Print side | Luk vindue

Let eller svær trukket højtaler?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97497
Udskrevet den: 07-Juni-2024 kl. 15:55


Emne: Let eller svær trukket højtaler?
Skrevet af: aerik
Emne: Let eller svær trukket højtaler?
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 09:17
Beklager, men kunne ikke finde på en bedre overskrift.
 
Sad i går aftes og tænkte lidt over det, med højtalere, der er svære og lette at trække. Jeg ved, at de højtalere jeg har i kælderen pt. er nemme at trække, fordi jeg er blevet det oplyst, men hvordan regner man ud, når man ser på højtalere, at de er nemme at trække og ikke behøver deres eget lille kraftværk for at kunne give lyd?



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 10:24
 
 Det kommer an på arbejdseffekten, jo lavere den er, jo mindre forstærker kræves der for at få dem til at spille. Arbejdseffekt har intet at gøre med hvad de kan tåle af Watt.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 10:25
1) følsomheden
2) Et plot af impedans som funktion af frekvens




Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 10:41
Måske det ville være en idé at komme med lidt konkrete eksempler?
 
Hvad med en højttaler der har følgende specifikationer?
 
Sensitivity (dB, 2.8V/1m) 89
Power (W, long/short term) 130 / 210
Impedance (Ohm) 6
 
Er den let eller svær at trække?


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 10:44
Jeg vil også gerne have det ned på et niveau, hvor jeg kan lære at aflæse, og se hvad at gå efter, og muligvis lidt forklaring på fordele og ulemper, hvis dette findes.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 11:13
Følsomheden er opgivet i dB. Det er et mål for hvor højt de spiller ved 1 W ved 1 meters afstand. For hver 3 dB som man vil spille højere (hvilket vil sige en fordobling at lydstyrken) skal man fordoble antallet af Watt (1, 2, 4, 8, 16...)

De mest trælse højttalere ligger med en følsomhed på omkring 85.. Nogle letdrevne konstruktioner, son hornhøjttalere har en følsomhed i omegnen af 95..

SoundWave, jeg kan ikke se om din er svær at trække eller ej. De 6 ohm er en en middelværdi. 


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 11:29
@Anima - Er helt sikker på det du siger er simpelt at forstå, bare ikke for mig :-)
Så er en let højtaler er en højtaler med en høj følsomhed? og en tung, der muligvis har behov for bi-amp, eller hvad det hedder, en højtaler med lav følsomhed?


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 11:41
ja - men man skal se på et impedans-plot før man endegyldigt kan sige om den er svær eller let at drive.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 11:47
http://www.integratedaudio.com/help/sensitivity.pdf - http://www.integratedaudio.com/help/sensitivity.pdf

http://www.the-home-cinema-guide.com/speaker-sensitivity.html - http://www.the-home-cinema-guide.com/speaker-sensitivity.html




Skrevet af: aerik
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 11:54
Det begynder at give lidt mening. troede egentligt at det var nemmere at gennemskue


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 11:55
Når du spiller musik så "ser" forstærkeren en eller anden modstand gennem højttalerledningerne, delefiltre i højttalerne og højtalerenhedernes viklinger. Det kaldes impedansen. Problemet ved sådan en impedans er at den ændrer sig afhængigt af hvilken frekvens der spilles. En højttaler kan være opgivet til fx. 6 ohms impedans, men det gælder med garanti ikke hele frekvensområdet, så hvis man vil vide noget nøjagtigt om impedansen har man brug for en kurve der viser impedans som funktion af frekvens.

Selv om det kan lyde lidt ulogisk så kan en lav modstand være sværere for en forstærker  end en høj modstand. Umiddelbart betyder en mindre modstand at enhederne er lettere at skubbe, men lav modstand betyder også at der trækkes en højere strøm og det gør forstærkeren varm.

Prøv at tænke på det sådan her: Hvis du hiver højttalerkablerne fra bagpå din forstærker så er der uendelig modstand mellem + og - klemmerne og der løber ingen strøm. Det bliver din forstærker ikke varm af. Hvis du derimod skruer et stykke ledning fra + til - og laver en kortslutning, så er der stortset en modstand på nul hvilket betyder at der løber en enorm strøm, forstærkeren bliver meget varm og udgangen brænder sandsynligvis af.

Så altså, en lav impedans betyder at forstærkeren skal pumpe en høj strøm og bliver varm, mens en høj impedans betyder at forstærkeren skal levere en mindre strøm og holder sig køligere.

Hvorfor smider man så ikke bare en stor, fed modstand ind sammen med højttalerkablet? Hvis nu man har sat en 1000 ohm modstand i serie med højttalerkablet, så betyder det jo ikke alverden om højttaleren har en impedans der dropper helt ned til 0,5 ohm ved nogle frekvenser og er 10 ohm ved andre, det er dejligt let arbejde for forstærkeren. Problemet er bare at med sådan en modstand i serie spiller højttaleren ikke ret højt, den får en utrolig dårlig driftseffektivitet.

Driftseffektiviteten fortæller noget om hvor højt en højttaler spiller hvis den får 1W at leve af. En sensitivity på 89 dB betyder at højttaleren spiller 89 dB målt på 1 meters afstand hvis den fodres med 1W signal. Men igen er der tale om et tal der næppe gælder for hele frekvensområdet.

Enhver højttaler er et kompromis mellem at den skal have lav nok modstand til at man får et godt lydtryk ud af de watt der pumpes ind, men samtidig have høj nok modstand til ikke at futte forstærkeren af.

Spørgsmålet er så hvordan vi skal definere "let at trække"? Er det en højttaler der ikke spiller specielt højt, men er skånsom nok mod forstærkeren til at kunne trækkes af en letvægtsforstærker eller er det en højttaler der leverer utroligt meget lyd men til gengæld kræver en forstærker med store strømreserver? Husk på, at hvis kravet er at der leveres et bestemt lydtryk, fx. til en fest, så kræver højttaleren med den skånsomme impedans og den dårlige driftseffektivitet at der skrues betydeligt højere op på forstærkeren end højttaleren med den svære impedans og den høje driftseffetivitet gør.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 17:37
Strandvasker@ Go' forklaring!Clap


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 19:11
Jeg blev klogere uden at ville kunne gå til eksamen i det. Jeg takker.


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 21:00
God forklaring. Grunden til at jeg er nysgerrig er nemlig, at jeg før købet af mie højttalere har læst flere steder, at de skulle være lette at trække, og at de ville kunne få en lille forstærker til at springe til live.
 
Efter at have haft dem i lidt tid med forskellige receivere, og nu også med effektforstærker, så er jeg nemlig lidt uenig, eller måske lidt uforstående overfor de påstande. Jeg synes nemlig ikke de lød specielt godt med min tidligere receiver, men den var også svag. Efter udskiftning af receiver blev lyden meget bedre fra højttalerne, og da effektforstærkeren blev tilføjet fik lyden igen et ordentligt spark. Dvs. mine højttalere som skulle være lette at trække, lyder først tilfredsstillende, når de bliver foder med tiltrækkelig effekt.
 
Hvordan hænger det sammen med, at de så er lette at trække?


Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 21:13
Kan da lige komme med et nyt stikord til debatten: fasedrej.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91573&PID=929656&title=udgangseffekt#929656 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91573&PID=929656&title=udgangseffekt#929656


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 22-Maj-2011 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Dvs. mine højttalere som skulle være lette at trække, lyder først tilfredsstillende, når de bliver foder med tiltrækkelig effekt.
 
Hvordan hænger det sammen med, at de så er lette at trække?


Jeg tror der er mange forskellige varianter af hvad folk kalder "let at trække" afhængigt af hvad folk sammenligner med.

Jeg har et par hovedtelefoner og en transportabel mp3 afspiller. Hvis jeg skruer helt op kan jeg ikke holde ud at have dem på ørerne, så jeg kan hævde at min mp3 player sagtens kan trække lyttebøfferne. Jeg har købt en lille transportabel hovedtelefonforstærker og kører lyden gennem den. Den kan egentlig ikke spille højere end den indbyggede forstærker i afspilleren, men der er langt mere styr på lyden gennem hovedtelefonforstærkeren, det lyder meget bedre, så jeg kan også sagtens hævde at mp3 afspillerens indbyggede forstærker ikke kan trække lyttebøfferne ordentligt. Det afhænger af hvordan man vurderer "at trække lyttebøfferne".

