recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med avskygning av TV bilde -SCART
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblem med avskygning av TV bilde -SCART

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
thorkristian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2004 kl. 14:23

Nei- det har jeg ikke - men der har jeg en 2 år gammel Monster Scart kabel..... så den skal være bra nok. Jeg forstår ikke helt at kabelen er problemet så lenge TV-bildet gjennom opptakeren er perfekt så lenge opptakeren ikke er slått på?

MVH Thor K

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2004 kl. 15:09

Hej Thor

Oprindeligt skrevet af thorkristian thorkristian skrev:

Nei- det har jeg ikke - men der har jeg en 2 år gammel Monster Scart kabel..... så den skal være bra nok. Jeg forstår ikke helt at kabelen er problemet så lenge TV-bildet gjennom opptakeren er perfekt så lenge opptakeren ikke er slått på?

Det skyldes, at det kan ske forstyrrelser og afsmitning imellem signalerne. Jeg ved ikke om det bliver for teknisk, men jeg skal prøve at forklare det:

I SCART-kabler løber mange signaler, også flere end dem tegnet her ovenfor. Men i dette tilfælde løber der et RGB signal ind (3 kabler) og et composite videosignal ud.

Når SCART-kablet er fuldt monteret, alle signaler løber med igennem, så er der 21 kabler i alt. Disse kabler ligger ret tæt, og derfor kan der ske en afsmitning imellem signalerne i de enkelte kabler.

Sådan en afsmitning kaldes også en overhøring på dansk, selvom det begreb egentlig kommer fra lyd-verdenen hvor der på samme måde kan være overhøring imellem lyd-kanaler (lidt af lyden fra venstre højttaler, høres i højre højttaler også o.lign).

RGB signaler er meget mere modtagelige for afsmitning end almindelig video, derfor er dette problem forholdsvis nyt. Da det først er her de senere år, at vi er begyndt at anvende RGB til at forbinde apparaterne indbyrdes.

Noget som oftest giver anledning til afsmitning, er når det video-signal som kommer ud af SCART-udgangen smitter af på det RGB signal som kommer ind i samme SCART. Selve afsmitningen sker ude i kablet, men på skærmen vil det ses som svage skygger, måske også med støj i billedet. Støjen kommer ikke fra afsmitningen, men fra andre støjkilder i og omkring scart-kablet.

Løsningen på problemer af denne type, er at udskifte SCART-kablerne med en ny moderne type som er bedre afskærmet. Her har hvert signal-kabel sin egen skærm viklet omkring kablet. Altså, hvis man skærer hul på scart-kablet vil man se en masse individuelt skærmede signal-kabler.

Her er det tegnet meget forenklet, det er kun en symbolsk måde at vise, at hvert signal har sin egen skærm. Inde i SCART-stikket er alle disse mange skærme igen forenet, forbundet til apparatets stel-forbindelse (gnd / ground). Men de mange ekstra skærme minimerer risikoen for afsmitning imellem signalerne, og minimerer risikoen for eksterne støjkilder kan forstyrre signalet.

Hvis du som SCART-stik på tegningen ovenfor tænker på din DVD optager, og RGB-kilden i højre side som din digitale parabol modtager. Hvis du har afsmitning i SCART-kablet, imellem DVD-optager og panabol, så vil afsmitningen kun være der når DVD-optageren er tændt. Altså, hvis det er dens video-udgang (composite) som laver ballade.

Det kan være din DVD-optager som er defekt. Men det kan også være monster-kablet. Prøv at udskifte kablet imellem DVD-optager og parabol, med det nye du har købt. For at se om det hjælper.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
thorkristian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2004 kl. 15:21

Takk for grundig redegjørelse - det var enkelt nok til at jeg ble meget klokere (og sikkert de andre som leser dette også).

Skal prøve å bytte kabelen i kveld. Jeg går ut i fra at den Scart kabel jeg har kjøpt - som har en flat/bred ledning i stedet for den vanlige runde - må være bra - her er det jo garantert avskjerming av hver ledning.

For øvrig skiftet jeg signalet på dekoderen fra RGB til vanlig signal for å teste i går - allikevel var dette problemet der....

MVH Thor K

Til top
thorkristian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2004 kl. 08:43

 for Lars,

Jeg er imponert - ikke mer å si om det.

Du hadde helt rett - Monster kabelen var problemet. Dyre kabler hjelper tydeligvis ikke - det må være kabler som er gode nok på de riktige ting.

Tusen takk for fantastisk hjelp.

MVH Thor K

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2004 kl. 10:44

Hej Thor

Oprindeligt skrevet af thorkristian thorkristian skrev:

Du hadde helt rett - Monster kabelen var problemet. Dyre kabler hjelper tydeligvis ikke - det må være kabler som er gode nok på de riktige ting.

Godt at vi fik det løst. Smile

Ja, et dyrt er ikke nødvendigvis godt. Men det ville undre mig, hvis Monster kabler generelt er dårlige til video.

Men måske har dit Monster kabel enten en fabrikationsfejl, eller er fra den tid hvor problemerne med afskærmning og afsmitning ikke var så kendt.

Jeg læste at det kun er et par år siden du købte det, men det er fabrikationsdatoen på selve kablet som er interessant. Måske har det også har hængt på en hylde i butikken i et par år før det blev solgt, og så kan det være for gammelt - altså produceret i tiden før DVD rigtigt vandt frem.

Det TechLink kabel du har købt er ganske fint, jeg bruger dem selv Smile

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu