Print side | Luk vindue

Tablets, hvad skal de til for?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91411
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 14:00


Emne: Tablets, hvad skal de til for?
Skrevet af: Kandersen
Emne: Tablets, hvad skal de til for?
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 10:41
Jeg synes det er tid til noget ordentligt debat om endnu en dims, som i mine øjne blot er gammel vin på nye flasker.
 
Jeg vil gerne lige understrege, jeg har intet imod dem som sådan. Jeg er mest af alt nysgerrig efter at vide, hvorfor denne interesse pludselig er steget så voldsomt. Hvad skal de til for. Hvad er meningen med dem. Hvad tror du er fremtiden med dem?
 
Debatten kommer sig af nyheden og dets kommentarer, som kan læses her:
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=4609&zoneid=5 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=4609&zoneid=5
 
Kom med jeres inputs, og gerne hvis i allerede har erfaring med disse nye Tab´s.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Svar:
Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 10:50
Jeg tror den nye interesse skyldes, at det først for nylig er lykkes at lave en tablet, hvor både dens touch screen og integration med brugeroplevelse og dertil egnede applikationer fungerer tilpas godt.

Den er ikke livsnødvendig, men det er der ved gud intet af det vi interesserer os for herinder, der er, men en række af de ting, man ellers ville gøre på en computer, fungerer i mine øjne bedre og hurtigere på fx en iPad. Det er primært webbrowsing, men også forskellige apps samt betjening af musik og lyd via fx Apple remote.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 11:13
Tablets er, som jeg ser det, en nyere opgraderet PDA. (PDA - Personal Digital Assistant, eller Håndholdt PC om man vil).
 
I og med den er nyere, så er ydelsen i den grad steget. Og det betyder, at mange ting nu selvfølgelig bliver mere interessante fordi ventetiden ikke bliver sat på prøve. Men funktionsmæssigt, så kan jeg ikke finde nogen forskel overhovedet.
 
PDAén går helt tilbage til 1992. Og pudsigt nok blev den præsenteret på CES dengang for første gang. Det skulle altså tage godt og vel 18-19 år, før man også fandt funktioner til den, som man kunne bruge til noget, samtidig med man selvfølgelig også lige skulle give den et nyt navn, (Tablet). Imellemtiden har vi har adskellige look alikes, som f.eks små bærbar computere, mobiltelefoner som udvikler sig meget i retning af PDAén.
 
Ang. såkaldt interessante funktioner, som f.eks Panasonic har "opdaget", kan man bruge dem som fjernbetjening. Pudsigt nok, så var det een af det vigtige funktioner, som jeg brugte min Dell Axim X3i til for snart rigtig rigtig mange år siden. Godtnok var det bøvlet at sætte op, og jeg kunne kun bruge IR, men den kunne det, og den var faktisk rigtig god til det. Derfor kan det undre mig, at dette pludselig skulle være en fantastisk funktion, bare fordi Panasonic ser lyset.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 11:15

Jeg lægger gerne ud, på trods af at jeg (endnu?) ikke selv ejer én. Jeg kan nemlig godt se pointen, og jeg tror mange af dem der harcellerer imod selve konceptet, ganske enkelt misforstår hvordan det er folk bruger dem - og, som det desværre ofte er tilfældet, har svært ved at sætte sig ind i at andre mennesker har andre forbrugsmønstre end én selv. Dette fænomen mener jeg personligt er årsagen til 90% af de "skænderier" der løber af stablen i kommentarerne.

Som jeg også nævnte i kommentarerne: Jeg tror mange forsøger at sætte en tablet ind i stedet for noget. De leder efter hvilket forbrug de har nu, som tablet'en skal overtage. Det er en helt forkert indgangsvinkel. Pointen er at man ændrer sit forbrugsmønster. Hvad skulle pointen så være i det? Jamen det er jo ganske enkelt bare en luksus-ting, ligesom så meget andet vi beskæftiger os med: I nogle situationer er en laptop eller desktop computer mest praktisk, i andre er en mobiltelefon mest praktisk, og i andre igen vil en mellemting være mest praktisk. Det drejer sig om at se gevinsten i at gå væk fra tankegangen om ét apparat der styrere det hele, og i stedet se mod at have mange forskellige apparater der tilgår de samme data, og så benytte dét apparat der er mest praktisk i situationen. Mere frigørelse fra de enkelte stykker hardware, men stadig have adgang til mails, kontakter og internettet i det hele taget. Jeg vil ikke give eksempler, for det er alt for nemt at argumentere imod det specifikke eksempel med "jamen så gør jeg bare sådan og sådan". Der er _altid_ en omvej og en genvej til ting, med fordele og ulemper, og ingen løsning er den bedste for alle.
 
Det er faktisk om noget netop dét der er argumentet for tablet-markedet. Det er IKKE et spørgsmål om at "alle" skal have en bestemt størrelse tablet. Det er _netop_ et spørgsmål om at gøre markedet mere åbent. Lad os sige at du kan vælge mellem computere med 2" skærm, 5", 7", 10", 13", 15", 17", 21", 24" og 30" (fordelt over forskellige typer, f.eks. iPod Nano, iPhone, iPad, Macbook Air, Mac Pro osv, eller tilsvarende Android/Windows produkter). Der er formentligt ingen der har brug for alle typer. Men mens f.eks. marathon-løberen gerne vil have en 2" til løbeturen, en 10" til stuen, og en 21" på kontoret, så vil forretningsmanden måske have en 5" i jakkesættet, en 10" til stuen og en 15" laptop til mødelokalet. Nogle kan nøjes med to apparater, andre vælger at have fire eller fem.
 
Hvorfor er tablet'en så blevet populær lige netop nu? Det mener jeg der er et par forskellige årsager til. Den ene er at wifi er blevet hvermandseje. Her tænker jeg mest sådan rent mentalitets-mæssigt, vi tænker ikke længere over hvordan en ny dims kan kobles på internettet, det gør vi bare. Den anden er Cloud. Det er i stigende grad normalt at være koblet op til de samme data, fra forskellige computere. Eksempelvis Gmail betyder at dét at have en ekstra computer i huset, ikke er nogen særligt stor udfordring, i forhold til tidligere. Den tredje er dén som appe-haderne helst ikke vil høre, men som ikke desto mindre er sand: Det var bare tilfældigvis nu at der kom et produkt på markedet, der er i gennemført kvalitet, kan dét der er brug for, og som alle kan finde ud af at bruge. Jeg vil påstå at hullet mellem mobiltelefon og computer hele tiden har været der, der er bare ingen der har opsøgt det, og derfor har man som forbruger affundet sig med at gå på kompromis og bruge enten et for lille apparat (PDA/smartphone'n), eller et for stort (laptop'en).
 
Og selvfølgelig er det et luksus-apparat. Selvfølgelig kan du udføre de samme opgaver med andre apparater. Du kan også se tv på et 14" tv. Det er nok dér den største misforståelse ligger - når folk siger "jamen jeg har jo ikke BRUG for den", så forstår de ikke at det slet ikke er et modargument. Det er RIGTIGT - vi HAR ikke brug for den. Men den er bare fed at have alligevel. Ligesom med så meget andet gadget-nørderi vi ikke har BRUG for.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Tablets er, som jeg ser det, en nyere opgraderet PDA. (PDA - Personal Digital Assistant, eller Håndholdt PC om man vil).
 
 
Jeg forstår ikke dit argument. Ja, det er en nyere, opgraderet, forstørret PDA. Det er dét der er hele pointen, med streg under "større".
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

I og med den er nyere, så er ydelsen i den grad steget. Og det betyder, at mange ting nu selvfølgelig bliver mere interessante fordi ventetiden ikke bliver sat på prøve. Men funktionsmæssigt, så kan jeg ikke finde nogen forskel overhovedet.
 
PDAén går helt tilbage til 1992. Og pudsigt nok blev den præsenteret på CES dengang for første gang. Det skulle altså tage godt og vel 18-19 år, før man også fandt funktioner til den, som man kunne bruge til noget, samtidig med man selvfølgelig også lige skulle give den et nyt navn, (Tablet). Imellemtiden har vi har adskellige look alikes, som f.eks små bærbar computere, mobiltelefoner som udvikler sig meget i retning af PDAén. 
 
Dér er jeg så overhovedet ikke enig. Smartphones er en mere direkte afløser for PDA'en, når du kigger på størrelsen, og de er i dén grad slået igennem, også før iPad kom til. At PDA'en ikke slog igennem for 18-19 år siden, er ganske enkelt fordi kvalitet og funktionalitet ikke var til det dengang.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Jeg tror den nye interesse skyldes, at det først for nylig er lykkes at lave en tablet, hvor både dens touch screen og integration med brugeroplevelse og dertil egnede applikationer fungerer tilpas godt.

Den er ikke livsnødvendig, men det er der ved gud intet af det vi interesserer os for herinder, der er, men en række af de ting, man ellers ville gøre på en computer, fungerer i mine øjne bedre og hurtigere på fx en iPad. Det er primært webbrowsing, men også forskellige apps samt betjening af musik og lyd via fx Apple remote.

Det er det samme jeg ville skrive, så ingen grund til at gentage. 

Og iPad'en har udfyldt et hul, jeg før troede jeg kunne bruge en bærbar pc til. Jeg havde en 12" bærbar, men har allerede brugt iPad mere på et par måneder, end jeg brugte den bærbare på to år. 
Den er klar med det samme, og på nettet lige så hurtigt. 




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
 Det er _netop_ et spørgsmål om at gøre markedet mere åbent. Lad os sige at du kan vælge mellem computere med 2" skærm, 5", 7", 10", 13", 15", 17", 21", 24" og 30" (fordelt over forskellige typer, f.eks. iPod Nano, iPhone, iPad, Macbook Air, Mac Pro osv,
En ipod nano er vel næsten en tablet i 2"



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Tablets er, som jeg ser det, en nyere opgraderet PDA. (PDA - Personal Digital Assistant, eller Håndholdt PC om man vil).
 
 
Jeg forstår ikke dit argument. Ja, det er en nyere, opgraderet, forstørret PDA. Det er dét der er hele pointen, med streg under "større".
 
Hmm, det er muligt jeg misforstod. Men der var en vis person der i nyhedens kommentarer skrev, at Tablet ikke er det samme som PDA Wink
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Dér er jeg så overhovedet ikke enig. Smartphones er en mere direkte afløser for PDA'en, når du kigger på størrelsen, og de er i dén grad slået igennem, også før iPad kom til. At PDA'en ikke slog igennem for 18-19 år siden, er ganske enkelt fordi kvalitet og funktionalitet ikke var til det dengang.
 
Det er fordi du udelukkende fokuser på størrelsen nu Otto, og ikke gørelsen. Jeg fokuser netop på gørelsen (eller funktionaliteten) og de "nye" bud på funktioner, som disse Tab´s har fået. Eksempelvis den om Panasonic som har set lyset i at bruge den som fjernbetjening. Den funktion er bestemt ikke ny. Og det kræver ikke en Tab anno 2010-2011 at kunne gøre det som de gør. Det krævede sådan set bare en PDA anno 2003 til præcis det samme. Eller Philips Pronto som vist også er lige omkring den tid. Forskellen, og det virkelige interessante i den nyhed fra Panasonic er, at de benytter WiFi til det istedet for IR. Og det er det jeg mener med, at selvom min gamle PDA fra 2003 også havde WiFi, så er det interessant, at producenterne nu endelig begynder at se på funktionaliteter i andre enheder, og udnytte disse. Det som man kan frygte er, at Panasonic og måske et par andre, bliver de eneste som bruger WiFi til at fjernbetjene deres TV/enheder med, og så ryger den ide på gulvet igen, for folk gider ikke blive låst, medmindre at en mere eller mindre tilfældig Tab/PDA/Smartphone/Whatever kan samle funktionaliteterne op igen.
Omvendt er Panasonic låst til foreløbig deres egene enheder, eller de få enheder som kan styres via WiFi (mener Samsung også har en model. Men om de virker sammen aner jeg ikke). Det betyder, at Panasonic´s bud kan gå hen og blive en meget unødig dyr løsning, som i sig selv kan få hele ideen til at falde på gulvet. Det er jo netop det der skete med PDAérne. Der var ikke rigtig nogen der samlede funktionaliteterne udover de gængse, specielt da OS som Windows Mobile kom frem.
Fik jeg forøvrigt nævnt at min PDA også havde navigation fra TomTom. Det var iørvigt den eneste årsag til jeg købte den i sin tid, og det var i 2004.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
 Det er _netop_ et spørgsmål om at gøre markedet mere åbent. Lad os sige at du kan vælge mellem computere med 2" skærm, 5", 7", 10", 13", 15", 17", 21", 24" og 30" (fordelt over forskellige typer, f.eks. iPod Nano, iPhone, iPad, Macbook Air, Mac Pro osv,
En ipod nano er vel næsten en tablet i 2"

Du har fat i noget af det rigtige her.. Og jeg vil tro vi ender med at måtte erkende, at en Tab anno 2010-2011 faktisk har eksisteret i mange år. Den har bare heddet noget forskelligt, og er opgraderet med tiden.
 
Min udvidelse af denne mening er, at jeg synes det har været en meget forbigået enhed, der kunne have været udnyttet meget bedre for mange år siden. Det gør ikke Tablet´s dårlige idag. Det gør blot at man undre sig, specielt når der så kommer fokus på funktioner idag, som faktisk eksisterede for mange år siden. Nogen må have sovet i timen et sted, eller ikke set et behov dengang, påtrods af det har eksisteret faktisk talt siden begrebet fjernbetjening til TV kom frem.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:06
man kunne vel også se den udvikle sig til en slags "livsfjernbetjening" som via forskellige apps og individuelle behov løser en masse informations og udvekslingsbehov, kalender, overvågning, styring af alarmer, varme osv osv.

-------------
Mvh

René


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:07
Taplets er efter min mening / holdning en afløser for små notebooks.

Taplets plus sider: er nemme at bruge , ingen boot tid fylder meget lidt, holder strøm rimeligt længe.

Kræver ingen IT kundskaber, Alt foregår på skærmen så den også er nem at bruge i mørke.

Har selv en iPad som afløser min gamle notobook. Og især til sofa surf bliver den brugt dagligt.

Ang fremtiden for dem: Ja de kan jo næsten bruge til alt i hjemmebioen, Styre lyd Billed og lys hvis man ønsker.

Og enig det er jo ikke nyt, men verden er bare klar til dem lige nu....


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:24
Her er mit input på begrebet og dimsen , tablet.
 
skærm
- Bog læsning , dokumentering,  opslag..  (læs også lydløs søgning)
- skærm mæssigt bedre overblik end mobilen som smartphone (4" er for lidt)
- bedre mulighed for at præsentere produkter for sælgere (størrere skærm)
- enklere at præsentere fremvisninger ved møder
- afhænging af h/w mulighed for endnu bedre skærm til udendørs brug
 
størrelse
- Fylder ikke meget. men indeholder alverdens informationer lige ved hånden.
- gigant lager allerede nu
- kan ligge i de flester tasker,mapper etc..
 
brugen
- engentlig flytning af mobilens smartphone egenskaber, til mere funktional brug i dagligdagen.
- for nogle hurtig tilgang til information afhængig af Operativ system.
    ved 1 tryk (power-on) uden skærm sikkerhed altså, på android
    ipad er det 2 tryk? eller mere..
- enkel adgang til applikationer uden brug af mus/tastatur


Skrevet af: Jwin
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:


Har selv en iPad som afløser min gamle notobook. Og især til sofa surf bliver den brugt dagligt.

Præcis. Sofa-surf ser jeg som det primære formål.  Så kan den alt muligt andet spændende, men iPad'ens Sofa surf opfylder et behov, som jeg ikke var klar over at jeg hade Tongue
 
J


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:


Og enig det er jo ikke nyt, men verden er bare klar til dem lige nu....
 
Se, det er en pointe/argument jeg kan forstå. Og der er nok i stor stil det som er den primære årsag.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:49
Kan vi blive enige om, at meget af alt det her handler om størrelse. At vi har allerede dimser som kan mange, omend de fleste af de ting, men det er pt. størrelsen som gør Tablet´s så interessante?


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: antilles
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 14:08
Da iPad blev released var min holdning helt klart at nu rablede det fanme for Apple! Og jeg gjorde bestemt ikke noget for at ændre det syn, indtil jeg ½ år senere var i USA og kom forbi en apple store. Hmm tænkte jeg, jeg tror liiige jeg sniger mig ind og prøver sådan en iPad, så jeg kunne overbevise mig selv om at jeg ikke har brug for en og at det bare er en latterlig gadget.... Og lige der, i indgangen til apple butikken, blev jeg ramt at det store afgnavede æble - lige i fjolleren. Hele følelsen af at bruge iPad, bare det at smide ikonerne frem og tilbage på skærmen, bladre i bøger og zoome i blowseren var så fedt og gennemført at min holdning lige blev smækket 180grader rundt. Nu skulle jeg bare finde en undskyldning for at købe en asap! Det kniber så lidt... Bedste bud er film til datteren på bagsædet, men der er 3400 kr måske lidt for dyrt synes jeg.

Pointen er, fra mit synspunkt, at apple igen har defineret et produkt, ikke med tekniske specs, men med en brugerflade der interagerer med brugeren (hvilket må være et rimeligt krav til en brugerflade) iPad gør ganske enkelt det man forventer den gør. Det var samme princit de introducerede med iPhone. Apple opfandt smartphones - tjaa måske ikke ideen, men det princip at når du nu alligevel er koblet op på nettet, hvorfor skal du så ikke let og hurtigt kunne tilgå de data der ligger deroppe. Om det så er en vejr udsigt eller dine private billeder. Ders løsning var apps, igen et genialt træk fordi det tillod at pakke data, som normalt blev præsenteret i en blowser, ind i en inpakning der passede på skærmen af telefonen. Hvis ikke en moderne telefon mindst kan det en iPhone kan er det bare ikke en smart phone. 

Så igen tror jeg at apple har skubbet hele markedet i den rigtige retning. iPad (hvad enten man kan finde en undskyldning for hvorfor man bare SKAL eje den eller ej) er bare et fedt produkt. Jeg håber de andre kan følge med, så jeg ikke tvinges til iTunes (Dead)

Jeg vil lige nævne at jeg ikke ejer andet apple grej end en iPod (konen har en iphone)


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 14:11
Størrelse og håndtérbarhed vil jeg nærmere sige. Førhen kunne jeg godt finde på at bruge min iPhone/Android i sofaen til at tjekke nettet, men så gik jeg som regel hen efter min laptop når der var eks. forumindlæg, der skulle svares på. Med min iPad, så er det nu slut. Alt foregår fra iPad'en og telefonen er efterhånden degraderet til ... ja, en telefon. Laptop'en kommer kun frem hvis der er ting der kræver programmel, såsom redigering af billeder, kodning af diverse til hjemmesiden og des lige.

Jeg vil undlade at starte "Flash"-debatten, men i visse tilfælde, så må jeg også hive den bærbare frem for at få læst sider med Flash-indhold/applikationer.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kan vi blive enige om, at meget af alt det her handler om størrelse. At vi har allerede dimser som kan mange, omend de fleste af de ting, men det er pt. størrelsen som gør Tablet´s så interessante?
Det siger mange kvinder vist også? Wink
 
Men ja, bruger interface kommer så også oveni med det ny Android 3.0 som nok hjælper en del over på platformen med følelsen af det som ipad brugere kalder en bedre oplevelse, så er det klart opfyldt når den offentliggøres..
 
Hvis ikke "ipad2" kommer med disse widget og onscreen funktioner og flash, så kan Android godt blive foretrukken også på bruger oplevelsen i fremtiden, så iOS 5.x måske?
 
Brugerfladen flytter bjerge her.. og tablet'n er klart med til at få os over på at bruge sådanne brugerflader, og som flere allerede har godt kendskab til fra deres "smart" telefoner.
 
Man skal vel huske at brugerfladen danner grundlaget for fremtidige holografiske brugerflader som vil fungere på præcis samme måde.. (måske allerede som man ser i serier og film) Så tablet'n lærer os dette oveni.
Og det er vel ligesom med SMS, vi vidste ikke vi havde brug for det, før vi fik muligheden..
Der er jo stadigvæk dem som mener en telefon kun er til at tale i.
 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


En ipod nano er vel næsten en tablet i 2"


Næsten, og så alligevel slet ikke. Den mangler jo helt forbindelse til internettet. Bare fordi der er touch-skærm er det ikke en tablet eller en anden smart-tingest.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


En ipod nano er vel næsten en tablet i 2"


Næsten, og så alligevel slet ikke. Den mangler jo helt forbindelse til internettet. Bare fordi der er touch-skærm er det ikke en tablet eller en anden smart-tingest.
En tablet er vel ikke defineret ved internet forbindelse ?


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

man kunne vel også se den udvikle sig til en slags "livsfjernbetjening" som via forskellige apps og individuelle behov løser en masse informations og udvekslingsbehov, kalender, overvågning, styring af alarmer, varme osv osv.


En af de ting som jeg sætter pris på ved de gammeldags fjernbetjeninger er at de ikke konstant skal firmware opdateres og omkonfigureres... Ligesom drejeskivetelefonen heller ikke skulle det.LOL

Batterierne i fjernbetjeningen skal udskiftes hvert 3-5 år (da mit Philips 32PW9308 røg ud i december efter næsten 7 års tjeneste var det de medfølgende batterier som sad i fjernbetjeningen). Der er ikke noget som skal oplades hver aften, eller man skal huske at få fjernbetjeningen, øh tabletten, tilbage i holderen.

Jeg er også bange for endnu mere vendor lock in. En Panasonic tablet kan sikkert kun betjene Panasonic apparater, ikke min Dreambox eller min Popcorn Hour media player.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 17:29
Starter en iPad hurtigere end en PC? Hvis den gør det, så kan jeg se en fordel ved den til sofa-surfing. Når der er noget, man lige hurtigt vil se på nettet, ville det være rart at undgå at skulle vente på, at laptop'en starter op. Desuden er iPad'en nemmere at sidde med.
Helt erstatte en computer tror jeg dog ikke den kan. F.eks studerende, der skal bruge en computer til at skrive opgaver på, ville nok blive trætte af at bruge en iPad til det.


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


En ipod nano er vel næsten en tablet i 2"


Næsten, og så alligevel slet ikke. Den mangler jo helt forbindelse til internettet. Bare fordi der er touch-skærm er det ikke en tablet eller en anden smart-tingest.
En tablet er vel ikke defineret ved internet forbindelse ?


Det er den vel ikke, men en nano opfylder vel intet af det man ellers forbinder med en tablet. Der kan ikke installeres applikationer, du kan ikke læse mail, du kan ikke gå på internettet, der kan ikke ændres noget ved den overhovedet, den kan ikke rigtig noget udover at spille musik og vise billeder. Det er en statisk enhed med nogle få basale funktioner, en "mp3 afspiller" som blot har fået en statisk touchbaseret brugerflade fremfor separate knapper og skærm. Men det er ikke nok til at gøre det til en tablet.

Kriterier for en tablet må imho. udover et tablet design, være at det er en "intelligent" enhed der udover en vis minimum af funktionalitet også har mulighed for at udvide funktionaliteten. En tablet er en "computer" i et design så den kan betjenes uden mus og tastatur.

En nano kan selvfølgelig også kaldes en slags computer, men det er en statisk computer med begrænset funktionalitet. Så jeg syntes det er et meget lille næsten :-)


-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 17:50
#Ham_der

En tablet starter meget hurtigere end en PC, og er meget mere handy lige at hive frem eller have liggende klar på bordet. Men nej, den erstatter ikke en PC, der er mange opgaver som ikke kan løses på en tablet, men som jeg ser det er det heller ikke meningen at en tablet skal afløse en PC eller noget andet for den sags skyld

En tablet skal mere ses som et helt nyt type produkt, et produkt der overtager noget af den funktionalitet man ellers ville gøre både fra en smartphone eller en PDA eller en pc - det er en blanding hvor man forsøger at lave et produkt der forsøger at tage nogen ting som ikke er optimale på de andre produkter og samle disse i et nyt produkt hvor de hver især fungerer bedre.

Skal man hurtigt læse sin mail er det ikke optimalt først at skulle finde en PC frem og starte den op, det gøres hurtigere og lettere på en tablet. Skal man læse en Ebog eller browse lidt internet er det ikke sagen på sin smartphone/PDA fordi skærmen er for lille. Tabletten har længere batteritid end en PC, den er mere handy og lettere at transportere. Der er mange scenarier og mange tænkbare funktioner hvor en tablet gør tingene lettere eller bedre eller mere enkelt eller i længere tid sammenlignet med de andre enheder.

Er man eks. på rejse eller bare under transport mellem hjem/arbejde har man 8 timers batteritid hvor man kan læse ebøger, høre musik, se film, spille lidt spil, browse internettet, læse/skrive email, opdatere sin fabebook, osv. osv. - hele familien kan benytte den, ungerne kan afspredes på bagsædet ved længere køreture, farmor som måske ikke kan lære at betjene en almindelig PC kan sagtens lære at betjene en tablet, især hvis man hjælper lidt med at klargøre hvad hun skal kunne.

Til familiefesten har jeg eks. koblet min tablet til stereoanlægget og hængt tabletten op på væggen med en jukebox applikation kørende, så kan festdeltagerne nemt vælge musik der skal spilles.

Det er næsten kun fantasien der sætter grænserne for de situationer hvor en tablet kan være en god ide.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 18:49
Ja Spawn, jeg kan godt følge dig. Jeg er heller ikke afvisende overfor en tablet. Kan man lægge sine feriebilleder ind på den, er den også genial til rejsebrug. Lettere at transportere end en laptop og bedre at se billeder på end en telefon.
EDIT: Ja det kan man åbenbart godt.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


Næsten, og så alligevel slet ikke. Den mangler jo helt forbindelse til internettet. Bare fordi der er touch-skærm er det ikke en tablet eller en anden smart-tingest.
En tablet er vel ikke defineret ved internet forbindelse ?


Måske ikke, men som nævnt, så kan Nano'en ingen af de ting man ellers forbinder med en tablet. Uden internet har jeg svært ved at forestille mig at bruge en tab til noget. De første par dage med min iPad, hvor jeg ingen trådløs internet havde, fordi min gamle router var noget hø, var ikke særligt spændende


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Det er fordi du udelukkende fokuser på størrelsen nu Otto, og ikke gørelsen.
 
SIZE DOES MATTER!


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du har fat i noget af det rigtige her.. Og jeg vil tro vi ender med at måtte erkende, at en Tab anno 2010-2011 faktisk har eksisteret i mange år. Den har bare heddet noget forskelligt, og er opgraderet med tiden.
 
Min udvidelse af denne mening er, at jeg synes det har været en meget forbigået enhed, der kunne have været udnyttet meget bedre for mange år siden. Det gør ikke Tablet´s dårlige idag. Det gør blot at man undre sig, specielt når der så kommer fokus på funktioner idag, som faktisk eksisterede for mange år siden. Nogen må have sovet i timen et sted, eller ikke set et behov dengang, påtrods af det har eksisteret faktisk talt siden begrebet fjernbetjening til TV kom frem.
 
 
Jeg er helt enig, og derfor er "problemet" også at svaret på hvorfor tablets lige pludselig er den primære hype i markedet, er dét som apple-haters ikke vil høre, iPad'en er bare så overlegent meget BEDRE end alt andet der har været på markedet indtil nu, at konceptet rent faktisk er blevet brugbart. En af mine venner havde en windows-baseret tablet i iPad størrelse for flere år siden, så konceptet har været der før - det er bare først nu det er blevet brugbart, og hvadenten du vil det eller ej, så betyder størrelsen en del for brugbarheden i praksis. Og som sagt, af én eller anden grund - måske bare fordi Steve Jobs er den første der har haft bollerne til at markedsføre den rigtigt - er det først nu at folk har opdaget potentialet i at have en "PDA" som man IKKE tager med sig overalt. De tidligere store "PDA"'er har alle været markedsført som om det skulle være en fordel at slæbe en 10" enhed med sig overalt. DET er det ikke.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kan vi blive enige om, at meget af alt det her handler om størrelse. At vi har allerede dimser som kan mange, omend de fleste af de ting, men det er pt. størrelsen som gør Tablet´s så interessante?
 
Ja, en iPad er en iPhone i 10". Størrelsen udvidder så bare anvendelsesmulighederne betragteligt - samtidig med at det begrænser anvendelsesmulighederne.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:


En nano kan selvfølgelig også kaldes en slags computer, men det er en statisk computer med begrænset funktionalitet. Så jeg syntes det er et meget lille næsten :-)
 
Det interessante dér, er at en Nano i mine øjne er at dét der gør at Nano'en ikke er en rigtig tablet, er præcist dét der bekræfter min udtalelse om hvor markedet er på vej hen: Nano'en er en ekstremt funktions-specifik computer: Den er beregnet til at give dig musik på løbeturen. At jeg specifikt mener den er beregnet til løbeturen, skyldes Nike+. Udover at spille musik, så kan Nano'en holde styr på hvor langt og hvor hurtigt du løber. Det er dén funktion der gør den til en del af det nye Cloud univers, selv om den ikke er på nettet eller har telefon-funktion. Dét jeg forudser, er at vi spreder os på mere og mere forskellligt hardware, alt efter hvad vi foretager os. Jeg tror vi er på vej VÆK igen fra tanken om at alt skal ned i ét apparat (typisk iPhone), fordi intet apparat har den rigtige størrelse til alle gøremål. I princippet, så er en Airport Express en 0" computer, beregnet til nogle helt specifikke gøremål, en Time Capsule er det samme.
 
Og hvadenten man kan lide iTunes eller ej, så er det først og fremmest iTunes der har gjort at Apple er førende på netop dette punkt. Apple har formået at lave et enkelt, brugervenligt program, der binder alle disse ting sammen på en måde som Hr og Fru Danmark kan finde ud af. Det er ikke nok at konkurrenterne laver en telefon der matcher iPhone, og en tablet der matcher iPad osv, dét de skal levere, er dén integrerede brugeroplevelse som man får når man bruger iTunes i forbindelse med forskellige stykker hardware. Og der er jeg ked af at sige at ingen af konkurrenterne ser ud til at have viljen til at opnå det, for én af de væsentligste ting der skal til for at opnå det, er at lukke ned for åbenheden i arkitekturen. Jeg tror Android er et for åbent system, og jeg tror ganske enkelt ikke på at vi nogensinde får den samme integrerede oplevelse når vi har en Motorola tablet og en HTC telefon, selv om de begge kører Android. Derfor er Android's største fordel, samtidig dens ulempe. Historien har vist, at jo mere åben en arkitektur man har, jo mindre brugervenlig er den.
 
Det ville fryde mig at tage fejl.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


Måske ikke, men som nævnt, så kan Nano'en ingen af de ting man ellers forbinder med en tablet. 
 
Det skal den som sagt heller ikke, og igen, hvis man tror at tablet-hype'n betyder at nu skal man bruge en tablet til alt, så har man misforstået konceptet. Tablet'en er bare et produkt der udfylder et hul der indtil nu (reelt) har været, mellem telefon og computer, som gør at vi nu i højere grad kan føre tanken om at have mere funktions-specifikke computere ud i livet.
 
Af samme årsag tror jeg at Panasonic's tablet er den rigtige tankegang (om det så er det rigtige produkt, det kan så diskuteres). Det er en tablet der IKKE er beregnet til at tage med rundt i huset, sådan som nogle gør med sin iPad, og da SLET ikke ud af huset. Den er beregnet til at ligge på sofabordet, punktum. Hvis du vil surfe i sengen, så må du bruge en anden tablet. Som så kan have en anden størrelse hvis du synes.
 
Iøvrigt, for at bekræfte denne opfattelse yderligere, så mener jeg også at folk misforstår sådan en tablet når de siger at den er for stor og klodset og mangler hard-buttons, til at bruge den som fjernbetjening. Igen er det at mønsteret skal brydes. I stedet for at have en gammeldags fjernbetjening der er hverken fugl eller fisk - for mange knapper til at være nem at bruge, for få til at kunne det hele - så har du i fremtiden reelt to fjernbetjeninger: Tablet'en til det avancerede, til at få overblikket over musiksamlingen osv, og så en lille, simpel hardbutton-remote med få knapper, til når du lige skal gribe ud og trykke "mute", eller bare ligger i sofaen og vil zappe op og ned i kanalerne.
 
Én til det hele, er i det hele taget en forældet tankegang, på mange områder. MEN, og det er et meget stort men, det vil være mere end svært at kombinere forskellige betjeningsenheder, hvis de ikke kommer fra samme firma.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det skal den som sagt heller ikke, og igen, hvis man tror at tablet-hype'n betyder at nu skal man bruge en tablet til alt, så har man misforstået konceptet.


Så en iPod Nano fra forrige generation, uden touch-interface, er også en slags tablet? Den kan lidt mere end den nuværende Nano, i og med at den har videooptagelse.

I øvrigt advokerer jeg ikke én enhed til det hele. Overhovedet. Jeg har allerede taget både iPod Touch og iPad til mig. Jeg forstår godt hvad du skriver med de specialiserede enheder, men bliver den nye Nano kun inkluderet, fordi den har touch-skærm, eller gælder de gamle Nano'er også?


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

#Ham_der

En tablet starter meget hurtigere end en PC,

Det er ikke nødvendigvs rigtigt. Hvis du bruger S3-suspend, så har du en opstartstid på ca. 1 sekund.

Citér
og er meget mere handy lige at hive frem eller have liggende klar på bordet.

Det er til gengæld fuldstændig korrekt. At sofasurfe med mus og tastatur holder ikke rigtigt.


Skrevet af: okaare
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 10:53
Føler trang til at sige Otto J. tak for hans indlæg, som var et af de mere begavede af slagsen, der kan bruges til noget og som giver en større forståelse af emnet.
 
mvh
Kaare


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Man skal vel huske at brugerfladen danner grundlaget for fremtidige holografiske brugerflader som vil fungere på præcis samme måde.. (måske allerede som man ser i serier og film) Så tablet'n lærer os dette oveni.
Og det er vel ligesom med SMS, vi vidste ikke vi havde brug for det, før vi fik muligheden..
Der er jo stadigvæk dem som mener en telefon kun er til at tale i.
 
 
Brugerfladen og interfacet er det som oftest er afgørende for, om vi kan få hr og fru jensen med på dimsen. Bliver tingen for vanskeligt, så er de de første som bakker ud. Og deri har interessen for Tablets måske sin force lige nu, fordi de er kommet som små håndholdte computere med en meget nem brugerflade.
Men det ændre ikke ved funktionsmulighederne. Det ændre ved udbredelsen.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


En ipod nano er vel næsten en tablet i 2"


Næsten, og så alligevel slet ikke. Den mangler jo helt forbindelse til internettet. Bare fordi der er touch-skærm er det ikke en tablet eller en anden smart-tingest.
En tablet er vel ikke defineret ved internet forbindelse ?
Nej, men jeg tror der menes, at den mangler en decideret funktion, som Tablets ellers har.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

man kunne vel også se den udvikle sig til en slags "livsfjernbetjening" som via forskellige apps og individuelle behov løser en masse informations og udvekslingsbehov, kalender, overvågning, styring af alarmer, varme osv osv.


En af de ting som jeg sætter pris på ved de gammeldags fjernbetjeninger er at de ikke konstant skal firmware opdateres og omkonfigureres... Ligesom drejeskivetelefonen heller ikke skulle det.LOL 
Det er fordi du er gammel og ikke kan finde ud af det LOL
 
Spøg til side, du har da helt ret i, at det er mere besværligt. Men så tit synes jeg nu heller ikke min Harmony skal opdateres. Og opladningen handler primært om, at finde et fast sted at lægge fjernbetjeningen, hvor laderen også er. Om det er på bordet eller andet sted er sådan set ligegyldigt. Den skal jo ligge et eller andet sted.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg er også bange for endnu mere vendor lock in. En Panasonic tablet kan sikkert kun betjene Panasonic apparater, ikke min Dreambox eller min Popcorn Hour media player.

Det tror jeg desværre også du har ret i.
Skal man se reelt på det, så har markedet ikke brug for en ny teknologi (som ikke engang er ny), som ikke kan indføres som en standard, fordi ikke alle producenterne kan/vil følge det. IR er efterhånden ekstremt gammelt, og på mange måder enormt besværligt. Men trods disse problemer, så er der ingen producenter som har "giddet" at bekymre sig om en ny teknologi og standard.
Og det er egentligt ret pussigt, for en fjernbetjening er jo i bund og grund en brugerflade Confused
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:



En tablet starter meget hurtigere end en PC
 
Forkert!
Det afhænger af PCén. Min stationær workstation starter på ca. 1 sek. Den er til gengæld ikke  håndholdt, men omvendt så er den større og voldsom mange gange hurtigere.
 
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

En tablet skal mere ses som et helt nyt type produkt et produkt der overtager noget af den funktionalitet man ellers ville gøre både fra en smartphone eller en PDA eller en pc - det er en blanding hvor man forsøger at lave et produkt der forsøger at tage nogen ting som ikke er optimale på de andre produkter og samle disse i et nyt produkt hvor de hver især fungerer bedre.
Her er jeg bestemt ikke enig. Som det netop fremgår af min mening, så mener jeg ikke disse "nye" tablet" er nyheder. Det er gammel vin på nye flasker, specielt set i forhold til PDAére.
I forhold til PDAér, så er en tablet blot en forstørret og hurtigere PDA.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Skal man hurtigt læse sin mail er det ikke optimalt først at skulle finde en PC frem og starte den op, det gøres hurtigere og lettere på en tablet. Skal man læse en Ebog eller browse lidt internet er det ikke sagen på sin smartphone/PDA fordi skærmen er for lille. Tabletten har længere batteritid end en PC, den er mere handy og lettere at transportere. Der er mange scenarier og mange tænkbare funktioner hvor en tablet gør tingene lettere eller bedre eller mere enkelt eller i længere tid sammenlignet med de andre enheder.
Hvad hvis du sammenligner ovenstående med de små 10" bærbar computere? Mener du så stadigvæk den er nemmere?

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Er man eks. på rejse eller bare under transport mellem hjem/arbejde har man 8 timers batteritid hvor man kan læse ebøger, høre musik, se film, spille lidt spil, browse internettet, læse/skrive email, opdatere sin fabebook, osv. osv. - hele familien kan benytte den, ungerne kan afspredes på bagsædet ved længere køreture, farmor som måske ikke kan lære at betjene en almindelig PC kan sagtens lære at betjene en tablet, især hvis man hjælper lidt med at klargøre hvad hun skal kunne. 
Er man på rejse, så har man oftest mulighed for at sætte sin transportable enhed til noget strøm et sted.. Specielt bilen er da det mest nærliggende eksempel på en løsning lige til højre benet.


Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Til familiefesten har jeg eks. koblet min tablet til stereoanlægget og hængt tabletten op på væggen med en jukebox applikation kørende, så kan festdeltagerne nemt vælge musik der skal spilles.
Det kan igen gøres på samme måde med en anden dims, eksempelvis en lille 10" bærbar. Den er måske ikke praktisk at hænge på væggen. Men mulighederne er de samme.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Det er næsten kun fantasien der sætter grænserne for de situationer hvor en tablet kan være en god ide.
Den er bestemt en god ide. Men ny, nej det er den ikke. Og erstatte andre enheder, det gør den heller ikke, synes jeg.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kan vi blive enige om, at meget af alt det her handler om størrelse. At vi har allerede dimser som kan mange, omend de fleste af de ting, men det er pt. størrelsen som gør Tablet´s så interessante?
Nej. Der er jeg ikke enig. Der har været tablet-computere før. Bl.a. Thinkpad. De var for klodsede. 
Det var først da Apple lavede en tablet (iPad), hvor brug og design spiller sammen, at den blev populær.

Hvem vil købe en Lenovo tablet i dag? 

http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=643


http://www.jyskautomobilmuseum.dk/images/vivinu2.jpg

En bilanalogi: De første tablet-computere kan sammenlignes med en motoriseret hestevogn.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg er helt enig, og derfor er "problemet" også at svaret på hvorfor tablets lige pludselig er den primære hype i markedet, er dét som apple-haters ikke vil høre, iPad'en er bare så overlegent meget BEDRE end alt andet der har været på markedet indtil nu, at konceptet rent faktisk er blevet brugbart. En af mine venner havde en windows-baseret tablet i iPad størrelse for flere år siden, så konceptet har været der før - det er bare først nu det er blevet brugbart, og hvadenten du vil det eller ej, så betyder størrelsen en del for brugbarheden i praksis.
 
Jamen, den størrelse som Tablet fremføres i idag, den har da også eksisteret længe.
Brugerfladen har manglet. Og det er den, som jeg mener er det størreste trækplaster her.
Du kan næsten ikke finde en mobiltelefon idag, som ikke reklamere med, at den kan gå på facebook. Dvs. det er eksterne features/apps om man vil, som rent tenisk har været muligt før, men ikke være tilgængelige rent praktisk, som nu gør det interessant. Men det gør da ikke mobiltelefon til en ny dims!
Dette er selvfølgelig en ganske normal udvikling, ihvertfald rent praktisk. Teknisk set er det præcis det samme. Og hvis producenterne gad, så kunne de sikkert også få de allerede eksisterende mobiltelefoner, som ikke kan gå på facebok, til at gå på facebook. Men det er "sjovere" at lave "nye" mobiltelefoner, som giver lidt ekstra i kassen.
 
Hvad disse producenter gør, (i mine øjne), der snyder de mere eller mindre bevidst forbrugerne til at tro, at de får noget nyt. De hælder bogstavligt talt gammel vin på nye flasker, giver det en ny etiket og den falder forbrugerne for. For nu er tiden til det, da der findes nogle features/apps som man kan bruge og som i mange tilfælde erstatter andre dimser, eksempelvis den stationære computer som man før brugte til at tjekke mails. Nu, som det også er sagt her, kan man sidde i sin sofa og tjekke mails. Hurraaaa, alle er glade..Confused
Hvorfor er det lige, at en person som mig, der hver eneste dag bruger sin windows mobil phone, uanset hvor jeg er, jeg sidder med en eventyrlig underlig smag i munden, når jeg hører sådan et argument? Det er da netop fordi, at jeg har gjort sådan i mange år efterhånden. Der er intet nyt i det.
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Og som sagt, af én eller anden grund - måske bare fordi Steve Jobs er den første der har haft bollerne til at markedsføre den rigtigt - er det først nu at folk har opdaget potentialet i at have en "PDA" som man IKKE tager med sig overalt. De tidligere store "PDA"'er har alle været markedsført som om det skulle være en fordel at slæbe en 10" enhed med sig overalt. DET er det ikke.
Vi er åbenbart ekstremt styret af markedsføring efterhånden. Når vi ikke engang kan udnytte det som allerede eksister, men har behov for at det bliver ompakket/påstemplet nye etiketter og sandsynligvis nyere og højere priser, før vi ser lyset.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kan vi blive enige om, at meget af alt det her handler om størrelse. At vi har allerede dimser som kan mange, omend de fleste af de ting, men det er pt. størrelsen som gør Tablet´s så interessante?
Nej. Der er jeg ikke enig. Der har været tablet-computere før. Bl.a. Thinkpad. De var for klodsede. 
Det var først da Apple lavede en tablet (iPad), hvor brug og design spiller sammen, at den blev populær.
 
Med "klodsede" der formoder jeg du igen hentyder til størrelsen?



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kan vi blive enige om, at meget af alt det her handler om størrelse. At vi har allerede dimser som kan mange, omend de fleste af de ting, men det er pt. størrelsen som gør Tablet´s så interessante?
Nej. Der er jeg ikke enig. Der har været tablet-computere før. Bl.a. Thinkpad. De var for klodsede. 
Det var først da Apple lavede en tablet (iPad), hvor brug og design spiller sammen, at den blev populær.
 
Med "klodsede" der formoder jeg du igen hentyder til størrelsen?

Det kan vi godt sige. De var jo lavet som en bærbar pc med tastatur, og hvor skærmen skulle vendes rundt. Der skulle også bruges en stylus for at navigere. 

Så med klodset, mener jeg opbygningen mere end skærmstørrelsen. Jeg ved faktisk ikke om Thinkpad blev lavet i 10", eller kun i 12". Og med klodset, mener jeg også operativsystemet.

For at vende tilbage til bilanalogien: Thinkpad tablets var motoriserede hestevogne - iPad er en smart bil.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 13:17
@Kandersen
Er det ikke et utroligt svagt argument, at tablets er uinteressante fordi man kan gøre det samme og måske mere til med andre enheder. Det er sådan jeg forstår (måske misforstår) din argumentation.

Det er måden man gør ting på, og den følelse man får når man gør det, der gør tablets interessante. Videreudvikling sker ikke bare i forhold til funktionalitet, men også i forhold til design og brugervenlighed.

Men det er selvfølgelig ikke alle der får den følelse ved en tablet. Ligesom flere slet ikke har en PC i hjemmet, netbank, surround, fladskærm osv.

-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

En tablet starter meget hurtigere end en PC

 

Forkert!

Det afhænger af PCén. Min stationær workstation starter på ca. 1 sek. Den er til gengæld ikke  håndholdt, men omvendt så er den større og voldsom mange gange hurtigere.

 


Min tablet skal slet ikke starte, den er altid tændt og ligger lige foran mig. Skal jeg bruge min computer skal jeg først afbryde det jeg laver og rejse mig for at gå hen til min store strømslugende computer og starte både den og min store skærm.

Herefter skal jeg bruge tid på at logge ind og forholde mig til et klodset operativsystem og klodsede applikationer der kun kan betjenes med mus og tastatur. Ja - min computer er mange gange kraftigere og kan mange flere ting, men det er bare ikke de kræfter eller de ting jeg har behov for når jeg gør noget på min tablet. Jeg vil hellere have min computer slukket indtil jeg har noget reelt at bruge den til og så benytte min tablet til de øjeblikkelige små ting der popper op. Jeg får en mailnotifikation, løfter min tablet og med 1-2 tryk kan jeg læse mailen - se TV oversigten hurtigere og bedre end text tv - slå noget op på nettet der refereres til i tv udsendelsen jeg sidder og kigger på, eller en masse andre ting.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

En tablet skal mere ses som et helt nyt type produkt et produkt der overtager noget af den funktionalitet man ellers ville gøre både fra en smartphone eller en PDA eller en pc - det er en blanding hvor man forsøger at lave et produkt der forsøger at tage nogen ting som ikke er optimale på de andre produkter og samle disse i et nyt produkt hvor de hver især fungerer bedre.

Her er jeg bestemt ikke enig. Som det netop fremgår af min mening, så mener jeg ikke disse "nye" tablet" er nyheder. Det er gammel vin på nye flasker, specielt set i forhold til PDAére.I forhold til PDAér, så er en tablet blot en forstørret og hurtigere PDA.



Ja - man kan godt sige det er vin på ny flasker - min PDA/Smartphone kan detsamme, men jeg har bare aldrig benyttet min PDA/Smartphone på helt samme måde pga. begrænsninger i skærmstørrelsen - de nye flasker for denne vin handler om at skærmstørrelsen gør at jeg nu udnytter den mere end jeg ville have gjort med min PDA/Smartphone, at jeg nu udnytter den også i de situationer hvor jeg istedetfor min PDA ville have startet computeren.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Skal man hurtigt læse sin mail er det ikke optimalt først at skulle finde en PC frem og starte den op, det gøres hurtigere og lettere på en tablet. Skal man læse en Ebog eller browse lidt internet er det ikke sagen på sin smartphone/PDA fordi skærmen er for lille. Tabletten har længere batteritid end en PC, den er mere handy og lettere at transportere. Der er mange scenarier og mange tænkbare funktioner hvor en tablet gør tingene lettere eller bedre eller mere enkelt eller i længere tid sammenlignet med de andre enheder.

Hvad hvis du sammenligner ovenstående med de små 10" bærbar computere? Mener du så stadigvæk den er nemmere?


Ja for operativsystem og applikation er optimeret til lettere brug, og der skal ikke bruges mus og tastatur. En 10" netbook er stadig en computer i gammeldags forstand. Jeg skal stadig starte et bøvlet operativsystem og en bøvlet applikation med hjælp fra mus/tastatur.


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Er man eks. på rejse eller bare under transport mellem hjem/arbejde har man 8 timers batteritid hvor man kan læse ebøger, høre musik, se film, spille lidt spil, browse internettet, læse/skrive email, opdatere sin fabebook, osv. osv. - hele familien kan benytte den, ungerne kan afspredes på bagsædet ved længere køreture, farmor som måske ikke kan lære at betjene en almindelig PC kan sagtens lære at betjene en tablet, især hvis man hjælper lidt med at klargøre hvad hun skal kunne. 

Er man på rejse, så har man oftest mulighed for at sætte sin transportable enhed til noget strøm et sted.. Specielt bilen er da det mest nærliggende eksempel på en løsning lige til højre benet.



Nu er der mange andre steder end i bilen hvor en strømkilde måske ikke lige er tilgængelig, og det handler igen også om klodsethed. Jeg har tog/fly pendlet meget mellem Kbh og Stockholm hvor jeg tidligere har brugt min laptop - men tabletten er bare så meget mindre klodset at hive frem og bruge end selv min laptop er. Taler vi om bilen er det ikke mig der skal bruge den, men bagsædepassagerer (typisk ungerne), hvor en tablet enkelt erstatter de DVD anlæg som nogen installerer, eller den håndholdte spillekonsol som ungerne bruger. Igen det handler om at det er nemt at fylde musik og film og spil, ebøger og tegneserier osv. på den, det er nemt at give ungerne en masse underholdning på bagsædet til en længere køretur. De har ovenikøbet med 3g adgang til nettet og til deres venner på den under turen.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Til familiefesten har jeg eks. koblet min tablet til stereoanlægget og hængt tabletten op på væggen med en jukebox applikation kørende, så kan festdeltagerne nemt vælge musik der skal spilles.

Det kan igen gøres på samme måde med en anden dims, eksempelvis en lille 10" bærbar. Den er måske ikke praktisk at hænge på væggen. Men mulighederne er de samme.


Ja, det kan også gøres på andre måder, men det handler ikke om det. Alt hvad der kan gøres på en tablet kan også gøres på andre måder - det er ofte bare enklere at gøre på en tablet fordi operativsystem og applikation er optimeret til et være enkelt at bruge, og til at bruge uden mus og tastatur. Det er lettere for festdeltagerne at benytte en touchskærm end det er at skulle bruge mus og tastatur i det konkrette eksempel.


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Det er næsten kun fantasien der sætter grænserne for de situationer hvor en tablet kan være en god ide.

Den er bestemt en god ide. Men ny, nej det er den ikke. Og erstatte andre enheder, det gør den heller ikke, synes jeg.

 


Ideen er ikke ny - den er bare optimeret på en måde så ideen for alvor kan bringes ud i livet. Kraftigere hardware som tillader at man kan gøre de ting man havde ideer om, bedre hardware som kapasitive skærme så der ikke skal benyttes styluser, større skærm som gør at ideen om det man vil pludselig giver bedre mening, bedre operativsystemer og applikationer der er optimerede til denne form for enkel betjening osv. - nej den erstatter måske ikke andre enheder, men den er heller ikke tænkt som det, den er tænkt som et supplement til de andre enheder hvor man i nogle situationer flytter nogle specifikke funktioner fra de andre enheder. Den udfylder et hul mellem disse andre enheder.

Jeg har både en bil og en cykel - skal jeg til købmanden og hente 4 kasser øl tager jeg min bil - skal jeg til købmanden og hente en liter mælk tager jeg min cykel - min cykel erstatter ikke min bil eller omvendt - de supplerer hinanden afhængig af behov i en konkret situation.

I visse situationer kan den endda godt erstatte andre enheder. Et konkret eksempel - jeg har foræret et 78årigt familiemedlem en laptop så hun kunne se billeder af sine børnebørn, læse/skrive noget email med resten af familien, kigge lidt på facebook og andre småting. Men hun har aldrig været i nærheden af en computer før og uanset hvor meget vi prøvede at forenkle det så kunne hun bare ikke benytte den. Det var for bøvlet med mus og tastur, og "tryk på kryds for at lukke" osv. - jeg tog derfor istedet en tablet med og præsenterede for hende, og pludselig var der en ny verden der åbnede sig - hun kunne langt bedre forholde sig til at trykke på skærmen og bruge de funktioner som var optimerede og enklere på tabletten. Hun kunne bruge tabletten som billedramme der stod og cyklede billeder, og hun kunne rent faktisk benytte de andre nødvendige applikationer efter ganske lidt træning. Jeg forudser et kæmpe marked for tablets hos personer som hende der ikke kan betjene en normal computer hvis nogen lige vil hjælpe dem igang. Istedetfor at sende dem på et PC kørekort kursus så giv dem en tablet som er tilpasset til deres behov.



-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Skal man hurtigt læse sin mail er det ikke optimalt først at skulle finde en PC frem og starte den op, det gøres hurtigere og lettere på en tablet. Skal man læse en Ebog eller browse lidt internet er det ikke sagen på sin smartphone/PDA fordi skærmen er for lille. Tabletten har længere batteritid end en PC, den er mere handy og lettere at transportere. Der er mange scenarier og mange tænkbare funktioner hvor en tablet gør tingene lettere eller bedre eller mere enkelt eller i længere tid sammenlignet med de andre enheder.

Hvad hvis du sammenligner ovenstående med de små 10" bærbar computere? Mener du så stadigvæk den er nemmere?


Selvfølgelig er de da det. En netbook er jo stadigvæk en normal computer, med Windows XP, 7, eller det der er værre (sværere, som f.eks. Linux). Har du overhovedet nogen forståelse for, hvor enkelt og ligetil, iOS er, på f.eks. iPad? Min mormor lærte at bruge min iPad på under fem minutter. Den virker bare. Man peger på internettet, og så er der internet. Og hvis man lukker en hvilken som helst computer helt (også en Mac), så tager den med garanti længere at starte op, end iPad, som man egentlig aldrig behøver at slukke. Du kan være på nettet indenfor fem-ti sekunder, efter du har samlet den op fra bordet.


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Selvfølgelig er de da det. En netbook er jo stadigvæk en normal computer, med Windows XP, 7, eller det der er værre (sværere, som f.eks. Linux). Har du overhovedet nogen forståelse for, hvor enkelt og ligetil, iOS er, på f.eks. iPad? Min mormor lærte at bruge min iPad på under fem minutter. Den virker bare. Man peger på internettet, og så er der internet. Og hvis man lukker en hvilken som helst computer helt (også en Mac), så tager den med garanti længere at starte op, end iPad, som man egentlig aldrig behøver at slukke. Du kan være på nettet indenfor fem-ti sekunder, efter du har samlet den op fra bordet.
 
ipad er kun så enkel som du vil gøre den, og når du finder det enkle let, så er det jo begrænsningen i din intelligens som gør udfaldet og ikke enheden du sidder med i hånden... så derfor vil den svage og søge det enkle og lige til.. hvor den intelligente bruger vil gå efter enheder med muligheder i, og derfor springe over apple produktet, som altså tiltaler den en specifik bruger gruppe.
 
hvad er en "normal" computer???. er det den man staver med K? Wink
og hvornår tog microsoft patent på computer? din begrundelse er dokumenteret i manglende viden og ikke erfaring når du bruger normal og microsoft i samme sætning.
 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

ipad er kun så enkel som du vil gøre den, og når du finder det enkle let, så er det jo begrænsningen i din intelligens som gør udfaldet og ikke enheden du sidder med i hånden... så derfor vil den svage og søge det enkle og lige til.. hvor den intelligente bruger vil gå efter enheder med muligheder i, og derfor springe over apple produktet, som altså tiltaler den en specifik bruger gruppe.


Nøj hvor en omgang sludder. Antager det ikke tilsvinende tendenser, når min intelligens skal sættes spørgsmålstegn ved, fordi jeg finder iPad enkel og ligetil?

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:


hvad er en "normal" computer???. er det den man staver med K? Wink

og hvornår tog microsoft patent på computer? din begrundelse er dokumenteret i manglende viden og ikke erfaring når du bruger normal og microsoft i samme sætning.

 


Er det, ærligt talt, ikke tydeligt hvad der er en 'normal' computer, i denne debat? Er du monstro ikke bare lidt tvær? I øvrigt nævnte jeg også Linux, som muligt styresystem på netbooks.

Men er Microsofts styresystemer i øvrigt ikke også det mest 'normale', på computere? Linux og lignende har succes hos entusiaster, og Mac OS vinder frem, men Microsoft er vist stadig altdominerende som leverandør af styresystemer, uagtet hvad man så måtte mene, om dét.

Jeg er selv Mac-bruger, og det er da også en 'normal' computer. Macbook Air er selvfølgelig også en netbook, men det er nok ikke det første man kommer i tanke om, når man tænker på netbooks, da disse typisk ligger i forskellige ender af prisskalaen.

I øvrigt giver en formulering som 'dokumenteret i manglende viden' lidet mening. Hvem er det lige, der er den uintelligente her?


Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Og hvis man lukker en hvilken som helst computer helt (også en Mac), så tager den med garanti længere at starte op, end iPad, som man egentlig aldrig behøver at slukke. Du kan være på nettet indenfor fem-ti sekunder, efter du har samlet den op fra bordet.
Det har jeg set flere skrive nu. Det er noget af det folk oftest siger er en fordel ved iPad, men det synes jeg er en uretfærdig sammenligning. Hvis du vil sammenligne rigtigt skal du enten slukke begge dele helt, eller have begge i standby. Det er en uretfærdig sammenligning når den ene er lukket helt og den anden ikke er.

Tag f.eks. en bærbar computer. Ja, engang tog det tusind år at starte den når man bare har lukket låget i, men i dag passer det ikke. Win 7, Ubuntu, OS X tager ingen tid at starte op når man løfter låget. Og det er det man burde sammenligne med tiden det tager at starte iPad'en op fra standby.

Jeg har f.eks. altid min bærbar stående, bare med låget lukket. Det tager ingen tid at komme igang med den, så for mig er der ikke nogen grund til at købe en iPad. Andre folk har naturligvis andre behov, f.eks. kun en stationær computer, og ingen bærbar.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:


Jeg har f.eks. altid min bærbar stående, bare med låget lukket. Det tager ingen tid at komme igang med den, så for mig er der ikke nogen grund til at købe en iPad. Andre folk har naturligvis andre behov, f.eks. kun en stationær computer, og ingen bærbar.


En iPad er nu stadig væsentlig hurtigere end det, du kalder 'ingen tid'. Jeg har både iPad og en Macbook Pro, og førstnævnte er noget hurtigere oppe at køre. Om det er en vigtig forskel er en anden sag.


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 16:14
Jeg foretrækker også at have en tablet liggende på bordet fremfor min laptop - laptoppen er normalt pakket væk i sin taske. Men det er klart at hvis man alligevel har sin laptop liggende på bordet "klar til brug" så kan den selvfølgelig løse de samme opgaver.

Alle har selvfølgelig ikke samme "behov" for en tablet (hvis man da overhovedet kan tale om behov i tablet sammenhæng), men for nogle kan en tablet i visse situationer give rigtig god mening, og derfor syntes jeg de har sin plads på samme måde som de andre enheder vi benytter.

Det er heller ikke alle der kan se noget behov for en laptop eller en smartphone men klarer deres behov fint med deres gamle desktop og en gammel nokia mobil - men derfor findes der alligevel både laptops og smartphones :)

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 16:14
Ja, iPaden er nok stadig hurtigere fra stand-by, det siger jeg ikke at den ikke er. Jeg mener bare, vi snakker om ca. 3 sekunders forskel her (jeg har også en mac), så forskellen i opstartshastighed synes jeg bare ikke man kan bruge som argument hverken den ene eller den anden vej.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Vi er åbenbart ekstremt styret af markedsføring efterhånden. Når vi ikke engang kan udnytte det som allerede eksister, men har behov for at det bliver ompakket/påstemplet nye etiketter og sandsynligvis nyere og højere priser, før vi ser lyset.
 


Jeg synes du fremstiller udviklingen noget skævt. Var vi mindre styret af markedsføring dengang vi købte produkter som PDA'er, der lovede at kunne en masse ting, der bare fungerede så ringe, at PDAen endte i skuffen efter en uge? Mit bud er, at Apple kun kan blive ved med at sælge så ufatteligt meget som de gør, fordi de både har god markedsføring og samtidig laver produkter, der fungerer så godt, at når folk først har prøvet en iPod, så vil de have det næste Apple-produkt, og det næste og det næste...

Hvis det kun var salgsgas, etiketter, osv. ville dette ikke ske i nær samme grad.

Jeg fik for nogle år siden en PDA fra mit arbejde (som sjovt nok hed iPaq, ikke iPad). Den gav mig omvendt absolut ikke lyst til at købe flere HP-produkter, fordi softwaren til trods for ustandselige opdateringer var helt og aldeles grinagtigt ringe, så det kun gav mig lyst til at finde et baseballbat. Det er da muligt, at hardwaren bagved var udmærket, men det er ligegyldigt så længe brugerfladen ligger under hvad man kan forvente på elektronik købt i Aldi.

Der er mange grunde til, at folk køber produkter fra Apple, herunder iPad, men jeg mener det suverænt vigtigste argument er, at de virker.

Desuden forstår jeg ikke, hvorfor du fremstiller det som om, at brugeroplevelse, brugerflade og integration af forskellige funktioner og produkter ikke er 'reelle' kvaliteter ved et produkt, men kun 'gammel vin på nye flasker'? Det er da mindst lige så reelt som det hardware, der ligger bag, hvis ikke mere.

Dette gælder selvfølgelig ikke for 'intelligente' mennesker, som er så skarpe, at de kan se hvor meget bedre det er selv at lave produkterne færdige i stedet for at købe noget der virker, men for os svage altså...


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen
Er det ikke et utroligt svagt argument, at tablets er uinteressante fordi man kan gøre det samme og måske mere til med andre enheder. Det er sådan jeg forstår (måske misforstår) din argumentation.
 
Det er en misforståelse. Jeg mener bestemt ikke de er uinteressante. Det er den massive fokus de har fået, påtrods af de faktisk intet nyt gør rent teknisk, som jeg undre mig over. Som PDAére har de fået tilføjet nye funktioner i form af apps, som primært kommer eksternt fra, (eksempelvis som med argumentet i Facebook applikationen til mobilteleoner), samtidig med de er blevet hurtigere og størrer. Så det er da ikke fordi de på den led ikke er nye. De gør bare ikke noget, som man ikke har kunnet tidligere med andre enheder, uanset om de så hedder computer, bærbar eller PDA. De gør det samme, men nu på en nemmere og for nogles vedkommende hurtigere og dermed bedre måde.

Stod til mig, så havde vi alle netop en Tablet/PDAére/Whatever til styre hvad som helst med. Vi, som forbrugere, arbejder desværre bare ikke altid i samme interesser som producenterne, da producenterne oftest kun har eet helt bestemt og måske meget naturligt mål, der hedder salg/indtjening. Tablets som jeg ser dem idag, de tilfører intet nyt, og de fylder slet ikke det savn vi forbrugerer på mange områder har, eksempelvis som fjernbetjening. De gør nogle ting nemmere for nogle idag, ting som de også kunne før, bare på en mere besværlig måde. Men de tilfører intet nyt.
 
Hvis jeg tager fejl, så vil jeg da meget gerne have folk fortæller mig. Det er sådan set det mit formål med denne tråd var.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Min tablet skal slet ikke starte, den er altid tændt og ligger lige foran mig. Skal jeg bruge min computer skal jeg først afbryde det jeg laver og rejse mig for at gå hen til min store strømslugende computer og starte både den og min store skærm.
Det er da fordi DU har valgt det sådan. Forestil dig din computer ligger foran dig på bordet, og er lige så tændt som den Tablet du også har.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

  Herefter skal jeg bruge tid på at logge ind og forholde mig til et klodset operativsystem og klodsede applikationer der kun kan betjenes med mus og tastatur. Ja - min computer er mange gange kraftigere og kan mange flere ting, men det er bare ikke de kræfter eller de ting jeg har behov for når jeg gør noget på min tablet.
 
Bingo! Du har ikke behov for det, når du gør det på din Tablet.
Du afviser dermed ikke, at din computer kan det samme. Men de praktiske forhold i din computers størrelse, OS og ikke mindst afstanden fra eksempelvis din sofa gør, at du foretrækker din Tablet.
Hvis dette er korrekt forstået, så er jeg enig. Men netop alt dette har intet med det tekniske at gøre. Det er fordi du/andre (producenterne) har valgt at det skal være sådan.
 
Det OS der ligger på din computer kunne snildt ligne din Tablet. Faktisk er der intet tilhindre for det. At din stationnær computer er placeret et andet sted og fylder væsentligt mere, det er også kun fordi du har valgt det sådan. En lille laptop på 10" kunne gøre, at den del ikke var et problem.
 
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ja - man kan godt sige det er vin på ny flasker - min PDA/Smartphone kan detsamme, men jeg har bare aldrig benyttet min PDA/Smartphone på helt samme måde pga. begrænsninger i skærmstørrelsen - de nye flasker for denne vin handler om at skærmstørrelsen gør at jeg nu udnytter den mere end jeg ville have gjort med min PDA/Smartphone, at jeg nu udnytter den også i de situationer hvor jeg istedetfor min PDA ville have startet computeren.
 
Det kan jeg snildt forholde mig til, og er slet ikke uenig. Det er det nemmere i det, mere magelige på nogle punkter og ikke mindst lysten til at bruge den mere, fordi den er større og hurtigere, som giver interessen.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ja for operativsystem og applikation er optimeret til lettere brug, og der skal ikke bruges mus og tastatur. En 10" netbook er stadig en computer i gammeldags forstand. Jeg skal stadig starte et bøvlet operativsystem og en bøvlet applikation med hjælp fra mus/tastatur.
 
Hvem er det der har valgt operativsystemet (OS) på din (i dette eksempel) 10" notebook?
Kunne dette OS ikke have været det samme som på din Tablet. Og hvis jo, hvorfor er den det så ikke?
Touchscreen (eller trykfølsomskærme) har eksisteret i en menneskealder, så heller ikke her er argumentet for tatstur/mus ret godt lydende. Hvorfor har din notebook ikke touchskærm?

Skal vi lyn hurtigt blive enige om, at disse to spørgsmål begge besvares med producenten? Det er jo åbenbart ikke fordi du ikke har manglet det før.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Nu er der mange andre steder end i bilen hvor en strømkilde måske ikke lige er tilgængelig, og det handler igen også om klodsethed.  Igen det handler om at det er nemt at fylde musik og film og spil, ebøger og tegneserier osv. på den, det er nemt at give ungerne en masse underholdning på bagsædet til en længere køretur. De har ovenikøbet med 3g adgang til nettet og til deres venner på den under turen.
 
Nu var det dig selv der nævnte strømkilde og biler som et problem. Jeg påpeger blot, at det igennem mange år ikke har været et problem før. En lille konverter fra 12volt til 220, og du er flyvende, hvis altså ikke din enhed allerede er klar til 12volt, som mange smartphones og en hulens masse andet udstyr er og har været længe, eksempelvis spilkonsoller og transportable DVD afspillere. 

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ja, det kan også gøres på andre måder, men det handler ikke om det. Alt hvad der kan gøres på en tablet kan også gøres på andre måder - det er ofte bare enklere at gøre på en tablet fordi operativsystem og applikation er optimeret til et være enkelt at bruge, og til at bruge uden mus og tastatur. Det er lettere for festdeltagerne at benytte en touchskærm end det er at skulle bruge mus og tastatur i det konkrette eksempel.
 
Enklere at anvende. Og så er vi tilbage til årsagen/formålet med hele den her debat.
 
JA jeg er enig i det er enklere at anvende en Tablet til mange ting. Men jeg undre mig over, at det skulle være enklere med disse, når teknologien har eksisteret længe. Det har i bund og grund blot handlet om at tilpasse de gamle enheder til nye tider/nye apps/nye funktioner, og dermed udnytte det teknikker som de allerede har/havde.

Og som jeg formoder vi kunne blive enige om, med de to spørgsmål længere oppe, så ligger årsagen primært hos producenterne, der åbenbart ikke har kunnet se det lys med den allerede eksisterende teknologi tidligere. Idag kan de så godt, og så producerer de en enhed, som allerede eksisterer, og så får den gud hjælpe mig fokus og fremføres som noget nyt og nærmest revolutionerende.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ideen er ikke ny - den er bare optimeret på en måde så ideen for alvor kan bringes ud i livet.
 
Hvorfor ikke bare optimere det som allerede eksisterede?
 
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg har både en bil og en cykel - skal jeg til købmanden og hente 4 kasser øl tager jeg min bil - skal jeg til købmanden og hente en liter mælk tager jeg min cykel - min cykel erstatter ikke min bil eller omvendt - de supplerer hinanden afhængig af behov i en konkret situation.
 
Forestil dig du lige så nemt kunne hente de 4 kasser øl på din cykel.. Hvad så?

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

I visse situationer kan den endda godt erstatte andre enheder. Et konkret eksempel - jeg har foræret et 78årigt familiemedlem en laptop så hun kunne se billeder af sine børnebørn, læse/skrive noget email med resten af familien, kigge lidt på facebook og andre småting. Men hun har aldrig været i nærheden af en computer før og uanset hvor meget vi prøvede at forenkle det så kunne hun bare ikke benytte den. Det var for bøvlet med mus og tastur, og "tryk på kryds for at lukke" osv. - jeg tog derfor istedet en tablet med og præsenterede for hende, og pludselig var der en ny verden der åbnede sig - hun kunne langt bedre forholde sig til at trykke på skærmen og bruge de funktioner som var optimerede og enklere på tabletten. Hun kunne bruge tabletten som billedramme der stod og cyklede billeder, og hun kunne rent faktisk benytte de andre nødvendige applikationer efter ganske lidt træning. Jeg forudser et kæmpe marked for tablets hos personer som hende der ikke kan betjene en normal computer hvis nogen lige vil hjælpe dem igang. Istedetfor at sende dem på et PC kørekort kursus så giv dem en tablet som er tilpasset til deres behov.

 
Og så er vi igen tilbage til eet af de spørgsmål..
Hvorfor ligger der ikke Tablet OS på dit familiemedlems laptop/notebook/bærbar ? Den kan jo gøre det, og endda uden problemer, (hvis ellers man udstyret den med en touchscreen, som jeg tidligere nævnt, har eksisteret i mange år). Hvorfor så ikke bruge det? Skulle der virkelig en "ny" opfindelse se samt et nyt navn (Tablet) før man fandt ud af dette?
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


Selvfølgelig er de da det. En netbook er jo stadigvæk en normal computer, med Windows XP, 7, eller det der er værre (sværere, som f.eks. Linux). Har du overhovedet nogen forståelse for, hvor enkelt og ligetil, iOS er, på f.eks. iPad?
 
Du kan tro, at jeg netop har forståelse for dette. Jeg undre mig blot over, at der skulle opfindes "ny" dimser til noget som allerede eksisterende kunne gøre, før eksempelvis din mormor forstod at bruge det.
 
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Og hvis man lukker en hvilken som helst computer helt (også en Mac), så tager den med garanti længere at starte op, end iPad, som man egentlig aldrig behøver at slukke. Du kan være på nettet indenfor fem-ti sekunder, efter du har samlet den op fra bordet.
 
Det er fordi du aldrig lukker en Tablet helt. Den går i dvale!!! Samlign det med det istedet for.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

]Du kan tro, at jeg netop har forståelse for dette. Jeg undre mig blot over, at der skulle opfindes "ny" dimser til noget som allerede eksisterende kunne gøre, før eksempelvis din mormor forstod at bruge det.


Du mangler bare i allerhøjeste grad på nogen måde at udvise denne forståelse.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

De gør nogle ting nemmere for nogle idag, ting som de også kunne før, bare på en mere besværlig måde. Men de tilfører intet nyt.


Og hvad er der galt i det?

Mikrobølgeovnen tilførte heller ikke noget nyt, men gjorde nogle ting nemmere og hurtigere.

Bilen tilførte ikke noget nyt, men gjorde transport nemmere og hurtigere.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

[QUOTE=spawn] Min tablet skal slet ikke starte, den er altid tændt og ligger lige foran mig. Skal jeg bruge mHvorfor ligger der ikke Tablet OS på dit familiemedlems laptop/notebook/bærbar ? Den kan jo gøre det, og endda uden problemer, (hvis ellers man udstyret den med en touchscreen, som jeg tidligere nævnt, har eksisteret i mange år). Hvorfor så ikke bruge det? Skulle der virkelig en "ny" opfindelse se samt et nyt navn (Tablet) før man fandt ud af dette?


En bærbar med et tablet OS, touchscreen og manglende tastatur er netop en tablet.

Er det et problem at den kaldes noget andet end en stor mobil eller lille bærbar?

Og hele årsagen til den store fokus er jo netop at man først nu har kunnet få lavet en helstøbt løsning, og derudover er tiden i dag en anden.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg undre mig blot over, at der skulle opfindes "ny" dimser til noget som allerede eksisterende kunne gøre, før eksempelvis din mormor forstod at bruge det.


Det er lidt skræmmende at du undrer dig over sådanne ting.

En computer er svær at håndtere for langt den største del af befolkningen.

En tablet, der udover er nem at gå til, har også en kæmpe fordel: man kan som sådan ikke gøre noget galt, så derfor bliver brugeren hurtigere afslappet og fortrolig men sin tablet.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

]Du kan tro, at jeg netop har forståelse for dette. Jeg undre mig blot over, at der skulle opfindes "ny" dimser til noget som allerede eksisterende kunne gøre, før eksempelvis din mormor forstod at bruge det.


Du mangler bare i allerhøjeste grad på nogen måde at udvise denne forståelse.
Ok, så lad mig sige det på en anden måde med en direkte analogi.
Er en computer med dertilhørende installeret Mediacenter (Ala Microsoft) en nyhed? Er det computeren eller apps/programmet som er det nye? 
Det er kombinationen af dette som er det nye! Hverken teknikken eller applikationen er nyt.
 
En apps til en computer får jo ikke computeren i sig selv til at få nærmest hysterisk fokus, vel?
 
Nu er jeg selv stor fortaler for Microsoft´s MediaCenter, netop fordi det er så brugervenligt som det er. Og på præcis samme måde kan jeg se fordelene i disse nye Tabs. Men det får mig ikke til at sige det er nyt. Det får mig heller ikke til at sige, at en Tablet kan noget som ikke andet kan. Forskellen er blot, at man fra producenternes side har valgt, at dette andet ikke skal kunne, eller de har ikke forstået at det kunne, selvom det rent faktisk kan og har kunnet i lang tid.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

De gør nogle ting nemmere for nogle idag, ting som de også kunne før, bare på en mere besværlig måde. Men de tilfører intet nyt.


Og hvad er der galt i det?
 
Intet, bortset fra det ikke er nyt.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Mikrobølgeovnen tilførte heller ikke noget nyt, men gjorde nogle ting nemmere og hurtigere.

Bilen tilførte ikke noget nyt, men gjorde transport nemmere og hurtigere.
 
Jamen så er vi skam enige.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Januar-2011 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg undre mig blot over, at der skulle opfindes "ny" dimser til noget som allerede eksisterende kunne gøre, før eksempelvis din mormor forstod at bruge det.


Det er lidt skræmmende at du undrer dig over sådanne ting.
Hvorfor er det skræmmende?

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

En computer er svær at håndtere for langt den største del af befolkningen.
 
Det er da netop fordi dens OS og ikke mindst applikationerne er lavet sådan. Det er da ikke computerens skyld.
Forestil dig din PC med Android OS på sat op på samme måde som Ipad brugerflade. Teknologien er der da, så hvad forhindre dig, eller Google for den sags skyld? Du skifter bare din skærm ud med en berøringsfølsom skærm, så har du en Tablet, som er vanvittig hurtig. Dem er godtnok ikke speciel mobil, hvis det er en stationær computer vi snakker om. Men har du brug for mobiliteten, så udvid tanken til en laptop ned i 10". Så har du faktisk næsten en tro kopi af de Tabs du ser idag, bortset fra din laptop vil være ekstremt mere fleksibel, hvis du ønsker det. Du mangler blot den berøringsfølsomme skærm og evt. et GSM modul. 
Er den tanke også skræmmende. Jeg finder det forundrende at der skulle nye dimser til med nye navne, for praktisk set præcis det samme.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

En tablet, der udover er nem at gå til, har også en kæmpe fordel: man kan som sådan ikke gøre noget galt, så derfor bliver brugeren hurtigere afslappet og fortrolig men sin tablet.
Igen er det OS/Apps bag som er afgørende her. Det har så absolut intet med computeren at gøre.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 09-Januar-2011 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 Og jeg vil tro vi ender med at måtte erkende, at en Tab anno 2010-2011 faktisk har eksisteret i mange år. Den har bare heddet noget forskelligt, og er opgraderet med tiden.

Jeg mener at ordet tablet kommer af størrelsen og ikke funktionerne som du vil tilskrive det. Tablet er et meget gammelt ord og beskriver i mine tanker en tavle på en vis størrelse som indeholdte tekst :)

Eksempler:
http://hashemartworks.net/wp-content/uploads/2008/11/tablet-2-frontback.jpg - http://hashemartworks.net/wp-content/uploads/2008/11/tablet-2-frontback.jpg

Jeg har solgt min bærbar for at købe mig en iPad. Fakta er at jeg ikke brugte min bærbar fordi den var langsom til at starte og bruge. Klodset at sidde med. En iPad er instant on og hurtig og giver en dejlig bruger oplevelse.   Den kan intet som min bærbare ikke kunne, men det jeg har brug for, gør den meget bedre.
Jeg venter dog til 2'eren kommer fordi det nu er så tæt på.


Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 09-Januar-2011 kl. 02:20
Jeg er godt klar over at vi har har været omkring emnet mange gange i denne tråd efterhånden, men jeg vil nu blot sige, at jeg som som yderst tilfreds ejer af både en iPad og en MacBook Pro i7, kan konstatere at hvis du sætter din MBP i sleep-mode, så både holder den strøm afsindigt lang tid og det samme gør iPad - sidstnævnte i ugevis. Mht. opstartstiden (fra sleep), så vil jeg sige at opstartstiden på iPad er meget tæt på at være 0 sekunder, mens den på MBP vel er en 2-4 sekunder. Altså ikke noget at snakke om - i begge tilfælde.

/Nils


-------------
           


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 09-Januar-2011 kl. 10:23
@Kandersen: Jeg har lidt svært ved at forstå tråden og din argumentation i denne. Er det rigtigt forstod at du ikke har noget imod tablets, men du har noget imod at man kalder dem for et _nyt_ produkt?

Jeg forstår ikke hvad der er galt i dette. For at vende tilbage til din egen analogi med MS Media Center, så blev disse da netop også lancerede som _nye_ produkter - på trods af at det, som du selv siger, netop blot er softwaren der adskiller dem fra en almindelig computer. Dermed må du vel også være imod at Medie centre kaldes for Mediecentre, for det er jo blot en computer med noget ekstra software.

Hvis du er enig i ovenstående, og jeg har forstået det rigtigt, så virker hele debatten umiddelbart for mig blot som en avanceret gang ordkløveri.

Du siger at en tablet ikke bør være en _tablet_ men blot bærbar computer.
Det er jo bare en bærbar computer med en mindre skærm (7-11"), vi har givet den touch istedet for mus, vi har fjernet tastaturet, vi har tilpasset OS til format og touch, vi har øget batteritiden (gjort den uafhængig af strømkilde i det daglige brug), vi har givet den et fysisk format som er behageligt at sidde med i en stol/sofa/etc.
Den kan i bund og grund stadig det samme (måske lidt mindre).
Har vi med ovenstående modifikationer ikke rykket _væsentligt_ ved hvad 95% af befolkningen forbinder med en computer? Hvorfor er det så ikke legalt at kalde den for noget andet?


For at komme med endnu en af de evigt populære og næsten altid absurde bilanalogier:
Hvorfor er en motorcykel en _motorcykel_, og ikke en bil?
Det er jo bare en bil med færre dæk (2), vi har givet den styr istedet for rat, vi har fjernet nogle sæder, vi har tilpasset motoren til formatet, vi har givet den et fysisk format som kan være effektivt i situationer med tæt trafik og lidt plads.
Den kan i bund og grund stadig det samme (måske lidt mindre).
Har vi med ovenstående modifikationer ikke rykket _væsentligt_ ved hvad 95% af befolkningen forbinder med en bil? Er det så ikke også legalt at kalde den noget andet?

(hvis vi for argumentationens skyld ser bort fra forskellen på at computeren har eksisteret længe og tablets er en "ny" opfindelse, hvor at motorcykler og biler blev udviklet nogenlunde sideløbende)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-Januar-2011 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

@Kandersen: Jeg har lidt svært ved at forstå tråden og din argumentation i denne. Er det rigtigt forstod at du ikke har noget imod tablets, men du har noget imod at man kalder dem for et _nyt_ produkt?
 
Mja, både og. Jeg har intet imod dem overhovedet. Faktisk synes jeg at de er et skridt i den rigtige retning.
Mit problem består delvist i det såkaldt nye, for det er netop ikke nyt. De er "gamle" produkter med nyt interface/brugerflade, som nu gør at forbrugeren kan bruge det til noget.
Det er der som sådan ikke noget galt i, det er en normal udvikling. Det gale for mig består nok mest af alt i, at man skaber gammel teknik endnu engang, giver det et nyt brugerflade istedet for at udnytte det som allerede er skabt.
Sagt på en mere billedelig måde. Man skaber endnu en dyb tallerken og maler den i en anden farve, med nogle andre former. Og så virker den straks meget bedre.
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg forstår ikke hvad der er galt i dette. For at vende tilbage til din egen analogi med MS Media Center, så blev disse da netop også lancerede som _nye_ produkter - på trods af at det, som du selv siger, netop blot er softwaren der adskiller dem fra en almindelig computer. Dermed må du vel også være imod at Medie centre kaldes for Mediecentre, for det er jo blot en computer med noget ekstra software.
 
Helt enig. En HTPC/MediaCenter er heller ikke en nyhed. Det er en ganske almindelig computer med en ny applikation. Det er derimod applikationen/brugerinterfacet som er det nye.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvis du er enig i ovenstående, og jeg har forstået det rigtigt, så virker hele debatten umiddelbart for mig blot som en avanceret gang ordkløveri.
 
Mjo, det kan vi godt kalde det. Det var derfor jeg valgte det emne, som jeg gjorde.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Du siger at en tablet ikke bør være en _tablet_ men blot bærbar computer.
 
Det må være en misforståelse. Jeg sætter lighed imellem tablet og en bærbar computer. At man kalder en skovl for flere navne, det ændre da ikke ved, at det er og bruges som en skovl.
 
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Det er jo bare en bærbar computer med en mindre skærm (7-11"), vi har givet den touch istedet for mus, vi har fjernet tastaturet, vi har tilpasset OS til format og touch, vi har øget batteritiden (gjort den uafhængig af strømkilde i det daglige brug), vi har givet den et fysisk format som er behageligt at sidde med i en stol/sofa/etc.
Den kan i bund og grund stadig det samme (måske lidt mindre).
Har vi med ovenstående modifikationer ikke rykket _væsentligt_ ved hvad 95% af befolkningen forbinder med en computer? Hvorfor er det så ikke legalt at kalde den for noget andet?
 
Det kommer an på, hvad årsagen er til at man kalder det for noget andet. Mit bud er, at det skyldes salgs interesser.
 
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

For at komme med endnu en af de evigt populære og næsten altid absurde bilanalogier:
Hvorfor er en motorcykel en _motorcykel_, og ikke en bil?
Det er jo bare en bil med færre dæk (2), vi har givet den styr istedet for rat, vi har fjernet nogle sæder, vi har tilpasset motoren til formatet, vi har givet den et fysisk format som kan være effektivt i situationer med tæt trafik og lidt plads.
Den kan i bund og grund stadig det samme (måske lidt mindre).
Har vi med ovenstående modifikationer ikke rykket _væsentligt_ ved hvad 95% af befolkningen forbinder med en bil? Er det så ikke også legalt at kalde den noget andet?

(hvis vi for argumentationens skyld ser bort fra forskellen på at computeren har eksisteret længe og tablets er en "ny" opfindelse, hvor at motorcykler og biler blev udviklet nogenlunde sideløbende)
 
Motorcyklen ligner det allerede kendte begreb cyklen, mere end den ligner det lige så kendte begreb bilen. Analogien i dette ville være, hvis man kaldte Tablet´s for Tablet bærbar-computer.
Ligesom du har Motor og cykel, som bliver til Motorcykel.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-Januar-2011 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 Og jeg vil tro vi ender med at måtte erkende, at en Tab anno 2010-2011 faktisk har eksisteret i mange år. Den har bare heddet noget forskelligt, og er opgraderet med tiden.

Jeg mener at ordet tablet kommer af størrelsen og ikke funktionerne som du vil tilskrive det. Tablet er et meget gammelt ord og beskriver i mine tanker en tavle på en vis størrelse som indeholdte tekst :)

Eksempler:
http://hashemartworks.net/wp-content/uploads/2008/11/tablet-2-frontback.jpg - http://hashemartworks.net/wp-content/uploads/2008/11/tablet-2-frontback.jpg  
 
Jeg er på nippet til at være enig med dig. Dog tror jeg at ordet Tab kommer af det engelske begreb, at Tappe noget, (man tapper/trykker på noget), samtidig med, at man vil have Tablet´s/tavlens størrelse. Jeg er dog lige et øjeblik for doven til at undersøge, om det overhovedet er stavet korrekt, for umiddelbart vil jeg sige, at Tapping er er med pére og ikke bére. Korriger gerne hvis jeg tager fejl.
Men det stemmer meget godt overens med den trykfølsomme skærm, så hvorfor ikke.

Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Jeg har solgt min bærbar for at købe mig en iPad. Fakta er at jeg ikke brugte min bærbar fordi den var langsom til at starte og bruge. Klodset at sidde med. En iPad er instant on og hurtig og giver en dejlig bruger oplevelse.   Den kan intet som min bærbare ikke kunne, men det jeg har brug for, gør den meget bedre.
Jeg venter dog til 2'eren kommer fordi det nu er så tæt på.
Hvis vi bare kan blive enige om, at den gør det meget bedre, fordi den har et bedre brugerinterface/brugerflade, så er jeg nået mit mål Wink


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Januar-2011 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis vi bare kan blive enige om, at den gør det meget bedre, fordi den har et bedre brugerinterface/brugerflade, så er jeg nået mit mål Wink
 
Det mener jeg vi er flere der hele tiden har argumenteret for.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Januar-2011 kl. 11:26

Kim, hvis jeg skal forsøge mig med en analogi (indeholdende biler, naturligvis Wink) som måske kan belyse hvorfor jeg mener du er lidt skævt på den med din undren: Elektriske biler er http://www.danskelbilkomite.dk/gl_opfindelse.htm - ikke noget nyt. De har holdt 100 års jubilæum for læænge siden. Men de har bare aldrig været særligt konkurrencedygtige, og selv nu hvor udvalget så småt begynder at stige, så skal man stadig være temmelig nørdet og/eller miljøaktivistisk for at investere i én. Selv med en væsentlig afgiftsfordel i Danmark, er det ganske enkelt ikke rentabelt i længden, samtidig med at det er upraktisk. Derfor er elbil-hype stadig noget man læser om i nyheds-sektionerne, ikke noget med at man spæner ud og investerer.

Forestil dig så at Toyota i morgen lancerede en elektrisk bil i familie-størrelse, med 600 km reel rækkevidde, nem og praktisk opladning/batteri-udskiftning, til 200.000 kroner og med god langtids-økonomi. Hvis dét skete, så ville sådan cirka ALLE danskere ønske sig sådan én, og køen hos Toyota-forhandlerne ville være kilometerlange. ALLE ville snakke om elbiler, og ALLE konkurrenter ville næste år komme busende med deres mere eller mindre vellykkede bud på hvordan en elbil skal skrues sammen (vores er hurtigere, vores er billigere, vores har mere plads osv). Elbiler ville være "det nye sort".
 
Men ville det være noget nyt? Næh. Det ville være over 100 år gammel teknologi, der bare tilfældigvis netop nu var klar til markedet, og omvendt. Men hypen ville da stadig være fuldt berettiget. På samme måde, så synes jeg ikke der er meget værdi i at argumentere mod tablet-hypen ved at skyde på at selve grund-konceptet ikke er nyt. Det nye er at det er brugbart, og det er sådan set også nok.
 
Dét der så bliver interessant, er hvordan markedet vil reagere på at der givetvis vil være en ret stor mængde af "medløber-tablet'erne" fra de andre producenter, der IKKE er særligt brugbare. Dér tror jeg netop man vil opdage at dén hype vi ser fra brugerne, netop IKKE er en tablet-hype, men en iPad hype. En tablet der ikke er lige så brugbar i praksis som iPad, vil få nøjagtigt lige så lidt succes som de tablets der fandtes før iPad.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Blu-ben
Skrevet den: 10-Januar-2011 kl. 11:32
Første gang jeg hørte om ipad, tænkte jeg også hvad skal jeg med den.

Sidste år købte jeg en HP envy 13 tommer bærbar og en ipod touch, og jeg må ærligt indrømme ipod'en er ikke blevet brugt til ret meget, skærmen er efter min mening for lille til at den kan bruges til internet og indtastning er for besværligt, så den bliver primært brugt som musik afspiller.

Min HP envy er jeg dog meget tilfreds med lille og kompakt og med lang batteri tid, og med windows 7 har man endelig fået hurtig opstart som der er på mac, så den opfylder sådan set mit behov til sofa surf som den primært bliver brugt til.
 
Men da jeg så først gang fik en ipad i hånden, så kunne jeg ikke lade være med at tænke - HOLD KÆFT DEN ER SMART, og nem at gå til, så jeg er egentlig ikke i tvivl om at jeg skal have en Tablet på et tidspunkt.
 
Men hvad det skal være venter jeg lige at ser.
 
Fremtiden
Ja der sker jo meget på området for tiden.

Motorola Xoom synes jeg virker som et spændene produkt med Android 3.0 (Honeycomb)

Det der irritere mig ved Ipad er begræsning manglende understøttelse af flash og java og fil formater, samt at man ikke lige kan sætte et hukommelseskort i eller mulighed for USB til en USB pen eller tastatur, alle disse ting skulle være muligt med Motorola Xoom MEN bliver den lige så hurtig og nem at gå til som en IPAD, det glæder jeg mig til at se. 



Har set Panasonic nye tablets som de har vist frem ved CES, selv tablet'en er måske ikke så imponerende, men samspillet mellem tablet og tv synes er spændende, at man lige kan tage en video fil og smide den op tv, det er sgu da lidt lækkert.

En anden der har fanget mit øje er Samsung Sliding PC 7, som kan køre både windows 7 og android og kan bruges både som tablet og bærbar pc - med "slideout" tastatur, og stadig med en vægt på omkring et kilo og omkring 8 timer batteri, spændende nytænkning. 
 
Det jeg håber at kunne ende med at få er en tablet eller hvad den nu skal hedder der kan fungere som:
 
- Musik, billede og film jukeboks - at man kan bladre i sin musik og film og klikke på den og så starter filmen op. Så når du holder fest så sætter du den lige i en holder og så kan man vælge musik på den.
- Multi fjernbetjening, så den måske tildels kan erstatte andre fjernbetjeninger, har idag en logitech harmony som jeg er glad for, da den gør ting enklere, et klik og tv tænder på rigtig kanal og playstation og receiver er klar. Så hvis man kunne få de integreret i en tablet/pad så kunne både mine små piger og min far lige klikke på et logo til dr eller starte en tegnefilm.
Desuden kunne jeg også forstille mig at den at den kunne bruges til at styre lys og varme, feks at man lige har en adgang til en menu hvor man kan stille den til at skrue ned for varmen i weekenden hvis man ikke er hjemme.

En andet punkt den kunne bruges til er køkkenet, idag kan man jo få køleskabe og frysere hvor man lige kan scanne varen og dermed kan få overblik over hvad man har og hvor gammelt det er.
Få smidt det over på tableten, og du kan lige klikker og se hvad du kan lave med det du har, eller bruge den til at se nyheder eller sport mens man står og laver mad.

Men overordnet set så skal den være hurtig, hurtig at starte op, hurtig at bruge og nem at gå til, sagt med andre ord den må ikke være dårligere end en ipad.
Den må max veje omkring et kilo og så skal den have lang batteritid (min 6-8 timer) og gerne hurtig opladning.
 
Så kort sagt samle alt underholdning og viden i en lille kompakt bærbar enhed (internet, film, musik, billeder, bøger, facebook og alt det andet) med en nem forståelig touch adgang.

Den skal gøre alle de ting jeg kan idag og mange flere bare nemmere og hurtigere.
 


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 10-Januar-2011 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis vi bare kan blive enige om, at den gør det meget bedre, fordi den har et bedre brugerinterface/brugerflade, så er jeg nået mit mål Wink

Det kan vi sagtens blive enige om. Hvis du har ment det fra starten af tråden, så har jeg ikke opfattet det. Wink


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-Januar-2011 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis vi bare kan blive enige om, at den gør det meget bedre, fordi den har et bedre brugerinterface/brugerflade, så er jeg nået mit mål Wink
 
Det mener jeg vi er flere der hele tiden har argumenteret for.
Jamen, hvad ville der så ske, hvis man lavede et ligende brugerinterface til eksempelvis en bærbar? Vi er jo enige om, at det er ikke fordi den ikke kan det samme. Og for nogles vedkommende måske endda væsentligt bedre i og med den nok vil være hurtigere.
 
Selvfølgelig er det nok mest aktuelt for dem med små 10" bærbare computere. Og bedst af alt, hvis man kunne kombinere det med en touchskærm.
 
Er det for dyrt at lave dette interface fremfor at lave et nyt produkt? Min påstand er nej, ergo må der ligge nogle andre interesser bag et eller andet sted. Og som du tidligere har været inde på, så er det nok i virkeligheden markedsføring vi er styret af.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 10:33
Derhjemme bruger jeg mest min smartphone, dertil en bærbar der står i køkkenet (far laver maden Smile)

Jeg har svært ved at se en tablet opfylde behovet som vores "køkken laptop" gør nu, den står stortset altid det samme sted på et skab i ½ højde (130cm), det vil sige skærmen står lodret i passende læsehøjde.  Den bruges til mail, opskrifter, nyheder, indkøbsliste osv.

