Print side | Luk vindue

Pas godt på jeres kreditkort

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91670
Udskrevet den: 07-Juni-2024 kl. 18:23


Emne: Pas godt på jeres kreditkort
Skrevet af: Hother
Emne: Pas godt på jeres kreditkort
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:28
Tja, så skete det for mig, som man ikke forventer rammer en selvCry
 
Ankom til Malta i sidste uge, hæver Euro på mit Visakort i en bankautomat i lufthavnen, alt gik fint.
 
Ville hæve lidt flere Euro i dag, også i en bankautomat, fik en seddel om, at der ikke var penge på min konto. Prøvede en anden automat - samme besked. Vås tænkte jeg, der står så og så mange penge på min konto.
 
Ringede til min bank og spurgte om der var noget galt på min konto, svaret var nej - der står så og så meget på din konto. Det oplyste beløb var under halvdelen af, hvad jeg vidste hvad der skulle stå. Så gik banken i gang med at checke via PBS. Det vidste sig, at grænsen for hvor mange penge man måtte hæve på sit Visakort i udlandet var overskredet. Det fattede jeg jo ikke så meget af, for jeg havde bare hævet 250 EuroConfused
 
Mens jeg talte med min bankdame gik jeg ind på min netbank, og her var flere poster jeg ikke ville kendes ved. Bl.a. havde jeg købt mobilteleforner i USA, flyrejser hos Easyjet osv osv. I alt er jeg blevet lænset for rigtigt mange penge. Og min bankdame fortalte, at der vare flere posteringer på vej.Cry
 
Altså det korte og det lange, i pengeautomaten i Maltas lufthavn er min kortdata blevet aflæst på en eller anden måde.
 
Surt surt - altså venner pas på jeres hævkort, check om muligt bankautomaten - og jeg kunne bare ikke se noget usædvanligt på den automatConfused  


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:40
 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:41
PYHA det er da godt nok for surtOuch , håber da ikke at det vil give for mange problemer med banken. ...
MVH


-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:44
Kan du ikke huske de sager for nogle år siden, hvor der var lavet fusk med tastaturet i penge automater herhjemme. Det var meeeget svært at se Confused
 
Håber du får dine penge igen uden for meget bøvl Smile


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.
Ih ja, har man penge nok med hjemmefra, kan man blive slået ned, og når man ankommer sent om aftenen er alle banker lukkede, og den automat jeg hævede fra er fra den Maltesiske Nationalbank Bank of VallettaConfused

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

PYHA det er da godt nok for surtOuch , håber da ikke at det vil give for mange problemer med banken. ...
MVH
Det håber jeg sq heller ikkeOuch Det gode er jo, at jeg kan bevise at jeg er Malta, og pengene er hævet andre steder i udlandetEmbarrassed

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kan du ikke huske de sager for nogle år siden, hvor der var lavet fusk med tastaturet i penge automater herhjemme. Det var meeeget svært at se Confused
 
Håber du får dine penge igen uden for meget bøvl Smile
Jeg kunne overhovedet ikke se noget usædvanligtCry

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.
Ih ja, har man penge nok med hjemmefra, kan man blive slået ned, og når man ankommer sent om aftenen er alle banker lukkede, og den automat jeg hævede fra er fra den Maltesiske Nationalbank Bank of VallettaConfused
 
 De penge man har med lægger man i pengeskabet, og tager med efter behov. Jeg skrev hæv i en bank, ikke i en automat, og brug kortet de steder der anbefales af reprensentanterne for rejseselskabet.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Altså det korte og det lange, i pengeautomaten i Maltas lufthavn er min kortdata blevet aflæst på en eller anden måde.
 
Surt surt - altså venner pas på jeres hævkort, check om muligt bankautomaten - og jeg kunne bare ikke se noget usædvanligt på den automatConfused  


Du kan ikke vide om det er pengeautomaten, medmindre der er tale om et nyt kort som du ikke har anvendt andre steder?

Hvis dit kort var blevet aflæst i pengeautomaten, havde de kriminelle kunnet lave et falsk kort med samme magnetstribe som din (det er meget nemt), og de havde formentlig afsløret din PIN kode med et lille kamera. Med disse oplysninger kunne de hæve penge i andre automater (meget få pengeautomater bruger chippen), men det har de ikke gjort.

I stedet har de købt diverse ting på internettet, og det kræver kun et kortnummer og udløbsdato. Disse to oplysninger kan lige så godt stamme fra en database hos en webbutik, som er blevet kompromitteret. Eller en restaurant hvor du har brugt kortet.

Uanset hvad var det godt at du opdagede det, og forhåbentlig har du et andet kort med.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.
Det er da en gang være nonsens. Det er da mere tåbeligt at rende rundt med hele sit feriebudget. Scammer udstyr bliver der også tit brugt her i DK. Eller også er der data indbrud i nogle af de store web firmaer. Der er mange måde at de kan finde kort oplysninger på.
 
Det er jo ikke givet at det er sket på Malta. Det kan også være sket før.
 
Tit når der er brugt scammer udstyr på en automat, så har man jo også tit afluret koden. Så bliver kortet kopieret og så bliver der bare hævet løst i automaterne, indtil man har hævet maximum.
 
Et US Visa koster sidst jeg så priserne 5-10$. Et dansk Visa kort kostede 15-20$. Så de bliver handlet flittigt på nettet.
 
Banken dækker jo tabet, så der burde ikke være noget problem.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.


Og du betaler aldrig med dit kreditkort i en restaurant?


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Wuffer
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:57
Forsatan noget møg - det er bare surt.

Jeg er enig i at man skal tænke sig om, men der er formentlig ligeså stor chance for at blive rullet og frastjålet sine kontanter som at blive snydt med betalingskort..

Jeg går stærkt udfra banken dækker??


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

PYHA det er da godt nok for surtOuch , håber da ikke at det vil give for mange problemer med banken. ...
MVH
Det håber jeg sq heller ikkeOuch Det gode er jo, at jeg kan bevise at jeg er Malta, og pengene er hævet andre steder i udlandetEmbarrassed


Du skal ikke bevise noget... Når du har gjort indsigelse, og skrevet under på en tro-og-love erklæring, skal banken tilbageføre transaktionerne til din konto.

Det er vel forhåbentlig ikke det samme kort som din(e) Oppo BD93'er bliver trukket på...Wink


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Wuffer Wuffer skrev:

Forsatan noget møg - det er bare surt.

Jeg er enig i at man skal tænke sig om, men der er formentlig ligeså stor chance for at blive rullet og frastjålet sine kontanter som at blive snydt med betalingskort..

Jeg går stærkt udfra banken dækker??
Det håber jeg at min bank dækker, det beløb jeg er drænet for, der godt kunne købes et pænt AV- set up forCry

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

PYHA det er da godt nok for surtOuch , håber da ikke at det vil give for mange problemer med banken. ...
MVH
Det håber jeg sq heller ikkeOuch Det gode er jo, at jeg kan bevise at jeg er Malta, og pengene er hævet andre steder i udlandetEmbarrassed


Du skal ikke bevise noget... Når du har gjort indsigelse, og skrevet under på en tro-og-love erklæring, skal banken tilbageføre transaktionerne til din konto.

Det er vel forhåbentlig ikke det samme kort som din(e) Oppo BD93'er bliver trukket på...Wink
Næh nej, min Oppo blev trukke på mit MastercardLOL

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:03
 
 Jo, men ikke hvorsomhelst, de steder der anbefales af rejseselskabet, og andre steder der er på deres gode liste. Det har de da en vis erfaring med.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Wuffer Wuffer skrev:

Forsatan noget møg - det er bare surt.

Jeg er enig i at man skal tænke sig om, men der er formentlig ligeså stor chance for at blive rullet og frastjålet sine kontanter som at blive snydt med betalingskort..

Jeg går stærkt udfra banken dækker??


Banken dækker. Og hvis det er sket via pengeautomaten, så har du ikke en jordisk chance for at se at der er pillet ved den. De kriminelle er meget dygtige til at skjule deres udstyr (som kopierer magnetstriben og laver en lille videooptagelse af din pinkode). Men det kan være en god ide at holde en hånd henover tastaturet som forholdsregel, lidt afhængig af hvor kameraet sidder.

