Print side | Luk vindue

3 HD'er fyldt med blu-ray?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=92047
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 11:21


Emne: 3 HD'er fyldt med blu-ray?
Skrevet af: Niki W
Emne: 3 HD'er fyldt med blu-ray?
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 19:17
Hey forum
Jeg er er igang mine blu-ray rip over på min nye server(Har lavet kopi af mine egen film), men er det så lovligt at sætte mine 3 eksterne til salg, eller skal jeg formatere dem inden salg, tager jo noget tid at formatere ~3 tb film jo?



Svar:
Skrevet af: Ronny73
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 19:19
man må ikke eje rips uden at have org, så ja du skal formatere dem

-------------


http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Ronny.M" rel="nofollow - mine film


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af Niki W Niki W skrev:

Hey forum
Jeg er er igang mine blu-ray rip over på min nye server(Har lavet kopi af mine egen film), men er det så lovligt at sætte mine 3 eksterne til salg, eller skal jeg formatere dem inden salg, tager jo noget tid at formatere ~3 tb film jo?
 
Det er ikke lovligt. Det er (hvis vi ser bort fra kryptiske regler om at bryde kopisikring) lovligt at kopiere originalerne til eget brug, og derefter sælge originalerne men beholde kopierne - men det er definitivt ALDRIG lovligt at sælge kopierne, uanset hvordan du vender og drejer det.
 
Når det er sagt, så er der næppe nogen der kommer efter dig, så længe du ikke nævner i salgsannoncen hvad der ligger på dem...


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Ronny73
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 19:30
@ Otto
lovligt at kopiere originalerne til eget brug, og derefter sælge originalerne men beholde kopierne.

har jeg aldrig hørt om, hvordan skal man så bevise man har haft org ?
(skal nævnes jeg ikke følger meget med i det) så skal foreståes som nysgerringhed/jeg aldrig har hørt om det

-------------


http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Ronny.M" rel="nofollow - mine film


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Ronny73 Ronny73 skrev:

@ Otto
lovligt at kopiere originalerne til eget brug, og derefter sælge originalerne men beholde kopierne.

har jeg aldrig hørt om, hvordan skal man så bevise man har haft org ?
(skal nævnes jeg ikke følger meget med i det) så skal foreståes som nysgerringhed/jeg aldrig har hørt om det


Gemme kvitteringerne måske Smile


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Ronny73
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:


Oprindeligt skrevet af Ronny73 Ronny73 skrev:

@ Otto
lovligt at kopiere originalerne til eget brug, og derefter sælge originalerne men beholde kopierne.

har jeg aldrig hørt om, hvordan skal man så bevise man har haft org ?
(skal nævnes jeg ikke følger meget med i det) så skal foreståes som nysgerringhed/jeg aldrig har hørt om det
Gemme kvitteringerne måske Smile


jo self, men for det første, hvem gør det ? og jeg tror/ede også der var/er en regel om man skal have den org i skabet. når man har en kopi :-)

-------------


http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Ronny.M" rel="nofollow - mine film


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 19:46

Jeg bør måske lige indskyde at jeg ikke er jurist, og lovgivningen på området er ikke særligt klar, så jeg vil ikke hænges op på at svaret holder i retten - men ovenstående er den generelle konsensus. Jeg tror ikke der har været en egentlig afgørelse omkring det.

En detalje er, at hvis det kan bevises at du har sat det i system, for bevidst at omgå reglerne, så vil det formentligt blive betragtet som ulovligt. Men igen, jeg er ikke jurist...
 
Men så lang tid tager det vel heller ikke at slette indholdet - du behøver vel ikke formattere som sådan for at overholde reglerne, så længe indholdet ikke ligger direkte tilgængeligt på diskene.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Ronny73 Ronny73 skrev:

@ Otto
lovligt at kopiere originalerne til eget brug, og derefter sælge originalerne men beholde kopierne.

har jeg aldrig hørt om, hvordan skal man så bevise man har haft org ?
(skal nævnes jeg ikke følger meget med i det) så skal foreståes som nysgerringhed/jeg aldrig har hørt om det
 
Det er sådan jeg har fået det forklaret fra forskellige sider, men ja, det kan da godt tænkes at der kan opstå et bevisførelses-problem. Her vil jeg så påstå at man netop kan få et forklaringsproblem hvis man HAR gemt kvitteringer, hvis du har et meget stort antal kopier uden originaler - for er det så noget du har gjort systematisk og bevidst?
 
Det kan godt ende i nogle amerikanske tilstande hvor det drejer sig om kvaliteten af advokaterne... I sidste ende er det nok et spørgsmål om "hvad man ikke ved har man ikke ondt af" - så hvis du lader være med at gøre det bevidst og systematisk, så er der næppe nogen der kommer efter dig. Hvis du udnytter reglerne til at gøre det bevidst og systematisk, for at spare penge, så er vi ovre i en anden boldgade - for så vil jeg påstå at det ER ulovligt og at du godt ved det, men bare satser på at udnytte huller i lovgivningen. Og dén slags er på egen risiko, hvis man vil kaste sig ud i at misbruge lovgivningen, så skal man generelt have gode advokat-venner... (nu skal vi heller ikke gøre sagen værre end den er, men nu taler vi principper).


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Pongman
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af Ronny73 Ronny73 skrev:

man må ikke eje rips uden at have org, så ja du skal formatere dem


Nu tager det heller ikke mere end et par minutter at formatere 3 diske. Bare vælg "quick format" så tager det 1-2 minutter pr disk.




Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Niki W Niki W skrev:

tager jo noget tid at formatere ~3 tb film jo?


Quickformat, du behøver jo ikke lave en fuld formatering (med mindre du har noget decideret følsom data på drevet) - det tager vel max 30 sekunder.


Skrevet af: jimdavisjr
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 23:08
hvilke diske er der tale om, jeg kunne godt selv formaterer hvis det var og se bort fra indholdet.


Skrevet af: db89
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 23:39
Egentligt er ret interessant spørgsmål, gad vide hvad lovgivningen siger omkring hvor kraftigt en formatering det skal være. Hvis man kun laver en "quick format" eller kun formaterer en enkelt gang så burde det ikke kræve nogle specielt avancerede programmer at genskabe dataene Confused 


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 10:04
Lovgivningen er nu forholdsvis simpel på det her område. Det kryptiske består i, at det ikke giver særlig meget mening.
1. Du må slet ikke kopiere dine film. Der findes ikke lovhjemmel til det idag (endnu).
2. I og med du ikke må 1. så giver det sig selv, at du i tilfælde af du har gjort det alligevel, slet ikke må videre give kopier, hvilket er hvad du gør.
 
Anyway. en formattering af dine diske vil måske rent lovmæssigt fratage dig fra ansvar. Men det smarte er så, at din køber kan genskabe disse data lyn hurtigt, stortset uden tab. Skal du undgå dette, så skal der en lowlevel formattering til. (og ikke engang den kan sikre dine data helt). Hvad din køber gør, kan du ikke drages til ansvar for, såvidt jeg forstår det.
 
Det er måske værd at overveje denne lille detalje, inden man sælger sine brugte diske. Tænk hvad der kunne ligge på dem.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 10:26
Jeg fandt lige denne her side:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/cdbrand/ - http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/cdbrand/
 
Den siger det vel ret klart og underbygger det som Otto skrev. Om man så er enig i reglerne er noget andet...


Skrevet af: Ronny73
Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af mortenstryhn mortenstryhn skrev:

Jeg fandt lige denne her side:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/cdbrand/ - http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/cdbrand/

 

Den siger det vel ret klart og underbygger det som Otto skrev. Om man så er enig i reglerne er noget andet...


jeg har læst det 2 gange, jeg kan ikke se nogle steder man må videre give kopier ? prøv at paste det ind i tråden

-------------


http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Ronny.M" rel="nofollow - mine film


Skrevet af: Langtoft
Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 12:46
der er da heller ikke nogle der nævner noget om at man må videregive kopierne .. Der var snak om hvorvidt det er lovligt at lave en kopi til sig selv og så sælge originalen. men der står på  http://www.forbrugerraadet.dk/ - http://www.forbrugerraadet.dk  at :

Hvis man sælger programmet til andre, skal man selv slette det man har installeret og destruere alle kopier.