Som jeg har forstået Tablets skal man helst bruge begge hænder, ofte en til at holde og en til at betjene den, med mindre den ligger fladt foran en. Fedtfingre på skærmen bliver vel også et problem i et køkken LOL

Jeg vil tro at jeg straks ville være nød til at anskaffe en holder og et tastatur til den Smile

Nogle vil nok påstå at det bare er fordi jeg ikke kan se ud over mit gamle forbrugsmønster. Men jeg har også hørt flere tablet ejere sige at de føler at de opfinder behov til deres nye legetøj for at få det brugt bare lidt - for at retfærdigegøre indkøbet så at sige.



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jamen, hvad ville der så ske, hvis man lavede et ligende brugerinterface til eksempelvis en bærbar? Vi er jo enige om, at det er ikke fordi den ikke kan det samme. Og for nogles vedkommende måske endda væsentligt bedre i og med den nok vil være hurtigere.
 
Selvfølgelig er det nok mest aktuelt for dem med små 10" bærbare computere. Og bedst af alt, hvis man kunne kombinere det med en touchskærm.
 
 
Eh, jeg er ikke med på hvad du så mener med "lignende bruger-interface", hvis det ikke er touch-skærmen. En touch-skærm på en bærbar ville være dobbeltkonfekt, og hele pointen med at have en touch-skærm, er at apparatet kan være så småt som muligt i forhold til billedstørrelsen.
 
Alle andre dele af brugerinterfacet end touch-skærmen, det vil jeg mene groft sagt er dét du får i en MacBook Air?
 
Medmindre dét du gerne vil have, er et iOS baseret apparat med tastatur? Det giver ikke mening.
 
Jeg mener stadigvæk du forsøger at klemme dén ind med at dem der bruger en tablet lige så godt kunne bruge en netbook. Hvis det er dér vi skal hen, så er jeg iøvrigt lodret uenig i at en netbook skulle være hurtigere. Der er forskel på de opgaver du kan udføre, men de opgaver du KAN udføre, fungerer hurtigere på en iPad.
 
Men når det er sagt, så ville jeg personligt ikke drømme om at bruge en iPad til netsurf, fordi en ikke uvæsentlig del af mit netsurf-forbrug drejer sig om forum-indlæg, og det ville gå kraftigt ud over min skrivehastighed. Af samme årsag kunne jeg ikke drømme om at købe en netbook, jeg SKAL have full-size tastatur, punktum. Men derfor kan jeg jo godt sætte mig ind i behovet hos dem der bruger nettet til at læse, og ikke til at skrive, og jeg kan også godt være lidt misundelig på dem der kan nøjes med et mindre apparat når de sidder i sofaen, end dén full-size laptop jeg sidder med.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


]Er det for dyrt at lave dette interface fremfor at lave et nyt produkt? ]


Hvad er problemet ved at nogen laver et nyt produkt?


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis vi bare kan blive enige om, at den gør det meget bedre, fordi den har et bedre brugerinterface/brugerflade, så er jeg nået mit mål Wink

 

Det mener jeg vi er flere der hele tiden har argumenteret for.


Jamen, hvad ville der så ske, hvis man lavede et ligende brugerinterface til eksempelvis en bærbar? Vi er jo enige om, at det er ikke fordi den ikke kan det samme. Og for nogles vedkommende måske endda væsentligt bedre i og med den nok vil være hurtigere.


Det kommer an på hvad du mener med interface.

Hvis det bare er en tablet lignende GUI oven på f.eks. Windows, så er der stadigvæk samme problem som nu, nemlig at man skal slås med et fuldt OS i baggrunden, filstyring, drivers osv. osv.

Du nævner selv Windows Media Center i tråden, som du mener er nemt at gå til, men det er jo ikke Windows Media Center der er årsagen til at hr. og fru Jensen ikke gider at slås med det, men at det er en "rigtig" computer med et "rigtigt" OS på.

Det kan som sådan godt give nogle fordele for dem der synes om det, men for den almindelige bruger giver det en masse ulemper, hvis et mediecenter er eneste formål med computeren.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis vi bare kan blive enige om, at den gør det meget bedre, fordi den har et bedre brugerinterface/brugerflade, så er jeg nået mit mål Wink
 
Det mener jeg vi er flere der hele tiden har argumenteret for.
Jamen, hvad ville der så ske, hvis man lavede et ligende brugerinterface til eksempelvis en bærbar? Vi er jo enige om, at det er ikke fordi den ikke kan det samme. Og for nogles vedkommende måske endda væsentligt bedre i og med den nok vil være hurtigere.
 
Selvfølgelig er det nok mest aktuelt for dem med små 10" bærbare computere. Og bedst af alt, hvis man kunne kombinere det med en touchskærm.
 
Er det for dyrt at lave dette interface fremfor at lave et nyt produkt? Min påstand er nej, ergo må der ligge nogle andre interesser bag et eller andet sted. Og som du tidligere har været inde på, så er det nok i virkeligheden markedsføring vi er styret af.
En tablet og en bærbar vil sandsynligvis blive brugt til forskellige ting, jeg kan klart se fordelen i en tablet, hvorimod en mini notebook ikke kan bruges.

Jeg kunne f.x. forstille mig at jeg kunne bruge en / to tablet til følgende.

1) en stor en til at hænge i køkkenet, hvor man kan se se tv, checke mail, vejr udsigten, høre radio osv.

2) En lille 7-10", som måske hænger ved indgangsdøren, hvor man kan styre lys, temperatur, gardiner, musik osv...

Her vil en bærbar med tastatur være besværlig.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Som jeg har forstået Tablets skal man helst bruge begge hænder, ofte en til at holde og en til at betjene den, med mindre den ligger fladt foran en. Fedtfingre på skærmen bliver vel også et problem i et køkken LOL

Jeg vil tro at jeg straks ville være nød til at anskaffe en holder og et tastatur til den Smile
 
Tastatur kan diskuteres, iPad'ens touch-tastatur virker efter min mening fint nok til indkøbssedler osv, men at kritisere tablet'ens udformning for at man skal have en holder for at kunne bruge den, endda til ét af de forbrugsmønstre hvor den er fuldstændigt oplagt,
 
Men klart, du kan nøjagtigt det samme med en laptop, og hvis man ikke ser nogen værdi i at lave en løsning der ser lidt smartere ud i køkkenet end en bærbar på et bord, så har du ikke brug for den nej. En tablet ER, som sagt mange gange, en fancy måde at gøre noget der lige så godt kunne have været gjort på en anden måde.
 
Mht. fedtfingre på skærmen, så er de nemmere at rense af, end fedtfingre på (og ikke mindst i!) dit tastatur. Om noget, så vil jeg påstå at mængden af bakterier der sidder i dit tastatur, er et ret godt argument FOR at skifte den ud med en tablet. Jeg vil tro at jeg ville investere i en iPad til køkkenet, før jeg ville gøre det til stuen, for i stuen skal jeg som sagt alligevel bruge noget med full-size tastatur. Men P.T. tager jeg tit laptoppen med ud i køkkenet og surfer opskrifter, dér ville en iPAD være helt oplagt, NETOP for at undgå at svine mit tastatur til.
 
Igen, det drejer sig om at folk har forskellige forbrugsmønstre, og det større udvalg af produkttyper gør det muligt at vælge dén løsning der passer netop én selv. Som eksempelvis at hvis det passer dig bedst at have en full-size laptop i køkkenet, så er dét den bedste løsning for dig. Det er bare ikke ensbetydende med at du skal pådutte andre at de ikke har behov for en tablet, lige så vel som at de ikke skal pådutte dig at du har. Det er desværre dér jeg synes disse diskussioner tit strander, ekstremt mange mennesker har meget vanskeligt ved at sætte sig ind i at andre har et andet forbrugsmønster end én selv. "JEG har ikke brug for den, ergo er produktet ubrugeligt", er desværre en meget fremherskende tankegang.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


1) en stor en til at hænge i køkkenet, hvor man kan se se tv, checke mail, vejr udsigten, høre radio osv.
 
Jeg er personligt overbevist om at iMAC med touch-skærm er noget der ligger i pipelinen. Det store spørgsmål er så hvordan brugerfladen bliver, laver man en forvokset iPAD med iOS, eller tilpasser man OSX til touch-brug? Det vil i hvert fald ikke blive en succes hvis man ikke på én eller anden måde får lavet en brugerflade der er lige så touch-venlig som iPad, dén der med at køre standard windows med touch-brugerflade, det funker bare ikke...


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg er personligt overbevist om at iMAC med touch-skærm er noget der ligger i pipelinen.


Det er jeg så overbevist om at der ikke er


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 11:24
Jeg bruger faktisk ofte min iPad til opskrifter i køkkenet. Skærmen på en bærbar er svær at få en god vinkel på et køkkenbord, og desuden er der en rigtig god app til opskrifter - Epicurious

Et muligt problem ved ergonomien på en iPad (el anden tablet) er, at den i bar udgave kræver to hænder eller noget andet at lægge den på. Fx er det svært at ligge ned og surfe med én hånd. Apples iPad-etui løser dette problem til dels, fordi omslaget fungerer som et godt håndtag, hvis man holder den i en hånd.

Et andet område, hvor tablets har en stor force er som børnecomputere, fordi betjeningen er langt mere intutitiv. Min datter på 2 år betjener min iPad så overlegent, at jeg burde sælge hende til en Apple-reklamekampagne. Kombinationen af et enkelt touch interface og en enkelt home-knap gør, at selv en 2-årig kan styre maskinen på en måde som ville være helt utænkelig med mus og tastatur. Omvendt synes hun en almindelig bærbar er håbløst gammeldags fordi man ikke bare kan pege på det, man gerne vil have.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Det er jeg så overbevist om at der ikke er
 
Jeg kan jo tage fejl Smile Apple har aldrig været en hund efter større billeder, i princippet burde de jo også levere en 40-50" Cinema HD monitor, men det sker nok heller ikke. Så måske har du ret.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 11:39
Det kan sagtens tænkes at der kommer en større tablet på et tidspunkt, men en "rigtig" computer med touchskærm tvivler jeg på.

Med hensyn til monitors, så synes jeg (specielt ifbm. mit job) at de negligerer de små størrelser (både på iMac og som selvstændig monitor). Nu har de selvfølgelig lige droppet deres 30" monitor, men ellers har de jo netop bevæget sig i store størrelser.

Jeg mener også at de skal holde sig fra tv, og jeg tror heller ikke at de selv tror at de kan tilføre det marked noget pt.


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er bare ikke ensbetydende med at du skal pådutte andre at de ikke har behov for en tablet, lige så vel som at de ikke skal pådutte dig at du har. Det er desværre dér jeg synes disse diskussioner tit strander, ekstremt mange mennesker har meget vanskeligt ved at sætte sig ind i at andre har et andet forbrugsmønster end én selv. "JEG har ikke brug for den, ergo er produktet ubrugeligt", er desværre en meget fremherskende tankegang.

Tak for kaffe, du går da lige i struben i dag!

Jeg synes ikke jeg forsøger at pådutte nogen noget som helst, ligesom jeg heller ikke skriver at produktet er ubrugeligt. Jeg fortæller om min brug af gadgets i hjemmet og at jeg ikke lige kan se en tablet passe ind med de aktuelle behov. 

Min pointe er at til mit brug ville jeg være nød til at anskaffe holder og tastatur og så ryger fidusen ligesom (for mig).



Skrevet af: Letten
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Jeg bruger faktisk ofte min iPad til opskrifter i køkkenet. Skærmen på en bærbar er svær at få en god vinkel på et køkkenbord 

Det er så lidt anderledes i vores køkken hvor vi har den perfekte computerplads på det ½ høje skab. Det er omtrent 145cm højt, så det er upraktisk at lægge en tablet der - så kan du ikke se den eller betjene den Big smile (derfor det med holder og tastatur)

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Et andet område, hvor tablets har en stor force er som børnecomputere, fordi betjeningen er langt mere intutitiv. Min datter på 2 år betjener min iPad så overlegent, at jeg burde sælge hende til en Apple-reklamekampagne. Kombinationen af et enkelt touch interface og en enkelt home-knap gør, at selv en 2-årig kan styre maskinen på en måde som ville være helt utænkelig med mus og tastatur. Omvendt synes hun en almindelig bærbar er håbløst gammeldags fordi man ikke bare kan pege på det, man gerne vil have.

Hun slipper nok ikke for at lære at betjene en traditionel computer så længe vi stadig bruger tastatur og mus når vi skal producere noget ved computeren.

Mine børn er også glade for at lege med min smartphone, men kan nu også sagtens bruge vores traditionelle PC'ere. Vi har en dreng på 4, han tænder selv, starter browser og går ind på oline.dk eller y8.com og spiller Flash-spil, trykker på krydset når han er færdig og slukker computeren (sætter i standby).


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jamen, hvad ville der så ske, hvis man lavede et ligende brugerinterface til eksempelvis en bærbar? Vi er jo enige om, at det er ikke fordi den ikke kan det samme. Og for nogles vedkommende måske endda væsentligt bedre i og med den nok vil være hurtigere.
 
Selvfølgelig er det nok mest aktuelt for dem med små 10" bærbare computere. Og bedst af alt, hvis man kunne kombinere det med en touchskærm.
 
 
Eh, jeg er ikke med på hvad du så mener med "lignende bruger-interface", hvis det ikke er touch-skærmen. En touch-skærm på en bærbar ville være dobbeltkonfekt, og hele pointen med at have en touch-skærm, er at apparatet kan være så småt som muligt i forhold til billedstørrelsen.
 
Jamen, her troede jeg lige, at det var brugerinterfacet som var det som gjorde en Tablet til en vidunder maskine. Min pointe er, at når/hvis det "bare" er brugerinterfacet, så kan et sådan da snildt skabes på eksempelvis en bærbar.
En touchskærm på en bærbar er da ikke dobbeltkonfekt. Der er faktisk mange som allerede idag bruger touchskærme på PCére, netop fordi de har et brugerinterface der tillader at de på en nem og praktisk måde kan komme til de funktioner de bruger. Det kunne f.eks snildt være Microsoft MediaCenter´s brugerfalde, som i den grad egner sig til netop touchskærm, og faktisk er lige præcis brugerfladen som gør det så smart (og nyt dengang det kom).
De har så også mulighed for at bruge tastatur, som primært bruges, når der skal skrives noget (meget eller lidt, det er underordnet).
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg mener stadigvæk du forsøger at klemme dén ind med at dem der bruger en tablet lige så godt kunne bruge en netbook.
 
Det er lige præcis dér jeg vil hen Wink
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvis det er dér vi skal hen, så er jeg iøvrigt lodret uenig i at en netbook skulle være hurtigere. Der er forskel på de opgaver du kan udføre, men de opgaver du KAN udføre, fungerer hurtigere på en iPad.
 
Så fortæl mig, (det er det jeg efterlyser i tråden). Hvad er det for en forskel i opgaver, som en Tablet udfører hurtigere/bedre/smartere end eksempelvis en Notebook. Hvad er det der gør en Tablet til den vidundermaskine det gøres til PT. af temmelig mange producenter
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Men når det er sagt, så ville jeg personligt ikke drømme om at bruge en iPad til netsurf, fordi en ikke uvæsentlig del af mit netsurf-forbrug drejer sig om forum-indlæg, og det ville gå kraftigt ud over min skrivehastighed.
 
Ahh, dvs. sige at den er ikke så vidunderlig alligevel? LOL
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Af samme årsag kunne jeg ikke drømme om at købe en netbook, jeg SKAL have full-size tastatur, punktum.
 
Det var derfor man opfandt USB/PS2 stikket på en notebook. Så man netop kan koble et full-size tastatur på, når man havde behov for det. Og skal man være rigtig smart, så har man en docking station til sin bærbar, som altid står fast med tastatur, mus og evt. større skærm.
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Men derfor kan jeg jo godt sætte mig ind i behovet hos dem der bruger nettet til at læse, og ikke til at skrive, og jeg kan også godt være lidt misundelig på dem der kan nøjes med et mindre apparat når de sidder i sofaen, end dén full-size laptop jeg sidder med.
 