I den tråd Michael9000 linker til havde vi en lang debat om forstærkere og effektopgivelsers betydning og den tråd ender vel egentlig med samme pointe som tråden her, at man ikke kan læse sig til det men er nødt til at sætte forstærkere og højttalere sammen og lytte om det virker eller ej.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 00:13
Enig i, at "let at trække" er noget udefinerbart. Og det samme gælder til en vis grad også en forstærkers kræfter.

Da jeg udskiftede vores surroundreceiver til en Marantz SR4001, oplevede jeg pludselig, at transienter i musikken fik lyden til at "snuble". Det tager jeg som et udtryk for, at receiveren var for svag. Men vi taler altså om et lytteniveau langt under 1 watt pr. kanal. Det er mig en gåde, hvordan receiveren kunne have problemer med at følge med der. Uanset om den er strømsvag ved fuld belastning, falder strømbehovet jo så meget ved de lave effekter, at strømforsyningen til det brug er mange gange overdimensioneret.

Problemet blev i første omgang løst med min gamle NAD 3020B 2x20 watt konfirmandforstærker (måske ikke kun til konfirmander - Lars Hjortshøjs karakter i Langt fra Las Vegas har også en). Den har direkte indgang til effektforstærkeren, så den blev sat på receiverens pre-out. Det gav en enorm forbedring. Transienter blev mere præcise, og lyden fra mine små reolhøjttalere fik fylde, så man skulle tro, de var meget større.

Derefter skiftede jeg til en Harman Kardon Signature 1.3. For dem der ikke kender den, er det en 3-kanals effektforstærker på 25 kg med separat strømforsyning til hver kanal. Det påstås, at den kan levere 100 ampere pr. kanal, hvis man kan finde en højttaler, der trækker så meget. Så den er strømstærk. Resultat: Mere præcise transienter, klarere lyd - men mine højttalere føles igen lige så små som før. Fylden fra den lille NAD er væk. Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg have troet, at Harman'en måske havde svært ved at trække mine højttalere.




Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 00:28
den fylde du savner er sandsynligvis efterringninger i bassen som opstår og er udtryk for manglende kontrol med enheden, muligvis grundet manglende evne til at leverer spænding.

-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 00:48
Du er ikke den første, der kommer med den teori, og den er muligvis også rigtig. Jeg kan sagtens få den til at give mening med korte bastoner, som ikke stopper igen. Men jeg synes også, at fylden mangler på de lange toner.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 07:47
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Enig i, at "let at trække" er noget udefinerbart. Og det samme gælder til en vis grad også en forstærkers kræfter.

Da jeg udskiftede vores surroundreceiver til en Marantz SR4001, oplevede jeg pludselig, at transienter i musikken fik lyden til at "snuble". Det tager jeg som et udtryk for, at receiveren var for svag. Men vi taler altså om et lytteniveau langt under 1 watt pr. kanal. Det er mig en gåde, hvordan receiveren kunne have problemer med at følge med der. Uanset om den er strømsvag ved fuld belastning, falder strømbehovet jo så meget ved de lave effekter, at strømforsyningen til det brug er mange gange overdimensioneret.

Problemet blev i første omgang løst med min gamle NAD 3020B 2x20 watt konfirmandforstærker (måske ikke kun til konfirmander - Lars Hjortshøjs karakter i Langt fra Las Vegas har også en). Den har direkte indgang til effektforstærkeren, så den blev sat på receiverens pre-out. Det gav en enorm forbedring. Transienter blev mere præcise, og lyden fra mine små reolhøjttalere fik fylde, så man skulle tro, de var meget større.

Derefter skiftede jeg til en Harman Kardon Signature 1.3. For dem der ikke kender den, er det en 3-kanals effektforstærker på 25 kg med separat strømforsyning til hver kanal. Det påstås, at den kan levere 100 ampere pr. kanal, hvis man kan finde en højttaler, der trækker så meget. Så den er strømstærk. Resultat: Mere præcise transienter, klarere lyd - men mine højttalere føles igen lige så små som før. Fylden fra den lille NAD er væk. Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg have troet, at Harman'en måske havde svært ved at trække mine højttalere.



