Print side | Luk vindue

Speakon

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=87573
Udskrevet den: 28-Maj-2024 kl. 23:23


Emne: Speakon
Skrevet af: Irenicus
Emne: Speakon
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 12:50
Jeg har fået (!) et sæt Stax SR30 af min onkel, og har nu bestemt mig for at de skal sættes til. I den forbindelse render jeg dog ind i nogle problemer, da min forstærker kræver Speakon stik, men der er kun 1 kabel, til L+R minus og plus poler. Dette giver så problemer, da Speakon stikkene er opbygget i 2 hoveddele, den ene er den hvor du skruer kobberet i den faktiske hun del, og delen hvor du fastgører selve kablet bedre til stikket. 
Da jeg kun har 1 kabel har jeg derfor ikke rigtig mulighed for at benytte delen hvor du fastgører selve kablet, men hvor vigtigt er denne del? Kan jeg undvære?



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 13:49
 
 Smid lige nogle billeder op, så man kan se hvad man har med at gøre.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 14:32
Her er Stax boksen, med det ene kabel, hvorpå Speakon stikkene skal sidde.

< ="utf-8">Det billige Speakon stik samlet.

Det billige Speakon stik, adskilt

Neutrik Speakon stik, samlet (I øvrigt kan jeg ikke adskille dette stik igen, det låser)

Neutrik stikket adskilt.

Har siddet og eksperimenteret en smule, og det billige stik SKAL monteret helt, ellers kan det ikke holdes sammen, mens Neutrik stikket godt kan undvære de to dele der ikke har blå farve. PÅ længere sigt vil jeg gerne lave et re-cable, så Neutrik stikkene kan monteret ordentligt, altså således at gribe mekanismen kan fange kablet, og jeg vil også gerne have mere kobber i, da det lige nu ligner noget 0,75 mm2.
Men lige nu vil jeg bare gerne have det til at spille, så overvejer at strippe Stax kablet en smule mere, og se om det er muligt at få dem monteret, især hvis det er ret vigtigt at bruge hele stikket. 


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 16:08
 
 Som jeg ser det, så skal du montere et stik på sort og rød, og et på grøn og hvid, eller hvad der nu er plus og minus på de 4 ledere. Så har du L+R. Hvordan det monteres på stikkene har jeg ingen ide om.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 16:54
Det er jeg nu ikke så meget i tvivl om. Problemet lå mere i vigtigheden af delen der sikrer stikket bedre, og fik svar andetsteds at det ville kunne gå, så længe der ikke bliver revet voldsomt i kablet.

Jeg har nu monteret det, og kan kun sige WOW! De Stax spiller langt bedre end mine AKG, hvilket var forventet, men også bedre end anlægget!

Eneste problem er så at anlægget spillet MEGET lavt efter at Stax boksen er sat imellem, og forvrænget længe inden det når til et acceptabelt lytte niveau. Stax sættet har været på en loft i nogle år, så mistænker at det er boksen, men må lige udelukke det ved at sætte HT direkte til igen, hvilket desværre er noget besværligt, særligt grundet stikkene.
Andre, lettere ideer, er velkomne!


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 17:01
 
 
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Eneste problem er så at anlægget spillet MEGET lavt efter at Stax boksen er sat imellem, og forvrænget længe inden det når til et acceptabelt lytte niveau.
 
 Skyldes ganske givet, at det ikke er den rigtige impedans, så derfor.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 17:10
Hmm... Det lyder skidt... Hvad kan der gøres, hvis noget?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 17:18
 
 Nu ved jeg ikke hvad den box på billedet gør, men det er en omskifter af en art, er det til Headset.? Har den været brugt til det Headset der hører til den.? Hvis det er tilfældet, så er det der problemet er.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 17:37
Det er det nemlig!
Det er en omskifter mellem HT'er og hovedtelefonerne, da drives af min forstærker. Boksen er også noget der hørte med til hovedtelefonerne.
Det er egentlig også den jeg mistænker. Hvis problemet er impedans problemer, hvad kan der så gøres?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 17:44
 
 Der skal om muligt laves en Impedans tilpasning i omskifteren.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 17:53
Det lyder svært... Eller dyrt LOL
Hvad medfører det mere specifikt? Evt. hvem har ekspertisen i KBH området til det?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 18:04
 
 Det ville sikkert være nemmere og billigere at købe en ny omskifter. http://www.av-connection.dk/?ML=372 - http://www.av-connection.dk/?ML=372  Den har udtag til Headset.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 18:09
Problemet er at Stax bruger et særligt stik


Men det var da godt at vide, så ved jeg hvad jeg skal nu.
Mange tak for hjælpen!


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 18:13
 
 Hvis det er den type stik der bruges til HT Out, så skal det jo bare tilsluttes til den omskifter jeg Linkede til, den har vil jeg antage standard tilslutninger, så det skulle ikke være et problem.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 19:17
Det er stikket som sidder på hovedtelefonerne, så det er nødvendigt at have en lignende udgang.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 19:24
 
 Den omskifter jeg linkede til har jo et normalt Jack Out til Headset, det er der jo på dit nye Headset i forvejen, omskifteren tilsluttes højttaler udgangene.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 19:42
Billedet jeg linkede til, er af stikket der sidder på hovedtelefonerne, så alm. jack vil ikke kunne bruges.

Om ikke andet har jeg i mellemtiden fundet fejlen, selvom det er pinligt.
Jeg skulle til at sætte mit andet sæt Speakon på HT kabler, og tænkte at jeg ville prøve at se hvad der skete hvis jeg vendte faserne i den ene. Så kom musikken pludselig tilbage!
Tilsyneladende er japanerne ALTID omvendte! Havde sat rød til rød og sort/blå til sort/blå hele vejen igennem, men mellem boksen og til HT'er skal det altså være sort til rød.


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 21:45
Boksen er en step-up transformator, som bruges til at drive de elektrostatiske hovedtelefoner, som du har fået af din onkel. Du kan ikke erstatte den med en omskifter-boks. Ud af boksen kommer der en grå ledning, med fire individuelle ledere. De skal sættes til din forstærkers L+ L- R+ R- terminaler. Det står bag på boksen hvad der er til hvad. Derudover skal dine højttalere sættes til boksens højttaler-klem terminalter. Der står markeret hvad der er hhv L+ L- R+ R-.
 
Jeg forstår ikke din beskrivelse af din forstræker speakon-terminer. Dem jeg kender til, skal du bruge en til hhv højre og venstre udgang på forstærkeren.


-------------
mvh Christian



Print side | Luk vindue