Skrevet af: Ronny73
Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 12:52

en film er ikke et program ?

-------------


http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Ronny.M" rel="nofollow - mine film


Skrevet af: Darking
Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 13:51

Snakken handler om man må købe en dvd, rippe den, og så sælge originalen. og det må man godt.

Programmer/spil er noget andet, da man køber retten til at bruge programmet, og ikke dit "eget" program.
 
Derfor må en kopi ikke benyttes efter programmet er solgt videre, da licensen så at sige flyver med originalen.


-------------
What We Do In Life Echoes In Eternity

Pioneer LX508D(kalibreret), Yamaha RX-V650, Playstation 3, DLS R66.


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

1. Du må slet ikke kopiere dine film. Der findes ikke lovhjemmel til det idag (endnu).

Jo hvis man beder om kan man godt få lov af dem der har rettighederne til filmen... Det gjorde jeg i hvertfald.  http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=1037 - http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=1037

En formatering af drevet der overskriver med 0'er er ikke nok til at slette data. De kan stadig hives frem. Der skal vist mere end 5 overskrivninger til med random data før det begynder at blive umuligt så vidt jeg ved.  En quickformat eller sletning af partitions (det plejer jeg at gøre ved salg af diske) bør være nok logisk set


-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Niki W Niki W skrev:

Hey forum
Jeg er er igang mine blu-ray rip over på min nye server(Har lavet kopi af mine egen film), men er det så lovligt at sætte mine 3 eksterne til salg, eller skal jeg formatere dem inden salg, tager jo noget tid at formatere ~3 tb film jo?


Om du må sælge med alle filmene på skal jeg ikke gøre mig klog på, men hvis du formatterer diskene med en omgang quick formatering kan jeg ikke se at der er nogen problemer. At køber kan hive dem frem igen er ikke noget du kan gøre noget ved og det er ikke dit ansvar at køber evt bryder loven ved at være i besiddelse af opretshavsbeskyttet materiale som vedkommende ikke har betalt for.

Jeg vil tro at det i sidste ende vil være afgørende om man kan vise om du har været i god tro eller i ond tro. Altså hvis du gør køber opmærksom på at du har quickformatteret og at han selv kan hive filmene frem igen og du samtidig tager en ekstra høj pris for diskene - F.eks mere end nye diske ville koste, så har du været i ond tro og så er det formodentlig ikke lovligt.
Hvis du derimod quickformatterer og sælger til markedsprisen for brugte diske, så vil det være svært at vise at du har været i ond tro selvom køber kan hente filmene frem igen.

MVH
tvkartoffel


Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 15:01
Nej - der står jo at du IKKE må sælge kopier:
 
Du må ikke:
  • Forære kopien af en cd/dvd væk
  • Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd


  • Skrevet af: Langtoft
    Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 18:26
    Oprindeligt skrevet af Darking Darking skrev:

    Snakken handler om man må købe en dvd, rippe den, og så sælge originalen. og det må man godt.

    Programmer/spil er noget andet, da man køber retten til at bruge programmet, og ikke dit "eget" program.
     
    Derfor må en kopi ikke benyttes efter programmet er solgt videre, da licensen så at sige flyver med originalen.


    Nej, nu må i altså holde op .. i skal ikke fortælle mig at det er lovligt at købe en dvd .. lave en kopi og så sælge originalen ...

    Det vil sige alle pirater der downloader film bare kan sige de har haft originalen og på den måde slippe for erstatningskrav ? come on, den hopper jeg ikke på ...

    Og denne her : du må ikke Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven ? den kan lovligøres ved at jeg køber den af min ven for 25 øre, kopiere den og sælger den tilbage til ham for 25 øre ??Clap




    Skrevet af: Rolf Lemmike
    Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 19:33
    Oprindeligt skrevet af Langtoft Langtoft skrev:

    Oprindeligt skrevet af Darking Darking skrev:

    Snakken handler om man må købe en dvd, rippe den, og så sælge originalen. og det må man godt.