Det er vel bare et udtryk for at lydkvalitet i en forstærker ikke kan gøres op i strømstyrke alene. Især englænderne taler om "timing", et begreb som ingen mig bekendt endnu har formået at forklare 100% med tekniske termer. Men nogle forstærkere (og højttalere og signalkilder) er bare bedre end andre til at levere musikkens "rytme" rigtigt. Det er formentligt en kombination af rigtigt mange ting, og ikke noget der kan forklares med én bestemt teknisk egenskab - og det er væsentligt sværere at forholde sig til, end "hvor stram er bassen".

Et lille rant: Hifi er i mine øjne blandt langt størstedelen af entusiaster og (især) næsten-entusiaster reduceret til at dreje sig om netop bas og diskant. Hvis vi har en dyb og stram bas, og vi har en klar og velopløst diskant, så har vi god lyd. Gu' har vi ej - hvad med alt dét ind imellem, og hvad med hvorvidt det hele hænger sammen eller ej? Det er meget vigtigere, det er bare også meget sværere at lytte efter. Ligesom at det er nemmere at forholde sig til om et tv kan lave rigtigt sort, end om det kan lave rigtigt rødt, så er det også meget nemmere at forholde sig til om en højttaler kan lave god bas, end om den kan levere en sammenhængende mellemtone. Det er bare ikke nødvendigvis mere vigtigt, bare fordi det er nemmere.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

(...)

Et lille rant: Hifi er i mine øjne blandt langt størstedelen af entusiaster og (især) næsten-entusiaster reduceret til at dreje sig om netop bas og diskant. Hvis vi har en dyb og stram bas, og vi har en klar og velopløst diskant, så har vi god lyd. Gu' har vi ej - hvad med alt dét ind imellem, og hvad med hvorvidt det hele hænger sammen eller ej? Det er meget vigtigere, det er bare også meget sværere at lytte efter. Ligesom at det er nemmere at forholde sig til om et tv kan lave rigtigt sort, end om det kan lave rigtigt rødt, så er det også meget nemmere at forholde sig til om en højttaler kan lave god bas, end om den kan levere en sammenhængende mellemtone. Det er bare ikke nødvendigvis mere vigtigt, bare fordi det er nemmere.

Sandt nok, men det gælder inden for de fleste områder: Mange går også op i, hvor hurtigt en bil kan accelerere fra 0-100, og hvor høj den maksimale topfart er, selvom disse specifikationer ikke siger noget som helst om bilens køreegenskaber.

Men det er vel fint nok med sådanne tråde, som ikke nødvendigvis bidrager med at give det udtømmende svar på den perfekte lydgengivelse, men er med til at øge forståelsen for alle de begreber, som der slynges rundt med i diverse fora.

Spørgsmålet om, hvorvidt en højttaler er svær er eller let at drive er nemlig mere kompleks end blot at kigge på følsomhed og impedans. Tag en stor cerwin vega højttaler. Den kan spille tordnede højt bare den er tilsluttet en transistorradio, men de store basser kræver en kraftig forstærker, som kan holde dem i en kort, stram snor; ellers kan det nemt lyde mudret. 

I tråden om udgangseffekt, som der også er linket til, nævnte Otto en Dynaudio og en DLS, som var svære at trække på hver deres måde.

Og som Allan Olesen skriver, er det ofte samspillet mellem en given forstærker og et givent sæt højttalere, der afgør om det er et godt match.


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Følsomheden er opgivet i dB. Det er et mål for hvor højt de spiller ved 1 W ved 1 meters afstand.
 
 
Ikke helt korrekt - Det normale er at opgive følsomheden ved 2,8(3)Volt - som ved 8Ohm svare til 1 Watt.
Ved en lavere impedans, er effekten ved samme spænding højere.
Ved nævnte højtalere (6 Ohm) svare det til 1,31Watt.
 
 


-------------
.....


