Print side | Luk vindue

EL produkter fra England?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95676
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 06:24


Emne: EL produkter fra England?
Skrevet af: skyeagle
Emne: EL produkter fra England?
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 00:04
Hej.
 
Nu jeg læst google og nettet tyndt ang. dette her , og der mange forskellige meninger og svar, men er der nogle der ved med sikkerhed dette her.
 
Hvis jeg køber en surround reciever f.eks fra England , duer den så her i DK?    de kører vel med samme strøm eller?   har læst mig til farvekoderne på leder, fase osv er forskellige fra England og Dk , men betyder dette noget?
 
Er det sammen stik kontakt eller stik som herhjemme?  håber på seriøse svar for nogle som virkelig ved det tak Smile
 
Mvh Skyeagle



Svar:
Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 00:11
Stikproppen er anderledes, men ellers er det ens. Du klipper den bare af, og monterer en dansk stikprop, og så er du kørende.


Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 00:19

og det er du 100% på ikke?  sorry men skal være 100% sikker Tongue  men tak for dit svar



Skrevet af: MDHell
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 02:35
nogle gange kan du være heldig, at det er en løs ledning, så tager du bare en med "danske stik" og sætter på i stedet for Smile

-------------


Sony KD-X8505B 55" | Sony BDP-S480 | Onkyo TX-NR609 | BT-DCT110 | Harbosat10 + harbosub10 |


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 08:10
Jeg er sikker. De kører på 230V ligesom her i DK. Skal stikket skiftes monterer du bare så farvere er rigtigt. Fase til venstre i stik og nul til højre. Så ved du at det er korrekt fasevendt.

P.S. Er elektriker, så du spørger bare, hvis du skal have mere hjælp. Bor du i Kbh gør jeg det gerne for dig, hvis du ikke tør/kan.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 08:38
[QUOTE=skyeagle]Hej.
 
Nu jeg læst google og nettet tyndt ang. dette her , og der mange forskellige meninger og svar, men er der nogle der ved med sikkerhed dette her.
 
Hvis jeg køber en surround reciever f.eks fra England , duer den så her i DK?    de kører vel med samme strøm eller?   har læst mig til farvekoderne på leder, fase osv er forskellige fra England og Dk , men betyder dette noget?
 
Er det sammen stik kontakt eller stik som herhjemme?  håber på seriøse svar for nogle som virkelig ved det tak Smile
 
Mvh Skyeagle

 

Det er kun stikproppen der er anderledes.

I gamle dage advarede den etablerede branche mod at parallel importere fordi man kørte med lidt højere spænding i UK. De skulle betyde lavere effekt. Tror det var en skrøne.
 
På grund af EU kører vil alle på samme el standard.
 
TV skal du ikke købe i udlandet, da tuner standarten ikke er ens.
 
Smile


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 09:57
I gamle dage kørte England med 240V og Danmark med 220V, idag bruger vi begge 230V :-)
 
Gamle dage = 1980???


-------------
mvh Christian


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 10:03
 
 Ja, det var lige omkring den tid, da flyttede jeg derover, og medbragte en del elektriske ting, ikke alle overlevede den lidt højere spænding man havde den gang, det var dog de billige ting der måtte give op, mærkevare produkterne klarede det. 


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: maagren
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 11:41
Har selv købt min receiver i England. Det var med løs ledning, så købte bare en ledning med danske stik. Ingen problemer.

-------------
Onkyo 875 I PS4 I Sony 46hx920 I Oppo BDP-103 I B&W DM683 I QED kabler


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

I gamle dage kørte England med 240V og Danmark med 220V, idag bruger vi begge 230V :-)
 
Gamle dage = 1980???
Det var før murens fald.LOL


Skrevet af: moho
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

I gamle dage kørte England med 240V og Danmark med 220V, idag bruger vi begge 230V :-)
 
Gamle dage = 1980???
Og jeg skulle lige tro at man i England går ned i spændingen! Var det for reste ikke det med Vi skulle op på 240V?
Så det spøjseste engelske "Klap-sammen stik" inklusiv sikring, over de stik vores almindelige DVD og andre normale ting har (inklusive Tv), ikke det klumpe-dumpe stik man anvender ved Computere, printere og den slags.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: moho
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Jeg er sikker. De kører på 230V ligesom her i DK. Skal stikket skiftes monterer du bare så farvere er rigtigt. Fase til venstre i stik og nul til højre. Så ved du at det er korrekt fasevendt.