    Programmer/spil er noget andet, da man køber retten til at bruge programmet, og ikke dit "eget" program.
     
    Derfor må en kopi ikke benyttes efter programmet er solgt videre, da licensen så at sige flyver med originalen.


    Nej, nu må i altså holde op .. i skal ikke fortælle mig at det er lovligt at købe en dvd .. lave en kopi og så sælge originalen ...

    Det vil sige alle pirater der downloader film bare kan sige de har haft originalen og på den måde slippe for erstatningskrav ? come on, den hopper jeg ikke på ...

    Og denne her : du må ikke Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven ? den kan lovligøres ved at jeg køber den af min ven for 25 øre, kopiere den og sælger den tilbage til ham for 25 øre ??Clap


     
    Rent faktisk har jeg diskuteret dette emne meget på bl.a. hol.dk, og det viste sig faktisk, at hvis du har rippet alle dine lovligt indkøbte CD'er og smidt dem over på f.eks. en nas, er der intet lovmæssigt der forhindrer dig i at sælge CD'erne. Jeg havde en større diskussion og måtte se mig slået, da jeg fik en henvisning til en jurist, vist nok fra apg, der kunne fortælle at det faktisk forholder sig sådan.
     
    Jeg troede også manden var vanvittig, men den var sgu god nok.
     
    Og spørgsmålet stillet ovenfor er vel en vurderingssag... Så ja, hvis en pirat bliver knaldet vil han til hver en tid kunne påstå han har ejet originalen, men solgt den.
     
    Om det forholder sig på samme måde med film er jeg ikke sikker på, jeg tror der gælder andre regler.


    Skrevet af: Prospect
    Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 22:32

    /



    Skrevet af: Kandersen
    Skrevet den: 19-Januar-2011 kl. 23:20
    Der er nogle her der glemmer, at vi snakker om film. Og pudsigt nok, så gælder der andre regler/love for film. Det er IKKE lovligt at kopiere dem. Det siger loven. (Dog er der nogle fortolkningsmuligheder iblandt, f.eks at de skal være beskyttet på en ordentlig måde).
     
    Ja, det er muligt, ligesom med alt muligt andet, at indhente tilladelse til at kopiere dem hos ophaveren. Men lur mig om man får lov, for at skille sig af med kopier eller originalerne bagefter.
     


    -------------
    Mvh

    Kim Andersen.
    https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


    Skrevet af: friediger
    Skrevet den: 31-Januar-2011 kl. 19:19
    Med hensyn til diskussionen om hvorvidt man må rippe en cd og sælge originalen er det slående punkt, at det er rettighedshaveren (musikeren), der har bevisbyrden for, at den oprindelige ejer af cden har anskaffet den digitale musikfil på ulovlig vis, hvilket jo ikke er tilfældet.




    Skrevet af: Otto J
    Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 10:08
    Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

    Der er nogle her der glemmer, at vi snakker om film. Og pudsigt nok, så gælder der andre regler/love for film.
     
    Kilde?


    -------------
    Mvh Otto


    Skrevet af: Otto J
    Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 10:11
    Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

     
    Og spørgsmålet stillet ovenfor er vel en vurderingssag... Så ja, hvis en pirat bliver knaldet vil han til hver en tid kunne påstå han har ejet originalen, men solgt den.
     
     
    Når det er sagt, så bliver pirater som regel knaldet for at have skaffet og delt musikken via fildelingstjenester. Jeg har ikke hørt om sager hvor folk er blevet knaldet udelukkende for at have skaffet sig ulovlig musik, uden at have distribueret det - derfor kan der jo godt have været nogen sager, men de er i hvert fald i klart mindretal. Så det er en lidt teoretisk diskussion.


    -------------
    Mvh Otto


    Skrevet af: Otto J
    Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 10:14
    Oprindeligt skrevet af Langtoft Langtoft skrev:


    Nej, nu må i altså holde op .. i skal ikke fortælle mig at det er lovligt at købe en dvd .. lave en kopi og så sælge originalen ...

    Det vil sige alle pirater der downloader film bare kan sige de har haft originalen og på den måde slippe for erstatningskrav ? come on, den hopper jeg ikke på ...

    Og denne her : du må ikke Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven ? den kan lovligøres ved at jeg køber den af min ven for 25 øre, kopiere den og sælger den tilbage til ham for 25 øre ??Clap


     
    Hvis du nu læser hvad jeg skrev oprindeligt: Hvis du ikke gør det systematisk, så er det lovligt. Eksemplet du angiver, vil være en systematisk omgåelse af lovgivningen, og dermed ulovligt. Hvis du køber en stak CD'er, lægger dem på din harddisk, og en dag beslutter dig til at du ikke gider have CD'erne stående og sælger hele samlingen, så er det lovligt.
     
    At det så kan være ret svært juridisk at skelne hvornår det er det ene og hvornår det er det andet, det er en anden sag. Men principielt, så er dette ikke et hul der hjælper pirater til omgåelse af loven, for så snart du udnytter hullet til at omgå loven, så er det per definition ulovligt!


    -------------
    Mvh Otto


    Skrevet af: Otto J
    Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 10:17
    Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

     
    Anyway. en formattering af dine diske vil måske rent lovmæssigt fratage dig fra ansvar. Men det smarte er så, at din køber kan genskabe disse data lyn hurtigt, stortset uden tab. Skal du undgå dette, så skal der en lowlevel formattering til. (og ikke engang den kan sikre dine data helt). Hvad din køber gør, kan du ikke drages til ansvar for, såvidt jeg forstår det.
     
     
    Nej - men hvis ikke køber ved at der er nogle data der skal findes, så er det jo også ret usandsynligt at han vil forsøge at genskabe de oprindelige data. Hvis du FORTÆLLER køber at han bare lige kan genskabe de quickfomatterede data, så er du "medskyldig".


    -------------
    Mvh Otto


    Skrevet af: Muele
    Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 11:01
    Det er også værd at bemærke at det er filDELING apg slår ned på. Dvs det at videredistribuere filer med ophavsbeskyttet indhold. Med torrents deler man jo typisk små bidder ud til rigtigt mange andre, derfor de store erstatningskrav.
     
    Det er typisk ikke (aldrig?) det at have en ulovlig fil de jagter.


    Skrevet af: Kandersen
    Skrevet den: 02-Februar-2011 kl. 11:30
    Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

    Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

    Der er nogle her der glemmer, at vi snakker om film. Og pudsigt nok, så gælder der andre regler/love for film.
     
    Kilde?
    http://www.kum.dk/da/Infokiosk/Film/Digital-kopiering/Hvad-ma-du/ - http://www.kum.dk/da/Infokiosk/Film/Digital-kopiering/Hvad-ma-du/

    -------------
    Mvh

    Kim Andersen.
    https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


    Skrevet af: Kandersen
    Skrevet den: 02-Februar-2011 kl. 11:32
    Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

    Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

     
    Anyway. en formattering af dine diske vil måske rent lovmæssigt fratage dig fra ansvar. Men det smarte er så, at din køber kan genskabe disse data lyn hurtigt, stortset uden tab. Skal du undgå dette, så skal der en lowlevel formattering til. (og ikke engang den kan sikre dine data helt). Hvad din køber gør, kan du ikke drages til ansvar for, såvidt jeg forstår det.
     
     
    Nej - men hvis ikke køber ved at der er nogle data der skal findes, så er det jo også ret usandsynligt at han vil forsøge at genskabe de oprindelige data. Hvis du FORTÆLLER køber at han bare lige kan genskabe de quickfomatterede data, så er du "medskyldig".
    Jeg er ret sikker på, at hvis køber er klar over, at der er tale om salg af brugt disk, så skal man nok ikke have gået mange år i skole for at regne ud, at der også ligger/har ligget data på den.


    -------------
    Mvh

    Kim Andersen.
    https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



    Print side | Luk vindue