Skrevet af: Toebs
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Følsomheden er opgivet i dB. Det er et mål for hvor højt de spiller ved 1 W ved 1 meters afstand. For hver 3 dB som man vil spille højere (hvilket vil sige en fordobling at lydstyrken) skal man fordoble antallet af Watt (1, 2, 4, 8, 16...)

De mest trælse højttalere ligger med en følsomhed på omkring 85.. Nogle letdrevne konstruktioner, son hornhøjttalere har en følsomhed i omegnen af 95..

SoundWave, jeg kan ikke se om din er svær at trække eller ej. De 6 ohm er en en middelværdi. 

Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. 
Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Du er ikke den første, der kommer med den teori, og den er muligvis også rigtig. Jeg kan sagtens få den til at give mening med korte bastoner, som ikke stopper igen. Men jeg synes også, at fylden mangler på de lange toner.
 
Nu er det jo også en 25-30 år gammel 3020 så den er færdig(udtørret lytter osv.) og har ikke styr på bassen mere. Den er den fylde du hører. ALLE højttalere vil altid lyde bedre med en større forstærker. Man kan ALDRIG få motor nok! Wink 


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

 
Man kan ALDRIG få motor nok! Wink 

You said it Big smile


-------------
.....


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 23-Maj-2011 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. 
Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).

6 dB svarer til en fordobling af amplituden. Dvs. en fordobling af spændingen. Da effekten ved samme impedans følger spændingen i anden potens, giver det en 4-dobling af effekten. Og dermed er det jo ganske nemt at regne sig frem til, at 3 dB svarer til en fordobling af effekten.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 24-Maj-2011 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

 
 
Nu er det jo også en 25-30 år gammel 3020 så den er færdig(udtørret lytter osv.) og har ikke styr på bassen mere. Den er den fylde du hører. ALLE højttalere vil altid lyde bedre med en større forstærker. Man kan ALDRIG få motor nok! Wink 


De sidste to sætninger er efter min mening to forskellige udsagn. Man kan aldrig få motor nok - det er jeg sådan set enig i, i princippet kan en forstærker aldrig blive for stor. Men at sige at alle højttalere altid vil lyde bedre med en større forstærker, det er jeg MEGET uenig i. Det vil _alt andet lige_ være en fordel med en større forstærker, men "alt andet" er meget sjældent lige. Du kan _sagtens_ få en stor, strømstærk forstærker, der lyder elendigt, og der er masser af små forstærkere der lyder fantastisk. Det er IKKE en  fordel med en større forstærker, hvis råstyrken kommer på bekostning af generel lydkvalitet.

Derfor synes jeg måske lige vi skal definere hvad det vil sige at en forstærker kan "trække" en højttaler. Taler vi om at kunne spille højt nok uden nævneværdig klipning fra forstærkeren, eller taler vi om at levere en god lydkvalitet ved de niveauer man reelt bruger? Og hvor højt er dét egentlig? Det er jo individuelt. Du kan sagtens finde en situation hvor den lille forstærker lyder bedst så længe vi holder os inden for dens råderum, mens den store forstærker lyder ringere, men har mere at give af "på toppen" - og spiller man så højt at den lille klipper, så er der jo ingen diskussion om at den store lyder bedst. Men jeg tror de fleste bliver overraskede over hvor højt en 50w forstærker kan spille. Så spørgsmålet er altså, hvordan definerer vi at forstærkeren ikke kan "trække" højttalerne. Hvis det "bare" er fordi det lyder ringere, uden at vi rammer loftet, så har det ikke en pind med råstyrke at gøre.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Toebs
Skrevet den: 24-Maj-2011 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. 
Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).

6 dB svarer til en fordobling af amplituden. Dvs. en fordobling af spændingen. Da effekten ved samme impedans følger spændingen i anden potens, giver det en 4-dobling af effekten. Og dermed er det jo ganske nemt at regne sig frem til, at 3 dB svarer til en fordobling af effekten.

Ja det er vi enige om, jeg påpegede blot, at der skal en forøgelse på 6dB af SPL til, for at det er en fordobling lydtrykket og altså ikke 3dB, som der tidligere blev skrevet.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 24-Maj-2011 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

  ALLE højttalere vil altid lyde bedre med en større forstærker. Man kan ALDRIG få motor nok! Wink 

Det er en sandhed med modifikationer. En bus har eksempelvis 400 hestekræfter, men jeg foretrækker at køre i min egen bil, selv om den har langt under det halve. PA-forstækere har også masser af 'motorkraft,' uden at de af den grund nødvendigvis spiller godt ved normal lydstyrke.

Så lad være med at tro, at hvis bare strømforsyning og ladelytter er store nok, så lyder forstærkeren også fantastisk. 


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 24-Maj-2011 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. 
Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).

6 dB svarer til en fordobling af amplituden. Dvs. en fordobling af spændingen. Da effekten ved samme impedans følger spændingen i anden potens, giver det en 4-dobling af effekten. Og dermed er det jo ganske nemt at regne sig frem til, at 3 dB svarer til en fordobling af effekten.

Ja det er vi enige om, jeg påpegede blot, at der skal en forøgelse på 6dB af SPL til, for at det er en fordobling lydtrykket og altså ikke 3dB, som der tidligere blev skrevet.

Det var dig, der brugte ordet "lydtryk". Det indlæg, du opponerede mod, brugte ordet "lydstyrke".


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 24-Maj-2011 kl. 19:36
 .... jeg skrev "motor"... intet om lydkvalitet.
Men som sædvanlig er alt herinde bla bla og man kan også men på den anden side og jeg syntes osv....
og en bus!?!??!?
 


Skrevet af: Toebs
Skrevet den: 24-Maj-2011 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. 
Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).

6 dB svarer til en fordobling af amplituden. Dvs. en fordobling af spændingen. Da effekten ved samme impedans følger spændingen i anden potens, giver det en 4-dobling af effekten. Og dermed er det jo ganske nemt at regne sig frem til, at 3 dB svarer til en fordobling af effekten.

Ja det er vi enige om, jeg påpegede blot, at der skal en forøgelse på 6dB af SPL til, for at det er en fordobling lydtrykket og altså ikke 3dB, som der tidligere blev skrevet.

Det var dig, der brugte ordet "lydtryk". Det indlæg, du opponerede mod, brugte ordet "lydstyrke".

Nu er jeg ikke længere helt sikker på, hvad det er vi er uenige om Wink. Hvad dækker "lydstyrke" over? Nu har jeg lige slået lydstyrke op  http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Optik/lydstyrke?highlight=lydstyrke - http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Optik/lydstyrke?highlight=lydstyrke  og kan godt se at det er ækvivalent til sound intensity, så ja, 3 dB er en fordobling af lydstyrken.

Men når man opgiver følsomheden på en højttaler til f.eks. 96dB/1w(2.9v i 8 ohm)/1meter så er det vel 96dB SPL målt man opgiver, ok ikke lydstyrke, eller hvad?

Anima skrev: "For hver 3 dB som man vil spille højere (hvilket vil sige en fordobling at lydstyrken) skal man fordoble antallet af Watt (1, 2, 4, 8, 16...)" 

[Har redigeret det med rød skrift ind, som en rettelse efter jeg havde postet indlægget første gang.]


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 24-Maj-2011 kl. 23:43
Det er dig, der har bestemt dig til at være uenig. Så du må forklare os, hvad du er uenig i - ikke omvendt.

Jeg kan intet se i dit sidste indlæg, der modsiger noget, som Anima eller jeg har skrevet.


Skrevet af: Toebs
Skrevet den: 25-Maj-2011 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Det er dig, der har bestemt dig til at være uenig. Så du må forklare os, hvad du er uenig i - ikke omvendt.

Jeg kan intet se i dit sidste indlæg, der modsiger noget, som Anima eller jeg har skrevet.

Jeg tror sådan set bare, at jeg troede lydstyrke var det danske ord for loudness, men det kan jeg se at det ikke er. 

Jeg havde bare en ide f, at hvis Gut1 sagde til  Gut2 "Sku' lige op til dobbelt lydstyrke", så ville de skrue +10dB (eller 6 hvis der ses bort fra psykoakustik) og ikke 3 dB op.  
Men det var bare mig, der havde fået udtrykket lydstyrke galt i halsen.



Print side | Luk vindue