Check kontoen regelmæssigt og husk at det er bankens problem. Så kan man ikke gøre mere.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:03
For at undgå misforståelser omkring hvordan jeg kunne have gebærdet mig anderledes, med rejseledere og meget andet, så er Malta mit andet hjemland, og jeg er her på øen flere gange om åretEmbarrassed

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:06
Skete også for mig da jeg var i USA sidst.. Det var dog mit MasterCard - Det var åbenbart blevet opsnappet af nogle detektiver ved MasterCard, i en eller anden database de havde fundet.. De ville ikke fortælle nærmere om hvilken by det var sket i, men jeg hælder lidt til Milwaukee, der er et pænt sketchy sted Smile

Anyways, så dækker banken tabet.


-------------
Tape Connection MKII


Skrevet af: D.I.Y
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.

Ja,......måske!!!!

lrev


-------------
Marantz 2250B Receiver,B&W dm4,dm2a,ProAc D18,Onkyo tx4500 Receiver,HK 930 Receiver,


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Jo, men ikke hvorsomhelst, de steder der anbefales af rejseselskabet, og andre steder der er på deres gode liste. Det har de da en vis erfaring med.


Det eneste du behøver er en underbetalt tjener som tager et par fotos af nogle kreditkort. Eller et par kriminelle som bryder ind i restauranten og stjæler papirnotaer hvor dit kortnummer står på.

Generelt er de kriminelle mere interesserede i at få fat i 50000 kortnumre end et kortnummer, så de foretrækker databaser i f.eks. webshops hvor der er mange kortnumre registreret.

Sikkerheden i kreditkort systemerne er generelt ikke særlig god, men det er bankernes problem.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:08
Du kan jo ikke gøre andet. Så det er de risici som banken har.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Jo, men ikke hvorsomhelst, de steder der anbefales af rejseselskabet, og andre steder der er på deres gode liste. Det har de da en vis erfaring med.
Scimmer udstyr sættes op på få sekunder, og tages ned igen efter nogle timer. Så disse anbefalinger kan du ikke bruge til noget.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Jo, men ikke hvorsomhelst, de steder der anbefales af rejseselskabet, og andre steder der er på deres gode liste. Det har de da en vis erfaring med.
Scimmer udstyr sættes op på få sekunder, og tages ned igen efter nogle timer. Så disse anbefalinger kan du ikke bruge til noget.


Men hvis hother's kort var blevet kopieret på den måde, havde de formentlig hævet penge i automater. Det er lidt tricky at købe en flybillet med et forfalsket kort. Tyven risikerer at politiet står og venter i lufthavnen.

Køb af taletidskort er den helt klassiske (og selvfølgelig online pr0n).


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.
Damm lever du stadig i 80'erne ?

Hother: Velkommen i klubben, banken dækker så det burde ikke være noget problem da du ikke har optrådt uforsvarligt.


Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:28
for nylig så jeg nogle slides fra Europol der viste dels billeder fra små 'fabrikker' i Bulgarien der producerede og solgte skimmer udstyr, men mere interessant var et kort over Europa hvor de viste hvor de forskellige skimmer angreb var foretaget. Fra Nordtyskland og op igennem Danmark var det kun steder som ligger meget tæt på motorvejen op igennem sønderjylland, igennem fyn og så videre over mod Malmø. Dermed ikke sagt at man er sikker på Skagen eller Bornholm men svindlere har som regel brug for en god flugtvej så derfor opholder de sig som regel tæt på motorvejen.



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.
Damm lever du stadig i 80'erne ?

Hother: Velkommen i klubben, banken dækker så det burde ikke være noget problem da du ikke har optrådt uforsvarligt.
Tak skal du haveEmbarrassed

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det håber jeg at min bank dækker, det beløb jeg er drænet for, der godt kunne købes et pænt AV- set up forCry


Det ville undre mig enormt hvis ikke de dækkede det, jeg fik for et par år siden trukket nogle penge som jeg absolut ikke havde brugt - jeg underskrev en tro og love erklæring, og pengene blev med det samme sat ind på min konto imens banken undersøgte hvad der var sket. Efter et par måneder ringede banken, og sagde at jeg kunne betragte sagen som afsluttet - jeg fandt aldrig ud af hvordan det var foregået.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.


1) Det er er meget naivt at tro, at man ikke kan blive snydt ligeså let i danmark.
2) Hvem bruger kontanter? Det eneste sikre er at medbringe nok køer og andre naturalier så man kan bytte sig fremDead


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 20:41
Lyder da også som om at det er data fra en webhandelbutik eller database der stjålet.
Men lad os høre resultatet.
Bruger altid kun mit kort til kontanter og helst i automater inde i banker eller centre.
De har jo lukket ind imellem Smile 7-9-13


-------------
SVP03


Skrevet af: rigo
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.
Sgu' da ikke i 2010. Har du også et pengebælte til dine kontanter? Wacko
Hvad gør du hvis du får stjålet dine kontanter? Banken dækker ikke, men det gør de hvis kortet bliver lænset (har selv prøvet det). Betalte på en reasaurant, der var anbefalet af guiderne, og vupti 1 time senere var der hævet små kr. 12.000 på mit kort til køb i Canada. Man kunne jo få den mistake at guiderne måske samarbejdede med reaturanten...


Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 21:17
Min svorger har også lige været ramt. Er ikke klar over hvordan hans data er blevet opsnappet. Hans tilgodehavende er endnu ikke indbetalt efter over en måned siden hvor det skete. Så sørg for at holde banken til ilden, og find dig ikke i noget. Min svogers bank har ikke være synderligt reelle. De ville give ham et forskud indtil sagen gik i orden på 2500. Problemet var bare lige at der var lænset for over 16.000 og konto var lant i minus efterfølgende.


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 21:24
Lige for en god ordens skyld; Banken gør ikke ret meget andet end at sende opgaven videre til Nets (tidligere PBS). Man går online på Nets hjemmeside og taster oplysningerne ind og derefter er det Nets der kører sagen via banken. Så det er ikke nødvendigvis banken der er sløv. Nets har 90 dage til at løse opgaven i, og i den tid kan man altså have et klækkeligt minus på kontoen, en fornuftig bank vil ikke opkræve debet renter, men nogen gør!

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 21:26
Hvem er så ansvarlig for de regninger som evt. ikke kan betales, når der er minus i lasten? Og kan det virkeligt være rigtigt at en bank har lov til at opkræve renter for det minus som er kommet, når man ikke selv har været skyld i tyveriet?


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Tja, så skete det for mig, som man ikke forventer rammer en selvCry
 
Ankom til Malta i sidste uge, hæver Euro på mit Visakort i en bankautomat i lufthavnen, alt gik fint.
 
Ville hæve lidt flere Euro i dag, også i en bankautomat, fik en seddel om, at der ikke var penge på min konto. Prøvede en anden automat - samme besked. Vås tænkte jeg, der står så og så mange penge på min konto.
 
Ringede til min bank og spurgte om der var noget galt på min konto, svaret var nej - der står så og så meget på din konto. Det oplyste beløb var under halvdelen af, hvad jeg vidste hvad der skulle stå. Så gik banken i gang med at checke via PBS. Det vidste sig, at grænsen for hvor mange penge man måtte hæve på sit Visakort i udlandet var overskredet. Det fattede jeg jo ikke så meget af, for jeg havde bare hævet 250 EuroConfused
 
Mens jeg talte med min bankdame gik jeg ind på min netbank, og her var flere poster jeg ikke ville kendes ved. Bl.a. havde jeg købt mobilteleforner i USA, flyrejser hos Easyjet osv osv. I alt er jeg blevet lænset for rigtigt mange penge. Og min bankdame fortalte, at der vare flere posteringer på vej.Cry
 
Altså det korte og det lange, i pengeautomaten i Maltas lufthavn er min kortdata blevet aflæst på en eller anden måde.
 
Surt surt - altså venner pas på jeres hævkort, check om muligt bankautomaten - og jeg kunne bare ikke se noget usædvanligt på den automatConfused  
Surt show John.   Håber du bliver kompenceret af bankenWink

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Hvem er så ansvarlig for de regninger som evt. ikke kan betales, når der er minus i lasten? Og kan det virkeligt være rigtigt at en bank har lov til at opkræve renter for det minus som er kommet, når man ikke selv har været skyld i tyveriet?
Jeg har heldigvis ikke problemet med, at jeg ikke kan betale mine regninger - selv efter tyverietEmbarrassed

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I udlandet har man enten nok penge med hjemme fra, eller man hæver kun i diverse banker, eller anbefalede steder, så er man ude over det problem.
Radiomanden:   Sikke dog noget fisWink.   Hvis man ikke kan bruge bankernes hæveautomater, så står verden da ikke længere.
Jeg hæver altid pænge i automater, og jeg har aldrig oplevet at blive snydt som John er blevet.


-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 21:49
Ejeren af kortet er ansvarlig for kortet. PUNKTUM
Men heldigvis har banken forsikret kortet for dig hos Nets. Det gør at du ikke vil hænge på misbruget, men du skal redegøre for at det ikke er dig der har handlet på nettet fx ved at gøre SKRIFTELIG (gerne e-mail) indsigelse over for den der har hævet pengene fra kortet. Når det foreligger kan Nets gøre noget.
 
Regninger der ikke bliver betalt, er dit problem - og bemærk venligst at det ikke er banken der har stjålet pengene fra dig. Og det er heller ikke bankens skyld, hvis dit kort er blevet misbrugt.
Og Ja det er amoralsk at opkræve debetrenterne, snak med din bank om de gør det og hvis de gør overvej en anden bank.


-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Hvem er så ansvarlig for de regninger som evt. ikke kan betales, når der er minus i lasten? Og kan det virkeligt være rigtigt at en bank har lov til at opkræve renter for det minus som er kommet, når man ikke selv har været skyld i tyveriet?


Angående ansvar for regninger som ikke kan betales, så er det dit eget ansvar. Det er jo ikke bankens skyld at der er begået svindel mod dig. Du kan jo altid rette et krav mod svindlerne (hvis de pågribes) Typisk vil du kunne lave en aftale med din bank om en kassekredit eller lignende mens du venter på at få dine midler tilbage. Det er selvfølgelig ikke gratis, men det er jo heller ikke rimeligt at banken skal have en udgift.

Angående renter så vil du når du få refunderet pengene få dem med gammel valør som om intet var sket.




Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 22:04
@Skyrum - takker Tongue

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Lige for en god ordens skyld; Banken gør ikke ret meget andet end at sende opgaven videre til Nets (tidligere PBS). Man går online på Nets hjemmeside og taster oplysningerne ind og derefter er det Nets der kører sagen via banken. Så det er ikke nødvendigvis banken der er sløv. Nets har 90 dage til at løse opgaven i, og i den tid kan man altså have et klækkeligt minus på kontoen, en fornuftig bank vil ikke opkræve debet renter, men nogen gør!


Ikke korrekt.

Banken skal tilbageføre beløbet umiddelbart efter din indsigelse. Det følger af en aftale fra 1996 mellem bankerne og Forbrugerombudsmanden. Om Nets bruger 90 dage eller whatever på at behandle sagen er kortholder (kunden) underordnet.

Visse banker skal mindes om denne regel, men den gælder for alle.Wink


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Lige for en god ordens skyld; Banken gør ikke ret meget andet end at sende opgaven videre til Nets (tidligere PBS). Man går online på Nets hjemmeside og taster oplysningerne ind og derefter er det Nets der kører sagen via banken. Så det er ikke nødvendigvis banken der er sløv. Nets har 90 dage til at løse opgaven i, og i den tid kan man altså have et klækkeligt minus på kontoen, en fornuftig bank vil ikke opkræve debet renter, men nogen gør!


Ikke korrekt.

Banken skal tilbageføre beløbet umiddelbart efter din indsigelse. Det følger af en aftale fra 1996 mellem bankerne og Forbrugerombudsmanden. Om Nets bruger 90 dage eller whatever på at behandle sagen er kortholder (kunden) underordnet.

Visse banker skal mindes om denne regel, men den gælder for alle.Wink
Takker for en meget brugbar oplysninger JesperClap

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 22:34
OK jeg var ikke klar over at det var en regel, jeg ved nogen gør det, men jeg ved også at andre ikke gør det.
 
Og selvfølgelig til Hother, Surt show, håber du får en god ferie alligevel, og banken refunderer selvfølgelig dine penge, husk blot at følge de instrukser du får (fx indsigelse overfor dem der har trukket pengene). Jeg skrev det ikke tidligere, da jeg ville forholde mig objektiv.


-------------
mvh Infinity


Skrevet af: tobywan
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 De penge man har med lægger man i pengeskabet, og tager med efter behov. Jeg skrev hæv i en bank, ikke i en automat, og brug kortet de steder der anbefales af reprensentanterne for rejseselskabet.


Har du også et godt råd til os som ikke tager på charterferie med hr. og fru brun sovs og har en guide tilknyttet?

Man kan blive snydt alle steder, men at tage alle sine penge med i kontanter hører nok til de mere ukloge råd.

Vi forsøger at betale med vores visa kort så ofte vi kan, hæver et par gange om ugen, så vi ikke går ikke rundt med alt formange kontanter ad gangen. Hvis tjeneren tager dit kort med, så følg selv med, skjul dine koder, kort osv.

Man kommer rigtigt langt med lidt varsomhed og sund fornuft.


-------------
Panasonic VT50 - B&W CMs2


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 23:31
Det fremgår også af betalingstjenestelovens § 62, at:

Betalers udbyder hæfter i forhold til betaler for tab som følge af andres uberettigede anvendelse af et betalingsinstrument, medmindre andet følger af stk. 2-6. http://jura.thomsonreuters.dk/app/document?docguid=i8A442265330E5F4FE040DF0A176565ED&startChunk=2&endChunk=2&et=%C2%A7%C2%A062&element=L2009385_P62&sumtid=std-dk-summarization-elementrel&productkey=KARNOVONLINE&family-guid=i7EB1DDCD450A9D49E040DF0A176554A4&src=doc&formatCode=sct&#L2009385_NKAR262 - 262) Betaler hæfter kun efter stk. 2-6, hvis transaktionen er korrekt registreret og bogført. http://jura.thomsonreuters.dk/app/document?docguid=i8A442265330E5F4FE040DF0A176565ED&startChunk=2&endChunk=2&et=%C2%A7%C2%A062&element=L2009385_P62&sumtid=std-dk-summarization-elementrel&productkey=KARNOVONLINE&family-guid=i7EB1DDCD450A9D49E040DF0A176554A4&src=doc&formatCode=sct&#L2009385_NKAR263 - 263) Ved en uberettiget anvendelse af et betalingsinstrument skal betalers udbyder straks tilbagebetale betaleren beløbet. http://jura.thomsonreuters.dk/app/document?docguid=i8A442265330E5F4FE040DF0A176565ED&startChunk=2&endChunk=2&et=%C2%A7%C2%A062&element=L2009385_P62&sumtid=std-dk-summarization-elementrel&productkey=KARNOVONLINE&family-guid=i7EB1DDCD450A9D49E040DF0A176554A4&src=doc&formatCode=sct&#L2009385_NKAR264 - 264) Betaleren hæfter dog uden beløbsbegrænsning for tab, der opstår som følge af, at betaler har handlet svigagtigt eller med forsæt har undladt at opfylde sine forpligtelser efter § 59. http://jura.thomsonreuters.dk/app/document?docguid=i8A442265330E5F4FE040DF0A176565ED&startChunk=2&endChunk=2&et=%C2%A7%C2%A062&element=L2009385_P62&sumtid=std-dk-summarization-elementrel&productkey=KARNOVONLINE&family-guid=i7EB1DDCD450A9D49E040DF0A176554A4&src=doc&formatCode=sct&#L2009385_NKAR265 - 265)

Stk.2. http://jura.thomsonreuters.dk/app/document?docguid=i8A442265330E5F4FE040DF0A176565ED&startChunk=2&endChunk=2&et=%C2%A7%C2%A062&element=L2009385_P62&sumtid=std-dk-summarization-elementrel&productkey=KARNOVONLINE&family-guid=i7EB1DDCD450A9D49E040DF0A176554A4&src=doc&formatCode=sct&#L2009385_NKAR266 - 266) Medmindre videregående hæftelse følger af stk. 3 eller 6, hæfter betaleren med op til 1.100 kr. http://jura.thomsonreuters.dk/app/document?docguid=i8A442265330E5F4FE040DF0A176565ED&startChunk=2&endChunk=2&et=%C2%A7%C2%A062&element=L2009385_P62&sumtid=std-dk-summarization-elementrel&productkey=KARNOVONLINE&family-guid=i7EB1DDCD450A9D49E040DF0A176554A4&src=doc&formatCode=sct&#L2009385_NKAR267 - 267) for tab som følge af andres uberettigede anvendelse af betalingsinstrumentet, hvis den til betalingsinstrumentet hørende personlige sikkerhedsforanstaltning http://jura.thomsonreuters.dk/app/document?docguid=i8A442265330E5F4FE040DF0A176565ED&startChunk=2&endChunk=2&et=%C2%A7%C2%A062&element=L2009385_P62&sumtid=std-dk-summarization-elementrel&productkey=KARNOVONLINE&family-guid=i7EB1DDCD450A9D49E040DF0A176554A4&src=doc&formatCode=sct&#L2009385_NKAR268 - 268) er anvendt.

---

Banken kan dog vælge at afstå fra at gøre selvrisikobestemmelsen i stk. 2 gældende.

"Hvis udbyderen har mistanke om, at der ikke er tale om en uautoriseret transaktion og derfor afviser en hurtig tilbageførsel, vil betaler efter http://jura.thomsonreuters.dk/app/locator?metadata=true&fulltext=false&stid=dk-doclink&doclink=LBKG2002743&crumb-action=append&crumb-label=L+2009-05-25+nr+385+Betalingstjenester+Betalingstjenestelov&crumb-uri=/app/document?docguid=i8A442265330E5F4FE040DF0A176565ED - rentelovens regler kunne have krav på renter, hvis det senere viser sig, at der forelå en uautoriseret transaktion." I kraft af henvisningen til renteloven vil man således have krav på morarenter ("strafrenter"), hvis banken uberettiget ikke straks tilbagebetaler.





Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Lige for en god ordens skyld; Banken gør ikke ret meget andet end at sende opgaven videre til Nets (tidligere PBS). Man går online på Nets hjemmeside og taster oplysningerne ind og derefter er det Nets der kører sagen via banken. Så det er ikke nødvendigvis banken der er sløv. Nets har 90 dage til at løse opgaven i, og i den tid kan man altså have et klækkeligt minus på kontoen, en fornuftig bank vil ikke opkræve debet renter, men nogen gør!

Banken er forpligtet til at tilbageføre pengene i det øjeblik der er er indgivet en indsigelse. Alt andet er en overtrædelse af §61 i lov om betalingstjenester og hvis man har været udsat for andet bør der klages til Pengeinstitutankenævnet.

§ 61. Betalers udbyder hæfter i forhold til betaler for tab som følge af uautoriserede betalingstransaktioner, jf. § 57, medmindre andet følger af § 62. Ved en uautoriseret transaktion skal betalers udbyder straks tilbagebetale betaleren beløbet.

http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124965#K6 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124965#K6


Skrevet af: cccd
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 10:00
Var for nogen år siden i USA. Da jeg var kommet hjem fik jeg besked fra min bank om at mit kort var blevet lukket og jeg skulle have et nyt. De kunne ikke fortælle andet end at det nu blev misbrugt. Min bror bor derovre så han kunne fortælle at det dreje sig om et af de store varehus vi have handlet i som var blevet hakket for data. Jeg troede i første omgang at det var på en restaurant, for der havde jeg nemlig været så letsindig at give mit kort til en tjener da jeg skulle betale  og det mås man IKKE !!
Man må ikke lade sit kort ude af syne !
Nå men banken og pbs ordnede det hele for mig uden tab !!


-------------





Skrevet af: Hother
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 10:21
Mange tak for jeres fine inputs, og forhåbninger for mig - og mine penge. Jeg er meget taknemmelig for alle jeres inputTongue
 
Når jeg har læst inputene igennem, så står er en udren tilbage, nemlig hvor mange af jer, der på en eller anden måde har været udsat for noget tilsvarende som jeg.
 
Lige om lidt, er jeg på vej til den lokale politistation, for at fortælle nærmere om mine oplevelser osv.Smile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Banken er forpligtet til at tilbageføre pengene i det øjeblik der er er indgivet en indsigelse. Alt andet er en overtrædelse af §61 i lov om betalingstjenester og hvis man har været udsat for andet bør der klages til Pengeinstitutankenævnet.

§ 61. Betalers udbyder hæfter i forhold til betaler for tab som følge af uautoriserede betalingstransaktioner, jf. § 57, medmindre andet følger af § 62. Ved en uautoriseret transaktion skal betalers udbyder straks tilbagebetale betaleren beløbet.

http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124965#K6 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124965#K6

Jeg vil så dog mene, at det er § 62, da det er et betalingsinstrument, der er blevet benyttet og ikke en uautoriseret betalingstransaktion i § 61's forstand.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 10:34
Jeg har aldrig alle mine penge stående på den konto/ det visa-kort jeg bruger i udlandet, netop pga. sådan en oplevelse som Hother har været ude for. Har altid 2 visa-kort med knap så stor beløb på, som i øvrigt heller ikke opbevares samme sted.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 11:38
Hvad der kan være værre når man er på ferie og sådanne noget sker: Det er at banken jo vil spærre kortet med det samme, så de kan begrændse deres tab. Så har man kun det ene kort med, så kan man have et problem i nogle dage/resten af ferien. Så det er rigitg god ide, at have flere kort.
 
Bankerne er også begyndt at spærre kort ud fra forbrugsmønstre.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 12:08
Jeg fik under en tur i USA spærret mit kort ud fra mit forbrugsmønster. Jeg havde købt nogle ting over nettet i Danmark, som blev hævet mens jeg var i USA. Derudover havde jeg købt noget i lufthavnen i England (vist Heathrow), så da PBS kunne se, at der på samme tid blev trukket beløb fra Danmark, England og USA spærrede de mit kort.

Jeg kan godt se, at det er en god forholdsregel. Heldigvis var jeg sammen med nogle andre, der havde fungerende kort, så på den måde blev det ikke et problem. Dog havde jeg oplyst min bank, at jeg skulle på ferie til USA, så hvis det var helt rigtigt burde de vel have kunne notere det på en eller anden måde.

Men jeg er da også ret overrasket over hvor mange, der rent faktisk har været udsat for svindel. Det lyder da ret vildt. Det er måske fordi "recorder-brugerne" er flittige til at "svinge" Dankort/VISA ofte med mange køb over nettet i ind- og udland.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 12:17
nu har de fleste hvis ikke alle, også en månedsgrænse på brug af visa i udlandet på 20.000,- kr eller 30.000,- kr pr mdr. derefter kan køb ikke gennemføres, normalt kan man ringe ned og få "nulstillet" kortet igen.. men nogle banker tager sig betalt for det

-------------
Mvh

René


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Banken er forpligtet til at tilbageføre pengene i det øjeblik der er er indgivet en indsigelse. Alt andet er en overtrædelse af §61 i lov om betalingstjenester og hvis man har været udsat for andet bør der klages til Pengeinstitutankenævnet.

§ 61. Betalers udbyder hæfter i forhold til betaler for tab som følge af uautoriserede betalingstransaktioner, jf. § 57, medmindre andet følger af § 62. Ved en uautoriseret transaktion skal betalers udbyder straks tilbagebetale betaleren beløbet.

http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124965#K6 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124965#K6

Jeg vil så dog mene, at det er § 62, da det er et betalingsinstrument, der er blevet benyttet og ikke en uautoriseret betalingstransaktion i § 61's forstand.

Det vil jeg mene, at du har fuldstændig ret iSmile Heldigvis er konklusionen den samme.


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mange tak for jeres fine inputs, og forhåbninger for mig - og mine penge. Jeg er meget taknemmelig for alle jeres inputTongue
 
Når jeg har læst inputene igennem, så står er en udren tilbage, nemlig hvor mange af jer, der på en eller anden måde har været udsat for noget tilsvarende som jeg.
 
Lige om lidt, er jeg på vej til den lokale politistation, for at fortælle nærmere om mine oplevelser osv.Smile

Det er som sådan ikke en sag mellem politiet og dig. Det tager banken/PBS sig af om nødvendigt.

Jeg har prøvet at få stjålet ca. 20.000,- på mit visa for godt et års tid siden. Det var formentligt en webbutik der fik hacket deres database der var årsagen.

Banken (EIK bank) behandlede sagen forbilledeligt.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Bankerne er også begyndt at spærre kort ud fra forbrugsmønstre.
Det er PBS/Nets der spærrer kort ud fra forbrugsmønster ("hurtigløber") og det har fungeret sådan i mange år.
Det samme sker hvis du herhjemme forsøger at hæve penge i 3-4 forskellige hæveautomater hurtigt efter hinanden - så blokeres kortet også.
 
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Jeg kan godt se, at det er en god forholdsregel. Heldigvis var jeg sammen med nogle andre, der havde fungerende kort, så på den måde blev det ikke et problem. Dog havde jeg oplyst min bank, at jeg skulle på ferie til USA, så hvis det var helt rigtigt burde de vel have kunne notere det på en eller anden måde.
Som nævnt ovenfor er det PBS/Nets der blokerer kortene på denne måde, så det hjælper ikke noget i den forbindelse at oplyse banken.
Det er desuden et automatisk system der foretager disse blokeringer.
 
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

nu har de fleste hvis ikke alle, også en månedsgrænse på brug af visa i udlandet på 20.000,- kr eller 30.000,- kr pr mdr. derefter kan køb ikke gennemføres, normalt kan man ringe ned og få "nulstillet" kortet igen.. men nogle banker tager sig betalt for det
Det er alle Visa/Dankort der har denne begrænsning på kr. 20.000 pr. løbende 30 dage.
Grunden til at det koster penge at nulstille denne begrænsning, er at hvis dette gøres, så hæfter banken for alt misbrug på kortet, de følgende 30 dage - uanset årsag.
I teorien kan du, hvis du har fået nulstillet dit kort, rende rundt i en bar og fortælle alle din PINkode, hvorefter du viser alle at du lægger dit Visa/Dankort på bardisken for derefter at forlade baren - og det er stadig banken der skal dække et evt. misbrug på kortet efterfølgende.
 
Derfor tager nogle banker (hvis ikke alle) gebyr for denne nulstilling, for at undgå at det er noget som bliver brugt alt for ofte.
 
Og bla. pga. denne begrænsning på kr. 20.000 anbefaler alle banker at du som minimum medbringer 2 forskellige kort på udlandsrejser - og gerne flere.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 13:15
Jonas: det vil banken så ikke tabe penge på.. det vil jeg.. da jeg i så fald har handlet groft uansvarligt Wink

-------------
Mvh

René


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mange tak for jeres fine inputs, og forhåbninger for mig - og mine penge. Jeg er meget taknemmelig for alle jeres inputTongue
 
Når jeg har læst inputene igennem, så står er en udren tilbage, nemlig hvor mange af jer, der på en eller anden måde har været udsat for noget tilsvarende som jeg.
 
Lige om lidt, er jeg på vej til den lokale politistation, for at fortælle nærmere om mine oplevelser osv.Smile

Det er som sådan ikke en sag mellem politiet og dig. Det tager banken/PBS sig af om nødvendigt.

Jeg har prøvet at få stjålet ca. 20.000,- på mit visa for godt et års tid siden. Det var formentligt en webbutik der fik hacket deres database der var årsagen.

Banken (EIK bank) behandlede sagen forbilledeligt.
Politiet og mig, nej det er ikke for mig en politisag, men da jeg er ganske meget på Malta, og kender rigtigt mange her, så føler jeg et vist ansvar. Bl.a., at Malta nu også har den type af kriminalitet. Malta har ikke før været ude for den slags. Så det var ren information som jeg gav det maltesiske politiSmile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jonas: det vil banken så ikke tabe penge på.. det vil jeg.. da jeg i så fald har handlet groft uansvarligt Wink
Enig i at det er groft uansvarligt - men banken hæfter stadig for dette beløb, hvis de har valgt at nulstille dit kort. Grænsen på de 20.000 er netop en sikkerheds-begrænsning for at undgå stort misbrug og hvis banken vælger at tilsidesætte denne sikkerheds-begrænsning, så hæfter de for beløbet der bliver misbrugt for - af samme årsag nulstilles kortet heller ikke medmindre banken er 100% sikker på at de har identificeret korthaver korrekt.
 
Det var blot et overdrevet eksempel.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mange tak for jeres fine inputs, og forhåbninger for mig - og mine penge. Jeg er meget taknemmelig for alle jeres inputTongue
 

Når jeg har læst inputene igennem, så står er en udren tilbage, nemlig hvor mange af jer, der på en eller anden måde har været udsat for noget tilsvarende som jeg.

 

Lige om lidt, er jeg på vej til den lokale politistation, for at fortælle nærmere om mine oplevelser osv.Smile
Det er som sådan ikke en sag mellem politiet og dig. Det tager banken/PBS sig af om nødvendigt.Jeg har prøvet at få stjålet ca. 20.000,- på mit visa for godt et års tid siden. Det var formentligt en webbutik der fik hacket deres database der var årsagen.Banken (EIK bank) behandlede sagen forbilledeligt.

Politiet og mig, nej det er ikke for mig en politisag, men da jeg er ganske meget på Malta, og kender rigtigt mange her, så føler jeg et vist ansvar. Bl.a., at Malta nu også har den type af kriminalitet. Malta har ikke før været ude for den slags. Så det var ren information som jeg gav det maltesiske politiSmile


Er du overhovedet sikker på at du er blevet "bestjålet" på Malta?


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 16:24
@luddahl, nej det aner jeg intet om, det siger selv - men det mener PBS så at det er

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jonas: det vil banken så ikke tabe penge på.. det vil jeg.. da jeg i så fald har handlet groft uansvarligt Wink
Enig i at det er groft uansvarligt - men banken hæfter stadig for dette beløb, hvis de har valgt at nulstille dit kort. Grænsen på de 20.000 er netop en sikkerheds-begrænsning for at undgå stort misbrug og hvis banken vælger at tilsidesætte denne sikkerheds-begrænsning, så hæfter de for beløbet der bliver misbrugt for - af samme årsag nulstilles kortet heller ikke medmindre banken er 100% sikker på at de har identificeret korthaver korrekt.

Jeg tvivler på, at en nulstilling af grænsen på betalingskortindehaverens foranledende skulle ændre på hæftelsesreglerne som følger af lov om betalingstjenester.

Banken kan muligvis have et problem hvis kortindehaveren ikke er i stand til at betale for det den pågældende hæfter for, hvis banken har valgt at nulstille grænsen.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

 Jeg tvivler på, at en nulstilling af grænsen på betalingskortindehaverens foranledende skulle ændre på hæftelsesreglerne som følger af lov om betalingstjenester.
Det er ikke desto mindre sådan systemet fungerer. Jeg kan selvfølgeligt ikke finde nogen henvisning til det nogen steder, men jeg tvivler også på det er noget bankerne er helt pjattede med at oplyse om.

Det var heller ikke fordi det var en voldsomt vigtig detalje i debatten, det var blot en del af forklaringen på hvorfor det bla. koster gebyr at ophæve forbrugsgrænsen på Visa/Dankort.


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 21:30
Jeg vil lige bakke op omkring Jonas udsagn. Jeg er helt enig. Banken hæfter, når sikkerhedsgrænsen tilsidesættes. Der er imidlertid to måder at gøre det på, den ene er en fax til Nets (PBS) og så ryger forsikringen, den anden måde (og jeg vil ikke nævne hvad man gør) bør ikke tilsidesætte forsikringen, men jeg er ikke 100 % sikker.
 
Jonas eksempel med bar misbrug med oplyst pinkode er derimod forsætteligt misbrug og tilfalder ejeren af kortet. Jeg har faktisk haft sådan en sag. Ejeren skrev en ugyldig underskrift på Dankort notaerne på en bar og det gjorde han mange gange og erklærede at det var misbrug. Det kunne vi ikke modsige, men da der dukkede en bon op fra et taxafirma med samme ugyldige underskrift kontaktede vi taxi firmaet og fik oplyst hvor kunden var kørt hen. Han boede en lidt specielt sted og så kunne vi jo se at det var ham der havde skrevet den ugyldige underskrift. Han fik valget mellem at betale bar regninger incl godt med drikkepenge og taxa regning også med drikkepenge eller få en politi anmeldelse. Han valgte at betale regningerne og derefter havde han ikke noget Dankort hos os (den bank jeg arbejde i dengang).
 


-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 08:19
Lige en lille opfølgning på min Visa-kort sag.
 
Jeg indgav og underskrev en tro- og loveerklæring i min bank den 15. januar, og det lidt pudsige, visse af de noget mindre beløb er i tiden efter blevet tilbageført til min konto, af de firmaer som trak beløbene.
 
Jeg har dog stadig ikke fået tilbageført penge fra de store beløb som er blevet trukket. Min bank -Amagerbanken fortæller noget om, at "Kreditkontoret" skal godkende tilbageførslen. Jeg skal ligesom ikke have kredit - men har allerede givet kredit, til nogen eller noget Ouch
 
Jeg synes alt andet lige, at sagen er lidt mystisk eftersom, som nævnt, at nogle af de mindre beløb er tilbageført til min konto,Confused
 
Træls sagCry


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 11:21
Jeg var i Rumænien for nogle år siden, hvor jeg prøvede det samme.
Det som er lidt anderledes her er, at msibrugerne begyndte først at trække fra kortet ca. ½ år efter. Og dette skulle efter flere valide udsagn være den normale kotume for disse hjernedøde individer. Det giver ikke så meget mening at at aflæse kortnummer og misbruge kortet med det samme, medmindre det er for at tømme det der er med det samme, eller hæve hurtige kontanter.
Oftest venter de et stykke tid, til folk har "glemt" hvor de har brugt kortet, og der begynder så at dukke mystiske konteringer op af flere omgange.
 
Umiddelbart har jeg svært ved at tro at en hæveautomat i en lufthavn som Malta skulle være komprimenteret. Der skulle netop være ekstrem overvågning af disse, ligesom på hoteller, fordi man ved, at det er der folk udefra/turister kommer og hæver penge. Ikke dermed sagt at det ikke kan lade sig gøre. Blot at man har fokus på netop disse steder. Disse forbrydere besidder jo ikke ligefrem de støreste hjerner, så måske forstår de slet ikke, at de bliver nappet der LOL
 
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 12:01
var det en ide at lære kontrolkoden på bagsiden udenad også dække den til med en lille label med et tegnet tegn på, så vil man jo altid kunne se når man får kortet tilbage om der er nogle som har pillet ved den label.. og det er jo svært hurtigt at efterligne en håndtegning samt normalt wear and tear på en label.
 
uden kontrolkoden kan man jo ikke bruge kortet på nettet? 


-------------
Mvh

René


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

var det en ide at lære kontrolkoden på bagsiden udenad også dække den til med en lille label med et tegnet tegn på, så vil man jo altid kunne se når man får kortet tilbage om der er nogle som har pillet ved den label.. og det er jo svært hurtigt at efterligne en håndtegning samt normalt wear and tear på en label.
 
uden kontrolkoden kan man jo ikke bruge kortet på nettet? 


Det er nu ikke nogen garanti. Der er masser af steder hvor du kan bruge kortet uden at indtaste CVV koden. Bankerne har åbenbart selv vurderet at det er sikkert at skrive koden på kortet, så hvorfor gøre livet mere besværligt for dig selv?

Der er kun en "sikker" metode: check kontoudtoget regelmæssigt (ideelt set: et kort udstedt af din bank hvor du i netbank kan se transaktionerne løbende), og gør indsigelse hvis der er transaktioner som ikke er dine.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har dog stadig ikke fået tilbageført penge fra de store beløb som er blevet trukket. Min bank -Amagerbanken fortæller noget om, at "Kreditkontoret" skal godkende tilbageførslen. Jeg skal ligesom ikke have kredit - men har allerede givet kredit, til nogen eller noget Ouch
 
Jeg synes alt andet lige, at sagen er lidt mystisk eftersom, som nævnt, at nogle af de mindre beløb er tilbageført til min konto,Confused
 
Træls sagCry


Spørg din bank om de kender §61 i Lov om Betalingstjenester (og om de kender ordet "straks")

§ 61. Betalers udbyder hæfter i forhold til betaler for tab som følge af uautoriserede betalingstransaktioner, jf. § 57, medmindre andet følger af § 62. Ved en uautoriseret transaktion skal betalers udbyder straks tilbagebetale betaleren beløbet.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Januar-2011 kl. 11:09
Jesper, inden man begynder at kaste om sig med love og regler, så bør man måske lige tænke sig om.
Alt afhængig af hvor længe siden det er, så giv dem nogle dage til at få ordnet det. Det er et størrer system sådan noget skal igennem.
Årsagen til jeg anbefaler at lige give nogle dage, det er fordi der faktisk er en selvrisiko på sådan noget, (ihvertfald i Danske Bank). Jeg har endnu ikke selv oplevet at skulle betale det, men det står der. Og kunne man slippe fordi man lige giver dem nogle dage, så er det nok bedst for alle på den måde.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 28-Januar-2011 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jesper, inden man begynder at kaste om sig med love og regler, så bør man måske lige tænke sig om.
Alt afhængig af hvor længe siden det er, så giv dem nogle dage til at få ordnet det. Det er et størrer system sådan noget skal igennem.
Årsagen til jeg anbefaler at lige give nogle dage, det er fordi der faktisk er en selvrisiko på sådan noget, (ihvertfald i Danske Bank). Jeg har endnu ikke selv oplevet at skulle betale det, men det står der. Og kunne man slippe fordi man lige giver dem nogle dage, så er det nok bedst for alle på den måde.
 


Vi er ikke uenige, men den beslutning vil jeg overlade til hother (som nu ved hvad hans rettigheder er). For mig lyder det som en af de sager hvor "straks" bliver til tre måneder.

Der er kun selvrisiko hvis pinkoden har været brugt (1100 kr) eller hvis hvis du har opført dig tilpas meget uansvarligt (8000 kr).


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Lige en lille opfølgning på min Visa-kort sag.
 
Jeg indgav og underskrev en tro- og loveerklæring i min bank den 15. januar, og det lidt pudsige, visse af de noget mindre beløb er i tiden efter blevet tilbageført til min konto, af de firmaer som trak beløbene.
 
Jeg har dog stadig ikke fået tilbageført penge fra de store beløb som er blevet trukket. Min bank -Amagerbanken fortæller noget om, at "Kreditkontoret" skal godkende tilbageførslen. Jeg skal ligesom ikke have kredit - men har allerede givet kredit, til nogen eller noget Ouch
 
Jeg synes alt andet lige, at sagen er lidt mystisk eftersom, som nævnt, at nogle af de mindre beløb er tilbageført til min konto,Confused
 
Træls sagCry
Den bliver vel endnu mere træls af at du nu skal ud at finde en ny bank da amagerbanken lige er krakket Confused
omend tabet nok bliver dækket via bankpakken, så bliver det nok den firkantede vej
edit og håber ikke du har været så uheldig at have aktier i banken.

-------------
Mvh

René


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 21:03
Hej René, jamen jeg fik hovedparten af mine penge retur sidste mandag, og jo - jeg fik et chock da jeg for lidt siden erfarede at Amagerbanken er krakket - og det uden varsel CryCry
 
Og som så mange andre, så støttede jeg min kære bank med aktiekøb 2 gange. Heldigvis er mit tab ikke så stort, men jeg snuppede da lige en stiv whiskyShocked


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 21:08
Ok, ja jeg så det på EB inden det var kommet på TV2 news, meeeeen skal vi være ærlige så tror jeg godtnok alle har fornemmet at der har være alt for mange skeletter i skabet.. og det måske kun var et spørgsmål om tid.
 
Men bare man holder sine indskud i portioner på under 100.000,- euro pr bank så skulle man være home safe... Wink


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Ok, ja jeg så det på EB inden det var kommet på TV2 news, meeeeen skal vi være ærlige så tror jeg godtnok alle har fornemmet at der har være alt for mange skeletter i skabet.. og det måske kun var et spørgsmål om tid.
 
Men bare man holder sine indskud i portioner på under 100.000,- euro pr bank så skulle man være home safe... Wink
Tja - som amagerkaner af den gamle skole, så havde man som bank Amagerbanken, som har været en rigtig god bank for rigtigt mange af os, og det er så også årsagen til, at vi stort set alle bakkede op om banken, da den kom i problemer - faktisk en helt enestående opbakning.
 
Det er straks værre for min kommune Tårnby, som har omkring 116 mill kr som indestående i banken - det kan blive bare meget dyrt for os i kommunenCryCry
 
Men lidt kastanjer har jeg da tabtOuch


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 21:24
det bliver spændene om der bliver rejst erstatningssag mod tidligere direktion og bestyrelse...
Men så det om tårnby kommune... og det bliver surt..
Har selv lige været igennem et forløb med en sag med et lidt vanvittigt forløb mod min tidl. advokat og bestyrelsesformand i mit selskab... hvor vi mente han havde begået en ansvarspådragende fejl.. han og hans forsikringsselskab nægtede.. de ville ikke engang mødes med mig.. sagde ret arrogant at hvis jeg mente det.. så måtte jeg stævne.. som sagt som gjort.. de fik stævningen primo 2009 og den var i byretten i november sidste år.. og jeg fik ret i min principiale påstand at advokaten havde begået en ansvarspådragende fejl, så han skulle erstatte mit tab + han skulle betale de sagsomkostningen han havde faktureret for landsret+højesteret tilbage til mig.
Fejlen var... det var slet ikke min virksomhed der skulle have været stævnet.. men en anden person... totalt uvirkeligt og syrealistisk forløb.. men jeg har fået et pænt 7cifret beløb tilbage som modsvarer  det tab han påførte mig + renter
 
Men det beviser at betaler man for at få udført et stykke arbejde så er der også et ansvar for dem der udfører det!


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 21:28
Tongue
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

det bliver spændene om der bliver rejst erstatningssag mod tidligere direktion og bestyrelse...
Men så det om tårnby kommune... og det bliver surt..
Har selv lige været igennem et forløb med en sag med et lidt vanvittigt forløb mod min tidl. advokat og bestyrelsesformand i mit selskab... hvor vi mente han havde begået en ansvarspådragende fejl.. han og hans forsikringsselskab nægtede.. de ville ikke engang mødes med mig.. sagde ret arrogant at hvis jeg mente det.. så måtte jeg stævne.. som sagt som gjort.. de fik stævningen primo 2009 og den var i byretten i november sidste år.. og jeg fik ret i min principiale påstand at advokaten havde begået en ansvarspådragende fejl, så han skulle erstatte mit tab + han skulle betale de sagsomkostningen han havde faktureret for landsret+højesteret tilbage til mig.
Fejlen var... det var slet ikke min virksomhed der skulle have været dømt.. men en anden person... totalt uvirkeligt og syrealistisk forløb.. men jeg har fået et pænt 7cifret beløb tilbage som modsvarer  det tab han påførte mig + renter
Det var jo en skøn udgang på din sagClap
 
Men at rejse tiltale mod bestyrelse osv., tjener jo ikke rigtigt noget formål. Dels har bestyrelsen siddet i banken så kort tid, og dels kan de jo slet ikke dække f.eks. aktionærernes tabBig smile
 
Men jeg har forlængst udvalgt hvem der i givet fald skal være min bank - og det bliver ingen af storbankerneLOL Heldigvis er jeg i den situation, at jeg intet skylder min bank, men har kun + kontiTongue


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 21:34

Ja det var en ret god julegave at få, og min advokat(nye) har sagt der ikke er en dom magen til her i landet han kender til.. den er unik både i sin form og sin størrelse da den er ret stor.

Mht amagerbankens bestyrelse mener jeg selvfølgelig den tidligere... de har jo tjent penge på banken, og deres handlinger har formentligt kostet en masse aktionærer en hel del penge.. og uanset hvor meget eller lidt man kan vride ud af dem er det principielt forkert at dem der skummer fløden bare slipper afsted med x-antal mio i kufferten... men tror nu nok det er blevet undersøgt af karsten ree.. men spørgsmålet er om krakket ikke for den støvet af igen.. da der er ting i prospektet fra sidste år der måske ikke er som det burde være.. siden banken lukker så kort tid efter.
 


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Ja det var en ret god julegave at få, og min advokat(nye) har sagt der ikke er en dom magen til her i landet han kender til.. den er unik både i sin form og sin størrelse da den er ret stor.

Mht amagerbankens bestyrelse mener jeg selvfølgelig den tidligere... de har jo tjent penge på banken, og deres handlinger har formentligt kostet en masse aktionærer en hel del penge.. og uanset hvor meget eller lidt man kan vride ud af dem er det principielt forkert at dem der skummer fløden bare slipper afsted med x-antal mio i kufferten... men tror nu nok det er blevet undersøgt af karsten ree.. men spørgsmålet er om krakket ikke for den støvet af igen.. da der er ting i prospektet fra sidste år der måske ikke er som det burde være.. siden banken lukker så kort tid efter.
 
Det som er det værste i sådan en sag som din er jo, at det psykisk må være ekstremt hårdt. Og ikke sjældent ser man jo faktisk, at det som umiddelbart er logisk "Ret", alligevel ikke udmøntes som sådan.
 
Karsten Ree har jeg virkelig ondt af, han har meget bekendt ikke tjent en krone på Amagerbanken, men har vel tabt omkring 800 mill. Ved seneste generalforamling i banken fik jeg en god snak med ham, og han er umiddelbart en reel og hyggelig fyrSmile
 
Men jeg er enig med dig i, at prospektet (som jeg ikke hæftede mig ved, jeg vidste at jeg tog en chanceEmbarrassed), kan nok ikke have været specielt gennemregnet eftersom banken i 4. kvartal fik et underskud på 3 milliarder krLOL Men du skjal se, der er ikke en krone at hente nogen stederBig smile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det som er det værste i sådan en sag som din er jo, at det psykisk må være ekstremt hårdt. Og ikke sjældent ser man jo faktisk, at det som umiddelbart er logisk "Ret", alligevel ikke udmøntes som sådan.
 
Karsten Ree har jeg virkelig ondt af, han har meget bekendt ikke tjent en krone på Amagerbanken, men har vel tabt omkring 800 mill. Ved seneste generalforamling i banken fik jeg en god snak med ham, og han er umiddelbart en reel og hyggelig fyrSmile
 
Men jeg er enig med dig i, at prospektet (som jeg ikke hæftede mig ved, jeg vidste at jeg tog en chanceEmbarrassed), kan nok ikke have været specielt gennemregnet eftersom banken i 4. kvartal fik et underskud på 3 milliarder krLOL Men du skjal se, der er ikke en krone at hente nogen stederBig smile
Hele det forløb jeg har været igennem fra 2001 hvor jeg købte mig ind i en familievirksomhed også indtil nu er mildest talt bizart og bestemt ikke lige scrapbogen for et godt generationsskifte, men jeg er tålmodig og syntes jeg gør tingende så godt og korrekt som mine evner rækker til, og det jeg ikke kan finde ud af betaler jeg andre for at hjælpe med til, og heldigvis er jeg kommet styrket ud af alt dette både personligt og økonomisk så jeg klager ikke.. det har været med til at gøre mig til den jeg er i dag... men der er til en rigtig tyk bog hvis man skulle få lyst til det en dag Wink
 
Heldigvis har Ree en del på kistebunden så han kommer ikke til at lide nød omend jeg er overbevist om han ærgerer sig gul og grøn.. så er han også typen der tør tage chancen.. og nogle gange vinder man.. andre gange taber man... heldigvis for ham vandt han stort inden han havnede i amagerbanken.
Nej det er den "lille" aktionær/forretningsdrivende som har hele opsparingen i bankens aktier.. og tror også der vil dukke sager op som i roskilde hvor der er folk som har lånt i banken for at købe aktier i banken.. måske ikke i samme omfang.. men det får vi jo at se.
 
Men at den gamle bestyrelse har siddet SÅ store nedskrivninger overhørig syntes jeg godt kan lugte langt væk.. når man også tænker på hvor meget der blev klamret til taburetten.. de vidste godt hvad der ville ske når bøgerne blev gået igennem, og de nødvendige forretningsmæssige beslutninger blev taget, så var der kun en udgang.. og det er den vi nu ser.. det var kun et spørgsmål om tid


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det som er det værste i sådan en sag som din er jo, at det psykisk må være ekstremt hårdt. Og ikke sjældent ser man jo faktisk, at det som umiddelbart er logisk "Ret", alligevel ikke udmøntes som sådan.
 
Karsten Ree har jeg virkelig ondt af, han har meget bekendt ikke tjent en krone på Amagerbanken, men har vel tabt omkring 800 mill. Ved seneste generalforamling i banken fik jeg en god snak med ham, og han er umiddelbart en reel og hyggelig fyrSmile
 
Men jeg er enig med dig i, at prospektet (som jeg ikke hæftede mig ved, jeg vidste at jeg tog en chanceEmbarrassed), kan nok ikke have været specielt gennemregnet eftersom banken i 4. kvartal fik et underskud på 3 milliarder krLOL Men du skjal se, der er ikke en krone at hente nogen stederBig smile
Hele det forløb jeg har været igennem fra 2001 hvor jeg købte mig ind i en familievirksomhed også indtil nu er mildest talt bizart og bestemt ikke lige scrapbogen for et godt generationsskifte, men jeg er tålmodig og syntes jeg gør tingende så godt og korrekt som mine evner rækker til, og det jeg ikke kan finde ud af betaler jeg andre for at hjælpe med til, og heldigvis er jeg kommet styrket ud af alt dette både personligt og økonomisk så jeg klager ikke.. det har været med til at gøre mig til den jeg er i dag... men der er til en rigtig tyk bog hvis man skulle få lyst til det en dag Wink
 
Heldigvis har Ree en del på kistebunden så han kommer ikke til at lide nød omend jeg er overbevist om han ærgerer sig gul og grøn.. så er han også typen der tør tage chancen.. og nogle gange vinder man.. andre gange taber man... heldigvis for ham vandt han stort inden han havnede i amagerbanken.
Nej det er den "lille" aktionær/forretningsdrivende som har hele opsparingen i bankens aktier.. og tror også der vil dukke sager op som i roskilde hvor der er folk som har lånt i banken for at købe aktier i banken.. måske ikke i samme omfang.. men det får vi jo at se.
 
Men at den gamle bestyrelse har siddet SÅ store nedskrivninger overhørig syntes jeg godt kan lugte langt væk.. når man også tænker på hvor meget der blev klamret til taburetten.. de vidste godt hvad der ville ske når bøgerne blev gået igennem, og de nødvendige forretningsmæssige beslutninger blev taget, så var der kun en udgang.. og det er den vi nu ser.. det var kun et spørgsmål om tid
En så lykkelig udgang på din sag, er vist desværre blandt sjældenhederne - men jeg er rigtig glad på dine vegne over sagens udfald.
 
Og resten omkring Amagerbanken, kan vi slet ikke være uenige om. Jeg har det bare sådan som aktionær i Amagerbanken, at jeg har tabt nogle penge (jeg har vundet så mange andre), og jeg vidste at jeg tog en chanceEmbarrassed
 
Og nu vil jeg minsandten tage en whisky mere og sove påLOL


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


 
Men jeg er enig med dig i, at prospektet (som jeg ikke hæftede mig ved, jeg vidste at jeg tog en chanceEmbarrassed), kan nok ikke have været specielt gennemregnet eftersom banken i 4. kvartal fik et underskud på 3 milliarder krLOL Men du skjal se, der er ikke en krone at hente nogen stederBig smile

Så er det at jeg undrer mig. Hvordan kan banken tabe 3 mia. på udlån så hurtigt. Aktiekapitalen var 2,4 mia.
Man skulle jo tro at det var selvbetjeningslån - nogen har jo fået de mange penge. Evil Smile




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 10:30
Ikke nogen, men noget har fået pengene. Desværre foregår det bare ikke på den måde. Dine penge kan blive mindre værd, og deri ligger disse "nogen eller noget". Det er altså ikke nødvendigvis fysiske personer, men derimod papir-penge som bliver devaluerede.
 
Det er jo præcis det der sker med aktier og anden form for investeringer som ændre sig. Investere man i noget til en pris, og det efterfølgende ændre sig, så ændre ens investering sig også.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ikke nogen, men noget har fået pengene. Desværre foregår det bare ikke på den måde. Dine penge kan blive mindre værd, og deri ligger disse "nogen eller noget". Det er altså ikke nødvendigvis fysiske personer, men derimod papir-penge som bliver devaluerede.
 
Det er jo præcis det der sker med aktier og anden form for investeringer som ændre sig. Investere man i noget til en pris, og det efterfølgende ændre sig, så ændre ens investering sig også.
 

Nåh - på den måde. Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg troede det var udlån.





-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ikke nogen, men noget har fået pengene. Desværre foregår det bare ikke på den måde. Dine penge kan blive mindre værd, og deri ligger disse "nogen eller noget". Det er altså ikke nødvendigvis fysiske personer, men derimod papir-penge som bliver devaluerede.
 
Det er jo præcis det der sker med aktier og anden form for investeringer som ændre sig. Investere man i noget til en pris, og det efterfølgende ændre sig, så ændre ens investering sig også.
 

Nåh - på den måde. Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg troede det var udlån.



Ahh, jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg ikke er helt inde i situationen omkring amagerbanken. Så jeg ved ikke om det lige præcis i dette tilfælde er årsagen. Det var sådan mere generelt, og hvad der oftest typisk sker, når noget slår fejl.
 
Udlån er forøvrigt OGSÅ en investering. Ellers ville der ikke være noget der hed renter LOL


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 13:34
Er det ikke kun almindelige indlån der er dækket op til 750.000? Aktier og "andeler" må vel betragtes som tabte...uanset hvor små beløb man havde for.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Er det ikke kun almindelige indlån der er dækket op til 750.000? Aktier og "andeler" må vel betragtes som tabte...uanset hvor små beløb man havde for.
Altså jeg har pensionsordning, og de sædvanlige konti (løn, budget, opsparing), indestående på de konti er dækket.
 
Til gengæld har jeg i depot på min pensionskonto, et antal aktier i Amagerbanken, værdien af disse aktier anser jeg som værende tabtSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: danji
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 13:57
Indlån op til 750k er dækket. Derudover er pensionsopsparinger sikret og midlteridige hushandler og lign. Depoter er også sikret (det er jo ens egne papirer). Aktier i amagerbanken er naturligvis 0 kr værd.

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det er straks værre for min kommune Tårnby, som har omkring 116 mill kr som indestående i banken - det kan blive bare meget dyrt for os i kommunenCryCry
 
 
Det gik heldigvis ikke helt så slemt for Tårnby Kommune
 
"Kommunen har nu gjort tabet op, og det viser sig, at skatteyderne i kommunen må inkassere et tab på 5,9 mio. kr. " http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2331419.ece?ref=eblistermest - epn.dk


-------------
mvh Infinity



Print side | Luk vindue