P.S. Er elektriker, så du spørger bare, hvis du skal have mere hjælp. Bor du i Kbh gør jeg det gerne for dig, hvis du ikke tør/kan.
Nogen gange har jeg grimme tanker om hvorfor man vil gå fra 220V via 230 op til 240V!  Embarrassed Her tænker jeg i kroner og ører om forbrug eller forbrugsmønster.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Nogen gange har jeg grimme tanker om hvorfor man vil gå fra 220V via 230 op til 240V!  Embarrassed Her tænker jeg i kroner og ører om forbrug eller forbrugsmønster.


Man går til 230 volt og ikke andet.

Så blev spændingerne haroniseret indenfor EU og apparater produceret til både 240 og 220 volt kan holde til det, da de er bygget til at kunne brges ved spændingssving op til 10%.

http://da.wikipedia.org/wiki/Lysnetsp%C3%A6nding_i_Europa - http://da.wikipedia.org/wiki/Lysnetsp%C3%A6nding_i_Europa

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: moho
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 15:41
Klaus DM
Ja selvfølgelig kan el apparater til 240V holde til 230V.
 
Der er bare den lille krølle, hvor har det stået at man i Danmark skulle gå op til 240V, men et eller andet sted har man fortrudt noget?   Embarrassed Mit problem er det man "Udelader fortælle noget, fordi der nogen gange ikke direkte spørges Hertil!"
Hvorledes kan man øge et elektrisk forbrug? Dette er faktisk muligt ved at øge spændingen.
Men denne side er måske vandret og det rene vås?
http://www.danskenergi.dk/Uddannelse/Kurser/EnergiEffektivisering/4551.aspx - http://www.danskenergi.dk/Uddannelse/Kurser/EnergiEffektivisering/4551.aspx
Nogen kunne have skrevet i denne her stil. I England havde man 240V og inden man herhjemme opgraderede til samme 240V, nåede man til enighed i EU om lande på 230V. Fordi tekniske ændringer herhjemme ville blive minimale til 230V.
 


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Hvorledes kan man øge et elektrisk forbrug? Dette er faktisk muligt ved at øge spændingen.


Ja, jo højere spænding desto mere effekt afsættes der i omhske modstande.

Din switchmode forsyning er bedøvende ligeglad, den regulrere bare ned til lidt smallere pulser og din elradiator slukker termostaten efter kortere tid, da den har fået afsat mere varme ved 240 volt i 2 minutter, end ved 230 volt i 2 minutter.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 19:12
SoundWave tak for dine svar, og tak for din hjælpsomhed med ville komme og hjælpe mig med stikket, takker dog pænt nej tak da jeg godt tror jeg kan selv, ellers har jeg et par venner der selv er elektrikere.
 
Det er herligt med alle de svar fra jer på dette forum, nu er jeg ikke længere i tvivl om dette spørgsmål , så vil gerne sige tak til alle jer der deltog i denne tråd  Thumbs Up
 
Mvh skyeagle Tongue


Skrevet af: andersp2
Skrevet den: 06-April-2011 kl. 08:43
Man kan købe en adapter fra Engelsk elstik til Danak stik
feks denne http://www.av-connection.dk/?PNo=LDY73099

Købte selv en adapter da jeg købte et videokamera i England


Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 06-April-2011 kl. 18:32
ah det var smart andersp2.  tak for det Thumbs Up


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 06-April-2011 kl. 19:12
Det er dog billigere og det fylder mindre, hvis man selv monterer en ny stikprop. Det ville jeg i hvert fald gøre.


Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 06-April-2011 kl. 19:18
har du ret i Soundwave, men alligevel smart , ihvert fald lige til en start så man kan "teste" den i starten hvis man køber noget fra England, men endnu bedre ville være et "løs" stik man lige kan tage ud og plugge et Dansk stik i.  Smile


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 06-April-2011 kl. 19:27
 
 Nu er der jo ikke alt grej der har en udskifteligt netledning, så langt de nemmeste og enkelste er at udskifte stikket.  


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 07-April-2011 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Jeg er sikker. De kører på 230V ligesom her i DK. Skal stikket skiftes monterer du bare så farvere er rigtigt. Fase til venstre i stik og nul til højre. Så ved du at det er korrekt fasevendt.

P.S. Er elektriker, så du spørger bare, hvis du skal have mere hjælp. Bor du i Kbh gør jeg det gerne for dig, hvis du ikke tør/kan.
Som elektriker ved også at hvis det kun et en 2 bens stikprop så gør det lige meget med faseretningen, de vi jo kører med AC strøm, jo


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-April-2011 kl. 14:12
 
 For lige at slå det på plads en gang for alle. Der er INTET elektrisk i vejen for at bruge et produkt derfra her i landet, der er andre ting der kan spille ind, men ikke i dette tilfælde.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: moho
Skrevet den: 07-April-2011 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 For lige at slå det på plads en gang for alle. Der er INTET elektrisk i vejen for at bruge et produkt derfra her i landet, der er andre ting der kan spille ind, men ikke i dette tilfælde.
Og derfor står der nogen gange på samme engelske udstyr, hvilke farver der skal til hvad, når man selv sætter et andet stik på. Wink Brun/Brown er no0rmal fase(phase) og Blå neutral.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-April-2011 kl. 14:42
 
 Det har intet med anvendelsen i DK at gøre, det har med at gøre at forbindelserne derover er 3 benet, derfor skal det forbindes korrekt.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-April-2011 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af skyeagle skyeagle skrev:

har du ret i Soundwave, men alligevel smart , ihvert fald lige til en start så man kan "teste" den i starten hvis man køber noget fra England, men endnu bedre ville være et "løs" stik man lige kan tage ud og plugge et Dansk stik i.  Smile
 
Nej, totalt spild af penge, eftersom alt elektrisk grej, købt i England, vil fungere i DK!
 
Som flere allerede nævner: 1. Er den med løs ledning, køb en som passer. 2. Skift stikket til et dansk stik - evt. med jordben, hvis muligt.
 
M.v.h.


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 07-April-2011 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Jeg er sikker. De kører på 230V ligesom her i DK. Skal stikket skiftes monterer du bare så farvere er rigtigt. Fase til venstre i stik og nul til højre. Så ved du at det er korrekt fasevendt.

P.S. Er elektriker, så du spørger bare, hvis du skal have mere hjælp. Bor du i Kbh gør jeg det gerne for dig, hvis du ikke tør/kan.
Som elektriker ved også at hvis det kun et en 2 bens stikprop så gør det lige meget med faseretningen, de vi jo kører med AC strøm, jo
Det er lige meget ja, men så ved han da hvilken vej det "burde" vende. Jeg har før hørt folk snakke om, at der kan være forskel på lyden, hvis faseretningen er "omvendt". Om det har hold på sig ved jeg ikke.


Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 07-April-2011 kl. 23:36
hehe nu er der bestilt grej i England så i har bare at have ret i det med strømen Wink   men har i også.
 
Lukker mit sprøgsmål her og takker alle for hjælpen. Smile
 
mvh Skyeagle


Skrevet af: moho
Skrevet den: 08-April-2011 kl. 14:53
SoundWave
 
Hvis faseretningen er omvendt, fint udtrykt.
Faserne og vekselstrøm har vel kun betydning hvis der anvendes 2, eller alle 3 faser.
Nå der behøves kun 1 for blive slået ihjel!
 
Det med nogen forstærkere havde 220V udtag for andre enheder, og hver var der frit valg om stikket skulle sættes i på den ene eller anden måde.  Wink


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 08-April-2011 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

SoundWave
 
Hvis faseretningen er omvendt, fint udtrykt.
Faserne og vekselstrøm har vel kun betydning hvis der anvendes 2, eller alle 3 faser.
Nå der behøves kun 1 for blive slået ihjel!
 
Det med nogen forstærkere havde 220V udtag for andre enheder, og hver var der frit valg om stikket skulle sættes i på den ene eller anden måde.  Wink
Lad nu det ligge. Jeg ville jo bare hjælpe manden, hvis han var i tvivl. Det er mulig man kun behøver én fase for at blive slået ihjel, men det kræver vel også en nul så, da man sagtens kan røre fasen uden at der sker noget, hvis bare man er isoleret fra jord.


Skrevet af: Hamsjael
Skrevet den: 08-April-2011 kl. 15:31
Vil mene det er en ret farlig udtalelse! men skal under ingen omstændigheder røre ved nogen elektrisk førende ledninger uanfægtet om man hopper, har gummistøvler på eller hvad ved jeg...


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 08-April-2011 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

Vil mene det er en ret farlig udtalelse! men skal under ingen omstændigheder røre ved nogen elektrisk førende ledninger uanfægtet om man hopper, har gummistøvler på eller hvad ved jeg...
Men ikke desto mindre kan man, også selvom det ikke anbefales.


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

Vil mene det er en ret farlig udtalelse! men skal under ingen omstændigheder røre ved nogen elektrisk førende ledninger uanfægtet om man hopper, har gummistøvler på eller hvad ved jeg...
Men ikke desto mindre kan man, også selvom det ikke anbefales.
sagtens, og det er med overhængende fare for at få stød - selvom det ikke nødvendigvis dræber (tror man skal være ret uheldig), så er det ikke specielt rart


Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 23:36
og så havde jeg lige købt en adapter fra Engelsk til Dansk stik , og så åbner jeg kassen ,og så har sælger selv lagt et Dansk stik i til mig haha, pænt af ham.
 
Så ingen problemer, alt spiller.
 
Thumbs Up


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af skyeagle skyeagle skrev:

og så havde jeg lige købt en adapter fra Engelsk til Dansk stik , og så åbner jeg kassen ,og så har sælger selv lagt et Dansk stik i til mig haha, pænt af ham.
 
Så ingen problemer, alt spiller.
 
Thumbs Up
 
Bortset fra at du allerede var advaret mod, at spilde penge på en åndsvag adapter...  LOL
 
M.v.h.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-April-2011 kl. 09:55
 
 
Oprindeligt skrevet af skyeagle skyeagle skrev:

og så havde jeg lige købt en adapter fra Engelsk til Dansk stik , og så åbner jeg kassen ,og så har sælger selv lagt et Dansk stik i til mig haha, pænt af ham.  
 
 Jeg kan ikke sige at det er generelt, men det er ofte at  der medfølger begge typer kabel direkte fra fabrikken. Som også var tilfældet da jeg købte et Videokamera derovre sidst jeg var der.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 13-April-2011 kl. 23:30
Henrik B, ja hehe Wink men det går nok da det kun kostede 29 kr, så jeg overlever.
 
Radiomanden ok vidste jeg ikke da er første gang jeg handler hjem fra England Smile


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 14-April-2011 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

Vil mene det er en ret farlig udtalelse! men skal under ingen omstændigheder røre ved nogen elektrisk førende ledninger uanfægtet om man hopper, har gummistøvler på eller hvad ved jeg...
Men ikke desto mindre kan man, også selvom det ikke anbefales.
sagtens, og det er med overhængende fare for at få stød - selvom det ikke nødvendigvis dræber (tror man skal være ret uheldig), så er det ikke specielt rart
Det er der altid risiko for. Jeg har skam flere gange fået stød, og det har ikke været efter hensigten - mere fordi jeg har været lidt uforsigtig. Det gør nas hver eneste gang - nogen gange værre end andre LOL


Skrevet af: moho
Skrevet den: 14-April-2011 kl. 14:21
Mr. Bean himself har i et afsnit vist hvordan det "Kan gøres", koble et Tv's ledninger til et Engelsk stik.   Big smile Jeg morede mig meget herover.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?



Print side | Luk vindue