En underpointe i alt det her er, at jeg mener/synes/fornemmer, at vi efterhånden skaffer os flere og flere gadgets/maskiner/computere som i bund og grund kan det samme. Vi tilpasser vores behov og forbrug med flere ting, fremfor at udnytte dem vi allerede har. Der er, meget groft sagt måske, kun een vinder i dette spil, og det er producenterne.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


]Er det for dyrt at lave dette interface fremfor at lave et nyt produkt? ]


Hvad er problemet ved at nogen laver et nyt produkt?
Intet problem i det, når det er nyt Wink

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jamen, hvad ville der så ske, hvis man lavede et ligende brugerinterface til eksempelvis en bærbar? Vi er jo enige om, at det er ikke fordi den ikke kan det samme. Og for nogles vedkommende måske endda væsentligt bedre i og med den nok vil være hurtigere.


Det kommer an på hvad du mener med interface.

Hvis det bare er en tablet lignende GUI oven på f.eks. Windows, så er der stadigvæk samme problem som nu, nemlig at man skal slås med et fuldt OS i baggrunden, filstyring, drivers osv. osv. 
 
Det er fordi du fokuser på OS. Forestil dig Google Android på en PC som OS, (blot for at komme med et eksempel som rent teknisk ER muligt).

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Du nævner selv Windows Media Center i tråden, som du mener er nemt at gå til, men det er jo ikke Windows Media Center der er årsagen til at hr. og fru Jensen ikke gider at slås med det, men at det er en "rigtig" computer med et "rigtigt" OS på.
 
Det er da fordi det er lavet sådan. Der er da intet tilhindre for at lade computeren starte op med MediaCenteret. Og brugeren opdager aldrig, at der ligger et Windows OS bag.
 
Alternativet er som jeg skrev ovenover, at bygge Android eller lign. OS til PCéren. Det ER muligt.
 
Jeg har netop fået mig en en HTC Touch2 mobil. Det er som nævnt en Touchmobil. Det er bare ikke umiddelbart til at se, at der ligger en WindowsMobil 6.5 bag, fordi interfacet er sat op som at jeg netop ikke skal opleve det som en traditionel Windows. Brugerinterfacet er tilpasset formålet med mobiltelefonen.. Umiddelbart er der da intet til hindre for at skifte det OS ud med eksempelvis Android, ligesom du kan skifte Windows ud med Linux på en PC. Producenterne i der her tilfælde har bare valgt, at det skal den her mobil bare ikke kunne. Jeg tror ikke engang den kan opgraderes til Window Mobile 7. Men det er igen ikke telefonens skyld (umiddelbart). Det er producenternes skyld. De har valgt for mig/os. 

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det kan som sådan godt give nogle fordele for dem der synes om det, men for den almindelige bruger giver det en masse ulemper, hvis et mediecenter er eneste formål med computeren.
Øhh hvorfor dog det? Der er mange der kun bruger deres MediaCenter som MediaCenter.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg kunne f.x. forstille mig at jeg kunne bruge en / to tablet til følgende.

1) en stor en til at hænge i køkkenet, hvor man kan se se tv, checke mail, vejr udsigten, høre radio osv.

2) En lille 7-10", som måske hænger ved indgangsdøren, hvor man kan styre lys, temperatur, gardiner, musik osv...

Her vil en bærbar med tastatur være besværlig.
 
Så drop tastaturet og få en touchscreen til den!
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:31
Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde stedet jeg læste det, så jeg må forsøge at forklare det.
 
Der var en gut der satte sig for at bygge et MediaCenter, men han gad ikke alt det der pjat med tastatur , mus osv. Så han satte en computer op, trak et langt kabel fra den til en trykfølsom 15" skærm som han hang op på væggen i køkkenet. Computeren var sat op til at starte MediaCenteret op på skærmen, så han kunne styre det blot ved at trykke/rulle på skærmen, præcis som på en touchmobil/Tablet, og når han afspillede film, blev det sendt ud på det TV han også havde koblet til sin computer. Musik blev sendt til Anlægget osv..
 
Mit spørgsmål er nu... Den 15" touchscreen, er den dermed blevet til en Tablet?
 
Alle de andre funktioner som en Tablet kan, de kan i realiteten laves som Plugin til MediaCenteret, hvis de altså ikke allerede eksisterer idag. Selv softwaremæssigt tastatur er muligt, hvis man skulle få den ide at skrive noget.
 
Det skal lige siges, det er flere år siden jeg læste om dette.
 
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blu-ben
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Mit spørgsmål er nu... Den 15" touchscreen, er den dermed blevet til en Tablet?
   
Nej ikke i mine øjne, den er jo ikke bærbar, det er en pc med en touchskærm/fjernbetjening.


Skrevet af: anoz
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:41
Det kan godt være, at jeg er dum, men jeg fatter simpelthen ikke hvad det er du prøver på, Kim... det minder efterhånden lidt om en bruger, der konstant argumenterede for at philips 21:9 var verdens 8. vidunder LOL

Lige så meget som du påstår, at det ikke er et nyt produkt, så vil jeg påstå at det er det... også selvom du i teorien kunne få andre produkter til at virke på samme måde.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En underpointe i alt det her er, at jeg mener/synes/fornemmer, at vi efterhånden skaffer os flere og flere gadgets/maskiner/computere som i bund og grund kan det samme. Vi tilpasser vores behov og forbrug med flere ting, fremfor at udnytte dem vi allerede har. Der er, meget groft sagt måske, kun een vinder i dette spil, og det er producenterne.


Eller også skal man erkende, at nogen synes det er smart med forskellige løsninger til forskellige behov?


-------------
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  
Så fortæl mig, (det er det jeg efterlyser i tråden). Hvad er det for en forskel i opgaver, som en Tablet udfører hurtigere/bedre/smartere end eksempelvis en Notebook. Hvad er det der gør en Tablet til den vidundermaskine det gøres til PT. af temmelig mange producenter
 
Der er IKKE nogen forskel. Det er DIG der vil have det til at der er en forskel. Hele pointen er at for rigtigt mange, der er det en gevinst at de kan udføre disse opgaver uden at have et tastatur "i vejen". Det er dét de oplever som smart. Så nytter det jo ikke noget at fortælle dem at "det kunne du også have gjort med et tastatur". Øh, ja. Men nu var pointen at slippe for tastaturet.
 
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  
En underpointe i alt det her er, at jeg mener/synes/fornemmer, at vi efterhånden skaffer os flere og flere gadgets/maskiner/computere som i bund og grund kan det samme. Vi tilpasser vores behov og forbrug med flere ting, fremfor at udnytte dem vi allerede har.
 
Uenighederne opstår fordi du af én eller anden grund opfatter dette som et problem. Køberne af tablets ser det som en GOD ting at sprede brugen ud på flere produkter, mens du ser det som en dårlig ting. Det er dérfor du har så svært ved at forstå dén glæde folk oplever, dem der køber tablets forsøger at opnå det stik modsatte af hvad du forsøger at opnå. Så er det jo klart at I ikke er enige om hvilke produkter der er smarte. Du mener et produkt er smart, jo flere funktioner du kan samle i ét produkt. Jeg mener et produkt er smart, jo mere specialiseret det er til sin opgave, for så vil det typisk udføre netop dén opgave bedre.
 
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  Der er, meget groft sagt måske, kun een vinder i dette spil, og det er producenterne.
 
Og dér er vi så uenige. Men det er vist vores sædvanlige disputs der træder ind hér, for jeg mener ikke at producenterne vinder noget som helst, hvis ikke de giver forbrugerne et produkt de gerne vil have. Hvis forbrugerne ikke mener de får noget ud af produktet, så køber de det vel ikke.
 
Men lad mig sige det på en anden måde: Hvad er det du taber ved at en producent og en forhandler tjener penge på at sælge et produkt til din nabo? Der er jo ingen der siger DU skal hoppe med på vognen, så hvad mister du ved at andre gør?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg kunne f.x. forstille mig at jeg kunne bruge en / to tablet til følgende.

1) en stor en til at hænge i køkkenet, hvor man kan se se tv, checke mail, vejr udsigten, høre radio osv.

2) En lille 7-10", som måske hænger ved indgangsdøren, hvor man kan styre lys, temperatur, gardiner, musik osv...

Her vil en bærbar med tastatur være besværlig.
 
Så drop tastaturet og få en touchscreen til den!
 
 
Til hvad?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde stedet jeg læste det, så jeg må forsøge at forklare det.
 
Der var en gut der satte sig for at bygge et MediaCenter, men han gad ikke alt det der pjat med tastatur , mus osv. Så han satte en computer op, trak et langt kabel fra den til en trykfølsom 15" skærm som han hang op på væggen i køkkenet. Computeren var sat op til at starte MediaCenteret op på skærmen, så han kunne styre det blot ved at trykke/rulle på skærmen, præcis som på en touchmobil/Tablet, og når han afspillede film, blev det sendt ud på det TV han også havde koblet til sin computer. Musik blev sendt til Anlægget osv..
 
Mit spørgsmål er nu... Den 15" touchscreen, er den dermed blevet til en Tablet?
  
 
 
Nej.
 
MIT spørgsmål er nu: Hvor lang tid brugte dén fyr på at få det til at virke? Inklusive tiden han havde brugt i forvejen til at få Mediacenter sat op som den skulle? Hvis det er over en time, så har du svaret på hvorfor iPad'en er en succes.
 
Du mangler en væsentlig faktor i dén her diskussion: Alt hvad man kan med en iPad, kan man også med diverse andre komponenter. Det er korrekt. Forskellen er bare at med en iPad, der kan folk finde UD af det. Det er sådan set meget mere væsentligt end om man _kan_.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: TvNewb
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 15:19
http://en.wikipedia.org/wiki/Tablet_computer - http://en.wikipedia.org/wiki/Tablet_computer
 
Jeg var egentlig ret sikker på at jeg ikke havde noget at bruge en iPad til, men i et anfald af nysgerrighed (og almindelig grej liderlighed) kom jeg alligevel til at købe en og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Det er ikke fordi jeg kan noget nyt som jeg ikke kunne før men selve pakken bestående af lækkert hardware, fantastisk operativsystem og den helt rigtige størrelse - lille nok til at sidde med og stor nok til at bruge - har virkelig været en game changer for mig. Jeg kan alt hvad jeg brugte laptop'en til før: surf, facebook, home banking, flickr, youtube, sonos controller, tv remote, casual gaming, arbejdsmail læsning osv. Alt fungerer bare hurtigt og virker lækkert at bruge. Med mindre jeg skal arbejde bliver laptop'en i skuffen fra nu af.
 
Synes det er et super godt produkt, der virkelig har overrasket mig.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg kunne f.x. forstille mig at jeg kunne bruge en / to tablet til følgende.

1) en stor en til at hænge i køkkenet, hvor man kan se se tv, checke mail, vejr udsigten, høre radio osv.

2) En lille 7-10", som måske hænger ved indgangsdøren, hvor man kan styre lys, temperatur, gardiner, musik osv...

Her vil en bærbar med tastatur være besværlig.
 
Så drop tastaturet og få en touchscreen til den!
 
Nå du mener en tablet ?


Skrevet af: BeoBrian
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:06
iPad er et fantastisk produkt i min dagligdag, fordi den dækker mine behov her og nu omkring email og internet browsing. Jeg har nu i flere dage ikke haft behov for at tænde min stationær. iPad kan nemt og diskret gemmes væk, men give dig en her og nu adgang til kontakt med venner og familie online, du kan tjekke ting på nettet, og alt sker meget hurtigt og let. Hvis nu iPad havde USB stik og hukommelses slot-in, så tror jeg vi med tiden vil opleve at iPad blev langsommere og der kom fejl. Der bliver jo indlæst lidt software hvergang du plugger en af de to ting til din PC/MAC. Og her har Apple set det helt rigtige, og som gælder de fleste steder, Simplicity, gør det enkelt, det er det kunderne eftertragter. Produkterne skal ikke kunne alt, men de skal kunne det mest nødvendige. Med min iPad kan jeg styre mit B&O udstyr sammen med lys og gardiner. Men jeg kan hele tiden udbygge mit system. Og det samme kan jeg fra min iPhone og ungernes iPod Touch. Men logger jeg på min PC enten hjemme eller på job, så kan jeg det samme, det hele er bare lækrere på min iPad, iPod eller iPhone, fordi touch og hele brugerfladen er hamrende godt gennemtænkt på Apples produkter. 
Det der er synd, er at nærmest alle andre producenter forsøger nu at efterfølge Apple og lancere deres "iPad" look-alike. Og det er totalt forfejlet, hvis de vil have succes så skal de bringe det videre, og komme med et lidt mindre produkt, men mere intelligent. Ikke flere stik, men at flere ting kunne kommunikere via denne tablet lignende ting. Jeg tror det her på sigt bliver laptoppens endelige, der skal ske noget på den front. Selvfølgelig vil den til erhverv kunne leve længere, men det er et spørgsmål om tid, før en tablet kunne overtage jop PC'ens rolle. Og i hjemmet er det samme problem.


-------------
Taler på egne vegne, af ren interesse for branchen, og ønsker blot at opleve det allerbedste - Some day.....Tror faktisk jeg er ved at være der.....det næste må være projektor


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jamen, hvad ville der så ske, hvis man lavede et ligende brugerinterface til eksempelvis en bærbar? Vi er jo enige om, at det er ikke fordi den ikke kan det samme. Og for nogles vedkommende måske endda væsentligt bedre i og med den nok vil være hurtigere.
Det kommer an på hvad du mener med interface. Hvis det bare er en tablet lignende GUI oven på f.eks. Windows, så er der stadigvæk samme problem som nu, nemlig at man skal slås med et fuldt OS i baggrunden, filstyring, drivers osv. osv. 

 

Det er fordi du fokuser på OS. Forestil dig Google Android på en PC som OS, (blot for at komme med et eksempel som rent teknisk ER muligt).


Og så er det jo en tablet med tastatur. Jeg har stadigvæk svært ved at greje dit formål med tråden.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Du nævner selv Windows Media Center i tråden, som du mener er nemt at gå til, men det er jo ikke Windows Media Center der er årsagen til at hr. og fru Jensen ikke gider at slås med det, men at det er en "rigtig" computer med et "rigtigt" OS på.

 

Det er da fordi det er lavet sådan. Der er da intet tilhindre for at lade computeren starte op med MediaCenteret. Og brugeren opdager aldrig, at der ligger et Windows OS bag.


Så skal der godt nok ske mange flere ændringer end bare at lade Media Center starte op automatisk.

Og sjovt nok har jeg ikke set en mediecenterløsning der bare virker (måske Kaleidascape), så det er åbenbart ikke nemt at ramme plet.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det kan som sådan godt give nogle fordele for dem der synes om det, men for den almindelige bruger giver det en masse ulemper, hvis et mediecenter er eneste formål med computeren.

Øhh hvorfor dog det? Der er mange der kun bruger deres MediaCenter som MediaCenter.


Opsætning og vedligeholdelse adskiller sig væsentligt fra et tablet OS.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En underpointe i alt det her er, at jeg mener/synes/fornemmer, at vi efterhånden skaffer os flere og flere gadgets/maskiner/computere som i bund og grund kan det samme. Vi tilpasser vores behov og forbrug med flere ting, fremfor at udnytte dem vi allerede har.


Man startede med at proppe en masse funktionalitet ind i computeren/internettet og talte om at nu skulle computeren bruges til alt.

Det har mange så fundet ud af ikke lige er specielt optimalt, så nu er vi på vej "tilbage" til dedikerede enheder der gør de ting de gør til perfektion.

Backbone er dog stadigvæk internettet i mange tilfælde.

PS: Mange gider nok heller ikke køre rundt i en lastbil med plæneklipper m.m. monteret foran og har en stedet en bil med anhængertræk til trailer/campingvogn samt en græsslåmaskine.



Print side | Luk vindue