Print side | Luk vindue

0,8 grå vs 1.0 hvid vs 1,? hvid i lys stue

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99390
Udskrevet den: 16-Maj-2024 kl. 16:43


Emne: 0,8 grå vs 1.0 hvid vs 1,? hvid i lys stue
Skrevet af: cgmand
Emne: 0,8 grå vs 1.0 hvid vs 1,? hvid i lys stue
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 11:43
Jeg har en aflang stue på ca 5 x 3 m med hvide vægge og en del problemer med genskin. Har lige pt  et 104" Kingpin gain 1,0 lærred og det levere godt med lys og super farver, men det kaster også lys i 
alle retninger, som så ender tilbage på lærredet og ødelægger det sorte.

Nogen der har erfaringer med at anvende et gråt lærred i stedet ? 
Eller måske et lærred med højere gain for at kaste lyset lige tilbage ? Har nemlig mulighed for at placere projektoren midt for skærmen.

Male væggene er desværre ikke en mulighed da det er et fremleje :(


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo



Svar:
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 17:16
Du skal have noget stof på væggene. At vælge et andet lærrede løser ikke problemet men lindrer det en anelse.


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 19-Juli-2011 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Du skal have noget stof på væggene. At vælge et andet lærrede løser ikke problemet men lindrer det en anelse.
Synes bare det bliver så voldsomt i en stue, med stof på væggene.. Så håbede lærredet kunne gøre en forskel. Skal alligevel have et nyt, da jeg skal bruge et tabtension lærred og hvis jeg så købte et med f.eks. 1,3 i gain kunne det måske hjælpe lidt.. eller ?

 


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 19-Juli-2011 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Du skal have noget stof på væggene. At vælge et andet lærrede løser ikke problemet men lindrer det en anelse.


Stewart firehawk er faktisk meget effektiv når det drejer sig ambient lys , som kommer ind fra siden af. Så lærred vil kunne gøre en forskel

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Du skal have noget stof på væggene. At vælge et andet lærrede løser ikke problemet men lindrer det en anelse.


Stewart firehawk er faktisk meget effektiv når det drejer sig ambient lys , som kommer ind fra siden af. Så lærred vil kunne gøre en forskel

Hvilken gain har det ? Selvom det nok ikke bliver aktuelt, da de koster en mindre krig..


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Du skal have noget stof på væggene. At vælge et andet lærrede løser ikke problemet men lindrer det en anelse.


Stewart firehawk er faktisk meget effektiv når det drejer sig ambient lys , som kommer ind fra siden af. Så lærred vil kunne gøre en forskel


Hvilken gain har det ? Selvom det nok ikke bliver aktuelt, da de koster en mindre krig..


Gain er 1.35.
Jeg overvejer om jeg skal af med mit tab tension 92"

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 10:16
Jeg gik for noget tid siden fra et 1.0 hvidt til et 0.8 gråt lærred i en lys stue.
 
Der er stort set ikke nogen synlig forskel mht sortniveau. Refleksioner fra de hvide vægge/loft, er også hårde for det grå lærred.


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Jeg gik for noget tid siden fra et 1.0 hvidt til et 0.8 gråt lærred i en lys stue.
 
Der er stort set ikke nogen synlig forskel mht sortniveau. Refleksioner fra de hvide vægge/loft, er også hårde for det grå lærred.
Hej Pallec
Ok, tak for svar, så det må være en no go. Er måske egentlig heller ikke rigtig klar på at miste lys.. Kan godt li at der er godt med smæk på og der mister man jo nok en smule ved at skifte til 0,8 grå.

Nogen der erfaringer med at skifte den anden vej, altså fra 1,0 til en højere gain ?




-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Jeg gik for noget tid siden fra et 1.0 hvidt til et 0.8 gråt lærred i en lys stue.
 

Der er stort set ikke nogen synlig forskel mht sortniveau. Refleksioner fra de hvide vægge/loft, er også hårde for det grå lærred.


At der ikke er forskel på et grå og hvid lærred, kan jeg ikke genkende. Jeg foretrækker selv et Hvidt lærred, hvis man kan afmaske. Men forskellen mellem mit firehawk og min hvide dug , når vi snakker sort niveau, er altså pænt stort.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Jeg gik for noget tid siden fra et 1.0 hvidt til et 0.8 gråt lærred i en lys stue.
 

Der er stort set ikke nogen synlig forskel mht sortniveau. Refleksioner fra de hvide vægge/loft, er også hårde for det grå lærred.


At der ikke er forskel på et grå og hvid lærred, kan jeg ikke genkende. Jeg foretrækker selv et Hvidt lærred, hvis man kan afmaske. Men forskellen mellem mit firehawk og min hvide dug , når vi snakker sort niveau, er altså pænt stort.
Er dit Firerhawk et gråt lærred ?


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 13:36
Efter hvad jeg har kunnet finde ud af er der i hvert fald to grunlæggende egenskaber ved projektorlærreder der er værd at lægge mærke til:
 
Den ene er det der omtales som direktivtet. Et hvidt gain 1.0 lærred spreder det indkommende lys fra projektoren omtrent lige meget i alle retninger. Der af kan der opstå problemer med at hele rummet bliver lyst op og at noget af lyset bliver reflekteret tilbage på lærredet. Ved alle lærreder der har gain større end 1.0 bliver bliver lyset fra projektoren i højere grad reflekteret hen mod tilskuerne og i mindre grad ud på væggene, op i loftet OSV.
 
Den anden egenskab er "farven" på lærredet. Nu er grå ikke rigtig en farve ligesom hvid heller ikke er det. Lærredet ser gråt ud fordi det reflekterer mindre end et hvidt lærred men det reflekterer stadig alle farverne lige meget. Et gråt lærred reflekterer således mindre end et hvidt lærred og man vil derfor typisk se opgivelser af gain i omegnen af 0.8. Efter hvad jeg har kunnet finde ud af har de fleste grå lærreder ikke indbygget direktivitet og de spreder derfor det lys de reflekterer på samme måde som de fleste hvide gain 1.0 lærreder. Der er bare mindre lys at sprede.
 
Man kan så kombinere de to egenskaber. - Mere eller mindre hvid (grå) og mere eller mindre direktivitet. Tilsammen giver de to egenskaber det der omtales som gain. F.eks. kan man have et lærred det er gråt og har meget direktivitet. Sådan et lærred kan have en samlet gain der er større end 1.0, selv om det virker ulogisk. F.eks 1.3 som i firehawks tilsfælde.
 
Det er derfor heller ikke helt fair at sammenligne et firehawk med et almindeligt gråt lærred da det ud over at være gråt også har en del direktivitet.
 
Puh... Håber jeg fik det rigtigt. Ellers må nogen træde til og rette :-)
 
MVH
tvkartoffel
 


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Jeg gik for noget tid siden fra et 1.0 hvidt til et 0.8 gråt lærred i en lys stue.
 

Der er stort set ikke nogen synlig forskel mht sortniveau. Refleksioner fra de hvide vægge/loft, er også hårde for det grå lærred.


At der ikke er forskel på et grå og hvid lærred, kan jeg ikke genkende. Jeg foretrækker selv et Hvidt lærred, hvis man kan afmaske. Men forskellen mellem mit firehawk og min hvide dug , når vi snakker sort niveau, er altså pænt stort.
 
Jeg videregiver blot min oplevelse i en stue med hvide vægge/lofter og lyst gulvtæppe. Der oplevede jeg kun en lille forskel i sortniveau ved at gå fra hvidt til gråt.


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 14:55
Tak for udredelsen tvkartoffel. Så hvis man skal summere lidt op på det, vil det optimale til en lys stue være et gråt lærred med en gain på 1.3 eller højere.?
Firehawk'en er desværre en del over mit budget, så må nøjes med noget kopi noget til der kommer flere penge på kontoen.
Er der andre end Stewart der laver grå lærreder med høj gain ? Synes ikke lige det er noget man ser hver dag..


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Tak for udredelsen tvkartoffel. Så hvis man skal summere lidt op på det, vil det optimale til en lys stue være et gråt lærred med en gain på 1.3 eller højere.?
Firehawk'en er desværre en del over mit budget, så må nøjes med noget kopi noget til der kommer flere penge på kontoen.
Er der andre end Stewart der laver grå lærreder med høj gain ? Synes ikke lige det er noget man ser hver dag..
For at sige det som det er så har jeg ikke erfaring nok til at anbefale noget frem for noget andet. Det jeg skrev i den anden post er det jeg foreløbig selv har fundet ud af. - Jeg er selv på udkig efter noget andet end bare et almindeligt hvidt lærred da jeg som så mange andre har lyse vægge og helst vil undgå at komme den situation som du og flere andre er kommet i.
 
Hvis du vælger et lærred med meget direktivitet som f.eks. et firehawk eller en kopi, så kan man komme i problemer hvis man sidder meget skråt for lærredet. Det er ikke noget jeg selv kan tale med om, men jeg er sikker på at p.las. kan komme med lidt info på det område. Han har et...
 
MVH


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 16:21
Hvis man skal have et high gain lærred som har de samme egenskaber som firehawk, er der desværre ingen alternativer, da kopierne lider voldsomt af "glimmer" og hotspotting.
Som lidt ekstra Info kan jeg fortælle at firehawken grå overflade har en gain på 0.5 - den indbyggede gain er på 0.8.........det er pænt meget.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 21:23
Jeg har set Stewart Firehawk ved flere lejligheder, bl.a. hos p.las.
 
Skal man modarbejde ambient lys, hvide vægge mv. er Firehawk et stærkt valg. Det er meget imponerende hvorledes ansi kontrasten bevares, selv med nok lys til at læse en bog. Firehawken er især god til at afvise lys fra siderne.
 
Alternativer er DNP supernova, som har fået god kritik, har ikke set den selv dog. Hot spotting og sparkling skulle være ret begrænset på DNP's skærme.
 
Sidste alternativ er black diamond, men eftersigende skulle den have en del sparkling/hotspotting.
 
Mit valg ville gå på Firehawk, hvis du har råd. De ER dyre:)


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 21-Juli-2011 kl. 09:57
Et Stewart lærred er desværre på ingen måde en mulighed, de er simpelthen for dyre. :(

Troede sparkling - hotspotting kun var et problem ved endnu højere gain.. altså over 2.0 ?


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 21-Juli-2011 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Et Stewart lærred er desværre på ingen måde en mulighed, de er simpelthen for dyre. :(

Troede sparkling - hotspotting kun var et problem ved endnu højere gain.. altså over 2.0 ?
 
Så snart vi har gain i et lærred, hvidt som gråt, så er der hotspotting og sparkling/sheen. Omfanget varierer så bare efter gain styrke og udførelse af lærredet. Mig bekendt er Stewart førende hvad angår at minimere de negative effekter ved gain. Ja man kan sige, at hele stewarts forretning faktisk ER gain skærme med en eller anden coating på.
 
Jeg så for nylig et Lissau grå dug med noget gain i. Den havde som sådan ikke sparkling, men "sheen" og texturen var forstyrrende når et større areal havde samme farve/nuance. Ellers var den god.
 
Jeg synes faktisk at "sheen" er mindre markant på Firehawken end den Lissau, har desværre ikke set Studiotek 130 live, men eftersigende er den bedre.
 
Alle gain skærme kommer med kompromisser, men også fordele.
 
Jeg står selv lidt i samme situation som dig og skal vælge mellem hvidt eller gråt og er rigtig meget i tvivl faktisk. Jeg hælder p.t. til hvidt, men ikke uden maskering. Hvis du vælger hvidt er du hvert fald nødt til at kunne styre lyset i rummet ellers udvasker du hurtigt et hvidt lærred.


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 21-Juli-2011 kl. 10:36
Er ikke lige bekendt med "sheen", kan du uddybe det lidt ? :)

Det ser ud til at blive sværer det her, end lige først antaget.. og du dyrer ! :)

Hvis man skal se bort fra Stewart og DNP, hvad har man så af billigere muligheder ? 
Kan se Projecta laver nogle High Contrast lærreder, men har ikke hørt så meget godt om dem :( Og de er egentlig heller ikke specielt billige.. 

Situationen er lidt den at jeg skal bruge et lærred for et par år og så skal jeg flytte !! Og man ved jo aldrig hvad muligheder der er det nye sted man flytter hen. Så det skal ikke være alt for peberet, hvis jeg alligevel skal skifte det ud inden for et par år.


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 21-Juli-2011 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

 
Jeg så for nylig et Lissau grå dug med noget gain i. Den havde som sådan ikke sparkling, men "sheen" og texturen var forstyrrende når et større areal havde samme farve/nuance. Ellers var den god.
 
Jeg synes faktisk at "sheen" er mindre markant på Firehawken end den Lissau, har desværre ikke set Studiotek 130 live, men eftersigende er den bedre.


Lissau's High Contrast dug sælges mig bekendt normalt ikke som et home cinema lærred, medmindre man beder specifikt om den. Normalt får du en 0.6 gain mat grå, hvis du beder om en "grå" dug hos Lissau. High Contrast dugen er ganske rigtigt langt fra Stewart's implementeringer. Helt generelt, så er der ingen der matcher Stewarts kvalitet af påsprayet gain. OM man så vil have påsprayet gain, det er så et valg man må tage.

Helt generelt i forhold til det oprindelige spørgsmål, så er direktivitet vigtigere end gain i forhold til spørgsmålet. Problemet er at høj direktivitet med tålelig billedkvalitet er lig med Stewart eller DNP, med deraf følgende høje priser. At vælge en grå dug frem for en hvid, hvis begge er uden direktivitet, gør ingen forskel i forhold til tilbagekastet lys - det gør bare billedet mørkere. Det KAN være en fordel, men kan også være en ulempe - afhængigt af hvor meget lys man har at give af i projektoren. Hvis man har overskud af lys i projektoren, er det alt andet lige bedre at vælge en grå dug frem for at skrue ned for lyset i projektoren. 


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 21-Juli-2011 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Er ikke lige bekendt med "sheen", kan du uddybe det lidt ? :)



Begrebet "sheen" dækker over at lærreder med indbygget gain har en form for "glimmer" overflade, der giver direktiviteten. Det kan give billedet en form for glansbillede-effekt, som amerikanerne kalder "sheen".


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Talamasca
Skrevet den: 22-Juli-2011 kl. 00:22
cgmand,

Jeg har Projektas højkontrast lærred, som er basseret på en Da-Lite dug, som er en lys-grå (næsten hvid) med gain 1.1, som giver giver en direktionalitet på 50 grader modsat deres mathvide lærred med gain 1.0 som giver en direktionalitet på 60 grader. Uden at have noget sammenligningsgrundlag kan jeg sige at jeg er ganske tilfreds med lærredet mht. oplevet sortniveau og lysstyrke i et rum med hvide vægge og loft.

Jeg havde oprindeligt kun persienner til at afskærme for udendørslys, men jeg har fået lavet et mørklægningsgardin hos den lokale gardinmand, som jeg hænger op når jeg skal se film og der er lyst udenfor. Det giver tæt på 100% nærklægning af rummet og resulterer i en betydelig forbedring af sortniveau. Jeg tvivler dog på om gain 1.1 lærredet har nogen nævneværdig indflydelse sammenlignet med det lærred du allerede har - ihvertfald ikke +3000,.- kr værd.

Nu har du jo en projektor, som skulle have ret godt sortniveau, så jjeg undrer mig lidt over hvad det skyldes at du ikke oplever godt sortniveau. Jeg afspiller alle film fra en PC og jeg har erfaret at det er vigtigt at matche farverum fra PC med projektor/TV. Jeg havde f.eks. et problem med at mit G10 TV viste det laveste sortnieavu som RGB gråtoneniveau 16 (udvasket lavkontrast billede)  og løsningen var at ændre fraverummet for TV output til YCbCr444 i nVidia Control Panel, og det afhænger åbenbart både af grafikkortdriver, receiver og projektor/TV hvad farverummet skal være sat til.
Jeg ved ikke om det er et problem hos dig, men det er ihvertfald værd at sikre sig at dårligt sortniveau ikke skyldes forkert indstilling af farverummet.


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 22-Juli-2011 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Er ikke lige bekendt med "sheen", kan du uddybe det lidt ? :)



Begrebet "sheen" dækker over at lærreder med indbygget gain har en form for "glimmer" overflade, der giver direktiviteten. Det kan give billedet en form for glansbillede-effekt, som amerikanerne kalder "sheen".
Tak for forklaringen Otto


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 22-Juli-2011 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Talamasca Talamasca skrev:

cgmand,

Jeg har Projektas højkontrast lærred, som er basseret på en Da-Lite dug, som er en lys-grå (næsten hvid) med gain 1.1, som giver giver en direktionalitet på 50 grader modsat deres mathvide lærred med gain 1.0 som giver en direktionalitet på 60 grader. Uden at have noget sammenligningsgrundlag kan jeg sige at jeg er ganske tilfreds med lærredet mht. oplevet sortniveau og lysstyrke i et rum med hvide vægge og loft.

Jeg havde oprindeligt kun persienner til at afskærme for udendørslys, men jeg har fået lavet et mørklægningsgardin hos den lokale gardinmand, som jeg hænger op når jeg skal se film og der er lyst udenfor. Det giver tæt på 100% nærklægning af rummet og resulterer i en betydelig forbedring af sortniveau. Jeg tvivler dog på om gain 1.1 lærredet har nogen nævneværdig indflydelse sammenlignet med det lærred du allerede har - ihvertfald ikke +3000,.- kr værd.

Nu har du jo en projektor, som skulle have ret godt sortniveau, så jjeg undrer mig lidt over hvad det skyldes at du ikke oplever godt sortniveau. Jeg afspiller alle film fra en PC og jeg har erfaret at det er vigtigt at matche farverum fra PC med projektor/TV. Jeg havde f.eks. et problem med at mit G10 TV viste det laveste sortnieavu som RGB gråtoneniveau 16 (udvasket lavkontrast billede)  og løsningen var at ændre fraverummet for TV output til YCbCr444 i nVidia Control Panel, og det afhænger åbenbart både af grafikkortdriver, receiver og projektor/TV hvad farverummet skal være sat til.
Jeg ved ikke om det er et problem hos dig, men det er ihvertfald værd at sikre sig at dårligt sortniveau ikke skyldes forkert indstilling af farverummet.
Hej Talamasca

Nu vil jeg ikke sige jeg har et dårligt sortniveau.. Absolut ikke, men der er plads til forbedringer, hvilket er klart nok når jeg bruger den i en stue med hvide vægge. Har ok mørklægning med gardiner, men det er meget tydligt at mit lærred kaster lys ud til alle sider som bouncer tilbage på lærredet og lyser det og rummet op.
Så tror jeg skal kigge efter et lærred med høj direktivitet, som Otto nævner ovenover. Det ser så bare desværre ud til at et lærred med de egenskaber koster en lille bondegård..:(


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 22-Juli-2011 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

[QUOTE=submaniac]
Helt generelt i forhold til det oprindelige spørgsmål, så er direktivitet vigtigere end gain i forhold til spørgsmålet. Problemet er at høj direktivitet med tålelig billedkvalitet er lig med Stewart eller DNP, med deraf følgende høje priser. At vælge en grå dug frem for en hvid, hvis begge er uden direktivitet, gør ingen forskel i forhold til tilbagekastet lys - det gør bare billedet mørkere. Det KAN være en fordel, men kan også være en ulempe - afhængigt af hvor meget lys man har at give af i projektoren. Hvis man har overskud af lys i projektoren, er det alt andet lige bedre at vælge en grå dug frem for at skrue ned for lyset i projektoren. 
Nu ved jeg godt mit kommende spørgsmål strider mod alt du er og står for:) 

Men findes der et lærred med høj direktivitet til menneskepenge ? :) Det behøver ikke være perfekt, men skal selvfølgelig være tåleligt (hvilket så er svært for dig at afgøre hvad der er tåleligt for mig).

Tænker bare jeg har ret mange minusser ved det lærred jeg har nu, i den stue jeg har, så vil et lærred med lidt sheen effekt eller sparkling trods alt ikke være en bedre løsning, end et lærred der kaster lys rundt i rummet og ødelægger kontrasten ? Eller hvad ville du synes var mest forstyrrende ?


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-Juli-2011 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

 
Nu ved jeg godt mit kommende spørgsmål strider mod alt du er og står for:) 

Men findes der et lærred med høj direktivitet til menneskepenge ? :) Det behøver ikke være perfekt, men skal selvfølgelig være tåleligt (hvilket så er svært for dig at afgøre hvad der er tåleligt for mig).

Tænker bare jeg har ret mange minusser ved det lærred jeg har nu, i den stue jeg har, så vil et lærred med lidt sheen effekt eller sparkling trods alt ikke være en bedre løsning, end et lærred der kaster lys rundt i rummet og ødelægger kontrasten ? Eller hvad ville du synes var mest forstyrrende ?

Personligt afskyr jeg "glansbilled-effekten" som pesten, og derfor ville jeg, blandt to onder, vælge den ringere kontrast. Men det er ikke ensbetydende med at alle andre er enige med mig i dén vurdering. Jeg er generelt ikke særligt kontrast-fikseret, det ved jeg at mange andre er.

I dén forbindelse skal det nævnes at én af de demonstrationer jeg har haft lavet, som gav mest positiv feedback, var med en projektor med ret ringe kontrast, på en mat hvid dug (Lissau TrueColor) i et rum med hvide vægge og lysindfald fra en åben dør. Der var MANGE der roste sortniveauet i dét setup - så længe vi ikke kiggede på meget mørke scener. Det synes jeg er lidt tankevækkende. Der er andet i livet end sort.

Når det er sagt, så er der ingen tvivl om at det løfter billedkvaliteten markant hvis man BÅDE kan have en overall god billedkvalitet og godt sort-niveau, men man skal passe på med hvor meget man ofrer for at få en god sort.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 22-Juli-2011 kl. 10:57
Tak for din personlige mening, selvom jeg af gode grunde ikke kan sige om jeg er enig, da jeg aldrig har set et lærred med høj gain eller direktivitet. 

Men du har ret, der er andet i livet end sort og synes da også jeg har et super lækkert billed, så måske jeg bare skal leve med et standard lærred til jeg har råd til et Stewart lærred.. eller måske på et tidspunkt kan være heldig at falde over et brugt.

Tror måske også min kontrast bliver en anelse bedre nu hvor jeg vender min stue 180 grader og lærredet skal rulle ned foran vinduet, med mørklægningsgardiner på hele væggen bag lærredet. Har indtil jeg finder jeg ordentligt rullelærred (tension) placeret mit fastrammelærred foran vinduet og synes at det bidrager positivt til kontrasten og oplevelsen generelt, med en mørk væg (gardiner) bag lærredet.


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: HD-Enjoyer
Skrevet den: 04-August-2011 kl. 13:41

Hej

 

Jeg går selv rundt I overvejelser om et nyt lærred, og har efterhånden gjort det ganske længe, hvilket er af nøjagtig samme grund som debatten her hovedsagelig drejer sig om, hvidt eller gråt lærred.

 

Mit problem er at jeg er meget overfølsom over for de ulemper som gain desværre giver, så som sparkling/sheen og texture samt glansbillede effekt.

 

Mit nuværende lærred er et gråt Lissau motor lærred på gain 0.8 af ikke taptension typen som hænger i en stue med moderat lyse væge men med lyst træloft og lys gulvtæppe. Dette lærred er som sådant godt nok bortset fra at når et større areal under lyse sener har samme farve/nuance, så er "sheen" og texture ganske forstyrrende for den totale oplevelse og specielt ved still billede fremvisninger som jeg gør en del i.

 

Jeg troede så bare at når jeg kunne få råd til at købe et Stewart lærred så ville alt blive godt, men desværre efter at have set prøverne af Firehawk og Greyhawk samt en del andre dug typer, ja så det blot endt op med at jeg ikke kan beslutte mig.

 

Jeg er villig til at betale prisen for et Stewart lærred hvis jeg føler det kan indfri mine forventninger, men jeg har det meget anstrengt med mængden af gnister eller rettere ”sparkling” eller ”Sheen”

 

Jeg kunne så godt tænke mig at høre jer om det bedste i mit tilfælde måske er at sælge lidt af kontrasten og så få et totalt rent billede på for eksempel et Lissau true white lærred, som jo også er noget billigere?

 

På forhån tak.



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-August-2011 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af HD-Enjoyer HD-Enjoyer skrev:


 

Jeg kunne så godt tænke mig at høre jer om det bedste i mit tilfælde måske er at sælge lidt af kontrasten og så få et totalt rent billede på for eksempel et Lissau true white lærred, som jo også er noget billigere?



Jeg har den samme "overfølsomhed", og jeg vil til enhver tid kaste noget kontrast i grams for at undgå glimmer-effekten. Om det så skal være netop TrueColor, det er så dit valg - jeg er ikke helt neutral i dén diskussion... Smile

EDIT: Nej, det blev lidt for ultimativt - "til enhver tid" er forkert. I nogle sammenhænge, f.eks. hvis man ikke har lys nok, vil jeg stadig anbefale ST130. Men det skal forstås sådan at hvis man har set sig sur på glimmeren, så bør man finde et setup, dvs. kombination af lærred og projektor, som fungerer uden kunstig gain.

Et alternativ er iøvrigt DaLite's Affinity lærreder. Prisen er cirka som Stewarts, men det er den eneste dug jeg har set hvor der er en smule positiv gain (1.1 på den lyseste), uden at have nogen form for glimmer-effekt i overfladen. Gain-strukturen er groft sagt "bygget ind i" overfladen, i stedet for sprayet udenpå.

En sidste kommentar: Lissau's 0.6 dug har ikke dén glimmer-overflade som 0.8 dugen har - til gengæld er den meget mørk, så den skal bruges hvis man har rigeligt med lys at give af (og det er der ikke så mange der har). En super løsning til relativt små penge, er f.eks. BenQ W6000 og et 80-85" 0.6 gain lærred. Det fungerer ret godt, men til BD er det lidt noget småtteri... Wink


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: HD-Enjoyer
Skrevet den: 08-August-2011 kl. 13:09

Tak for indlægget Otto. Jeg er nu kommet frem til at begrænse mine overvejelser til et lærred uden gain eller det omtalte fra DaLite.



Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 18-August-2011 kl. 18:52
Jeg tager ind til Oslo lørdag og ser på en Black Diamond Gen3 gain 0.80 er ret spændt på det. Fik at vide at de har spændt en mits hc4000 for. SI kommer med en motorisered version til januar efter sigende.
Når jeg har set BD, så mangler jeg bare at få set et DNP lærred.
 
I en lys stue er frontprojektion et kæmpe kompromis. Det handler dybest set om at priotere hvilke fordele/ulemper man kan leve med.


Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 09-September-2011 kl. 16:03
Jeg har lavet en hel del installationer i stuer med hvide væge og lofter.
De lærreder jeg har størst succes med, som ikke ødelægger farverne i billedet er helt klart de grå skærme/lærreder fra dnp.
 
Det er deres Supernova skærme, der er tale om high-end løsninger som booster kontrasten 7 gange via deres optiske lag. Det er helt vildt at se hvor pokkers meget bedre sortniveauet bliver. De fåes som både fastramme og rullelærreder. De er ikke i den billige ende med de virker super godt.
Jeg har ikke set de samme egenskaber uden en del ulæmper som hotspotting og ujævne farvegengivelser mm.
 
dnp er ikke så kendt inden for privat markedet i Danmark og næsten alle deres produkter går også til export og de har et rigtigt godt ry ude omkring i Verden.
De fleste af deres produkter er til Pro installationer, de fleste af os ser deres bagprojektions skærme til dagligt på TV2 nyhederneWink
 
Til skeptikerne I er velkommen til at komme forbi og se hvor godt de virker.Wink


-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-September-2011 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:



Jeg har lavet en hel del installationer i stuer med hvide væge og lofter.
De lærreder jeg har størst succes med, som ikke ødelægger farverne i billedet er helt klart de grå skærme/lærreder fra dnp.
 
Det er deres Supernova skærme, der er tale om high-end løsninger som booster kontrasten 7 gange via deres optiske lag. Det er helt vildt at se hvor pokkers meget bedre sortniveauet bliver. De fåes som både fastramme og rullelærreder. De er ikke i den billige ende med de virker super godt.
Jeg har ikke set de samme egenskaber uden en del ulæmper som hotspotting og ujævne farvegengivelser mm.
 
dnp er ikke så kendt inden for privat markedet i Danmark og næsten alle deres produkter går også til export og de har et rigtigt godt ry ude omkring i Verden.
De fleste af deres produkter er til Pro installationer, de fleste af os ser deres bagprojektions skærme til dagligt på TV2 nyhederneWink
 
Til skeptikerne I er velkommen til at komme forbi og se hvor godt de virker.Wink


jeg mener dog også at supernova har flere ulemper end eks Stewart firehawk.
men hvis det er et konstant lyst lokale er Super nova bedre - altså Aldrig i nærheden af mørkt.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 10-September-2011 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:



Jeg har lavet en hel del installationer i stuer med hvide væge og lofter.
De lærreder jeg har størst succes med, som ikke ødelægger farverne i billedet er helt klart de grå skærme/lærreder fra dnp.
 
Det er deres Supernova skærme, der er tale om high-end løsninger som booster kontrasten 7 gange via deres optiske lag. Det er helt vildt at se hvor pokkers meget bedre sortniveauet bliver. De fåes som både fastramme og rullelærreder. De er ikke i den billige ende med de virker super godt.
Jeg har ikke set de samme egenskaber uden en del ulæmper som hotspotting og ujævne farvegengivelser mm.
 
dnp er ikke så kendt inden for privat markedet i Danmark og næsten alle deres produkter går også til export og de har et rigtigt godt ry ude omkring i Verden.
De fleste af deres produkter er til Pro installationer, de fleste af os ser deres bagprojektions skærme til dagligt på TV2 nyhederneWink
 
Til skeptikerne I er velkommen til at komme forbi og se hvor godt de virker.Wink


jeg mener dog også at supernova har flere ulemper end eks Stewart firehawk.
men hvis det er et konstant lyst lokale er Super nova bedre - altså Aldrig i nærheden af mørkt.
 
De ulæmper har jeg ikke bemærket?
Supernova er også rigtigt godt når der er mørklagt i lokalet.
Det skal vel og mærket være deres 08/85 skærm og ikke den der hedder 23/23 med mindre man er til hotspotting.Wink


-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-September-2011 kl. 08:28
There's no free lunch, og selvfølgelig har dnp også ulemper i form af synlig struktur og hotspotting. I et mørklagt rum med mørke vægge er det et dårligt valg. I et mørklagt rum med hvide vægge er det et godt valg alt efter ens prioriteter af billedegenskaber. I et lyst rum er det det bedste valg.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: HD-Enjoyer
Skrevet den: 12-Oktober-2011 kl. 23:40

Hej

 

Jeg endte med at beslutte mig for at erstatte mit gamle grå lærred med en mat hvid ISF dug gain 1,0 og har nu haft det installeret et stykke tid i vores stue med lyse væge, lofter og gulv.

 

Først og fremmest er billedet nu helt uden gnister/sheen og hotspots og har tilmed en lysstyrke så jeg er nødt til blænde ned for projektoren, kort og godt er alt perfekt indtil vi snakker sort niveau, som så til gengæld var næsten ikke eksisterende.

 

Lyset rammer de hvide flader i stuen og kommer tilbage til lærredet og udvasker kontrasten i en meget slem grad, men i og med lærredet hænger tæt på loftet som er et lyst træ loft tænkte jeg at det største problem måske netop var loftet, så derfor kørte jeg ud og købte et stykke sort lagenstof på 3,5 x 1,4 meter og satte det midlertidigt op på loftet (kan let lade sig gøre at lave et krogesystem så det hurtigt kan monteres og demonteres) og det gjorde simpelt hen en forskel så stor at der nu faktisk er bedre kontrast på det hvide lærred som på det gamle grå lærred, alt i alt en dramatisk kvalitetsløft fra det gamle lærreds mange ulemper.

 

Nu er jeg meget glad for jeg ikke valgte et Stewert lærred med gain da denne løsning her har givet mig en ultimativ oplevelse uden ulemperne fra et lærred med gain.

 

Så kan man få lov til at lave lidt utraditionelle løsninger i et lokale med lyse overflader er det absolut muligt at få en høj billedkvalitet ud af et hvidt lærred.



Skrevet af: Copyright
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 09:04
Jeg skal selv have et lærred i en meget lys stue med hvide vægge, hvidt loft og lyse gulve. Dog er budgettet ikke stort og projektoren er en Epson 3200, som også er lysstærk. Syntes dog denne video fra youtube giver en skræmmende forskel på gråt og hvidt lærred.
http://www.youtube.com/watch?v=Ho9p9QakyJU - http://www.youtube.com/watch?v=Ho9p9QakyJU


-------------
Rated R



Panasonic TH-50PX70, JBL HT-1 THX System, B&W 603, NAD216 THX, Onkyo TX-NR807B, Epson TW3200, Panasonic DMP-BD65, Xbox360, Dune Smart HD D1.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Copyright Copyright skrev:

Jeg skal selv have et lærred i en meget lys stue med hvide vægge, hvidt loft og lyse gulve. Dog er budgettet ikke stort og projektoren er en Epson 3200, som også er lysstærk. Syntes dog denne video fra youtube giver en skræmmende forskel på gråt og hvidt lærred.
http://www.youtube.com/watch?v=Ho9p9QakyJU - http://www.youtube.com/watch?v=Ho9p9QakyJU

Som skrevet i en anden tråd, dén video er meget langt fra at være retvisende overfor hvordan forskellen opleves i praksis.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Hvis man skal have et high gain lærred som har de samme egenskaber som firehawk, er der desværre ingen alternativer, da kopierne lider voldsomt af "glimmer" og hotspotting.
Som lidt ekstra Info kan jeg fortælle at firehawken grå overflade har en gain på 0.5 - den indbyggede gain er på 0.8.........det er pænt meget.
 
Jeg har længe gået og undret mig over om dette kan være rigtigt...
 
Hvis man har en grå backing der i sig selv har gain svarende til 0,5 i forhold til referencen og man gerne vil have en samlet gain på 1.3, så skal der indbygges en hel del direktivitet i lærredet for at opnå dette.
 
