recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pris KONTRA kvalitet - HDMI kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPris KONTRA kvalitet - HDMI kabler

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2007
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2008 kl. 16:52

Jeg købte et Roline HDMI kabel til 120 kr., men har lige siden jeg købte min Panasonic Blueray afspiller og fjernsyn døjet med at der 4 til 6 gange i timen kom en vandret stribe som flimrede i et sekund eller to. Problemet varierede fra film til film og jeg fandt ud af at hvis jeg satte outputtet ned til 720p hjalp det på problemet, men så kunne jeg ikke bruge 24P afspilning ved blueray. Jeg snakkede med min forhandler og han mente at jeg skulle prøve med et andet HDMI kabel da han selv havde haft dårlige erfaringer med et parti billige kabler. Inden jeg købte et andet HDMI kabel slog jeg specifikationerne op på Roline kablet og fandt ud af at det kun var godkendt til HDMI version 1.2. I går modtog jeg så mit dyrt købte Supra kabel til 449 kr. og har indtil videre set 2 film uden problemer, tør dog først klappe i hænderne når jeg har set et par film til.

Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2008 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af Langemor84 Langemor84 skrev:

Er der nogen, der ved hvordan det ser ud når HDMI-kablet ikke virker?

Er der udfald, hvor hele skærmen går i grøn f.eks.??

Det kan være forskellige ting, blandt andet afhængigt af hvordan displayet opfører sig når der er udfald. Det kan være egentlige udfald hvor hele billedet forsvinder, eller typisk rød eller grøn sne i billedet. Sneen kan være afhængigt af billedindholdet, den er ikke nødvendigvis konstant. Derudover er der eksempler som IPK's, som ofte afhjælpes ved at skifte kabel. Du bør med andre ord ikke være i tvivl, hvis du har problemer, men det kan udmønte sig i forskellige former for fejl.

Til top
oecon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 12:19
Gør det samme sig gældende for et COAX-kabel; altså at enten så virker det, eller også gør det ikke?
Til top
DonJensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 13:14
Der er vel også forskel på hvor godt kablerne er skærmet?
12$ kablet er vel ikke så godt skærmet som det til 279$?
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 19:23
Virker $12-kablet, så er det lige så godt som $279-kablet.

Der er ikke forskel i kvaliteten på det endelige output på digitale signaler. Enten får du alle bits igennem (og så har du lyd uden afbrydelser) eller også har du ikke (og så er du ikke i tvivl).

Du får ikke dårligere kvalitet (sus, forvrængning mv.) med dårlige digitale kabler - du får intet signal...

Korrekt, at chancen for indstråling mv. nok er større på det billige kabel end på det dyre, men har du lyd uden udfald på det billige, så er kvaliteten 100% identisk med det dyre.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 20:51

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:


Der er ikke forskel i kvaliteten på det endelige output på digitale signaler. Enten får du alle bits igennem (og så har du lyd uden afbrydelser) eller også har du ikke (og så er du ikke i tvivl).

Dén definition af digital lyd holder ikke helt, der er den forskel på digital lyd og digitalt billede, at lyd ender i et analogt signal på ét eller andet tidspunkt. Jitter, altså timings-fejl, kan påvirke præcisionen af D/A konverteringen, og derved forringe lyden. Nøjagtigt hvor stor betydning det har, og i hvor stor grad kablet påvirker jitter, er der til gengæld ikke udbredt enighed om.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 21:10
Har prøvet lidt forskellig HDMI kabler i 10 meter, først QED derefter et fra
SUPRA og til sidst et fra NORDOST's WYREWIZARD og hvad har jeg så
oplevet, nemlig at alt bliver bede, der komme meget mere renhed og
skub i farver at det bliver en helt det lette at justere bilde, og mit beste
HDMI kable lige nu er selfølig NORDOST's WYREWIZARD, men har hørt at
Nordost Silver Screen skulle værre en helt det beder end NORDOST's
WYREWIZARD, så det bliver nok det næste HDMI kable jeg kaste mig over.
Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 10:24

Havde en sjov oplevelse i Hi Fi klubben i går. Jeg købte en Samsung BD-P1500, og skulle så også have en kabel. Jeg bad om det til 249. Manden sagde så at det ikke har båndbredde til at vise 1080P :-)

kablet hedder ARG5101H2,0 og skulle vist være ok til det hele. Mit TV kan ikke vise 1080P 24, så jeg kan ikke prøve hans påstand, men jeg har svært ved at tro på at der skulle være forskellige båndbredder på kabel.

