, anmeldelser, omtaler (links også velkomne)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83312
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 09:46


Emne: Agurketid: Hvad blev der egentlig af release notes
Skrevet af: hummelmose
Emne: Agurketid: Hvad blev der egentlig af release notes
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 14:46
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=4008">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=4008 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=4008 -



Svar:
Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 14:54
Er jeg den eneste der savner bedre beskrivelse af, hvad opdateringer retter og nye faciliteter og funktioner der kommer, når fabrikanterne sender opdateringer af sted?

Ofte virker det mere som om at de er interesseret i at skjule deres fejl, end at give information til de teknisk hungrende som har kæmpet med problemerne.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 15:00

Jeg er fuldstændigt enig i kritikken. Der er dog som altid undtagelser, og firmaer der rent faktisk tager det seriøst.

Men jeg har et bud på årsagen der ligger bag: Internet-fora. De fleste firmaer ønsker simpelthen at servicere forbrugerne så lidt som muligt, fordi det koster penge. Takket være internet-fora finder folk ud af ting om deres udstyr som de ikke selv vidste. Finder man ud af at éns udstyr har fået nye features eller fejlrettelser, så vil man naturligvis gerne have det opdateret - og ikke alt udstyr er nemt at opdatere. Mange skal faktisk på værksted, eller have besøg af en autoriseret tekniker. Det er ikke en undskyldning, tværtimod burde firmaerne så have gjort det nemt og mere sikkert at opdatere udstyret. Men generelt, så ønsker mange firmaer ikke at "almindelige brugere" skal fedte rundt med opdateringer, fordi sandsynligheden for at det giver flere service-opkald er stor. Det er med andre ord udslag af en forældet tankegang fra producenternes side, og det gælder da også umiddelbart at dem der er bedst til at levere fyldestgørende release notes, er de mest fremadrettede, innovative firmaer, og firmaer der i høj grad lever på at lytte til kunderne.
 
P.S. Fremragende initiativ med debat-oplæg fra "officiel" kant Clap


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 15:09
Jamen jeg er såmænd heller ikke uenig.
 
Det jeg egentlig synes er det groteske er jo, at fabrikanterne, og stortset uden undtagelse, sender produkter på markedet, som i realiteten jo ikke er klar til salg. Klargøringen står køberen så for.
 
Det næste irreterende er, at meget ofte, så får køberen jo reelt ikke at vide hvad en firmware opdatering indeholder, og hvorfor.
 
Så jo, elendig kundepleje, som desværre næsten er alment udbredt fra producenternes side.Smile 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 15:11
Otto.

Jeg er enig med dig i, at de ikke er interesseret i at fremprovokere ønsker om opdatering som ikke er nødvendige, men der er også fabrikanter som tvinger opdateringer igennem, for at f.eks. ændre brugernes adfærd.

Tag f.eks. den opdatering til Sony PS3, der fjernede ekstern OS mulighed. Jeg brugte det ikke, men alligevel var jeg tvunget til at opdatere for at kunne bruge det device jeg havde betalt for. På Samsung er der problemer med jitter på billedet. De løser det med en opdatering, men de skriver det ikke, for så indrømmer de jo der var et problem.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Treated
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 15:18
burde være ved lov at kunder bliver informeret om den slags.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen jeg er såmænd heller ikke uenig.
 
Det jeg egentlig synes er det groteske er jo, at fabrikanterne, og stortset uden undtagelse, sender produkter på markedet, som i realiteten jo ikke er klar til salg. Klargøringen står køberen så for.
 
 
Men sådan vil det være så længe folk prioriterer nyeste features foran grundlæggende kvalitet, når de investerer. Konkurrencen om at komme først med de nyeste features er simpelthen så hård at der ikke er tid til at gennemteste produkterne før de er på gaden. Hvis en producent gør dét, og derfor er bagud med de nyeste standarder og formater, så sidder de selvsamme personer som brokker sig over at produkterne ikke er færdige, og piver over at de dyreste produkter har færre features og ældre teknik, end de billigste. Det er derfor jeg har forsøgt at argumentere for at faldende priser og hastig udvikling af teknologi ikke er godt for forbrugerne i længden. Markedet for gennemførte, gennemtestede produkter i høj kvalitet er stærkt vigende.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen jeg er såmænd heller ikke uenig.
 
Det jeg egentlig synes er det groteske er jo, at fabrikanterne, og stortset uden undtagelse, sender produkter på markedet, som i realiteten jo ikke er klar til salg. Klargøringen står køberen så for.
 
 
Men sådan vil det være så længe folk prioriterer nyeste features foran grundlæggende kvalitet, når de investerer. Konkurrencen om at komme først med de nyeste features er simpelthen så hård at der ikke er tid til at gennemteste produkterne før de er på gaden. Hvis en producent gør dét, og derfor er bagud med de nyeste standarder og formater, så sidder de selvsamme personer som brokker sig over at produkterne ikke er færdige, og piver over at de dyreste produkter har færre features og ældre teknik, end de billigste. Det er derfor jeg har forsøgt at argumentere for at faldende priser og hastig udvikling af teknologi ikke er godt for forbrugerne i længden. Markedet for gennemførte, gennemtestede produkter i høj kvalitet er stærkt vigende.
Helt enig Otto, simpleficeringen af produkter og salgsmetoder, manglende kompetance hos salgsfolket osv osv, det fører ikke ret meget godt med sig - og slet ikke overfor forbrugerenSmile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Otto.

Jeg er enig med dig i, at de ikke er interesseret i at fremprovokere ønsker om opdatering som ikke er nødvendige, men der er også fabrikanter som tvinger opdateringer igennem, for at f.eks. ændre brugernes adfærd.

Tag f.eks. den opdatering til Sony PS3, der fjernede ekstern OS mulighed. Jeg brugte det ikke, men alligevel var jeg tvunget til at opdatere for at kunne bruge det device jeg havde betalt for.
 
Det synes jeg så er en lidt anden (og meget værre) problemstilling. Jeg mener nu faktisk at det fremgik af release notes at denne mulighed blev fjernet, men du står reelt med valget mellem at acceptere begrænsningerne eller afskære dig fra shop osv, og med tiden nye spil efterhånden som de kræver den nye firmware. Det er et stort problem, fordi man reelt fjerner en funktion der var i produktet ved købet. Jeg vil påstå at man vil kunne påberåbe sig en mangel ved produktet i dén situation, rent juridisk tror jeg man vil kunne vinde en sag mod Sony på det punkt. Man får nok bare ikke så meget ud af det andet end pengene retur. Men på generelt plan, så tror jeg vi vil se en principiel retssag om lige præcist dette på et tidspunkt, præcist som at Microsoft blev dømt til at betale erstatning for konkurrenceforvridning mht. frit valg af net-browser, så tror jeg at Sony ville tabe en sag der gik på fjernelse af en funktion der var der ved købet.
 
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

På Samsung er der problemer med jitter på billedet. De løser det med en opdatering, men de skriver det ikke, for så indrømmer de jo der var et problem.
 
Ja, og dette synes jeg helt klart er et problem, for jeg mener ikke at de kræsne entusiaster der ved hvad de skal kigge efter, har eneret på ordentlig kvalitet. Men det er en ting der er vanskeligt at lovgive om.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Men jeg har et bud på årsagen der ligger bag: Internet-fora. De fleste firmaer ønsker simpelthen at servicere forbrugerne så lidt som muligt, fordi det koster penge. Takket være internet-fora finder folk ud af ting om deres udstyr som de ikke selv vidste. Finder man ud af at éns udstyr har fået nye features eller fejlrettelser, så vil man naturligvis gerne have det opdateret - og ikke alt udstyr er nemt at opdatere. Mange skal faktisk på værksted, eller have besøg af en autoriseret tekniker.


Netop i den situation kunne præcise changelogs mindske behovet for at udføre de besværlige firmware opdateringer. Hvis opdatering X.Y.Z. specifikt retter 6 fejl som du ikke selv oplever, er der ikke nogen grund til at installere denne firmware (jeg opdaterer meget sjældent BIOS på mine computere hvis der ikke er nogen fejl som skal rettes). Hvis der samtidig var en offentlig tilgængelig liste (ala bugzilla) med anerkendte fejl, kunne forbrugerne se hvornår "deres" fejl bliver rettet.

Når der ikke gives nogen information, er det helt naturligt at alle forbrugere tror at den nyeste firmware løser deres problemer.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 17:35
Jeg finder det selv problematisk at det er nødvendigt at skulle opdatere sit AV-udstyr.
 
Jeg vil tro, der er et hav af ganske almindelige forbrugere der ikke aner hvad man skal gøre i sådan en situation. Hvorfor overhovedet bruge tid på den slags?! Jeg har købt en vare og den virker vel som den skal?!
 
Hvad angår de manglende oplysniger om hvad opdateringen dækker, mener jeg da at kunne huske at Toshiba var ganske gode til at komme med en liste over problemer ved deres HD DVD afspillere der nu skulle være løst.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det er et stort problem, fordi man reelt fjerner en funktion der var i produktet ved købet. Jeg vil påstå at man vil kunne påberåbe sig en mangel ved produktet i dén situation, rent juridisk tror jeg man vil kunne vinde en sag mod Sony på det punkt. Man får nok bare ikke så meget ud af det andet end pengene retur.

Jeg har faktisk læst om en, som fik 800,- retur fra Amazon, da han reklamerede over netop denne mangel. Men da Amazon ikke er Sony, og udbetalingen skete frivilligt, siger det selvfølgelig ikke noget om juraen.


Skrevet af: Gromit
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 17:50
Det er vel "kun" Hi-Fi nørder, der opdatere deres grej om nødvendigt.
 
Alle andre forbrugere aner ikke en jante om og hvad "opdateringer" er, og accepterer deres dyrt indkøbte legetøj som det er - på godt og ondt. 
 
I virkeligheden burde dertvære obligatorisk påkrævet for en given producent, at maile nyheden om en opdatering helt automatisk til deres kunder.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Jeg finder det selv problematisk at det er nødvendigt at skulle opdatere sit AV-udstyr.
 
Jeg vil tro, der er et hav af ganske almindelige forbrugere der ikke aner hvad man skal gøre i sådan en situation. Hvorfor overhovedet bruge tid på den slags?! Jeg har købt en vare og den virker vel som den skal?!
 
Nu er der jo altså også opdateringer, som tilføjer funktionalitet, der ligger ud over det, du var blevet stillet i udsigt ved købet.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 18:37

If it ain’t broke, don’t fix it, som man siger på fransk. Men der er jo stor forskel på, hvilke produkttyper, der kræver firmwareupdates – og så er der nogen, hvor det slet ikke kan lade sig gøre; højttalere og analoge forstærkere f.eks.

Problemet er vel opstået, fordi computere og mikrochips har sneget sig ind i lyd- og billedudstyr, som dermed er blevet modtagelige for alskens mere eller mindre nødvendige opdateringer.  Og desværre har av-producenterne tillagt sig uskikken fra computerverdenen ved at lancere produkter, som ikke er testet godt nok, og som i princippet er at betragte som beta-versioner.



Skrevet af: Fatterikk
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 19:33
Gå nu ud i solen og nyd det er sommer LOL

Du har jo for lidt at gå op i, opdater din WEBER Confused


Skrevet af: dimzen
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 20:03
Philips er gode til at skriver hvilke fejl der er rettet i deres TV firmware :)
Se f.eks side 4 her:
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpcontent.pl?tmplt=ePlatform%20-%20Philips&scy=DK&slg=DAN&mid=Link_Software&sct=LCD_TV_SU&cat=TV_CA&session=20100713135948_178.21.93.35&grp=SOUND_AND_VISION_GR&ctn=42PFL8404H/12&dct=FUS&did=ENG&reldct=FUR&file=/files/4/42pfl8404h_12/42pfl8404h_12_fur_eng.pdf#toolbar=0&zoom=100 - http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpcontent.pl?tmplt=ePlatform%20-%20Philips&scy=DK&slg=DAN&mid=Link_Software&sct=LCD_TV_SU&cat=TV_CA&session=20100713135948_178.21.93.35&grp=SOUND_AND_VISION_GR&ctn=42PFL8404H/12&dct=FUS&did=ENG&reldct=FUR&file=/files/4/42pfl8404h_12/42pfl8404h_12_fur_eng.pdf#toolbar=0&zoom=100


Skrevet af: Rod83
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 20:12
Men det Panasonic godt nok IK' Thumbs Down. Jeg tror vi er oppe på v 2.408 i firmwaren (Wacko) mens der på deres officielle stadig står at det er 2.004 - dog står hvad den forbedre. Men via viera cast hvor de fleste af os har fået de seneste opdateringer kunne jeg da godt tænke mig en lille forklaring hvad præcis det er man opdatere - fordi at finde den slags info på deres side (eller kundeservice - HA! LOL) er mere eller mindre håbløst.  

-------------
Panasonic TX-P50G20E ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79511&title=brugeranmeldelse-af-panasonic-txp50g20e - anmeldelse )|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim


Skrevet af: slate
Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 21:13
Panasonic.. enig http://panasonic.jp/support/global/cs/bd/download/bd35/bd35_euro.html - http://panasonic.jp/support/global/cs/bd/download/bd35/bd35_euro.html
 
Sony er lidt bedre, men de mangler til gengæld historik...
http://support.sony-europe.com/tvhc/downloads/downloads.aspx?site=odw_da_DK&f=FW_Bravia1730EA&ch=1&m=KDL-32V5500 - http://support.sony-europe.com/tvhc/downloads/downloads.aspx?site=odw_da_DK&f=FW_Bravia1730EA&ch=1&m=KDL-32V5500
 
Men det er også en afvejning; personligt opdaterer jeg næsten altid, men andre siger opdater kun hvis du har et problem. Men det var nu rart hvis man kunne se i en historik om en's problem er løst.


-------------
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107


Skrevet af: Sir. HiFi
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

Det er vel "kun" Hi-Fi nørder, der opdatere deres grej om nødvendigt.
HiFi-folket opdatere ikke, de opgradere deres grej! Wink


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Sir. HiFi Sir. HiFi skrev:

Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

Det er vel "kun" Hi-Fi nørder, der opdatere deres grej om nødvendigt.
HiFi-folket opdatere ikke, de opgradere deres grej! Wink
Thumbs Up Ha ha!



Print side | Luk vindue