Min tanke er at man ikke kan lægge lægge gain sammen sådan som det er skrevet her og mange andre steder ( bla. i en test som jeg ikke lige kan finde ). Hvis man sammenligner med at ganske almindeligt hvidt gain 1.0 lærred (uden indbygget direktivitet) og vi for eksemplets skyld vedtager at man i en given situation får en reflekteret lysstyrke på 100cd/m2 så vil man med et tilsvarende gain 0.5 lærred få 50cd/m2. Hvis man vælger et firehawk får man 130cd/m2. Det kan vi godt blive enige om tror jeg.
 
Nu er det efter hvad jeg kan forstå sådan at et firehawk netop er et gråt gain 0.5 lærred med pålagt direktivitet, så hvis vi vil øge den reflekterede lysstyrke fra 50cd/m2 til 130cd/m2 så skal der indbygges direktivitet der øger den reflekterede lysstyrke 130/50=2,6 gange. Dette ville svare til at et lærred med hvid backing havde et samlet gain på 2,6.
 
Jeg synes derfor at det er lidt villedende når et firehawk bliver anført til at have et samlet gain på 1.3 bestående af gain 0,5 plus 0,8, da lærredet sikkert vil have omtrent lige så begrænset synsvinkel og hotspotte lige så meget som et "almindeligt" hvidt gain 2,6 lærred.
 
Er jeg helt ude i hampen her eller er der noget om snakken???
 
MVH


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Er jeg helt ude i hampen her eller er der noget om snakken???
 



Mnja, både og Smile

Hvis du måler gain midt på lærredet, med perfekt placering af projektor og seer, så får du gain 1.25 på en Firehawk. Dette tal falder så efterhånden som du bevæger dig ud mod hjørnerne (det er dét der giver hotspottingen), og/eller hvis placeringen ikke er optimal. Og ja, dette fald svarer nogenlunde til det tilsvarende fald i et gain 2.6 "hvidt" lærred. Netop derfor er den samlede, oplevede lysstyrke fra et Firehawk på gain 1.25, reelt mindre end fra et matt white gain 1.0 lærred (hvilket p.las vil kunne snakke med om). Netop derfor er det omsonst at kigge på gain tallet i sig selv, du kan ikke alene ud fra gain tallet sige hvor meget lys du reelt totalt set får retur, for det drejer sig om hvordan det reelle gain-tal er opnået.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Er jeg helt ude i hampen her eller er der noget om snakken???
 



Mnja, både og Smile EDIT: Læste lige dit indlæg igen, og jeg tror du har rigtigt fat i det, for at gå fra 0.5 til 1.3 skal du lægge 2.6 "oveni" (fordi der skal ganges og ikke adderes)

Hvis du måler gain midt på lærredet, med perfekt placering af projektor og seer, så får du gain 1.25 på en Firehawk. Dette tal falder så efterhånden som du bevæger dig ud mod hjørnerne (det er dét der giver hotspottingen), og/eller hvis placeringen ikke er optimal. Og ja, dette fald svarer nogenlunde til det tilsvarende fald i et gain 2.6 "hvidt" lærred. Netop derfor er den samlede, oplevede lysstyrke fra et Firehawk på gain 1.25, reelt mindre end fra et matt white gain 1.0 lærred (hvilket p.las vil kunne snakke med om). Netop derfor er det omsonst at kigge på gain tallet i sig selv, du kan ikke alene ud fra gain tallet sige hvor meget lys du reelt totalt set får retur, for det drejer sig om hvordan det reelle gain-tal er opnået.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Mnja, både og Smile
 
Hvis du måler gain midt på lærredet, med perfekt placering af projektor og seer, så får du gain 1.25 på en Firehawk. Dette tal falder så efterhånden som du bevæger dig ud mod hjørnerne (det er dét der giver hotspottingen), og/eller hvis placeringen ikke er optimal. Og ja, dette fald svarer nogenlunde til det tilsvarende fald i et gain 2.6 "hvidt" lærred.
 
OK. Det bekræfter mig i det jeg var ude efter.
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Netop derfor er den samlede, oplevede lysstyrke fra et Firehawk på gain 1.25, reelt mindre end fra et matt white gain 1.0 lærred (hvilket p.las vil kunne snakke med om). Netop derfor er det omsonst at kigge på gain tallet i sig selv, du kan ikke alene ud fra gain tallet sige hvor meget lys du reelt totalt set får retur, for det drejer sig om hvordan det reelle gain-tal er opnået. 

 
Det havde jeg ikke tænkt over, men når nu du peger på det kan jeg godt se hvad du mener. Efter som det samlede gain varierer voldsomt med vinklen kan man ikke let sige noget om den samlede reflekterede lysmængde da beregningen kun gælder for den optimale palcering og det kompliceres af projektorens og tilskurerens afstand til lærredet. For at få en ide om det skal man ind og kigge på arealet under gainkurven og sammenholde det med den faktiske opstilling af møbler og projektor. Det bliver sku for langhåret.. :-)
 
MVH


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Mnja, både og Smile EDIT: Læste lige dit indlæg igen, og jeg tror du har rigtigt fat i det, for at gå fra 0.5 til 1.3 skal du lægge 2.6 "oveni" (fordi der skal ganges og ikke adderes)
 
Herligt :-)
 
MVH


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 14:42
jeg kan fortælle at jeg gik fra et 92" firehawk til 106" lissau true coler gain 1.0 . efter kalibrering havde firehawken 12 footlamps - Lissau 8 footlamps. alligevel er der mere "skræl" på lissau dugen. jeg prøvede med en lissau dugprøve at se , hvor langt ud til siderne på firehawken jeg skulle , før at gainen faldt under hvad lissau dugen kunne kaste af lys. ved ca 50 cm fra midten af dugen , har Lissau dugen overhalet firehawken på gain. 70cm længere ude er lissau dugen markant lysere.
Hvad er det så en firehawk kan?. Når man tænker på at den har et meget højt pålagt gain, er det imponernde at der ikke er mere hotspoting og "glimmer" i dugen. Ansi kontrasten er også noget man ser med det samme - evnen til at gengive hvid og sort på een gang ER imponerende. Indfrakommende lys fra siden er den ret upåvirket af. INGEN hvid dug kan gengive et billede som firehawken kan i ambient belysning . Sortniveaet er også meget bedre end på en hvid dug. Med min projektor og firehawk , kan min Pioneer plasma ikke være med når det drejer sig om helt sort......min projektor har ingen dynamiske iris eller lign. Så hvis man har hvide vægge , gulve og lofter ,ER firehawken en hvid overlegen. I et mørkelagt rum har firehawken nogle parameter hvor den slår en hvid dug.Ansi kontrast og sortniveau . men som helhed syntes jeg at en hvid dug er at foretrække - når det er mørklagt.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Copyright Copyright skrev:

Jeg skal selv have et lærred i en meget lys stue med hvide vægge, hvidt loft og lyse gulve. Dog er budgettet ikke stort og projektoren er en Epson 3200, som også er lysstærk. Syntes dog denne video fra youtube giver en skræmmende forskel på gråt og hvidt lærred.
http://www.youtube.com/watch?v=Ho9p9QakyJU - http://www.youtube.com/watch?v=Ho9p9QakyJU
 
Jeg er overbevist om at der er fusket med den video. Prøv at pause videoen ved 0 til 1 sekund og ved 14 sekunder. Der kan man se den magiske effekt ud på rammen også...
 
I øvrigt skal man tage det med at gram salt at en tw3200 er meget lysstærk. I biografmode er lysstyrken meget reduceret i forhold til livingroom. Biograf er efter min mening den eneste indstilling der dur til at se film i en ordentlig kvalitet og et 120" gråt lærred med biomode er efter min mening helt utænkeligt. Mine beregninger og målinger giver mig noget i omegnen af 92" på et gain 1.0 lærred. Specielt hvis man vil køre med lav lampe. Man kan sikkert slippe af sted med livingroom på fuld lampe på et 120" lærred, men det er direkte kontraproduktivt at købe et gråt lærred for at få bedre billedkvalitet hvis man så skal bruge livingroom, som har et skrækkeligt billede...
 
MVH


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 15:19
@ p.las
 
Du bekræfter sådan set lidt det jeg er kommet frem til. Det er en byttehandel hvor man ikke kan få det hele på een gang, så kunsten er tydeligvis at indgå det kompromis der passer bedst til omstændighederne. Du bekræfter også det med at den samlede reflekterede lysmængde fra et firehawk nemt kan være lavere end på et matt white gain 1.0, selvom det (korrekt) er angivet til gain 1.25. Det er lidt af en "ah haa" oplevelse for mig, som jeg ikke selv havde overvejet før du og Otto påpegede det.
 
MVH
 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


 
I øvrigt skal man tage det med at gram salt at en tw3200 er meget lysstærk. I biografmode er lysstyrken meget reduceret i forhold til livingroom. Biograf er efter min mening den eneste indstilling der dur til at se film i en ordentlig kvalitet og et 120" gråt lærred med biomode er efter min mening helt utænkeligt. Mine beregninger og målinger giver mig noget i omegnen af 92" på et gain 1.0 lærred. Specielt hvis man vil køre med lav lampe. Man kan sikkert slippe af sted med livingroom på fuld lampe på et 120" lærred, men det er direkte kontraproduktivt at købe et gråt lærred for at få bedre billedkvalitet hvis man så skal bruge livingroom, som har et skrækkeligt billede...
 
MVH


Det er præcist min oplevelse af det, men uden at have projektoren ved hånden kan jeg ikke efterprøve hvad min hukommelse siger mig. Jeg har ikke målt på andet end biograf mode på Epson projektorer, udover ret hurtigt at konstatere med et visuelt check, det samme som du siger nemlig at alt andet er ubrugelig hvis man har en målsætning om god billedkvalitet. Og igen, så kan diverse anmeldere snakke om "acceptabel farvegengivelse" alt det de vil.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

@ p.las
 
Du bekræfter sådan set lidt det jeg er kommet frem til. Det er en byttehandel hvor man ikke kan få det hele på een gang, så kunsten er tydeligvis at indgå det kompromis der passer bedst til omstændighederne. Du bekræfter også det med at den samlede reflekterede lysmængde fra et firehawk nemt kan være lavere end på et matt white gain 1.0, selvom det (korrekt) er angivet til gain 1.25. Det er lidt af en "ah haa" oplevelse for mig, som jeg ikke selv havde overvejet før du og Otto påpegede det.
 
MVH
 


Utroligt så klog man kan blive af at stille spørgsmål Big smile


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 19:38
En anden ting er at netop på kanten af lærredet hvor firehawken har tabt lys i forhold til lissauen, har man en reference i form at den sorte border fra rammen. Det betydelig praksis at billedet virker mere skarpt "rammet ind" - hvis du forstår.

Jeg glemte at nævne - det bedre sortniveau fra firehawken bliver opvejet ved at jeg på den hvide dug kan maskere blackborders væk. Afmaskning gør en kæmpe forskel på oplevelsen af billedet

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg kan fortælle at jeg gik fra et 92" firehawk til 106" lissau true coler gain 1.0 . efter kalibrering havde firehawken 12 footlamps - Lissau 8 footlamps. alligevel er der mere "skræl" på lissau dugen. jeg prøvede med en lissau dugprøve at se , hvor langt ud til siderne på firehawken jeg skulle , før at gainen faldt under hvad lissau dugen kunne kaste af lys. ved ca 50 cm fra midten af dugen , har Lissau dugen overhalet firehawken på gain. 70cm længere ude er lissau dugen markant lysere.
Hvad er det så en firehawk kan?. Når man tænker på at den har et meget højt pålagt gain, er det imponernde at der ikke er mere hotspoting og "glimmer" i dugen. Ansi kontrasten er også noget man ser med det samme - evnen til at gengive hvid og sort på een gang ER imponerende. Indfrakommende lys fra siden er den ret upåvirket af. INGEN hvid dug kan gengive et billede som firehawken kan i ambient belysning . Sortniveaet er også meget bedre end på en hvid dug. Med min projektor og firehawk , kan min Pioneer plasma ikke være med når det drejer sig om helt sort......min projektor har ingen dynamiske iris eller lign. Så hvis man har hvide vægge , gulve og lofter ,ER firehawken en hvid overlegen. I et mørkelagt rum har firehawken nogle parameter hvor den slår en hvid dug.Ansi kontrast og sortniveau . men som helhed syntes jeg at en hvid dug er at foretrække - når det er mørklagt.
 
Fuldstændig enig og har set begge live hos Peter. Den fl måling, hvor blev den foretaget? lyder mærkeligt at Firehawken havde 12 og lissau 8? Er det målt strategisk over hele fladen og så gennemsnittet?
 
Fordi ja, Lissau hos dig nu, virker klart mere punchy, omend man giver afkald på lidt BL.
 
Firehawk og andre ambient light afvisende skærme har dog klart sin berettigelse og jeg tror mange danske stuer vil nyde godt at netop en type skærm. Synd de er så dyre.
 
Jeg er i grunden imponeret over Firehawken, selv med en DEL lys klarer din fint at smide et billede op med høj kontrast med dyb sort.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg kan fortælle at jeg gik fra et 92" firehawk til 106" lissau true coler gain 1.0 . efter kalibrering havde firehawken 12 footlamps - Lissau 8 footlamps. alligevel er der mere "skræl" på lissau dugen. jeg prøvede med en lissau dugprøve at se , hvor langt ud til siderne på firehawken jeg skulle , før at gainen faldt under hvad lissau dugen kunne kaste af lys. ved ca 50 cm fra midten af dugen , har Lissau dugen overhalet firehawken på gain. 70cm længere ude er lissau dugen markant lysere.
Hvad er det så en firehawk kan?. Når man tænker på at den har et meget højt pålagt gain, er det imponernde at der ikke er mere hotspoting og "glimmer" i dugen. Ansi kontrasten er også noget man ser med det samme - evnen til at gengive hvid og sort på een gang ER imponerende. Indfrakommende lys fra siden er den ret upåvirket af. INGEN hvid dug kan gengive et billede som firehawken kan i ambient belysning . Sortniveaet er også meget bedre end på en hvid dug. Med min projektor og firehawk , kan min Pioneer plasma ikke være med når det drejer sig om helt sort......min projektor har ingen dynamiske iris eller lign. Så hvis man har hvide vægge , gulve og lofter ,ER firehawken en hvid overlegen. I et mørkelagt rum har firehawken nogle parameter hvor den slår en hvid dug.Ansi kontrast og sortniveau . men som helhed syntes jeg at en hvid dug er at foretrække - når det er mørklagt.

 
Fuldstændig enig og har set begge live hos Peter. Den fl måling, hvor blev den foretaget? lyder mærkeligt at Firehawken havde 12 og lissau 8? Er det målt strategisk over hele fladen og så gennemsnittet?
 
Fordi ja, Lissau hos dig nu, virker klart mere punchy, omend man giver afkald på lidt BL.
 
Firehawk og andre ambient light afvisende skærme har dog klart sin berettigelse og jeg tror mange danske stuer vil nyde godt at netop en type skærm. Synd de er så dyre.
 
Jeg er i grunden imponeret over Firehawken, selv med en DEL lys klarer din fint at smide et billede op med høj kontrast med dyb sort.



Det er i begge tilfælde målt midt på lærredet - det er med andre ord max lys fra firehawken. Forskellen på de to målinger ligger også i at lissau dugen er 106" mod firehawkens 92".
Jeg er dog overbevist om at hvis man kunne måle et gennem snit på hele dugen , vil lissau dugen kaste mere mere lys af sig.
Men. Jeg er enige i at firehawken giver et imponerende billede under ikke optimale forhold. Detektor jeg også at Otto er enige i........trods alt ;-)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 13:06
Det er vel sådan set ikke så mærkeligt igen hvis Lissau dugen reflekterer mere lys. Efter hvad jeg har kunnet finde ud af er reflekterer en matt white gain 1.0 dug tæt på 100% af lyset, og den reflekterer lyset lige meget i alle retninger i en halvkugke da det er en tilnærmet lambertsk overfalde (ikke sikker på at det hedder sådan på dansk).
Et firehawk har grå backing. Det vil uværligt betyde at noget af lyset fra projektoren bliver opsuget af lærredet. Angiveligt er backingen gain 0.5 og hvis vi vedtager at det er rigtigt vil lærredet opsuge ca. halvdelen af lyset. For at kompensere for det må lærredet have direktivitet indbygget. Det kommer der naturligvis ikke mere lys af samlet set, men midt på lærredet hvor direktiviteten virker bedst, hvis projektoren og tilskureren er centreret, vil der blive reflekteret mere lys tilbage til tilskureren end med at matt white. Problemet vil være at lyset i størere og størere grad bliver reflekteret væk fra tilskureren efter hånden som man bevæger sig væk fra center, netop fordi der er indbygget direktivitet. Det er formodentlig det du har kunnet se i din egen test med lærredprøver og det er derfor Stewart anbefaler at projektoren ikke sidder for tæt på lærredet, så vinklerne ikke bliver for skarpe. Det samme må gælde for tilskureren selv om Stewart ikke skriver noget om det.
 
Tror jag da.... Fejl kan forekomme og rettelser modtages uden sure miner Embarrassed
 
MVH
 
 
 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
 
Tror jag da.... Fejl kan forekomme og rettelser modtages uden sure miner Embarrassed
 
 


Det er overordnet set fuldstændigt rigtigt, den eneste lille detalje jeg vil tilføje er at lærredet ikke reflekterer 100% af lyset. Noget bliver til varme, og noget fiser igennem lærredet (alt efter om der er black backing eller ej).


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg kan fortælle at jeg gik fra et 92" firehawk til 106" lissau true coler gain 1.0 . efter kalibrering havde firehawken 12 footlamps - Lissau 8 footlamps. alligevel er der mere "skræl" på lissau dugen. jeg prøvede med en lissau dugprøve at se , hvor langt ud til siderne på firehawken jeg skulle , før at gainen faldt under hvad lissau dugen kunne kaste af lys. ved ca 50 cm fra midten af dugen , har Lissau dugen overhalet firehawken på gain. 70cm længere ude er lissau dugen markant lysere.
Hvad er det så en firehawk kan?. Når man tænker på at den har et meget højt pålagt gain, er det imponernde at der ikke er mere hotspoting og "glimmer" i dugen. Ansi kontrasten er også noget man ser med det samme - evnen til at gengive hvid og sort på een gang ER imponerende. Indfrakommende lys fra siden er den ret upåvirket af. INGEN hvid dug kan gengive et billede som firehawken kan i ambient belysning . Sortniveaet er også meget bedre end på en hvid dug. Med min projektor og firehawk , kan min Pioneer plasma ikke være med når det drejer sig om helt sort......min projektor har ingen dynamiske iris eller lign. Så hvis man har hvide vægge , gulve og lofter ,ER firehawken en hvid overlegen. I et mørkelagt rum har firehawken nogle parameter hvor den slår en hvid dug.Ansi kontrast og sortniveau . men som helhed syntes jeg at en hvid dug er at foretrække - når det er mørklagt.

 
Fuldstændig enig og har set begge live hos Peter. Den fl måling, hvor blev den foretaget? lyder mærkeligt at Firehawken havde 12 og lissau 8? Er det målt strategisk over hele fladen og så gennemsnittet?
 
Fordi ja, Lissau hos dig nu, virker klart mere punchy, omend man giver afkald på lidt BL.
 
Firehawk og andre ambient light afvisende skærme har dog klart sin berettigelse og jeg tror mange danske stuer vil nyde godt at netop en type skærm. Synd de er så dyre.
 
Jeg er i grunden imponeret over Firehawken, selv med en DEL lys klarer din fint at smide et billede op med høj kontrast med dyb sort.



Det er i begge tilfælde målt midt på lærredet - det er med andre ord max lys fra firehawken. Forskellen på de to målinger ligger også i at lissau dugen er 106" mod firehawkens 92".
Jeg er dog overbevist om at hvis man kunne måle et gennem snit på hele dugen , vil lissau dugen kaste mere mere lys af sig.
Men. Jeg er enige i at firehawken giver et imponerende billede under ikke optimale forhold. Detektor jeg også at Otto er enige i........trods alt ;-)
 
Ja det var også lidt det jeg tænkte på, hvis man lavede 9 målinger fx, ude i kanterne osv, så tror jeg også Lissau'en kommer ud med overall mest lys.
 
Kan man egentlig få måleudstyr til menneskepenge som fungerer?


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 14:12
Et side spørgsmål :
På en AT dug. Det oplyste gain, er det på materialet eller på dugen? Forstået på den måde at meget af lyset vil ryde igennem dugen, og vil derfor ikke blive reflekteret. Hvis det er den samlede gain, må man gå ud fra at gain tallet på selve materialet bliver nød til at være højere end gain 1.0 for at opnå en samlet gain 1.0

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio



Print side | Luk vindue