Jeg har ellers meget respekt for HI-FI klubben, men der er vist gået relgion i det med kabler.

m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

men jeg har svært ved at tro på at der skulle være forskellige båndbredder på kabel.

Den er nu god nok - specielt på lange kabler...

Ligesom du til netværk skal gøre med Kategori-6 (eller 5E) for at kunne køre Gigabit netværk, hvor du kan nøjes med Kategori-5 kabler for 100 mbit, så er der også forskel i, hvor mange digitale data de forskellige kabler kan transmittere sikkert.

Men som sagt tidligere - enten virker det, eller også virker det ikke (og du er ikke i tvivl, når det ikke virker).

Det, som startrek skriver ovenfor:

Oprindeligt skrevet af startrek startrek skrev:

nemlig at alt bliver bede, der komme meget mere renhed og skub i farver

er til gengæld noget vrøvl, eller i bedste fald rent placebo-effekt. Der er INGEN MULIGHED for, at et digitalt overført signal (hvis det overføres korrekt, og hvis det ikke gør er du slet ikke i tvivl) kan være anderledes rent visuelt med ét kabel end med et andet. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre.

Digitale data er ikke på samme måde påvirkelige som analoge signaler - du kan ikke få "dårligere farver" med ét kabel i forhold til et andet kabel, hvis de overfører de samme data. Selv om "det andet kabel" måske ikke overfører alle data 100% korrekt, så er det ikke denne slags forskelle det resulterer i - det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Det er ren placebo-effekt.

Hvis et digitalt overført signal ikke overføres korrekt, så vil det ikke opleves som "matte farver" eller "dårlig kontrast", men som "store blokke", "skrattende lyd", "billedudfald" eller lign.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 10:42

Da det er et OEM-kabel, der er mærket til HiFi-klubben, må man antage, at de kender kablets begrænsninger, men ligesom film har merchandise som væsentlig indtægtskilde, vil jeg tro/mene, at kabler og andet tilbehør har en væsentlig indtjenings-margin, så overskud tjenes ved kombinerede salg - så det er måske ikke religion, men salgsteknik...

Jeg mente også en overgang, at et digital-kabel måtte være rimeligt ens, men jeg er blevet klogere, idet der faktisk er tale om ret utrolige mængder data, så kablets formåen (i at holde de digitale niveauer ift. støj) - især over længere afstande - utvivlsomt kan blive udfordret.  1080P i seneste inkarnationer er over 10 Gbit/s, såvidt jeg har læst mig til.

Et kabel på 2 m ser man dog mange steder til billig penge med 1080P-garanti, da længden trods alt er begrænset, så hvis HiFi-klubben ikke har det, burde du nemt kunne finde det på nettet (bl.a. fra flere sponsorer af dette site), afprøve at det virker, og ellers returnere det, hvis det giver problemer (gnister/artifakter/mv)...

..Anders

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10305
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 10:50

Jeg er 100% enig med heartware. Hvis kablerne ellers virker - dyrt eller billigt - så er der ingen synlig/hørbar forskel på et digital signal.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

Havde en sjov oplevelse i Hi Fi klubben i går. Jeg købte en Samsung BD-P1500, og skulle så også have en kabel. Jeg bad om det til 249. Manden sagde så at det ikke har båndbredde til at vise 1080P :-)

kablet hedder ARG5101H2,0 og skulle vist være ok til det hele. Mit TV kan ikke vise 1080P 24, så jeg kan ikke prøve hans påstand, men jeg har svært ved at tro på at der skulle være forskellige båndbredder på kabel.

Jeg har ellers meget respekt for HI-FI klubben, men der er vist gået relgion i det med kabler.

jeg har det argon kabel i 2 meter. Og det fungerer fint med 1080p

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu